Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa/billigaste sättet att rengöra vinylskivor?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2016 - 19:53

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Ber om ursäkt om denna tråd hamnat i fel del av forumet men hittade ingen kategori som passade bättre...

 

Misstänker att det inte bara är jag som samlar på vinylskivor...därmed hoppas jag att någon skulle kunna lämna lite tips på hur man rengör och vårdar skivorna...

 

Har läst runt lite och hittat diverse sätt att rengöra men populärast verkar en blandning av  diskmedel, isopropanol & destillerat vatten. 

 

Bäst är väl kanske någon av de skivtvättar som finns, men dom kostar tyvärr en hel del... 

 

Men som sagt, skulle vara tacksam för alla tips/förslag som ger!

 

mvh

 



#2

Postad 13 januari 2016 - 22:06

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Ber om ursäkt om denna tråd hamnat i fel del av forumet men hittade ingen kategori som passade bättre...

 

Misstänker att det inte bara är jag som samlar på vinylskivor...därmed hoppas jag att någon skulle kunna lämna lite tips på hur man rengör och vårdar skivorna...

 

Har läst runt lite och hittat diverse sätt att rengöra men populärast verkar en blandning av  diskmedel, isopropanol & destillerat vatten. 

 

Bäst är väl kanske någon av de skivtvättar som finns, men dom kostar tyvärr en hel del... 

 

Men som sagt, skulle vara tacksam för alla tips/förslag som ger!

 

mvh

Titta in i mitt galleri, där hittar du min hemgjorda variant på skivtvätt, nästan gratis och fungerar utmärkt! Dock använder jag inte isopropylalkohol längre utan Lárt du Son eller Spin Clean varianten. Alkohol är antagligen inte så bra för skivorna i längden.



#3

Postad 13 januari 2016 - 22:12

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Titta in i mitt galleri, där hittar du min hemgjorda variant på skivtvätt, nästan gratis och fungerar utmärkt! Dock använder jag inte isopropylalkohol längre utan Lárt du Son eller Spin Clean varianten. Alkohol är antagligen inte så bra för skivorna i längden.

Tackar! Ska absolut kolla in där!  :)



#4

Postad 13 januari 2016 - 22:27

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Ser nu att du slog till på RPM 3an! Då får man gratulera till ett bra köp. Ett bra phonosteg fanns ju redan så man får anta att det låter ljuvligt!



#5

Postad 13 januari 2016 - 22:54

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Ser nu att du slog till på RPM 3an! Då får man gratulera till ett bra köp. Ett bra phonosteg fanns ju redan så man får anta att det låter ljuvligt!

Tackar. Den låter underbart måste jag säga! Stort lyft from min gamla Pro-Ject 6. 

Sen är jag ingen vinylexpert. Men i mina öron blev det ett klart lyft! Kanske blir bättre med annan pickup, men jag nöjer mig med den som följde med så länge.  :)

 

Är även nöjd med steget. Hittade den relativt billigt när jag köpte förra spelaren så det får stanna. :)

 

Får se om jag vågar mig in på att bygga något liknande eller om jag kör med någon annan variant.

 

Har hört att Knosti skivtvätt är rätt populär, men det är bara vad jag har läst...

 

Har funderat på om ex. Kärcher fönstertvätt kan vara något för att suga upp vätskan med efteråt?


Redigerat av Bond_007, 13 januari 2016 - 22:59.


#6

Postad 14 januari 2016 - 20:05

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Spin Clean som jag har är faktiskt helt ok i all sin enkelhet, Knosti funkar ju på samma sätt men är betydligt billigare.

Fönstertvätten funkar säkert, kanske mest praktiskt om man då har något att snurra skivan på.( Inte RPM 3an!)



#7

Postad 15 januari 2016 - 08:53

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Spin Clean som jag har är faktiskt helt ok i all sin enkelhet, Knosti funkar ju på samma sätt men är betydligt billigare.

Fönstertvätten funkar säkert, kanske mest praktiskt om man då har något att snurra skivan på.( Inte RPM 3an!)

Har själv en Knosti och det fungerar utmärkt. Har dock en ide om att testa att använda fönstertvätten som vätskesug efter avslutad tvätt. Har köpt ett smalare munstycke till den vi har men har inte fått tummen ur att testa än...

 

Jag blandar egen vätska. 7 dl Isopropanol (Kjell), 3 dl renat vatten (Apoteket, 5 liter dunk) och några droppar Yes.



#8

Postad 27 januari 2016 - 02:04

Ric-Tic
  • Ric-Tic
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag använder Knost gånger två. Och det fungerar hyfsat bra. Använder Knostis rengöringsmedel, och sköljer i destillerat vatten från Apoteket. Det blir en enorm förbättring i ljudet efter du rengjort ditt loppisfynd som är dammigt och smutsigt, med fettfläckar både från människohand, motorolja och lite annat smått och gott.

 

Dock är det mördande tråkigt att använda skivtvätten. Det är ungefär lika spännande som att stå och bocka tunnplåt i verkstadsindustrin på 70-talet. Tyngre Lp-skivor dvs de som är tjockare är ganska tröga att driva runt i tvätten. Det kanske beror på att mina borstar som sitter i baljorna är nya. Singlar som är tunna och med stort centrumhål är rätt pilliga att få fast i hållaren. Och att de sedan hålls fast av hållaren som du skruvar på i centrumhålet på skivan när du rengör skivorna. De  roterar gärna i hållaren när du kör dem i baljorna. Med en brasklapp att det är SBS (Skit Bakom Spakarna) från min sida och att jag inte förstått hur det ska gå till.



#9

Postad 26 augusti 2020 - 11:52

pejlar
  • pejlar
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

 
Har funderat på om ex. Kärcher fönstertvätt kan vara något för att suga upp vätskan med efteråt?


Skriver i en gammal tråd, men jag jag blev så nyfiken på om ddet funkade med Kärcher-tvätten. Funkade det?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.