Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mörk bild i videos via kodi...

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 augusti 2016 - 21:51

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Alla filmer jag ser i Kodi på min tv blir för mörka, så att mörka scener blir bäcksvarta. När jag ökar brightness för filmen lokalt så kommer bildinformationen i skuggorna fram som den ska. Det svarta blir alltså inte bara ljusare grå, utan det verkar bara som att kontrasten är för hög.

 

Att ändra brightness för varje film varje gång jag kollar känns inte som rätt sätt att lösa problemet. Jag skulle förmodligen behöva öka brightness lokalt i hela systemet (även menyerna i själva Kodi ser för mörka ut), men jag kan inte hitta någon global brightness-inställning för hela systemet.

Äldre versioner av Kodi hade tydligen en inställning för dynamisk omfång som kunde ändras till "Limited" (16-235) för att kontrasten skulle se rätt ut på en tv-apparat, men den inställningen finns inte kvar.

 

Någon som har någon idé om hur jag fixar kontrasten en gång för alla?

 

Tacksam för all hjälp!

 

mvh



#2

Postad 20 augusti 2016 - 21:52

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
finns kvar. men du måste ändra ifrån noob meny till expert!

#3

Postad 20 augusti 2016 - 21:54

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Har provat ändra till expert. Ser fortfarande ingen sån inställning. Finns det nåt god-mode?



#4

Postad 20 augusti 2016 - 21:58

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
vänta, ska boota upp htpc så kan jag säga exakt var det står!
video output. (expert menyn) längst ner i mitt skin version 16.1

Bifogad tummbild(er)

  • 1471726766225-1484834425.jpg

Redigerat av SKIBBE, 20 augusti 2016 - 22:00.


#5

Postad 20 augusti 2016 - 22:10

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jag kör också 16.1 och på datorn får jag fram den inställningen, men inte på min nVidia Shield som jag har kopplat till tv:n. Kan det ha att göra med hårdvaran i systemet? Plockar Kodi bort inställningar som inte stöds av grafikkortet?



#6

Postad 20 augusti 2016 - 22:13

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Så kan det vara, äger ingen shield, det får du nog googla på eller hör med folket i Shield tråden!

inget med tven att du kör pc mode?

edit: hittar trådar om det när jag googlarmen ingen lösning. kanske finns en inställning utanföe kodi föe typ av signal som shielden skall skicka, kolla även upp det.

Redigerat av SKIBBE, 20 augusti 2016 - 22:19.


#7

Postad 30 augusti 2016 - 17:53

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Åh herregud. Har alltid trott att det var min projektor det var fel på. Tack!

#8

Postad 09 oktober 2016 - 09:56

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Jag är lite konfunderad kring denna inställning. Väljer jag limited RGB på alla ställen i kedjan blir bilden urlakad. Jag måste köra full RGB för att få normal bild. Finns ju ett annat alternativ YUV färgrymd, var är det för skillnad?


Redigerat av JONTRE, 09 oktober 2016 - 09:57.


#9

Postad 09 oktober 2016 - 10:24

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Du ska välja den inställning som din bildvisare förväntar sig.I de allra flesta fall, om vi pratar om tv-apparater och & projektorer tillverkade för hemmabruk så är det "limited" som gäller. "Full" används bl.a på monitorer (datorskärmar).

All kommersiell film & tv är gjord utifrån videonivåer, dvs 16-235. Spel och annan datorgrafik använder oftast full range, dvs 0-255.

YUV färgrymd är det format film & tv är lagrat i på skivan eller streamingservern, det är komprimerat för att spara plats och bandbredd. För att din digitala bildvisare ska kunna presentera materialet måste det konverteras till RGB någonstans i kedjan, eftersom att det är i RGB panelen visar bilden.

Alla digitala bildvisare för konsumenter hanterar både RGB och YUV färgrymd via HDMI. 



#10

Postad 09 oktober 2016 - 14:31

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Jontre upplever också vid första anblick med full rgb som en wow effekt och j*vlar vilken svärta. Men det är fel, dvs ej korrekt bild visas, du tappar massa information i de mörka partierna den urvattnade bilden är den du vill ha.

Om du gör en kalibrering och kollar var den klipper svart limited vs full så kommer du se x antal staplar i det svarta som ej synns.

#11

Postad 10 oktober 2016 - 06:49

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Okej då får jag ändra tillbaka till det limited igen och testa lite filmer :rolleyes:  Kändes typ som svärtan var sämre än jag minns den var från blu-ray spelaren i limited RGB. Men det kanske bara var länge sen jag kollade på blu-ray. För via en vanlig spelare ska väl allt detta var rätt från början?

 

Mvh

JONTRE


Redigerat av JONTRE, 10 oktober 2016 - 11:31.


#12

Postad 10 oktober 2016 - 07:11

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Okej då får jag ändra tillbaka till det limited igen och testa lite filmer :rolleyes:  Kändes typ som svärtan var sämre än jag minns den var från blu-ray spelaren i limited RGB. Men det kanske bara var länge sen jag kollade på blu-ray. För via en vanlig spelare ska väl allt detta var rätt från början?

 

Mvh

Jonas

I de flesta fall bör en "vanlig" spelare vara inställd på att skicka limited från början, eller via någon slags autoförhandling med bildvisaren komma fram till att limited är det önskvärda.



#13

Postad 10 oktober 2016 - 11:34

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Kollar man på denna Kodi Wiki ska man få korrekt bild även om man kör Full, Full, Full. Medans limited limited limited inte ger korrekt bild. Utan det fenomen jag upplevde, washed out colors.

 

http://kodi.wiki/vie...and_color_space

 

2.2 Summary of Results

  • Full, Full, Full -- Video Level CORRECT : WtW & BtW Clipped, Single scaling
  • Full, Full, Limited -- Video Level WRONG : Crushed Blacks
  • Full, Limited, Full -- Video Level WRONG : Washed Out Colors
  • Full, Limited, Limited -- Video Level CORRECT : WtW & BtW Clipped, Double scaling
  • Limited, Full, Full -- Video Level WRONG : Washed Out Colors
  • Limited, Full, Limited -- Video Level CORRECT : WtW & BtB preserved, Zero scaling
  • Limited, Limited, Full -- Video Level WRONG : Extreme Washed Out Colors
  • Limited, Limited, Limited -- Video Level WRONG : Washed Out Colors

Vilken kombination kör ni med?

 

EDIT: Limited, Full, Limited är det som verkar ge det allra bästa resultatet.

 

2.3 Which Combination to Use

Out of the eight combinations, only three have correct video levels by the time they reach the TV:

  1. Full,Full,Full -- Both Desktop & Video Content will look correct but video content is also scaled during the Y'CbCr --> RGB color space transformation. BtB & WtW are clipped so calibration will be more difficult
  2. Full, Limited, Limited -- This should be avoided since there are two levels of scaling which will likely cause unnecessary banding.
  3. Limited, Full, Limited -- Best option for embedded video player as there is zero video content scaling during the Y'CbCr --> RGB color space transformation. BtB & WtW are preserved to make calibration easier. If using a Desktop it will look overly dark

EDIT igen: Ordningen är Kodi --> GPU --> TV

 

// JONTRE


Redigerat av JONTRE, 10 oktober 2016 - 11:39.


#14

Postad 10 oktober 2016 - 13:49

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Bara dra igång en kallibreringsskiva/usb och kolla färgerna så vet du hur just din setup presterar.

#15

Postad 10 oktober 2016 - 14:06

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Testat alla dom där kombinationerna... blir galen för att man inte får till det riktigt... så har både HTPC till youtube etc, OCH mediaspelare för film och serier... där blir det typ korrekt dirtekt... så mycket som kan gå galet på vägen med PC till bildvisare... med en bra medaispelare stämmer det oftast direkt... :wacko:
Just nu kör jag Nvidia shield med SPMC(kodi). Det enda negativa jag tycker om den är väl att man måste ändra hz manuellt till 23.976 för att få YCBR med... hoppas på en fix snart! :unsure:

Redigerat av Garrett, 10 oktober 2016 - 14:25.


#16

Postad 11 oktober 2016 - 06:13

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Jag kollade inte innan utan ändrade till Limited -> Full -> Limited och då vart det riktigt iaf. Är väl den kombon som ska vara rätt med för den delen, skönt att det är utrett iaf :)



#17

Postad 06 november 2016 - 23:38

mafghan
  • mafghan
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Har samma problem i min Raspberry. Har inte heller den inställningen. Några förslag på hur man kan komma vidare?

#18

Postad 07 november 2016 - 00:44

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Har samma problem i min Raspberry. Har inte heller den inställningen. Några förslag på hur man kan komma vidare?

https://www.raspberr...n/config-txt.md

sök hdmi_pixel_encoding



#19

Postad 07 november 2016 - 13:48

mafghan
  • mafghan
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0

https://www.raspberr...n/config-txt.md

sök hdmi_pixel_encoding

Tack, ska testa detta





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.