Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudabsorbering för biorum i källare

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 juli 2020 - 16:23

Unregistered88ccd24e
  • Unregistered88ccd24e
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är helt novis på detta med ljud och har googlat runt en del för att hitta nått bra svar. men tänkte att det är bättre nu att fråga er som kan:)

Jag håller just nu på att bygga ett biorum i källaren här hemma och undrar lite framförallt hur jag ska göra med ljudabsorberingen.

Lite förutsättnignar innan vi startar.
Rummet är nästan rektangulärt. Nästan pga att jag har 2 murstockar som skapar lite dryga vinklar på 3 av 4 väggar (se skisser)

Det är betong i golv, vägg och tak. På golvet ligger att laminatgolv med dämpning under som jag tänkte ha kvar.

Jag har just nu reglat upp 3 av 4 väggar. den värsta (långa väggen) med 45x45 och den bakre och högra väggen med 95 reglar (95 för att komma ut i nivå med resterande vägg)

Jag hade tänkt att helt sonika fylla reglarna med stenull och sen dra ett tyg över och häfta fast det i reglarna.

Så nu till min fråga.
Borde jag lägga i stenull från golv till tak längst hela långväggarna + den bortre väggen (där projektorduken kommer att sitta)
Eller borde jag bara isolera typ 50% av långväggarna och lämna det tomt bakom tyget resten (eller ännu mindre än 50%) enligt live end dead end metoden?

Borde jag ha typ bokhyllor eller liknande på den kortväggen bakom biofåtöljen eller räcker det med typ gardiner?

Om jag placerar fåtöljerna och duken och främre högtalarna som enligt bild 3. Hur skulle ni göra med dom bakre högtalarna (eftersom bakre väggen inte är plan)

Många frågor, jag vet. Har ni svar på nån av dom så blir jag tacksam. Framförallt hur jag ska göra med isoleringen. så jag kan fortsätta bygget:)

Tack på förhand.

Bild 1: Rumslayout
Bild 2: Hur och var jag har reglat (i grönt)
Bild 3: Vart jag tänkt att fåtöljerna ska stå och placering av duk + främre högtalare (i svart)

Den dörren i överkant av bilden är till ett inre rum. Man kommer in genom dörren i botten av bilden.


mvh

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered88ccd24e, 21 juli 2020 - 16:28.


#2

Postad 21 juli 2020 - 16:28

Unregistered88ccd24e
  • Unregistered88ccd24e
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Sorry. Första bilden blev åt fel håll ser jag nu.
Men ni förstår nog

#3

Postad 11 augusti 2020 - 15:46

LennartBerg
  • LennartBerg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Hej, Någon kort reflektion. Om det är möjligt tror jag på en mer symmetrisk placering av duk o högtalare fram. Den högtalare som står närmast väggen kommer att få mer basstöd och då kanske det blir lite obalans i ljudbilden (testa). Kanske blir det väl mycket dämpning med öppna väggar fyllda med isolering. Täck ev. då del av ytan med panelbrädor eller hålmasonit. Olika avstånd mellan panelbrädor ger effekt i olika frekvensomfång (googla). Bra med dämpning för första reflexen från fram högtalare. Överdämpat kan ta bort lite av livet i musiken men det är lätt att åtgärda genom att då med ovanstående åtgärder. Lite reflekterande saker bakom lyssningspositionen skadar inte.

Allt är en fråga om kompromisser. Visst finns de personer med obegränsad budget och professionell hjälp men annars skadar det inte att prova sig fram så kan man nå ganska långt. Lycka till:)



#4

Postad 04 november 2020 - 11:03

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hej, 

Hur går det?
Jag är mer eller mindre i samma situation och försöker hitta en väg framåt. Det är mycket svårare än jag anade att få det perfekt däremot tror jag inte det är riktigt så svårt som experter påstår. Man kan nog köra 80/20-metoden och komma väldigt nära. 

 

Spontant när jag läser/ser ditt inlägg så tänker jag: 

1) försöka att skära av hörn och sätt basfällor

2) sätt dämpare och/eller diffutionsplattor där fronthögtalare har sin första reflex.

3) isolering och tyg som du beskriver dämpar bara diskanta toner så du får bort massor med eko etc men det hjälper inte för basregistret (stående vågor, resonans, reverb och liknande). 

4) regla upp väggarna snett. har du många raka väggar skapar du ideala förutsättningar för att skapa just stående vågor. Genom att vinkla väggar någon grad underviker man detta. 

5) Jag tror inte du ska dämpa överallt, då kommer det bli överdämpat

6) håller med om placeringen av högtalaren i hörnet, det är för nära. Det kommer heller inte bli bra med höger surroundhögtalare som kommer för nära lyssningspositionen.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.