Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gasolgrill

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 april 2009 - 17:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Skall handla gasolgrill i prisklassen 4-10000 inför sommaren, men där står det fast. Är weber verkligen 3 gånger så bra som alla andra? Jag menar - det är en grill - inte en bluray spelare med bättre DAC?

Har kollat lite på Landman och så hade de en från Futur/Primus som heter Trio som fått bra kritik på NK Tv2?

Vad säger ni mästergrillare?

#2

Postad 07 april 2009 - 19:39

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Jag tycker att de har ett mervärde av att allt finns som reservdelar.

Vilka modeller har du tittat på?
Vad har du för krav?

#3

Postad 08 april 2009 - 10:24

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Det handlar inte om att flasha, men om man känner på stabiliteten på en billig gasolgrill, kontra en dyr så känns den dyrare lite säkrare och stabilare. Vidare har de flamtämjare och fler brännare av bättre kvalitet.

Behov:

Både grill och stekyta (kanske 1/3 + 2/3) minst 3 gärna fyra brännare och möjlighet till att köra rökt kött. Flamtämjare och lite mer kvalité på brännaren är ett måste. Gärna kryddskåp under. Möjlighet att köra kebabspett är ett plus.

Har kollat på





#4

Postad 08 april 2009 - 14:51

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Hej

Jag har suttit och funderat på ny gasolgrill under vintern, upptäckte att Bauhaus har tagit in märket nexgrill (www.nexgrill.se) Deras grillar känns rejäla, och riktigt bra, jag köpte en Streamline Nordic, den kostade 4000, Nexgrill Trend kostar 8000...

Edit: Trend grillen har 2 galler och 1 stekplatta, och anordning för att köra roterande köttbitar...

Jämförde rätt länge mellan Weber och Nexgrill, men tyckte inte att det var värt skillnaden i pris.

Ett litet tips från mig..

//Klabbarpan

Redigerat av klabbarpan, 08 april 2009 - 14:55.


#5

Postad 08 april 2009 - 22:11

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Weber har en lite annorlunda konstruktion vid brännarna jämfört med många andra gasolgrillar, något som tydligen ska ge mer röksmak åt maten. Kan vara värt att kolla lite extra på - det är ju trots allt en investering som varar väldigt många år.

Personligen föredrar jag dock vanliga kol/brikett-grillar.

#6

Postad 09 april 2009 - 07:40

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Hej

Jag jämförde weber mot Nexgrill när jag var på bauhaus, den skillnad jag kunde se är att weber har 4 st skydd över gasolbrännarna, nån sorts plåt som ska ge extra röksmak dessa sitter längs med grillen (tror det är den som du tänker på) på Nexgrill är det 3 st som sitter åt andra hållet, tror inte att det är så stor skillnad men har aldrig testat weber...

Klabbarpan

#7

Postad 09 april 2009 - 07:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Jag kan bara tala för mig själv men jag har själv genom erfarenhet fått ändra mig i frågan om gasolgrillar.

Jag köpte för 2 sommrar sen en 3-brännars Landmann för runt 4.500:- (finns bild i mitt galleri, minns ej modell) vilket jag tyckte var rätt dyrt påkostat. Man hade ju givetvis tittat på andra grillar och då även Weber. Min uppfattning då vara att visst var säkert Weber bra grejer med bra kvalitet men alldeles för dyra och inte värda sina pengar. Dvs man tyckte mest det var för märket och inget annat.

Då jag fick hem min Landmann skulle jag börja montera den. Det var då besvikelse började och min värdlsbild över grillar vändes upp och ner. För det första fick man bara med ett enda stort papper som var en jätesprängskiss över alla delar, muttar, skruvar och annat småt och stort som var lite suddigt tryckt. Var stört omöjligt att få nån bra hjälp av den. Jättekul speciellt när det medföljde en påse med säkert 50 olika skruvar och muttrar i 4 olika storlekar....

Efter att hållt på en hel dag med denna och fått gissa mig fram genom uteslutningsmetoden var jag nästan helt klar trodde jag....tills jag upptcäkte att jag hade två plåtbitar kvar i kartongen som inte ens fanns nämnda eller avbildade nånstans på ritningen.

JAg fick då okulärbesikta grillen för att försöka lista ut vart dom skulel sitta, hitta till slut några oanvända skruvhål som verkade passa så där fick dom hamna.

Så byggklvatiteten ger jag inget högre betyg på alls och urusel intruktionsanvisning. Sen tycker jag heller inte passform osv håller nån högre klass. Så man kan nog säga att den gör sitt jobb men jag tycker inte den ger nåt bra kvalitetsintryck.

Strax därefter köpte min bror en Weber Spirit 320 och då insåg jag vad jag hade missat! Det var millimeterpassning på alla delar och hela konstruktionen var mycket mer gedigen och genomtänkt. Nu fattade jag varför den var dyrare. Sen alla andra fineeesr som engångs-droppformar, specielbehandlade galler, gastubhållare osv gör bara att allt känns så otroligt mycket med smart, genomtänkt och funktionellt. Sen att passform på detaljer och känslan i grillen är som att jämföra en Toyota med en BMW gör ju inte saken sämre.

Så nu hänger min Landmann enbart kvar på en nåder tills den rasar, för jag vet att jag vill ha en Weber! :)

#8

Postad 09 april 2009 - 08:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Så nu hänger min Landmann enbart kvar på en nåder tills den rasar, för jag vet att jag vill ha en Weber! :)


ett tips då, fast det brukar vara ganska tåliga... glöm att ta in den inför vintern.

Fast den gasolgrill som står utanför här, den har förfanken överlevt tio vintrar nu, vette tusan om det tipset hjälper. Min kommentar om gasolgrill - smidigt men ack vad "tråkigt". Kanske en bättre gasolgrill gör det roligare men jag föredrar kol. Kol som givetvis kommer från en förnybar källa och tänds med eltändare.

#9

Postad 09 april 2009 - 08:14

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Håller också på och jagar grill.
För mig är det viktigaste att grillen håller och att det finns reservdelar även om 5 år. Weber känns vettigt, men samtidigt så köper jag inte deras design med knapparna på sidan, där man vill använda avlastningsytan. Vill man ha det så får gå på de dyrare Webergrillarna. Jag har även tittat på Napoleon grillarna, med sin sk sizzle surface. Också lite dyrare, men samtidigt ett mångårigt märke.

Jag vet inte hur det är med Grand Hall och NextGrill, är detta välkända märken? Har inte sett dem förut.

#10

Postad 09 april 2009 - 08:27

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Hej igen

Det låter kanske som att jag jobbar med Nexgrill men det gör jag absolut inte, jobbar inom helt annan bransch. Det verkar som att Nexgrill är stora i USA, och precis etablerar sig i Sverige genom Bauhaus...

Den känns stabil och rejäl iallafall, montering tog 30 minuter för 2 pers inkl varsin öl :)

Kolla på den på bauhaus, den e rejäl, och precis som mattiasan så tycker jag webers placering av knapparna är helt galen...

#11

Postad 09 april 2009 - 08:33

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Ooops, jag menade ju en Weber Genesis 320 och INTE en Spirit!

En sån här står överst på önskegrillistan:

Bifogad fil  bildCADVR1SU.jpg   7,72K   1 Antal nerladdningar

#12

Postad 09 april 2009 - 08:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

ett tips då, fast det brukar vara ganska tåliga... glöm att ta in den inför vintern.

Fast den gasolgrill som står utanför här, den har förfanken överlevt tio vintrar nu, vette tusan om det tipset hjälper. Min kommentar om gasolgrill - smidigt men ack vad "tråkigt". Kanske en bättre gasolgrill gör det roligare men jag föredrar kol. Kol som givetvis kommer från en förnybar källa och tänds med eltändare.


Fast som i mitt fall är den en omöjlighet att ta in grillen inomhus på vintern, så den får stå under ett grillkappell och hålla så länge den håller. Dock får man putsa den som en galning varje vår för att få bort alla små rostfläckar mm. :)

Ang att gasol skulle vara tråkigt håller jag inte längre riktigt med. Var väldigt skpetisk jag med förut men har ändrat mig där helt. Visst en träkolsgrill är ju alltid mysigast och mest förknippat med härlliga dofter och ritualer osv. Men inget slår den praktiska aspekten med gasol, vill jag smyga ut på vintern o grilla tar det mig nån minut så är jag igång direkt. Den är alltid redo och alltid förberedd på att börja grilla inom nån minut utan en massa jox och väntetid.

Det gör ju också att man använder den mer än en vanlig kolgrill vilket i sig ju överväger det mesta!

#13

Postad 09 april 2009 - 12:03

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Sen att passform på detaljer och känslan i grillen är som att jämföra en Toyota med en BMW gör ju inte saken sämre.


Japp Toyota gör ju bättre bilar än Bmw, men det var vi ju vetat i många år.(Deras bilar åker minst in på service)

Råd till trådskaparen: Komihåg att du ska köpa Gasol flaska, och dom är inte speciellt billiga Kostar väl 10% av din budget.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 09 april 2009 - 12:05.


#14

Postad 09 april 2009 - 15:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Japp Toyota gör ju bättre bilar än Bmw, men det var vi ju vetat i många år.(Deras bilar åker minst in på service)

Råd till trådskaparen: Komihåg att du ska köpa Gasol flaska, och dom är inte speciellt billiga Kostar väl 10% av din budget.


Och som vanligt är du ute och cyklar i din egen lilla bana...

Det jag menade, vilket du läste som fan läser bibeln, var att passform, funktionalitet och allmänt kvalitetsintryck var till Webers fördel. Skulle inte förvåna mig om du tycker en Toyotas materialval, inredning, kvalitetskänsla och passform i delar osv var bättre än en BMW eller Audi som exempel?

Båda är bra bilar men på olika sätt, båda tar dig från punkt a till b men för vissa och för mig så vill man ha något mer än bara det.

Och nej jag har aldrig ägt en BMW eller Audi och har heller inget emot Toyota, men de med lite balans i sinnet förstår vad jag menar.

Jag har aldrig sagt att ena skulle vara totalt sätt bättre än den andra, bara att de faktorer jag nämnt var överlägset bättre på Webern än min Landmann. Är man då en sån som du som verkar skita i de faktorerna och nöja dig med ett galler med lite kol under så förstår jag att du inte uppskattar skillnaden mellan de två.

Sen vad gäller gasoltub kan jag informera dig om att en 10 liters flaska räcker en hel säsong och lite till beroende på hur ofta man grillar och hur länge. Den kostar runt 400:-. Hur många säckar kol och flaskor med tändvätska gör man av med under samma tid och lika frekvent grillning och hur stor blir då den reella skillnaden, inte särsklit stor eller hur?

Sen ser jag inte riktigt hur ditt inlägg bidrar till tråden eller till vad trådskaparen frågar efter.

Redigerat av masse70, 09 april 2009 - 16:34.


#15

Postad 12 april 2009 - 23:01

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Får man någon super-gasol som gör att korven blir extra god?

Titta på en grill i några tusenkronor det räcker.
Fast sen beror det ju på hur grillen ska se ut, du kanske vill flasha lite när du står i ditt förkläde och vänder korvarna inför kompisarna? Och då är det ju viktigt att det är ett "fint" och dyrt märke..

Förstår inte hysterin över grillar.

Har du ägt någon grill någon gång ??
kan gott säga att oftast får man det man betalar för .
Har haft 4 st gasolgrillar 3 billiga ######r som rostat bort rätt fort galler och brännare själva burken har vart i aluminium så den har ju hållt .
Och en var nästan helt i rostfritt den håller än i dag fast den står hos mina föräldrar då jag själv inte har någe utrymme för den .
Och den används flitigt lätt att underhålla och så .
Har även haft en weber kolgrill och den var kanon jämfört med öb grillar och annat skit .

#16

Postad 12 april 2009 - 23:08

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Och som vanligt är du ute och cyklar i din egen lilla bana...

Det jag menade, vilket du läste som fan läser bibeln, var att passform, funktionalitet och allmänt kvalitetsintryck var till Webers fördel. Skulle inte förvåna mig om du tycker en Toyotas materialval, inredning, kvalitetskänsla och passform i delar osv var bättre än en BMW eller Audi som exempel?

Båda är bra bilar men på olika sätt, båda tar dig från punkt a till b men för vissa och för mig så vill man ha något mer än bara det.

Och nej jag har aldrig ägt en BMW eller Audi och har heller inget emot Toyota, men de med lite balans i sinnet förstår vad jag menar.

Jag har aldrig sagt att ena skulle vara totalt sätt bättre än den andra, bara att de faktorer jag nämnt var överlägset bättre på Webern än min Landmann. Är man då en sån som du som verkar skita i de faktorerna och nöja dig med ett galler med lite kol under så förstår jag att du inte uppskattar skillnaden mellan de två.

Sen vad gäller gasoltub kan jag informera dig om att en 10 liters flaska räcker en hel säsong och lite till beroende på hur ofta man grillar och hur länge. Den kostar runt 400:-. Hur många säckar kol och flaskor med tändvätska gör man av med under samma tid och lika frekvent grillning och hur stor blir då den reella skillnaden, inte särsklit stor eller hur?

Sen ser jag inte riktigt hur ditt inlägg bidrar till tråden eller till vad trådskaparen frågar efter.


Det där med tio liter gasol är inte helt rättvist ofta så drar billiga grillar mer gasol än dyrare på grund av dåliga brännare man eldar för kråkorna .. Men annars håller jag med ..

#17

Postad 13 april 2009 - 14:47

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Kollade en spirit 310 idag och kvaliteten är helt annan i weber känns det som. SKall leta upp någon som har 320 hemma och titta lite hur den känns. Börjar ju bli säsong snart att börja grilla så man får lätta på plånboken snart ;)

#18

Postad 13 april 2009 - 14:48

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det där med tio liter gasol är inte helt rättvist ofta så drar billiga grillar mer gasol än dyrare på grund av dåliga brännare man eldar för kråkorna .. Men annars håller jag med ..


Självklart menade jag den grill jag själv ägen och använder och där jag beserat min egen åtgång med. Den räcker iaf drygt en säsong vid frekvent grillning.

#19

Postad 13 april 2009 - 14:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Att jämföra med alla jäkla bricketter man burit hem och all tändvätska man använt.. Kanske svårt att få någon ekonomisk bäring i det på 10 år med tanke på att grillen kostar mellan 6 och 8, men det är kanske inte därför man beslutar sig att skaffa gasol?

#20

Postad 13 april 2009 - 14:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Kollade en spirit 310 idag och kvaliteten är helt annan i weber känns det som. SKall leta upp någon som har 320 hemma och titta lite hur den känns. Börjar ju bli säsong snart att börja grilla så man får lätta på plånboken snart ;)


Dread, nu minns jag inte i huvet vad som skilje en 310 och 320 mer än ca 2kkr i pris. Kanske är det typ en extra kokplatta? Men oavsett vilken du väljer tror jag inte du kommer bli besviken alls!

Kan ju nämna att jag var hos min bror senast igår och grillade på hans Weber igen, god damn vad trevlig den är. Det är verkligen som att stå och jämföra kassaskåpskänslan hos en premiumbil mot en billig lågprisbil. Dvs det är nåt visst med det mervärde den kvalitetsskillnaden ger. Sen om man är en person som är villig att betala för att få den är ju upp till var och en. Men jag vet att jag vill ha en som sagt :rolleyes:

Redigerat av masse70, 13 april 2009 - 14:53.


#21

Postad 13 april 2009 - 15:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Att jämföra med alla jäkla bricketter man burit hem och all tändvätska man använt.. Kanske svårt att få någon ekonomisk bäring i det på 10 år med tanke på att grillen kostar mellan 6 och 8, men det är kanske inte därför man beslutar sig att skaffa gasol?

Gasol skaffar man enbart för att man är lat, alla vet ju att det blir godare med kol ;)

Jag tänkte införskaffa en weber nu när lönen kommer

Postad bild

Sen kanske en liten gasol när andan faller på en kvart innan man ska äta.

#22

Postad 13 april 2009 - 16:04

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Håll dig till topic Martin - vi har redan haft diskussionen om kol vs gasol och jag skall ha en gasolgrill. Punkt ;) :rolleyes: :P

Ja, 310 var riktigt trevlig - skall se om jag hittar någon butik som har 320 hemma också.

#23

Postad 14 april 2009 - 06:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Gasol skaffar man enbart för att man är lat, alla vet ju att det blir godare med kol :D

Jag tänkte införskaffa en weber nu när lönen kommer

Postad bild

Sen kanske en liten gasol när andan faller på en kvart innan man ska äta.


Det där kriget gasol vs kol känns ju lika uttjatat och givande som HDDVD vs Blu-Ray el LCD vs plasma....*suck* ;)

Finns inga vinnare eller förlorare, bara två läger som båda är lika nöjda med sitt val fast av olika orsaker.

Sen att gasol råkar vara helt överlägset är ju en helt annan sak :P

#24

Postad 14 april 2009 - 08:37

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Normalt är jag intolerant mot pajkastning i trådar, men när det är MIN tråd så blir jag ÄNNU mer intolerant ;)

Nej men skämt å sido - jag har rensat ur ett par inlägg, och snälla - låt oss hålla god ton, normalt hyffs och hålla oss till topic. Tack på förhand.

#25

Postad 29 april 2009 - 21:03

Breiz
  • Breiz
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag har en Grand Hall Rostfri Gas grill.
Vi har haft den i ca 1 1/2 år och jag är kanon nöjd!

I orginal levererades grillen med 2 st galler och ett stek bord, yta 50/50.
Köpte till 2st galler, och jäklar vad stor grill yta!!
Kan lätt grilla till 8-10 pers!!

Går att få grillen jättevarm då den har fyra brännare + en sido brännare som går att använda!

Enligt min mening blir resultatet lika bra eller bättre än på 3-4k dyrare Weber.

#26

Postad 29 april 2009 - 21:09

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Håll dig till topic Martin - vi har redan haft diskussionen om kol vs gasol och jag skall ha en gasolgrill. Punkt :blink: :blink: :blink:

Ja, 310 var riktigt trevlig - skall se om jag hittar någon butik som har 320 hemma också.

Jag har en Spirit 320 och om jag ska vara helt ärlig så känns "kokplattan" helt onödig. Nu köpte jag denna som visnings ex hos Elgiganten för ett löjligt bra pris men, skulle jag köpt den ny skulle jag nog inte lägga till det extra för sidobrännaren.

#27

Postad 29 april 2009 - 21:27

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Jag slog till på en Genesis 320. Hade tittat på en Summit 450, men kunde inte riktigt förklara prisskillnaden...
Har inte packat upp grillen än, men är rätt säker på att jag kommer bli nöjd... :blink:

Postad bild

Redigerat av Unregistered28144, 29 april 2009 - 21:30.


#28

Postad 29 april 2009 - 21:35

Breiz
  • Breiz
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Letade upp en länk :
http://www.sommarsho...a...spx&cat=117

:blink: :blink:

en kanon grill är det!!

#29

Postad 30 april 2009 - 18:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Jag slog till på en Genesis 320. Hade tittat på en Summit 450, men kunde inte riktigt förklara prisskillnaden...
Har inte packat upp grillen än, men är rätt säker på att jag kommer bli nöjd... :blink:

Postad bild


Grattis till ett mycket bra val och köp! :blink:

Inte alls avis.... :blink:

Jag har en Spirit 320 och om jag ska vara helt ärlig så känns "kokplattan" helt onödig. Nu köpte jag denna som visnings ex hos Elgiganten för ett löjligt bra pris men, skulle jag köpt den ny skulle jag nog inte lägga till det extra för sidobrännaren.


Kan hålla med dig att kokplatta (precis som min har) är för mig helt ointressant och onödig. Dock finns de ju dom som använder den för att typ koka potatis osv i och använder den frekvent.

Skulle hellre då satsa på en Genesis 310 utan kokplatta, för visst är det väl den som saknar en sån?

Redigerat av masse70, 30 april 2009 - 19:01.


#30

Postad 30 april 2009 - 20:11

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Vad är den stora skillnaden mellan Genesis och Spirit? Och mellan 310 och 320?

#31

Postad 30 april 2009 - 23:59

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Hur är det nu ? Får man grilla på balkongen ?
Kol/El/Gasol ?

#32

Postad 01 maj 2009 - 10:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Hur är det nu ? Får man grilla på balkongen ?
Kol/El/Gasol ?


Det beror helt på vilka regler er förening har. Kolla med dom för svar på den frågan. Vissa har totalförbud medans andra tillåter det samt beroende på grilltyp.

#33

Postad 02 maj 2009 - 00:15

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Skruvade ihop en Landmann idag (flatbed 3+1 brännare) 3-4h skruvande...

Ingen direkt IKEA eller Lego kvalle på monteringsanvisningen men f...n va bra köttet smakade...

Nu åker gamla gasolgrillen plus Weber kolgrill ut på blocket i helgen...

#34

Postad 03 maj 2009 - 17:22

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
oj 3-4h skruvande...

Min Weber monterades på 15min topp!

Redigerat av partajare, 03 maj 2009 - 17:22.


#35

Postad 03 maj 2009 - 18:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Åter: Skillnad mellan Spirit och Genesis och 310/320?

Redigerat av Dreadlock, 03 maj 2009 - 18:54.


#36

Postad 03 maj 2009 - 19:05

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Åter: Skillnad mellan Spirit och Genesis och 310/320?


Vid min jämförelse:
Spirit 320:
11kW/t
Grillgaller i porslinsemaljerat stål
Grillyta 61x44 cm
68kg

Genesis:
12,3kW/t
Grillgaller i emaljerat gjutjärn
66x50 cm
73 kg

Båda verkar ha samma sidobrännare. Prisskillnaden är marginell i mina ögon, och Genesis serien både ser och känns mer exklusiv. När det gäller grillresultatet så tror jag inte det skiljer så värst mycket. Kan säkert vara mer som skiljer, men detta ger väl ett hum iaf. Lycka till! ;)

#37

Postad 04 maj 2009 - 20:08

Boobe
  • Boobe
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej, nu verkar du ha bestämt dig för en Weber, och kommer säkert att bli nöjd med den.

När jag dammsög marknaden på grillar förra året fastnade jag för den som nämndes i första inlägget, Primus trio. Efter ca. 100 grillningar kan jag bara säga att jag är väldigt nöjd med mitt val.

Den är enkel att montera. (Tar förvisso några timmar, men det beror till viss del även på var man fått sin tumme applicerad i första läget) Passform mm. mycket bra. Primus är ju oxå ett varumärke som funnits med ett tag, ungefär dubbelt så länge som Weber, ifall man nu känner att ålder och tradition är viktigt.

Det som var viktigt för mig var såklart kvalitetsintrycket, vilket jag anser var lika högt på Primus Trio som på Webers motsvarande modeller. (Jag tittade på S-320, tror jag) På Primus Trio var dock grillgallret av gjutjärn. Alla som nån gång stekt i en gammal gjutjärnspanna förstår vad jag menar.

Det som fällde avgörandet för mig var i alla fall priset. Weber gör bra grillar, (jag har två Weber-klotgrillar), men jag tycker att de är oskäligt dyra. Jag betalade knappt 5000 kr för min Primus, och jag skulle varit tvungen att hosta upp minst det dubbla för att få en motsvarande Weber, (dock utan gjutjärnsgaller). Då ingick även ett överdrag.

Nåväl, lycka till, och kom ihåg att grilla med locket på, och använda dig av rökspån.

/Robert

#38

Postad 18 maj 2009 - 21:38

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Har nyligen skruvat ihop min första Weber Spirit och allt ser bra ut, men jag har lite funderingar

* Hur rengör man bäst porslinsemaljerade galler ? Vi har en borste med hårda borst sen tidigare, är den lämplig ? Rädd för att man repar emaljen.

* Vad är utrymmet under själv grillen egentligen till ? Trodde man skulle ha gasen där, men det står klart och tydligt på en klisterlapp att man inte ska ha det där. Tyckte det skulle se bra ut att ha den där inne men tji fick jag.

#39

Postad 19 maj 2009 - 06:48

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Har nyligen skruvat ihop min första Weber Spirit och allt ser bra ut, men jag har lite funderingar

* Hur rengör man bäst porslinsemaljerade galler ? Vi har en borste med hårda borst sen tidigare, är den lämplig ? Rädd för att man repar emaljen.

* Vad är utrymmet under själv grillen egentligen till ? Trodde man skulle ha gasen där, men det står klart och tydligt på en klisterlapp att man inte ska ha det där. Tyckte det skulle se bra ut att ha den där inne men tji fick jag.


Weber har ju en egen mässingsborste, som borde vara lite snällare än din stålborste. Se till att grillen är riktigt varm bara innan du börjar.

#40

Postad 19 maj 2009 - 09:00

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Jag kör med klassisk grillborste och det har funkat fint i 3 år.
Skåpet och dess funktion har jag oxå funderat på. Jag hade oxå tänkt ha min tub där men precis som du säger så får man inte det...
...Jag har inte haft användning för mitt skåp mer än till grillborsten.

#41

Postad 19 maj 2009 - 11:50

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Weber Spirit 310 Premium för 6 490:- hos Lindarn i Kungsbacka känns som ett fynd, skillnaden på Premium och Classic är att grillgaller och flavourizerbars är i rostfritt på Premium, samt att "bords ytan" är i rostfritt. Prisskillnaden blir ca 500 kr mellan Classic och Premium.

Denna grill stod överst på inköpslistan till nya radhuset, men utgifter (prioriterade av fru Erikderek) som markis, panelgardiner och rullgardiner fick gå före (märkligt hur mkt sådant kostar!) så det blev en Master Touch Gold 57cm istället till mitt stora förtret.

givetvis är jag purken och grinig över att jag inte fick en Weber Spirit 310 Premium...

#42

Postad 19 maj 2009 - 17:46

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0

Weber har ju en egen mässingsborste, som borde vara lite snällare än din stålborste. Se till att grillen är riktigt varm bara innan du börjar.


Ok. Ja, den vi har är inte Webers. Du menar att grillen ska vara riktigt varm innan man börjar rengöring eller vad ?

#43

Postad 19 maj 2009 - 17:49

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Ok. Ja, den vi har är inte Webers. Du menar att grillen ska vara riktigt varm innan man börjar rengöring eller vad ?


Yes. Då lossnar resterna lättare, och man behöver inte slita ut sig på att borsta...

#44

Postad 19 maj 2009 - 17:55

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Ok. Tack för din input. Det finns 2 olika borst på den. Ska prova med den lite mjukare först.

#45

Postad 24 maj 2009 - 15:18

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
En sak som retar mig på min Spirit är att de där 4-5 st. bars:en (?) som ligger tvärs med grillen skramlar så förfärligt. Stöter man till grillen så hör man hur de verkligen låter. Precis som om de inte ligger riktigt rakt och därför rör sig när man rör grillen. Ska det vara så ?

Den är annars oanvänd fortfarande, så det kan jag inte uttala mig om än.

#46

Postad 24 maj 2009 - 20:03

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
När du använt den ett tag så blir det lite fett och oljor lite varstanss och skramlet upplevs inte lika mycket.

#47

Postad 08 juni 2009 - 12:35

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Tycker köttet fastnar/klibbar fast på gallret (porslinsemalj). Vad gör man åt det ?
Riktigt svårt att rengöra efteråt också. Hur mycket ska man räkna med att få bort ?
Det sades att just porslinsemaljerade galler skulle vara lättare att rengöra. Hur är då gjutjärns ?!? För mitt är riktigt svårt att göra något åt (kör med borsten) även om jag rengör direkt efter jag tagit maten från gallret = varmt.

#48

Postad 08 juni 2009 - 13:04

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
jag rengör alltid mitt galler före jag börjar grilla, helt enkelt genom att hetta upp grillen ordentligt och borsta av den med mässingsborsten. Därefter penslar jag gallret med en sillikonpensel med matolja. På detta sätt fastnar varken "skit" eller det jag grillar.

#49

Postad 08 juni 2009 - 13:30

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Matolja låter bra. Har du också porslinsemaljerade ?

Har du en bild på den borsten du har ?

#50

Postad 19 juli 2009 - 19:25

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Nu är det dags att köpa grill igen, efter träget grillande med klotgrillen är den nu såld och Mrs. Erikderek har nu äntligen insett fördelen med en gasolgrill (kan iofs bero mer på att de två närmaste grannarna kör gasol mer än mina försök att övertyga, praktik slår teori hel klart, lol).

Ni som köpt gasolgrillar, vilka har ni köpt och hur nöjda är ni. Just nu lutar det mest åt en Spirit 310 Premium Limited Edition (rostfria falvorizerbars och grillgaller). Är det någon som har koll på när handlarna börjar rea ut sina grillar för säsongen?

EK



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.