Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bänkbelysning LED?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 oktober 2015 - 08:39

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Hej!

 

Det här forumet är ju så brett så jag gör ett försök här.

 

Håller på och renoverar köket och vill ha bra belysning över bänkskivan.

Vill gärna ha någon form av LED strip men jag är samtidigt rätt snål :)

 

Någon som kör med en eller flera stripes under överskåpen?

 

Jag har valt antracitgrått kakel så det sväljer en del ljus för att få det snyggt!

 

Har ni några förslag på vart man ska vända sig (ebay vet jag) för att hitta prisvärd belysning?



#2

Postad 17 oktober 2015 - 08:56

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 751 inlägg
  • 0
Håller du på att renovera köket, så gör det nu när du kan fälla in belysningen i skåpstommen.

#3

Postad 17 oktober 2015 - 09:30

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Stommarna sitter redan på plats men jag kan fortfarande montera en täckskiva under skåpet och fräsa in den där.

 

Frågan är ju vad jag ska välja för belysning bara

 



#4

Postad 17 oktober 2015 - 09:51

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Antar att du kan dra en ledslinga med flera i bredd om du märker att en rad inte räcker.

 

Jag hade första funderat på vilken temperatur på ljuset jag vill ha i köket. varmvit><kallvit eller nåt emellan. Antar att det minskar alternativen lite.

 

Jag personligen stör mig ganska hårt på om man blandar olika sorters vit i samma rum :P



#5

Postad 17 oktober 2015 - 09:51

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 751 inlägg
  • 0
Skall du ha billiga kan jag inte hjälpa dig, tror dom jag fräste in sist låg 380:-/st från elfirman på nobelvägen i Malmö, kunden lämnade bara ett nr som jag beställde.

#6

Postad 17 oktober 2015 - 16:21

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Antar att du kan dra en ledslinga med flera i bredd om du märker att en rad inte räcker.

 

Jag hade första funderat på vilken temperatur på ljuset jag vill ha i köket. varmvit><kallvit eller nåt emellan. Antar att det minskar alternativen lite.

 

Jag personligen stör mig ganska hårt på om man blandar olika sorters vit i samma rum :P

 

Jag tror jag ska köra med varmvitt runt 2700K för att få det lite mer likt glödljus än vad LED normalt ger, behagligare för ögonen om inte annat. Verkar finnas en uppsjö med slingor både i svenska webshoppar och på ebay.

 

Skall du ha billiga kan jag inte hjälpa dig, tror dom jag fräste in sist låg 380:-/st från elfirman på nobelvägen i Malmö, kunden lämnade bara ett nr som jag beställde.

 

Jag håller gärna priset lågt, men har du förslag på något som är riktigt bra så ska jag inte snåla för den sakens skull.



#7

Postad 28 oktober 2015 - 19:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag måste medge att jag är ganska nöjd med de LED-lister jag köpte från Clas Ohlson.

Nakna dioder i dessa men de sitter så tätt att man för det mesta inte tänker på att ljuset är aningen spaltat*. Ger ett bra ljus, små och diskreta med enkel inkoppling om än inte ett sammansatt system som, om jag ska ta ett enkelt exempel, IKEAS LED-lister.

 

*splatat, alltså ingen diffusion av de enskilda diodernas ljus.

 

Finns bättre, snyggare, sammansatta system, utav tvekan, men dessa fungerar till en ganska billig penning. 

http://www.clasohlso...2-V/Pr365066000

Fick två över, de är ganska ljusstarka, som jag använder som växtlampor.



#8

Postad 04 november 2015 - 07:53

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Clasohlssons variant har jag tittat på, problemen med dom är dock längden. Jag har 40, 60 och 128 cm breda skåp och då blir det lite problem med clasohlssons variant om man vill ha "skarvlös" belysning över bänken :(

Jag måste medge att jag är ganska nöjd med de LED-lister jag köpte från Clas Ohlson.

Nakna dioder i dessa men de sitter så tätt att man för det mesta inte tänker på att ljuset är aningen spaltat*. Ger ett bra ljus, små och diskreta med enkel inkoppling om än inte ett sammansatt system som, om jag ska ta ett enkelt exempel, IKEAS LED-lister.

 

*splatat, alltså ingen diffusion av de enskilda diodernas ljus.

 

Finns bättre, snyggare, sammansatta system, utav tvekan, men dessa fungerar till en ganska billig penning. 

http://www.clasohlso...2-V/Pr365066000

Fick två över, de är ganska ljusstarka, som jag använder som växtlampor.



#9

Postad 04 november 2015 - 08:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

kan säga att Clas Ohlsons lampor är såpass starka att du inte vill ha dem kant i kant om du inte dimrar dem.

 

har själv satt två 60 cm långa under skåp, över bänk, som är två meter.

En ensam över bänk som är 120 cm, om än inte helt centrerad där.

 

Det jag vill säga de lyser.

 

Därav att jag fick två över, köpte för mycket.

Nej, kant i kant sätter man inte Clas Ohlsons lampor, inte de jag länkade till, om man inte dimrar dem en del.

Om utseendet, utförandet av Clas Ohlsons duger, bara köpa hem, testa, tejpa ihop, åka tillbaka...

 

Andra alternativ jag titta på var exempelvis

http://www.osram.se/...inear/index.jsp

http://www.ledclub.s...&product_id=390

och IKEAs omlopp men i brist på enkel tillgång, möjlighet att se utrustningen live osv vågade jag inte slå till.

Omlopp var jag iofs och tittade på, de kan ha uppdaterat dessa nu men då var de på gränsen till lite försvaga (i den miljö jag såg dem i).



#10

Postad 04 november 2015 - 09:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Ser att jag räknade lite på de olika.

IKEA omlopp, cirka 4,7 lumen/cm

Zeta, 8,2-8,8 lumen/cm

Ledvance, 14 lumen/cm

Clas Ohlson, 12 lumen/cm

 

för att ge en indikation på ljusstyrkan hos de olika. Den säger absolut inte hela sanningen dock.



#11

Postad 04 november 2015 - 18:40

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 1

Byggde kök nyligen och körde på ikeas system. Helnöjd med både kök och leds även om jag inte kan se när jag någonsin skulle vilja köra dem på halvfart (finns två lägen).



#12

Postad 05 december 2015 - 08:14

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Nu har jag fått hem en av de tre slingorna jag beställde och testkört med ett 12v batteri. Ska installera under dagen och det verkar lovande! Eventuellt så kompletterar jag med en slinga till om jag inte tycker att ljuset räcker till.

 

Slingorna jag har beställt är konstantspännings LED som helt enkelt ska ha en matning på 12v DC med en tillräckligt strömstark adapter.

 

Tyckte först att jag var fiffig och köpte en halogentransformator då det var bra pris på dom, visade sig att de levererade 12v ac vilket gör att slingan kommer att blinka högfrekvent i takt med svängningarna, 50hz?

 

Får lämna tillbaka den transformatorn och har köpt en annan transformator som ska ge 11,6v och 60w som jag ska testa med istället! Den var till för att driva produkter för bil i hemmet så jag får se hur det blir!



#13

Postad 05 december 2015 - 10:17

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Nej nej, köp en LED-driver, de har helt andra egenskaper än en transformator för halogen. LED drivs genom en konstant ström, inte spänning. Halogen drivs med konstant spänning (dessutom växelström som du märkt) och varierande ström.

 

Alla LED går att pulsmata (med ström) om du vill dimma dem, bara att köpa rätt drivare och styrning, dvs dimmerbrytare, till den.

 

Och om du har en LED-slinga som drar 60 W ska din drivare minst vara på 80 W, det ska ska finnas absolut minst 20% överkapacitet i drivaren.

Här har du några alternativ, en del dimbara, andra fasta

http://www.kjell.com...transformatorer



#14

Postad 05 december 2015 - 20:24

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Det är inte alla LED som drivs med konstantström, en del drivs med konstant spänning.
 

Saxat från hidealite.se:

 

Konstant spänning

med inbyggd strömreducering som drivs med 10V, 12V eller 24V, t.ex.LED-stripar, ljus kedjor och LED för dekorativa ändamål.

Konstant ström
utan inbyggd strömreducering som drivs med 350mA (1W) och 700mA (3W), högeffektiva LED med högt ljusflöde för belysning.

 

Den slingan jag beställde ska drivas med konstant spänning alltså 12v DC, detta är nu inkopplat och fungerar utmärkt!
Blev starkare än vad jag trodde men funderar samtidigt på om man ska ha en till slinga för att få lite extra ljus.

Jag hade ju köpt en halogentransformator (som nu är tillbakalämnad) men den ger ut 12v AC. Slingan kommer att lysa med en sån, men flimmra så jag skippade det.



#15

Postad 05 december 2015 - 20:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Okej, trodde du, med tanke på tråden, hade en ren LED-skena utan styrningselektronik i sig.

Nåja, bara det fungerar för dig :9



#16

Postad 06 december 2015 - 08:31

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Hehe, inte lätt att veta. 

 

Det här är väl ett "test" för att se om de billiga ebay slingorna räcker till som köksskåpsbelysning.

 

Om jag hade valt IKEAs skenor hade belysningen gått på ca 2000:- men nu har jag inte lagt mer än ca 250:-





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.