Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1063 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 59 900:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 154 900:-
1 relaterade trådar

#601

Postad 01 oktober 2022 - 07:50

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Även en LG UQ7500 släcker ned helt mellan scenerna och ger alldeles fantastiska on/off-mätningar. Betyder inte att bilden är särskilt bra för det. Ingen egenskap man bör hålla allt för högt, utan det viktigaste är att man kan stänga av det.

Jag förstår hur du menar, brukar stänga av all Reality Creation och så vidare, men kom fram till att Dynamic Control faktiskt var användbart på VW790 - ockulärt utan att mäta. Upplevd svärta blev väsentligt mycket bättre - kom från JVC N5 till VW790 så klart att svärta var en rätt viktig parameter även om jag visste att VW790 mätte bättre kontrast på allt utan de två lägst procent APL.

 

Upplevde subjektivt att VW790 kom ganska när N5 med Dynamic Control - dock enbart på SDR då och HDR via videoprocessor, annars blinkade det till vid varje gainshift vilket blev ohållbart.

 

Menar du Ringblixt att man vara försköt kontrasten med Dynamic conrol nedåt - dvs med iris och laser så förbättrade man svärtan men också drog ner totalt ljus eller ökade man kontrasten totalt med en sådan lösning?

 

För övrigt fungerar Dynamic control väsentligen sämre på XW7000 enligt det resonemang jag hade ovan.



#602

Postad 03 oktober 2022 - 10:55

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Läste testet i hemmabiotidningen som bekräftar vad jag själv sett dvs att under mina förutsättningar med endast 100 tum o grott får jag sämre svärta med 7000 än med 5000



#603

Postad 03 oktober 2022 - 11:08

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Vad är det för filter Ekki sätter på 10 minuter in i klippet?

https://www.youtube....vQKz1vPs&t=663s



#604

Postad 03 oktober 2022 - 11:49

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jag förstår hur du menar, brukar stänga av all Reality Creation och så vidare, men kom fram till att Dynamic Control faktiskt var användbart på VW790 - ockulärt utan att mäta. Upplevd svärta blev väsentligt mycket bättre - kom från JVC N5 till VW790 så klart att svärta var en rätt viktig parameter även om jag visste att VW790 mätte bättre kontrast på allt utan de två lägst procent APL.

 

Upplevde subjektivt att VW790 kom ganska när N5 med Dynamic Control - dock enbart på SDR då och HDR via videoprocessor, annars blinkade det till vid varje gainshift vilket blev ohållbart.

 

Menar du Ringblixt att man vara försköt kontrasten med Dynamic conrol nedåt - dvs med iris och laser så förbättrade man svärtan men också drog ner totalt ljus eller ökade man kontrasten totalt med en sådan lösning?

 

För övrigt fungerar Dynamic control väsentligen sämre på XW7000 enligt det resonemang jag hade ovan.

Dynamic contrast i den form som är i projektorer och TV-apparater med en global ljuskälla kan inte ge bättre ökad kontrast totalt. Mätningarna kan visa på högre kontrastförhållande vilket inte samma sak som att kontrastomfånget faktiskt har ökat.

 

Allt den dynamiska justeringen åstadkommer är att låta ljusflödet flyta efter innehållet. "Förbättrad svärta" är bara effekten av att projektorn strypt mer av ljuset och därmed också mindre ljusstyrka i det som ska vara ljust. Kontrastomfånget är fortfarande densamma (i bästa fall) bara det att nivåerna skiftat nedåt så att svart börjar på lägre nits och vitt stannar på lägre nits. Och viceversa när man öppnar upp iris/gasar på med lasern.

 

Det här blir ett godtycke som syns i bilden som skiftningar i ljusstyrka eftersom det alltid är en latens inblandad. Ofta kombineras det med någon form av adaptiv gamma också vilket ytterligare ökar godtycket och tyvärr också det synliga intrycket av att ljusnivåerna pumpar upp och ned. Man kanske kan uppskatta den djupa svärtan i en svart testbild när man väl tittar på en testbild. Men man vet aldrig om bilden/filmen man ser på ska vara så mörk eller så ljus som den visas eftersom det i slutändan är något som godtyckligt styrs av en algoritm snarare än hur filmen är skapad.

 

För dem som producerar, skapar och färgsätter film är alla sådana finesser en stor no-no eftersom man aldrig vet om det är ens filmmaterial eller ens projektor som leder till det resultat man ser framför sig.

 

Är inte säker det var svaret på din fråga dock? :)



#605

Postad 03 oktober 2022 - 12:02

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Dynamic contrast i den form som är i projektorer och TV-apparater med en global ljuskälla kan inte ge bättre ökad kontrast totalt. Mätningarna kan visa på högre kontrastförhållande vilket inte samma sak som att kontrastomfånget faktiskt har ökat.

 

Allt den dynamiska justeringen åstadkommer är att låta ljusflödet flyta efter innehållet. "Förbättrad svärta" är bara effekten av att projektorn strypt mer av ljuset och därmed också mindre ljusstyrka i det som ska vara ljust. Kontrastomfånget är fortfarande densamma (i bästa fall) bara det att nivåerna skiftat nedåt så att svart börjar på lägre nits och vitt stannar på lägre nits. Och viceversa när man öppnar upp iris/gasar på med lasern.

 

Det här blir ett godtycke som syns i bilden som skiftningar i ljusstyrka eftersom det alltid är en latens inblandad. Ofta kombineras det med någon form av adaptiv gamma också vilket ytterligare ökar godtycket och tyvärr också det synliga intrycket av att ljusnivåerna pumpar upp och ned. Man kanske kan uppskatta den djupa svärtan i en svart testbild när man väl tittar på en testbild. Men man vet aldrig om bilden/filmen man ser på ska vara så mörk eller så ljus som den visas eftersom det i slutändan är något som godtyckligt styrs av en algoritm snarare än hur filmen är skapad.

 

För dem som producerar, skapar och färgsätter film är alla sådana finesser en stor no-no eftersom man aldrig vet om det är ens filmmaterial eller ens projektor som leder till det resultat man ser framför sig.

 

Är inte säker det var svaret på din fråga dock? :)

Perfekt - härligt när ens egna logiska teorier också stämmer med fakta.

 

Jag stängde av detta nu på XW7000 och får upplevt aningens grådaskigare bild vid direkt jämförelse, men inget jag märker vi normalt tittande utan att sitta och jämföra. Men konklusion är ändå att XW7000 med sin enoma ljustryck inte närmat sig JVC i svärta. Å andra sidan får jag en konsumentprojektor som kommer orka med er fyra meter bred bild, det är det väldigt få projektorer som gör med som i mitt fall 15 fL på SDR och cirka 22-23 i HDR. 



#606

Postad 03 oktober 2022 - 17:27

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Vad är det för filter Ekki sätter på 10 minuter in i klippet?

https://www.youtube....vQKz1vPs&t=663s

 

Det är väl typ samma lins som detta klippet visar.

 

https://www.youtube....h?v=NZP2kLrgAJo



#607

Postad 05 oktober 2022 - 19:21

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Jag har ett litet högre fläktljud första minuten efter påslag. Det låter inte som högre fläkthastighet utan som fläkten skorrar lite och sedan tystnar.

Projjen är inte lika tyst som jag hade trott efter att ha läst reviews men ju inte direkt högljudd.
Det är mindre skillnad mot min Optoma HD82 än jag hade föreställt mig. Optoman var väldigt tyst, det var en av anledningarna att den köptes när det begav sig. Räknar man bort ljudet från färghjulet är det nog väldigt liten skillnad.

Hur upplever ni andra ljudnivån?

#608

Postad 05 oktober 2022 - 20:06

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Min xw7000 hade fel på fläkten (eller vad jag tyckte missljudet kom ifrån) som Sony bytte ut.

Det lät exakt som en gammal mekanisk hårddisk. 

Den nya har inget av det ljudet.

Grym support förresten, fick behålla den gamla tills den nya kom.



#609

Postad 06 oktober 2022 - 06:33

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Min xw7000 hade fel på fläkten (eller vad jag tyckte missljudet kom ifrån) som Sony bytte ut.

Det lät exakt som en gammal mekanisk hårddisk. 

Den nya har inget av det ljudet.

Grym support förresten, fick behålla den gamla tills den nya kom.

Min erfarenhet också, även om min sista VW790 började visa tendenser redan i April och det tog från slutet April till slutet Sept innan XW7000 kom så var Sony Premium support oerhört kundorienterade. Att det är shortage i supply chain är ju inget de rår för.

 

När min premium support går ut om drygt ett år kommer jag lägga de extra pengar som behövs för ytterliggare några år.


Jag har ett litet högre fläktljud första minuten efter påslag. Det låter inte som högre fläkthastighet utan som fläkten skorrar lite och sedan tystnar.

Projjen är inte lika tyst som jag hade trott efter att ha läst reviews men ju inte direkt högljudd.
Det är mindre skillnad mot min Optoma HD82 än jag hade föreställt mig. Optoman var väldigt tyst, det var en av anledningarna att den köptes när det begav sig. Räknar man bort ljudet från färghjulet är det nog väldigt liten skillnad.

Hur upplever ni andra ljudnivån?

XW7000 låter ju betydligt mer än VW790 - mer variabel. Men detta tänker jag inte ens på när jag kollar film och det är ju det viktigaste.



#610

Postad 06 oktober 2022 - 17:44

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

XW7000 låter ju betydligt mer än VW790 - mer variabel. Men detta tänker jag inte ens på när jag kollar film och det är ju det viktigaste.

Oj, då måste VW790 varit rejält tyst för jag tycker XW7000 är väldigt "snäll" i ljudbilden.



#611

Postad 09 oktober 2022 - 01:37

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Min erfarenhet också, även om min sista VW790 började visa tendenser redan i April och det tog från slutet April till slutet Sept innan XW7000 kom så var Sony Premium support oerhört kundorienterade. Att det är shortage i supply chain är ju inget de rår för.

När min premium support går ut om drygt ett år kommer jag lägga de extra pengar som behövs för ytterliggare några år.
XW7000 låter ju betydligt mer än VW790 - mer variabel. Men detta tänker jag inte ens på när jag kollar film och det är ju det viktigaste.

Menar du att förlänga premium supporten? Trodde inte det var möjligt? Det var i alla fall det svaret jag fick av min ÅF när jag frågade om detta.

Redigerat av Mentos, 09 oktober 2022 - 01:40.


#612

Postad 09 oktober 2022 - 07:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Ingår tre år och man kan förlänga den med ett eller två år till totalt max fem år.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#613

Postad 09 oktober 2022 - 13:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Review XW7000 av Phil Hinton

https://www.avforums...r-review.20120/

Redigerat av mcmike, 09 oktober 2022 - 14:00.


#614

Postad 10 oktober 2022 - 07:18

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Review XW7000 av Phil Hinton

https://www.avforums...r-review.20120/

Tack - intressant!



#615

Postad 11 oktober 2022 - 19:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Översatt från tyska så inte hundra korrekt, men tråkigt ...

Bifogad fil(er)



#616

Postad 11 oktober 2022 - 21:21

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Tråkigt att Sony verkar släppa modeller av undermålig kvalitet år efter år. Prime support verkar ju bra men att man får skicka in exemplar efter exemplar tyder ju på att dom inte är testade ordentligt innan släpp.

#617

Postad 12 oktober 2022 - 10:06

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Någon som upplevt besvär med ögonen efter att använt er projektor med laser några timmar? De skall visst använda pulsviddsmodulerad styrning av ljuset med en frekvens på 240 Hz. Om man är känslig så skall ögonen kännas ansträngda och man får huvudvärk. Något likande effekten av regnbågar med gamla DLP-projektorer med långsamma färghjul. Att bilden blir omväxlande mycket stark och helt svart med 240 Hz uppfattas av vissa med andra har "långsammare ögon". Lampor kan inte stänga av så snabbt och därmed har UHP-baserade projektorer inte samma problem. 

 

Finns en tråd om detta på AVS-forum: 

https://www.avsforum...ussion.3237865/

 

Sony skall vara värst medan även JVC är dåliga. Epson LS12000 skall viss inte använda PWM. 



#618

Postad 12 oktober 2022 - 10:33

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Såg det tidigt på min VW790 och blev förvånad varför jag såg DLP-liknande regnbågar/dubbelbilder ibland (=sällan) vid stora kontraster, typ texter... Men är OK, störs inte speciellt av det. Men blev förvånad att ingen pratat om det öht på den tiden.



#619

Postad 12 oktober 2022 - 13:37

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Översatt från tyska så inte hundra korrekt, men tråkigt ...

 oj då , vågar man inte köpa den , hade just tänkt slå till , 



#620

Postad 13 oktober 2022 - 07:09

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

 oj då , vågar man inte köpa den , hade just tänkt slå till , 

Alltså det vågar du. Det ingår Premium Support - de löser alla dina problem de första tre åren sedan kan du köpa till två år till. 



#621

Postad 13 oktober 2022 - 08:57

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Vad är det egentligen för "fel" man skall uppmärksamma ? framgår inte riktigt 



#622

Postad 13 oktober 2022 - 10:18

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Vad är det egentligen för "fel" man skall uppmärksamma ? framgår inte riktigt 

Har inte sett någon komplett lista på något sätt eftersom en sådan lista antagligen inte finns, utan är mer "suck och stön"-kunskap hos mer engagerade ÅF och installatörer. Kanske likt tysken beskriver. Några exempel jag kan säga på rak arm:

 

• DOA-exemplar

• Svårt att synka bilden över HDMI – fungerar endast med aktiva HDMI-kablar som ger re-clock

• Högre flimmernivåer än normalt

 

Värt att köpa via en ÅF/installatör du litar på, som du vet är beredd att hantera och hjälpa till vid eventuella problem.



#623

Postad 13 oktober 2022 - 10:37

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Hur kan en kabel anses vara "aktiv" är det samma som optisk? 



#624

Postad 13 oktober 2022 - 12:07

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Har inte sett någon komplett lista på något sätt eftersom en sådan lista antagligen inte finns, utan är mer "suck och stön"-kunskap hos mer engagerade ÅF och installatörer. Kanske likt tysken beskriver. Några exempel jag kan säga på rak arm:

 

• DOA-exemplar

• Svårt att synka bilden över HDMI – fungerar endast med aktiva HDMI-kablar som ger re-clock

• Högre flimmernivåer än normalt

 

Värt att köpa via en ÅF/installatör du litar på, som du vet är beredd att hantera och hjälpa till vid eventuella problem.

 

Viktigt att påpeka är också trots att jag har världens bästa ÅF - the Rock i Lund - som jag träffade första ggn 2008 och handlat majoriteten av mina prylar hos, dvs galet högt förtroende - så är Sony's Premium support också väldigt bra. Dvs du är mindre beroende av en ÅF som kan supportera ditt ärende med Premiun Support än vid vanliga garantiärdenden. 



#625

Postad 13 oktober 2022 - 14:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Viktigt att påpeka är också trots att jag har världens bästa ÅF - the Rock i Lund - som jag träffade första ggn 2008 och handlat majoriteten av mina prylar hos, dvs galet högt förtroende - så är Sony's Premium support också väldigt bra. Dvs du är mindre beroende av en ÅF som kan supportera ditt ärende med Premiun Support än vid vanliga garantiärdenden.

Det stämmer att Primesupport är väldigt bra att ha att göra med. Vi åf kan dock på påverka en del i dialog med Sony. I ditt fall så hade jag flera samtal med ansvarig hos Sony som jag inbillar mig påverkade utgången till din fördel.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 13 oktober 2022 - 20:46.


#626

Postad 14 oktober 2022 - 06:39

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Det stämmer att Primesupport är väldigt bra att ha att göra med. Vi åf kan dock på påverka en del i dialog med Sony. I ditt fall så hade jag flera samtal med ansvarig hos Sony som jag inbillar mig påverkade utgången till din fördel.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Det har du förstås helt rätt i - Detta senaste tillfällehade förmodligen inte utgången blivit den det blev utan din/er hjälp. 



#627

Postad 14 oktober 2022 - 08:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Hur kan en kabel anses vara "aktiv" är det samma som optisk? 

Precis som det låter som :) En aktiv kabel använder elektronik för att omvandla signalen. Kan vara elektrisk, kan vara optisk. Oavsett måste signalen klockas om i sink-änden, därav att det är riktningskänsliga kablar. Den som byggt kabeln har kontroll över alla de metrar som signalen ska färdas över.

 

Passiva kablar förlitar sig istället på de individuella kretsarna och eq-funktioner hos sink och source. Då varierar resultatet och ju längre kabel, desto större variationer och större risk för att signalen inte passerar intakt.



#628

Postad 14 oktober 2022 - 15:37

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Precis som det låter som :) En aktiv kabel använder elektronik för att omvandla signalen. Kan vara elektrisk, kan vara optisk. Oavsett måste signalen klockas om i sink-änden, därav att det är riktningskänsliga kablar. Den som byggt kabeln har kontroll över alla de metrar som signalen ska färdas över.
 
Passiva kablar förlitar sig istället på de individuella kretsarna och eq-funktioner hos sink och source. Då varierar resultatet och ju längre kabel, desto större variationer och större risk för att signalen inte passerar intakt.


Jag har en fått en bugg ”gratis” med AOC (gissar iaff att det är där skon klämmer):
Receivern (RX-A6A) har två HDMI ut precis som min förra (RX-V3900).
Den nya har precis som den gamla möjligheten att ha bägge aktiva hela tiden, så attman bara behöver välja teven eller projjen.
Däremot blir det fel när projektorn är avstängd (kopplad via Supra AOC) vilket gör att TV-bilden uteblir. Det går lösa genom att manuellt växla HDMI ut på receivern men det måste göras varje gång källan byts vilket gör att det blir lite epigt. Fungerade ypperligt i många år med gamla receivern och vanlig Hdmi-kabel men på 2020-talet ska inte enkelt vara enkelt?

Det är väl inte omöjligt att det är receivern som är skyldig, men det andas lite Supra. Det torde bli viktigt att en AOC-kabel skickar korrekt signal även om projjen i andra ändan är avstängd.

Yamaha sköt ifrån sig och pekade på HDMI-AOC.
Hembiobutiken försökte väl, men menade att Supra är så bra det kan bli.

#629

Postad 14 oktober 2022 - 16:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har inte sett någon komplett lista på något sätt eftersom en sådan lista antagligen inte finns, utan är mer "suck och stön"-kunskap hos mer engagerade ÅF och installatörer.

Att en återförsäljare inte kan garantera en fullt fungerande produkt ut till kund och att kalla det för suck och stön. Det var ju ett minst sagt en märklig kommentar angående i mina ögon en seriös åf.. Hur många åf går igenom projektorn, för att utesluta fel och inte lägga det på kunden?

Vad är det egentligen för "fel" man skall uppmärksamma ? framgår inte riktigt

Första batchen som de fick var det inga fel på, däremot den andra. Ingen gick tydligen att kalibrera rätt som jag fattade det.

#630

Postad 14 oktober 2022 - 17:04

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Att en återförsäljare inte kan garantera en fullt fungerande produkt ut till kund och att kalla det för suck och stön. Det var ju ett minst sagt en märklig kommentar angående i mina ögon en seriös åf.. Hur många åf går igenom projektorn, för att utesluta fel och inte lägga det på kunden?

Tror du missförstår vad jag menar. Har inte haft i åtanke att prata negativt om en ÅF. Vilket torde vara uppenbart när jag betonar vikten av att ha kontakt med en bra ÅF/installatör för den här typen av produkt.

 

Men eftersom jag heller inte förstår vad det är du missförstår så låter vi det stanna där. 



#631

Postad 14 oktober 2022 - 17:17

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jag har en fått en bugg ”gratis” med AOC (gissar iaff att det är där skon klämmer):
Receivern (RX-A6A) har två HDMI ut precis som min förra (RX-V3900).
Den nya har precis som den gamla möjligheten att ha bägge aktiva hela tiden, så attman bara behöver välja teven eller projjen.
Däremot blir det fel när projektorn är avstängd (kopplad via Supra AOC) vilket gör att TV-bilden uteblir. Det går lösa genom att manuellt växla HDMI ut på receivern men det måste göras varje gång källan byts vilket gör att det blir lite epigt. Fungerade ypperligt i många år med gamla receivern och vanlig Hdmi-kabel men på 2020-talet ska inte enkelt vara enkelt?

Det är väl inte omöjligt att det är receivern som är skyldig, men det andas lite Supra. Det torde bli viktigt att en AOC-kabel skickar korrekt signal även om projjen i andra ändan är avstängd.

Yamaha sköt ifrån sig och pekade på HDMI-AOC.
Hembiobutiken försökte väl, men menade att Supra är så bra det kan bli.

 

Förmodligen håller kabeln HPD (Hot Plug Detect) aktivt så att receivern identifierar att det är en mottagare i andra ändren. Finns situationer där det är en fördel och situationer där det är en nackdel. Kan inte svara på om det är typiskt för Supras AOC. De AOC som jag använt håller inte HPD aktivt när displayen går i standby.


Redigerat av Ringblixt, 14 oktober 2022 - 17:18.


#632

Postad 14 oktober 2022 - 17:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Jag förstod vad du skrev och kan ännu en gång konstatera att det är tur Sony prime support finns. Ställer frågan igen! Hur många åf kontrollerar produkten innan leverans ut till kund?

#633

Postad 14 oktober 2022 - 17:47

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

 Ställer frågan igen! Hur många åf kontrollerar produkten innan leverans ut till kund?

 

Om du undrar det bör du nog fråga runt bland ÅF?

 

Ifall du undrar om min erfarenhet om vilka ÅF som kontrollerar produkterna innan leverans så är det generellt de som också är installatörer och snarare tar ansvar bortom att bara lämna över en kartong. Då kan det testas innan man åker till kund eller på plats hos kund.



#634

Postad 14 oktober 2022 - 18:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Om du undrar det bör du nog fråga runt bland ÅF?


Ja det kanske är rätt väg att gå som konsument, tyvärr..

 
Ifall du undrar om min erfarenhet om vilka ÅF som kontrollerar produkterna innan leverans så är det generellt de som också är installatörer och snarare tar ansvar bortom att bara lämna över en kartong. Då kan det testas innan man åker till kund eller på plats hos kund.


Tack för svar.

#635

Postad 14 oktober 2022 - 18:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Grymt välspenderad fredagskväll. :)

 

Jag är själv nyfiken på exakt vilka fel som dessa Sonysar i andra batchen brottas med, för om en ÅF rent av sätter tvärstopp låter det som att något är väldigt knas. Däremot hittar jag inget på vare sig deras Facebook eller hemsida som specificerar vad som felar. Om "alla" de har fått in i batchen har samma omfattande "fel som kräver stora serviceåtgärder" så kan något ha gått bananas hos Sony. Eller så kanske det handlar om transportskador. Jag vet inte. Det finns ingen info att gå på.

 

Dock är det helt rätt och riktigt av en seriös ÅF att kontrollera så pass dyra produkter innan de levereras till kund. Om något så har gått fel den här gången bör det naturligtvis utredas. Man bör inte dra slutsatser för fort.



#636

Postad 15 oktober 2022 - 10:06

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Förmodligen håller kabeln HPD (Hot Plug Detect) aktivt så att receivern identifierar att det är en mottagare i andra ändren. Finns situationer där det är en fördel och situationer där det är en nackdel. Kan inte svara på om det är typiskt för Supras AOC. De AOC som jag använt håller inte HPD aktivt när displayen går i standby.


Vilket / vilka märken kör du?
Har inte monterat Suprakabeln dolt än i väntan på lösning. Tar man ut AOC-kabeln finns inte problemet.

#637

Postad 15 oktober 2022 - 18:54

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Vilket / vilka märken kör du?
Har inte monterat Suprakabeln dolt än i väntan på lösning. Tar man ut AOC-kabeln finns inte problemet.

 

De flesta märken jag kommer över eller passerar med min utrustning? :) 

 

Men tar jag den som ligger närmast just nu så är det en UHS-certad Cable Matters 10 meters: https://noerdic.se/c...oc-hdmi-2-1-10m

 

Har inte mött någon aktiv kabel som håller HPD aktiv. Däremot aktiva förlängare för fiber, Cat-kablage etc. med separata moduler brukar kunna göra det för det är en del av funktionen. Man kopierar EDID från sink till TX-modulen som matar till source.

 

Nu vet jag inte om det är Supras AOC-kabel som har just funktionen att den håller HPD aktiv. Det kan vara något annat där som spökar, såväl receivern som projektorn.



#638

Postad 16 oktober 2022 - 07:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Reviews...

https://rehders.de/t...uer-5-990-euro/

https://www.kazcorpo...w5000-et-xw7000

#639

Postad 17 oktober 2022 - 20:31

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

 

Såg bilderna i rehders review.

 

Jag har upplevt att min 5000 är rätt suddig. Har inte lagt tid på att justera supernoga, ska göra det men som jag upplevt det går det inte alls få pixlarna att synas (när man står vid duken). Texter i menyer är lite suddiga och inte focuserade. Ingen av mina tidigare projar har haft så suddig lins, vilket känns lite märkligt.

Har vart på väg att ta upp det här men eftersom jag inte har dubbelkollat att fokuseringen är ok så har jag hoppat det.

 

Men när jag ser rehders review med menybilder inser jag att vi liksom inte har samma projj. Det finns inte en chans att hamna där med min. På sätt och vis är min gamla optoma full-HD betydligt skarpare….

 

Hur brukar Sony ställa sig till sånt? Vet vi det ? 

 

[edit] Innan frågan kommer: Ja, linsskyddet är avplockat även om det inte ser ut så :-/ 


Redigerat av AAKEE, 17 oktober 2022 - 20:32.


#640

Postad 17 oktober 2022 - 20:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Kikar du i den andra reviewn, ligger nog sanningen lite mera åt det hållet. Inte en chans att bilden är skarp över hela bildytan som några skriver, gäller ju också betydligt dyrare projektorer.

Du får kontakta Sony och höra vad de säger😊

Redigerat av mcmike, 17 oktober 2022 - 20:54.


#641

Postad 17 oktober 2022 - 21:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har upplevt att min 5000 är rätt suddig. Har inte lagt tid på att justera supernoga, ska göra det men som jag upplevt det går det inte alls få pixlarna att synas (när man står vid duken). Texter i menyer är lite suddiga och inte focuserade.

Menar du att endast texter i projektorns menyer är suddiga utan även renderad grafik från extern källa (t.ex. undertexter i en film)? Att en Optoma-projektor med 1920x1080-panel skulle vara skarpare än en XW5000 låter mycket märkligt. Däremot är det fullt möjligt att Sonyn renderar menyerna i en lägre upplösning än vad projektorn klarar av, men det påverkar förstås inte bilden du får från externa källor.

 

Skulle definitivt rekommendera att prova med dedikerade testmönstren för just upplösning. Då det är statiskt innehåll fungerar till och med YouTube bra för detta så länge källan spelar upp videon i korrekt upplösning.

https://www.youtube....h?v=SlLFOrWvY_M

Mönstrena med en pixels höjd eller bredd ska du kunna urskilja på en projektor med 3840x2160-panel såvida den är korrekt installerad. Om något felar blir det väldigt uppenbart, så testa gärna. :)


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 17 oktober 2022 - 21:14.


#642

Postad 17 oktober 2022 - 21:25

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Menar du att endast texter i projektorns menyer är suddiga utan även renderad grafik från extern källa (t.ex. undertexter i en film)? Att en Optoma-projektor med 1920x1080-panel skulle vara skarpare än en XW5000 låter mycket märkligt. Däremot är det fullt möjligt att Sonyn renderar menyerna i en lägre upplösning än vad projektorn klarar av, men det påverkar förstås inte bilden du får från externa källor.

 

Skulle definitivt rekommendera att prova med dedikerade testmönstren för just upplösning. Då det är statiskt innehåll fungerar till och med YouTube bra för detta så länge källan spelar upp videon i korrekt upplösning.

https://www.youtube....h?v=SlLFOrWvY_M

Mönstrena med en pixels höjd eller bredd ska du kunna urskilja på en projektor med 3840x2160-panel såvida den är korrekt installerad. Om något felar blir det väldigt uppenbart, så testa gärna. :)

 

(Självklart) menar jag tex projektorns egen meny eller testbild. Jag har även tex Spears and Munsils UHD HDR-skiva med bra mönster att kika på men det blir inte skarpare än projjens egen testbild. 

 

Min gamla fullHD Optoma (HD82) har en så skarp lins att man ser varje pixel väldigt tydligt. En pixel på den motsvarar ju två på höjden och två på bredden, och om man tänker sig varje pixel som fyra delar är det ingen som helst tvekan om att själva linsen är skarpare på Optoman..mycket skarpare. Det är inte så fasligt mycket screendoor med en fullHD DLP men man kan se det avståndet tydligt i bilden. Några så små detaljer kan inte min 5000 alls visa. En en pixel tjock menybokstav (gissar, jag, det går inte tyda någon pixelstorlek så) är inte en pixel utan kanske runt 1.5 pixlar suddig bredd.

(Sen blir ju inte en bild i fullHD mer högupplöst än en UHD/4K-bild så…. Men det är en annan fråga).

 

Är inte hemma i veckan så jag kan ta lite bilder för demo. Kanske går att lösa att själv åka och kolla på en demo-5000 i veckan för att få en IRL-referens. 

Jag har kollat på andra bilder också och min är nog åt det mindre skarpa hållet.



#643

Postad 17 oktober 2022 - 21:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Hur har du ställt Sharpness? Jag vet att många av Sonys tidigare bildvisare har haft problemet att 0 inte är neutralt utan gör bilden mjukare på ett konstlat vis, vilket skulle förklara ett och annat. Men det går förstås bara att verifiera genom att testa återigen; Jag vet inte om något har ändrats där de sista åren. :)



#644

Postad 17 oktober 2022 - 22:00

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Inte en chans att bilden är skarp över hela bildytan som några skriver, gäller ju också betydligt dyrare projektorer.

 

Nog har det gått få relativt bra med en väldigt noggrann inlinjering av att projjen sitter mitt i dukens centerlinje samt duken vinkelrätt mot projen, och projjen exakt vågrätt. Såklart förekommer mindre variationer, mm.

 

Men det är inte det vi talar om här, utan tex projektormenyn eller projjens testbild mitt i bild och sedan skruva på focus. Det ska ju åtminstone gå att få den skarp på ett ställe. 

 

Jag har tyckt så här sedan dag ett, men ändå tänkt attt det borde få sjunka in lite innan man agerar. 


Hur har du ställt Sharpness? Jag vet att många av Sonys tidigare bildvisare har haft problemet att 0 inte är neutralt utan gör bilden mjukare på ett konstlat vis, vilket skulle förklara ett och annat. Men det går förstås bara att verifiera genom att testa återigen; Jag vet inte om något har ändrats där de sista åren. :)

 

Sharpness påverkar ju inte pixelmönstret enligt min uppfattning?  Jag har nog testat i någon bild men återställt till default. Jag skulle påstå att det inte borde kunna ha med sharpness att göra. 

 

Panel alignment är völ en möjlig lösning om dewt beror på att panelernas alignment är kass.

Det är dock oklart om det öär okey att göra enligt Sony? Tor man måste in i servicemenyn. 

Har inte kollat så noga på suddigheten, gissar att man får färgskiftningar i suddigheten med dålig alignment…

 

Kollade en bild i mobilen, kanske inte representabel för att lägga ut här men menytexten, vit text på svart/grått skiftar i grönt på vänster sida, ungefär 1/3, men då av en suddig bokstav. Det skiftar i rött lika mycket till höger och uppåt. Oklart om det är pga mobilfotot eller om det beror på att panelerna alignar som ett lass skit….


Redigerat av AAKEE, 17 oktober 2022 - 22:10.


#645

Postad 18 oktober 2022 - 07:29

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Oj AAKEE, så ska det inte vara!

 

Skulle testa panel alignment först som du säger, det kan göra riktigt stor skillnad. Man behöver inte in i servicemenyn, jag kollade i manualen nyss :)

 

Jag har en 290 och när panel alignment är tokig blir det svårt att se pixlarna vid duken. Men när panel alignment är mer ok så blir pixlarna väldigt tydliga (shit vad små de är!).



#646

Postad 18 oktober 2022 - 10:43

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

AAKEE: vad har du för duk? Och är XW5000 din första native 4K-projektor efter optoman?



#647

Postad 18 oktober 2022 - 21:04

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

AAKEE: vad har du för duk? Och är XW5000 din första native 4K-projektor efter optoman?

React 3.0, och japp (Optoma HD82).

4K-pixeln är ju hälften så bred och hög som en 1080-pixel. På optoman ser man (på samma duk) pixeln så tydligt / i sån detalj att man inser att man väldigt lätt skulle kunna urskilja en pixel som är hälften så stor. Jag har faktiskt exprimenterat med att ställa den focusen bara aaningen off för att softa skärpan.

Med XW5000 syns inga pixlar alls. Inte en antydan. Ingen screendoor, inga pixlar. Nu pratar vi inte om att en del av bilden är suddig, utan om att tex projens meny är framme mitt på duken och skärpan görs så skarp det går just där. Det blir en ”shine” över texten i menyn, inga knivskarpa bokstäver.

https://postimg.cc/MfzM0tYK

Redigerat av AAKEE, 18 oktober 2022 - 21:34.


#648

Postad 19 oktober 2022 - 05:05

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Nu förtäljer inte bilden ovan om du redan värmt upp projektorn, gör det och kika igen i så fall. Förmodligen får du nog justera in panel alignment lite och se om det blir bättre. Ser du "avvikelserna" med en källa?

#649

Postad 19 oktober 2022 - 06:38

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Ja, ser definitivt ut som panel alignment behöver en justering. Som mcmike skriver, värm upp projektorn först i 30-60min. Jag har fått bäst resultat genom att bara köra den justeringen som flyttar hela panelen och gillar mönstret som visar Y/R när man justerar Red och G/B när man justerar Blue.

 

Testade att gå igenom hela panelen så bra jag kunde även med zone-justeringen, den som bara påverkar små delar av bilden, men tyckte jag tyckte i slutändan fick ett sämre resultat så jag backade den justeringen.

 

Har man en AT-duk kan det vara svårt att se pixlarna ändå på en native 4k så jag brukar hålla upp ett A4-papper mot duken när jag ställer fokus. Med rätt panel alignment kan jag då se pixlarna tydligt i min setup. 



#650

Postad 19 oktober 2022 - 07:17

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

På optoman ser man (på samma duk) pixeln så tydligt / i sån detalj att man inser att man väldigt lätt skulle kunna urskilja en pixel som är hälften så stor.

Du menar en fjärdedel.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.