Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

1080p HDMI kablar

192 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 01 juli 2009 - 22:14

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Kan någon förklara det här för mig...

http://www.monsterca...Information.asp

Genom länken ovan kommer man till monstercbales hemsida (de som gör svindyra HDMI kbalar m.m.) och en sida där man kan testa vilken kabel man behöver beroende på vad som ska kopplas in. Men jag fattar inte riktigt.

Man kan välja bl.a. TV-spel, blurayspelare och TV. Jag förstår ju att det är bra att veta vad PS3 behöver osv... men TV? Vadå TV. PS3:an kopplar man ju till TV:n, likaså blurayspelaren... Blir lite förvirrande när TV ligger med som egen ikon.

PS3 kräver "High Speed"-kabel, likaså en separat bluray-spelare. Det enda som kräver "advanced high" och "Ultra high" är om man har deep colour eller 120 Hz (100 Hz) på TV:n.

Så om man kör PS3 som bluray-spelare kopplat till en TV med 120 Hz, måste man köpa en Ultra High då för att utnyttja 120 Hz och deep colour?

#102

Postad 01 juli 2009 - 23:07

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Quote"
Så om man kör PS3 som bluray-spelare kopplat till en TV med 120 Hz, måste man köpa en Ultra High då för att utnyttja 120 Hz och deep colour?

Förutsatt att du har ett så pass bra matrial att spela upp och att PS3 klarar av att skicka sånt matrial och tv'n klarar av att spela upp det och du själv är intresserad av optimal kvalite det så är nog svaret = ja

#103

Postad 02 juli 2009 - 09:33

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Fattar inte hur fan MM kan sälja Monster Cables. Kan vi inte komma överens om att alla som läser denna tråd bojkottar skiten. Be mammas sambo att snabbt som fan ångra köpet och lämna tillbaka skiten.

http://www.monstercablebully.com/

http://www.audioholi...lue-jeans-cable
http://www.audioholi...ns-strikes-back

http://www.maximumpc...ni_golf_company


Hittills är detta den enda produkt jag inte kommer att försöka att fixa om någon kund begär det. Aldrig.

#104

Postad 05 juli 2009 - 13:05

Ricksson
  • Ricksson
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej jag får bara fram 720p till min Sanyo Z-700.
har försökt att konfigurera Ps3:an under bildskärms inställningarna i menyn men den vill bara sända ut max 720p.
Hdmi kabeln som jag har är 10m se länk.... http://www.xcore.se/...x?xcoreId=16944
den ska klara 1080i enligt förpackningen som den låg i... vid köpet

Nu till frågan vad ska jag ha för hdmi-kabel för att kuna köra 1080p med mina grejor.......
Ps3:an har hdmi 1.3a ut-signal (Ps3-80gb) verson
Sanyo Z-700:an har hdmi 1.3b in-signal

Har funderingar på Supra HDMI till HDMI 10m se länk: https://www.prisjakt...kt.php?p=310730
är det någonting att ha till min konfigurering ??????????

eller har ni några andra för slag. max pris 1000:-

#105

Postad 05 juli 2009 - 23:30

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Har funderingar på Supra HDMI till HDMI 10m se länk: https://www.prisjakt...kt.php?p=310730
är det någonting att ha till min konfigurering ??????????


Jag körde en 10 m Supra HDMI mellan min PS3 och min AX200 projektor. Funkade fint att skicka 1080p.

#106

Postad 06 juli 2009 - 01:52

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Idag har jag undersökt lite!
Det var 3 år sedan (2006) som HDMI organisationen presenterade den DÅ nya versionen av hdmi,dvs HDMI 1.3
Vad gäller kablarna som ska hantera detta format och klara utav att föra över signalen utan att försämra kvaliten på signalen på vägen imellan apparaterna så finns det två olika kompabilitets klasser utav HDMI 1.3 kablar,nämligen kategori 1 och kategori 2.
Har man Blu-ray skivor att spela upp där hemma som ju är 1080p matrial vill man med andra ord ha kablar som är märkta HDMI 1.3 kategori 2 (vilka alltså ska klara av 1080p formatet @340Mhz,10.2 Gbps och 36bit deepcolor support?).
Vad gäller Deltaco och deras kablar så har dom inte en enda HDMI kablel som är kompatibel med kategori 2,deras kablar är klassade som kategori 1 enligt deras hemsida.Jag letade runt lite på Jenving Technology (Supra's hemsida) och i deras pdf dokument för 2009 års sortiment (sidan 42),så står det en hel del trevliga saker,den har blivit hårdgranskad&testad samt godkänd hos ett så kallat (ATC) Authorized Test Center i Califonien,USA. Enligt den senaste compliance testing metoden dvs 1.3c ,och blivit godkänd i längder om upp till maximalt 12 meters längd.Som jag förstod det hela så heter den kabeln alltså Supra HF-100.Så där har vi iallafall en isblå kabel som definetivt bör klara uppgiften för oss med Blu-ray matrial att spana på på filmdukarna därhemma.
Frågan är bara varför i hela fridens namn herr Jenving.se inte marknadsför sina kablar bättre på sin hemsida? ,dom har ju lyckats blivit granskade och godkända det är väl något att upplysa potentiella kunder om även utanför pdf-brochyrerna,men dom kanske lägger ner all sin tid på forskning&utveckling istället?
ja ja,nu vet iallafall jag vilken kabel jag ska köpa :P

Monster cable kan ju dom oxå men dom är ju svindyra,kanske har de med marknadsföringen att göra? :)

#107

Postad 25 augusti 2009 - 11:40

Unregistered5e4e52c7
  • Unregistered5e4e52c7
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Nån som har förslag på en 10 meters 1080p kabel? Ska koppla den mellan TV på 50Hz och dator. DVI som HDMI funkar vilket som, då jag har en adapter.

Har kikat runt lite och denna sägs vara ok? Någon som har några erfarenheter?
http://www.kjell.com...tem=98144&path=

Eller måste jag lägga ut några hundra till för att få tillräckligt bra grejer?
Är en fattig student för övrigt :)

#108

Postad 25 augusti 2009 - 19:52

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
En bättre kabel är isåfall denna. En certifierad kabel som för över utan förluster. :)

http://www.kjell.com...00000,171500000

Redigerat av AlexanderE, 25 augusti 2009 - 19:53.


#109

Postad 25 augusti 2009 - 21:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

As a result of this sort of anxiety, we get a lot of questions from customers about whether our HDMI cables are "certified" for 1080p. It's a natural question, especially given that if one shops around for HDMI cables, one will find a lot of cables which are said to be certified for 1080p. The answer to the question, however, is one that no one expects: our HDMI cables aren't certified for 1080p, nor are anyone's; there's no such thing as official 1080p certification.

So, why do so many vendors say their cables are certified for 1080p up to some distance or other? Well, it's hard to say why in every case, but we imagine that it's something like this. Most vendors aren't familiar with the details of the HDMI spec, or of official HDMI compliance testing; they don't know what tests are run, what conclusions are reached, and what formal approvals or certifications are issued as a result. So they ask their Chinese supplier of HDMI cable assemblies. When the question comes through, "are your cables certified for 1080p?" the supplier tries to give a sincere answer to what he thinks is the gist of the question: "will the cable handle 1080p?"; and he says "sure, but I wouldn't run it longer than about X feet." And up on the vendor's site goes: "our HDMI cables are certified for 1080p up to X feet." The "certification" process, in other words, is more or less, "Hey, Joe, how long can I run this cable?" followed by "Ah, I dunno. About ten yards?


Hur kommer det sig att folk som köper en 15 meter HDMI kabel för 200 kr,inte får någon bra bild ?
Dom får alla möjliga störningar, köper en annan lägger ut anings mer stålar och vips klockren bild.

#110

Postad 26 augusti 2009 - 08:17

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Det finns helt enkelt olika bra HDMI kablar.

Vissa kablar är certifierade och för att en kabel ska kunna bli certifierad så måste den kunna leverera en signal helt utan förlust. Många billiga HDMI kablar har mindre ledare i sig och ofta ledare av sämre kvalitet, exempelvis koppar men ett hölje av aluminium på vilket inte är riktigt lika bra som en tjockare ren kopparledare. Detta gör att de har svårt att klara av att föra över en signal i en lång kabel. Signalerna förs ju trots allt över med elektriska impulser och inget annat. :)

#111

Postad 27 augusti 2009 - 21:08

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Söker 3m lång HDMI 1.3 kategori 2 kabel. . Är det Supra som gäller eller finns det billigare alternativ som uppfyller denna spec?

#112

Postad 24 november 2009 - 06:35

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Jag beställde en 12m Supra HDMI igår, ska nog bli bra åt mig får vi hoppas B). Vågar inte chansa på en billig variant och när jag dessutom har Supra i alla andra kablar så kan jag ju inte gå från ett vinnande koncept :P.

#113

Postad 29 november 2009 - 23:33

Unregistered1f4f2749
  • Unregistered1f4f2749
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
E ute efter en vinklingsbar HDMI kabel på ca 5m e denna bra XTZ HDMI Pro Turnable 5m eller finns där någon annan ni kan rekommendera?

#114

Postad 02 december 2009 - 10:50

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

när jag dessutom har Supra i alla andra kablar så kan jag ju inte gå från ett vinnande koncept :).

Nej, det vore ju dumt... :) ;)

#115

Postad 19 december 2009 - 20:35

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
Har en supra HDMI 1.3 m och är jättenöjd med den. kommer ev att behöva en 10 meter nu och är inne på att byta ut min 8-meters. Blir då sannolikt att köpa en begagnad kabel. Har då börjat fundera på hur jag kan säkerställa att det är en 1.3-kabel. Det står nämligen igenting om 1.3 på själva kabeln jag har idag, endst på kartongen. Hur kan man genom att titta på en kabel säkerställa att det är ver. 1.3?? På min kabel hittar jag endast: HF 100 som någon slags värde eller vad det är? Nån som kan hjälpa mig lite?

/HOTDOG

#116

Postad 26 december 2009 - 19:09

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

En bättre kabel är isåfall denna. En certifierad kabel som för över utan förluster. :D

http://www.kjell.com...00000,171500000

Innebär det att denna kabel funkar klockrent? Känns otroligt meningslöst att köpa en kabel för en tusing när en kabel för halva priset gör ett lika bra jobb. Hade tänkt ha den mellan datorn och TVn (1080p alltså) och kanske använda den till annat. Har adapter som följde med mitt 4850 så ljud ska gå att få ut också. Hjälp?

#117

Postad 26 december 2009 - 19:37

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Visst lär den du länkar till för 500 funka utmärkt. :D

#118

Postad 26 december 2009 - 19:43

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0

Visst lär den du länkar till för 500 funka utmärkt. :D

Det känns bra! För där jag har TVn nu så är det inte ens fem meter mellan datorn och TVn men jag vill gärna ha lite marginaler om jag skulle vilja flytta TVn. Tack!

#119

Postad 07 januari 2010 - 13:45

tummen89
  • tummen89
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej jag har köpt 2 st 1 meters kablar från Deltaco. Väldigt billiga. Först satte jag i en kabel mellan min xtreamer och tv:n. Jag märkte direkt en stor skillnad i bilden. Men när jag sedan kopplade in min onkyo dvd-spelare och satte på en dvd-film så var bilden inte alls lika bra som i min xtreamer. Bilden blir liksom suddig med en del streck typ. Vad kan detta bero på? Det var ju bättre bild när jag hade scart-kabeln i än va de e nu. Sen har jag en fråga till; när man har hdmi-kabel behöver man då ha ljudkablar oxå? För nu funkar ju ljudet som det ska när jag bara har hdmi-kabel i. All hjälp uppskattas. Jag själv e inte så bra på sånt här med kablar.

#120

Postad 08 januari 2010 - 20:25

Tellus82
  • Tellus82
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Tänkte bara tala om att jag skaffade en XTZ High End HDMI 12m och den fungerar prima ända upp till 1080P@60Hz, inga missfärgningar, synk problem eller annat, klart rekommenderad. Varningens ord dock, den är klädd med någon slags strumpa som är ganska stel men man kan inte få allt för det priset.

(testat med LG 42LH3000 & BenQ E2400HD mot nVidia 9300, gtx280 samt ati/amd HD5870 & HD4670, hade tyvärr ingen standalone enhet & prova med men det torde inte vara några bekymmer)

#121

Postad 09 januari 2010 - 17:51

Unregistered5ae3e7fd
  • Unregistered5ae3e7fd
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Bytte precis tv i helgen och då visar det sig (tror jag) att min Supra 8m hdmi-kabel inte räcker till.

Jag har en LG BD-370 Blueray spelare, Onkyo 607 reciever och en Sony kdl-52w550 tv.
Tidigare hade jag en 1080i tv och fick vita prickar i mörka partier på vissa blueray filmer, bytte då till en Supra kabel och det löste i princip problemet.

Nu när jag bytte tv så dök det här problemet (vita prickar) upp igen när jag kör blueray filmer.
Jag behöver allra minst 7m men helst 8m kabel.

viss borde det här problemet vara relaterat till att kabeln inte räcker till?
vad kan ni rekommendera för kabel till mig?
man vill ju komma undan så billigt som möjligt, men är beredd att lägga 2.000 - 3.000, kanske något mer om det finns goda skäl.

Redigerat av Unregistered5ae3e7fd, 09 januari 2010 - 18:11.


#122

Postad 09 januari 2010 - 19:41

skaris
  • skaris
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Bytte precis tv i helgen och då visar det sig (tror jag) att min Supra 8m hdmi-kabel inte räcker till.

Jag har en LG BD-370 Blueray spelare, Onkyo 607 reciever och en Sony kdl-52w550 tv.
Tidigare hade jag en 1080i tv och fick vita prickar i mörka partier på vissa blueray filmer, bytte då till en Supra kabel och det löste i princip problemet.

Nu när jag bytte tv så dök det här problemet (vita prickar) upp igen när jag kör blueray filmer.
Jag behöver allra minst 7m men helst 8m kabel.

viss borde det här problemet vara relaterat till att kabeln inte räcker till?
vad kan ni rekommendera för kabel till mig?
man vill ju komma undan så billigt som möjligt, men är beredd att lägga 2.000 - 3.000, kanske något mer om det finns goda skäl.



på www.jenving.se kan man läsa följande:
Resolution Guaranteed HDMI & DVI
1m-8m supports v1.3 resolution up to 1080p.

Jag har en 2m Supra mellan min Blurayspelare (Pioneer BDP-LX52) och förstärkare (Pioneer VSX-LX52) samt en 8m Supra mellan förstärkare och projektor (Panasonic PT-AE4000). Fungerar utan minsta problem.
Nu är ju HDMI en ganska komplicerad historia och bara för att kabeln funkar för mig kanske den inte gör det för dig, men om jag vore du skulle jag inte springa å köpa en dyr(are) kabel bara för att testa, se om det går att låna en i någon butik istället...

Redigerat av skaris, 09 januari 2010 - 19:42.


#123

Postad 10 januari 2010 - 15:25

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Nu när jag bytte tv så dök det här problemet (vita prickar) upp igen när jag kör blueray filmer.
Jag behöver allra minst 7m men helst 8m kabel.

viss borde det här problemet vara relaterat till att kabeln inte räcker till?
vad kan ni rekommendera för kabel till mig?
man vill ju komma undan så billigt som möjligt, men är beredd att lägga 2.000 - 3.000, kanske något mer om det finns goda skäl.

Om du vill testa annan kabel så har dels Kjell&Co öppet köp i 30 dagar och deras märke Clicktronic brukar inte svika även på längder runt 10m (flera som vittnat om detta). Kostar ca 500 kr. Annars har Hembiobutiken 40% på sina "Goldkabel" just nu.
Tror det var där jag även läste att det är bra om man "avlastar" hdmikablar då tyngden kan påverkar den som regel klena kontakten. Lite långsökt men kanske det som hänt med supran.
Finns imo inga goda skäl till att lägga 2-3000 kr på kabeln.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 10 januari 2010 - 15:28.


#124

Postad 30 januari 2010 - 17:36

scouser_robbie
  • scouser_robbie
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
DELTACO's HDMI-kablar! Många undrar om nämnda kablar, troligen för att de är så billiga. Jag har svaren! :D

Det jag ville veta var vad dessa kablar FAKTISKT SKA klara av att överföra för signaler och om de är testade och certifierade för detta. Det många verkar vilja veta är om DELTACO-kablarna klarar av att överföra 1080p/60, s k full HD. Nyttigt att då först läsa är vad som finns på www.hdmi.org. Där står bl a:

FRÅGA:
What is the difference between a “Standard” HDMI cable and a “High-Speed” HDMI cable?
Recently, HDMI Licensing, LLC announced that cables would be tested as Standard or High-Speed cables.

SVAR:
* Standard (or “category 1”) HDMI cables have been tested to perform at speeds of 75Mhz or up to 2.25Gbps, which is the equivalent of a 720p/1080i signal.

* High Speed (or “category 2”) HDMI cables have been tested to perform at speeds of 340Mhz or up to 10.2Gbps, which is the highest bandwidth currently available over an HDMI cable and can successfully handle 1080p signals including those at increased color depths and/or increased refresh rates from the Source. High-Speed cables are also able to accommodate higher resolution displays, such as WQXGA cinema monitors (resolution of 2560 x 1600).


Därefter mejlade jag följande fråga till DELTACO (tillverkaren själv) och fick följande svar:

FRÅGA:
Hej, efter en hel del info-sökning på nätet har jag förstått att jag behöver en HDMI-kabel av kategori 2 (high-speed) för överföring av 1080p/60. Då undrar jag om samtliga era HDMI-kablar är av kategori 2 och garanterar att klara överföring av 1080p/60? Exempelvis artikelnr HDMI 001, 102, etc? ANLEDNINGEN till att jag frågar är att flera återförsäljare (ex Webhallen) av t ex kabeln "HDMI 001" specificerar den som att vara av Kategori 1. Tacksam för svar eftersom jag var på väg att köpa ett antal av era hdmi-kablar, som förefaller mest prisvärda, men jag blev osäker när jag såg att vissa specar era kablar som Kategori 1...

SVAR:
Hej,
vi är precis färdiga med att certifiera våra kablar för kategori 2, så vilken kabel du än köper är numera det. HDMi-001, 002 och 003 har varit kategori 2 hela tiden.

Med vänliga hälsningar
/Thomas
Kundtjänst
SweDeltaco AB
Alfred Nobels Allé 109
146 48 Tullinge


PS. Jag har själv två Deltaco HDMI-Kablar, 19-Pin, 1m, v1.3, för överföring från digitalbox till TV och från PS3 till TV. Har en Samsung 46" B657. Fungerar alldeles utmärkt och håller dessutom vad den lovar.

Långt inlägg, jag vet, men jag hoppas ni har nytta av det.

#125

Postad 09 februari 2010 - 00:23

kjellman68
  • kjellman68
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har också kollat upp Deltacos HDMI kablar och dom är certifierade enligt konstens alla regler, givetvis ska man köpa den kabel man känner för och som en del skriver så kan känslan av att ha en svindyr kabel också vara värt en del (har lite svårt att förstå den men men... :-)

Jag har köpt en 5m HDMI på usbgrossisten.se och den fungerar precis så bra som en HDMI kabel ska göra, kommer inte riktigt ihåg vad jag betalade men tror inte att det var över 200:-

Tack för ett bra forum för övrigt det verkar finnas massor med bra tips och tankar.

#126

Postad 14 februari 2010 - 15:21

joppeperkele
  • joppeperkele
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jag har en LG 50" 1080p plasma tv som jag kopplat till min dator med ett inbyggt Radeon grafikkort som ska klara 1080p via HDMI. Jag har provat inte mindre än 4 kablar och den enda av dem som fungerar problemfritt är en 2m Monster kabel för 1500kr. De andra är 1-2m och HDMI 1.3c certifierade men det börjar hacka och ######s med alla dem. Ljudet hänger inte med och bilden fryser emellanåt. De fungerar däremot klockrent på xboxet och BD-spelaren. Men inte mellan dator - reciever - tv eller bara dator - tv.

Man läser ju överallt att kabeln inte spelar så stor roll när det är digital överföring. Nu när jag skaffat en receiver med hdmi- switch så är det ju inte så kul att behöva köpa ytterligare en 1500krs kabel. Funderar därför på om det kan vara något annat helt enkelt. Tips är välkomnade.

MVH Joppe

#127

Postad 17 februari 2010 - 14:21

callefille
  • callefille
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag har en LG 50" 1080p plasma tv som jag kopplat till min dator med ett inbyggt Radeon grafikkort som ska klara 1080p via HDMI. Jag har provat inte mindre än 4 kablar och den enda av dem som fungerar problemfritt är en 2m Monster kabel för 1500kr. De andra är 1-2m och HDMI 1.3c certifierade men det börjar hacka och ######s med alla dem. Ljudet hänger inte med och bilden fryser emellanåt. De fungerar däremot klockrent på xboxet och BD-spelaren. Men inte mellan dator - reciever - tv eller bara dator - tv.

Man läser ju överallt att kabeln inte spelar så stor roll när det är digital överföring. Nu när jag skaffat en receiver med hdmi- switch så är det ju inte så kul att behöva köpa ytterligare en 1500krs kabel. Funderar därför på om det kan vara något annat helt enkelt. Tips är välkomnade.

MVH Joppe



mjukvuacceleration till grafikkortet kan det vara som tjorvar. https://www.minhembi...howtopic=222128

För övrigt så har kabelgigantens serie guld bra hdmi kablar till bra priser.
bra kvalitet med tanke på priset

#128

Postad 23 februari 2010 - 18:47

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Skulle någon med kunskap kunna vara bussig och länka till bra hdmi-kabel (bra recensioner) av nyaste sort för ett schysst pris (max 200 kr). Det enda jag vet är att den behöver stödja v1.3 eftersom jag spelar Ps3. Hur bra är den här t.ex: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=7443

Redigerat av Izak80, 23 februari 2010 - 18:51.


#129

Postad 24 februari 2010 - 00:36

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

Skulle någon med kunskap kunna vara bussig och länka till bra hdmi-kabel (bra recensioner) av nyaste sort för ett schysst pris (max 200 kr). Det enda jag vet är att den behöver stödja v1.3 eftersom jag spelar Ps3. Hur bra är den här t.ex: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=7443


har inte stött på någon kabel som inte klarat 1080p på så korta distanser.

köpte själv en 1m kabel på clas ohlson för 200kr, och den fixar biffen.

http://www.clasohlso...px?id=146088214

#130

Postad 24 februari 2010 - 10:32

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0

har inte stött på någon kabel som inte klarat 1080p på så korta distanser.

köpte själv en 1m kabel på clas ohlson för 200kr, och den fixar biffen.

http://www.clasohlso...px?id=146088214

Nej men alla stödjer inte v 1.3 vad jag förstått, det var mest det jag efterfrågade :)

#131

Postad 24 februari 2010 - 11:39

callefille
  • callefille
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
den från kabelgiganten som du länkade till har jag själv mellan blu ray och reciever, funkar bra

#132

Postad 24 februari 2010 - 15:24

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0

den från kabelgiganten som du länkade till har jag själv mellan blu ray och reciever, funkar bra

Har du jämfört den mot andra HDMI-kablar av dyrare sort som t.ex. Supra eller Audio Quest. Vissa påstår att det är en skillnad mellan olika "hdmi-kabel märken" (långt ord det där) och vissa säger att man lika gärna kan köpa den billigaste då det inte skiljer i bildkvalité alls, "hence my question".

#133

Postad 24 februari 2010 - 16:13

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Vid korta längder är det ingen skillnad,finns en länk till ett test någonstans.
Där jämförde dom 2 meters HDMI från 200 kr till 2000 kr och det va som sagt ingen skillnad.

#134

Postad 24 februari 2010 - 16:18

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0

Vid korta längder är det ingen skillnad,finns en länk till ett test någonstans.
Där jämförde dom 2 meters HDMI från 200 kr till 2000 kr och det va som sagt ingen skillnad.

Jag har läst den jämförelsen, tror det var Aftonbladet som publicerade den. Men som sagt många påstår ändå (oavsett testets tillförlitlighet) att det skiljer i bildkvalité mellan olika märken. Har redan en billig "no-name kabel" och tänkte köpa en till, lite dyrare, så jag iallafall kan jämföra mellan 2 olika märken. Upptäcker jag ingen skillnad så vet jag ju från egen erfarenhet i9 framtiden.

#135

Postad 24 februari 2010 - 16:34

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Använder denna Deltaco KABEL HDMI-HDMI 7.0M V1.3 GULDPLÄTERAD och denn har fungerat utan problem mellan min projektor och min förstärkare... kostarr endast 200, visserligen bara 7m, men en 8-9 m kabel lär knappast fungera sämre

#136

Postad 24 februari 2010 - 19:00

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Jag har läst den jämförelsen, tror det var Aftonbladet som publicerade den. Men som sagt många påstår ändå (oavsett testets tillförlitlighet) att det skiljer i bildkvalité mellan olika märken. Har redan en billig "no-name kabel" och tänkte köpa en till, lite dyrare, så jag iallafall kan jämföra mellan 2 olika märken. Upptäcker jag ingen skillnad så vet jag ju från egen erfarenhet i9 framtiden.


Visst bara att köpa och testa själv, jag kör med Audioquest HDMI kablar.

#137

Postad 24 februari 2010 - 21:17

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0

Använder denna Deltaco KABEL HDMI-HDMI 7.0M V1.3 GULDPLÄTERAD och denn har fungerat utan problem mellan min projektor och min förstärkare... kostarr endast 200, visserligen bara 7m, men en 8-9 m kabel lär knappast fungera sämre

För min del räcker det med 0.5 m. Men jag testar någon så får vi se.

#138

Postad 02 mars 2010 - 13:31

Olle24
  • Olle24
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en hdmi kabel till min tv/xbox360/blu-ray; https://www.prisjakt...kt.php?p=410618

stödjer alla hdmi kablar 1080p? Har även hört om man har massa kablar tillsammans så kan det förekomma störningar och ju dyrare den är desto mindre störningar blir det, vilken hdmi kabel tycker ni att jag borde köpa? En kabel för 400 eller 800kr?

#139

Postad 14 mars 2010 - 10:11

kjellman68
  • kjellman68
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Skulle någon med kunskap kunna vara bussig och länka till bra hdmi-kabel (bra recensioner) av nyaste sort för ett schysst pris (max 200 kr). Det enda jag vet är att den behöver stödja v1.3 eftersom jag spelar Ps3. Hur bra är den här t.ex: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=7443


Min enda kunskap är mitt stora intresse för hemelektronik men ska man kunna se skillnad på olika HDMI kablar ska man nog ha tillgång till en labbmiljö.


Har inga bra länkar förutom att den kabel du frågar om finns mycket billigare på usbgrossisten.se (ska du köpa en "billig" kabel kan du lika gärna köpa den där den verkligen är billig)

jag har läst recensionen som finns tidigare i denna tråd där inte ens experter kunde se skillnad på olika kablar då det är digitalt. Vet inte om det var i den recensionen argumenten med störningar och ärgning också slogs hål på då det normalt inte ärgar i din TV hemma, då finns det betydligt enklare komponenter inuti TVn som skulle ärga snabbare än själva kabeln. Sen finns det tydligen inte så mkt i hemmet som kan störa en HDMI kabel på så sätt att bilden skulle bli sämre.

Jag tror att du aldrig kommer få ett svar som du blir klok på åtminstone inte här då vi alla har så olika åsikter om det här med kablar, du får försöka köpa den kabel du tror på och bilda dig en egen uppfattning.

Vet inte om mitt inlägg hjälper dig till något beslut men jag skickar det iallafall :-)

#140

Postad 18 mars 2010 - 11:42

rasmusb
  • rasmusb
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Eftersom det diskuteras Supra och Deltaco kan jag tillägga att jag har provat en 15m från Deltaco som inte klarade 1080p/60Hz mellan PS3 och projektor. En 15m från Supra fungerade utmärkt.

Jag har inte stött på någon kabel under 2m som inte klarat 1080p/60Hz.

#141

Postad 18 mars 2010 - 16:36

citgot
  • citgot
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Köpte själv Media Markts billigast kabel - 1,5 meter för 69 kr. Fungerar galant.

#142

Postad 16 april 2010 - 12:21

BLY
  • BLY
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hej.
Köpte en Deltaco 15m HDMI imorse. När jag kommer hem så visar det sig att jag får lilaprickiga störningar på många svarta ytor på min Samsung 40". Kör den genom HDMI 2 inställd på PC. När jag ställer ner till 24hz får jag dock bra bild. Antar att det inte finns så mycket att göra angående detta förutom att byta kabel?
Ska testa med en kortare när jag kommer hem sedan så att det inte är datorn som spökar, men iom att det fungerar med 24hz så känns det lite konstigt.
Har ett HD4850 kort i datorn.
//Martin

*Tror ni att en 10meter skulle fungera bättre? Om man kollar på deras hemsida så står det 1080i på både deras 10m och 15 och inte 1080p*

Redigerat av BLY, 16 april 2010 - 12:22.


#143

Postad 10 september 2010 - 08:44

Unregistered5ae3e7fd
  • Unregistered5ae3e7fd
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Bytte precis tv i helgen och då visar det sig (tror jag) att min Supra 8m hdmi-kabel inte räcker till.

Jag har en LG BD-370 Blueray spelare, Onkyo 607 reciever och en Sony kdl-52w550 tv.
Tidigare hade jag en 1080i tv och fick vita prickar i mörka partier på vissa blueray filmer, bytte då till en Supra kabel och det löste i princip problemet.

Nu när jag bytte tv så dök det här problemet (vita prickar) upp igen när jag kör blueray filmer.
Jag behöver allra minst 7m men helst 8m kabel.

viss borde det här problemet vara relaterat till att kabeln inte räcker till?
vad kan ni rekommendera för kabel till mig?
man vill ju komma undan så billigt som möjligt, men är beredd att lägga 2.000 - 3.000, kanske något mer om det finns goda skäl.


Svara på mitt eget inlägg.
Köpte en kabel för 4.000:- och fick på sin höjd något bättre bild än med Supra-kabeln, alltså fortfarande vita prickar.
Tog med mig ett par filmer där jag har det här bildproblemet till en kompis och en hi-fi butik, samma problem där.
Visade sig att det var kvaliteten på filmerna, eller snarare brusiga sekvenser mörka delar av filmerna.
Så den större tvn verkar ha gjort det tydligt att kvaliteten på filmerna var låg.
Så med den vetskapen skulle jag klarat mig bra med Supra-kabeln.

#144

Postad 16 oktober 2010 - 20:34

David_
  • David_
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Tänkte införskaffa mig en Hdmi kabel o dra från datorn till TVn så jag kan se mina 1080p filmer på tvn och inte bara på lilla datorskärmen. Har mätt och kommit fram till att sladden behöver tyvärr vara 10m. Någon som kan tipsa på en billig 10m Hdmi kabel som klarar av 1080p?

#145

Postad 24 oktober 2010 - 12:41

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Tänkte införskaffa mig en Hdmi kabel o dra från datorn till TVn så jag kan se mina 1080p filmer på tvn och inte bara på lilla datorskärmen. Har mätt och kommit fram till att sladden behöver tyvärr vara 10m. Någon som kan tipsa på en billig 10m Hdmi kabel som klarar av 1080p?


Deltaco AWG28 är cat2-specad vilket enligt HDMI-standarden skall fungera med 1080p/60hz.

#146

Postad 04 april 2011 - 11:24

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Ni pratar om att full-hd är 1080/60p? Mig veteligt så är full-hd 1080/24p

Nåja jag har en fråga, vilken kabel klarar att skicka 1080/24p på 10-15m utan att jag behöver oroa mig för störningar? samt känar jag på att använda hdmi 1.4 istället för hdmi 1.3? hdmi 1.4 ska klara högre upplösning men vad vet jag.

Edit: kör med supra HF100 MK3 highspeed hdmi kabel och det funkar dunder med 1080p på 10m, kostar dock lite pengar men värt det tror jag ;)

Redigerat av film-fanatiker, 12 juli 2011 - 13:33.


#147

Postad 12 juli 2011 - 21:50

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
1080/48p verkar bli nästa standard. The Hobbit spelas in i det.

#148

Postad 13 juli 2011 - 06:36

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Ni pratar om att full-hd är 1080/60p? Mig veteligt så är full-hd 1080/24p

Nåja jag har en fråga, vilken kabel klarar att skicka 1080/24p på 10-15m utan att jag behöver oroa mig för störningar? samt känar jag på att använda hdmi 1.4 istället för hdmi 1.3? hdmi 1.4 ska klara högre upplösning men vad vet jag.

Edit: kör med supra HF100 MK3 highspeed hdmi kabel och det funkar dunder med 1080p på 10m, kostar dock lite pengar men värt det tror jag :)


Finns inga versionsnummer på kablar längre. Det som finns är

As of the HDMI 1.4 specification, there are the following cable types defined for HDMI in general:[64][65]

Standard HDMI Cable - up to 1080i and 720p
Standard HDMI Cable with Ethernet
Automotive HDMI Cable
High Speed HDMI Cable - 1080p, 4K, 3D and Deep Color
High Speed HDMI Cable with Ethernet

Cable manufacturers officially are prohibited from marketing the cables by HDMI standard version (for instance "HDMI 1.4 cable") - the cables are distinguished in bitrate support only.

#149

Postad 31 juli 2011 - 21:18

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag kan meddela att Netonnets HQ 15m HDMI (599:-) klarade 1080p från PS3 till TW3200 utan problem.

#150

Postad 30 augusti 2011 - 16:38

Torva
  • Torva
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0
Finns det några billigare kablar än Supra som kan garantera 1080/24p? Köpte en 10m netonnet hq kabel och fick grymma störningar när jag körde från htpc, ps3 klarade den utan några märkbara störningar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.