Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på projektor runt 8000 -11000 kr

5 svar till detta ämne projektor tips köpa välja
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 oktober 2017 - 17:06

Unregisterede1d6bda9
  • Unregisterede1d6bda9
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej, jag har aldrig köpt en projektor förr och har lite erfarenhet med projektorer. 

Jag har tänkt köpa en nu snart men är inte helt säker på vilken modell som är mer prisvärd. Jag kommer att använda projektorn för film och spel. 

 

Så som jag förstått det är skärpan (hur jämn den är över bilden), svärtan och lumens tre egenskaper man gärna vill ska vara topp. Projektorduken kommer att vara ca 3.5 meter från projektorn och duken kommer att vara 106". Rummet i sig får inte in mycket ljus men väggarna och tak är ljusa.

 

Är det värt att slå till på en lite äldre modell som gått ner i pris eller är det bättre att välja något som släppts nyligen? 

 

Budgeten är 8000-11000 kr för projektorn (utan duk).

 

Tacksam för hjälp och tips


Redigerat av Unregisterede1d6bda9, 09 oktober 2017 - 15:09.


#2

Postad 08 oktober 2017 - 18:50

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

ja för ett mörkt rum är begagnat nog det bästa, nya projjar i den prisklassen passar sig bäst i vardagsrum, hög ljusstyrka och lite blaskig svärta.

Det finns en del sony och jvc på blocket, även epson funkar ju fint i 9000 serien. Finns ju flera varianter av dessa på blocket. Fråga gärna om de modeller du hittar så får du hjälp.

När du säger mörkt rum pratar vi inte bara mörkläggning antar jag, utan mörka färger på väggar och tak?



#3

Postad 08 oktober 2017 - 21:08

Unregisterede1d6bda9
  • Unregisterede1d6bda9
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tack för svar. Jag vill undvika att köpa begagnat så jag kollar på modeller jag kan köpa direkt från en butik.

Väggarna och taket är ljusa, det tänkte jag inte på men i övrigt kan man blockera ljus utifrån. 

Jag såg att HiFi klubben hade en Optoma HD50 nedsatt för 10000kr kan den kanske vara något? Har hört rätt så gott om Optoma men de kanske skiljer sig från modell till modell. 


Redigerat av Unregisterede1d6bda9, 08 oktober 2017 - 21:30.


#4

Postad 08 oktober 2017 - 22:22

lajbanson
  • lajbanson
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Mitt tips: testa en Epson, förslagsvis denna i din budget:

https://www.prisjakt...t.php?p=3890454

Och viktigt! Se till att få låna hem med öppet köp och testa det du vill köra (gäller oavsett modell).

#5

Postad 08 oktober 2017 - 22:38

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
TW6700 är en mycket ljusstark projektor och är inte så lämplig i ett mycket mörkt rum. Om det finns vita väggar/tak så lyser projektorn upp rummet mycket och då blir kontrasten mycket lägre men ljusstyrkan upplevs inte lika problematisk då ögonen anpassar sig efter att rummet är upplyst(av projektorn).

Mitt tips är en begagnad maskin som inte har så högt ljusflöde, gärna med manuell bländare så man kan kontrollera ljusflödet. Finns fina sådana maskiner lite då och då på beg marknaden från främst Sony, Epson och ibland JVC.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 08 oktober 2017 - 22:40.


#6

Postad 09 oktober 2017 - 15:10

Unregisterede1d6bda9
  • Unregisterede1d6bda9
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Mitt tips: testa en Epson, förslagsvis denna i din budget:

https://www.prisjakt...t.php?p=3890454

Och viktigt! Se till att få låna hem med öppet köp och testa det du vill köra (gäller oavsett modell).

 

bra tips, ska låna hem med öppet köp och testa

 


 

TW6700 är en mycket ljusstark projektor och är inte så lämplig i ett mycket mörkt rum. Om det finns vita väggar/tak så lyser projektorn upp rummet mycket och då blir kontrasten mycket lägre men ljusstyrkan upplevs inte lika problematisk då ögonen anpassar sig efter att rummet är upplyst(av projektorn).

Mitt tips är en begagnad maskin som inte har så högt ljusflöde, gärna med manuell bländare så man kan kontrollera ljusflödet. Finns fina sådana maskiner lite då och då på beg marknaden från främst Sony, Epson och ibland JVC.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Jag uttryckte mig nog fel. Rummet släpper inte in mycket ljus men väggarna och taket är ljusa. Jag försöker undvika begagnade projektorer men tack för tipset.


Redigerat av Unregisterede1d6bda9, 09 oktober 2017 - 21:15.





Även taggad med projektor, tips, köpa, välja

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.