Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Transport cd till spa20?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 november 2018 - 18:15

Unregistered19000b19
  • Unregistered19000b19
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Hej vad skulle ni rekommendera att para en spa20 med för cd spelare?

 

Har kollat lite på Cambridge Audio CXC då den är en transport cd spelare utan dac, skullea spa20 dacen funka bra?

 

Har även kollat på en gammal Primare DVD30 skulle den funka bra fast den inte är en renodlad cd spelare?

 

Eller vad skulle ni rekommendera?, vill lägga runt 4-5000 kr`.

 

Jag har även kollat på Marantz UD7007 och Oppo BDP-93 Nuforce Extreme som är bd spelare...

 

#2

Postad 18 november 2018 - 18:17

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Om du bara ska ha den som transport spelar det väl inte så stor roll, det blir ju Primaren som gör jobbet? Oppon är ju såklart bra, men overkill som transport, vad har du för nytta av Nufprce-modden om du inte använder den?

 

Jag kör min BDP-95 analogt till  in SPA-21, som fungerar som förstärkare enbart, och det låter ljuvligt.



#3

Postad 19 november 2018 - 21:18

Unregistered19000b19
  • Unregistered19000b19
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Om du bara ska ha den som transport spelar det väl inte så stor roll, det blir ju Primaren som gör jobbet? Oppon är ju såklart bra, men overkill som transport, vad har du för nytta av Nufprce-modden om du inte använder den?

 

Jag kör min BDP-95 analogt till  in SPA-21, som fungerar som förstärkare enbart, och det låter ljuvligt.

Kommer kolla blue rays också då, ger den "bättre" bild än nyare 4k spelare i 2-3000 kr klassen?

Är lite ny på det här med hifi, blir det bra ljud på cd skivor om man kopplar OPPO med hdmi mot tvn och sedan tosslink till spa20, allt digitalt då. Hdmi är inge vidare med ljudformat eller hur ska man koppla för bästa ljud?



#4

Postad 19 november 2018 - 23:59

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Kör du toslink från Oppon till Primaren använder du Primarens DAC, då är Oppon bara en transport. Vill du använda Oppons DAC får du köra analogt till Primaren, som då bara blir förstärkare (så kör jag eftersom jag vill ha HD-ljud på mina blu-rays).

Om Oppon är bättre än nyare 4k-spelare har jag ingen aning om, den anses allmänt vara en av de bästa bluray-spelarna, men om den ger bättre bild är svårt att säga, men gissningsvis har en spelare för nästan 10.000 (eller vad den kostade när den kom) bättre kretsar än en för 2-3.000 (finns det ens så billiga 4k-spelare?)

 

Din ursprungsfråga var ju hur du parar din SPA20 med en CD, och då säger jag; vilken som helst, digitalt kopplad (toslink eller coax), så gör Primaren jobbet och det kommer att låta kanon.



#5

Postad 20 november 2018 - 00:15

Unregistered19000b19
  • Unregistered19000b19
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Kör du toslink från Oppon till Primaren använder du Primarens DAC, då är Oppon bara en transport. Vill du använda Oppons DAC får du köra analogt till Primaren, som då bara blir förstärkare (så kör jag eftersom jag vill ha HD-ljud på mina blu-rays).

Om Oppon är bättre än nyare 4k-spelare har jag ingen aning om, den anses allmänt vara en av de bästa bluray-spelarna, men om den ger bättre bild är svårt att säga, men gissningsvis har en spelare för nästan 10.000 (eller vad den kostade när den kom) bättre kretsar än en för 2-3.000 (finns det ens så billiga 4k-spelare?)

 

Din ursprungsfråga var ju hur du parar din SPA20 med en CD, och då säger jag; vilken som helst, digitalt kopplad (toslink eller coax), så gör Primaren jobbet och det kommer att låta kanon.

Okey jag är helt lost i hifi djungeln. Just nu kör jag min spa20 med toslink till min 4k tv för spa20 stödjer inte 4k, jag kör enbart stereo. Men måste jag inte koppla OPPO spelaren med hdmi till tvn då? Så vill jag använda oppa som cd spelare så ska jag även koppla analogt? Då måste jag dra ur det analoga varje gång jag ska kolla på tv? Eller hur ska jag annars koppla?

 

Tack på förhand.


Redigerat av Unregistered19000b19, 20 november 2018 - 00:16.


#6

Postad 20 november 2018 - 07:07

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Ljudet kopplar du analogt eller digitalt till Primaren, bilden tar du via HDMI direkt till TVn.

Kopplar du analogt sker DA-omvandlingen (och avkodningen av t ex Dolby digital) i spelaren, och Primaren är bara förstärkare, kopplar du digitalt används Primaren som processor och sköter DA-omvandling/avkodning.



#7

Postad 20 november 2018 - 07:25

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Ja Duncan, som jag på pekat i ennan tråd på SPA20 så frågar jag har du läst och verkligen förstått hur du gör inställningar i denna förstärkaren? Har du kopplat en komposit eller S-VHS kabel till TV’n så du kan se menyer och dina inställningar?
Det du kan göra om du vill är att koppla tex en digital eller två digitala eller två digitala och en analog. Du döper tex ingångarna till tex BD-Ana, BD-Dig, BD-TV och så knyter du vilken ljudingång du valt till respektive namn. Du kan döpa det till precis vad du vill (max antal tecken) och knyta precis vilka ingångar du vill.
Jag hade från min DVD30 ett läge jag kallade SACD och ett CD där jag hade 6st analoga kablar till SACD ingången och sedan 2st analoga till CD’n.
Till din andra fråga så är SPA20 ca 14år så det har hänt lite på DAC sidan men man får lyssna och jämföra. Kör fortfarande med min DVD30 som CD spelare. När den kom var den en väldigt bra CD uppspelare. Som DVD spelare skulle jag aldrig använda den idag för den är riktigt kass på det området.

#8

Postad 20 november 2018 - 19:56

Unregistered19000b19
  • Unregistered19000b19
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Ja Duncan, som jag på pekat i ennan tråd på SPA20 så frågar jag har du läst och verkligen förstått hur du gör inställningar i denna förstärkaren? Har du kopplat en komposit eller S-VHS kabel till TV’n så du kan se menyer och dina inställningar?
Det du kan göra om du vill är att koppla tex en digital eller två digitala eller två digitala och en analog. Du döper tex ingångarna till tex BD-Ana, BD-Dig, BD-TV och så knyter du vilken ljudingång du valt till respektive namn. Du kan döpa det till precis vad du vill (max antal tecken) och knyta precis vilka ingångar du vill.
Jag hade från min DVD30 ett läge jag kallade SACD och ett CD där jag hade 6st analoga kablar till SACD ingången och sedan 2st analoga till CD’n.
Till din andra fråga så är SPA20 ca 14år så det har hänt lite på DAC sidan men man får lyssna och jämföra. Kör fortfarande med min DVD30 som CD spelare. När den kom var den en väldigt bra CD uppspelare. Som DVD spelare skulle jag aldrig använda den idag för den är riktigt kass på det området.

Jag jag fick koppla in den till en gammal tv som hade  S-VHS och ställt in basic saker i tuner mode, har läst manualen ett par gånger, men är rätt stressad, jobbar 12 timmar per dag, varje dag :( Men tyckte kanske den var lite bristfällig.

 

Hinner inte riktigt sätta mig in i allt som rör hifi för tillfället, därför jag frågar så dumma frågor.  Kanske ska kolla om jag hittar en  DVD30  eller tror du OPPO är bättre?

 

Vad skulle du ha köpt om du hade min setup.? Jag har en riktigt billig blu ray spelare atm. Jag är intresserad av en bra cd spelare. 


Redigerat av Unregistered19000b19, 20 november 2018 - 19:57.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.