Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pentax K10D *

259 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K10D (Systemkameror) 1 9,37 (18) Inga priser
Samsung GX-10 (Systemkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Samsung D-Xenon 50-200/4,0-5,6 (Objektiv) 1 8 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

#51

Postad 15 januari 2007 - 22:26

lybbe
  • lybbe
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Mailade till dustinhome om leveransbesked på kameran som jag beställde 18:e dec. Svaret jag fick var att den prel. kommer in den 28/2. Suck....

#52

Postad 16 januari 2007 - 16:21

benjamin83
  • benjamin83
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Mailade till dustinhome om leveransbesked på kameran som jag beställde 18:e dec. Svaret jag fick var att den prel. kommer in den 28/2. Suck....

<{POST_SNAPBACK}>


Oj.. de kanske inte har valt att ta in så många med kitobjektiv?

Jag beställde min från dustin i Torsdags men då fanns inte objektivet(50/1,4) hemma, det skulle komma den 17:e, imorrn alltså.. men de fick hem det redan igår.. så de skickade allt igår.. fick grejerna idag på förmiddagen.. 5 dagar från beställning..

#53

Postad 17 januari 2007 - 21:44

lybbe
  • lybbe
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Oj.. de kanske inte har valt att ta in så många med kitobjektiv?

Jag beställde min från dustin i Torsdags men då fanns inte objektivet(50/1,4) hemma, det skulle komma den 17:e, imorrn alltså.. men de fick hem det redan igår.. så de skickade allt igår.. fick grejerna idag på förmiddagen.. 5 dagar från beställning..

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt att du fått hem kameran! Har du hunnit testa kameran någonting? Vad tycker du isåfall så här långt?

Det verkar som att de har svårt att få tag i kameran med kitobjektiv över huvudtaget. Ser dock ut som att andra leverantörer har / eller får in den tidigare.

Har du någon länk till objektivet på dustin som du beställde?

#54

Postad 18 januari 2007 - 00:21

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Har du någon länk till objektivet på dustin som du beställde?

<{POST_SNAPBACK}>




#55

Postad 18 januari 2007 - 20:42

lybbe
  • lybbe
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0


<{POST_SNAPBACK}>

Tack för länken. En fråga, vad skiljer detta objektiv från kitobjektivet? Är nybörjare på detta område :)

#56

Postad 19 januari 2007 - 20:06

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
50/1,4 är ju ett objektiv med fast brännvidd, medan kitobjektivet lär vara ett zoomobjektiv antar jag?

#57

Postad 20 januari 2007 - 17:04

Nonnix
  • Nonnix
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej igen,

Har nu fått huset. Första gången jag håller i det. Helt OK.
Men nu kliar det och gluggarna är restade överallt. Hittar inte en ända :D

Tänkte jag skulle beställa nåt ljustarkt shortrange som komplemment till den som kanske dyker upp så småning om (18-200).
Jag hittar 2 sigma till K10:an med snarlika data men stor priskillnad. Vilken ska jag ta?

17-70/2,8-4,5 DC Macro for Pentax/Samsung Lägsta pris: 3 156:- eller
EX 18-50/2,8 DC for Pentax/Samsung 4 415:-:-

Som novis undrar man ju vad 1200:- i skillnad ger? :)

Kan man fota Hockey inomhus från sargkanten med en sådan?

#58

Postad 21 januari 2007 - 02:50

hibu3
  • hibu3
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Pentax SMC-FA 50/1,4 (Objektiv)        0 
Lägsta pris 2225:- (6 butiker) 

Joakim berätta gärna dina intryck med objektivet när du hunnit testa det lite, vill så gärna skaffa ett :)

#59

Postad 22 januari 2007 - 05:26

HinHåle
  • HinHåle
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har hållit utkik efter en prisvärd systemkamera för nybörjare och måste erkänna att Pentaxen är imponerande. Det enda som avskräcker är att den är förbaskat tung, över ett kilo med kitobjektivet, hu! Viktigt om man är klen... B)
Är kitobjektivet förresten något att ha? Skräckexemplet är ju det till Canon 400.

#60

Postad 22 januari 2007 - 09:50

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

17-70/2,8-4,5 DC Macro for Pentax/Samsung  Lägsta pris:  3 156:- eller
EX 18-50/2,8 DC for Pentax/Samsung 4 415:-:-

Som novis undrar man ju vad 1200:- i skillnad ger?  B)

Kan man fota Hockey inomhus från sargkanten med en sådan?

<{POST_SNAPBACK}>


för de 1200 extra får du ett objektiv som har bländare 2,8 över hela zoomområdet, den billigare har 2,8 på 17mm, men 4,5 vid 70mm Den har bara område till 50mm (den billigare till 70mm) så 50mm är ju inte så vidare, som tele betraktat.

du behöver bra ljusinsläpp för att fota inomhus, och låg bländare (i detta fall 2,8) ger mer ljusinsläpp.

Du kan läsa om dem här:

Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 Macro DC review

Sigma 18-50 f/2.8 EX DC review

#61

Postad 22 januari 2007 - 09:58

ThreeTowns
  • ThreeTowns
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Har hållit utkik efter en prisvärd systemkamera för nybörjare och måste erkänna att Pentaxen är imponerande. Det enda som avskräcker är att den är förbaskat tung, över ett kilo med kitobjektivet, hu! Viktigt om man är klen... 
Är kitobjektivet förresten något att ha? Skräckexemplet är ju det till Canon 400.


Jag är precis som du nybörjare och fick min K10'a i fredags. Den känns väldigt stabil i handen och andas kvalitet, visst den lite tung men det tycker jag bara är en fördel speciellt om man ska på med lite större/tyngre objektiv i framtiden. Än så länge nöjer jag mig med Kit objektivet(18-55) som jag tycker är helt ok.

Har även beställt ett Samsung Xenon 50-200 från Expert för 995:-. Ska visst vara samma som Pentax SMC-DA 50-200 men det kostar mer än dubbelt så mycket.

/ThreeTowns

#62

Postad 22 januari 2007 - 15:43

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Joakim berätta gärna dina intryck med objektivet när du hunnit testa det lite, vill så gärna skaffa ett  B)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag äger inte objektivet personligen, ännu. Det står på inköpslistan så snart jag handlat mig ett eget exemplar av K10D. Du kan läsa lite om objektivet här t.ex. : Fotosidan recensioner

Det är ett sånt där objektiv jag tycker man ska ha i samlingen oavsett vad om man har råd och om intresset är tillräckligt.

#63

Postad 28 januari 2007 - 11:07

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Pentax uppdaterar firmware.

#64

Postad 28 januari 2007 - 12:33

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Har fått mitt 50-200 från expert, ser ut precis som Pentax, är made in Vietnam...

Har beställt en K10D nu, får se när de kan leverera, beställde även ett jättelångsamt 1 gigs minne, så jag kan hanka mig fram, tills jag skaffar ett snabbt 4 eller 8 gigs minne

Hoppas att det inte är alldeles hopplöst med ett långsamt minne. (kostar 125kr)
Tänkt att man kan ha det som reservminne vid resor, och då vill man ju inte ha alltför litet minne.

Väntar lite med objektivet, frakten är ju gratis så varför beställa allt på en gång?

Blir nog ett Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 Macro, är billigast hos cyberphoto, och man kan nog slippa frakten därifrån, men de får inte in några på 2 månader :) och ska de ha frakt får det bli Dustin på det oxå

funderar lite på Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro for men vill nog se ett test först innan jag eventuellt funderar på detta.

Huvudsaken är att objektivet är tillräckligt bra för att kunna skriva ut i A3+ format då jag har en sådan skrivare. 10Megapixel ska ju iallafall räcka till A3 format :huh:

har ett gäng gamla manuella gluggar som jag får hanka mig fram med, om jag får svårt att bestämma mig. ett 50/1,7 (Pentax) en 135/2.8 en 400/5,6 och en 28-70/3.5-4.5 Macro Det mesta Tokina

Redigerat av newbee_forever, 28 januari 2007 - 12:38.


#65

Postad 31 januari 2007 - 12:47

benjamin83
  • benjamin83
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Fotar du jpeg på en resa så kan väl ett slöare kort funka antar jag.
Överlag så är ju sd-minnen billigt så man kan ju ösa på en rejäl hög minnen i fotoväskan.. så man inte måste radera dåliga bilder via kameraskärmen..

Köp även massa extrabatterier.. från t.ex. kaffebrus. 149:- för piratbatteri..
http://www.kaffebrus.../np-400-65.html
Samma batteri i Konica Minoltas Dimage A2 som i K10D

Jag har oxå beställt Samsungs SA 50-200/4-5,6 och det är väldigt imponerande för 995:-! :P

Tycker att färger/kontrast är bra. inte som 50/1,4 men det hade jag inte räknat med..

mkt bra i motljussituationer utan att tappa kontrast och bli blaskigt..!

men det är annars ett skarpt och bra objektiv, och är man ute och springer på dagtid med kameran, så ser jag ingen jättestor anledning att springa runt med ett 70-200/2,8 på kameran hela tiden, utan då fungerar detta objektivet bra.. om man behöver kunna zooooma snabbt.. annars en fast bra glugg istället så man får zooma med benen..

70-200an kan man plocka fram vid behov(inomhussport), när det antingen är mörkare ute eller om man helt enkelt vill ta bilder av högre kvalité.. ;)

Själv blev jag annars ganska biten av fasta gluggars kvalité..

var på scandinavian i sthlm och testade massa gluggar på egen kamera.. otroligt kul! :lol:
Då kan man ta hem bilderna och titta lite mer hur det blev..

21/3,2 limited lockar rätt rejält med sin otroliga design och bra kvalité..!
https://www.prisjakt...kt.php?p=102611

men det är ju lite begränsat, och mer vidvinkel lär man vilja ha.. men de har ju en 14mm fast oxå.. :D
https://www.prisjakt...ukt.php?p=31942

Och tar man bara 14 så är steget till 50 lite väl stort.. ;)

hemska i-landsproblem det här..


Men annars är jag väldigt nöjd med kameran.. stor och tung, rejäl.. skönt!
första dagarna får man nästan kramp eftersom man inte kan släppa kameran från högerhanden... inte ens när man gör annat.. hehehe.. man är så kär.. :D

#66

Postad 02 februari 2007 - 20:56

Unregisteredd27cb1cb
  • Unregisteredd27cb1cb
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Jag har ett FA 50 /1,4 och är kanon-nöjd med den!! Skarp som tusan och ljusstyrkan räcker nästan till att ta alla inomhusbilder med (utan blixt).

Enda nackdelen är att man blir bortskämd med skärpan och ljusstyrkan så att kitobjektivet (18-55'an) ligger oanvänd och väntar på att bytas ut mot ett ljusstarkt dito. :-)

#67

Postad 05 februari 2007 - 12:15

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en K10D, men vet inte vilket objektiv jag vill ha :/ Tror inte jag vill ha fast, till att börja med iaf. Och Kit-gluggen är väl inte den bästa? Är t.ex ett Tamron för runt 2000:- mycket bättre än kitten?

#68

Postad 05 februari 2007 - 16:54

CreV-
  • CreV-
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Var kan man få tag i ett Samsung D-Xenon 50-200
Expert har slutat sälja de ;)


Funderar på att köpa en K10D, men vet inte vilket objektiv jag vill ha :/ Tror inte jag vill ha fast, till att börja med iaf. Och Kit-gluggen är väl inte den bästa? Är t.ex ett Tamron för runt 2000:- mycket bättre än kitten?


Beställde mitt idag får det antagligen på onsdag eller torsdag. Kan lägga upp lite bilder med kit.



Finns det något piratobjektiv som har samma egenskaper som Pentax 10-17?

Redigerat av CreV-, 05 februari 2007 - 16:57.


#69

Postad 05 februari 2007 - 16:58

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Pentax dyrare kitobjektiv (16-45mm) borde vara det naturliga valet för den som ställer lite högre krav. Annars kan man skaffa "standardobjektivet" nu och vänta på Pentax ljusstarka vädertätade normalzoom som har inbyggd autofokusmotor för tystare och snabbare autofokus. Det kommer inom några veckor, men lär nog kosta en hel del.

#70

Postad 07 februari 2007 - 17:51

CreV-
  • CreV-
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
http://pici.se/pictures/t73bXi.jpg
Tagen med 18-55 kit objektivet.
Behövde nått som var väldigt detaljerat :angry:

#71

Postad 08 februari 2007 - 01:38

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Har fått min K10D nu, :) har inte hunnit kolla så mycket på den ännu, men den funkar bra ihop med Experts 50-200 objektiv, såg oxå att mitt gamla 28-70mm med macro faktiskt var ett objektiv med Auto läge , så då är det ju bara autofokuset som fattas på det.

Ska nog beställa ett Sigma 18 - 70 snart men dustin hade ingen tidpunkt när de får hem, och har ju lyckats införa fraktavgift sedan jag fått hem kameran, och cyberphoto ska ju inte få hem ännu på en dryg månad, så jag avvaktar lite.

Hur har ni kameran inställd, har ni tex antiskak on eller off normalt. Vilken kompressonsgrad på jpg osv?

Såg nån skrev att expert inte längre sålde objektivet, scandinavianphoto har visst priser på dem nu, de tar nu 1195 för Samsung Objektiv AF 50-200/4-5,6 D-Xenon

http://www.scandinav...spx?sId=5976733

Redigerat av newbee_forever, 08 februari 2007 - 01:43.


#72

Postad 09 februari 2007 - 19:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
jag köpte min Pentax K10D igår. Så den gick från Cyberphoto idag enligt mailbekräftelsen..

En lustig sak som jag märkt under mina läsningar osv överallt om denna kamera är att KUNDERNA funnit den före kritikerna .. :)

Jaja.. Jag har klämt o känt på den samtidigt med Sony canon Nikon av olika modeller. Dyrare samt billigare.. Och Jag känner det som pentaxen ÄR en mer KAMERA på nåt sätt..

jag är alldeles för kass på detta område iofs för att uttala mig.. Men "känslan" var sådan i alla fall då man höll i dom övriga samt denna man nu köpt...

#73

Postad 10 februari 2007 - 21:21

HinHåle
  • HinHåle
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har äntligen fått klämma på en K10 (med 16-45 glugg dessutom) och fasiken vad den andades bra kamera!! Rejäl & robust kloss med genomtänkt erogonomik. Men i kombination med bra glas blir den tyvärr alltför tung och otymplig för mina klena tassar, inget man kan ta med sig lite hursomhelst. Suck. :o

Ni som har kameran - lägg upp lite bilder och visa vad den går för! :P

#74

Postad 11 februari 2007 - 00:26

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Borde kanske ha känt på den med 16-45-objektivet innan jag beställde... Jag har ju bara känt på kamerahuset och det kändes bra, fast med 0,4 kg objektiv på kanske det blir otympligt, vad vet jag.
Men nåja, har man inte armmuskler nu så får man väl :o

#75

Postad 11 februari 2007 - 14:57

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Har en med 16-45 objektivet nu, och tycker inte alls den är för tung.. precis lagom.

Vill ha ett 70-300 objektiv, vilket är bäst av Sigmas och Tamrons? Eller finns det nåt annat i rimlig prisklass som funkar bra?

#76

Postad 11 februari 2007 - 20:05

HinHåle
  • HinHåle
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
John, ingen fara, tror du blir kalasnöjd med kameran (och vältränad på köpet)!
Det handlar om vad man änvänder kameran till, när man gör det och hur ofta man vill göra det.
För egen del vill jag ha något som är litet och smidigt så att det inte blir ett omständigt projekt att dagligen ta med sig kameran.
Kort & gott - det är EOS 30D stuk på den, medan jag är mer inne på något mer komprimerat som EOS 400D. Framtungt, med andra ord :wub:

Inte att förglömma, balansen mellan K10 och 16-45 var perfekt.

#77

Postad 12 februari 2007 - 13:04

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Skönt att ni tycker det!

Jag har faktiskt strävat efter en rätt "fet" kamera, men om det är av en bra anledning vet jag inte :D Tyngd ger stabilitet, men jag har inte funderat över hur det är att bära den :o Fast det är skönt att veta att den blir välbalanserad! Jag har använt farsans Nikon-35mm-systemkamera och den känns solid och trevlig, antar att jag har velat att min nya kamera ska ge lite kvalitetskänsla :wub:

När jag får den ska jag köpa en snygg väska, en som inte ser ut som en klassisk kameraväska, hade jag tänkt. Kanske en Crumpler. Jag vill inte ha en ryggsäck. Har ni några tips så skrik till! Den ska rymma K10D:n med 16-45-objektivet monterat på kameran och ha plats för ett extra objektiv, men annars ska den vara så liten som möjligt. Tyngd när man bär den är inget problem, däremot kan storlek vara jobbigt.

Robin, jag skulle tro att Sigma-objektivet i APO-versionen är bäst. https://www.prisjakt...igma 70-300 APO
Kolla lite recensioner!

#78

Postad 15 februari 2007 - 23:34

CreV-
  • CreV-
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Är det bara jag som fått dammkorn inanför LCD-skärmen?
Det är inte bara små utan väldigt grova dammkorn; de grova sätter sig på LCD-Skärmen och de mindre fastnar på LCDskyddets insida.
Kameran är trots allt "dammskyddad" och borde inte ha problemet. Frågan lyder:
Ska detta uppkomma på denna kamera?

#79

Postad 16 februari 2007 - 11:45

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Du måste aktivera funktionen dammborttagning. Ska finnas i Menyn.

#80

Postad 16 februari 2007 - 12:38

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Menar ni LCD skärmen, eller sensorn, det är två helt skilda saker...

Dammborttagning kan ju ske på sensorn, inte på LCD skärmen.

Redigerat av newbee_forever, 16 februari 2007 - 12:39.


#81

Postad 16 februari 2007 - 13:01

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Enligt Pentax illustration så verkar det finnas gummitätning vid LCD-skärmen, men om det sitter innanför LCD-skärmen eller skyddsglaset framgår inte.
Postad bild
Jag tror det är bäst att ta kontakt med Pentax angående dammet, för det är nog inte omöjligt att det kan vara fel på kameran och att du då kan reklamera den.

Jag har inte märkt några problem med damm på min K10D, men jag har å andra sidan bara haft den några dagar. Jag har tänkt sätta ett plastfilmsskydd på LCD:n för att skydda mot repor, men det kan kanske hjälp mot damm också?

#82

Postad 16 februari 2007 - 14:24

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Vad ska du använda för plastfilm? Jag skulle också behöva det.

#83

Postad 16 februari 2007 - 14:35

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Det är samma typ av plastfilm som går att köpa lite varstans.
tex
http://www.cyberphot...r=K10D&flik=sc3
http://www.scandinav...spx?iID=5771345

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 16 februari 2007 - 14:36.


#84

Postad 16 februari 2007 - 15:47

CreV-
  • CreV-
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Menar ni LCD skärmen, eller sensorn, det är två helt skilda saker...

Dammborttagning kan ju ske på sensorn, inte på LCD skärmen.

<{POST_SNAPBACK}>



LCD skärmen. Inte sensorn.

två riktigt grova dammkorn och tiotals små. Hände i en väldigt dammig lokal fast jag hade bara blixten uppfälld och tog aldrig av objektivet eller öppnade några luckor.

Och Dammet kom inte igenom kanterna på lcdn.

Va tycker ni:
Reklammera kameran eller Reparera den hos Zegier(?).

Redigerat av CreV-, 16 februari 2007 - 15:50.


#85

Postad 16 februari 2007 - 21:43

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Prata med Pentax. Den ska ju tåla en del, så du ska inte behöva lägga ut pengar för dammrensning, tycker jag.

#86

Postad 17 februari 2007 - 09:46

CreV-
  • CreV-
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Prata med Pentax. Den ska ju tåla en del, så du ska inte behöva lägga ut pengar för dammrensning, tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>



Citat från pentax:

"Skicka in den hos zieger"
Sedan var det tyst.

#87

Postad 17 februari 2007 - 17:20

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Prata med Pentax. Den ska ju tåla en del, så du ska inte behöva lägga ut pengar för dammrensning, tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>



Citat från pentax:

"Skicka in den hos zieger"
Sedan var det tyst.

<{POST_SNAPBACK}>

Fråga dem om inte det borde gå på garantin, eftersom den ska vara dammskyddad.

#88

Postad 20 februari 2007 - 07:52

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Nån som ser någon nackdel i att köpa en Samsung GX10 istället för Pentaxen?
Lite olika menyer samt lite större grepp på samsungen har jag läst.

Den nya firmwaren till Pentax K10 är den också till samsungen? Nån som har koll?
Eller är det bara dumt att köpa samsungen när det skiljer ca 300:-

Jag tänkte kolla in dem lite mer och hitta nån affär där jag kan känna på dem båda.
Om nu Samsungen skulle vara bättre i min hand finns det då nån nackdel att välja den istället för Pentaxen?

#89

Postad 20 februari 2007 - 08:34

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Hej Ticko,

Jag har Samsung GX-10 och jag gillar designen på huset mer än Pentax K10D. Det skiljer inte mycket. Pentax firmware passar inte i Samsung. Bäkräftat eftersom jag har testat. När ska Samsung släppa firmware vet man inte idag men det har kommit rykte i slutet av februari, början av mars.

De presterar lika medan Samsung har RAW (DNG) som ej fungerar i Apples Aperture som är en stor nackdel för min del medan det fungerar som det ska i CS2 och CS3.

Jag tror inte du blir besviken på ena eller andra eftersom de är identiska inuti. Jag ska lägga upp bilder som jag har tagit med kameran så fort jag är färdig med köksrenoveringen :blink:

Redigerat av BosnianX, 20 februari 2007 - 08:35.


#90

Postad 20 februari 2007 - 09:37

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Trevligt med snabbt svar :blink:

Pentax firmware passar inte i Samsung. Bäkräftat eftersom jag har testat. När ska Samsung släppa firmware vet man inte idag men det har kommit rykte i slutet av februari, början av mars.

Oki, så man kan alltså uppgradera den själv via pc eller?
Synd bara att Samsung kommer senare med uppgradering, men huvudsaken är väl att den kommer.

Jag har känt på en del systemare nu på sistone och det är verkligen inte lätt att välja kamera..
Mina personliga intryck av att hålla i kamerorna är såhär:
*Canon Eos 400 = Inte min stil, för liten och "krokig" att hålla i.
*Nikon D40 = Bättre än Eos 400 men ganska liten så att avtryckarfingret hamnade längre fram än avtryckaren.
* Nikon D50 = Mycket bra, fingrarna hamnade på plats och tjockt grepp.
* Pentax K100 = Rätt bra, men inte lika perfekt som D50.

Jag har varit på 2st affärer och de hade inte K10 el GX10 som jag kunde känna på.

Så min fråga då är ju givetvis hur känns K10:an samt GX10:an i jämförelse mot de ovan samt mot varandra?

Objektivet som följer med Samsungen är det i samma kvalite som K10:an?
Kanske svårt för många att veta, men om det är nån som vet så är det intressant.

Är tyngden på kamerorna ett problem?
Läste att nån tyckte att det var lite jobbigt..Flera synpunkter uppskattas ;)
Den kanske är lite mindre sambovänlig pga tyngden om inte annat..

Redigerat av Ticko, 20 februari 2007 - 09:37.


#91

Postad 20 februari 2007 - 11:10

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag tycker att den kändes ganska lik Nikon D80, men den har du inte heller provat ;)
Den är i alla fall inte som Canon 400D, tack och lov.

Den känns absolut inte för tung vanligtvis, men om man håller den statiskt (som man ju gör när man fotograferar B)) länge i någon konstig position, om man ska ta en bild på något ur en konstig vinkel, så kan man bli lite trött i armarna av tyngden. Men då är jag rätt otränad också :blink:

#92

Postad 20 februari 2007 - 12:21

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Jag gillar verkligen vikten på min K10D + 16-45 objektivet på 1.2kg. Det gör att man kan hålla kameran väldigt stadigt och kameran känns väldigt gedigen. Jag har även planer på att köpa till batterigreppet för att få kameran bli ytterligare lite tyngre, större och lättare att hålla i.

Att byta till telezoomen 50-200 som är betydligt mindre och lättare känns lite märkligt men det funkar bra med den också.

Fördelen med Pentax kamera jämfört med Samsungs (förutom att uppdateringarna kommer tidigare till Pentax) är att Pentax RAW-format (PEF) bara tar 50-75% av utrymmet som DNG gör. Så det får plats med betydligt fler bilder på minneskorten.

I dagarna så släpptes det en uppgradering till CameraRAW för K10Ds PEF format så att man kan öppna filerna direkt i Photoshop.
http://www.adobe.com.../cameraraw.html

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 20 februari 2007 - 12:23.


#93

Postad 20 februari 2007 - 13:20

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Firmware uppgraderas genom att ladda ner den till minneskortet och sen starta kameran genom att hålla i kanppen Meny. Det är så det ska vara till Samsungen men de brukar skriva hur man installerar när den väl släpps.

Samsung Gx-10 känns som Nikon D80. Den är nästan lika stor och väger mer än D80. Känns verkligen stadigt i handen.

#94

Postad 20 februari 2007 - 15:20

CreV-
  • CreV-
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Vet någon var man kan få tag i en "Off Camera" hotshoe som stöder P-TTL.
Helst en under 600kr.

Redigerat av CreV-, 20 februari 2007 - 15:22.


#95

Postad 21 februari 2007 - 11:07

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Jag tycker att den kändes ganska lik Nikon D80, men den har du inte heller provat

Nikon D50 och D80 är väl i stort sett samma grepp på.
Har då känt på båda och de känns bra.

Tack för svar på mina frågor :P

#96

Postad 21 februari 2007 - 21:20

gyogytorna
  • gyogytorna
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej ..

Jag är helt ny på det här forumet, men tänkte rådfråga någon, om objektiv..
Jag ska köpa en pentax K10D. Men vad är skillnaden mellan dem 2 objektiven som det annonseras med? 16-45/4 eller 18-55/3.5-5.6?
Antar att den dyrare är bättre, men ärdet värt pengarna?

Vänligen :gyogytorna.

#97

Postad 26 februari 2007 - 13:11

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Är det någon som vågar göra en kvalificerad gissning om vad Pentax nya vädertätade objektiv kommer kosta?

#98

Postad 26 februari 2007 - 13:27

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Ca 10000...

-Z

#99

Postad 26 februari 2007 - 13:38

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Jag köpte en Samsung GX-10 tillslut efter att ha läst och kollat mig less.
Läste i tidningen Foto att GX-10:an hade större grepp samt såg menyerna trevligare ut.
Samt knapparna till vänster om displayen var större och och det avgjorde.
Mycket nöjd ivarjefall :huh:
Stort tack till er och Cyberphoto för hjälp ;)

#100

Postad 26 februari 2007 - 14:05

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Så störande att Pentax-tillbehör är slut överallt.. blixtar, objektiv m.m finns ju så jäkla dåligt med, varför?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.