Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nikon D40 ?

169 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 januari 2009 - 13:59

Ribbe14
  • Ribbe14
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tja, jag är ganska så nybörjare på systemkameror med mera men jag har ett stort intresse för systemkameror. Jag undrar om det är värt pengarna att köpa en Nikon D40, eller ska man istället satsa mera pengar på att köpa en storebror till den som t.ex D60n?
Också har jag märkt att Nikon D80 har någonting som D40 och D60 inte har. Nämligen ett litet hjul vid sökaren för att få skärpa i den. Ser man nästan ingenting i sökaren på D40 utan den eller?

Tack på förhand

// Robin

#2

Postad 31 januari 2009 - 14:05

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Du har delvis rätt, man ändrar skärpan i sökaren, det är mest till för oss som använder glasögon eller har synproblem, det är ju lite knepigt att ha på sig glasögon när man tittar i en sökare!

Av de kameror du nämner, ta D80 då D60/D40 inte har någon autofokusmotor!

Men, en fråga bara, varför funderar du bara på Nikon?


/Jonas

#3

Postad 31 januari 2009 - 14:09

Ribbe14
  • Ribbe14
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag funderar inte bara på Nikon.
Julen 2008 hade min låtsassyster med sig en Nikon D40 som jag fick leka med lite, ochdå blev jag småkär i den =). Men nog skulle jag också kunna tänka mig en Canon eller någonting.
Menmen.. Jag märkte då jag testade den här D40n att man inte fick skärpa i sökaren, och det fanns ju inget såntdär hjul för att få skärpa heller. Så då blev de nästan så att man bara kollade i sökaren för att se att personen/motivet man skulle fota kom bra med i bild och sen kolla bara med blotta ögat hur deras ansiktsuttryck var osv :D.

#4

Postad 31 januari 2009 - 14:18

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare