Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Saknar HDCP 2.2-kompatibel AV-receiver - Dags för nedgradering? :)

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 februari 2019 - 09:53

jakobahman
  • jakobahman
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag köpte för ca 4-5 år sen en

(nypris 12999;-) för att vara hjärtat i mitt system tillsammans med mina Canton GLE490-högtalare och min LG Oled B6 TV. Receivern är ett steg upp från mellan/budget-segmentet enligt säljarna på HIFI-klubben, med huvudsakliga selling points som:

- Lite mer ös med 125 watt per kanal @ 8 ohms

- Audissey "Platinum" (inkl. bl.a. MultEQ® XT32 rumskorrigering)

- Alla decoders som jag behöver än idag (Atmos, Dolby TrueHd, DTS HD Master Audio etc.)

- Bättre DAC/komponenter än billigare Denons som säljs idag(inte mina ord, stämmer det?)

- Spotify Connect, Wifi, 4K m.m 

 

Jag har varit väldigt nöjd med ljudkvalitén hos denna pjäs, men har mer och mer börjat störa mig på att jag inte kan köra moderna videoformat(HDR främst) genom den då denna receiver saknar stöd för HDCP 2.2 och HDR. 

 

Droppen kom nu senast när jag köpte den helt fantastiska Nvidia Shield Tv som endast har en HDMI-utgång. Med den har jag valet att:

A. Koppla den till TVn direkt, dra ljud ut med ARC till förstärkaren. Jag kommer då få HDR, men endast komprimerat ljud(DTS/Dolby). Dessutom får jag ju en massa problem som ARC alltid medför(speciellt med en LG-tv).

B. Koppla direkt till förstärkaren och få bra ljud, men inte HDR. Om detta ens är möjligt? Det kan vara så att jag inte få bild på detta sättet, då HDCP 2.2 saknas.

 

Jag har tidigare kunnat komma runt den här problematiken med andra enheter genom att koppla video till TVn och ljud direkt förstärkaren(PS4, Bluray etc) , men då det endast finns en HDMI-utgång på Shielden så går inte det. 

 

 

Jag har i dagsläget inte råd att lägga ut några stora summor pengar, så därför har jag nu börjat leka med tanken på att sälja min Denon och istället köpa en billigare hyllad receiver som stödjer de format jag idag använder, t.ex.

eller

.

1. Är det galenskap? Är det en så stor nedgradering så att jag skulle störa mig, tror ni?

2. Vad har jag för andra alternativ? 

 



#2

Postad 14 februari 2019 - 10:04

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

du kommer nedgradera dig med i stort sett allt under 8-9K idag om du har ljudet i syfte... men visst, man kan inte få allt för 5K tyvärr, nog inte så mycket att säga, man kan ju inte trolla bort vissa saker..



#3

Postad 14 februari 2019 - 10:06

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 1

Väljer du alt. A rekommenderar jag att koppla med optiskt från tv så slipper du ARC-problem.



#4

Postad 14 februari 2019 - 10:09

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Kolla på produkterna från hdfury.com

#5

Postad 14 februari 2019 - 10:36

jakobahman
  • jakobahman
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Väljer du alt. A rekommenderar jag att koppla med optiskt från tv så slipper du ARC-problem.

Finns ingen optisk ut på Nvidia Shield. :(

 

Och oavsett så skulle jag ju endast få komprimerade format då också?


Redigerat av jakobahman, 14 februari 2019 - 10:40.


#6

Postad 14 februari 2019 - 10:42

jakobahman
  • jakobahman
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Kolla på produkterna från hdfury.com

 

Intressant. Menar du att jag ska splitta HDMIn från Nvidia Shielden till 2?



#7

Postad 14 februari 2019 - 10:47

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 1

Finns ingen optisk ut på Nvidia Shield. :(

 

Och oavsett så skulle jag ju endast få komprimerade format då också?

 

Menade från TV:n istället för ARC.



#8

Postad 14 februari 2019 - 10:50

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

klödda inte till det med fler enheter och splitter, kommer säkerligen bara att ge dig huvudvärk...

Köp en receiver du vill ha från början med HDCP 2.2, risken är annars att du kämpar med att få ihop det och till slut nästan lagt i tid o pengar vad en ny receiver hade kostat



#9

Postad 14 februari 2019 - 10:53

jakobahman
  • jakobahman
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

klödda inte till det med fler enheter och splitter, kommer säkerligen bara att ge dig huvudvärk...

Köp en receiver du vill ha från början med HDCP 2.2, risken är annars att du kämpar med att få ihop det och till slut nästan lagt i tid o pengar vad en ny receiver hade kostat

Ja det är ju alternativet, men motsvarande Denon idag som skulle motsvara 

, och den har jag inte råd med.

Om ingen vill byta min x4100w mot en sån? :)


Redigerat av jakobahman, 14 februari 2019 - 10:55.


#10

Postad 14 februari 2019 - 10:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

fast du behöver ju inte ha just denon, finns andra alternativ runt 10 papp



#11

Postad 14 februari 2019 - 11:02

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Kan du dessutom få en slant för din befintliga receiver, om du säljer den, så blir ju den ekonomiska kalkylen genast ännu trevligare :)



#12

Postad 14 februari 2019 - 11:10

jakobahman
  • jakobahman
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Kan du dessutom få en slant för din befintliga receiver, om du säljer den, så blir ju den ekonomiska kalkylen genast ännu trevligare :)

Jag försökte list ut hur mycket jag kan tänkas få för den. Vad tror ni?

 

Annars har jag sökt vidare lite på HDfury-tipset och den här ser ut att kunna vara ett alternativ. https://www.hdfury.c...roduct/avr-key/ 

Ska söka vidare och se om någon har erfarenhet från dessa.

Jag skulle eventuellt kunna leva med att lägga ut 1600:- för att "uppgradera" x4100an till att bli hdcp2.2-kompatibel .



#13

Postad 14 februari 2019 - 11:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tänk på att ha fler hdmi in bara, sen om 1 år vill du ha fler kanske, räcker det med bara shielden för all framtid?



#14

Postad 14 februari 2019 - 11:16

jakobahman
  • jakobahman
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

tänk på att ha fler hdmi in bara, sen om 1 år vill du ha fler kanske, räcker det med bara shielden för all framtid?

Jag ska fundera på saken. Just nu spelas 90% från Shielden och det är den enda källan vi använder där vi har krav på HDCP 2.2, resten vi ser är från TV med dassig kvalité. UHD-blurayen har 2st HDMI-utgångar, så där har jag inte det problemet.

 

Men ska fundera lite... Tack för din input!

 



#15

Postad 14 februari 2019 - 11:31

Blirre
  • Blirre
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Kapar tråden lite här... :)

Sitter i exakt samma sits: LG C8, Shield/PS4 Slim och dessvärre en H/K 171s.

Har en extra twist på min problematik dock. En mediamöbel som inte grejar mycket mer än 300 mm djupa recievers.

Har kollat lite på https://www.prisjakt...t.php?e=4663382 men svajar fram och tillbaka...högtalaruppsättningen är ett gäng Elac BS 302. (https://www.prisjakt...t.php?p=3448732)

 

 

Har löst PS4:an med att plocka ut optiskt ljud via en extractor (kör ändå mest med headset).

Kör även Netflix via TV:ns app och optisk till recievern i stället för via Shielden...

 

Jag rör mig ju på en ganska ordentligt mycket lägre budgetnivå...

Frågan är om Sonyn är en bra ersättare för H/K:n?



#16

Postad 14 februari 2019 - 12:04

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Kapar tråden lite här... :)

Sitter i exakt samma sits: LG C8, Shield/PS4 Slim och dessvärre en H/K 171s.

Har en extra twist på min problematik dock. En mediamöbel som inte grejar mycket mer än 300 mm djupa recievers.

Har kollat lite på https://www.prisjakt...t.php?e=4663382 men svajar fram och tillbaka...högtalaruppsättningen är ett gäng Elac BS 302. (https://www.prisjakt...t.php?p=3448732)

 

 

Har löst PS4:an med att plocka ut optiskt ljud via en extractor (kör ändå mest med headset).

Kör även Netflix via TV:ns app och optisk till recievern i stället för via Shielden...

 

Jag rör mig ju på en ganska ordentligt mycket lägre budgetnivå...

Frågan är om Sonyn är en bra ersättare för H/K:n?

klart sonyn är minst lika bra, jag skulle säga att du byter upp dig i allt





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.