Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny kategori: Handsprit

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 18 september 2009 - 23:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

det är ju egentligen inte svininfluensan vi ska vara rädda för i alla fall, det är ju multiresistenta bakterier, hur många tusen som helst dör varje år i europa av dessa, DET kallar jag pandemi!



Mmm tror också på multiresistenta bakterier mer än fågelinfuensor och dyl.

Jag skall bli en swineflubreeder! ;)


Jag har beslutat mig för att dricka sprit istället, doin it as we speak.

Redigerat av genstruktur, 18 september 2009 - 23:17.


#52

Postad 18 september 2009 - 23:21

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Mmm tror också på multiresistenta bakterier mer än fågelinfuensor och dyl.

Jag skall bli en swineflubreeder! :D


Jag har beslutat mig för att dricka sprit istället, doin it as we speak.

Haha, räknas Blossa Glögg in i botemedlen mot flunsan? B)

Är det bara jag som får lite känsla av Umbrella Corporation av det hela? ;)

Eller why not 28 Days Later? B)

Redigerat av masse70, 18 september 2009 - 23:28.


#53

Postad 18 september 2009 - 23:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Haha, räknas Blossa Glögg in i botemedlen mot flunsan? ;)


Vilken julkänsla jag fick i magen ..

Tänk att blossa kan vara ett så "starkt" ord

MavericBifogad fil  crismas_20cool.gif   1,64K   0 Antal nerladdningar

#54

Postad 18 september 2009 - 23:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Haha jag vet inte om det bara är jag sm är skadad, men jag ÄLSKAR Blossa starkvinsglögg! ;) Kan dricka det året runt nästan.

Går att drickas med is som varmt och året runt.

Fast min senaste Glögg-koppling är när Cod 4 kom runt jul B)

ÄR det sjukt att förknippa ett spel med glögg?

Skål B)

Redigerat av masse70, 18 september 2009 - 23:31.


#55

Postad 18 september 2009 - 23:32

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Äh, något ska man väl ha immunförsvaret till. ;)

#56

Postad 18 september 2009 - 23:33

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Äh, något ska man väl ha immunförsvaret till. B)

Hmm, jag som trodde Blossa stod för det? ;)

#57

Postad 18 september 2009 - 23:33

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Hahaha Masse70, jag läste innan du redigerat och tänkte direkt 28 dagar senare... ;)
Nu börjar tråden spåra B)

B-L-O-SS-A...

#58

Postad 18 september 2009 - 23:35

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

jag ÄLSKAR Blossa starkvinsglögg! ;) Kan dricka det året runt nästan.


http://www.blossa.se...smeddelande.pdf

Kan man inte lägga in blossa som en ny kategori ?

Redigerat av Unregistered1103, 18 september 2009 - 23:35.


#59

Postad 18 september 2009 - 23:36

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Haha, tja jag spårar alltid ;)

Please someone stop me!!

http://www.blossa.se...smeddelande.pdf

Mav, vet du vad det sjuka är....

Jag har redan bokat den du länkade till förra veckan B)

#60

Postad 18 september 2009 - 23:36

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Nu börjar tråden spåra B)


Gjorde den inte de, redan när de startade den ;)

#61

Postad 18 september 2009 - 23:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Hahaha Masse70, jag läste innan du redigerat och tänkte direkt 28 dagar senare... ;)
Nu börjar tråden spåra B)

B-L-O-SS-A...

Fast det jag undrar mest är om flunsan skapar några supersoldiers ala Resident Evil?

#62

Postad 18 september 2009 - 23:38

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Gjorde den inte de, redan när de startade den ;)

Dagens sanning! B)

#63

Postad 18 september 2009 - 23:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Gjorde den inte de, redan när de startade den B)

Hmm...kanske men jag tror att vi tillsammans kan få den att kantra helt som bara vi kan ;)

Vafan det är Fredag, jag är utråkad och konspiratoriskt lagd, feed me!!! B)

Blossa is my master....

Redigerat av masse70, 18 september 2009 - 23:42.


#64

Postad 18 september 2009 - 23:43

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Fast det jag undrar mest är om flunsan skapar några supersoldiers ala Resident Evil?

Jadå blir man smittad av fågelflunsan så blir det såhär:
Postad bild

#65

Postad 19 september 2009 - 00:10

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Var precis inne i barnkammaren och hysterin har verkligen spridit sig

Bifogad fil  swine_flu.jpg   22,94K   0 Antal nerladdningar

#66

Postad 19 september 2009 - 00:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Haha jag vet inte om det bara är jag sm är skadad, men jag ÄLSKAR Blossa starkvinsglögg! ;) Kan dricka det året runt nästan.

Går att drickas med is som varmt och året runt.

Fast min senaste Glögg-koppling är när Cod 4 kom runt jul B)

ÄR det sjukt att förknippa ett spel med glögg?

Skål B)



Glögg funkar mot allt och så får man tomtar på loftet :D, det får man inte av handsprit vilket borde betyda att det är bättre attt vätta händerna med Glögg om man vill skydda sig mot swineflu.

När vi ändå är inne på ondödiga kategorier så vill jag ha en trädgårdstomtekategori, nu!
Så ******** svårt att veta vilken tomte som passar i vilken trådgård....


Modern warfare 2 kommer nu snart masse, har hört att det finns en glöggperk.

Var precis inne i barnkammaren och hysterin har verkligen spridit sig

Bifogad fil  swine_flu.jpg   22,94K   0 Antal nerladdningar



Lite påverkad som jag är så tyckte jag den var extremt kul! :lol:


Synd om stackarns nasse, men så går det när man inte tvättar händerna i glögg!

Redigerat av genstruktur, 19 september 2009 - 00:13.


#67

Postad 19 september 2009 - 00:44

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Den absolut den dummaste,fjantigaste,korkade kategorin genom tiderna...Jag nyper mig i armen och hoppas jag läste fel....


Vad sägs om en kategori med Tandpetare när vi ändå håller på.....

#68

Postad 19 september 2009 - 13:58

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

(Jag är inte ett dugg förvånad att handsprit dykt upp som kategori. Den här sajten ägs ju trots allt till stor del av en kvällstidning. ;) )


Nog det enda inlägg som fattat vad detta egentligen handlar om.

Seriöst, De flesta här ger nog blanka fasen i vad prisjakt har för kategorier. Frågan är väl varför den pushas på förstasidan av minhembio. Känns som om Aftonbladet snart kommer med ett uppslag om att 'paniken sprider sig, sveriges största prissajt kämpar mot svininfluensan'. Garanterat utan att berätta om ägarförhållandena.

#69

Postad 19 september 2009 - 14:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Ser att censurmaffian varit framme igen och tagit bort lite inlägg och bilder

Ganska löjligt då de faktiskt handlade om handspriten

Att vi sedan förlöjligade denna kategorin, får vara dens problem
som kom på att göra det till en kategori

Problem blev det i alla fall, då man inte tåldes att skämta med

Mesigt !!!

Maveric

#70

Postad 19 september 2009 - 15:09

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Säger bara T-Röd

#71

Postad 19 september 2009 - 15:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nog det enda inlägg som fattat vad detta egentligen handlar om.

Seriöst, De flesta här ger nog blanka fasen i vad prisjakt har för kategorier. Frågan är väl varför den pushas på förstasidan av minhembio. Känns som om Aftonbladet snart kommer med ett uppslag om att 'paniken sprider sig, sveriges största prissajt kämpar mot svininfluensan'. Garanterat utan att berätta om ägarförhållandena.



jo men visst är det så, har bara lärt mig av erfarenhet att inte diskutera baktankar och annat på denna sajten.
Gjorde det andra bästa, hade roligt åt det istället! ;)


Som det var uppe innan i tråden så tror jag mer på multiresistenta bakterier som något "farligt".
Men svininlfuensan är tacksam, handsprit och dyl. finns redan, bara att kränga på folk.

Att utveckla ny penicillin tar dock lång tid och kostar mycket pengar så det är inte lika intressant.

Redigerat av genstruktur, 19 september 2009 - 15:18.


#72

Postad 19 september 2009 - 15:17

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Afan har varit borta härifrån ganska länge, då jag tröttnade på censurmaffian

Har aftonbladet gått in och köpt upp "bonna företaget"

( ägs/ägdes av Johan Bonde boende på den skånska landsbyggden )


Ps. Kontoret ligger ett stenkast från min villa ;)

Jag skall genast bli mindre aktiv igen,då jag inte gillar aftonblade som tidning.
De har helt levt på svininfluensan i flera veckor och är en riktig skittidning.

Redigerat av Unregistered1103, 19 september 2009 - 15:23.


#73

Postad 19 september 2009 - 15:31

lime4949
  • lime4949
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
alla är så rädd för svininfluensa a h1n1 varför? det är inte farligare än infulensan vid den här tiden på året

#74

Postad 19 september 2009 - 16:46

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det är spridningen som är det kritiska. Ca 3000 personer dör redan varje år i Sverige av den vanliga influensan. Nu har vi inte bara den vanliga influensan på ingång utan även svininfluensan. Det finns människor som helt enkelt inte överlever att bli sjuka, och det är främst dem man vill hindra spridning till.

Ett sätt att hindra spridning är att ha god handhygien. Det är där handspriten kommer in; utanför hemmet kan vi inte tvätta händerna som vanligt med tvål och vatten och det är då det är inte bara praktiskt utan även nödvändigt att hålla sig extra ren med just handsprit. Om inte för egen skull, så för alla andras skull. Man undviker ju både att själv bli sjuk och att sprida influensan till andra genom att ha god handhygien, och i perioder som dessa är det extra viktigt.

I slutänden handlar det hela om att visa medmänsklighet, så tänk efter både en och två gånger innan ni förkastar handspritens värde och influensans effekter...


Se även mitt tidigare inlägg i ämnet, som försvann bland den löjliga och irrelvanta diskussionen inatt: Länk

#75

Postad 19 september 2009 - 21:54

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
Känner mig träffad av en hel del av vad du skriver så jag får svara ;)

Afan har varit borta härifrån ganska länge, då jag tröttnade på censurmaffian

Jag dolde en del osmakliga bilder som blev rätt OT..

Har aftonbladet gått in och köpt upp "bonna företaget" ( ägs/ägdes av Johan Bonde boende på den skånska landsbyggden )

Jag gissar att det är mig du syftar på men jag heter Jonas B)
Aftonbladet köpte 70% av bolaget innan, men den delen ägs numera av Schibsted (som iofs bla äger Aftonbladet).

Jag skall genast bli mindre aktiv igen,då jag inte gillar aftonblade som tidning.
De har helt levt på svininfluensan i flera veckor och är en riktig skittidning.


Jo, det är helt sjukt en dag klagar man på att Vaccin inte kommer fram tillräckligt snabbt och några dagar senare på att det inte är tillräckligt testat.. Men det har inget att göra med att vi lanserar kategorin handsprit. Det var snarare så att vi hörde att handsprit hade tagit slut på Apoteket och ville visa att det fanns butiker som har det i lager.

Redigerat av jonasbonde, 19 september 2009 - 21:55.


#76

Postad 19 september 2009 - 22:23

Tomme
  • Tomme
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
För att kommentera det ursprungliga inlägget så har vi på Kjell&Co gott om handsprit på lager. Fick själv en mindre chock då jag jobbade senast (deltidare) att vi sålde produkten, men den ligger väl rätt i tiden. När de flesta andra butiker verkar ha sålt slut så är det ofta en positivt och oväntad försäjning!

För att ge mig in i den mer allmänna disskussionen: Jag är personligen väldigt skeptisk till hysterin. Jag använder alkogel på jobbet både för kunderna och min egen skull (kontanthantering exempelvis), men aldrig privat. Normal hygien kommer man långt med. Tvätta händerna inför maten, efter toaletten osv... som man fick lära sig när man var liten :)

#77

Postad 19 september 2009 - 22:54

c00kiz
  • c00kiz
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

För att kommentera det ursprungliga inlägget så har vi på Kjell&Co gott om handsprit på lager. Fick själv en mindre chock då jag jobbade senast (deltidare) att vi sålde produkten, men den ligger väl rätt i tiden. När de flesta andra butiker verkar ha sålt slut så är det ofta en positivt och oväntad försäjning!

För att ge mig in i den mer allmänna disskussionen: Jag är personligen väldigt skeptisk till hysterin. Jag använder alkogel på jobbet både för kunderna och min egen skull (kontanthantering exempelvis), men aldrig privat. Normal hygien kommer man långt med. Tvätta händerna inför maten, efter toaletten osv... som man fick lära sig när man var liten :(


härligt att nån annan än jag också tycker att det är viktigt att andvända när man har mycket kundkontar o kontant kontakt :) på mit jobb spritar jag in mig ungefär mellan varje kund i respekt mot min nästa kund så att när jag kommer hem så kan jag tänka att jag iaf inte spridigt nåt som jag vet om :D men som så många andra skulle jag inte få för mig att göra det när jag e ledig o hemma från jobbet då funkar tvål o vatten hoppas jag.

#78

Postad 21 september 2009 - 07:18

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Ser inget problem med det. Man slipper skämmas i kiosken och priserna är i vissa fall lägre än hos apoteket...
https://www.prisjakt....php?query=rfsu


Varför skulle man skämmas för att handla kondomer? Om man handlar kondomer betyder det ju att man har "nått på gång", och då ska man vara stolt ;)

#79

Postad 21 september 2009 - 17:33

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

härligt att nån annan än jag också tycker att det är viktigt att andvända när man har mycket kundkontar o kontant kontakt ;) på mit jobb spritar jag in mig ungefär mellan varje kund i respekt mot min nästa kund så att när jag kommer hem så kan jag tänka att jag iaf inte spridigt nåt som jag vet om :lol: men som så många andra skulle jag inte få för mig att göra det när jag e ledig o hemma från jobbet då funkar tvål o vatten hoppas jag.


Nu både jobbar jag och handlar i butik. Har alltså själv nog mer kundkontakter än de flesta. Hanterar massor av kontanter. Klart man blir lite smutsig av det och att man tvättar händerna innan man käkar eller efter toalett besök. Men alla arbetsplatser har väl tvål på toa? Kan väl inte vara svårare än att ha sprit?

Alldeldes oavsett det så vill jag också ifrågasätta varför butiksarbete i sig skulle betyda smittrisk. Kan inte påminna mig om att NÅGONSIN ha skakat hand med någon av våra kunder och har aldrig blivit erbjuden en handskakning varken på H&M eller ICA heller. Defenitivt aldrig på Kjell & Co där jag handlar så frekvent att de borde hälsa mig med både handslag och kramar.

Visst sjukvårdsarbetare må väl vara hänt men de lär köpa sin sprit via upphandling och inte vis prisjakt. I övrigt är det väl förmodligen fjortonåringar som använder den till något helt annat än avsett som orsakat ev. brist.

Det kanske kan bli nästa rubrik. "Prissajtsskandal. Bonde utnyttjar unga missbrukare"

#80

Postad 22 september 2009 - 18:44

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
*ler*
Jag säger bara "odenantuerad" handsprit. Är det med så blir kategorin mycket mer populär!
:)
Det hade man på operation på sjuttiotalet - var visst justa firmafester då...

#81

Postad 22 september 2009 - 19:59

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Det är ett faktum att handsprit bidrar till mindre ohälsa. Erfarenheter som bl.a. har kommit till gagn på dagis.

Personligen så har jag mångåriga erfarenheter av användande av handsprit och den främsta anledningen är för att handspriten inte förstör händerna som vanlig tvål och vatten gör.
Men jag håller med alla som hävdar att handsprit inte till fullo ersätter en vanlig "tvätt".

Främst av en simpel anledning...

...Handspriten tar inte bort bakterier eller andra organismer. Spriten dödar genom att lösa upp cellmembranen, men avlägsnar inte "resterna". Dessa "rester" kan innehålla olika former av toxiner, något som är allmänt kännt som "ohälsosamt" :) .

Efter att avdödat diverse ovälkomna organismer så måste man med jämna mellanrum tvätta bort resterna också. Händerna blir ju veritabla kyrkogårdar efter spritning!

Att enbart tvätta händerna är alltså inte speciellt bra skydd. Skulle man tvätta händerna oftare så gör man sej än mer sårbar. Att enbart "sprita" händerna är inte heller speciellt bra, men kombinationen är MYCKET lyckad.

Jag gillar dock inte hysterier jag heller, men att bortse ifrån det faktum att handsprit faktiskt gör stor nytta, är bara dumt!

#82

Postad 23 september 2009 - 00:17

lystriod
  • lystriod
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Edit: Har en kusin som är överläkare på en Infektionsavdelning.enligt han räcker tvål och vatten och jag litar på hans kunskap. :)


"Räcker för vad och för vem?" är då den uppenbara följdfrågan.

Det kan ju faktiskt mycket väl vara ungefär sådär den där kompetente killen som skickade hem en patient med diagnosen stukad axel när det var blindtarmsinflamation tänkte, eller den där som placerade flera tidigt födda på en avdelning som redan hyste patienter där MRSA härjade.

Mitt förtroende för den medicinska professionen var inte högt innan, men din kusin sänkte det ytterligare några %. Om det nu är sant, så särskilt på en infektionsavdelning låter det riktigt illa med en sån slapp attityd... :)

Redigerat av lystriod, 23 september 2009 - 00:18.


#83

Postad 23 september 2009 - 14:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Nu va det rådet till folk som INTE jobbar på sjukhus eller med jobb där man träffar mycket folk dagligen.
Tex mig som är sjukskriven och inte springer runt och träffar massa olika människor, tar i hand med 20 personer per dag. Jag kör endast tvål och vatten.

Personer med utsatta yrken är en annan sak,men att bara hålla på med sprit är inget bra som en annan skrev,både tvätta händer + kombinera med sprit är det bästa. Hoppas ingen tror att sprit skyddar helt,för när du tagit någon i handen så måste du sprita igen och igen och igen.

Redigerat av jonasprivate, 23 september 2009 - 14:22.


#84

Postad 24 september 2009 - 16:31

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Nästa kategori är väl: Kondomer!


Absolut! Bara att tillsätta en offentlig testpanel sammansatt av bägge könen. :blush: :P ;)

#85

Postad 24 september 2009 - 20:51

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Jag har nu, duktig som jag är, köpt en liten flaska handsprit på Apoteket.

Förutom etanol innehåller den även t-butanol och isopropanol för att göra den obrukbar som hutt. Isopropanol brukar jag använda när jag rengör huvudena i mina gamla videomaskiner...

I instruktionerna står det faktiskt att man bör tvätta händerna med tvål och vatten och torka dem ordentligt innan man använder spriten.

Och jag vet inte hur effektiv den blir när man är ute och rör sig... efter en vanlig färd med Stockholms tunnelbanesystem brukar jag verkligen känna det klistriga lager av främmande materia som en snabb vidröring av ledstång eller dörr lämnar efter sig.

Det blir kanske till att buga i 15-30° vinkel beroende på person och säga "yoroshiku onegaishimasu" framöver istället för att krossa fingrar med varandra vid möten. Det är ju trots allt rätt primitivt hur vi i väst kladdar ned varandra med våra kalla, svettiga, svampiga händer och byter baciller med varandra.

#86

Postad 24 september 2009 - 23:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Skönt att vi inte håller på o kindpussas stup i kvarten. :angry:

#87

Postad 28 september 2009 - 11:00

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Kategori Tandpetare FTW!

Man ska inte leka med eld, men har ni testat att göra nåt mönster i AlcoGel och sen sätta fyr på det? B)
Jag tar inget ansvar för eventuella nedbrända hus pga detta tips.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.