Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

SONOS

2436 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 1 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (FjÀrrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (TrÄdlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (FjÀrrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (BÀrbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (BÀrbara Högtalare) 9 8,76 (41) Inga priser
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 9 995:-
Sonos Playbar (Hemmabiosystem) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (BÀrbara Högtalare) 9 8,65 (104) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (BÀrbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (BÀrbara Högtalare) 9 7,92 (23) Inga priser
Sonos Playbase (Hemmabiosystem) 9 9 (4) 4 990:-
Sonos One WiFi Högtalare (BÀrbara Högtalare) 9 7,73 (21) Inga priser
Sonos Beam (Hemmabiosystem) 9 8 (51) 4 849:-
Sonos Amp (StereoförstĂ€rkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (BĂ€rbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Hemmabiosystem) 7 8,26 (26) 9 192:-
42 relaterade trÄdar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlĂ€gg) 1 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlĂ€gg) 4 år sedan
NĂ„gon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlĂ€gg) 4 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlĂ€gg) 4 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlĂ€gg) 6 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlĂ€gg) 6 år sedan
KöprĂ„d - multiroom/högtalare (20 inlĂ€gg) 7 år sedan
HjĂ€lp! FlerkanalsförstĂ€rkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlĂ€gg) 7 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlĂ€gg) 7 år sedan
Sonos Connect:AMP - SĂ€nka maxvolymen? (4 inlĂ€gg) 7 år sedan
SmĂ„ högtalare - tĂ€nker jag rĂ€tt? (9 inlĂ€gg) 8 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlĂ€gg) 8 år sedan
RĂ„d inför ljudbygge (14 inlĂ€gg) 8 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlĂ€gg) 8 år sedan
Sonos Playbar (98 inlĂ€gg) 8 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlĂ€gg) 8 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlĂ€gg) 8 år sedan
Fler Line in pĂ„ Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlĂ€gg) 9 år sedan
Sonos, vad Ă€r det hĂ€r? Ett j*vla skĂ€mt? Kanske det sĂ€msta ljudsystemet som (283 inlĂ€gg) 9 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" FĂ€rdigbyggda! (266 inlĂ€gg) 9 år sedan
Spotify + musik frĂ„n ReadyNAS DUO pĂ„ stereon!?! (13 inlĂ€gg) 10 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlĂ€gg) 10 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlĂ€gg) 10 år sedan
HjĂ€lp mig hitta takhögtalare (22 inlĂ€gg) 11 år sedan
BĂ€sta musikstreamern? (72 inlĂ€gg) 11 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt (0 inlĂ€gg) 11 år sedan
Ny anlĂ€ggning, vilken förstĂ€rkare? (1 inlĂ€gg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlĂ€gg) 12 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlĂ€gg) 12 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha pĂ„ vĂ€ggen under tv:n...Vilken? (3 inlĂ€gg) 13 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlĂ€gg) 13 år sedan
Streama trĂ„dlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlĂ€gg) 13 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlĂ€gg) 13 år sedan
trĂ„dlöst hem (1 inlĂ€gg) 13 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlĂ€gg) 13 år sedan
Sonos BU250 (4 inlĂ€gg) 14 år sedan
FrĂ„n FörstĂ€rkare (HDMI) till bildskĂ€rm (Dvi) funkar? (9 inlĂ€gg) 14 år sedan
FrĂ„n förstĂ€rkare (HDMI) - BildskĂ€rm (dvi)? (0 inlĂ€gg) 14 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlĂ€gg) 14 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlĂ€gg) 14 år sedan
HjĂ€lp med högtalare i kök (0 inlĂ€gg) 14 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlĂ€gg) 16 år sedan

#101

Postad 23 april 2008 - 08:45

Alexj
  • Alexj
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0
Sonos Àgare sen lite drygt 2.5 Är tillbaka och grymt imponerad av prylen. Hur enkelt som helst att koppla in och anvÀnda och inget skit med ombootar eller tappade signaler eller annat strul, en consumerprodukt helt enkelt.

För mig Àr en av de absolut bÀsta features i produkten möjligheten att lÀnka zoner, att kunna gÄ frÄn kök till vardagsrum till kontor och musiken inte gÄr i otakt mellan zonerna Àr en guldfeature.

Jag har köpt samtliga mina prylar i Usa sÄ hÄller heller inte med om att det skulle vara dyrt. För under 10000 fÄr man 2 stereoanlÀggningar (utan högtalare) och fjÀrrkontroll, det Àr fan inte dyrt.

Har tvÄ fjÀrrkontroller, tvÄ zp80 och tvÄ zp100 och tvÄ laddcradles till fjÀrrkontrollerna.

Kan varmt rekommendera produkten till de som Àr flera i hushÄllet och inte Àr intresserad av teknikpill utan vill ha nÄt som bara funkar. Det enda pillet Àr ju hanteringen av musiksamlingen som tarvar en hel del disciplin men det gÀller ju alla lösningar av den hÀr typen.

Man kan bli lite stÀlld nÀr man skall sÀtta pÄ en skiva för att slölyssna och möts av en skivbutik, vilken skall jag vÀlja?

program för att hantera mp3taggar och covers anvÀnder jag Tag & Rename, dock inga bulkladdningar.

/Alex

#102

Postad 23 april 2008 - 20:18

carlr
  • carlr
  • AnvĂ€ndare

  • 184 inlĂ€gg
  • 0
Halloj,

OcksÄ SonosÀgare sedan lÀnge. För de som Àr intresserade av hem-automation eller liknande kan jag informera om att jag hÄller pÄ att utveckla ett .NET klassbibliotek, för komplett kontroll av ett Sonos-system, som kan konsumeras inom ett reguljÀrt .NET projekt, alltsÄ VB.NET, C#, etc, etc.

Mer information, nedladdningar och blog kring utvecklingen finner du pÄ: norrbom.nu | dev zone

GrundlÀggande information om den alpha build som finns tillgÀnglig för nedladdning finns i post nummer 2.

Redigerat av carlr, 23 april 2008 - 20:19.


#103

Postad 26 april 2008 - 10:41

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlĂ€gg
  • 0

Halloj,

OcksÄ SonosÀgare sedan lÀnge. För de som Àr intresserade av hem-automation eller liknande kan jag informera om att jag hÄller pÄ att utveckla ett .NET klassbibliotek, för komplett kontroll av ett Sonos-system, som kan konsumeras inom ett reguljÀrt .NET projekt, alltsÄ VB.NET, C#, etc, etc.

Mer information, nedladdningar och blog kring utvecklingen finner du pÄ: norrbom.nu | dev zone

GrundlÀggande information om den alpha build som finns tillgÀnglig för nedladdning finns i post nummer 2.


Jag lÀste igenom din sida lite snabbt, men jag förstÄr nog inte riktigt vad du vill göra...
Vad jag ser sÄ Àr det vÀl ingen skillnad mot "Sonos Desktop Controller" eller missar jag nÄgot?

#104

Postad 13 maj 2008 - 17:51

carlr
  • carlr
  • AnvĂ€ndare

  • 184 inlĂ€gg
  • 0

Jag lÀste igenom din sida lite snabbt, men jag förstÄr nog inte riktigt vad du vill göra...
Vad jag ser sÄ Àr det vÀl ingen skillnad mot "Sonos Desktop Controller" eller missar jag nÄgot?


Halloj!

Ja du har vÀl kanske missat poÀngen litegranna. Klassbiblioteket Àr utvecklat för att kunna fungera som API gentemot andra applikationer, som t.ex. hemautomationssystem med mera. Att jag slÀngde upp en demo som kördes i winforms var bara ett proof-of-concept. SÀg att du har ett fullödigt hemautomationssystem med befintliga kontroller osv som du vill fortsÀtta att anvÀnda och dÄ Àven kontrollera Sonos via samma kontroll, dÄ Àr detta ett bra steg i rÀtt riktning... :) ...

#105

Postad 14 maj 2008 - 11:38

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlĂ€gg
  • 0

Halloj!

Ja du har vÀl kanske missat poÀngen litegranna. Klassbiblioteket Àr utvecklat för att kunna fungera som API gentemot andra applikationer, som t.ex. hemautomationssystem med mera. Att jag slÀngde upp en demo som kördes i winforms var bara ett proof-of-concept. SÀg att du har ett fullödigt hemautomationssystem med befintliga kontroller osv som du vill fortsÀtta att anvÀnda och dÄ Àven kontrollera Sonos via samma kontroll, dÄ Àr detta ett bra steg i rÀtt riktning... :) ...


dÄ blev det hela en aning klarare :)
du som verkar ha bra kunskap om programmering, vet du om det Àr möjligt att fÄ ett program att agera som en zon för sonosen?
Hade gillat möjligheten att anvÀnda datorhögtalarna inne pÄ kontoret t.ex...

#106

Postad 14 maj 2008 - 21:19

carlr
  • carlr
  • AnvĂ€ndare

  • 184 inlĂ€gg
  • 0

dÄ blev det hela en aning klarare :D
du som verkar ha bra kunskap om programmering, vet du om det Àr möjligt att fÄ ett program att agera som en zon för sonosen?
Hade gillat möjligheten att anvÀnda datorhögtalarna inne pÄ kontoret t.ex...


Ja det Àr nog inte omöjligt, dock inget jag tittat nÀrmare pÄ Ànnu. Man fÄr vÀl ta nÄgon typ av mediaspelare som har en lÀmplig API (t.ex. Winamp) som man kan jobba mot. SÀtta upp och registrera en UPnPDevice och i den registrera UPnPServices som motsvarar de funktioner man vill komma Ät.. Sedan regga eventhandlers för tjÀnsterna i kod och i dessa anropa metoderna i API't...typ... ;)

Är nog en del jobb men absolut görbart...

#107

Postad 15 juni 2008 - 10:50

Tompa_Trainer
  • Tompa_Trainer
  • Wannabe

  • 49 inlĂ€gg
  • 0
Hej

Jag söker ett system som trÄdlöst streamar musik frÄn min dator till min stereo. Dock vill jag ha en lösning dÀr jag kan styra bÄde direkt via datorn och via en fjÀrrkontroll, vid val av lÄtar etc. Finns det en lösning för Sonos dÀr man styr och byter lÄtar direkt frÄn datorn, alaŽ Winamp? Finns det nÄgon fjÀrrstyrning?

En sista frÄga Àr vilka enheter mÄste jag inhandla för att fÄ ovanstÄende att fungera.

Tacksam för svar.

#108

Postad 15 juni 2008 - 16:53

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlĂ€gg
  • 0

Hej

Jag söker ett system som trÄdlöst streamar musik frÄn min dator till min stereo. Dock vill jag ha en lösning dÀr jag kan styra bÄde direkt via datorn och via en fjÀrrkontroll, vid val av lÄtar etc. Finns det en lösning för Sonos dÀr man styr och byter lÄtar direkt frÄn datorn, alaŽ Winamp? Finns det nÄgon fjÀrrstyrning?

En sista frÄga Àr vilka enheter mÄste jag inhandla för att fÄ ovanstÄende att fungera.

Tacksam för svar.


Du har hittat det :P
Du kan styra ifrÄn datorn med programmet "Sonos Desktop Controller" vilket ocksÄ anvÀnds vid installation.
InifrÄn programmet kan du göra allt som man kan göra pÄ fjÀrren, men det kan vara bra att kÀnna till att programmet inte spelar upp musik i din dator, den styr bara de andra "zonerna" i ditt hem, en extra fjÀrr helt enkelt.

Det du behöver köpa Àr:
CR-100 - fjÀrrkontrollen
minst en av följande tvÄ:
ZP80 . om du vill koppla ihop det med befintlig stereo/högtalare.
ZP100 - om du bara vill ansluta ett par högtalare sÄ har denna inbyggd förstÀrkare.

Och OM du inte kan ha en nÀtverkskabel ifrÄn din router till din Sonos zon sÄ ska du köpa en Sonos Soundbridge för ca 1000kr, en(1) del i Sonossystemet mÄste nÀmligen vara ansluten med kabel till din router.

Screenshot pÄ Desktop Controllern mm...

#109

Postad 20 juli 2008 - 04:19

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlĂ€gg
  • 0
En liten SONOS-sammanfattning utifrÄn mina erfarenheter (och efter vad folk verkar undra över hÀr i trÄden)

Jag köpte en Bundle BU130, dvs 1 st CR100 fjÀrr + 1 st ZP80 spelare + 1 st ZP100 spelare/förstÀrkare.
Dessutom köpte jag av sladd-dragningsskÀl 1 st nÀtverksbrygga BR100.

LAN-anslutning
  • Man mĂ„ste koppla in minst en av sina spelare med sladd till LANet, alternativt att man (som jag) kopplar in en nĂ€tverksbrygga istĂ€llet.
  • Anledningen Ă€r att SONOS-enheternas inbyggda WLAN inte kan kommunicera med ngt existerande WLAN du har hemma, utan Ă€r dedikerat för intern trafik inom SONOS-systemet. Den eller de LAN-sladdar du kopplar in blir sas en "navelstrĂ€ng" till din router och din NAS/fileserver.
  • Om ens router (eller grannarnas..) har WLAN sĂ„ bör man se till att det och SONOS-WLANet inte hamnar pĂ„ samma radiokanal. Man kan stĂ€lla SONOS att anvĂ€nda kanal 1, 6 eller 11. Tips: scanna av RF-spektrat med NetStumbler för att hitta ngn ledig/nĂ„gorlunda ostörd kanal.
  • Ens router ska ha DHCP igĂ„ng. Alla SONOS-enheter vill ha en IP-adress av din router, Ă€ven de som till synes bara anvĂ€nder SONOS inbyggda WLAN.
  • Om du har MAC-adressspĂ€rr sĂ„ mĂ„ste du tillĂ„ta/vitlista alla SONOS-enheter - inte bara den eller de som sitter med sladd.
  • Se till att din fileservers brandvĂ€gg Ă€r öppen för de portar som krĂ€vs (installationsprogrammet fixar iofs det, lĂ€s annars FAQ pĂ„ SONOS supportsidor.
  • Routern mĂ„ste (nog?) vara instĂ€lld för att tillĂ„ta UDP-multicast, kanske Ă€r det default pĂ„ de flesta routrar - kolla Ă€ven hĂ€r FAQ pĂ„ SONOS supportsidor.

Serverprogram
  • Egentligen Ă€r det fel att tala om serverprogram eftersom ingen programvara behöver vara igĂ„ng eller ens vara installerad för att anvĂ€nda systemet. Mao sĂ„ Ă€r det ett konfig-verktyg, inte ngn slags mediastreamer eller liknande som kan finnas för andra mediaextender-system.
  • Den "enda" man mĂ„ste ha medföljande SW till Ă€r för att initialt sĂ€tta upp systemet och/eller för att addera fler SONOS-enheter.
  • Konfigurationsdatat lagras inne i SONOS-enheterna och sprids automatiskt till nya enheter nĂ€r dessa adderas till SONOS-systemet.
  • Om man kör programmet sĂ„ funkar det dessutom som en fjĂ€rrkontroll till SONOS-systemet. Sitter man vid en dator med programmet installerat behöver man alltsĂ„ inte jaga efter den "riktiga" fjĂ€rren.
  • Man kan utan problem installera programvaran pĂ„ fler datorer, oavsett om just de datorerna har ngn musik pĂ„ sina resp hĂ„rddiskar.

NĂ€tverksfoldrar och musikfiler
  • Man kan antingen med fjĂ€rren eller med konfigprogrammet peka ut vilka (utdelade) nĂ€tverksfoldrar som SONOS-spelarna ska lĂ€sa frĂ„n.
  • Som sagt krĂ€vs det ingen sĂ€rskild mjukvara i den dator som har musikfilerna, det enda som behövs Ă€r att datorn bjussar pĂ„ vanlig fildelning Ă  la XP.
  • Om ngn nĂ€tverksmapp krĂ€ver user/password sĂ„ Ă€r det inget problem, det kan man i SONOS sĂ€tta individuellt per mapp man vill ha access till.
  • Som vanligt gĂ€ller det att ha sina id3-taggar i ordning, annars sĂ„ blir det lĂ€tt lite rörigt bland alla musikfiler.
  • SONOS sorterar/grupperar antingen genom m3u-spellistor, id3-taggar eller genom att du blĂ€ddrar bland dina foldrar/subfoldrar. I folder-fallet kan du vĂ€lja att sortera musikfilerna i resp folder efter filnamn eller efter antingen id3-taggen track number eller track name.
  • Jag anvĂ€nder Exact Audio Copy (EAC) och AutoFLAC för att rippa mina CD till FLAC (lossless audio) samt Tag&Rename för att snygga till id3-taggarna inkl lĂ€gga in album art in i varje ljudfil.
  • Man kan annars lĂ„ta WMP scanna igenom samma foldrar som man delar ut till SONOS, dĂ„ fixar ju WMP album art osv som sedan snyggt visas upp pĂ„ fjĂ€rrkontrollen.
  • Ljudformat som för nĂ€rvarande stöds: Support for compressed MP3, WMA (including purchased Windows Media downloads), AAC (MPEG4), Ogg Vorbis, Audible (format 4), Apple Lossless, Flac (lossless) music files, as well as uncompressed WAV and AIFF files. Native support for 44.1kHz sample rates. Additional support for 48kHz, 32kHz, 24kHz, 22kHz, 16kHz, 11kHz, and 8kHz sample rates. Apple "Fairplay" and WMA Lossless formats not currently supported.

Internetradio
  • Spelarna kommer med en herrans massa internetradiokanaler inprogrammerade, inkl alla svenska kanaler jag kan tĂ€nka mig. (Nu köpte jag mina grejor i Sverige sĂ„ det kan vara programmerat i fabrik specifikt för den svenska marknaden, men ioma det Ă€ven lĂ„g med kanaler för en massa andra lĂ€nder sĂ„ tror jag inte det.)

Ljudegenskaper
  • SONOS spelar sjĂ€lvklart upp FLAC i 44.1 kHz samplingsfrekvens, dvs "native" frĂ„n CD-skivan. Har man lyckats rippa med 0 bitfel blir alltsĂ„ ljudet "perfekt" i jĂ€mförelse med WMP/XP som ju trixar om samplingsfrekvensen till 48 kHz för att passa XPs övriga interna ljudhantering.
  • Även uppspelning av mp3-filer lĂ„ter förstĂ„s bra, givet de begrĂ€nsningar som mp3's mer eller mindre förstörande komprimering innebĂ€r.
  • ZP100 har en separat analog utgĂ„ng för subwoofer, men den bryter pĂ„ fix 80 Hz och det Ă€r ju inte alltid som just den frekvensen Ă€r optimal till det rum eller de satellithögtalare man har. Jag lĂ„ter ZP100-spelarens inbyggda förstĂ€rkare driva mina satellithögtalare och ansluter subwoofern till spelarens "vanliga" full-range stereo line out och rattar sedan in lĂ€mplig delningsfrekvens/ljudnivĂ„ pĂ„ subban. (Min subba kan ta emot stereo.) Denna ZP100 konfigureras sedan sĂ„ att nivĂ„n pĂ„ dess line out följer dess volymkontroll, typ "pre out" alltsĂ„.
  • Min ZP80 anvĂ€nder jag kopplad med optokabel till min hembiostĂ€rkare. HĂ€r kan man antingen vĂ€lja att ljudnivĂ„n pĂ„ ZP80-spelarens optoutgĂ„ng regleras med SONOS-fjĂ€rren eller sĂ„ sĂ€tter man den till fix nivĂ„ och rattar istĂ€llet pĂ„ stĂ€rkarens volym. Fördelen med det första Ă€r förstĂ„s smidigheten av att bara ha en fjĂ€rrkontroll, fördelen med det andra Ă€r att ZP80 slĂ€pper ljuddatat direkt till stĂ€rkaren istfa reglera/pilla pĂ„ ljudsamplen (med kvantiseringsfel som oundviklig följd). Det Ă€r snabbt gjort med fjĂ€rren att byta mellan variabel/fix ljudnivĂ„ ut - man kan mao enkelt byta mellan bekvĂ€mlighet och ljudbögeri.


#110

Postad 21 juli 2008 - 13:41

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlĂ€gg
  • 0

jonhand: jo, det var ungefÀr sÄ jag tÀnkte nÀr jag lÀste. Allt jag nÄgonsin hört om Sonos Àr att de frÀmsta plussen Àr anvÀndarvÀnlighet, inge nÀtverksstrul, fantastisk fjÀrr, snygg design och dyr men prisvÀrd dÄ den gÄr att utöka (# rum och fler NAS-enheter etc).

Sonos var ju dyrare för nÄgra Är sedan, konkurrensen frÄn Squeezebox har vÀl gjort att startpaketen kommit ner i klart rimlig prisnivÄ. Och jag tror att mesh-nÀtets ökade stabilitet gör att i en del hus dÀr SB3 inte fungerar tillrÀckligt bra via trÄdlöst kan Sonos fungera hur bra som helst. Hos oss Àr det iofs SB som gÀller, men jag skulle helt klart kunna tÀnka mig Sonos - speciellt fördelen med inbyggda förstÀrkaren i ZP100 om man vill ha möjlighet till lite slölyssning i ett extra rum.

#111

Postad 22 augusti 2008 - 23:06

hyperion007
  • hyperion007
  • Wannabe

  • 33 inlĂ€gg
  • 0
Kan jag köpa endast en ZP120 och en controller och sÀtta i sovrummet med en kabel till min switch/router eller behöver jag fler enheter? musik i vardagsrummet har jag frÄn datorn och vanliga förstÀrkaren men jag vill ha samma musik i sovrummet med inbyggd förstÀrkare. alternativet Àr vÀl en Nuforce Icon förstÀrkare och en squeeze box och det Àr ju inte alls lite hÀftigt eller snyggt.

#112

Postad 23 augusti 2008 - 02:06

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlĂ€gg
  • 0

Kan jag köpa endast en ZP120 och en controller och sÀtta i sovrummet med en kabel till min switch/router eller behöver jag fler enheter? musik i vardagsrummet har jag frÄn datorn och vanliga förstÀrkaren men jag vill ha samma musik i sovrummet med inbyggd förstÀrkare. alternativet Àr vÀl en Nuforce Icon förstÀrkare och en squeeze box och det Àr ju inte alls lite hÀftigt eller snyggt.


Det kommer fungera kanon!
Om du inte skulle vilja dra kabel sÄ har du alternativet att köpa en Soundbrigde ocksÄ som du kopplar till routern.

Efter du har pillat lite med systemet sÄ kommer du bestÀlla en ZP80 till vardagsrummet ocksÄ :)

#113

Postad 23 augusti 2008 - 11:49

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlĂ€gg
  • 0
Kan ocksÄ intyga om Sonos's förtrÀfflighet.

Har kört ZP80 och CR100 i ca 1 Är och har en hel skrÀlldus av produkter hemma kopplade pÄ nÀtverket bÄde via kabel och trÄdlöst. Aldrig ett problem. Inte ett endaste nÀtverksproblem trots streaming frÄn olika datorer med olika brandvÀggar. Aldrig ett problem med streaming frÄn nÀtet.

Ett problem har jag haft med hÄrdvaran. FjÀrren lÄste sig. Ringde till supporten och de frÄgade varför jag inte lÀst manualen för dÀr stÄr det att man kan reboota fjÀren sjÀlv. Gjorde sÄ och sÄ funkade den igen.

Till standardstereon fungerar den mycket bra men har man lite klass pÄ grejorna sÄ bör man anvÀnda sig av en separat d/a omvandlare men det gÀller för samtliga mediaspelare som lirar i samma division. SjÀlv kör jag den inbyggda i min Marantz SR8002.

Ett plus Àr att det inte Àr en display pÄ burken. Det betyder att man kan gömma undan elÀndet. Det Àr definitivt vÀrt att satsa pÄ en fjÀrr istÀllet.

Sedan kan jag lova att musiklyssnandet nÄr nya höjder. Slippa stÄ leta bland hundratals plattor för att lyssna pÄ just den dÀr lÄten... det Àr grymt.

Jag har bytt ut min anlÀggning ett par gÄnger faktist men Sonosen stÄr kvar ohotad.

Sedan skrev nÄgon att det Àr problem med att man mÄste konvertera sin samling tvÄ gÄnger. Dels lossless och dels till mp3.
För det första Àr det inget problem dÄ det finns vÀldigt lÀttanvÀnda program. Lagringsytan Àr dessutom ruskigt billig.

Men den bÀsta lösningen Àr lÀtt att satsa pÄ en ny spelare. Köpte min .flac-spelare pÄ 8Gb plus 8Gb minneskort för ca 1800:-. Det gÄr sÀkert att fÄ Ànnu billigare nu. Det blir ca 40 album i lossless.

#114

Postad 01 september 2008 - 12:19

stone
  • stone
  • LĂ€rjunge

  • 336 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr ruskigt imponerad av Sonos och funderar pÄ att köpa ett Sonos BU150 system.
Jag har dock lite funderingar kring hur detta skulle fungera med mitt NAS, som Àr en QNAP TS-109 Pro II.

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av just den setupen?

Vad jag specifikt undrar Àr hur man delar ut sina musikfiler till Sonos.
Gör man det genom QNAP:ens inbyggda delade resurs "Qmultimedia" eller vi QNAP:ens inbyggda Twonky server?

#115

Postad 01 september 2008 - 12:25

Magne
  • Magne
  • LĂ€rjunge

  • 305 inlĂ€gg
  • 0
Vet inte om det finns nÄtt speciellt pÄ qnap men sonos behöver bara SMB, dvs vanlig windows delning, sÄ det borde inte vara nÄgot problem.

#116

Postad 01 september 2008 - 13:32

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlĂ€gg
  • 0

Vad jag specifikt undrar Àr hur man delar ut sina musikfiler till Sonos.
Gör man det genom QNAP:ens inbyggda delade resurs "Qmultimedia" eller vi QNAP:ens inbyggda Twonky server?

Vet inte om det finns nÄtt speciellt pÄ qnap men sonos behöver bara SMB, dvs vanlig windows delning, sÄ det borde inte vara nÄgot problem.

Precis!
Om du kommer Ät din QNAP frÄn en vanlig WinXP sÄ ska Àven Sonos komma Ät filerna!
I Sonos mappar man enkelt upp en eller flera nÀtverksfoldrar/servrar dÀr du har din musik. I vanlig XP-stil (dvs SMB) sÄ anger du bara:
Resurs - \\SERVER\FOLDER
User - "XP-anvÀndarkonto"
Password - "hemligt"
dÀr user/pw sÄ klart bara behöver anges i den mÄn nÀtverksmappen Àr konfigurerad att krÀva det.

Sonos krÀver alltsÄ inte nÄgon sÀrskild "Sonos-software" installerad pÄ din server för att Sonos-spelarna ska kunna komma Ät/spela upp musikfilerna. Sonos-systemet handlar inte om att streama musik frÄn ngn server, spelarna Àr intelligenta nog att hÀmta filerna sjÀlva. DÀrav funkar det lika bra att lÀgga upp musikfilerna pÄ en mer eller mindre stendum NAS som pÄ en server - vanlig fildelning rÀcker!

#117

Postad 01 september 2008 - 14:58

stone
  • stone
  • LĂ€rjunge

  • 336 inlĂ€gg
  • 0

Vet inte om det finns nÄtt speciellt pÄ qnap men sonos behöver bara SMB, dvs vanlig windows delning, sÄ det borde inte vara nÄgot problem.

Precis!
Om du kommer Ät din QNAP frÄn en vanlig WinXP sÄ ska Àven Sonos komma Ät filerna!
I Sonos mappar man enkelt upp en eller flera nÀtverksfoldrar/servrar dÀr du har din musik. I vanlig XP-stil (dvs SMB) sÄ anger du bara:
Resurs - \\SERVER\FOLDER
User - "XP-anvÀndarkonto"
Password - "hemligt"
dÀr user/pw sÄ klart bara behöver anges i den mÄn nÀtverksmappen Àr konfigurerad att krÀva det.

Sonos krÀver alltsÄ inte nÄgon sÀrskild "Sonos-software" installerad pÄ din server för att Sonos-spelarna ska kunna komma Ät/spela upp musikfilerna. Sonos-systemet handlar inte om att streama musik frÄn ngn server, spelarna Àr intelligenta nog att hÀmta filerna sjÀlva. DÀrav funkar det lika bra att lÀgga upp musikfilerna pÄ en mer eller mindre stendum NAS som pÄ en server - vanlig fildelning rÀcker!

Tackar för snabba svar bÄda tvÄ!
Det var vÀl ungefÀr som jag trodde och det innebÀr att det bara Àr att stega till affÀren och handla! :P

#118

Postad 01 september 2008 - 16:20

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlĂ€gg
  • 0
TÀnkte bara tipsa om ett perfaprogram för att fixa albumart till bÄde katalog och fil plus vanlig tagg-redigering om man vill.

Tag & Rename heter det.

PM'a om nÄn har problem med hur man gör!

#119

Postad 01 september 2008 - 17:02

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlĂ€gg
  • 0

TÀnkte bara tipsa om ett perfaprogram för att fixa albumart till bÄde katalog och fil plus vanlig tagg-redigering om man vill.

Tag & Rename heter det.

PM'a om nÄn har problem med hur man gör!

Kan bara hÄlla med om att Tag&Rename Àr ett sjusÀrdeles bra program!
MÄnga andra id3-prog har massor av finesser och extra funktionalitet, men suger nÀr det kommer till vad det egentligen ska vara bra för: Tagga och namnge musikfiler!

#120

Postad 01 september 2008 - 17:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
För er som inte testat Tag&Rename sÄ har jag en liten snabb genomgÄng en bit ner i min rippningsguide: https://www.minhembi...howtopic=174300

#121

Postad 21 september 2008 - 10:04

Unregisteredcb51b299
  • Unregisteredcb51b299
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0
Jag har planerat att en införskaffa en Sonos och har tvÄ frÄgor:

1. Är det nĂ„gon som har ett förslag pĂ„ en prisvĂ€rd nĂ€tverkshĂ„rddisk? Helst sĂ„ billigt som möjligt. Kan den hĂ€r tĂ€nkas funka?

2. GÄr det att skapa tvÄ separata bibliotek av sina musikfiler? Min tjej har sÄ sjukt kass musiksmak och om möjligt vill jag helst inte blanda vÄr musik. Dagens i-landsproblem... :)

#122

Postad 21 september 2008 - 10:35

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlĂ€gg
  • 0

Jag har planerat att en införskaffa en Sonos och har tvÄ frÄgor:

1. Är det nĂ„gon som har ett förslag pĂ„ en prisvĂ€rd nĂ€tverkshĂ„rddisk? Helst sĂ„ billigt som möjligt. Kan den hĂ€r tĂ€nkas funka?

2. GÄr det att skapa tvÄ separata bibliotek av sina musikfiler? Min tjej har sÄ sjukt kass musiksmak och om möjligt vill jag helst inte blanda vÄr musik. Dagens i-landsproblem... ;)

1. Ja, den NASen kommer garanterat att fungera. Om du kommer Ät filerna pÄ NASen med en WinXP-dator sÄ kommer Àven Sonos att hitta dit, eftersom Sonos accessar musikfilerna mha vanlig Windows file share (bÄde med eller utan user/password). Sen kan man ju möjligen frÄga sig varför man ska lÀgga pengar pÄ en extra stajlad/designad NAS dÄ den ju lÀmpligen slÀngs in i ngn garderob sÄ att man slipper se/höra den öht! :) Men, men, jag vet ju inte hur det ser ut hemma hos dig.

2. Japp, pÄ Sonos kan du adda/mappa en eller flera olika foldrar, pÄ olika servrar/NASar, med olika user/pw osv. Det finns dock inte ngt snabbt/smidigt sÀtt att slÄ pÄ/av enskilda foldrar pÄ annat sÀtt Àn att de tas bort/konfas in igen. (Det tar iofs bara 1 minut att göra, men det Àr lixom inte tÀnkt pÄ det viset.) Det du istÀllet fÄr göra för att kunna blÀddra genom ditt musikbibliotek och slippa se tjejens Àr föjlande: Med fjÀrren klickar du först fram "Music Library", men vÀl dÀri kan man vÀlja pÄ vilket sÀtt man vill att Sonos ska sortera och presentera all muzak pÄ: Sorterat efter Artist, Album, Genre, blabla - och - sorterat efter "Folders", dvs den mappstruktur du sjÀlv har lagt upp pÄ HDn. Du vÀljer dÄ givetvis den fileshare-folder som din braiga musik ligger pÄ och slipper se tjejens "sjukt kassa" musik! :D (Det hela förutsÀtter förstÄs att du har sorterat dina musikfiler i foldrar pÄ ngt vettigt vis.)

#123

Postad 21 september 2008 - 10:58

Unregisteredcb51b299
  • Unregisteredcb51b299
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0

1. Ja, den NASen kommer garanterat att fungera. Om du kommer Ät filerna pÄ NASen med en WinXP-dator sÄ kommer Àven Sonos att hitta dit, eftersom Sonos accessar musikfilerna mha vanlig Windows file share (bÄde med eller utan user/password). Sen kan man ju möjligen frÄga sig varför man ska lÀgga pengar pÄ en extra stajlad/designad NAS dÄ den ju lÀmpligen slÀngs in i ngn garderob sÄ att man slipper se/höra den öht! :) Men, men, jag vet ju inte hur det ser ut hemma hos dig.

2. Japp, pÄ Sonos kan du adda/mappa en eller flera olika foldrar, pÄ olika servrar/NASar, med olika user/pw osv. Det finns dock inte ngt snabbt/smidigt sÀtt att slÄ pÄ/av enskilda foldrar pÄ annat sÀtt Àn att de tas bort/konfas in igen. (Det tar iofs bara 1 minut att göra, men det Àr lixom inte tÀnkt pÄ det viset.) Det du istÀllet fÄr göra för att kunna blÀddra genom ditt musikbibliotek och slippa se tjejens Àr föjlande: Med fjÀrren klickar du först fram "Music Library", men vÀl dÀri kan man vÀlja pÄ vilket sÀtt man vill att Sonos ska sortera och presentera all muzak pÄ: Sorterat efter Artist, Album, Genre, blabla - och - sorterat efter "Folders", dvs den mappstruktur du sjÀlv har lagt upp pÄ HDn. Du vÀljer dÄ givetvis den fileshare-folder som din braiga musik ligger pÄ och slipper se tjejens "sjukt kassa" musik! ;) (Det hela förutsÀtter förstÄs att du har sorterat dina musikfiler i foldrar pÄ ngt vettigt vis.)


Tack för tipsen! :D

Designen av NASen Àr inte sÄ viktig eftersom den ska in i ett skÄp. Jag trodde bara att det var svÄrt att komma lÀgre i pris. MÄste musiken taggas pÄ nÄgot sÀrskilt sÀtt, eller rÀcker det endast lÀgga upp tvÄ foldrar pÄ nÀtverkshÄrddisken?

Redigerat av Unregisteredcb51b299, 21 september 2008 - 10:58.


#124

Postad 21 september 2008 - 11:06

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlĂ€gg
  • 0

Tack för tipsen! :)

Designen av NASen Àr inte sÄ viktig eftersom den ska in i ett skÄp. Jag trodde bara att det var svÄrt att komma lÀgre i pris. MÄste musiken taggas pÄ nÄgot sÀrskilt sÀtt, eller rÀcker det endast lÀgga upp tvÄ foldrar pÄ nÀtverkshÄrddisken?

För att skilja din musik frÄn tjejens behöver du inte tagga musiken pÄ nÄgot sÀrskilt sÀtt ioma den ligger i olika foldrar, men sorterar du pÄ ngt annat sÀtt mha Sonos-fjÀrren sÄ kan det ju bli en himla oreda om musiken inte Àr taggad ordentligt. (Det problemet har ju iofs inte med Sonos att göra, det blir ju en mess med feltaggade lÄtar oavsett vilken mediaspelare du kör med.)

För att effektivt tagga och döpa om musikfiler kan jag verkligen rekommendera "Tag & Rename" som det talas om 5-7 inlÀgg ovanför i trÄden.

#125

Postad 21 september 2008 - 14:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
En liten mini-guide tlll tag&rename: https://www.minhembi...s...t&p=1626793

Det program som jag tycker funkar bÀst, man har 100% kontroll över vad man gör.

Och som sades innan, om man inte taggar sin musik korrekt kan man lika gÀrna lÀgga ner projektet. Det blir inte roligt annars.

#126

Postad 30 oktober 2008 - 20:14

Knubbz
  • Knubbz
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0
MÄste bara sÀga,SONOS regerar, Àr sÄ jÀkla nöjd med mina 4 zoner!!!

#127

Postad 01 november 2008 - 23:21

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som har rĂ„kat ut för att controllern hĂ€nger sig??

Min har tvÀrnitat och stannar pÄ "boot fönstret" (med Sonos loggan) och vÀgrar gÄ vidare, och jag provar köra reset med music+mute men den stannar ÀndÄ pÄ samma stÀlle. :unsure:

TillÀgg:
Nu har den laddat ur batteriet, men tyvÀrr vÀgrar den fortfarande starta nÀr jag lÀgger den i laddaren igen, den ligger bara o lyser tills strömmen tar slut...

Redigerat av PsychoCheF, 02 november 2008 - 18:09.


#128

Postad 02 november 2008 - 17:57

Unregisteredcb51b299
  • Unregisteredcb51b299
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0

En liten mini-guide tlll tag&rename: https://www.minhembi...s...t&p=1626793

Det program som jag tycker funkar bÀst, man har 100% kontroll över vad man gör.

Och som sades innan, om man inte taggar sin musik korrekt kan man lika gÀrna lÀgga ner projektet. Det blir inte roligt annars.


Superbra guide. Jag har dock nÄgra frÄgor betrÀffande villka versioner av de olika programmen som man ska vÀlja:

1. Exact Audio Copy
Var hittar man svensk version? LÀnken visar bara engelska och tyska. LÀnken för andra sprÄk, verkar vara void. Om man vÀljer engelska förekommer flera olika förslag. Vilken av dessa bör man vÀlja?

2. FLAC
Vilket package ska man vÀlja? Och vad blir nÀsta val i steget efter?

Mkt tacksam för svar.

Redigerat av Unregisteredcb51b299, 02 november 2008 - 18:10.


#129

Postad 02 november 2008 - 19:08

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlĂ€gg
  • 0

Superbra guide. Jag har dock nÄgra frÄgor betrÀffande villka versioner av de olika programmen som man ska vÀlja:

1. Exact Audio Copy
Var hittar man svensk version? LÀnken visar bara engelska och tyska. LÀnken för andra sprÄk, verkar vara void. Om man vÀljer engelska förekommer flera olika förslag. Vilken av dessa bör man vÀlja?

2. FLAC
Vilket package ska man vÀlja? Och vad blir nÀsta val i steget efter?

Mkt tacksam för svar.


Jag utgÄr ifrÄn att du har WinXP eller Vista! Bifogade lÀnkar Àr de releaser som för nÀrvarande Àr aktuella i dagslÀget (Àven om det nog bara Àr EAC som det kommer nya releaser till).

Det Àr denna EAC du vill anvÀnda.

Nu ingÄr FLAC-codecs i EAC-installern ovan, men annars Àr denna FLAC-codec du vill anvÀnda ihop med EAC.

Vet inte om guiden tar upp detta, men det finns en bra plugin till Windows Media Player för att spela upp FLAC som vilken mp3-fil som helst. (Pluginet funkar Àven i Media Center ioma WMP ligger "i botten" av WMC)
Det paketet innehÄller Àr codecs för diverse ljudformat som WMP inte stöder i sig sjÀlvt. Obs att detta codec-pack inte ersÀtter FLAC-codecen till EAC ovan. EAC-FLAC-codecen behövs för att skapa FLAC-filer, WPM-pluginet för att spela upp filerna.
Kolla mer hÀr.
Det Àr denna WPM-plugin du vill ladda ner.

Redigerat av toppenkillen, 02 november 2008 - 19:18.


#130

Postad 02 november 2008 - 21:33

Unregisteredcb51b299
  • Unregisteredcb51b299
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0

Jag utgÄr ifrÄn att du har WinXP eller Vista! Bifogade lÀnkar Àr de releaser som för nÀrvarande Àr aktuella i dagslÀget (Àven om det nog bara Àr EAC som det kommer nya releaser till).

Det Àr denna EAC du vill anvÀnda.

Nu ingÄr FLAC-codecs i EAC-installern ovan, men annars Àr denna FLAC-codec du vill anvÀnda ihop med EAC.

Vet inte om guiden tar upp detta, men det finns en bra plugin till Windows Media Player för att spela upp FLAC som vilken mp3-fil som helst. (Pluginet funkar Àven i Media Center ioma WMP ligger "i botten" av WMC)
Det paketet innehÄller Àr codecs för diverse ljudformat som WMP inte stöder i sig sjÀlvt. Obs att detta codec-pack inte ersÀtter FLAC-codecen till EAC ovan. EAC-FLAC-codecen behövs för att skapa FLAC-filer, WPM-pluginet för att spela upp filerna.
Kolla mer hÀr.
Det Àr denna WPM-plugin du vill ladda ner.


Tack för tipsen. Mkt uppskattat. However, nÀr jag installerar EAC sÄ i sista fliken "grÀnssnitt", sÄ kan jag inte vÀlja det översta alternativet "Installerat ASPI grÀnssnitt". Jag har för övrigt lagt filen wnaspi32.dll i EAC-katalogen som guiden sÀger. Det verkar dock inte funka att installera wsnapi32.dll eftersom det frÄgas efter vilket program som ska anvÀndas för att öppna filen. Har jag missat ngt?

Redigerat av Unregisteredcb51b299, 02 november 2008 - 22:09.


#131

Postad 02 november 2008 - 22:41

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

  • 94 inlĂ€gg
  • 0

Tack för tipsen. Mkt uppskattat. However, nÀr jag installerar EAC sÄ i sista fliken "grÀnssnitt", sÄ kan jag inte vÀlja det översta alternativet "Installerat ASPI grÀnssnitt". Jag har för övrigt lagt filen wnaspi32.dll i EAC-katalogen som guiden sÀger. Det verkar dock inte funka att installera wsnapi32.dll eftersom det frÄgas efter vilket program som ska anvÀndas för att öppna filen. Har jag missat ngt?


Vet inte riktigt hur den ASPI-drivaren skulle kicka in, men jag skulle tipsa om att installera denna ASPI-drivare frÄn Adaptec

#132

Postad 12 november 2008 - 20:09

Knubbz
  • Knubbz
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0
Hej pÄ er!

TÀnkte tipsa er som tÀnkt att bygga ut ert system, eller gÄr i tankarna pÄ att köpa Sonos!

Fick i dagarna ett mail frÄn Sonos med erbjudande om deras Promo 120 Bundle för 1199 dollar. ca 9300 sek.

paketet innehÄller 2 x Sonos ZP120 1 x Sonos Controller och en laddnings Cradle. pris pÄ hifi-klubben för detta paketet landar in pÄ 14740:- med andra ord en ganska rejÀl slant att spara in!

kollade Àven med Sonos vad frakten skulle bli till sthlm swe. Standard shipment 50 euro Express 100euro

Ha de!!

#133

Postad 12 november 2008 - 21:52

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som har rĂ„kat ut för att controllern hĂ€nger sig??

Min har tvÀrnitat och stannar pÄ "boot fönstret" (med Sonos loggan) och vÀgrar gÄ vidare, och jag provar köra reset med music+mute men den stannar ÀndÄ pÄ samma stÀlle. :unsure:

TillÀgg:
Nu har den laddat ur batteriet, men tyvÀrr vÀgrar den fortfarande starta nÀr jag lÀgger den i laddaren igen, den ligger bara o lyser tills strömmen tar slut...



Japp! Jag ringde supporten vilka hjÀlpte mig. Kommer dock inte ihÄg vilken instruktion jag fick.
Var beredd att tala engelska!

#134

Postad 13 november 2008 - 12:04

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlĂ€gg
  • 0

Japp! Jag ringde supporten vilka hjÀlpte mig. Kommer dock inte ihÄg vilken instruktion jag fick.
Var beredd att tala engelska!


Jag gjorde det till slut och de Àr vÀldigt service minded tycker jag.
Dock visste han inte vad felet kunde bero pÄ sÄ han la upp ett serviceÀrende för utbyte, efter en vecka mailades instruktioner om hur och vart den skulle skickas.

DÄ hÀnde det!

NÀr jag skulle hÀmta controllern för att packa ihop den sÄ fick jag en idé
-undrar om den har "glömt" problemet nu nÀr den har legat utan ström i en vecka... in i laddaren igen och den startade som om ingenting hade hÀnt! :) :blink:
Jag begriper absolut inte nÄnting men men, nu har den fungerat lika bra som alltid i tre dygn.

Jag frÄgade supporten om kontrollern skulle bytas ÀndÄ, för sÀkerhets skull, men vi fÄr se...


NÀr din kontroller hÀngde sig, var det pÄ samma sÀtt som för mig att det inte hjÀlpte att reseta den??

#135

Postad 13 november 2008 - 16:45

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlĂ€gg
  • 0

NÀr din kontroller hÀngde sig, var det pÄ samma sÀtt som för mig att det inte hjÀlpte att reseta den??


Det hjÀlpte inte att soft reboota den. Det var nÄgot mer jag fick göra, men var ett bra tag sedan sÄ jag kommer inte ihÄg vad.

#136

Postad 14 november 2008 - 10:52

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlĂ€gg
  • 0
Nu fick jag svar frÄn deras support att jag fick byta ut den ÀndÄ om jag vill, det var upp till mig.

Nu satsar jag pÄ att det var ett engÄngsdamp fjÀrren fick och att det aldrig hÀnder igen.

Kan pÄpeka att jag har blivit vÀldigt bra bemött av deras support, inget tjafs och enkla tydliga ÄtgÀrder, precis som det ska vara. :)

#137

Postad 15 november 2008 - 21:23

Unregisteredcb51b299
  • Unregisteredcb51b299
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0

En liten mini-guide tlll tag&rename: https://www.minhembi...s...t&p=1626793

Det program som jag tycker funkar bÀst, man har 100% kontroll över vad man gör.

Och som sades innan, om man inte taggar sin musik korrekt kan man lika gÀrna lÀgga ner projektet. Det blir inte roligt annars.


NÀr jag har laddat ned och unzippat Lame sÄ funkar det inte att installera. NÀr jag klickar pÄ filen lame.exe blinkar det bara till pÄ skÀrmen. Vad gör jag för fel?

NÀr jag försöker öppna wsnapi32.dll sÄ fÄr jag frÄgan vilket program som ska anvÀndas för att öppna filen. Funkar det lika bra med adaptec istÀllet (den verkar ha fÄtt ganska usla omdömen vad jag kan se)? Hilfe, bitte?

Redigerat av Unregisteredcb51b299, 15 november 2008 - 21:24.


#138

Postad 16 november 2008 - 04:36

lindl
  • lindl
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0
Hifiklubben Àr ju generalagent för Sonos men hembiobutiken.se sÀljer ÀndÄ Sonos sÄ jag antar att dom paralell-importerar.

Nu till frÄgan:

Eftersom det skiljer ca 1000kr pÄ startpaketet (BU150) inkl. laddare/hÄllare (CC100) sÄ undrar jag om det skiljer nÄgot pÄ grejerna? Funkar svenska menyer, kan man ringa supporten vid problem osv.

Mvh

#139

Postad 16 november 2008 - 13:55

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlĂ€gg
  • 0

Eftersom det skiljer ca 1000kr pÄ startpaketet (BU150) inkl. laddare/hÄllare (CC100) sÄ undrar jag om det skiljer nÄgot pÄ grejerna? Funkar svenska menyer, kan man ringa supporten vid problem osv.


Jag har inte köpt mina Sonosprylar via Hifiklubben.

Svenska menyer vet jag inte om man kan stÀlla in, har inte orkat bry mig men supporten fungerar perfekt i alla fall. Man ringer ett svenskt nummer (iaf nÀr jag ringde för nÄgot/nÄgra Är sedan) men fÄr tala med nÄgon support utomlands.

#140

Postad 16 november 2008 - 22:38

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlĂ€gg
  • 0

Hifiklubben Àr ju generalagent för Sonos men hembiobutiken.se sÀljer ÀndÄ Sonos sÄ jag antar att dom paralell-importerar.

Nu till frÄgan:

Eftersom det skiljer ca 1000kr pÄ startpaketet (BU150) inkl. laddare/hÄllare (CC100) sÄ undrar jag om det skiljer nÄgot pÄ grejerna? Funkar svenska menyer, kan man ringa supporten vid problem osv.

Mvh


generalagent innebÀr att de Àr de som importerar dem till sverige, sedan köper övriga ÄterförsÀljare igenom dem.
AlltsÄ skiljer det inget. Jag köpte min i USA och fick med svenska manualer etc...

#141

Postad 16 november 2008 - 23:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0

NÀr jag har laddat ned och unzippat Lame sÄ funkar det inte att installera. NÀr jag klickar pÄ filen lame.exe blinkar det bara till pÄ skÀrmen. Vad gör jag för fel?

NÀr jag försöker öppna wsnapi32.dll sÄ fÄr jag frÄgan vilket program som ska anvÀndas för att öppna filen. Funkar det lika bra med adaptec istÀllet (den verkar ha fÄtt ganska usla omdömen vad jag kan se)? Hilfe, bitte?

Det ska inte installeras nÄgot, bara att slÀnga in winaspi i eac katalogen, och lame dÀr du sjÀlv kÀnner för det.

#142

Postad 17 november 2008 - 09:38

carlr
  • carlr
  • AnvĂ€ndare

  • 184 inlĂ€gg
  • 0

Hifiklubben Àr ju generalagent för Sonos men hembiobutiken.se sÀljer ÀndÄ Sonos sÄ jag antar att dom paralell-importerar.

Nu till frÄgan:

Eftersom det skiljer ca 1000kr pÄ startpaketet (BU150) inkl. laddare/hÄllare (CC100) sÄ undrar jag om det skiljer nÄgot pÄ grejerna? Funkar svenska menyer, kan man ringa supporten vid problem osv.

Mvh


Tjena,

SprÄket har ingenting med var / vem du köper ifrÄn. Jag köpte mina grejer direkt frÄn Sonos för nÄgra Är sedan. Svenska i menyerna kom inte förrÀn med senaste mjukvaruuppdateringen, 2.7.

#143

Postad 17 november 2008 - 12:56

lindl
  • lindl
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0

Tjena,

SprÄket har ingenting med var / vem du köper ifrÄn. Jag köpte mina grejer direkt frÄn Sonos för nÄgra Är sedan. Svenska i menyerna kom inte förrÀn med senaste mjukvaruuppdateringen, 2.7.


Tack för alla svaren. Ska bestÀlla hos hembiobutiken om 5 minuter ;)

#144

Postad 18 november 2008 - 16:40

Unregisteredcb51b299
  • Unregisteredcb51b299
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0

Det ska inte installeras nÄgot, bara att slÀnga in winaspi i eac katalogen, och lame dÀr du sjÀlv kÀnner för det.


Tack, Martin. Problemet Àr att vid installationen av EAC i sista fliken - "GrÀnssnitt", sÄ kan man inte vÀlja "Installerat ASPI grÀnssnitt" som anges i beskrivningen. IstÀllet Àr det enda valbara alternativet "Native Win32 GrÀnssnitt för Win NT/2000/XP". Beror detta pÄ ngt sÀrskilt, eller ska jag bara nöja mig med det senare alternativet?

#145

Postad 19 november 2008 - 20:44

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlĂ€gg
  • 0

Tack, Martin. Problemet Àr att vid installationen av EAC i sista fliken - "GrÀnssnitt", sÄ kan man inte vÀlja "Installerat ASPI grÀnssnitt" som anges i beskrivningen. IstÀllet Àr det enda valbara alternativet "Native Win32 GrÀnssnitt för Win NT/2000/XP". Beror detta pÄ ngt sÀrskilt, eller ska jag bara nöja mig med det senare alternativet?


Om du kopierar filen enligt Martins guide sÄ kan du vÀlja och vraka bland alternativen. Jag glömde ocksÄ kopiera den först och hade heller inga val. :)

#146

Postad 19 november 2008 - 21:49

Unregisteredcb51b299
  • Unregisteredcb51b299
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0

Om du kopierar filen enligt Martins guide sÄ kan du vÀlja och vraka bland alternativen. Jag glömde ocksÄ kopiera den först och hade heller inga val. :)


Med risk för att framstÄ som efterbliven, sÄ har jag faktiskt gjort det (kopierat filen till mappen EAC). LikvÀl kan jag inte vÀlja grÀnssnitt i EAC.

#147

Postad 01 december 2008 - 11:08

snart_vd
  • snart_vd
  • Wannabe

  • 21 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Man behöver inte döpa lÄten till "01 LÄtnamn". Sonos sorterar korrekt om det finns korrekta taggar.

MVH
/Andreas

#148

Postad 10 december 2008 - 20:23

stone
  • stone
  • LĂ€rjunge

  • 336 inlĂ€gg
  • 0
SÄdÀrja!
DÄ Àr man lycklig Àgare till ett Sonos system.

Det blev följande uppsÀttning (köpte HIFI-klubbens minsta julerbjudande plus cradle idag):
1st Kontroll
1st LaddstÀll
1st ZoneBridge
1st ZonePlayer 90

Helt fantastiskt vad lÀtt det var att installera. PÄ 30 minuter lyssnade jag pÄ musik ur mitt musikalbum pÄ NAS:en!
Inget tjafs med instÀllningar utan bara att tuta och köra!
ZonePlayern fixade till och med att fÄ ut ljud till min gamla köksstereo, sÄ det blir direkt en uppdatering av systemet med en extra ZP90!

Nu skall jag bara fÄ lite ordning pÄ mitt musikalbum. Just nu Àr det lite blandat med lossless och mp3-filer av varierande kvalitet!

Vilken toppenprodukt!

#149

Postad 27 december 2008 - 20:03

TaDa9
  • TaDa9
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr ocksÄ en sÄn dÀr riktig tekniknörd som kört SONOS i nÀrmare tvÄ Är (och helt ovÀntat mött ett jubel frÄn kvinna och barn över hur bra denna pryl Àr). Lite erfarenheter Àr:

7) Det funkar inget bra med TVn, dvs man mÄste ha bÄde en hemmabio-ljudanlÀggning och en SONOS. Ett stort problem Àr att man fÄr en fördröjning mellan linjeingÄngen dÀr man kopplar in TVn och ljudet ut ur samma burks högtalare. Detta innebÀr att man inte fÄr lÀppsynk mellan bild och ljud. Jag övervÀger nu att dela vardagsrummets högtalare mellan TVljud och SONOSljud med vilket kÀnns lite stenÄlders.

Har detta problem löst sig? Var det som Webmaster antyder nedan?

Och du har stÀngt av komprimeringen för line-in ingÄngen men fÄr ÀndÄ fördröjning alltsÄ?

Eller nÄgot annat?

//T

#150

Postad 27 december 2008 - 20:25

PEF
  • PEF
  • LĂ€rjunge

  • 301 inlĂ€gg
  • 0

Har detta problem löst sig? Var det som Webmaster antyder nedan?


Eller nÄgot annat?

//T


Det blir fördröjning hur man Àn vÀnder sig... bÄde komprimerat och okomprimerat. Det tar helt enkelt för lÄng tid att göra omvandlingen... troligtvis bara för att Sonos gör den tillgÀnglig för hela nÀtverket vilket gör vÀgen lÄng.
Detta har liten betydelse nÀr man kopplar in cd/radio/bandspelare/skivspelare... men helt obrukbart för tv/film ljud. (finns det nÄgon burk som kan fördröja bilden?!)

Tanken Àr helt enkelt att man skall koppla den passiva till hemmabioanlÀggningen...



1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.