Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilket TV-kort kör ni med? För och nackdelar?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 december 2007 - 15:27

hobb
  • hobb
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Eftersom jag inte hittar någon vettig tråd som tar upp detta och det finns en uppsjö av tv-kort kanske det är på tiden att vi gör en.

Skriv av er vad ni kör med för kort och vad som är bra/dåligt med dem.

Syftet med tråden är att hitta kort som fungerar bra med just MediaPortal så det är med det perspektivet egenskaperna ska granskas (funkar det alls med MP? Fungerar betalkanaler i MP? etc) även subjektiva åsikter om känslighet/mottagning/bildkvalitet välkomnas.

Personligen är jag ute efter ett nytt DVB-T kort men huvudsaken är att ni anger om det är analogt, DVB-S/C/T etc, ange även vad ni använder för antenn om ni kommenterar mottagning och bildkvalitet.

Jag kan ju börja:
Hauppauge WinTV PVR-150, analogt m. hårdvarucodec, PCI
=================================================
Det _fungerar_ men bildkvaliten är så pass kass att jag i princip inte tittar på tv längre. Från ett analogt kabeltvuttag som på gammal 32" CRT ger i det närmaste perfekt bild så levererar kortet en brusig bild med dåliga färger samt en störande rand mitt i bilden. Inte oanvändbart men inget jag skulle rekommendera någon. Detta är det andra kortet av denna modell jag testat, det första var så paj att jag kunde reklamera det. Har även testat ett Asus MyCinema Dual som jag inte fick att fungera bra i MP alls.

Nån som har erfarenheter av en bra DVB-T tuner som funkar med passiv inomhusantenn kanske :D

#2

Postad 13 december 2007 - 20:03

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
FireDTV/FloppyDTV(Har både kört DVB-T och DVB-C):
-------------------------
+ Klockren bild
+ Grym support i form av drivrutiner och firmware
+ Tillverkaren samarbetar med utvecklarna av MediaPortal vilket gör att det funkar grymt bra
- Dyrt men "You get what yoy pay" har aldrig vart mer sant

TechnoTrend C-1500 (DVB-C)
------------------------------------
+ Billig som attans
+ Klockren bild
- Kan vara aningen instabilt men olika drivrutiner
- Har läst mycket om problem när man "hibernatar", har dock aldrig stött på det själv

ps. Problemet med ditt Hauppauge kort beror på en bugg i den SDK som utvecklarna har fått, om du kör senare SVN-releaser av TVE3 så ska bilden bli bättre. Sitter med ett PVR USB-2 som har liknande problem ds.

#3

Postad 15 december 2007 - 08:10

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jag har provat några olika kort:

Twinhan 3040, DVB-T: Fungerade bra, körde det ett par år, hade Boxer-läsare. Klarar inte S3 standby. Bara en tuner.

Hauppage Nova T-500: Dual-tuner, fungerade väl OK antar jag, returnerade det omgående eftersom det inte heller klarade S3 standby.

Terratec 2400i: MItt nuvarande kort, fungerar mkt bra, klarar S3 standby, dual-tuner

/Peter

#4

Postad 17 december 2007 - 23:24

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

FireDTV/FloppyDTV(Har både kört DVB-T och DVB-C):
-------------------------
+ Klockren bild
+ Grym support i form av drivrutiner och firmware
+ Tillverkaren samarbetar med utvecklarna av MediaPortal vilket gör att det funkar grymt bra
- Dyrt men "You get what yoy pay" har aldrig vart mer sant



Kör 2 st floppydtv DVB-T, boxer och en smartwi, håller fullkomligt med! Funkar utmärkt!

#5

Postad 22 december 2007 - 15:47

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
FloppyDTV är ju det bästa, om man har råd.

Själv har jag tre Hauppauge hybridkort i min, ett HVR-1300 och två HVR-1100. De funkar bra med hygglig bild, speciellt på de digitala kanalerna. Jag har kabel-tv med både analoga och digitala kanaler.

Enda problemet är att jag inte kan spela in på tre analoga kanaler samtidigt, men det beror nog på att HVR-1100 har mjukvaruavkodning och PCn inte fixar av avkoda två kanaler samtidigt.

#6

Postad 22 december 2007 - 17:27

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
Hittade faktiskt denns screenshot på skrivbordet precis hoppas det kan hjälpa nått. kör själv med en fire dtv-t. ska jag utöka med en mottagare till chansar jag nog på en AzureWave AD-CP300 för en 700 lapp pga priset.
/M

Bifogad fil(er)



#7

Postad 23 december 2007 - 17:49

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Jag kan ju börja:
Hauppauge WinTV PVR-150, analogt m. hårdvarucodec, PCI
=================================================
Det _fungerar_ men bildkvaliten är så pass kass att jag i princip inte tittar på tv längre. Från ett analogt kabeltvuttag som på gammal 32" CRT ger i det närmaste perfekt bild så levererar kortet en brusig bild med dåliga färger samt en störande rand mitt i bilden.


PVR-150, Kabelvision. Klockren bild (så nära man nu kan komma originalet). Jag har en Sony 40" som är väldigt snäll mot sämre bildkällor. PVR-150 är klockren hos mig, men jag fick dock byta ut koaxkabel som tidigare funkar bra mot CRT, men det var innan htpc. Min plattv visade mest bara snö med antennkabeln som var perfekt till CRT:en.

/m

#8

Postad 23 december 2007 - 19:18

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Kanontråd det här.
jag har haft samma problem som du Hobb, med o hitta i tv-korts djungeln.
tv korten fungerar i regel men det är som om man känner i benmärgen att det är något som inte står rätt till. det känns fel typ.

en sak som jag har kunnat sätta fingret på är kanalbyten. hur ser det ut med kanalskiftningen för topp-korten här i tråden: FloppyDTV, TechnoTrend o AzureWave?
För det borde väl ändå vara nåt riktigt prioriterat, att kunna skifta kanaler fort eller hur?
eller är mjukvaran en flaskhals? Alltså att mjukvaran inte klarar av att byta så fort?

#9

Postad 23 december 2007 - 19:42

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
vista mediacenter är betydligt snabbare än mediaportal i min mening och jag kör som sagt med floppydtv... Fria kanaler går snabbare än kodade och ligger dom på samma mux (sändare, frekvens) så går det som snabbast!

Att tunern ska byta frekvens kan självklart ta tid, detta har jag dock inga erfarenheter, då jag endast kört kort från digital everywhere... Har läst att tunerna i dessa kort ska vara av hög kvalité, men jag vet inte =) funkar gör det i alla fall =D

#10

Postad 23 december 2007 - 22:37

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
tack :)

Det verkar som om digital everywheres kort är de som är bäst. De verkar i alla fall självsäkra om man tittar på priset. Många hyllar kortet så jag kommer nog att satsa på ett sådant.

#11

Postad 26 december 2007 - 02:55

Gilbert 2
  • Gilbert 2
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag ska bygga en HTPC till mina föräldrar och jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få gällande TV-kort som jag inte har någon som helst erfarenhet av.

Dom har en Samsung LE-40M86BD (40” Full HD) och kör för tillfället vanlig RF-kabel direkt till TVn (Analogt? Ni märker hur insatt jag är i denna värld…).

Behöver hitta ett bra TV-kort men eftersom jag är kräsen och mån om att vara kompatibel med framtidens teknik så skulle jag behöva lite hjälp från folk med koll.


Några krav:

Helt kompatibelt med Media Center (i Vista)

Fjärrkontroll. Kan man köpa en universal-fjärr och styra allt (TV, stereo, TV-kort, Media Center överhuvudtaget) med? Datorn kommer att stå i ett skåp så om det finns någon lösning men en USB-”pryl” som mottagare till fjärren så vore det mycket trevligt om någon kunde tipsa mig om detta.

Räcker det med analog tuner eller ska man ha någon digital variant också och i så fall vilken? Vill som sagt vara lite framtids-säker. (Dom har både BBB och ComHem i huset).

Prisklass; 1000-1500 ungefär… (om det räcker…)


Är mycket tacksam för svar. Påpeka gärna om ni behöver mer info.

#12

Postad 27 december 2007 - 00:01

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Fjärrkontroll. Kan man köpa en universal-fjärr och styra allt (TV, stereo, TV-kort, Media Center överhuvudtaget) med?



Detta är jag också nyfiken över. Jag skaffade en Logitech universalfjärr och den är riktigt fin, känns bra osv. Men den ligger faktiskt där o samlar damm, för jag vet inte om man kan få den att prata med tex en MCE IR mottagare. Att den kan kommunicera med TV apparater etc ska inte vara några problem, men jag fattar inte: är det olika IR mottagare/mottagarteknik i olika produkter?

#13

Postad 04 januari 2008 - 01:22

Siffmeister
  • Siffmeister
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
jag är riktigt noobig i den här diskussionen.
JAg skulle vilja ha ett tv-kort som man bara kan köpa ett boxer-kort som man stoppar in i datorn.
Sedan får man upp kanalerna i Vista Media center.
Finns de något sådant med en riktig bild, en fördel om den kan ta hd-kanaler.
Vad ska man ha för processor i såna fall (AM2) och räker de med hdmi för att föra hd till tv:en????

#14

Postad 04 januari 2008 - 13:31

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Hauppauge WinTV 500MCE:
Har använt det för att ta in Comhems analoga utbud och bilden blev lika bra som via TVn. Samma mottagare som i WinWV 150 fast två stycken. Kör kortet nu kopplat via s-video till min digitalbox och det funkar bra i Mediaportal.

+ Två analoga mottagare + analog radio
+ Bra support och drivrutiner. Funkar i alla programvaror
+ Hårdvarukomprimering (kräver inge CPU av datorn för inspelning)

Twinhan DTV Cab-CI:
Använde det här kortet med Comhems digitala utbud (DVB-C). Funkade både i Mediaportal med CA-modul och i GBPVR med softcam. Twinhans dåliga webbplats gör dock att jag inte rekommenderar det här kortet.

+ Billigt DVB-C kort
+ Plats för CA-modul

- Dålig support
- Krångligt med drivrutiner
- Långsamma kanalbyten

Twinhan DTV Alpha:
USB kort för marksänd digital-TV (DVB-T). Används idag för att ta in de fria kanalerna i Mediaportal.

+ Bra mottagning
+ Ska klara HDTV (ej testat)

- Dålig support
- Krångligt med drivrutiner
- Funkar en i Windows MCE

Till er som kapat tråden med en massa frågor. Ställ de i egna trådar så lovar jag att svara.

#15

Postad 04 januari 2008 - 20:37

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Detta är jag också nyfiken över. Jag skaffade en Logitech universalfjärr och den är riktigt fin, känns bra osv. Men den ligger faktiskt där o samlar damm, för jag vet inte om man kan få den att prata med tex en MCE IR mottagare. Att den


Jag antar att du har en Logitech Harmony av något slag? Inga problem, välj att lägga till enhet "MicrosoftMicrosoft Remote Control 1039".

Personligen älskar jag den fula fjärren för MCE så jag använder min Harmony till allt utom Mediaportal.

#16

Postad 05 januari 2008 - 20:28

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Detta är jag också nyfiken över. Jag skaffade en Logitech universalfjärr och den är riktigt fin, känns bra osv. Men den ligger faktiskt där o samlar damm, för jag vet inte om man kan få den att prata med tex en MCE IR mottagare. Att den


Jag antar att du har en Logitech Harmony av något slag? Inga problem, välj att lägga till enhet "MicrosoftMicrosoft Remote Control 1039".

Personligen älskar jag den fula fjärren för MCE så jag använder min Harmony till allt utom Mediaportal.



Inget otalt mot MCE fjärren, men jag var framför allt nyfiken på hur det låg till med den saken angående Logitech Harmony som du förutspådde.

Har jag förstått dig rätt; Man kan köra med MCE mottagaren och Harmony fjärren? Troligen måste man programmera Harmonyn så den har rätt mapping o så? Jag får en känsla av att du har en sådan konfiguration själv.

#17

Postad 16 januari 2008 - 20:13

stormer
  • stormer
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

FireDTV/FloppyDTV(Har både kört DVB-T och DVB-C):
-------------------------
+ Klockren bild
+ Grym support i form av drivrutiner och firmware
+ Tillverkaren samarbetar med utvecklarna av MediaPortal vilket gör att det funkar grymt bra
- Dyrt men "You get what yoy pay" har aldrig vart mer sant

TechnoTrend C-1500 (DVB-C)
------------------------------------
+ Billig som attans
+ Klockren bild
- Kan vara aningen instabilt men olika drivrutiner
- Har läst mycket om problem när man "hibernatar", har dock aldrig stött på det själv

ps. Problemet med ditt Hauppauge kort beror på en bugg i den SDK som utvecklarna har fått, om du kör senare SVN-releaser av TVE3 så ska bilden bli bättre. Sitter med ett PVR USB-2 som har liknande problem ds.

hur får du igång tt-C1500? Jag får inte igång CI-kortet till det kortet. vilka drivisar kör du?

#18

Postad 16 januari 2008 - 20:32

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
FWIW så kör jag ett TT-C1500 med, men utan CI/CAM (jag kör med phoenix-läsare, newcamd och ncsclient).
BDA-drivare version 4 nånting tror jag.

#19

Postad 17 januari 2008 - 21:03

stormer
  • stormer
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

FWIW så kör jag ett TT-C1500 med, men utan CI/CAM (jag kör med phoenix-läsare, newcamd och ncsclient).
BDA-drivare version 4 nånting tror jag.

eeeh jag trodde man var begränsad till linux med sånt. jag försökte få igång mythbuntu med phoenix-läsare utan större framgång. är det hos comhit man hittar win-appsen man behöver? och hur gör man med MP?

stormer

#20

Postad 01 februari 2008 - 00:02

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

FWIW så kör jag ett TT-C1500 med, men utan CI/CAM (jag kör med phoenix-läsare, newcamd och ncsclient).
BDA-drivare version 4 nånting tror jag.

eeeh jag trodde man var begränsad till linux med sånt. jag försökte få igång mythbuntu med phoenix-läsare utan större framgång. är det hos comhit man hittar win-appsen man behöver? och hur gör man med MP?

stormer


comhit.net
dvbn.happysat.org
... google.com

Sen när det gäller hastighet på kanalbyten så är detta ett icke-problem om man kör TVE3(TV Servern), mina kanalbyten har gått från 3sek till 0-1 sek. Tom tjejen blev impad :)

#21

Postad 01 februari 2008 - 09:24

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Mina tar i regel 1-2 sek, men å andra sidan strular bytena ibland och ibland "pajar" en ström med. Verkar vara ett erkänt problem och den nya TsWritern verkar lösa en hel del. Får väl ta och uppgradera snart...

#22

Postad 01 februari 2008 - 17:44

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Skulle behöva lite råd angående tv-kort till laptop. Antingen pc slot eller usb/firewire.

Har kommit över en 32" gammal philips match line plasma som en gång i tiden hade extern tv tuner. Tunern har nu gått sönder så jag tänkte köra den via VGA från laptop i sovrummet.

Existerar det något bra tv-kort via usb/firewire/pc slot där bilden är så pass skaplig så man slipper antenn kabeln och osmidiga antenner? Är följande något att ha alternativt liknande?

http://www.webhallen...93&ref=Prisjakt

Någon som testat något liknande?
Tack på förhand

#23

Postad 01 februari 2008 - 21:24

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

...så man slipper antenn kabeln och osmidiga antenner?


Vad menar du? Givetvis måste du ha en antenn, oavsett vilket TV-kort du väljer.

#24

Postad 02 februari 2008 - 09:18

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Ja självklart måste man ha antenn. Men helst då en mindre bordsantenn eller liknande.
Fungerar dessa bra/felfritt? Bor i kabel hus så DVB-T är inte aktuellt via koax.

Har tittat på Avermedias PC cardbus lösning. Verkar vettigt.

Redigerat av Wilgot, 02 februari 2008 - 09:19.


#25

Postad 04 februari 2008 - 00:15

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Sen när det gäller hastighet på kanalbyten så är detta ett icke-problem om man kör TVE3(TV Servern), mina kanalbyten har gått från 3sek till 0-1 sek. Tom tjejen blev impad :)



Det här med kanalbyten, gäller det alla TV kort eller är det nån speciell konfig du syftar på? Jag lyckades inte googla fram nåt på TVE3



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.