Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Långsamma kanalbyten i Mediaportal + Comhem

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 april 2008 - 19:00

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Hej på er.
Nu har jag testat både Vista Media Center och DVBViewer och där har jag kanalbytestid på ca 1-max 2 sekunder. Och i Mediaportal har jag 4-6 sekunder och fattar inte varför det är så här. Varför ska det gå så otroligt långsamt i Mediaportal jämfört med de andra? Kör den inbyggda tv delen.

De andra fungerar som sagt bra men jag saknar Mediaportal så mycket att jag inte kan fortsätta med de andra. DVBViewer ser såå tråkigt ut och jag har lite andra småproblem (ingen textning på ISO filer, Deamontools problem mm) och Vista är som det är.

Har någon fått Mediaportal och Comhem att fungera? Magnus Thomé skriver på tystpc.nu att det är ett känt problem. Har alla andra accepterat detta eller hur har ni gjort?

/frustrerad....

#2

Postad 02 april 2008 - 14:08

Makaronen
  • Makaronen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hej på er.
Nu har jag testat både Vista Media Center och DVBViewer och där har jag kanalbytestid på ca 1-max 2 sekunder. Och i Mediaportal har jag 4-6 sekunder och fattar inte varför det är så här. Varför ska det gå så otroligt långsamt i Mediaportal jämfört med de andra? Kör den inbyggda tv delen.

De andra fungerar som sagt bra men jag saknar Mediaportal så mycket att jag inte kan fortsätta med de andra. DVBViewer ser såå tråkigt ut och jag har lite andra småproblem (ingen textning på ISO filer, Deamontools problem mm) och Vista är som det är.

Har någon fått Mediaportal och Comhem att fungera? Magnus Thomé skriver på tystpc.nu att det är ett känt problem. Har alla andra accepterat detta eller hur har ni gjort?

/frustrerad....



Hallå !

Jag har precis som du testat olika medicenterlösningar, men det är till sist Mediaportal TV Server som är det bästa alternativet till sist som det ser ut i dag..... Tycker det är bedrövligt att Microsoft ännu inte lyckats få fingrarna ur och fixat undertexter för texttv.... Har Canalplus med barn i hemmet så de måste bara fungera.......

Hur som helst ang hastigheten för kanalbytena i Mediaportal så har jag lagt märke till att det varierar otroligt mycket emellan de olika (SVN Nightbuilds) som jag installerat... Jag har en relativt vass burk nu och även tilldelat TV-Server processen samt även Mediaportal processen högre prioritet och tycker att jag fått ned väntetiden en del emellan bytena......Fast tilläggas skall att senaste (SVN Nightbuilds) har varit skakiga och ostabila....
Väntar på en fullträff......:blush:

Ha de gott !

#3

Postad 02 april 2008 - 18:42

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Ok, du kör med TV-servern. Jag har hört blandat där, vissa säger det går snabbare, vissa långsammare.
Jag kör dessutom helt opatchat, dvs orginal 0.2.3.0 utan svn's.
Vad har du för tider då, uppskattningsvis?
Det lär ju inte vara hårdvarurelaterat då både DVBViewer och VMCE växlar klockrent mycket snabbare än MP.

#4

Postad 03 april 2008 - 07:18

Makaronen
  • Makaronen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Ok, du kör med TV-servern. Jag har hört blandat där, vissa säger det går snabbare, vissa långsammare.
Jag kör dessutom helt opatchat, dvs orginal 0.2.3.0 utan svn's.
Vad har du för tider då, uppskattningsvis?
Det lär ju inte vara hårdvarurelaterat då både DVBViewer och VMCE växlar klockrent mycket snabbare än MP.



Ca 2 sekunder skulle jag upskatta med den version jag kör nu........

#5

Postad 03 april 2008 - 12:38

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Installerade TVE3 och ny MP, båda SVN från 30 mars och jag kan bara säga, UNDERBART! Äntligen fungerar det. Ca 1-2 sekunder vid kanalbyte. Härligt, Mediaportal är trevligare än både VMCE och DVBViewer på alla sätt. Ska nu bara försöka få igång fler klienter mot servern för det verkar ju användbart.
Tack Makaronen

#6

Postad 04 april 2008 - 06:42

Makaronen
  • Makaronen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Installerade TVE3 och ny MP, båda SVN från 30 mars och jag kan bara säga, UNDERBART! Äntligen fungerar det. Ca 1-2 sekunder vid kanalbyte. Härligt, Mediaportal är trevligare än både VMCE och DVBViewer på alla sätt. Ska nu bara försöka få igång fler klienter mot servern för det verkar ju användbart.
Tack Makaronen


Gött Mos ! Kul när det fungerar........... :)

#7

Postad 05 april 2008 - 19:19

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Installerade TVE3 och ny MP, båda SVN från 30 mars och jag kan bara säga, UNDERBART! Äntligen fungerar det. Ca 1-2 sekunder vid kanalbyte. Härligt, Mediaportal är trevligare än både VMCE och DVBViewer på alla sätt. Ska nu bara försöka få igång fler klienter mot servern för det verkar ju användbart.
Tack Makaronen


Gött Mos ! Kul när det fungerar........... :D


synd bara att video playback är helt kasst på samtliga builds efter 16 mars :) många filer funkar dock... men jag har massvis med videos som inte startar alls.
förhoppningsvis löser dom det inom kort.

#8

Postad 06 april 2008 - 09:12

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
somoene2, håller med. Tycker kvalitén på filmer blivit sämre. Konstigt, man får aldrig vara nöjd :)

#9

Postad 22 april 2008 - 07:45

D_One
  • D_One
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Hej,

har precis installerat MP RC1 och har ett Technotrend TT-1501 DVB-C kort.
Kanalbyten tar minst 5-6 sekunder vilket känns segt.

Några tips?

/ D

#10

Postad 22 april 2008 - 09:15

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Hej,

har precis installerat MP RC1 och har ett Technotrend TT-1501 DVB-C kort.
Kanalbyten tar minst 5-6 sekunder vilket känns segt.

Några tips?

/ D


Du måste ju ge mer info än så :D
Kör du TV Server eller "gamla motorn"?
Vad kör du för CAM?

#11

Postad 22 april 2008 - 09:26

D_One
  • D_One
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Du måste ju ge mer info än så :D
Kör du TV Server eller "gamla motorn"?
Vad kör du för CAM?


RC1 med TV-server, dvs det senaste paketet.
Just nu är det softcam (ncsclient,yanksee) mot min linuxbox men jag ska flytta över phoenixinterfacet till MP burken för att se om det blir snabbare där.

Har fått tips om att trixa med ECM-värden i MDAPI men det är inte helt trivialt...

/ D

#12

Postad 22 april 2008 - 10:02

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Du kan ju även testa att köra "samma" setup i typ ProgDVB och vad du får för hastighet där. Hur lång tid tar det när du "previewar" en kanal i TV-servern?

#13

Postad 24 april 2008 - 07:42

D_One
  • D_One
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Du kan ju även testa att köra "samma" setup i typ ProgDVB och vad du får för hastighet där. Hur lång tid tar det när du "previewar" en kanal i TV-servern?


ProgDVB är snabbare, att flytta kortläsaren gjorde inte saken bättre.
Preview tar 3-4 sekunder. Har märkt att att det lite snabbare när man väljer en kanal på samma transponder, ganska självklart då tunern inte behöver låsa på ny signal.

Misstänker att det är timeshift som tar extra tid i MP också, går det att stänga av? Jag behöver inte kunna "spola tillbaka" mina program.

/ D

#14

Postad 24 april 2008 - 08:21

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
w00t? Once you go timeshift you never go back! Eller, eh, det är ju det man gör :P Men framförallt är det söndergrymt att kunna pausa.

Med TV server går det inte slå av timeshift. Du kan ändra storleken på "buffrarna" dock.

#15

Postad 24 april 2008 - 08:31

D_One
  • D_One
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

w00t? Once you go timeshift you never go back! Eller, eh, det är ju det man gör :P Men framförallt är det söndergrymt att kunna pausa.

Med TV server går det inte slå av timeshift. Du kan ändra storleken på "buffrarna" dock.


Sunkingt, pausa skulle kunna innebära att den startar inspelningen när jag tycker på pause.
Att hålla på att spela in hela tiden och trixa med "inspelning" mellan kanalbyten verkar onödigt, klart att det tar sekunder.

Hur snabbt byter du kanal?...

( att zappa när det tar 4-5 sekunder mellan kanalerna är olidligt, får väl lära mig använda EPG mer. :blush: )

/ D

#16

Postad 24 april 2008 - 09:38

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Automatisk inspelning är väl framförallt bra om man i efterhand kommer på att "det här programmet vill jag nog ha inspelat", för att någon annan i familjen eller så ska kunna titta på det senare. Men det vore ju bra om det gick skippa den biten, paus-funktionaliteten kan man ju ha kvar ändå som sagt.

Just nu har jag inte TV-biten igång, eh, försöker få ordning på Acamd osv. Men förut, när det fungerade bra, tog det 1-4 sek, men... Digital-TV är mycket mindre zapp-vänligt än analog tv i sin natur.

#17

Postad 26 april 2008 - 10:56

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

  • 412 inlägg
  • 0
Det har kommit en ny SVN till RC1 nu. Någon på MP-formet upplevde snabbare kanalbyten men jag märker ingen skillnad.

Installationen av dessa går mkt smidigare än de gjorde innan RC1.

#18

Postad 28 april 2008 - 07:42

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Nu har jag fått igång DVB-C igen och installerat senaste MP-bygge (så, fick installera från scratch, men installationen av RC1+SVN var MYYYYCKET smidigare än förr). Kanalbytena tar ganska lång tid nu, typ 3-6 sek. I någon SVN jag kört förr så låg det på 1-3, vilket var helt ok. Eller, tja, jag kan ju leva med detta med, men ändå :D

#19

Postad 28 april 2008 - 21:34

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Finns ett gäng olika parametrar här som verkar påverka tiden för kanalbyten...

- Vilken version(build) av TVE3 man kör, har varierat rätt kraftig men jag har haft 1-2sek byten sen nån gång i februari. Kör in en ny SVN minst en gång i veckan.

- TechnoTrend korten verkar ha haft problem, jag vet att man skrev om hela stödet för CI-delen från scratch i MediaPortal nyligen då TT alltid har vart ett problembarn.

- Vilken CAM man använder, för Conax så har jag fått bäst prestanda med 4.00e varianten. Testade med en 5.0 CAM ett tag men den var katastrof.

- Kör man kortdelning a la SmartWI så hjälper ju inte detta direkt.

- MDAPI/Softcam har jag fått varierande resultat med... allt från 1-2 till 8-10 sek. Väder och vind verkar spela in här :(

- Kanske det viktigaste, signal styrka och kvalite. En DVB signalförstärkare löst i princip alla mina problem.

(Kör med RC1 SVN + 2*FloppyDTV-C + 2*4.00e CAM + SmartWI)

Redigerat av SweMart, 28 april 2008 - 21:36.


#20

Postad 29 april 2008 - 07:32

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Jag har också varit nere på 1-2 sek men det var i nån SVN för rätt så längesedan och den hade i övrigt betydligt mer problem än RC1+nuvarande SVN :(

I ProgDVB tar det cirka 1sek att byta kanal. Vore coolt om man kunde få liknande tider i MP, men det kanske kommer.
DOCK FÅR JAG INGEN KANALLISTA ELLER EPG!! Bläää :D Nått är knas. Varit så sedan jag installerade RC1+SVN (ren install alltså).

#21

Postad 29 april 2008 - 13:02

kalle117
  • kalle117
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Swemart!

En liten fråga bara, vilken modell har du på din signalförstärkare?

#22

Postad 30 april 2008 - 08:10

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Swemart!

En liten fråga bara, vilken modell har du på din signalförstärkare?


http://www.kjell.com...00000,643500000

#23

Postad 01 maj 2008 - 21:15

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Hah, fick tillbaks mina kanallistningar. EPG verkar fortf strula lite så jag får kanske ta tag i XMLTV igen (hade problem att få det att fungera bra med Rule-based TV Scheduler förut dock). Skämtet är på mig, för det var helt enkelt som så att ingen kanal var "checkad" i TV Serverns kanallista. Lustigt att man fortf kommer åt kanalerna osv, men inte kan se vilka det finns, hehe. Vet inte hur det kom sig att de blev ocheckade, men problemet verkar löst iaf.

Nån som vet hur lång tid en EPG grab brukar ta via ComHem?

#24

Postad 03 maj 2008 - 11:36

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Ett litet experiment....

Har stoppat i en ny disk i min HTPC + 2GB extra RAM(tot 3GB) för att underlätta en uppgradering från XP till Vista. Resultatet är inte så lysande, kanalbyten på ca 4-5 sek med Vista Ultimate 32-bit. Funderar på om det är ett I/O problem? Stoppade in den gamla disken och kanalbytena tar 1-2 sek igen. Har stängt av virusscanning av hela disken som används till timeshift och recordings. En defrag kanske?

Val av codec spelar ingen roll.

(Samma burk som förut - A64 X2 6000+, 2*FloppyDTV-C, ATI HD2600)

#25

Postad 04 maj 2008 - 09:56

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Och det är en ren datadisk? Dvs i övrigt är allt samma installation? Låter ju heltossigt!

#26

Postad 04 maj 2008 - 11:46

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Ett litet experiment....

Har stoppat i en ny disk i min HTPC + 2GB extra RAM(tot 3GB) för att underlätta en uppgradering från XP till Vista. Resultatet är inte så lysande, kanalbyten på ca 4-5 sek med Vista Ultimate 32-bit. Funderar på om det är ett I/O problem? Stoppade in den gamla disken och kanalbytena tar 1-2 sek igen. Har stängt av virusscanning av hela disken som används till timeshift och recordings. En defrag kanske?

Val av codec spelar ingen roll.

(Samma burk som förut - A64 X2 6000+, 2*FloppyDTV-C, ATI HD2600)


Är det Vista på den ena disken och XP på den andra?

#27

Postad 04 maj 2008 - 13:57

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Har två diskar, bägge 320GB Seagate SATA. Kör Timeshift på en egen partition(D:). Byter diskarna fysiskt när jag testar. Har fått ner tiderna till 4sek genom att exkludera MP och MS SQL från mitt Anti-virus. Dock 2 sek långsammare fortfarande.

#28

Postad 04 maj 2008 - 18:01

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Jag läste nånstans att den inbyggda brandväggen (i Vista tror jag) slöar ner Mediaportal. Testa och slå av den.

#29

Postad 05 maj 2008 - 08:20

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Jag läste nånstans att den inbyggda brandväggen (i Vista tror jag) slöar ner Mediaportal. Testa och slå av den.

Detta kapade faktiskt 1 sek... jag är nöjd nu. Tack för tipset!

#30

Postad 05 maj 2008 - 11:16

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
SweMart, har du stabilt DVB-tittande nu? Isf, vad för codec och typ av DVB? Jag kör med NewCS (Phoenix lokalt i HTPC)+Acamd till mitt ComHem-abbonemang och ffdshow som codec (får jättebra bildkvalitet iaf!) men det händer ganska ofta att kanalbyten misslyckas och att bilden "fryses" ibland när man tittat ett tag (enda sättet att fixa det är att zappa eller slå på/av TV i MP). Har dock inte dykt ner i loggarna ännu :)

Ska kolla upp så ingen säkerhetsmjukvara är igång också.

#31

Postad 05 maj 2008 - 11:29

D_One
  • D_One
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

SweMart, har du stabilt DVB-tittande nu? Isf, vad för codec och typ av DVB? Jag kör med NewCS (Phoenix lokalt i HTPC)+Acamd till mitt ComHem-abbonemang och ffdshow som codec (får jättebra bildkvalitet iaf!) men det händer ganska ofta att kanalbyten misslyckas och att bilden "fryses" ibland när man tittat ett tag (enda sättet att fixa det är att zappa eller slå på/av TV i MP). Har dock inte dykt ner i loggarna ännu :)

Ska kolla upp så ingen säkerhetsmjukvara är igång också.


Kan nog säga att det är ditt "softcam" som strular.
Öka tiden i MP i "wait for decoded signal", och kolla i acamd-loggen när det fryser sig om det är den som misslyckas.

/ D

#32

Postad 05 maj 2008 - 11:47

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Har en burk med softcam+TT C-1500 men jag har gett upp det projektet pga tidsbrist.

På min riktiga HTPC så kör jag PowerDVD som codec.

#33

Postad 05 maj 2008 - 12:00

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Kan nog säga att det är ditt "softcam" som strular.
Öka tiden i MP i "wait for decoded signal", och kolla i acamd-loggen när det fryser sig om det är den som misslyckas.

/ D


Hm, ok. I t.ex. ProgDVB går det alltid snabbt (cirka 1sek) att byta kanal med Acamd. Men jag ska prova. Och kolla loggar :)

#34

Postad 05 maj 2008 - 12:27

D_One
  • D_One
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Hm, ok. I t.ex. ProgDVB går det alltid snabbt (cirka 1sek) att byta kanal med Acamd. Men jag ska prova. Och kolla loggar :)


samma för mig, ProgDVB snabbt, men MP långsammare.
Tror den generellt sett är långsammare med softcam, samt att det är pga timeshift.
Jag hade samma problem som du att den inte lyckades byta kanal ibland men efter att ha ökat tiden den väntar på avkodad signal försvann problemen. Att den fryser mitt i kan bero på EMM problem, att den inte lyckas uppdatera kortet korrekt, kolla i acamd-loggen efter problem ang "decoding failed" eller liknande.

Min är stabil och kan visa TV i timmar utan problem, kanalbyten fungerar också felfritt... men långsamt vid kanalbyten (4-8 sek). Ska testa stänga av lite antivirus etc.

/ D

#35

Postad 05 maj 2008 - 12:36

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
D_One, ok. Kör du RC1? Jag kör RC1+första svn. Vilken codec använder du?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.