Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigital och MediaPortal

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 oktober 2010 - 09:54

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Jag står nu i MP under server och skall välja, enligt bilden (Notera att jag kör med Team Viwer)

Hittar ingenstanns vilka inställningar jag ska ha men det är rätt att man ska se nivån på signalen och kvaliten om man har rätt inställningar?

Tacksam för ett snabbt svar//
Mvh Fredrik

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  HTPC_1.png   580,17K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av freddehboy, 23 oktober 2010 - 10:33.


#2

Postad 23 oktober 2010 - 16:40

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Du ska bara ha Sat 1# i bockad och sen ska du välja Enable DVB-S2 tuning. Annars är det rätt. Sen får du välja själv hur du vill att den ska skapa kanalistor, det är de andra bockarna du kan fylla i.

P

#3

Postad 23 oktober 2010 - 22:38

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Okey, har fått in en mängd kanaler bl.a. de rätta . Jag väntar dock på kortläsaren för att kunna testa mer men jag ska väll få in de fria kanalerna vilka i mp står som kodade?

Jag köpte denna USB Phoenix läsaren så det ska bli intressant att komma igång!

Mvh Fredrik

#4

Postad 24 oktober 2010 - 12:41

MrHenke
  • MrHenke
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Nu var det länge sedan jag hade Canal Digital men jag tror inte de sänder några "fria" kanaler över satellit?

/Henke

#5

Postad 24 oktober 2010 - 13:26

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Läste det i Fråga Kjell att man måste ha ett kort för att det ska gå så nu kan jag bara vänta på kortläsaren!

Mvh Fredrik

#6

Postad 24 oktober 2010 - 13:59

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Visst får man in fria kanaler. Av de över 700 som hittas finns det säkert mer än 20 fta kanaler och även nån hd fta. Jag skapade en egen free2air mapp och där finns bl.a. Music1, duna1, duna1 hd

/p

#7

Postad 24 oktober 2010 - 14:26

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Okey, jag håller på att skapa en Canaldigital grupp i mp! Ska jag söka om om jag inte får in de fria kanalerna eller måste man själv ställa i dessa?

#8

Postad 26 oktober 2010 - 19:39

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Nu har jag fått kortläsaren och ser att den fungera genom att den reagerar när kortet sätts i, alltid bra hehe ;)

Jag går via denna:
http://www.kaisersbl...ver-on-windows/
för att sätta upp kortläsaren och kortservern

Jag har skapat en "newcs.xml " och lagt den i System 32 mappen!
Jag skall ändra på inställningen för:
<node>
Ovan är väll namnet på klienten eller något sådant?
och
<newcamd_port>
Porten jag har kortläsaren ska väll in här?

Har också lagt in och skrivit in namnet på¨servern med lösenordet, kan man ändra servens lösenord?

Denna för att sätta som det står på´sidan:
http://teknikhemmet....sharing-klient/

Det efterfrågas något för mitt kort: Cinergy S2 PCI HD CI som heter MUX, har dock satt det på 1!?

Sist ska man göra ha något progrtam m.m. för kortläsaren för att den ska fungera för detta?

Tillägg:
Har nu lyckats ställa in ProgDVB så nu skänner den ialla fall av signalerna på kanalerna men rutan är svart. Det kan bero på att jag inte får till det med plugin programmet som man ska ställa in TVservern med? Något förslag?

Mvh Fredrik
Mvh Fredrik

Redigerat av freddehboy, 26 oktober 2010 - 22:30.


#9

Postad 27 oktober 2010 - 09:12

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag det är enklare att ha newcs.xml i samma katalog som newcs.exe eftersom det också fungerar.

Det är under <node> du ska ange vilken port kortläsaren sitter ansluten på t.ex. com2

<newcamd_port> är den som används av clientprogramvaran att ansluta på.

Du får gärna skicka ett privat meddelande med din newcs.xml och det som newcs.exe ger ifrån sig när du startar den.

#10

Postad 27 oktober 2010 - 17:10

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Ja jag ska testa lite till och det kommer nog ett mail ikväll!

Fredde

#11

Postad 28 oktober 2010 - 20:34

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Jag försöker nu få igång min kortläsare till att börja prata med kortet så innan det är gjort kan jag inte gå vidare. Se bilder för hur det ser ut när jag startar upp, finns det inga logg filer att felsöka med?

Mvh Fredrik

Bifogad fil(er)



#12

Postad 30 oktober 2010 - 14:36

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Tjena

Jag tänker uppdatera er om hur det går ocg det går sådär:
Har fått igång Newcs så det har startat en Newcs server på port 15000 och väntar på en klient!

Hat en del problem med att få in den fria kanalerna och där står jag nu! Jag har börjat titta på Cam inställningarna eller MUX, se bild!

Tror att felet ligger där?

Jag anser innan jag får in del fria kanalerna är det ingen idé att fortsätta, inte sant?


Jag behöver hjälp med detta!

Mvh Fredrik

Bifogad fil(er)



#13

Postad 30 oktober 2010 - 20:24

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Är det någon som kan hjälpa mig?

#14

Postad 30 oktober 2010 - 21:34

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Vill uppdatera att de fria kanalerna går. Gospel channel, BBD Wold News och Livestyle TV!

#15

Postad 30 oktober 2010 - 23:42

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Nu har jag gjort som jag tror är delvis rätt enligt:
http://teknikhemmet....sharing-klient/

Jah brottas nu med:
http://www.kaisersbl...ver-on-windows/ dvs. att få in pluginet i medialportal och jag får inte till det?

Jag är fortfarande osäker på MUX värdet för TV-korten men det kanske ni vet (Petta, vad är ditt värde?)

Mvh Fredrik

#16

Postad 01 november 2010 - 11:08

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Får du upp alla kanaler när du söker efter dem behöver du inte bry dig om MUX värdet.

Det verkar som du tror att det MDAPI-plugin du valt ska komma upp som vanliga plugins i Mediaportal och det gör det inte! Beroende på installation och operativsystem kan du i vissa fall få fram en ikon i ner till höger i aktivitetsraden när du försöker titta på en kanal.

I Mediaportals TV-konfiguration finns det en länk längst upp till vänster där det står "Open Log Directory" där bör du kunna hitta loggar som tala om vad som händer t.ex. MDApiFilter.log.

Har du fått en MDAPICards.xml och hur ser den isf ut?

#17

Postad 01 november 2010 - 21:34

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Min "CAM Limit" står nu på 3 men ska ändras till 4 efter lite efterforskningar på 4 the record som jag nu använder som TV server. 4 är nog max och det är tveksamt om det blir nån större skillnad jämfört med 3, men "more is less" eller var det tvärt om :)

Iochmed 3 CAM limit så innebär det att under MDPLUGINS katalogen har jag nu 12 kataloger, en för varje MP användare som ska logga in i NewCS och i varje katalog finns ACamD filerna och en cardclient.conf fil som ser ut på detta sätt:
newcamd:127.0.0.1:15000:1/0B00/ffff:mp1:P@ssw0rd:0102030405060708091011121314

Bifogad fil  mdplugins.jpg   118,4K   4 Antal nerladdningar

Fast bry dig inte om att det ligger under 4 the record på min, utan din skall finnas underC:\Program Files\Team MediaPortal\MediaPortal TV Server\MDPlugins

P

#18

Postad 01 november 2010 - 22:35

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Jag har äntligen löst mitt problem med MYSQL 5.1 så nu ska jag ta in alla kanaler igen och börja med att få in pluginnet!

NewCS korserver är ordnat tills vidare dvs. den väntar på att en klient ska ansluta sig!

När jag fått in pluginnet så tar vi filtret!

Mvh Fredrik

#19

Postad 02 november 2010 - 08:10

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Får känslan av att du inte riktigt greppat hur det fungerar. MDApiFilter är det som aktiverar kortklienten som ligger i MDPlugins mappen. Funkar inte MDApiFilter är det ingen idé att du håller på med filtret.

MDPlugins mappen hör till MDApiFilter och mappen Plugins hör till Mediaportal. När man tittar på en kanal i Mediaportal så anropar Mediaportal MDApiFilter som i sin tur startar den kortklient du valt (Acamd, WinCSC etc.).

Även om du inte får upp någon ikon från MDapiFilter borde det skapas loggar i Mediaportals loggmapp och skapas filer och mappar under MDPlugins.

#20

Postad 02 november 2010 - 15:50

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Får känslan av att du inte riktigt greppat hur det fungerar. är det som aktiverar kortklienten som ligger i MDPlugins mappen. Funkar inte MDApiFilter är det ingen idé att du håller på med filtret.

MDPlugins mappen hör till MDApiFilter och mappen Plugins hör till Mediaportal. När man tittar på en kanal i Mediaportal så anropar Mediaportal MDApiFilter som i sin tur startar den kortklient du valt (Acamd, WinCSC etc.).

Även om du inte får upp någon ikon från MDapiFilter borde det skapas loggar i Mediaportals loggmapp och skapas filer och mappar under MDPlugins.


Är delviss sant!

Bara rätta mig om jag har fel:
NewCS servern = Kortserver

TV server = TV klienten (i mitt fall då jag inte har några andra datorer som kopplar sig mot min HTPC?!)

Kortklienten = WinCSC

MDApiFilter = Aktiverar kortklienten som i sin tur hanterar nycklar från Canaldigitals abonnemanskort!

Utan filter som aktiverar kortklienten (WinCSC) så kommer jag inte få igång den, låter rätt logiskt! :)

Det första är jag gjort nämligen se till att WinCSC filerna ligger rätt. Nu ska jag få igång filtret!?

Mvh Fredrik

Redigerat av freddehboy, 02 november 2010 - 15:55.


#21

Postad 02 november 2010 - 20:35

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Har nu gjort som det stått i guiden för filtret och lagt in mitt WinCSC plugin i varje mapp som jag skapat och namngett enligt vad guiden har sakt!

Mvh Fredrik

#22

Postad 02 november 2010 - 22:29

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Varför kör du inte med ACamD istället för WinCSC? Tror de flesta här kör ACamD, jag kör ver 0.6.1.5 och det funkar kanon.

Bara ladda ner och kopiera in filerna i varje mapp under mdplugins som jag nämnde tidigare, och i cardclient.conf filen lägger du till raden jag skrev tidigare, eller har du struntat i att läsa det inlägget?
Gör det inte svårare än det behöver vara, och kör de saker andra kör så är det lättare att få hjälp.

P

#23

Postad 02 november 2010 - 23:44

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Nhä jag har addat raden men, anledningen att jag laddat ner WinCSC är den guiden som jag hänvisat till men jag provar gärna ACamD. Jag får ändå fel på win CSC så man har ju inget att förlora. Miin TV tjänst vill inte starta får fel 1058?

Jag har några fel och lite loggar som jag hittat, kan dessa fel orsaka felet med tv tjänsten?
Loggen "Error"
2010-11-02 22:43:44.877466 [TVService(5)]: Exception :System.AccessViolationException: Det gjordes ett försök att läsa eller skriva till skyddat minne. Detta indikerar ofta att annat minne är skadat.
vid TvLibrary.Implementations.DVB.ConditionalAccess..ctor(IBaseFilter tunerFilter, IBaseFilter analyzerFilter, IBaseFilter winTvUsbCiFilter, TvCardBase card)
vid TvLibrary.Implementations.DVB.TvCardDvbBase.AddAndConnectBDABoardFilters(DsDevic
e device)
vid TvLibrary.Implementations.DVB.TvCardDVBS.BuildGraph()

2010-11-02 23:04:58.123546 [TVService(5)]: Exception :System.AccessViolationException: Det gjordes ett försök att läsa eller skriva till skyddat minne. Detta indikerar ofta att annat minne är skadat.
vid TvLibrary.Implementations.DVB.ConditionalAccess..ctor(IBaseFilter tunerFilter, IBaseFilter analyzerFilter, IBaseFilter winTvUsbCiFilter, TvCardBase card)
vid TvLibrary.Implementations.DVB.TvCardDvbBase.AddAndConnectBDABoardFilters(DsDevic
e device)
vid TvLibrary.Implementations.DVB.TvCardDVBS.BuildGraph()

Trevlig läsning!

Mvh Fredrik

#24

Postad 03 november 2010 - 12:12

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Jag installerade om mp så nu är felet löst med tjänsten!

Jag har lagt in raden nu "Petta" i cardclient i varje mapp där ACamD´filerna ligger. men ska jag ta bort någon rad eller bara adda raden, jag addade raden bara?

Ang. namnen jag har valt att ha kvar tv kortens namn men döp dessa som 1 och två + löpnr. Ska löpnummret i mappnamnet börja med (_) efter mappnamnet?

Tror att bara hänvisningen äår rätt så ska det fungera!

Hur ser man om det är rätt allting?

Mvh Fredrik

#25

Postad 04 november 2010 - 20:30

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Nu fungerar allt dvs. jag får bild!

Är en hel del att ställa in nu så jag hoppas på mer hjälp senare, vid behov!

Mvh Fredrik

#26

Postad 14 november 2010 - 20:52

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

När jag tittar på en kanal i MP får jag ingen signal level men väl ca 50 på signal kvalitet, är det fel på min signal eller?

Mvh Fredrik

#27

Postad 23 januari 2011 - 20:07

Douhane
  • Douhane
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Hej

Jag står nu i MP under server och skall välja, enligt bilden (Notera att jag kör med Team Viwer)

Hittar ingenstanns vilka inställningar jag ska ha men det är rätt att man ska se nivån på signalen och kvaliten om man har rätt inställningar?

Tacksam för ett snabbt svar//
Mvh Fredrik


Hej lånar tråfen lite.
Jag har ett dvb-s2 dualkort och ska ha både viasat och canal digital.Jag har en kabel från varje LNB som går in i en diseqc switch och sedan en kabel ner till tvkortet. Borde jag inte elnligt bilden vid kanalsökning kryssa i 2st satpositioner? 1 thor och 2 sirius? Eller är det ngn mer inställning man måste göra när man har en diseqc switch 2in och en ut?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.