Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG 55EG920V

658 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 08 december 2015 - 11:25

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 1

Fast jag sökte inte aktivt efter dessa scener, jag upptäckte dem själv. Jag såg Skyfall rakt igenom från början till slut ovetandes om bandingen. Sedan dagen efter såg jag Batman Begins på samma vis. Så jag satt och kollade igenom filmerna och det var ganska mycket banding i mörka scener. Så mycket att jag till slut satt och hoppades hela tiden att det inte skulle bli banding när det kom en mörk scen :D Batman Begins och Skyfall är ju inte några obskyra, konstiga filmer som är filmade på ett visst sätt, det är ju mainstream blockbusters. Om det blir problem i de filmerna lär det dyka upp i annat material också och i kommande filmer. Det är synd detta, för som sagt det finns ju ingen bättre TV på det stora hela, men ska jag lägga 25k ska det inte dyka upp massa banding i mina favoritfilmer. Banding någon enstaka gång hade varit en annan femma.

 

Så tyvärr, TVn åker tillbaka. Ironiskt då jag knappt såg bandingen i början och trodde mitt exemplar var förskonat. Får väl försöka hitta någon beggad plasma och se om jag blir nöjd med den, alternativt beställa en ny 920V om någon månad och se om jag får ett bättre exemplar med mindre banding eller vänta på nya modeller. Trist, för bilden är ju enastående, men jag har ingen superhög inkomst där jag kan köpa en värstingpryl och sedan köpa något annat när jag tröttnar på problemen, måste slå till på ett bra köp som jag kan vara nöjd med i några år åtmistone :)

 

Bra beslut! :) Känner igen mig helt i dina tankegångar. Det är precis så jag kännt med mina LED tv apparater och det är en sån lättnad när man väl bestämt sig! Blir en lättnad för att man vet innerst inne att man inte kunnat bli nöjd. Jag kanske går i samma tankegångar när jag använt tvn lite mer, eller så fortsätter jag vara så otroligt nöjd som jag är nu :)

 

Mvh J



#102

Postad 08 december 2015 - 11:30

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Bra beslut! :) Känner igen mig helt i dina tankegångar. Det är precis så jag kännt med mina LED tv apparater och det är en sån lättnad när man väl bestämt sig! Blir en lättnad för att man vet innerst inne att man inte kunnat bli nöjd. Jag kanske går i samma tankegångar när jag använt tvn lite mer, eller så fortsätter jag vara så otroligt nöjd som jag är nu :)

 

Mvh J

 

Japp, verkligen. Jag hoppas du kan vara nöjd med din :) Bilden är ju otrolig och jag kan tänka mig att det kan skilja sig lite mellan olika exemplar vad gäller bandingen. Fortsätt gärna att skriva hur du upplever din med tiden. Som sagt, kan hända att jag ger denna TV en ny chans om några månader eller så. Känns verkligen tråkigt men samtidigt som du säger, man vet innerst inne när man inte kommer vara nöjd i det långa loppet och då är det bara att byta.


Redigerat av Brother Spartacus, 08 december 2015 - 11:50.


#103

Postad 08 december 2015 - 12:27

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 1

Håller med dig i det du säger Brother.

 

Jag stör mig inte på själva bandningen i sig. Vid t.ex 5% IRE så visst ser man det men på min TV så är visa linjer mörkare än andra. Det är en linje till väsnter som sticker ut och detta ses rätt tydligt för min smak. 

 

Resten märks inte vid tittande så jag känner att den får åka tillbaka. I helgen var jag och testade lite på Elgiganten och jag tyckte att vissa modeller hade jämnade bandning och 960 modellen tom var nästan helt homogen färgmässigt. Men det är svårt o syna i butik pga belysningen. Får prova ny TV helt enkelt.

 

EDIT: Har lagt två bilder i mitt galleri 2 samt 5% grå

 

EDIT2: Kommer som sagt att bli en annan OLED men när och vilken är det oklart. Tycker att WebOS är grymt och kontrollmusen är kanon. Körde med Plex och allt funkade extremt bra, tom 4K stream om man körde med Web clienten.

Behövde inte röra min HTPC alls, sen är det gymt att ha snabb åtkomst till Nexflix och div. Nöjd som attan på den punkten.


Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 08 december 2015 - 12:33.


#104

Postad 08 december 2015 - 13:02

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 1

Håller med dig i det du säger Brother.

Jag stör mig inte på själva bandningen i sig. Vid t.ex 5% IRE så visst ser man det men på min TV så är visa linjer mörkare än andra. Det är en linje till väsnter som sticker ut och detta ses rätt tydligt för min smak.

Resten märks inte vid tittande så jag känner att den får åka tillbaka. I helgen var jag och testade lite på Elgiganten och jag tyckte att vissa modeller hade jämnade bandning och 960 modellen tom var nästan helt homogen färgmässigt. Men det är svårt o syna i butik pga belysningen. Får prova ny TV helt enkelt.

EDIT: Har lagt två bilder i mitt galleri 2 samt 5% grå

EDIT2: Kommer som sagt att bli en annan OLED men när och vilken är det oklart. Tycker att WebOS är grymt och kontrollmusen är kanon. Körde med Plex och allt funkade extremt bra, tom 4K stream om man körde med Web clienten.
Behövde inte röra min HTPC alls, sen är det gymt att ha snabb åtkomst till Nexflix och div. Nöjd som attan på den punkten.


Alla oled har bandingen. 960 är inget undantag. Sen kan det skilja mellan exemplaren. Men det är inte lätt att se i butiksbelysning heller.

 

Btw dina bilder ser mer blåa ut en grå. Vad har du för inställningar? För sådär ser inte mina 2% och 5% ut, då menar jag inte bandingen utan det blåa


Redigerat av Jaxione, 08 december 2015 - 13:28.


#105

Postad 08 december 2015 - 14:11

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 1
Minns inte riktigt. Tror att det var isf std. Men jag tog bilderna rak upp med mobilen så färgen blir därefter. Kan säga att tv hade inte den tonen i verkligheten.

Vill också förtydliga för de oinvigda eller ev spekulanter, att dessa slides representerar inte hur tv presterar under normal tittande, det är inte som att titta på film genom galler.

#106

Postad 08 december 2015 - 14:15

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 1

Minns inte riktigt. Tror att det var isf std. Men jag tog bilderna rak upp med mobilen så färgen blir därefter. Kan säga att tv hade inte den tonen i verkligheten.

Vill också förtydliga för de oinvigda eller ev spekulanter, att dessa slides representerar inte hur tv presterar under normal tittande, det är inte som att titta på film genom galler.

 

Aaah ok :) Nej som sagt så har jag fortfarande inte sett det under normalt tittande :)



#107

Postad 08 december 2015 - 16:45

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 1
Står att man ska välja just scan som aspect ratio på ikke 4k material källor enligt avforums. Men när jag gör det så flimmrar hela övre kanten lite när tvn visar ljusa bakgrunder när jag kollar på SD/HD TV via min tivo box. Någon annan som märkt detta eller kan testa?

#108

Postad 08 december 2015 - 17:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Fråga i tivo tråden, lär nog vara där felet ligger.

#109

Postad 08 december 2015 - 18:43

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Fråga i tivo tråden, lär nog vara där felet ligger.


Frågade i AVSFORUM och dom hade upplevt samma. Byter jag från scanna bara till original så försvinner det men då får man lite overscan. Men är bara på vissa kanaler så kan bero på dålig kvalité på sändningen. Börjar komma lite smolk i bägaren nu efter den initiella kärleksförklaringen. Inget jättestort men svart i Netflix tex ser inte jättebra ut utan är lite "noise" i bilden. Vet inte om det får att få bort med inställningar.

#110

Postad 08 december 2015 - 20:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Fråga i Netflix tråden, lär nog vara där felet ligger. ;)

#111

Postad 09 december 2015 - 06:14

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 1

Fråga i Netflix tråden, lär nog vara där felet ligger. ;)

 

Haha! Dryyyyyyyyyyyyg :D Är nog en kombination här för såg inte ut så på LED apparaterna jag haft hemma.


Redigerat av Jaxione, 09 december 2015 - 06:16.


#112

Postad 09 december 2015 - 20:36

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Ni som ägen denna, hur ser ni på bandingen?

Anledningen till att jag frågar är om det ev blir bättre ju mer tv har gått och gjort sina "kompensationer" var 6:e timma.

Vissa på div forum påstår att att det blir bättre, men ingen har lagt upp bilder på "för och efter"

 

Sen verkar inte alla se det vid normalt tittande vilket får mig att tro att det skiljer sig från tv till tv. 



#113

Postad 09 december 2015 - 20:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Haha! Dryyyyyyyyyyyyg :D Är nog en kombination här för såg inte ut så på LED apparaterna jag haft hemma.

:)
Nävars, du har rätt i att lgs oleds är mindre förlåtande än många andra. Vet i tusan varför det är så.

#114

Postad 09 december 2015 - 21:28

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Ni som ägen denna, hur ser ni på bandingen?
Anledningen till att jag frågar är om det ev blir bättre ju mer tv har gått och gjort sina "kompensationer" var 6:e timma.
Vissa på div forum påstår att att det blir bättre, men ingen har lagt upp bilder på "för och efter"

Sen verkar inte alla se det vid normalt tittande vilket får mig att tro att det skiljer sig från tv till tv.


Kan säkert skilja lite mellan exemplaren men tror mest det handlar om toleransen och vad man ser eller inte ser och vad man stör sig på och inte.

Jag tar hellre lite banding i mörka scener än banding i en hel fotbollsmatch som jag hade med led tex.

:)
Nävars, du har rätt i att lgs oleds är mindre förlåtande än många andra. Vet i tusan varför det är så.


För att det är LG som gör dom :) Hade inte Panasonics kostat 75k mer så hade jag köpt den istället för LG :)

#115

Postad 09 december 2015 - 21:48

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Ni som ägen denna, hur ser ni på bandingen?

Anledningen till att jag frågar är om det ev blir bättre ju mer tv har gått och gjort sina "kompensationer" var 6:e timma.

Vissa på div forum påstår att att det blir bättre, men ingen har lagt upp bilder på "för och efter"

 

Sen verkar inte alla se det vid normalt tittande vilket får mig att tro att det skiljer sig från tv till tv. 

 

Bandingen var det som fick mig att få kalla fötter när det gäller TVn. Kan nog skilja lite från exemplar till exemplar och jag vill inte sabba någons upplevelse av TVn, men det skulle vara intressant att se hur ni upplever filmer som Batman Begins, Nightcrawler och Skyfall (tänker på slutet framförallt).

 

Däremot kan jag säga så här:

Jag kan aldrig gå tillbaka till LED efter detta. Får ha min tröstplasma nu medan jag väntar på en OLED utan bandingen. Kanske testar jag lite projektor och har skoj med den tills det kommer bättre OLED. Men ska jag ha en TV måste det vara OLED, så är det bara. Skulle någon med en spåkula säga till mig att 920V är den sista Oleden som släpps eller att bandingen aldrig kommer bli fixad kanske jag skulle ta bandingen i slutändan, men just nu känner jag att det är en tillräckligt stor "turn off" för mig eftersom jag har sett den i så många filmer jag gillar och den är så irriterande.

 

Det ska sägas att för mig var det inte bara banding i stil med någon vertikal linje som var lite ljusare än det andra på bilden, för mig var det så att hela TVn blev linjerad ungefär som fängelsegaller.



#116

Postad 09 december 2015 - 21:50

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 1

Ni som ägen denna, hur ser ni på bandingen?
Anledningen till att jag frågar är om det ev blir bättre ju mer tv har gått och gjort sina "kompensationer" var 6:e timma.
Vissa på div forum påstår att att det blir bättre, men ingen har lagt upp bilder på "för och efter"
 
Sen verkar inte alla se det vid normalt tittande vilket får mig att tro att det skiljer sig från tv till tv.


Jag ser ingen banding eller nåt annat lustigt, kanske dax för ungdomar att abonnera på riktigt digital Tv istället än att koppla in allt möjligt skit från datorer och sen skyla på Tv

#117

Postad 09 december 2015 - 21:53

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Ni som ägen denna, hur ser ni på bandingen?

Anledningen till att jag frågar är om det ev blir bättre ju mer tv har gått och gjort sina "kompensationer" var 6:e timma.

Vissa på div forum påstår att att det blir bättre, men ingen har lagt upp bilder på "för och efter"

 

Sen verkar inte alla se det vid normalt tittande vilket får mig att tro att det skiljer sig från tv till tv. 

 

Oj, jag svarade egentligen inte på din fråga såg jag nu. Nej, jag upplevde inte att bandingen blev bättre under tiden jag testade TVn, snarare tvärtom.

 

Har faktiskt svårt att tänka mig att bandingen skulle kunna bli bättre med kompensationer (de är väl till för att förhindra inbränning?). Tror det där falskt. Precis samma historia som att tinten på 930V skulle försvinna med tiden. Som du säger, om det vore sant skulle väl folk ha lagt till före och efter-bilder? Dessutom borde LG nämnt detta eftersom det är ett känt problem med bandingen. Då skulle de få en huvudvärk mindre om det bara vore så att TVn behövde köras in.



#118

Postad 09 december 2015 - 21:57

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Jag ser ingen banding eller nåt annat lustigt, kanske dax för ungdomar att abonnera på riktigt digital Tv istället än att koppla in allt möjligt skit från datorer och sen skyla på Tv

 

Nja, använde TVns egen netflix app, såg banding. Använde min Blu-ray spelare som aldrig någonsin gett banding på någon annan TV, fick banding. Använde USB-sticka till TVn, fick banding. Använde datorn till TVn, fick banding. Aldrig fått banding på min plasma från 2011 som jag kopplat dessa enheter till. Såg t.o.m banding på TVns interna enfärgade bakgrunder (t.ex. när man drar upp Netflix-appen eller får en mörkgrå bakgrund i något sammanhang).

 

Det handlar inte om insignal, det handlar om att TVn ger banding i låga APL-scener. Om din inte gör det så kan jag bara säga grattis, då har du ett helt unikt exemplar som slår Panasonics Oled för 100 000 kr TV i uniformitet (som också ger banding i låga APL-scener). Detta har det skrivits om i recensioner och Oleds fick avdrag i tävlingar för uniformiteten. Jag önskar att det bara hade med insignal att göra, då hade jag givetvis behållt min 920v.


Redigerat av Brother Spartacus, 09 december 2015 - 22:00.


#119

Postad 09 december 2015 - 21:57

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 1

Brother, verkar som att din tv visade mycket banding. När jag kollade på Skyfall såg jag banding vid några enstaka scener. Jag kommer nog att prova igen och se om oct eller nov panelerna är bättre. Kanske inte men som du, så är det bara OLED som gäller.

Nu är det typ slut överallt och första lev är 28 för de flesta butiker. MM hade bara september build. 

 

zubac: Verkar som att du har fått ett bra ex då! :) Ingen digital tv här, körde BD filmer via plex samt från USB.  

 

Startskärmen för Netflix appen tex. här kunde jag se rätt tydligt banding, även på dagen. På den mörka bakgrunden, den som går mot ytterkanterna på tvn.


Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 09 december 2015 - 22:02.


#120

Postad 10 december 2015 - 07:03

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Brother, verkar som att din tv visade mycket banding. När jag kollade på Skyfall såg jag banding vid några enstaka scener. Jag kommer nog att prova igen och se om oct eller nov panelerna är bättre. Kanske inte men som du, så är det bara OLED som gäller.

Nu är det typ slut överallt och första lev är 28 för de flesta butiker. MM hade bara september build. 

 

zubac: Verkar som att du har fått ett bra ex då! :) Ingen digital tv här, körde BD filmer via plex samt från USB.  

 

Startskärmen för Netflix appen tex. här kunde jag se rätt tydligt banding, även på dagen. På den mörka bakgrunden, den som går mot ytterkanterna på tvn.

 

Tror inte du ska hoppas för mycket på olika exemplar. Många november builds ute nu. Läst på AVSFORUM och AVFORUMS och November build ser likadan ut. Dom verkar ha fått mer ordning på den dom gula banden som figurerat mest på 65tums modellerna men annars ser dom lika ut.

 

Mvh J



#121

Postad 10 december 2015 - 07:49

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Håller inte med. Jag menar inte att få tag på ett ex helt utan det. Jag menar att det finns ex med mer jämn banding. Bara o se på floran av screenshots som folk lägger upp så ser man hur olika det kan se ut. Det är även många som har byt tv och fått bättre ex. Jag har även själv sett detta k butik.
Mvh

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 10 december 2015 - 07:51.


#122

Postad 10 december 2015 - 10:14

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Håller inte med. Jag menar inte att få tag på ett ex helt utan det. Jag menar att det finns ex med mer jämn banding. Bara o se på floran av screenshots som folk lägger upp så ser man hur olika det kan se ut. Det är även många som har byt tv och fått bättre ex. Jag har även själv sett detta k butik.
Mvh

 

Kan säkert skilja lite som du sa men floran av screenshots som är tagna är tagna i olika ljus med olika dåliga mobilkameror med olika ljusinställningar så det är omöjligt att se om det är mer eller mindre banding på vissa exemplar. Dina bilder tex ser blåa ut iställer för grå

 

Här har du min och en som ska föreställa 3% near black av en annan användare men som är ljusare än min 5% grey vilket är helt missvisande så du kan inte sitta och kolla på olika screenshots och tycka att du har mer eller mindre banding folk har krämat upp ljusstyrkan på max och då syns banding mindre, däremot har jag full förståelse för att du tyckte du såg det för mycket på ditt ex och vill pröva ett annat. Förvänta dig inga under dock.  

 

LrYVviV.jpg

 

TXhujFo.jpg


Redigerat av Jaxione, 10 december 2015 - 10:14.


#123

Postad 10 december 2015 - 13:19

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Fan vad ni skrämt bort mig från den här TVn nu med era bilder (och AVSForum också då).

 

Ska iofs inte köpa nya apparater förrän i slutet av februari/början av mars när jag flyttat och får ett längre avstånd till TVn, men hade verkligen ställt in mig på denna då den i butik sett riktigt bra ut.

 

Har en Samsung PS51D8005 från 2011 som jag visserligen är nöjd med, men den buzzar och efter flytten då jag får 3,5-4 meter till TVn skulle det känts skönt med en 55" iaf.

 

Som vanligt när man tittar på TV-apparater börjar man någonstans vid 55" för 12k, tänker att man nog ändå behöver 65" och vänjer sig vid tanken att behöva lägga 20k och när man ändå ska lägga så mycket pengar går man över till 55" OLED och vänjer sig vid att behöva lägga 25k  :rolleyes:

 

Får väl skrota TV-planerna och hoppas att det visas något intressant på CES 2016.



#124

Postad 10 december 2015 - 13:32

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 1

Fan vad ni skrämt bort mig från den här TVn nu med era bilder (och AVSForum också då).

 

Ska iofs inte köpa nya apparater förrän i slutet av februari/början av mars när jag flyttat och får ett längre avstånd till TVn, men hade verkligen ställt in mig på denna då den i butik sett riktigt bra ut.

 

Har en Samsung PS51D8005 från 2011 som jag visserligen är nöjd med, men den buzzar och efter flytten då jag får 3,5-4 meter till TVn skulle det känts skönt med en 55" iaf.

 

Som vanligt när man tittar på TV-apparater börjar man någonstans vid 55" för 12k, tänker att man nog ändå behöver 65" och vänjer sig vid tanken att behöva lägga 20k och när man ändå ska lägga så mycket pengar går man över till 55" OLED och vänjer sig vid att behöva lägga 25k  :rolleyes:

 

Får väl skrota TV-planerna och hoppas att det visas något intressant på CES 2016.

 

Haha men vi sitter inte och tittar på slides hela dagarna :) Det är osynligt 90% av tiden vid normalt tittande. Men det är ett av problemen med OLED just nu och bör ändå tas upp :) o andra sidan slipper man ha en ficklampa i varje hörn av tvn som med led :)


Redigerat av Jaxione, 10 december 2015 - 13:32.


#125

Postad 10 december 2015 - 13:34

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Haha men vi sitter inte och tittar på slides hela dagarna :) Det är osynligt 90% av tiden vid normalt tittande. Men det är ett av problemen med OLED just nu och bör ändå tas upp :) o andra sidan slipper man ha en ficklampa i varje hörn av tvn som med led :)

 

Haha :)
Ja, det är ju det också. Var inne på att köpa en Samsung 55JS8005 eller en Samsung 65JU7005 först, men blev bortskrämd pga. clouding, flashlighting, bleeding etc. etc. etc. :)



#126

Postad 10 december 2015 - 13:37

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Haha :)
Ja, det är ju det också. Var inne på att köpa en Samsung 55JS8005 eller en Samsung 65JU7005 först, men blev bortskrämd pga. clouding, flashlighting, bleeding etc. etc. etc. :)

 

Den här bilden är desto roligare att titta på tex, ser inte va tvn slutar, black as night :)

 

kvPPCsZ.jpg



#127

Postad 10 december 2015 - 13:41

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Helt sjukt bra, får en ju erkänna.

Kanske får hoppas på något bra mellandagsrea-pris så man kan ta hem och testköra den och se hur mycket man stör sig på det. Om jag förstått det rätt så får man ju mer eller mindre banding/tint, och sen är det ju personligt hur mycket man stör sig på det.

 

Banding syns mindre om man har ljust i rummet va?

 

Har sällan helt nedsläckt utan brukar bygga egen ambilight till mina apparater.



#128

Postad 10 december 2015 - 13:52

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 1

Kan säkert skilja lite mellan exemplaren men tror mest det handlar om toleransen och vad man ser eller inte ser och vad man stör sig på och inte.

Jag tar hellre lite banding i mörka scener än banding i en hel fotbollsmatch som jag hade med led tex.

För att det är LG som gör dom :) Hade inte Panasonics kostat 75k mer så hade jag köpt den istället för LG :)

Men det är väl LG som gör Panasonics OLED skärmar. Nu säger i och för sig Panasonic själva att de har förbättrat den.

 

Det blir väl till att vänta med att köpa sig en OLED.


Redigerat av Bergen, 10 december 2015 - 13:55.


#129

Postad 11 december 2015 - 13:35

FlashTec
  • FlashTec
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Den här bilden är desto roligare att titta på tex, ser inte va tvn slutar, black as night :)

kvPPCsZ.jpg

Lite off topic men vad är det för film?

Är det någon som vet vad som är den bästa betraktningsavståndet och vinkel för 3D? Får typ dubbelbild i övre kanten men sträcker jag på mig tycks det bli bättre så frågan är om tvn står för högt upp.

Redigerat av FlashTec, 11 december 2015 - 13:45.


#130

Postad 11 december 2015 - 14:00

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
^denna model rätt känslig för crosstalk om man inte sitter hysssat rakt framför tv tyvärr. Hade det på min och är bekräftat av andra. Så om det funkar bra bör du reser dig är det troligt att det är det.


Det fanns Dock en inställning under 3D som hettes ngt med "viewing position" eller liknande. Du väljer custom mode först. Kanske hjälper eller så har det med djupet att göra.

#131

Postad 11 december 2015 - 15:24

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Lite off topic men vad är det för film?

Är det någon som vet vad som är den bästa betraktningsavståndet och vinkel för 3D? Får typ dubbelbild i övre kanten men sträcker jag på mig tycks det bli bättre så frågan är om tvn står för högt upp.


Det är trailern för World of Warcraft filmen :)

#132

Postad 11 december 2015 - 21:38

FlashTec
  • FlashTec
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

^denna model rätt känslig för crosstalk om man inte sitter hysssat rakt framför tv tyvärr. Hade det på min och är bekräftat av andra. Så om det funkar bra bör du reser dig är det troligt att det är det.
Det fanns Dock en inställning under 3D som hettes ngt med "viewing position" eller liknande. Du väljer custom mode först. Kanske hjälper eller så har det med djupet att göra.


Tack för tipset, ska ta och kolla på det där med viewing position, i värsta fall får man väl modifiera tvbänken :-)

Djupet sa du, kan man påverka det eller?

Hur är det med glasögonen, har ett par Polaroid som jag köpte från SF någon gång förut, typ enda jag kan använda tillsammans med vanliga glasögon.

Det är trailern för World of Warcraft filmen :)


Den såg ju lite cool ut även om det senaste warcraft jag spelade var typ 2 eller 3 :-)

#133

Postad 11 december 2015 - 23:11

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Så. Har fått tag på en ny 920 som visar jämnare banding över panelen och mindre framhävande.


Om man går in i 3D inställningar kan man välja läge User och göra egna justeringar. Nedre inställning kan man justera vinkel. Vet ej vad som menas men testa och se.

Har kollat 3D på tv med två olika sorters SF brillor utan problem.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 12 december 2015 - 03:27.


#134

Postad 12 december 2015 - 09:02

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Så. Har fått tag på en ny 920 som visar jämnare banding över panelen och mindre framhävande.


Om man går in i 3D inställningar kan man välja läge User och göra egna justeringar. Nedre inställning kan man justera vinkel. Vet ej vad som menas men testa och se.

Har kollat 3D på tv med två olika sorters SF brillor utan problem.

 

Bra! Så den är bättre när det gäller banding än förra exemplaret alltså. Får du några "jailbars" i mörka scener (alltså att hela blir linjerad) eller är det "bara" enstaka band i sidorna?

 

Får man fråga vilken månad den är tillverkad i samt om den gick att köpa för Black Friday-priset där du köpte den? Jag funderar på att ge denna en chans till, kanske i slutet av januari. Hoppas den kan ligga på 25k då för det är ett bra pris tycker jag :)



#135

Postad 12 december 2015 - 09:11

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 1

Det är banding på den men de tjocka ränderna är av samma nyans. innan hade jag 1-2 mörkare ränder och det var för störigt. Mao ja, de syns ibland i mörka scener.

 

Tillverkad i Sep som den gamla. eftersom jag hade kvittor för gamla köpet så fick jag samma pris här också (BF) harde inte köpt annars.



#136

Postad 13 december 2015 - 10:05

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Det är banding på den men de tjocka ränderna är av samma nyans. innan hade jag 1-2 mörkare ränder och det var för störigt. Mao ja, de syns ibland i mörka scener.

 

Tillverkad i Sep som den gamla. eftersom jag hade kvittor för gamla köpet så fick jag samma pris här också (BF) harde inte köpt annars.

 

Smart att spara kvittot på det gamla priset!

 

Vad tycker du om nya TVn so far? Stor skillnad på bandingen mot den förra? Upplever du att bandingen går att påverka med inställningar? Jag testade lite med OLED light och brightness när jag hade min, men lyckades inte förändra så mycket :(

 

Damn jag är så sugen på denna TV egentligen, men jag vet att jag kommer störa mig på bandingen alltså... :(



#137

Postad 13 december 2015 - 11:07

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Nya Tvn har något jämnare banding, dock så har den mörkare kanter än min gamla. Där är jag faktiskt lite osäker. Det är en mjukare avvikelse, är i kanterna och är inte iöganfallande. Jag har öppet köp till 31/1 och CES är snart så ett nytt beslut kommer att tas senare. Denna har också mindre gul tint, nästan inget.

 

Ärligt talat så är bandingen ganska subtilt. Hade inte OLED gett så mycket bättre bild i övrigt hade jag aldrig köpt tv.n. Det går liksom inte att förklara. Min gamla VW95 projektor hade bra bild men är "grå och platt" i jämförelse. 

 

Det är fel att säga att det syns i "mörka scener" utan det är mer sällan än så. Det ska vara en viss nyans i den mörka scenen, annars syns det inte. 

Jag säger som andra har skrivit, kanske under någon sekund ett par/3 gånger per film, eller ingen banding alls.

 

En liten ankedonk: Min försa projje var en Philips Garbo LCD. 480p. Där snackar vi banding:)



#138

Postad 13 december 2015 - 12:09

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Nya Tvn har något jämnare banding, dock så har den mörkare kanter än min gamla. Där är jag faktiskt lite osäker. Det är en mjukare avvikelse, är i kanterna och är inte iöganfallande. Jag har öppet köp till 31/1 och CES är snart så ett nytt beslut kommer att tas senare. Denna har också mindre gul tint, nästan inget.

 

Ärligt talat så är bandingen ganska subtilt. Hade inte OLED gett så mycket bättre bild i övrigt hade jag aldrig köpt tv.n. Det går liksom inte att förklara. Min gamla VW95 projektor hade bra bild men är "grå och platt" i jämförelse. 

 

Det är fel att säga att det syns i "mörka scener" utan det är mer sällan än så. Det ska vara en viss nyans i den mörka scenen, annars syns det inte. 

Jag säger som andra har skrivit, kanske under någon sekund ett par/3 gånger per film, eller ingen banding alls.

 

En liten ankedonk: Min försa projje var en Philips Garbo LCD. 480p. Där snackar vi banding:)

 

Nej jag har nog bara sett bandingen 3-4ggr under tiden jag haft tvn, men när det väl händer är det verkligen så man rycker till. Men hellre det än att se den i typ allt material som på vissa LED tvs jag haft.



#139

Postad 13 december 2015 - 12:59

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Enda jag har provat är att gå in in i ISF och experimenterat lite med vitbalans.

Gick in i 20 punkts kalibrering och på 5 IRE så sänkte jag RGB till -20.  

Ändrade till gamma 2.4 och ljusstyrkan på 54. 

Sen kalibrerade jag brightness igen och tyckte att det blev ngt mindre banding. Detta utan att tappa detaljer t.ex under AVS 709 Black clipping.

 

Tipset kommer från avsforum iaf. 

Throw up a 0% grey slide with the settings you normally run at (in a pitch black room), let your eyes adjust- is the TV totally black? If not - back your brightness down until it is. Or go into the 2 Point Low white balance controls and turn down some of the colors until the screen is totally black. Retry scene.

I run my set on 52 brightness for most content or 53 for high quality 4k content with my Low 2Point adjusted for -1red, -4 green, -1 blue. My High 2point is also adjusted slightly for color balance. Also on 2.4 gamma, black level low, warm 2.
Before adjusting low 2 point my screen would not be fully black until 49 brightness.

This technique reduced my banding in near black content by at least 90% and also provided more shadow detail than 49 brightness.



#140

Postad 13 december 2015 - 13:18

Brother Spartacus
  • Brother Spartacus
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

Coolt!

 

Fan, ångrar lite att jag inte behöll TVn ett tag till och testade dessa grejer, men jag hade köpt den i butik och var lite nojig kring huruvida jag skulle få lämna tillbaka den. Nästa gång ska jag beställa hem TVn så man verkligen kan känna sig säker på att den kan lämnas tillbaka om man inte lyckas få bort bandingen.

 

Får se om TVn går ner i pris igen, ser att den ligger på 25k nu på netonnet och dustin. Får kanske bli en beställning när de kommer in i lager. Som sagt, älskade den här bilden. Det är ju svårt att veta hur lång tid det tar innan det kommer nya modeller.

 

Först ska jag dock testa en panasonic plasma jag blivit erbjuden att köpa :) Får se om jag får bort inbränningarna på den, annars blir det Oleden igen.



#141

Postad 14 december 2015 - 21:29

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Fråga i tivo tråden, lär nog vara där felet ligger.

 

Du som kan allt. Har funderat lite på Tivo boxen som jag har kopplad till min EG920v. Ska jag låta boxen skala upp material eller ska jag låta tvn göra det? Kan välja en uppsjö av upplösningar på tivo boxen.



#142

Postad 14 december 2015 - 22:53

FlashTec
  • FlashTec
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Någon som provat den här anslutningshastighetsmätaren (pju långt ord :-p), får typ runt 6-7mbit/s ner men mäter jag med mobilen mot samma wifi så får jag typ runt 16-17 istället. Någon som märkt något liknande fenomen? På viaplay kan man ju ändra kvaliten själv så att det blir bra däremot netflix verkar känna av den lägre hastigheten vilket resulterar i sämre bild :-(

#143

Postad 18 december 2015 - 20:48

FlashTec
  • FlashTec
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Någon som har en ps4 kopplad till den här tvn och haft problem med xtalk? Tror jag eventuellt lyckades lösa det hela genom att tvinga ut 1080p signal. Tänkte mest om jag är ensam om fenomenet eller om det finns flera som upplevt samma sak.

#144

Postad 27 december 2015 - 18:46

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Har haft TVn ett tag nu, i början var jag bara fascinerad av den fantastiska bilden, och då framförallt svärtan.
Ganska snart började jag utforska bildinställningsmöjligheterna och SHIT vad många möjligheter, man blir ju helt överväldigad och en aning förvirrad
När jag började ratta med inställningarna så såg jag snart ganska kritiskt på bildkvalitén och insåg att den kan bli mycket bättre med bra inställningar (rätt inställningar tror jag inte på med så många möjligheter)
Insåg också snart att bilden kan upplevas som bra i många lägen och sen kommer plötsligt något som är skitbild med samma inställningar. Komplexiteten är alltså inte att leka med!
Har inga kalibreringsverktyg men använde SVTs testbild och lite olika sekvenser av inspelat material och fastnade efter många försök och mycket analyserande för följande inställningar som jag är mer än nöjd med och som fungerar mycket bra med de flesta olika signaler och material:

Expert1

Oled 67
Kontrast 68
Ljusstyrka 54
H o V skärpa 18
Färg 75
Nyanser G19
Expertkontroll
Dynamisk kontrast Hög
Superupplösning Hög
Färgskala Standard
Kantförbättring På
Färgfilter Av
Gamma 2.2
Vitbalans
Färgtemperatur Kall
Metod 2
Mönster Yttre
Punkt Hög/Låg 0 på Röd, Grön och Blå
Färghanteringssystem
Röd 0 0 0
Grön -10 0 0
Blå -6 0 0
Cyan 0 0 0
Magenta 0 0 0
Gul 10 -10 0
Bildalternativ
Brusreducering Auto
MPEG reducering Auto
Svartnivå Låg
Biosalong Av
TruMotion Rensa

Alla TV apparater är förmodligen individer och smaken olika, men det hade varit intressant att se vad andra kommit fram till för favoritinställningar

#145

Postad 30 december 2015 - 11:07

AdMan
  • AdMan
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Någon som vet om denna TVn har ABL?

#146

Postad 30 december 2015 - 11:17

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Någon som vet om denna TVn har ABL?


Japp det har den.

#147

Postad 01 januari 2016 - 12:36

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Fick precis hem eg920v på öppet köp och första intrycken är överväldigande positiva när det gäller bilden.

Jag tog ganska snabbt bort all form av inställning som försöker påverka rörelsehanteringen, samt allt brusreducerande.

Tillverkningsdatum på mitt ex är dec 2015.

Efter 2 dygn med denna är det kort och gott helt uteslutet att någonsìn mera överväga lcd. Jag avser då främst svärta och djup i bilden samt färgåtergivning. Detta trots vissa brister såsom färgtint i vita miljöer. Endast det lägre priset talar för lcd, men då är det också en annan och (med mina pioriteringar ovan) en sämre produkt. Lcd är för mig en blekare kopia av oled i uttryckets sanna betydelse!
Har inte "letat" efter krävande scener för banding och vid normalt tittande (netflix 4k+1080p och telia digitaltv) har det inte gått att se något sådant. Såg någon scen med mycket snö och där ser man att det inte är riktigt vitt. Är dock inget som stör då den typen av scener är ganska sällsynta vid mitt tittande. Tittar ej så ofta på vintersport etc

Ljudet är något tunt och klent så det får man vara beredd på. För seriösare filmtittande behöver man koppla till ett externt ljudsystem. Eller lägga lite (läs mycket) extra på att istället införskaffa 950 eller 960 modellen med hk ljudet. En 950 för 30K som dessutom är platt hade jag direkt nappat på vs de 24K jag betalade för 920V. Följer prissättningen i övriga norden noga och trenden är ju sjunkande så vi får se om det händer något i närtid i samband med CES osv.

Har 3.4 meter tittavstånd och hade allra helst gått upp till 65tum, men priset är i skrivande stund oproportionerligt högt mot vad 55tum kostar.

Kommer beställa ett väggfäste Multibrackets Universal Wallmount M superslim (har redan ett sådant fäste till en andra tv och det gör att den sitter riktigt tight mot väggen utan att bygga onödigt djup). TVn hänger då endast i de övre hålen och man kommer runt problemet med att tvn inte har wesa standard. I de nedre hålen sätter man distanser som ingår i köpet av fästet.

Övriga intryck:
Fjärrpekaren känns väldigt ovan. Det bästa ordet jag kan komma på är att den känns "stirrig" i precisionen. Återstår att se hur detta fungerar i praktiken när man använt den ett tag.

Där finns en irriterande bugg i Netflixappen. Har man väl börjar titta på en film men vill backa till huvudmenyn igen så går inte detta. Oftast (inte alltid) händer ingenting när man trycker på tillbakaknappen. Enda sättet är att stänga av tvn.
Har någon hört om att detta är på gång att fixas?

Redigerat av Per S, 02 januari 2016 - 12:22.


#148

Postad 01 januari 2016 - 13:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 2

Oled 67
Kontrast 68
Ljusstyrka 54
H o V skärpa 18
Färg 75
Nyanser G19
Dynamisk kontrast Hög
Superupplösning Hög
Färgskala Standard
Kantförbättring På
Gamma 2.2
Färgtemperatur Kall
Brusreducering Auto
MPEG reducering Auto

Svartnivå Låg
Biosalong Av
TruMotion Rensa

 

 

Det där är snarare ett recept på riktigt dålig bild ;) 

 



#149

Postad 02 januari 2016 - 16:43

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Nu blev jag nyfiken Ageve, vad har du för inställningar?
Kanske ska säga att jag använder de här inställningar för satellitkanalerna från Canaldigital och deras on-demandtjänster på en HD-Box av deras senaste modell.

#150

Postad 02 januari 2016 - 17:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Nu blev jag nyfiken Ageve, vad har du för inställningar?

 

Jag har en 910, och utgick efter dessa inställningarna, och justerade ljus, kontrast och OLED-ljus för att få rätt nivåer (och rätt svartnivå i mörklagt rum). Använd inte inställningarna för vitbalans och färghantering. De är unika för varje TV (efter kalibrering).

http://www.rtings.co...tings?uxtv=97b6

 

Angående vad som var fel med inställningarna:

 

Färg: Ska vara max 50, oftast lite under det.

 

Nyanser: G19 gör bilden grön. Den ska stå på 0.

 

Dynamisk kontrast: Klipper bort information i ljusa och mörka partier för att ge mer "tryck" i bilden. Det ska vara avstängt.

 

Kantförbätting: Förstärker skärpan i bilden, med diverse bildfel som följd. Ska vara avstängt.

 

Färgtemperatur: Kall ger blå färgton. i Expertläget ska det stå på varm 1 eller varm 2.

 

Brusreducering: Suddar ut små detaljer i bilden och orsakar eftersläpningar där det tidigare fanns brus. Behövs inte till digitala källor.

 

MPEG brusreducering: Försöker dölja komprimeringsfel i bilden, men effekten är mer störande än felen i sig, så det ska vara avstängt.

 

Truemotion: Har två lägen, ett som interpolerar allt till panelens frekvens, med diverse bildfel som följd. Det är det som kallas såpopera-effekt. Det andra läget, de-blur kan användas för att ge en rörelsehantering som mer påminner om t ex plasma. Det påverkar inte bildhastigheten, dvs förstör inte bilden som de-judder gör, men kan orsaka ryck i bilden.


Redigerat av Ageve, 02 januari 2016 - 17:24.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.