Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Alternativ till förstärkare med multieq xt32

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juli 2021 - 12:37

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Jag har idag en Yamaha RXV-685 som fungerar hyffsat, men då jag nyligen uppgraderat högtalare och skaffat dubbla SVS subbar, så letar jag efter en lite bättre förstärkare som klarar av att kalibrera två subbar. Vad jag vet så klarar förstärkare som använder multieq xt32 av detta, men det är väl bara Marantz och Denon som kör med det? Skulle gärna kunna tänka mig en Denon, men det verkar som de inte kommer släppa någon ny mellanklass modell i år. Finns det någon annan förstärkare som kan kallibrera dubbla subbar eller är det multieq xt32 som gäller? Budget ca 15-20 000:- 


Redigerat av Samplehead, 28 juli 2021 - 12:53.


#2

Postad 28 juli 2021 - 14:25

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
XT32 i all ära men ska du "pejla" in subwoofers kan du ska kolla på dessa saker
https://www.hembiobu...1hoCXlMQAvD_BwE

En dspeaker springer cirklar runt XT32, tror inte någon säger emot mig.

Vill du gå avancerat så kan du köra minidsp istället och göra det ännu bättre men det kräver en hel del handpåläggning.

Redigerat av nimman, 28 juli 2021 - 14:25.


#3

Postad 29 juli 2021 - 10:12

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tack. Dock kanske lite overkill för mig och vill gärna ha någonintg som är inbyggt i receivern och som kan kalibra subbarna bättre än min nuvarande receiver. 

Har en minidsp umic hemma som jag först tänkt att använda med rew, men har inte haft tid att sätta mig in hur jag ska använda den. Sedan är problemet att jag inte har så mycket möjlighet till att förflytta subbarna speciellt mycket utan har bara möjlighet att ha dem placerade mot bakväggen brevid soffan. 



#4

Postad 29 juli 2021 - 12:03

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Jag förstår.
Men jag tycker inte du tar ett så stort kliv från YPAO till XT32. YPAO har oförtjänt dåligt rykte, ska du få någon större skillnad går du på en reciever med Dirac (helst med bass management modulen) eller kör minidsp eller en dspeaker.

Sen går det att diskutera om du behöver mer effekt eller andra funktioner och går emot en reciever med XT32 :).
Men är det basen du ska kalibrera in vinner du inte mycket på XT32 jämfört mot YPAO utan det händer mer med dem exempel jag föreslog.

#5

Postad 30 juli 2021 - 11:43

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tack för tipset om Dirac. Finns det receivers som redan har bas modulen inbyggd, eller är det någonting som man köper till separat?

Vilka receivers med Dirac rekomenderas? 



#6

Postad 30 juli 2021 - 17:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tack för tipset om Dirac. Finns det receivers som redan har bas modulen inbyggd, eller är det någonting som man köper till separat?

Vilka receivers med Dirac rekomenderas? 

Vänta lite till Onkyo och Pioneer släpper sina, annars är Arcam det billigaste alternativet o den kostar en del.
Du lär på betala någon tusenlapp för fulla Dirac och ca 2000:- för BM modulen.
Helst sp ska du även ha en bra mick typ Minidsp Umik.

 

Hojta om du behöver hjälp om du hoppar på Dirac

 


Oj, det har blivit dyrare.
Full licens kostar 99 usd men BM kostar långt mer.
Scrolla allra längst ner på sidan

https://live.dirac.com/home-audio-2/

 

Som du ser så stödjer bara Arcam AVR 20 och uppåt flera subs, dom andra märkena är långt dyrare


Redigerat av johan b-lund, 30 juli 2021 - 17:43.


#7

Postad 30 juli 2021 - 17:44

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Tack där att du rättade till mig, mycket bra alternativ till dirac AVR :)

#8

Postad 30 juli 2021 - 18:40

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Om man skulle lägga till Anthem MRX som en möjlig kandidat, hur står sig deras ARC Genesis mot Dirac? 

Såg att deras enklaste modell säljs för drygt 20 000:-,  men osäker på om den klarar den att ställa in EQ på två subbar separat.

 

Edit. Onkyo's TX-RZ50 ser ju också väldigt intressant ut. Har inte jättebråttom, så det får nog bli att vänta in lite tester på den.


Redigerat av Samplehead, 30 juli 2021 - 18:54.


#9

Postad 30 juli 2021 - 19:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Om man skulle lägga till Anthem MRX som en möjlig kandidat, hur står sig deras ARC Genesis mot Dirac? 

Såg att deras enklaste modell säljs för drygt 20 000:-,  men osäker på om den klarar den att ställa in EQ på två subbar separat.

 

Edit. Onkyo's TX-RZ50 ser ju också väldigt intressant ut. Har inte jättebråttom, så det får nog bli att vänta in lite tester på den.

Dom glömde jag helt, vad jag har läst så ska dom vara ganska lika.

Men jag har inte jämfört själv.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.