Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

1995 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 08 maj 2015 - 13:46

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Snart kommer vadslagning i  om du kan se skillnaden på bildkvaliten i en 1 meters HDMI för 2000:- eller en 1 meters från COOP för 49.90:-

Förövrigt så händer det aldrig för vi vet alla här inne att coop inte har hdmi sladdar för 49,90kr metern.

Ditt inlägg var inte roligt =(



#202

Postad 08 maj 2015 - 15:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det här är ingen diskussionstråd, det är här vi avgör det hela. Där pengarna där kakgluggen finns. Här du skillnad? Vinn massa pengar! Jag bjuder på redan vid vinst!

Jag ska även ändra till alla kablar Inom ljud :)

Man kan tycka vad man vill men att håna o skriva meningslösa svar på en 5årings nivå ser jag ingen nytta med.

Man kan ha en diskussion o fundera runt detta ämne utan att det blir "sandlådenivå"

Jag har skrivit väldigt lite i tråden men varit saklig i mina inlägg. . . . vad jag lagt på kablar är ganska orelevant, men jag har inte alls lika dyra kablar idag..mina Procella har 1,6mm2 Jentech för 15:-/m..om nån tycker det är galet dyrt för en kabel så visst..jag tog den mest för den va bra att dra i VP rör.

Tror Zartok har dyrare högtalarkablar än vad jag har, så känns lite bakvänt att jag skulle göra denna utmaning


Nej, det är inte bakvänt, jag vet ju varför jag köper dina kablar. Jag påstår inte att det är skillnad i ljud.

Om du hör skillnad, varför antar du inte utmaningen?

#203

Postad 08 maj 2015 - 16:06

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1

Jag har som sagt en högtalarkabel för 15:- metern för jag tycker den är bra nog. . . varför skulle jag anta utmaningen o jämföra min 15:- kabel med din?

 

Är det verkligen det du vill med utmaningen. . att nån med en billigare kabel än din tar utmaningen?

 

Jag skulle vilja se en utmaning med nått rejält dyrt som Nordost ODIN vs EKLK eller nått åt det hållet . . .att köra en 10: vs en 15:- kabel är knappast relevant

 

Vad menar du med "jag vet ju varför jag köper dina kablar" förresten?

 

Jag har förövrigt bytt en Transparent högtalarkabel för 15000:- mot en 15:-/m kabel så det kan väl säga nått om var jag står, förstår inte varför jag blir påhoppad som "kabelentusiast"


Redigerat av Jolt, 08 maj 2015 - 16:09.


#204

Postad 08 maj 2015 - 16:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Jag har inte hoppat på dig, lugna ner dig. Jag frågade om varför du inte antar utmaningen om du hör skillnad.

Om du antar den så kan jag nog fixa fram ett par nordost, men du kanske vill ha dyraste tänkbara, och då kan jag inte göra något. Frågan om varför man måste ha en kabel för 100.000 för att höra skillnad dyker dock upp i mitt huvud då.

#205

Postad 08 maj 2015 - 17:12

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Sa inte att du hoppat på mig, ber om ursäkt om du uppfattade så..

 

Rää vansinnigt av mig att ställa upp på en utmaning med en kabel jag aldrig hört i ett system jag aldrig hört i ett rum jag aldrig varit i....ne tack.

 

jag skall bara spekulera men om någon skulle göra denna utmaning så vill man ge sig själv så stor fördel som möjligt.

 

OM man nu tycker man hör skillnad på högtalarkablar ( vilket inte jag sagt jag gör ) ...men OM så tycker man antagligen en ODIN låter bäst av NORDOST kablarna....... o givetvis vill man ge sig fördelar i en utmaning ...eller hur?

 

om man bara är ute efter att "vinna" utmaningen vore väl det bästa att hitta en nästan defekt kabel som sabbar ljudet så mycket det bara går . . .just eftersom utmaningen går ut på att höra skillnad inte att det blir bättre.

 

Förövrigt är debatten ganska rolig men det är en annan fråga o diskussion



#206

Postad 08 maj 2015 - 20:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ett av mina kriterier är dock att kabeln inte ska vara defekt eller ha något i signalvägen. Det finns många som säger sig höra skillnad på kablar även om det inte är annat än ren koppar som leder. Det är till dessa utmaningen vänder sig.

I övrigt Så skulle det ju vara tämligen värdelöst med kablar av dyr kvalitet om man bara gör skillnad när man har sin anläggning och en massa såna märkliga argument som faktiskt förs.

Jag menar, om en sladd gör ett klarare ljud, hörs inte den skillnaden om högtalarna är främmande? Det är till dom som menar det som jag har lagt till att jag kan resa till dom också, men dom får betala min resa, kost och logi vid förlust.

#207

Postad 08 maj 2015 - 20:59

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 2

Tänkte bara att det säkert någonstans finns nån obskyr kabel som kan vara direkt olämplig som högtalarkabel..

 

Det håller jag med om. . det va lite därför jag skrev kommentaren om Nordost o "bergsprängaren" , dom menade alltså att alla anläggningar även en billig bärbar skulle bli bättre av deras kablar.

 

Jovisst i teorin, ja . . . men samtidigt så hur man än ställer sig i detta ämne så kan man nog hålla med om att ju mer främmande anläggning o rum är ju svårare skulle det vara. . .men visst, utmaningen är att höra skillnad då skall det inte spela någon roll om hela systemet, rummet o även musiken är helt främmande . . .finns skillnader skall man kunna höra det ändå. . . men svårare lär det bli..

 

Sen skulle det vara en ENORM press på den som skulle göra ett test som detta . . jag skulle aldrig i livet göra det, fy f-n o sitta där med hela hifi Sverige o hififorum folkets tryck på sina axlar.

Placebo o inbillning är en stark kraft . .men det är yttre press också till en stor grad . . .att sitta hemma o blind testa ett vin, en maträtt eller en kabel, FLAC vs MP3 eller liknande är en sak....Men att göra det med tusentals entusiasters tryck på sina axlar är en HELT annan sak.



#208

Postad 09 maj 2015 - 11:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Jag skulle inte uppleva någon press om jag visste att jag kunde göra det. Jag kan anta utmaningen om att bänkpressa 100 kilo när som helst och inför 10.000 människor. Pressen finns inte om kompetensen finns där.

Nåväl, vill vi diskutera kablar så föreslår jag att vi skapar en annan tråd för det :)

#209

Postad 09 maj 2015 - 12:01

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

"Jag menar, om en sladd gör ett klarare ljud, hörs inte den skillnaden om högtalarna är främmande? "

Du har alltså inte läst referensen jag postade tidigare? Artikeln visar tydligt att skillnader (hörbara eller inte, men mätbara) uppstår i olika system. Du kan inte säga att det är kabelns egenskaper som man utvärderar. En annan högtalare/förstärkare skapar ett annat system med samma kabel och ger därför andra egenskaper. Ditt test är inget kabeltest. Det utvärderar synergin i just det systemet. Resultatet kan inte översättas till andra sammanhang. 

 

Detalj: Du talar också om "kopparledning". Det finns ju silverkablar också. Får de användas?



#210

Postad 09 maj 2015 - 12:34

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1

Jag skulle inte uppleva någon press om jag visste att jag kunde göra det. Jag kan anta utmaningen om att bänkpressa 100 kilo när som helst och inför 10.000 människor. Pressen finns inte om kompetensen finns där.

Nåväl, vill vi diskutera kablar så föreslår jag att vi skapar en annan tråd för det :)

Att jämför med en fysisk utmaning som bänkpress är väldigt missvisande, det är en HELT annan sak . .dom allra flest av oss blir BÄTTRE i en fysisk utmaning om vi har publik o press på oss. 

 

Mentala saker är värre. .  .man kan öva in ett tal o kunna det perfekt hemma men väl framför publik börjar man staka sig o glömmer ord.

Man kan köra bil o kunna alla regler men under uppkörning få totalt block i skallen..

 

Om man tar ett bättre exempel så har jag nyligen 2ggr gjort testet på TIDALs hemsida om att höra skillnad på TIDALs FLAC o en mer komprimerad variant som Spotify.

Hemma i lugn o ro var skillnaden inte helt lätt att höra men jag fick 4av5 första gången o 5av5 andra gången . . . . .men om 30000:- stod på spel o jag hade pressen från hifi Sverige på min axlar . . .  .skulle jag klara det då, ingen aning men skulle inte satsa 30000:- på det. . pressen skulle göra att jag tvivlade mer på mig själv o blev osäker o nervös.



#211

Postad 09 maj 2015 - 13:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 3
om ställer upp med silver så tar vi det då. Ingen idé att prata om en situation som inte blir av.

#212

Postad 09 maj 2015 - 13:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 4
Nej, dom flesta blir inte alls bättre under press, det är en myt.

Vidare, om du har ett system och det enda du byter ut är kablarna så är det just kablarna som man testar. Det är det enda som byts ut, och dessa har inte nog resistans för att påverka ett system.

#213

Postad 09 maj 2015 - 19:31

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Ja som sagt, jag har ju silver kablar, vill ni låna? jag hör då ingen skillnad så atteh.



#214

Postad 09 maj 2015 - 20:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

nej, det är nog ingen som vill anta utmaningen även om det är med silver iaf. det är en massa snack och ingen verkstad som vanligt. just nu så är det ju osäkert om vi ens har någon som är troende här, snarare en massa "djävulens advokater" tror jag.

 

men vi kan ju säga såhär, att om vi ska diskutera kablar så kan vi starta ytterligare en tråd där vi ska diskutera kablar. den här tråden är ju tänkt att vara den färdigdiskuterade tråden, där folk ska visa att dom hör den stora skillnaden som dom hör. märkligt nog så är det ingen som hör denna skillnad när det kommer till kritan. men visst, så kan det vara, och inget man kan göra något åt.



#215

Postad 09 maj 2015 - 22:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 4

Ena stunden så hör frugan skillnaden från köket, nästa stund så krävs det sin egna anläggning, under väldigt specifika premisser för att höra det som nyligen frugan hörde från köket.



#216

Postad 10 maj 2015 - 08:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, det känner jag till. Men dom med en så skarp fruga kan naturligtvis få henne att ställa upp också, det är inte bara vi på forumet som behöver ställa upp.

Säg att det bara är för skojskull, då försvinner pressen som tydligen förstör allt i vissa utmaningar men lyfter andra i andra utmaningar. Jag är flexibel i utmaningen. Vi kommer komma fram till något bra om någon antar den. Och som sagt, satsningen kan vara mindre, 30.000 är maxsumman!

Påminner också om att jag kan åka och göra ett test hos någon, men förloraren betalar min resa, kost och logi.

#217

Postad 23 maj 2015 - 01:21

ReZnoR2K7
  • ReZnoR2K7
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Har länge undrat hur AUDIOFILER på något mystiskt sätt lyckas frångå fysikens lagar? 



#218

Postad 23 maj 2015 - 08:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tror jag inte någon gjort, men klarar någon utmaningen så gör dom ju det och därmed vinner både pengar och berömmelse :D

#219

Postad 23 maj 2015 - 09:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Har länge undrat hur AUDIOFILER på något mystiskt sätt lyckas frångå fysikens lagar? 

Du skall nog inte utan vidare sätta likhet mellan "Audiofil" och det som i forumet ibland kallas "kabeltroende".

 

En Audiofil tycker om att lyssna. Därför har man ofta ett stort intresse för musik. Det är enligt en deinition, det kan finnas fler. "Audio" kommer från latinets "jag hör". Fil kommer från grekiskans "filo" betyder "att älska".

 

Du kanske är en audiofil själv eftersom du finns på forumet :) .


Redigerat av Mr_Tom, 23 maj 2015 - 09:50.


#220

Postad 23 maj 2015 - 17:22

ReZnoR2K7
  • ReZnoR2K7
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Du skall nog inte utan vidare sätta likhet mellan "Audiofil" och det som i forumet ibland kallas "kabeltroende".

 

En Audiofil tycker om att lyssna. Därför har man ofta ett stort intresse för musik. Det är enligt en deinition, det kan finnas fler. "Audio" kommer från latinets "jag hör". Fil kommer från grekiskans "filo" betyder "att älska".

 

Du kanske är en audiofil själv eftersom du finns på forumet :) .

 

Nej det har du rätt i. Audiofil betyder inte alltid något dåligt. Dock har man oftast snappat upp ordet i sådana sammanhang. 

 

Kabeltroll kan man kalla dem istället. :)



#221

Postad 23 maj 2015 - 19:16

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 2

Seriöst, det har gått snart fyra månader sedan denna tråd skapades. Inte en enda person har anmält sig, alla dessa självsäkra människor på detta forum som minsann vet att de hör skillnad vill inte ställa upp...



#222

Postad 23 maj 2015 - 20:32

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Det är ingen som har ställt upp för att dom vid sina sinnens fulla bruk bryr sig inte om allt skitsnacket, och för övrigt kan jag inte förstå att det är så himla kul att hålla på och tracka ner på dom som är nöjda med sitt, har man inget vettigare att prata om, jag håller inte på och pratar skit om dom som inte tror på kablar, men jag respekterar dom för det.

#223

Postad 23 maj 2015 - 22:44

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 3

Det är ingen som har ställt upp för att dom vid sina sinnens fulla bruk bryr sig inte om allt skitsnacket, och för övrigt kan jag inte förstå att det är så himla kul att hålla på och tracka ner på dom som är nöjda med sitt, har man inget vettigare att prata om, jag håller inte på och pratar skit om dom som inte tror på kablar, men jag respekterar dom för det.

 

Det handlar inte om att tracka ner på någon, vi vill bara se bevis.

 

Jag undrar vad du har för förmåga till skillnad från alla andra hifi-männsikor som i de olika blindtesterna i länken nedan har, för de som är med i dessa tester resonerar och påstår precis som dig att de hör skillnad. Ändå klarar de inte av blindtesterna.

http://www.head-fi.o...laims-and-myths

 

 Folk har i flera decennium hävdat att de hör skillnad på kablar, men ingen klarar sig igenom testerna. Du tycker inte det är konstigt?

 Är det inte kanske så att du skulle kunna vara lite mer ödmjuk och tänka i stil med "men vänta nu, bör jag inte lita mer på studier om placebo som vetenskapsmän har gjort(vetenskapsmän som har år av utbildning och erfarenhet) än att lite på mina egna sk upplevelser." ?  Hur kan du vara så säker på att det inte är placebo du upplever. hur avgör du det?

 Enligt den vetenskaplig metoden så är det ingen hörbar skillnad, den vetenskapliga metoden använde man när man bevisade evolutionsteorin, medicinen, big bang mm. Varför litrar du inte på den vetenskapliga metoden?

 

 

För vad har du till skillnad från alla hifi-entusiaster som inte klarat blindtesterna(och som hävdar att de hör skillnad)?

 

Du skriver att du inte vill vara med i en tävling, men jag känner ingen människa som tackar nej till 1 000 000 dollar, för det är precis det du gör. För hör du skillnad och vara säker på det så skulle du aldrig tveka att åka till Usa och kamma hem de 1 000 000 dollar som du vinner om du kan visa att du hör skillnad... 


Redigerat av Peterrrrr, 23 maj 2015 - 22:50.


#224

Postad 23 maj 2015 - 23:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Seriöst, det har gått snart fyra månader sedan denna tråd skapades. Inte en enda person har anmält sig, alla dessa självsäkra människor på detta forum som minsann vet att de hör skillnad vill inte ställa upp...

Dom troende vill fortsätta att tro och inte sätta sin tro på spel.

#225

Postad 23 maj 2015 - 23:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Kylis har sagt att han inte behöver pengarna, därför gör han inte miljonutmaningen. Jag skulle dock inte tacka nej till det. Eller till 30 lök :)

#226

Postad 24 maj 2015 - 10:26

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

 

Du skriver att du inte vill vara med i en tävling, men jag känner ingen människa som tackar nej till 1 000 000 dollar, för det är precis det du gör. För hör du skillnad och vara säker på det så skulle du aldrig tveka att åka till Usa och kamma hem de 1 000 000 dollar som du vinner om du kan visa att du hör skillnad... 

Eller så känner du genom ett forum någon som faktiskt tackar nej till en miljon :) .

 

Återigen (nu blir jag nog tjatig), det vore kul om någon tog utmaningen och vann :) .


Redigerat av Mr_Tom, 24 maj 2015 - 10:27.


#227

Postad 24 maj 2015 - 10:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Hade varit skitkul att torska utmaningen. Faktum är att jag hellre torskar den än att vinna den. Men baserat på tidigare erfarenheter och andras liknande experiment så lär det inte hända så länge statistiken används korrekt. Det räcker ju inte att ha 6 av tio rätt, men det står i första inlägget också ;)

#228

Postad 24 maj 2015 - 11:15

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Som min lärare (forskare) på Chalmers så för många år sedan, "Det intressanta är inte de nio försöken som går som förväntat, det är det tionde som inte gör det. Där finns ny kunskap". Förutsatt att man inte gjort fel på något sätt vilket brukar vara den vanliga orsaken till avvikelser.

 

Jag tror inte (eller kanske snarare vet) att vår kunskap kring fysiken och hur allt fungerar inte är komplett. Senast man trodde det var väl i skiftet mellan 1800- och 1900-talet och sedan kom Einstein med relativitetsteorin och kvantmekaniken. Resten är histioria och idag vet vi mer, men inte allt.

 

Hur detta skall återkopplas till kablar och "kabelmystik" är väl lite svårare att se :) .


Redigerat av Mr_Tom, 24 maj 2015 - 11:15.


#229

Postad 25 maj 2015 - 07:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Problemet är att den tionde gången kan vara slumpmässig, det är ett stort problem i mitt område. Sen blir det publication bias och allt drar iväg åt fanders :D

#230

Postad 26 maj 2015 - 20:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Problemet är att den tionde gången kan vara slumpmässig, det är ett stort problem i mitt område. Sen blir det publication bias och allt drar iväg åt fanders :D

Lyckligtvis så gäller det ju inte allt. För då skulle det nog inte bli så mycket ny kunskap genererad om man har den grundfilosofin :) .

 

Sedan kan det nog skilja mellan olika forskningsfält.



#231

Postad 26 maj 2015 - 20:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Absolut. Inom naturvetenskap så är det mycket lättare att få fram trovärdiga resultat :D

#232

Postad 26 maj 2015 - 21:53

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Lättare vet jag inte om det alltid stämmer. Med metoderna är kanske mera stringenta i vissa avseenden.

 

Har du jobbat mycket med forskning inom naturvetenskap och teknik :) ?



#233

Postad 27 maj 2015 - 06:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Jag har läst psykologi i fyra år, inkl två terminer på avancerad nivå, plus att jag pluggar till psykolog, så mitt kunnande rör sig egentligen bara om tester på människor. Där används en 95% signifikansnivå då det är mycket svårt att hitta säkrare observationer utan att ha ett extremt stort sample, vilket i sin tur är extremt dyrt.

Däremot har en kompis, som matat sju år medicin och biologi berättat testmetoder på den naturvetenskapliga sidan och där är det lättare att göra stora sample, ha högre validitet och reliabilitet och mycket bättre instrument för att mäta saker.

Ett konkret exempel är att delar av våra instruments validitet är baserade på... Andra test. Andra test som blivit mätta på ytterligare andra test med hög validitet. Det finns som ingen grundreferens. Det är ett mycket stort problem. Sen finns många delar att tänka på och bara att det finns intern vs extern reliabilitet och validitet är tecken på hur trubbiga instrumenten är.

Naturligtvis så talar man inte så högt om det här vanligtvis :D
Det vi får veta är siffror, utan att tänka på vad som innebär. Ett test med en sammanlagd validitet på .8 anses vara skitbra, medans såna tester skulle bli utdömt som skräp hos naturvetare. Som att räkna atomer med förstoringsglas mer eller mindre :)

#234

Postad 27 maj 2015 - 18:24

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Zartok, det var ett fylligt svar.

 

För att återgälda så, jag är civ ing i botten. Sedan har jag jobbat ett antal år och då haft kontakt med högskolan på olika sätt. Bland annat som handledare för exjobb men också som egen fortbildning genom t ex mer avancerade kurser. Jag har också haft en del kontakt med forskning inom det som jag jobbar med. Jag har av olika orsaker ett bra kontaktnät. Vi behöver inte peta i detaljer för det är nog ointressant för de flesta.

 

När jag skrev att det 10:e avvikande försöket är det intressanta så är det oftast ett fel av något slag. I "min värld", när man har en modell som fungerar så går det ofta att reproducera resultatet i den oändliga. Det finns naturligtvis en viss spridning men större avvikelser beror ofta på fel. Men, ibland, så blir det intressant.

 

Om jag återgår till kablar så brukar jag undvika sådana diskussioner. Varför kan du nog gissa dig till :) . Men ditt koncept var ju lite annorlunda även om jag trodde det skulle bli ungefär samma slutresultat.

Det som gör mig lite mindre kategorisk är egentligen vetenskapshistorien. Jorden var en gång platt, jorden var universums centrum, Newtons fysik ersattes av relativitet och kvantmekanik som ersätts av ?, "atom" betyder "odelbar" och det var den ju inte. Det finns många "sanningar" som har fallit men ibland tar det lång tid.

 

En dag kanske det avvikande försöket kommer när det gäller kablar. Man jag kan inte påstå att jag direkt sitter och väntar :) .



#235

Postad 27 maj 2015 - 22:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är lugnt. Min mätmetod reducerar den risken till extremt liten. Att klara ett test innebär nämligen att klara ett test följt av ett till test, pga att slumpen säger att det i ett av 20 fall kommer någon som gissar rätt.

#236

Postad 28 maj 2015 - 21:37

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag tycker att ett fel med din undersökning är att du rubricerat den utmaning, d v s det finns vinnare och förlorare. Om du verkligen vill testa kablar så skulle jag föreslå ett annat sätt.

 

Flytta dina 30 000 till en testbudget. Använd pengarna till att bjuda in ett antal personer som är övertygade om att skillnader finns till Umeå (var det väl?). Pengarna går till att betala resa, kost och logi (om det behövs). Och den skall vara personer som är övertygade om att dom hör skillnad mellan olika kablar, du är diskad och det är jag också :) .

 

Sedan lyssnar dom in sig på utrustningen och kör ett öppet test. Då brukar man hitta skillnader men man kan också, ofta, diskutera vad som skiljer. Därefter tar man ett riktigt kontrollerat blindtest. Och då får man se vad det blir för konfidens på resultatet. Fastna inte i krav på 95% eller liknande utan ta fram vad det blev för konfidens.

 

Detta ligger väl lite närmare forskning. Det andra är väl mera en utmaning och den gick väl inte så bra, tyvärr. Och på den uppenbara frågan om jag själv skulle slanta upp 30 000 så är svaret "nej". Jag bryr mig inte så mycket när det gäller kablar. Jag har hört diskussionen i flera decennier och den kommer inte framåt.


Redigerat av Mr_Tom, 28 maj 2015 - 21:38.


#237

Postad 29 maj 2015 - 20:28

karten
  • karten
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 2

Hehe, typ sämsta upplägget någonsin om man tänker "bevisa" något, men jag förstår att Zartok inte har som avsikt att skriva historia med sin utmaning.

 

Mr_Tom har rätt i det han skriver. Ett test format på det sättet är mer korrekt, även om den såklart också lider av en del brister som gör att resultatets vetenskapliga relevans kan diskuteras. Men iaf ett steg i rätt riktning helt klart.

 

Men om jag vore du Zartok skulle jag inte predika och använda termer från en metodik du inte behärskar. Det finns folk här som har betydligt vassare kunskap än dig inom området vetenskaplig metodik och i våra ögon framstår du som okunnig. Du har lärt dig några av grundbegreppen som du stolt yttrat femtioelvagånger vid det här laget. Kanske värt att öppna boken och läsa mer än innehållsförteckningen? Intresset finns ju uppenbarligen.

 

Nu förväntar jag mig inget svar då du blockerat mig efter förra gången när jag ifrågasatte din kunskap, men lycka till din framtida "forskning" och utmaningar.



#238

Postad 29 maj 2015 - 20:32

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 3

För oss andra får du gärna påpeka lite mer specifikt vad du tycker borde ändras i testet :)

 

Hehe, typ sämsta upplägget någonsin om man tänker "bevisa" något, men jag förstår att Zartok inte har som avsikt att skriva historia med sin utmaning.

 

Mr_Tom har rätt i det han skriver. Ett test format på det sättet är mer korrekt, även om den såklart också lider av en del brister som gör att resultatets vetenskapliga relevans kan diskuteras. Men iaf ett steg i rätt riktning helt klart.

 

Men om jag vore du Zartok skulle jag inte predika och använda termer från en metodik du inte behärskar. Det finns folk här som har betydligt vassare kunskap än dig inom området vetenskaplig metodik och i våra ögon framstår du som okunnig. Du har lärt dig några av grundbegreppen som du stolt yttrat femtioelvagånger vid det här laget. Kanske värt att öppna boken och läsa mer än innehållsförteckningen? Intresset finns ju uppenbarligen.

 

Nu förväntar jag mig inget svar då du blockerat mig efter förra gången när jag ifrågasatte din kunskap, men lycka till din framtida "forskning" och utmaningar.



#239

Postad 29 maj 2015 - 20:38

karten
  • karten
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Tarzan_91: Jag har gjort det ett x antal gånger tidigare och jag orkar inte ge mig in i den diskussionen en gång till. Bara bortkastad tid av allt döma när vi uppenbarligen fortfarande är på ruta 1 :)



#240

Postad 29 maj 2015 - 22:15

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag var mera ute efter en ny idé eftersom diskussionen stannat. När det gäller testmetodiken mera i detalj så finns naturligtvis en del man kan förbättra. Min ambition var att inte fastna i teknikaliteter i detta läget.

 

Sedan kommer detta aldrig att bli "mitt" test. Därför har jag inte så mycket åsikter om ingen frågar. Rent tekniskt är det väl inget märkvärdigt. Det finns massor av info kring vetenskaplig metodik om man har det intresset.


Redigerat av Mr_Tom, 29 maj 2015 - 22:35.


#241

Postad 30 maj 2015 - 00:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 4

Tarzan_91: Jag har gjort det ett x antal gånger tidigare och jag orkar inte ge mig in i den diskussionen en gång till. Bara bortkastad tid av allt döma när vi uppenbarligen fortfarande är på ruta 1 :)

 

Och enligt den logiken borde du inte skrivit något i denna tråden ö.h.t.



#242

Postad 30 maj 2015 - 13:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Hehe, typ sämsta upplägget någonsin om man tänker "bevisa" något, men jag förstår att Zartok inte har som avsikt att skriva historia med sin utmaning.
 
Mr_Tom har rätt i det han skriver. Ett test format på det sättet är mer korrekt, även om den såklart också lider av en del brister som gör att resultatets vetenskapliga relevans kan diskuteras. Men iaf ett steg i rätt riktning helt klart.
 
Men om jag vore du Zartok skulle jag inte predika och använda termer från en metodik du inte behärskar. Det finns folk här som har betydligt vassare kunskap än dig inom området vetenskaplig metodik och i våra ögon framstår du som okunnig. Du har lärt dig några av grundbegreppen som du stolt yttrat femtioelvagånger vid det här laget. Kanske värt att öppna boken och läsa mer än innehållsförteckningen? Intresset finns ju uppenbarligen.
 
Nu förväntar jag mig inget svar då du blockerat mig efter förra gången när jag ifrågasatte din kunskap, men lycka till din framtida "forskning" och utmaningar.

Hur vass kunskap behövs för att inse att ingen ställer upp på testet? Jag ställer inte upp för jag kommer inte att klara det. Samma gäller nog alla andra som diskuterat i tråden, dvs att dom vet att dom inte klarar det.

#243

Postad 30 maj 2015 - 15:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Fortfarande ingen som ställt upp? 30 000 kr och att täppa till truten på oss "skeptiker" borde väl vara tillräckligt för alla guldöron att offra en halv dag på?



#244

Postad 30 maj 2015 - 20:33

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Vet inte när det blir, men hoppas att Zartok bor kvar i Umeå den dagen jag kommer tillbaka på besök. Inte slantar jag upp trettio lakan, men väl en femhunka eller lusentapp kan stå för kvällens ekonomiska tärningskast. Innan vi går ut och spenderar denna hemkammade vinst på krog där vinnaren får lyssna på förlorarens undanflykter.  :D



#245

Postad 30 maj 2015 - 22:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
Karten har ingen som helst insyn i mänsklig testning, jag studerar ämnet. Vem tror ni vet mest? Däremot är munnen rätt stor på honom, men om jag minns rätt så har vi kommit överens om att ge tusan i varandra, så jag förstår inte vad han gör här. Han vet inget om ämnet och kan såklart inte framföra konkret kritik. Det eftersom han inte känner till någon relevant kritik. Det är lätt att säga att något är fel, men svårt att visa det tydligen... Min gissning är att han inte ens förstått metoden bakom testet.

Tom: varför skulle jag betala för att visa för människor att dom är vilseledda av något så grundläggande som placebo? Det vet vi ju att dom är, varför skulle jag spendera mina pengar på att få dom att inse det?

Det här är en tråd där kabeltroende har en chans att bevisa sina unika egenskaper. Det är många som påstår sig ha dessa egenskaper men ingen som tagit utmaningen. Det är eftersom dom inte kan påvisa det och från påståenden att frun hörde skillnad i köket går det till att man måste höra i sitt helt egna system under mycket speciella omständigheter.

Hur vass kunskap behövs för att inse att ingen ställer upp på testet? Jag ställer inte upp för jag kommer inte att klara det. Samma gäller nog alla andra som diskuterat i tråden, dvs att dom vet att dom inte klarar det.

Lägg inte ner energi på honom. Som du märker kan han tala om hur dåligt mitt test är, men han kan inte lägga fram en enda konkret kritik. Det är eftersom han inte vet vad han pratar om. Bråka kan han däremot

#246

Postad 30 maj 2015 - 22:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 2
Det mesta brukar lösa sig genom att sluta mata trollen, då brukar dom ledsna till slut ;)

#247

Postad 31 maj 2015 - 06:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Pml, jag glömde svara :)
Ang ditt lite mer modesta vad så tror jag inte att jag kan acceptera det. Tanken är att vi skulle hålla det riktiga testet inkl en omkopplare på en ljudbutik och jag tror inte han är sugen på att ställa upp för dom pengarna. Men du är hemskt välkommen till Umeå iaf :)

#248

Postad 31 maj 2015 - 09:26

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Tom: varför skulle jag betala för att visa för människor att dom är vilseledda av något så grundläggande som placebo? Det vet vi ju att dom är, varför skulle jag spendera mina pengar på att få dom att inse det?

Tja, jag tänkte att du var intresserad av att faktiskt få till ett test. Men du kanske är mera intresserad av att vinna ett vad än av att testa. Vi behöver inte fördjupa oss mera i det, du är inte intresserad. Då faller det.


Redigerat av Mr_Tom, 31 maj 2015 - 09:28.


#249

Postad 31 maj 2015 - 15:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Tja, jag tänkte att du var intresserad av att faktiskt få till ett test. Men du kanske är mera intresserad av att vinna ett vad än av att testa. Vi behöver inte fördjupa oss mera i det, du är inte intresserad. Då faller det.

Jag har faktiskt styrt upp ett test här för skojsskull. Det var med fyra personer i en serie på 13 omgångar. Det påvisade coinflipresultat. Poängen med testet är ju just att folk hela tiden pratar om att frugan hör skillnad i köket, då frågar jag om dom inte kan komma hit eller jag komma dit så tjänar dom 30 papp enkelt. Ingen har dock tagit vadet, trots att det är så tydlig skillnad. Det säger endel om hur mycket folk litar på sin förmåga.

Det testet var för övrigt med i skeptikerpodden, en poddradio som har en mängd högt utbildade människor som synar saker vetenskapligt. Det var lustigt att dom inte hade något emot min metod, medans karten verkar ha endel att säga. Then again, i skeptikerpodden så finns det ju bara färdigutbildade akademiker där. Såna som gjort metodstudier.

http://skeptikerpodd...och-paul-offit/

#250

Postad 31 maj 2015 - 16:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt styrt upp ett test här för skojsskull. Det var med fyra personer i en serie på 13 omgångar. Det påvisade coinflipresultat. Poängen med testet är ju just att folk hela tiden pratar om att frugan hör skillnad i köket, då frågar jag om dom inte kan komma hit eller jag komma dit så tjänar dom 30 papp enkelt. Ingen har dock tagit vadet, trots att det är så tydlig skillnad. Det säger endel om hur mycket folk litar på sin förmåga.

Dom fyra som var med i det testet, trodde dom att det skulle vara skillnader?


Redigerat av Mr_Tom, 31 maj 2015 - 16:48.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.