Jag har bara sagt att jag tycker att jag personligen anser att jag kan välja den produkt jag vill ha utifrån mina önskemål. Och det råkar vara så att jag inte vill ha en pekskärm. Därför väljer jag medvetet bort sådana kameror. Jag köper inte ditt argument med scenval och effekter. Du har inte ens visat något som helst intresse eller brytt dig om att ifrågasätta mina val och vad jag föredrar.
Jag har inte ifrågasatt dina val eftersom jag förstår varför du inte är intresserad av pekskärmar.
Jag ifrågasätter inte för sakens skull utan när jag känner ett behov av att förstå och jag förstår valet att inte använda pekskärm!
Ok, du är irriterad. Inte jag
Jag håller med. Man behöver inte bli lidande av att pekskärmen följer med.
Bra! Då håller du också med om att du inte behöver välja bort en kamera som har pekskärm, så länge den är avstängningsbar. Vill du ändå välja bort den beror det logiskt sett på att något annat inte är enligt dina önskemål, eller hur?
Därmed tycker jag att det är barnsligt att argumentera som du gjorde inledningsvis när du genom att antyda att kameror utan pekskärm är till för dom som inte vill använda pekskärmar.
Men tror du tillverkaren ger dig pekskärmen som bonus? Pekskärms kameran är väl en riktad produkt och helt klart ett säljargument. Man ger inte bort det när man fortfarande kan använda det som en nischad produkt. Den är inte standard. Då hade den följt med i alla kameror.
Vet inte om jag förstod hur du tänkte nu.
Som kameraproducent kan man till viss del styra kundernas val genom att bestycka olika kameror lite olika. Oftast används tekniken genom att erbjuda två produkter som kostar ungefär lika mycket att tillverka, men där man ger den ena ett övertag mot den andra och sen sätter ett pris ganska mycket högre jämfört med den andra. Ta t.ex. Nex 5 jämfört med Nex 3 som i grund och botten är samma kamera, men Nex 5 kostade betydligt mycket mer.
Det skulle kunna vara en anledning till att INTE släppa A6000 med pekskärm. MEN...
Om det syftet med att inte släppa A6000 med pekskärm är att man vill styra folk att köpa en annan variant som i grund och botten är samma kamera, men lite dyrare. Då måste man ju ha det dyrare alternativet på marknaden samtidigt. Har man inte det så styr man inte någon att köpa det dyrare alternativet. Idag har Sony bara billigare kameror utrustade med pekskärm och det innebär att man tvingar folk som t.ex. mej att antingen välja det billigare alternativet med pekskärm eller det dyrare alternativet utan.
Jag väljer att inte göra några val alls och behålla min Nex 5N och detta innebär att Sony förlorar minst ett försäljningstillfälle. Sådan marknadstrategi är inte optimal eftersom det inte maximerar vinstmöljigheterna.
Men då tänker kanske du och en massa andra att det inom kort kommer en annan kamera från sony som "säkert" kommer att vara utrustad med pekskärm och som är ännu bättre än A6000!
Men detta har Sony dementerat! De har bekräftat att Nex 7 OCH Nex 6 ersätts av A6000 och för den som vill ha ännu bättre kamera så finns A7 och A7r (båda utan pekskärmar).
Det här innebär att inom den närmaste framtiden (i vart fall året ut) så kommer det inte att dyka upp några ny pekskärmsutrustade alternativ till A6000 och som sagt så innebär det suboptimal marknadsstrategi eftersom många med mej behåller sina gamla Nex kameror istället för att uppgradera.
Missade affärstillfällen helt enkelt!
Jag försvarar inte Sonys val. Har aldrig gjort. Citera mig om jag har det tack.
Åkaj:
intressant diskussion...
Om man vill ha pekskärm, köper man en kamera med sådan.
Om man inte vill ha pekskärm, köper man en kamera utan sådan.
så... nu vart diskussionen genast mycket kortare...
Jag anser att du på ett skämtsamt sätt försöker försvara och motivera sonys skäl till att utelämna pekskärm i A6000 med ovanstående inlägg. Detta anser jag för att du antyder att det måste finnas kameror på marknaden som saknar pekskärm för att kunna tillfredställa alla dom som inte vill använda pekskärmar och som därmed vill välja kameror som saknar pekskärm.
Vidare så anser jag att den logiken är barnslig eftersom man mycket väl kan välja en kamera MED pekskärm så länge pekskärmen är avstängningsbar och så länge de övriga fördelarna överväger nackdelarna och därmed motiverar priset på kameran.
Kristallklart?
Du har rätt. Jag har inte framfört några rimliga skäl, för jag har inte den kunskap som krävs vad gällande Sonys strategier.
Det stämmer inte längre. I ditt senaste inlägg (det jag nu kommenterar) så spekulerar du faktiskt kring skäl som kanske är rimliga och det var det jag efterfrågade till att börja med...
NU börjar diskussionen att bli lite saklig igen och nivån en bra bit över sandlådekanten...
Tackar för det!
Återkom till mig om 2-5 år, då den är så billig för tillverkaren av kameran att implementera i produkten att dom i princip kan ge bort det. Ja, då håller jag med dig. Men jag håller inte med dig idag.
Digitizers är idag så billiga så att dom praktiskt taget kan skänka bort dom när du köper en modern kamera!
Det är ju därför som jag är så besviken.
Vi lever inte längre på 90-talet. Vi är faktiskt inne på 2014 och har pekskärmar överallt omkring oss. Display och digitizer för t.ex. en Iphone kostar idag inte mer än några hundralappar och då pratar vi inte om producenternas inköpskostnad utan konsumentpris för den som vill reparera sin trasig telefon. 4 tums retina display med högupplöst digitizer, långt mer avancerad än den som t.ex. sitter i Nex 5N för några hundralappar och med marginaler på kanske flera hundra procent eftersom det är eftermarknadsprodukter.
För idag så tvingar dom dig att välja eller bita i det sura äpplet, tyvärr. Det är inte mitt fel
Nä, det är inte ditt fel. Förlåt om jag är aggressiv, men det beror på min besvikelse i huvudsak och lite på att jag mötte ett visst motstånd i den här trådens senaste del.
Dom tvingar mej att att välja eller bita i det sura äpplet, mitt val blir att inte uppgradera min nuvarande Nex 5N, spara mina pengar tills bättre alternativ kommer, men vem förlorar på detta? Inte jag i alla fall. Det kostar mej inte ett öre att spara pengar utan tvärtom.
Därmed blir det ändå mer uppenbart att dom inte kan vara särskilt kloka hos Sony när dom gör val som mycket väl kan leda till mindre försäljning istället för mer. Sony borde vara väldigt uppmärksam på sådana val, med tanke på koncernens ekonomiska bekymmer...
Jag försöker bara säga att pekskärm och dess system/utveckling/implementering inte riktigt är samma sak som scenval och effekter. Jag backar inte på den punkten.
Slipp då
...
Jag anser fortfarande att det är fullt jämförbart att kategorisera en pekskärmfunktion på samma sätt som t.ex. scenval, effekter och även andra funktioner som t.ex. inbyggd blixt och alla andra funktioner som inte direkt påverkar bildkvaliten, men som skapar mervärde för de som ska använda kamerorna. Inbyggd blixt är t.ex. inte heller en funktion som erbjuds i alla systemkameror. Det är ett relativt nytt påfund. Men det gör inte ont att ha en inbyggd blixt, så länge som standard blixtsko finns att tillgå för den som vill använda lite mer proffsig blixtutrustning.
Man väljer inte bort en systemkamera som har standardblixtsko enbart för att kameran också råkar vara utrustad med inbyggd blixt!!!
Jag tror, att dom är väl medvetna om valen dom gör. Dom vet att pekskärmen skulle sälja in kameran mer, det skulle det. Och jag tror inte att dom anser att kameran skulle vara mer seriös utan pekskärm.
För Nex systemet har väl alltid handlat om att ge användaren sådana fördelar?
Att packa in så mycket som möjligt i ett litet format?
Att dom utelämnar pekskärm i A6000 får mej att tvivla rejält på om dom verkligen är medvetna om vilka konsekvenser deras val får...
Och som jag ser det så är mina tvivel välgrundade!
Jag tror dom vet precis vad dom håller på med och att valet är väl beräknat efter faktorer som ska gynna dom. Kanske är hela A6000 produkten en "miss" som dom var tvungna att färdigställa. Tyvärr har det hänt många tillverkare... Kanske skulle pekskärmen ha varit med i det fallet men att man var tvungen att färdigställa utan den. Kanske kommer det efterföljare (inte helt ovanligt i Nex världen) som erbjuder mer. Det trista är då att många köpt A6000 när A7000 släpps före jul.
Du kanske har rätt i att det finns faktorer vi inte känner till som mer eller mindre har "tvingat" dom att lansera A6000 utan pekskärm. Men det som oroar mej är att förlusten av pekskärm kanske kan vara en del i ett slags missriktat försök att profilera kameran som en lite mer seriös kamera. Kanske för att få draghjälp av proffsfotografer som ofta lider av något slags "snobbism" och som ser ner på ny teknik som kommer ifrån pocketkamerorna avsedda för massorna...
Det finns gott om kamera snobbar som inte ens med våld vill medge att en kamera faktiskt kan leverera hög bildkvalite samtidigt som den innehåller "plojjiga" funktioner som t.ex. effekter, inbyggda blixtar och pekskärmar.
Om sony försöker vinna dessa snobbars förtroende för t.ex. sin A6000 i hopp om att den breda kundkretsen därmed också ska bli övertygade om att kameran är jättebra så tror jag att Sony gör ett misstag.
Jag tror dom skjuter sej själva i foten med en sådan marknadsstrategi...