Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

E-boksläsare

330 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
iriver Story (Läsplattor) 3 6,6 (4) Inga priser
Bookeen Cybook Gen3 Gold (Läsplattor) 4 7 (2) Inga priser
Spectra Electronics Readee (Läsplattor) 2 3,5 (3) Inga priser
Sony PRS-350 (Läsplattor) 9 6,33 (2) Inga priser
Sony PRS-650 (Läsplattor) 1 8 (3) Inga priser
Amazon Kindle Wi-Fi (Läsplattor) 6 7,8 (4) Inga priser
iriver Story HD (Läsplattor) 9 5,91 (10) Inga priser
Sony PRS-T1 (Läsplattor) 9 7,56 (17) Inga priser
iriver Story HD WiFi (Läsplattor) 6 5,75 (3) Inga priser
Kobo Glo (Läsplattor) 5 7,73 (10) Inga priser

#1

Postad 10 april 2010 - 20:35

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Ja, i den digitala och mediainriktade världen vi lever i, så har man gått och blivit intresserad av att ha en e-boksläsare. Dock så vet jag inte vilken som kan va nåt extra speciellt, eller vilken man ska undvika i denna djungeln av apparater.

Sneglade lite på Apples iPad som har denna funktionen, och den verkar lite intressant eftersom den har så många olika funktioner man kan använda den till. Dock så vill jag gärna ha tips och råd av er där ute. Finns inte mycket som går upp emot en bra bok och en god kopp kaffe.

Tackar för svar!

#2

Postad 11 april 2010 - 12:16

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Ipad har inte e-ink så den är i mitt tycke ganska värdelös som eboksläsare.
Väntar nog någon generation till för egen del, Kindle verkade ju bra tills dess att Amazon plötsligt började ta bort böcker från läsarna, lite som dom kände för efter någon copyright tvist.

#3

Postad 11 april 2010 - 15:10

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Ipad har inte e-ink så den är i mitt tycke ganska värdelös som eboksläsare.
Väntar nog någon generation till för egen del, Kindle verkade ju bra tills dess att Amazon plötsligt började ta bort böcker från läsarna, lite som dom kände för efter någon copyright tvist.


Okej. Är e-ink ett format på böckerna eller? Det förstår jag inte när det kommer till digitala format, att företagen som släpper titlar och annan övrig media bara tar tillbaks, eller börjar strula. Dom har ju fått betalt för det, då ska dom inte klaga.

#4

Postad 11 april 2010 - 23:05

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
E-ink är det digitala 'bläcket' på skärmen. Det är alltså inte traditionella LCD-displayer som i Ipad. Vet inte exakt hur eller varför det funkar, men om jag förstått rätt så är det bara bläcket som ritas upp, resten av skärmen uppdateras inte. Dvs inget flimmer, och ska öka läsbarheten i dagsljus väldigt mycket. Antar det ökar batteritiden också men osäker.

#5

Postad 12 april 2010 - 00:39

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

E-ink är det digitala 'bläcket' på skärmen. Det är alltså inte traditionella LCD-displayer som i Ipad. Vet inte exakt hur eller varför det funkar, men om jag förstått rätt så är det bara bläcket som ritas upp, resten av skärmen uppdateras inte. Dvs inget flimmer, och ska öka läsbarheten i dagsljus väldigt mycket. Antar det ökar batteritiden också men osäker.


Se där. Då har man lärt sig nåt nytt idag också :-) E-Ink!

#6

Postad 12 april 2010 - 01:37

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
http://en.wikipedia.org/wiki/E_Ink

google är din vän :P

#7

Postad 13 april 2010 - 10:39

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Varför skulle ipad vara värdelös som eboksläsare bara för att den saknar detta? Förmodligen har den fått genomgå omfattande tester för att säkerställa att det inte är några problem att läsa text och böcker på den, något som väl får anses avara en av huvudtillämpningarna? Att man kan enkelt surfa på nätet, betala räkningar, lyssna på musik etc är ju bara godis!

/Henrik

#8

Postad 06 maj 2010 - 13:36

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Kapar denna tråd istället för att skapa en ny då den är relativt ny.

Jag har allvarligt börjat fundera på att införskaffa en läsplatta men har lite svårt att bestämma mig för vilken. Just nu lutar det mest åt Kindle 2 men tar gärna del av eventuella erfarenheter ni har med olika plattor.

Det som talar för Kindle 2 för mig är utbudet och enkelheten. Jag har egentligen inget emot inlåsningen på amazon om det ger mig tillgång till mina böcker varsomhelst, närhelst. För att dra en parallel så har steam revolutionerat mitt spel köpande. Tidigare piratkopierade jag mycket och köpte en del men på bara 2 år med steam har jag köpt mer spel där än jag gjort totalt under de 20 år jag haft dator. Att enkelt ha tillgång till alla spelen på alla mina datorer ger så mycket för mig.

Det som talar mot Kindle är ändå i viss mån inlåsningen, inte så mycket att jag inte kan ta mina böcker därifrån till andra läsplattor utan att det inte går att ta från andra till den. Alltså det faktum att den inte har stöd för epub, finns tydligen konverteringsverktyg för ej skyddade men då försvinner ju en hel del av enkelheten.
Det andra är priset, finns ett antal nu som kostar ungefär hälften så mycket (ca 3000:- vs 1500:- för t.ext Bebook).
Eventuell tillgång till svenska böcker är ointressant, läser bara på engelska i alla fall.

Någon som har testat kindle eller andra och kan dela med sig sina erfarenheter. Mest intresserad av infrastrukturen runt, hur enkelt det är att hitta, köpa och ladda ner de böcker man vill ha. Men även handhavande (navigera mellan sina böcker, ändring av font storlek och liknande är intressant)

Varför skulle ipad vara värdelös som eboksläsare bara för att den saknar detta? Förmodligen har den fått genomgå omfattande tester för att säkerställa att det inte är några problem att läsa text och böcker på den, något som väl får anses avara en av huvudtillämpningarna? Att man kan enkelt surfa på nätet, betala räkningar, lyssna på musik etc är ju bara godis!

Så klart det går att läsa på en ipad, det det handlar om är hur ansträngande det är för ögonen att läsa längre texter. Att läsa på en ipad är som att läsa på en datorskärm, en lcd skärm är en lcd skärm och apple har inga magiska verktyg som kan ändra på det, att läsa på en e-ink läsare å andra sidan är som att läsa en bok.

Jag spenderar timmvis framför datorn, ofta läsandes långa texter och trots att jag borde vara van så känner jag av det efter någon timme. Att sitta och läsa böcker under lika lång tid är dock inga problem. Det är skillnaden mellan direkt och reflekterat ljus, att läsa på en lcd skärm är som att läsa med en lampa lysande rakt i ögonen, även om den är svag så irriterar det ögonen efter ett tag.

Sen finns det även en del andra saker som gör ipaden mindre bra lämpad som eboksläsare. Storleken och batteritiden. Den är för stor för att praktiskt ha med sig på bussen/tåget/tunnelbanan/trottoaren (därför är inte heller Kindle DX intressant) och den måste laddas minst varje dag.

#9

Postad 06 maj 2010 - 19:09

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Om man inte har nåt emot att läsa på en TFT-skärm så skulle jag rekommendera någon form av Tablet PC. Själv använder jag en gammal HP TC1100 med Windows (just nu XP men snart Windows 7):

Postad bild

Postad bild

Just den modellen är väldigt smidig i och med att man kan koppla loss hela tangentbordet. Traditionella Tablet PCs kan ju bli lite tjocka i "ihopvikt" läge. Synd bara att den inte har en touchskärm utan man måste peka med en speciell penna.

Fördelen med Windows är att man kan läsa alla typer av bokformat, även PDF och CHM som nästan alla fackböcker är.

Jag har testat att läsa tex PDF-böcker på en netbook (när jag blev sugen att skaffa en Asus Eee PC T101MT), men jag tycker att 1024x600 är för låg upplösning (när man visar en hel boksida i taget på skärmen). Min HP TC1100 kör 1024x768 vilket gör rätt stor skillnad.

Redigerat av stewed, 06 maj 2010 - 19:16.


#10

Postad 08 maj 2010 - 20:02

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Amazon.com har en produkt som heter Kindle som är en av de bättre eboksläsarna.
http://www.amazon.co...Q/ref=kinww_ddp
De skickar till sverige.


We are excited to now ship Kindle DX to Sweden. Customers in Sweden will enjoy:
Books in Under 60 Seconds: Think of a book and you could be reading it in under a minute

Free Wireless: Free 3G wireless lets you download books right from your Kindle. No monthly fees, service plans, or hunting for Wi-Fi hotspots. For non-U.S. customers, there are also no additional charges for wireless delivery in or outside your home country. See Coverage Map. See Wireless Terms and Conditions

Growing Selection: Over 390,000 English-language books to choose from; plus U.S. and international newspapers and magazines are available for your country. Because publishers give us eBook rights on a country by country basis, available titles for your country will vary from our current U.S selection. We are actively working with publishers to get the rights to all titles for every country and adding this selection every day. Check the Kindle Store to see available titles.

Low Book Prices: New York Times® Best Sellers and New Releases are $11.99 to $13.99 (prices include VAT), unless marked otherwise. You'll also find many books for less - over 110,000 titles are priced under $5.99


Den kan ju vara ett alternativ.

#11

Postad 01 juli 2010 - 21:57

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Amazon.com har en produkt som heter Kindle som är en av de bättre eboksläsarna.

Problemet med Kindle är att den endast kan läsa det egna amazon-formatet och okrypterade .mobi filer - det innebär att den inte kan läsa epub filer som är det vanligaste formatet idag.

Svenska bibliotek lånar ut e-böcker och de använder oftast krypterad epub som fungerar på bla iRiver Story (nedan)

Fördelen med Kindle är att den har inbyggd 3G uppkoppling som kan koppla upp sig mot Amazon butiken från hela världen - helt utan abonnemang (!)

Nackdelen är att det endast finns böcker och tidningar på engelska hos amazon (än så länge)- men wikipedia fungerar tydligen gratis i hela världen med kindle...

Jag har gjort ett kort test av iRiver story och kan konstatera att svenska e-böcker från biblioteket fungerar (i 28 dagar) - den har i motsats till Kindle även en minneskortplats för SD-minne, men saknar tyvärr möjlighet för uppkoppling (varken wifi eller 3G)

Jag är lite besviken på kontrasten, trodde att den skulle vara bättre - visst det går att läsa och man tänker inte på det efter ett tag, men här finns utrymme för förbättring.

Har jämfört en vanlig pocketbok med iRiver och iBooks på iPhone på bilden nedan:

Bifogad fil  1.jpg   253,61K   10 Antal nerladdningar

Man ser inte riktigt skillnaden mot iphone, men själv är jag ytterst tveksam till att iPad är lyckad som eboks-läsare - många kommer nog ändå att använda den för att läsa böcker utan att först ha testat en "riktig" eboks-läsare.

Ska jag vara ärlig tycker jag inte att det finns någon riktigt bra läsplatta alls för svenska konsumenter ännu (närmast kommer iRiver story) - Aktuellt svensk test av läsplattor

I USA pågår just nu ett priskrig mellan Kindle som nyligen sänkts till 189$ (ca 2120:- inklusive frakt/moms/tull) och Nook - Nook är intressant men den går inte att köpa (eller ens använda) i Sverige.

Om det kommer en läsplatta med förbättrad skärm samt uppkoppling (3G/Wifi) som kan ladda hem svenska böcker via affär/bibliotek/gratis-arkiv samt läsa svenska tidningar via artikel-prenumerationer, rss mm - då är det intressant. (Nuut med wifi finns - men ingenting att koppla den till....)

På gång:

Iriver Story med Wifi
Google öppnar inom kort stor eboks-affär (eventuellt något man kan koppla plattan med wifi till direkt ?)
Kindle med färg-E-Ink skärm innan årets slut (rykte)

Redigerat av Pulver, 01 juli 2010 - 22:06.


#12

Postad 13 augusti 2010 - 00:25

Bookworm
  • Bookworm
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Iriver är ingen bra läsplatta och kontrasten på skärmen är riktigt dålig. Döm inte efter hur den presterar utan köp en riktig läsplatta istället. *smile*

Jag väntar på Amazons nya Kindle 3 som släpps nu den 27:e. Har en bokad och kan knappt vänta på detta nya flaggskepp till e-bokläsare med 50% högre kontrast tack vare den nya skärmen "E-Ink Pearl Imaging Film". Finns en liten videopreview på den här.

Postad bild

$200 inkl expressfrakt och importskatter/avgifter ser jag som ett kap.

Det finns verktyg för att konvertera mellan olika format utan att bryta upphovsrätten så att Kindle "bara" kör .mobi är inget hinder. Stöd för svenska finns med så det är bara att konvertera sina .epub till .mobi och köra, jag menar läsa. *wink*

Mobipocket som formatet egentligen heter skapades av ett franskt företag och är alltså inte Amazons egna format mer än att man köpte upp företaget 2005. Amazon äger det alltså men skapade det inte.

Enda nackdelen med Amazon är att man som svensk inte kan köpa böcker via Amazons Kindlebutik i England utan man måste köpa via Amazons amerikanska sida. Detta gör att böckerna blir $2.30 dyrare. Jag anser dock att $9.99 för helt nya releaser är mer än överkomligt. Speciellt eftersom jag inte behöver gå 500 m till närmaste Bokia bokhandel. *skratt*

Angående iPad så har jag en sådan och trots att den kan göra flera saker bra så kan den aldrig ersätta en dedikerad e-bokläsare, i varje fall inte för mig personligen. Att läsa på en LCD-skärm är jobbigt för ögonen tar i längden stryk av bakgrundsljuset. Skulle man läsa utomhus på en iPad så ser man ingenting, det gör man dock med en dedikerad e-bokläsare, det är precis som att läsa i en bok. iPad har glas framför skärmen vilket reflekterar minsta ljuskälla, det har inte e-bokläsare.

Edit: Att Kindle släpper generation 3 nu den 27:e augusti och sedan en ny version med färgskärm detta året händer bara inte, speciellt eftersom Amazon CEO Jeff Bezos nyligen sa att "color-screen Kindle is years off" samt att Mirasol, skärmen i fråga, går i gulton och behöver längre utvecklingstid innan den lanseras. Video finns här.

Redigerat av Bookworm, 13 augusti 2010 - 00:35.


#13

Postad 16 augusti 2010 - 09:37

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Det finns verktyg för att konvertera mellan olika format utan att bryta upphovsrätten så att Kindle "bara" kör .mobi är inget hinder. Stöd för svenska finns med så det är bara att konvertera sina .epub till .mobi

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fattat det som att Kindle endast kan läsa okrypterade .mobi böcker.

Man kan alltså inte läsa de .mobi böcker som går att låna på svenska bibliotek, eller konvertera krypterade epub böcker.

För att läsa de böcker som finns på svenska - via Elib - måste man först få dem okryperade, sedan kan man konvertera dem med exempelvis Calibre

Att "avkryptera" böcker från sitt kopieringsskydd är dock inget vi tar upp här.

Enda nackdelen med Amazon är att man som svensk inte kan köpa böcker via Amazons Kindlebutik i England utan man måste köpa via Amazons amerikanska sida. Detta gör att böckerna blir $2.30 dyrare. Jag anser dock att $9.99 för helt nya releaser är mer än överkomligt. Speciellt eftersom jag inte behöver gå 500 m till närmaste Bokia bokhandel. *skratt*

Den stora nackdelen är ju framförallt att det inte finns några böcker på svenska.

Samtidigt är den stora nackdelen med Elib (eböcker på svenska hos bokhandlare/bibliotek) att de nästan uteslutande har böcker av svenska författare, inte amerikanska/engelska.

Det känns lite som om eboks-marknaden för svenskar står i ett vägskäl - antingen öppnar Amazon Kindle upp en stor internationell avdelning med böcker på bla svenska, eller så lägger Elib till internationella författare samt möjligheten att koppla upp sig med wifi/3G-försedda läsplattor direkt mot svenska bokförsäljare/bibliotek.

En ren gissning från min sida är att Amazon ligger närmare det scenariot än Elib.

Även Jag har förhandsbokat en Kindle3 Wifi/3G - man får väldigt mycket för pengarna om man jämför med läsplattor i Sverige - inte så dumt att kunna utnyttja priskriget i USA ;)

#14

Postad 01 september 2010 - 17:03

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Fick min Kindle 3 idag och den är mycket trevlig :blush:

Har skapat ett Album med bilder Här

Liten, lätt, smidig, utmärkt finish och fantastisk display.

Kvaliteten på displayen framgår inte via bilderna.

https://www.minhembi...c_id=358065.jpg

https://www.minhembi...c_id=358067.jpg

Värt att notera är dock att websidor inte laddas via 3G i Sverige - endast via Wifi, man får ett felmeddelande om att denna service inte fungerar i alla länder.

Man kan dock nå Amazon-butiken via 3G

Kostade mig 1960:- för 3G/Wifi varianten inklusive frakt/moms/tull.

Smartast är dock givetvis att skaffa Wifi-only modellen eftersom den är billigare.

#15

Postad 03 september 2010 - 20:24

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Att låna ePUb på biblioteket (+200 Deckare & spänning ) utan att vänta på att en bok skall lämnas tillbaka, eller att jag skall råka hitta den i hyllan kommer att hålla mig sysselsatt lääänge. E-böcker är framtiden känns det som.
Hoppas det blir ännu bättre med nyheter snart på lånefronten. Självklart kan man köpa splirrans nya titlar direkt via adlibris eller bokus, och då är det väl ePUB som gäller för de flesta. *.mobi är väl på väg ut iaf på vår svenska marknad.

Vad skall man med 3g/wlan till? Så länge plattorna inte har Adobe Digital Editions inbyggt är användningen begränsad i Sverige..

E-ink är inte jämförbart med vanliga skärmar (iPhone, iPad, datorer mm.) Skillnaden blir uppenbar när man provat, det är mycket behagligt att läsa på plattor som är designade för just detta, speciellt i direkt ljus prceis som en bok. Vid sämre ljus (beroende på läsplatta) ökar man textstorlek eller rentav gör texten bold i lite mindre storlek. (det är bra med en platta som har alla möjliga inställningar, det går supersnabbt att ställa om till de läsförhållande man har)

Jag läser just nu en bok som är ca 580 sidor i ePUB och pappersversionen är över 600. Tro det eller ej, men på den lilla 6" displayen kan jag i bra ljus läsa mer än vad som ryms per sida på papper och det hela är "njutbart", dvs. jag har förminskat av egen vilja. Så bra är E-ink. Och jag håller inte ens i läsaren (som är fjäderlätt jfr 600 sidor bok) när jag ligger ned och läser :-)

Sedan så drar ju E-ink enbart ström när skärmen uppdateras, inte som en i* från Apple som måste laddas varje dag (minst) och väger ett ton. Näe, E-ink får det blir om man inte vill läsa en vanlig bok.

Jag har testat två plattor nyligen:

(se omdömet och glöm den för nu)
samt

(jag köpte min från Adlibris, Pixmania har precis sänkt priset)

Den sistnämnda känns lovande. I toppen vad gäller snabbhet. Inget tangentbord som är ivägen (vad skall man med det till?), utbytbart batteri, 1 Gb inbyggt (300+ romaner), slimmad och tunn och har utvecklats under ett antal år - beprövad mjukvara.

#16

Postad 04 september 2010 - 09:21

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Vad skall man med 3g/wlan till? Så länge plattorna inte har Adobe Digital Editions inbyggt är användningen begränsad i Sverige..

När Amazon lanserade första generationens Kindle var de före sin tid, de visste att kunderna måste få tag på böcker på enklast möjliga vis för att plattan skulle bli framgångsrik. De utrustade plattan med 3G uppkoppling som utan mobil-abonnemang kopplade upp sig direkt mot Amazon-butiken -var som helst- så att man enkelt kunde handla böcker.

Att ladda hem böcker till datorn och föra över dem via usb-kabel är lite för krångligt - inte för dig och mig - men för den breda massan.

Det är ju tom möjligt att använda Kindle helt utan tillgång till dator och internetuppkoppling, och i USA är den en stor succé

Men, precis som du säger - I Sverige är användningen klart begränsad pga att det egentligen inte finns någon svensk butik/bibliotek att koppla en wifi-platta till.

Inget tangentbord som är ivägen (vad skall man med det till?)

Är det renodlad roman-läsning man använder plattan till så är tangenbordet onödigt, men om man använder den till studier är det praktiskt att kunna söka efter fraser, skriva stödanteckningar och för att slå upp ord i ordlistor.

I Kindles fall är det givetvis totalt avgörande för att kunna söka efter böcker i bokaffären, skriva internetadresser etc.

Även om Kindle:s användningsområde är begränsat i Sverige vill jag ge några fler intryck efter några dagars användning:

Den nya Pearl E-Ink skärmen är riktigt bra - klart bättre än skärmen i Iriver Story, och sidbyten sker riktigt snabbt - snabbast av alla läsplattor enligt amerikanska recensioner.

Skärmen har 16 gråskalor jämfört med 8 gråskalor som finns i de flesta plattor på den svenska marknaden (med några undantag)

Bifogad fil  miranda_300px_16shades._V189854541_.jpg   56,04K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  UK_16shades._V186786577_.png   128,64K   3 Antal nerladdningar

Än så länge är Kindle3 (och DX grafit) de enda plattorna med den nya Pearl E-Ink skärmen, men i höst lanserar Sony nya modeller med Pearl. De kommer dock ha en högre prislapp eftersom Sony inte "subventionerar" på samma sätt som Amazon.

Rent prismässigt är Kindle ett fynd - modellen med enbart Wifi kostar 1050:-, med frakt (150:-) och Tull (300:-) blir det 1500:- - några hundralappar lägre än den billigaste modellen i Sverige (billigaste modellen med wifi i sverige kostar 2999:- )

Sedan tycker jag att själva finishen på plattan är underbar, matt svart/grå med bra distinkta knappar och placeringen av sidbyte-knapparna är perfekt enligt mig. Jag kan utan problem hålla plattan i en hand och byta sida med tummen i långa perioder.

Avsaknad av kortläsare för minneskort är inget större problem eftersom det inbyggda minnet är på 4Gb.

Men, vi ska göra klart att Kindle är en produkt framtagen för den amerikanska marknaden.

Menyer finns enbart på engelska, det finns inga svenska tecken på tangentbordet - inte ens i "symbols" som är till för att lägga till ovanliga tecken - och det finns inga titlar på svenska i Amazon-butiken.

Inget stöd på Epub, och böcker via svenska bibliotek fungerar inte rakt av.

Att surfa med wifi fungerar, men det är ingen direkt angenäm upplevelse jämfört med exempelvis iPhone - det får ses lite som "nödsurf" om man absolut vill kolla av sin web-mail utan att resa sig upp/byta apparat.

Det skulle vara trevligt med några "Kindle-anpassade" nyhetssidor - det kanske finns, men jag har inte hittat dem ännu. Mobil-anpassade sidor är OK.

Med 3G uppkopplingen är man som svensk kund begränsad till Amazon-affären och Engelska Wikipedia.

Klart nöjd med inköpet även om begränsningar finns :)

#17

Postad 11 september 2010 - 09:57

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Tack för info Pulver. ePUB är det som gäller för mig, men det var bra och tydlig info även om jag köpt platta redan, nu vet jag iaf att jag inte valt fel (edit: baserat på min preferenser menar jag).

Nu har jag gett omdöme på:


Långt ifrån perfekt (hur vore det om utvecklarna testade sina egna produkter? Såsom ett fodral kanske?) men trots allt en mkt behaglig upplevelse. Med risk för att låta som en gammal fabror när någon läser detta i framtiden hehehe.... F-n vad najs det är att låna ePUB via biblioteket, det funkar riktigt sjysst måste jag säga.
Skönt att slippa det där med återlämningstid som ger böter i den analoga världen.

Redigerat av maxxess, 11 september 2010 - 10:07.


#18

Postad 13 september 2010 - 17:05

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Men vi kan ändå göra klart att det går att läsa svenska böcker på Kindle:

Bifogad fil  Kindle_13.jpg   172,84K   5 Antal nerladdningar

Det är dock inte lika enkelt som på exempelvis Iriver Story.

#19

Postad 14 september 2010 - 22:23

Unregistered27541
  • Unregistered27541
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Men vi kan ändå göra klart att det går att läsa svenska böcker på Kindle:


Det är dock inte lika enkelt som på exempelvis Iriver Story.


Kommer att få min Kindle 3 nästa vecka och är självfallet intresserad av att ibland kunna läsa en bok på svenska (de få svenska författarna jag läser), så vad behövs göra för att lyckas?

Annars tycker jag det verkar vara en klockren produkt om man gillar att läsa, ser verkligen i fram emot det. Särskilt att kunna köpa böcker och få dem på direkten.

Pulver har du några andra tips som man borde vet som blivande kindle ägare?

/tischan

#20

Postad 15 september 2010 - 10:32

Nice
  • Nice
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Efter att ha sett Pulvers bilder blev det en impulsbeställning av en Kindle3 igår...
Har spanat lite på hur läsning av ePub ska gå till och om du har böcker utan drm går de att konvertera till Kindles format.

Om jag förstått rätt verkar programmet Calibre vara att rekommendera.

#21

Postad 15 september 2010 - 16:43

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Kommer att få min Kindle 3 nästa vecka och är självfallet intresserad av att ibland kunna läsa en bok på svenska (de få svenska författarna jag läser), så vad behövs göra för att lyckas?

Precis som Nice påpekar så konverterar man enkelt mellan olika drm-fria format med Calibre - det är inga problem att konvertera en .epub till en .mobi fil som Kindle hanterar.

Är boken drm-skyddad måste man först ta bort skyddet - detta är kontroversiellt och ingenting vi diskuterar här, men det finns information att hämta på Mobile reader forumet (länkat nedan)

Pulver har du några andra tips som man borde vet som blivande kindle ägare?

Ett väldigt aktivt forum med Kindle-information finns här: Mobile reader, det finns dessutom en underavdelning med information om Kindle "hacking" här

Jag köpte min Kindle utan fodral, men nu börjar jag sakna ett. Amazon:s egna officiella fodral med inbyggd belysning som tar ström från Kindle - här - verkar riktigt bra, men är svindyrt...

Jag har testat en billig läs-lampa man kan sätta direkt på plattan från clasohlson - men den var inget vidare...

#22

Postad 15 september 2010 - 19:37

Unregistered27541
  • Unregistered27541
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Precis som Nice påpekar så konverterar man enkelt mellan olika drm-fria format med Calibre - det är inga problem att konvertera en .epub till en .mobi fil som Kindle hanterar.

Är boken drm-skyddad måste man först ta bort skyddet - detta är kontroversiellt och ingenting vi diskuterar här, men det finns information att hämta på Mobile reader forumet (länkat nedan)

Ett väldigt aktivt forum med Kindle-information finns här: Mobile reader, det finns dessutom en underavdelning med information om Kindle "hacking" här

Jag köpte min Kindle utan fodral, men nu börjar jag sakna ett. Amazon:s egna officiella fodral med inbyggd belysning som tar ström från Kindle - här - verkar riktigt bra, men är svindyrt...

Jag har testat en billig läs-lampa man kan sätta direkt på plattan från clasohlson - men den var inget vidare...


Tack för länkaran och tipsen. Verkar som det finns en hel del att läsa på om.

Själv fick jag Amazon:s egna officiella fodral med ledlampa idag och Kindle skall komma på tisdag nästa vecka. Slog till på det dyra fodralet då jag tyckte att det verkade riktigt najs. Men hade jag inte vunnit ett belopp som jag skulle spendera på amazon så hade jag också varit tvecksam. Kan ge en kort review om den är något att ha när jag väl har fått min Kindle.

#23

Postad 17 september 2010 - 16:05

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Slog till på det dyra fodralet då jag tyckte att det verkade riktigt najs.

Trevligt, ångrar själv att jag inte slog till på fodralet - trots att det är dyrt - det verkar riktigt användbart.

#24

Postad 23 september 2010 - 11:42

Unregistered27541
  • Unregistered27541
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har testat min kindle sen i måndags och måste säga att jag är riktigt nöjd. Skärmen är riktigt bra och har inte haft några problem med att läsa i kindle istället för en vanlig bok.

Men på plus sidan är:
*Lätt ta med när man reser (få med många böcker som tar lite plats).
*Tillgång till fria böcker
*Att man på en minut kan köpa en bok för att läsa, gör den mycket användbar.

På minussidan finns två saker:
* olika format för eböcker vilket gör att man blir bunden till vissa bokaffärer om man inte vill mecka lite.
* Utbudet får gärna bli större, det är pågång men man underar varför det skall ta sådan tid, måste finns elektroniska kopior/orginal för att kunna trycka böcker nu förtiden skulle man kunna tycka.

Fodralet med lampan fungerar bra i mörker och "läcker" inte lika mycket ljus som t.ex. en sänglampa. Vilket uppskattas av tjejen och man skall läsa i sängen. Extra plus i det området är att det inte låter vid sidbyte. :)

Sedan skall man använda en ebok för att läsa mycket tidningar skall man nog satsa på något med större skärm än 6 tum.

#25

Postad 25 september 2010 - 09:29

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Jag tycker att diskussionen om läsplattan är klart intressant och passar på att länka in en text från IDG.se:

Trögt för läsplattan i Sverige

Inte direkt förvånande - svenska författare/förlag mfl verkar se både hot och möjligheter med läsplattan.

Just nu pågår bokmässan i Göteborg men jag misstänker att läsplattan inte har någon direkt framträdande roll där.

Problemet ligger inte i hårdvaran utan i avtal/royaltys/bestämmelser hos förlag och distributörer.

Först när det finns en plats där man kan köpa/låna böcker på svenska från både svenska och utländska författare direkt från läsplattan kan den slå igenom på riktigt.

#26

Postad 25 september 2010 - 09:40

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Läsplattan är en trevlig uppfinning som borde finnas hos varje person som gillar att läsa.
Nu senast läste jag Leif GW:s senaste, det var 17 personer i kö på den titeln på stadsbiblioteket. hehe suckers!

Det som i mitt fall var avgörande för en investering i läsplatta var att jag surfade till mitt stadsbibliotek, såg att det fanns hundratals e-böcker under genre spänning/deckare. Mest nordiska författare men jag resonerade som så att medans jag tröskar igenom utbudet så hinner ePUb ta fart ännu.

Faktum är att e-böckerna "tog slut" på mitt bibliotek nyligen - man hade uppskattat fel lånemängd när man tecknade avtal med e-lib :)

Sedan är biblioteken inte bra på att marknadsföra sig, på mitt lokala bibliotek som är hyfsat stort visste man inte ett smack om tekniken med e-böcker.

#27

Postad 26 september 2010 - 08:28

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Hur är utbudet på e böcker från amazon för oss svenskar? Har fått för mig att om man bor utanför USA så har man inte alls tillgång till lika många pga. olika rättigheter från land till land.

Redigerat av Unregistered00b32263, 26 september 2010 - 08:54.


#28

Postad 26 september 2010 - 08:35

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
iPAD blir min rekommendation. Har ingen själv ännu men har testat kompisars och den är kanon. Skärmen är suverän och kan mycket väl mäta sig med e-ink tekniken. Dessutom är den en fullt fungerande dator med alla möjligheter det innebär. Själv kommer jag att köpa modellen med wifi och 3g.

• Läsa e-böcker
• Spela spel
• Surfa
• E-post
• Skriva
• Styra andra enheter
• Se på film
• Lyssna på musik

osv.

#29

Postad 26 september 2010 - 09:57

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Om man inte har nåt emot att läsa på en TFT-skärm så skulle jag rekommendera någon form av Tablet PC. Själv använder jag en gammal HP TC1100 med Windows (just nu XP men snart Windows 7):

Postad bild

Postad bild

Just den modellen är väldigt smidig i och med att man kan koppla loss hela tangentbordet. Traditionella Tablet PCs kan ju bli lite tjocka i "ihopvikt" läge. Synd bara att den inte har en touchskärm utan man måste peka med en speciell penna.

Fördelen med Windows är att man kan läsa alla typer av bokformat, även PDF och CHM som nästan alla fackböcker är.

Jag har testat att läsa tex PDF-böcker på en netbook (när jag blev sugen att skaffa en Asus Eee PC T101MT), men jag tycker att 1024x600 är för låg upplösning (när man visar en hel boksida i taget på skärmen). Min HP TC1100 kör 1024x768 vilket gör rätt stor skillnad.


Och du tror på den där jämförelsen? Den är ju ingeting som iPad. HPn är bara en annorlunda typ av bärbar dator med löstagbart tangentbord och en stylus.

http://reviews.cnet....12.html#manDesc

Redigerat av Unregistered828ccd15, 26 september 2010 - 10:01.


#30

Postad 26 september 2010 - 10:42

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Det jag är rädd för med ipaden är att den är för tung? Orolig för att det blir jobbigt att hålla den med 1 hand när man läser.

Edit. Slog till på en kindle nu. Wifi only modellen. 1750kr ink. frakt/moms och ett läderfodral. Helt ok pris!

Redigerat av Unregistered00b32263, 26 september 2010 - 17:02.


#31

Postad 26 september 2010 - 17:05

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

iPAD blir min rekommendation.

iPAD är trevlig apparat som jag själv kan tänka att skaffa mig - för allting du nämner utom e-bokläsning.

Jag är dessutom övertygad om att vi snart kommer att få se nya iPAD-modeller på 7-10" med retina-display (samma som i iPhone4)

Jobs kommer då övertyga publiken vid presentationen att retina-displayen är utmärkt att läsa från.

Skärmen är suverän och kan mycket väl mäta sig med e-ink tekniken.

Nja, skärmen må vara bra - men det är fortfarande en traditionell dator-skärm med "problem" som skärmuppdatering och bakgrundsbelysning - E-Ink är någonting helt annat.

Det finns en amatör-jämförelse med usb-mikroskop mellan iPAD, Kindle och en tryckt bok - Här

Sedan har ju även bakgrundsbelysta displayer problem i starkt solljus, men en annan klar fördel i mörka miljöer.

#32

Postad 28 september 2010 - 03:11

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

  • 1 180 inlägg
  • 0
Att folk inte förstått att e-ink är ett format helt och hållet utvecklat för läsning. Finns ingen konventionell skärm som ens är i NÄRHETEN idag. Ska man vara seriös med sitt läsande är e-ink ett måste.

Ang plattor så äger jag en Bebook Neo. Kindle 3 är den mest prisvärda läsaren i dagsläget. Dock så tror jag det kommer hända mycket de närmsta månaderna. Bebook släpper en billigare version av Neo för att konkurrera med Kindle 3 och en rad andra tillverkare har modeller på gång som ser intressanta ut.

#33

Postad 30 september 2010 - 06:42

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Jag tror också att iPad kommer med retina, men en ny modell kommer först till våren. Har kollat på e-böcker med iPad och ser inga problem med att läsa på den, jag sitter dessutom hela dagarna och läser på en datorskärm (iMac 27") så jag förstår inte problemet?

Jag säger inte att e-ink inte är bra, men om jag måste välja mellan en iPad och en ren läsenhet med e-ink skulle jag alla dagar ta iPad. Detta för att den kan så oerhört mycket mer och färre prylar vid stranden, hängmattan eller läsfåtöljen ser jag som något positivt. Dessutom är den i färg :)

#34

Postad 30 september 2010 - 09:00

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
En e-boksläsare väger drygt 100g, iPad 700g.
En e-boksläsare klarar sig i många veckor på en laddning, en iPad ca 6 timmar (tror jag)
En e-boksläsare blir bara bättre i starkt ljus, en iPad sämre

Om man läser mycket böcker är valet självklart, och har man råd och man vill så köper man ju både och :)

#35

Postad 30 september 2010 - 11:07

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Har iPaden och läser en del och kan bekräfta att den blir jobbig att hålla i efter ett tag. I övrigt är det ju en underbar maskin.
SItter och velar lite mellan Kindle och Nook nu.

#36

Postad 02 oktober 2010 - 06:47

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Och jag kan bekräfta att min

inte är jobbig att hålla i.

Batteritiden blev bra mkt bättre efter en andra laddning, skönt att slippa bry sig om man somnar ifrån boken en vecka eller så med power=on :-)

#37

Postad 24 oktober 2010 - 09:46

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Som jag påpekat i tråden tidigare tycker jag att denna diskussion är klart intressant och vill därför bjuda på 2st länkar.

Råkade läsa en artikel i tidningen "Språk" som handlade om läsplattor - de hade gjort ett test där en grupp fick pröva på olika läsplattor och lämna omdömme.

Såg nu att artikeln finns online: En platt teknik

Personligen anser jag att testet var fel utfört - placerar man en grupp människor runt ett bord som aldrig sett varken en E-ink läsplatta eller en iPAD tidigare så tycker de självklart att iPAD är en mycket "häftigare pryl"

Det är ju först när man läst en hel roman eller 2 i olika miljöer på de båda apparaterna som man kan lämna en vettig slutsats.

Andra länken är från en användare som gick från att läsa böcker på iPAD till Kindle3 och förklarar de fördelar han upplever: Why I Bought a Kindle 3 and Why I Stopped Using My iPad To Read eBooks

Ha en trevlig läsning :)

#38

Postad 26 oktober 2010 - 04:53

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0

Och du tror på den där jämförelsen? Den är ju ingeting som iPad. HPn är bara en annorlunda typ av bärbar dator med löstagbart tangentbord och en stylus.

http://reviews.cnet....12.html#manDesc


Tror? Jag vet exakt vad båda är eftersom jag äger både en HP och en ipad. Dom är bra på lite olika saker.

#39

Postad 28 oktober 2010 - 19:18

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
En kanske korkad fråga:
Jag spelar en del piano och skulle vilja ha nån läsare för pianonoter. Skulle en ren eboksläsare fixa att läsa noter från t.ex. PDF och är dom mycket mindre än en A4?

#40

Postad 31 oktober 2010 - 09:17

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

En kanske korkad fråga:
Jag spelar en del piano och skulle vilja ha nån läsare för pianonoter. Skulle en ren eboksläsare fixa att läsa noter från t.ex. PDF och är dom mycket mindre än en A4?

Inte någon korkad fråga. Många plattor kan läsa PDF men de flesta har en skärmstorlek på ca 6" (ca 15cm på diagonalen) vilket jag misstänker att du tycker är för litet.

Alternativet är Amazon Kindle DX som har en skärmstorlek på ca 10" (ca 25,5 cm på diagonalen) - för stor platta för smidig roman-läsning (enligt mig), men bättre lämpad för ditt ändamål.

Det finns diskussioner över hur bra Kindle-plattorna är för PDF-läsning men det ska jag inte uttala mig om eftersom jag inte testat själv.

Bifogad fil  kindle_dx_vs_kindle_2.jpg   47,87K   3 Antal nerladdningar
(storleksjämförelse mellan Kindle 6" och 10" - generation2)

Att handla Kindle från Amazon just nu är ganska smart eftersom dollarn är låg.
........................................................................
Den största konkurrenten till Kindle i USA är Barnes & Noble Nook

Konceptet är liknande Amazon:s - en stor bokhandlare som säljer en platta med subvention och vill ta tillbaka pengar på bokförsäljning.

Nyligen lanserades Nook Color:

Bifogad fil  bn_nook_pr_top_1.jpg   53,09K   2 Antal nerladdningar

som onekligen väcker upp en del känslor hos olika användare på bla mobile reader forumet.

Det är en android-platta med touch LCD-skärm och den har alltså alla de "nackdelar" en LCD-skärm har - min personliga åsikt är att iPAD är ett bättre val än Nook color.

B&N har även en Nook med E-Ink - men man kan inte köpa eller använda Nook-plattorna i sverige utan att först "hacka" dem.

#41

Postad 31 oktober 2010 - 10:54

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Tack för det fina svaret Pulver! :)

Låter ju intressant med en Kindle DX, men känns ju ändå som det är rätt mycket pengar. Jag hoppas att på några års sikt att priserna kommer att rasa och det kommer att komma fler stora alternativ.
Kanske till och med en not-platta. Just i pianots fall skulle ju två sidor intill varandra vara optimalt, eftersom piano-noter ofta har så stor mängd noter. Samt något smidigt sätt vända sida, utan att man förhoppningsvis behöver använda händerna.

#42

Postad 04 november 2010 - 06:17

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Ipad banar väg för svensk e-boksboom - artikel i expressen.

Står bla lite om Amazons planer att etablera sig i Sverige - frågan är om det innebär böcker på svenska hos amazon ?

#43

Postad 05 november 2010 - 11:56

Bo0oga
  • Bo0oga
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hejsan allihopa! :)

Jag är intresserad av att köpa en Kindle 3 nu när dollarn är såpass låg. Det jag tänkt att använda den till i första hand är att läsa pdf-filer. Har mängder av fakta/läro-böcker och studier i pdf-format på datorn som jag gärna skulle vilja ha samlat på en läsplatta för enklare åtkomst. Min fundering gäller lite hur smidigt detta funkar; är det bara är att koppla in Kindlen via USB och "dra över" filerna så är det klart? Isf blir det nog en beställning =) Tack på förhand, och trevlig helg!

#44

Postad 05 november 2010 - 17:41

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Jag är intresserad av att köpa en Kindle 3 nu när dollarn är såpass låg.

Kollade nu och såg att Kindle3 Wifi kostar 954:- :)

Med frakt/tull/moms blir det ca 1350:-

Ett tips kan vara att lägga till det officiella fodralet med inbyggt ljus - det är dyrt, men bra,

Har skaffat det själv och är väldigt nöjd.

Slutsumman om man beställer med fodralet landar på strax under 2000:- inklusive frakt/moms/tull.

är det bara är att koppla in Kindlen via USB och "dra över" filerna så är det klart?

Ja :unsure:

En förvarning är dock att pdf:er med liten text kan vara svåra att läsa.

Har testat att lägga över några stycken manualer i pdf på kindle och de fungerar bra - men finstilt text är svår att se.

Ungefär som text på en nedskalad bild - det blir svårläst.

#45

Postad 06 november 2010 - 18:00

Bo0oga
  • Bo0oga
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tack så mycket Pulver för svaret och råden! :( Jag önskar att jag kunde testa att läsa en bok på kindle innan jag köpte den, men det verkar vara svårt att ordna. Eftersom jag nästan uteslutande ska använda den till pdf-böcker och vetenskapliga artiklar i pdf-format är det viktigt att det gå att läsa dem. Hur funkar det att läsa en pdf med diagram till exempel, går det eller måste man bläddra/zooma kors och tvärs så att det blir alldeles för opraktiskt?

http://www.wjgnet.co...327/16/5257.pdf är ett exempel på en pdf jag har hundratals av, som jag gärna skulle vilja ha in på datorn. (Free text från Pubmed) Det är en studie om cancer, med flera diagram...Ungefär sådan textstorlek (och likartat upplägg) är det också i de flesta pdf-filer jag skulle vilja ha samlat på en kindle.
Hur tror du det skulle funka? Ha det bäst! :lol:

#46

Postad 07 november 2010 - 02:26

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0
Bo0oga, om pdf-filer är din prioritet så är Sonys nya e-bokläsare bättre än Kindles då den stöder resizing av texten, du kan alltså förstora texten så att den tar upp hela skärmen. Dock ska det sägas att 6" är ganska litet oavsett om du ska kolla på massa diagram å grejer i pdf. Är det bara text funkar det dock bra i sonyn. Vad gäller Sony så har jag sett att de kommer släppa en 9"-läsare senare i år. Det kan nog vara värt att vänta på om du har möjlighet, kommer funka mycket bättre med pdf med den storleken, dock antagligen lite för stort vad gäller läsning av vanliga böcker. Åtminstone för min smak :(.

Jag har själv köpt en Sony PRS-650 precis, fick hem den för 3 dagar sen och är sjukt nöjd. Superkvalitet, dock är den märkbart dyrare än Kindle 3 som även den är jättebra och har sina fördelar. Det handlar om vad du prioriterar för egenskaper hos läsaren och hur mycket du är villig att betala. Jag vågar iaf säga att Sony PRS-650 och Kindle 3 är de två bästa läsarna just nu, båda med sina för- respektive nackdelar.

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 07 november 2010 - 02:29.


#47

Postad 07 november 2010 - 10:23

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Hur funkar det att läsa en pdf med diagram till exempel, går det eller måste man bläddra/zooma kors och tvärs så att det blir alldeles för opraktiskt?

Jag laddade in pdf:en du länkade till och tog några bilder:

Bifogad fil  2.JPG   41,01K   13 Antal nerladdningar
så här ser det ut rakt av - sidan blir skalad för att passa fönstret

Bifogad fil  6.JPG   24,63K   11 Antal nerladdningar
texten är knappt läsbar

Bifogad fil  4.JPG   38,23K   6 Antal nerladdningar
man kan då ställa i vilken storlek man vill läsa pdf:en

Bifogad fil  3.JPG   44,93K   8 Antal nerladdningar
man drar förstoringsglaset dit man vill läsa

Bifogad fil  5.JPG   51,69K   8 Antal nerladdningar
förstorad text

Bifogad fil  7.JPG   23,39K   10 Antal nerladdningar
som är betydligt mer läsbar

Ganska omständigt alltså.

Precis som Fr0ggeh skulle jag rekommendera en större platta - exempelvis Kindle DX på 10" för sådana artiklar.

När jag ändå hade kameran framme tog jag några fler bilder:

Bifogad fil  1.JPG   45,37K   10 Antal nerladdningar
inställningar för storlek mm vid romanläsning

"Text to Speech" är en datorröst som läser texten, men det fungerar bara på engelska - svenska blir en gröt.
Det finns en kvinnlig och en manlig röst.

Bifogad fil  8.JPG   54,01K   6 Antal nerladdningar
Amazon:s egna "officiella" fodral med inbyggd belysning

Jag har testat några billiga lampor man kan fästa direkt på plattan för att läsa i skum belysning men ingen av dem har varit bra.

Belysningen i Amazon:s fodral är däremot riktigt bra - led-lampan är "dold" så att den inte stör ögonen, men lyser ändå upp skärmen riktigt bra.

Det bästa är att strömmen hämtas från plattan så man slipper tänka på batterier samt att lampan är smart: när plattan går ned i sparläge (skärmsläckaren) släcks lampan och tänds igen när man väcker plattan :(

#48

Postad 07 november 2010 - 10:57

Bo0oga
  • Bo0oga
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tusen tack ska ni ha Fr0ggeh och Pulver för mycket matnyttig info, och ett extra tack för bilderna! :) Det får nog helt enkelt bli så att jag sneglar mot en platta med större skärm istället, eventuellt avvaktar några månader och ser vad som händer på läsplattemarknaden. Verkar ju vara mycket på gång :)

#49

Postad 09 november 2010 - 03:02

Bo0oga
  • Bo0oga
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Dök faktiskt upp en fundering till :) Sökte runt på diverse ställen och råkade se att man kan konvertera pdf-filer så att de "passar bättre" till kindlens format, med hjälp av ett program som heter Calibre.
Tex här: http://www.unrulygui.../#axzz14kJivaag

Hur pass bra kan detta tänkas bli? Kan det bli såpass bra så att texten går att läsa smärtfritt, men att bilderna blir lidande?

Ha det fint!

#50

Postad 09 november 2010 - 23:10

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

  • 779 inlägg
  • 0

Dök faktiskt upp en fundering till :( Sökte runt på diverse ställen och råkade se att man kan konvertera pdf-filer så att de "passar bättre" till kindlens format, med hjälp av ett program som heter Calibre.
Tex här: http://www.unrulygui.../#axzz14kJivaag

Hur pass bra kan detta tänkas bli? Kan det bli såpass bra så att texten går att läsa smärtfritt, men att bilderna blir lidande?

Ha det fint!

Förhoppningsvis kan du få detta besvarat av någon med Kindle, men jag vill bara poängtera om det inte framgick av mitt föregående inlägg att på Sonys nya läsare så funkar det redan att bestämma storleken på texten så att det anpassas för skärmen med pdf - utan att byta format via calibre eller liknande program - på precis samma vis som du gör med vanliga romaner.

Jag har tyvärr inte min kamera hemma nu då den är utlånad, förhoppningsvis kan jag få tillbaka den om någon dag och smälla några bilder på hur din exempel-pdf ser ut i min Sony ebokläsare. Men redan nu kan jag säga att om det är mycket bilder och diagram så är det värt att vänta på en större skärm, oavsett om det då blir Kindle, Sony eller något annat märke. Jag har vissa böcker i pdf-format som funkar perfekt att läsa på min ebokläsare men bilder osv blir nog inge vidare. Ska försöka få upp några bilder inom de närmsta dagarna!

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 09 november 2010 - 23:11.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.