Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

E-boksläsare

330 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
iriver Story (Läsplattor) 3 6,6 (4) Inga priser
Bookeen Cybook Gen3 Gold (Läsplattor) 4 7 (2) Inga priser
Spectra Electronics Readee (Läsplattor) 2 3,5 (3) Inga priser
Sony PRS-350 (Läsplattor) 9 6,33 (2) Inga priser
Sony PRS-650 (Läsplattor) 1 8 (3) Inga priser
Amazon Kindle Wi-Fi (Läsplattor) 6 7,8 (4) Inga priser
iriver Story HD (Läsplattor) 9 5,91 (10) Inga priser
Sony PRS-T1 (Läsplattor) 9 7,56 (17) Inga priser
iriver Story HD WiFi (Läsplattor) 6 5,75 (3) Inga priser
Kobo Glo (Läsplattor) 5 7,73 (10) Inga priser

#301

Postad 28 februari 2013 - 22:50

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Vad tror ni om Prestigio Per-3464?
Den finns visserligen inte i lager i Sverige än men den finns från utlandet.
http://www.dustinhom...er-6-4gb-e-ink/

Jag vill hitta en så billig platta som möjligt som ska bli en present.
Varit inne lite på Kindle men beställa från Amazon blir himla dyrt.

Prestigio kommer att gå på 714 inkl frakt för mig. Bra val?

#302

Postad 28 februari 2013 - 23:52

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Vad tror ni om Prestigio Per-3464?
Den finns visserligen inte i lager i Sverige än men den finns från utlandet.
http://www.dustinhom...er-6-4gb-e-ink/

Jag vill hitta en så billig platta som möjligt som ska bli en present.
Varit inne lite på Kindle men beställa från Amazon blir himla dyrt.

Prestigio kommer att gå på 714 inkl frakt för mig. Bra val?

Jag vet inget om läsplattan i sig, men är det inte värt 135:- extra att ta den ifrån Dustin?
Det är inte roligt att ge bort något som börjar krångla. Har man sedan handlat utomlands blir det än värre.

#303

Postad 01 mars 2013 - 00:01

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Jag vet inget om läsplattan i sig, men är det inte värt 135:- extra att ta den ifrån Dustin?
Det är inte roligt att ge bort något som börjar krångla. Har man sedan handlat utomlands blir det än värre.


Jag var lite otydlig där, det är från dustinhome den kostar det med studentrabatt. :)

Det är ju svårslaget. Steget upp i pris finns Adlibris Letto och Kindle 5 från webhallen, men det skulle vara intressant att se hur Prestigio står sig i förhållande till dessa.

#304

Postad 01 mars 2013 - 00:48

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Jag var lite otydlig där, det är från dustinhome den kostar det med studentrabatt. :)

Det är ju svårslaget. Steget upp i pris finns Adlibris Letto och Kindle 5 från webhallen, men det skulle vara intressant att se hur Prestigio står sig i förhållande till dessa.

Ja då förstår jag bättre.
Kindle 5 kostar iofs bara 137,50 USD*, (890 SEK), med frakt, tull och allt från Amazon.
Jag beställde en Paper white i går och den ska komma i morgon. (Befinner sig just nu i Köln.)

Dustin är svårslagna, men att reklamera till Amazon är smidigt, även om de tar tid på sig.

*) Det brukar vara billigare att ändra till att bli debiterad i originalvalutan.

#305

Postad 01 mars 2013 - 14:59

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Hur är det med Kindle Paper White?
När den går ner i Standby, visar den slumpmässiga bilder som Kindle 3 eller visar den framsidan på boken man för närvarande håller på och läser?

/Gojan

#306

Postad 01 mars 2013 - 16:43

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Slumpmässiga bilder som Kindle 3.

#307

Postad 01 mars 2013 - 23:27

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Det är i mitt tycke Amazons märkligaste strategibeslut.
Förmodligen vill de helst att man väljer varianten med reklam, eftersom man ändå inte har någon nytta av viloskärmen.
Jag inbillar mig snarare att man blir mer benägen till att läsa om man ser rätt omslag, och att det i längden borde gynna deras försäljning.

#308

Postad 02 april 2013 - 12:37

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Är det android i botten på Kobo Glo eller Kindle Paberwhite? Är jag helt ute och cyklar nu kanske?? Det jag är ute efter är om det går att köra dropbox på dem. Gör ju det nu med min surfplatta och telefon. Dels är det smidigt när man skall kopiera ner böcker till plattan (och telefonen). Bara att kopiera till dropbox och sen har man ju böckerna i alla sina enheter med dropbox på. Men framförallt är det smidigt genom att böckerna hela tiden syncas så att man hamnar på rätt sida om man växelvis läser i telefon och platta.

Redigerat av Unregistered508e5cf4, 02 april 2013 - 12:37.


#309

Postad 02 april 2013 - 17:22

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0

Är det android i botten på Kobo Glo eller Kindle Paberwhite? Är jag helt ute och cyklar nu kanske?? Det jag är ute efter är om det går att köra dropbox på dem. Gör ju det nu med min surfplatta och telefon. Dels är det smidigt när man skall kopiera ner böcker till plattan (och telefonen). Bara att kopiera till dropbox och sen har man ju böckerna i alla sina enheter med dropbox på. Men framförallt är det smidigt genom att böckerna hela tiden syncas så att man hamnar på rätt sida om man växelvis läser i telefon och platta.


Kobo Glo vet jag inte men Kindle eboksläsare är inte Android utan något eget. Köper du böcker i Amazons egen butik så har du Kindle Whispersync som syncar mellan alla dina enheter. För att skicka böcker eller filer till Paperwhite så kan du antingen eposta dem, föra över via sladd, eller via internet med hjälp av pluginprogram för webbläsare, appar eller program för windows/macos där du bara högerklickar och väljer send to kindle.

#310

Postad 03 april 2013 - 14:24

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Är det android i botten på Kobo Glo eller Kindle Paberwhite? Är jag helt ute och cyklar nu kanske?? Det jag är ute efter är om det går att köra dropbox på dem. Gör ju det nu med min surfplatta och telefon. Dels är det smidigt när man skall kopiera ner böcker till plattan (och telefonen). Bara att kopiera till dropbox och sen har man ju böckerna i alla sina enheter med dropbox på. Men framförallt är det smidigt genom att böckerna hela tiden syncas så att man hamnar på rätt sida om man växelvis läser i telefon och platta.


Du kan surfa via wlanet till din dropbox-sida och ladda ner dina e-böcker till Kobo Glo. Mycket smidigt att låna från bibblan på stationära datorn och lägga i dropboxen.

#311

Postad 03 april 2013 - 16:18

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Du kan surfa via wlanet till din dropbox-sida och ladda ner dina e-böcker till Kobo Glo. Mycket smidigt att låna från bibblan på stationära datorn och lägga i dropboxen.


Förutsatt då att man lyckats ta bort drm-skyddet på biblioteksböckerna då alltså?

Ok att kopiera ner böcker till läsplattan via dropbox är alltså inga problem. Fast att synka böcker man läser växelvis på telefon lär inte gå att lösa?

#312

Postad 04 april 2013 - 12:30

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Förutsatt då att man lyckats ta bort drm-skyddet på biblioteksböckerna då alltså?

Ok att kopiera ner böcker till läsplattan via dropbox är alltså inga problem. Fast att synka böcker man läser växelvis på telefon lär inte gå att lösa?


Du måste inte ta bort skyddet, men det går :) Skyddet gör ju bara att boken får ett "bäst-före-datum". Sen kan man ju alltid låna om den.
Jag läser också böckerna på olika enheter, men har hittills bläddrat fram till där jag är. Det finns ett synk-program till Windows men jag har aldrig testat det.

#313

Postad 05 april 2013 - 06:41

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Du måste inte ta bort skyddet, men det går :) Skyddet gör ju bara att boken får ett "bäst-före-datum". Sen kan man ju alltid låna om den.
Jag läser också böckerna på olika enheter, men har hittills bläddrat fram till där jag är. Det finns ett synk-program till Windows men jag har aldrig testat det.


Ok, tack för din information. Kommer nog slå till på en Kobo. Är du nöjd med den annars och är det behagligare att läsa på den än på en vanlig surfplatta? Jag läser mycket på min surfplatta nu och tycker det går ganska bra men det blir jobbigt för ögonen när man har mörkt i rummet tycker jag. Snart vill man ju också sitta ute och läsa och det är ju omöjligt med surfplattan.

#314

Postad 05 april 2013 - 07:20

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Ok, tack för din information. Kommer nog slå till på en Kobo. Är du nöjd med den annars och är det behagligare att läsa på den än på en vanlig surfplatta? Jag läser mycket på min surfplatta nu och tycker det går ganska bra men det blir jobbigt för ögonen när man har mörkt i rummet tycker jag. Snart vill man ju också sitta ute och läsa och det är ju omöjligt med surfplattan.


Precis som du säger är det omöjligt att läsa i solen med en surfplatta. Och läsplattan briljerar både i ljus och mörker. För att inte tala om batteritiden jämfört med en surfplatta. Och så mycket lättare att hålla i. Inget att tveka på :)

#315

Postad 08 april 2013 - 10:14

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Hur bökigt är det egentligen att Kindle PW inte klara epub? Det är ju i princip enda formatet som jag använder när jag köper eller lånar böcker. Är det bökigt att konvertera? Eller görs det automatiskt om man för över en fil mha Calibre. Kan inte bestämma mig för om jag skall ha Kobon eller Kindlen. Kobon har ju den stor fördelen att den tar Epub. Dock verkar det som att en tester pekar på att Kindlen ger en något bättre läsupplevelse. Mer likt vanligt papper samt bättre kontrast på texten vad jag kan förstå. Vad säger ni som har läsarna+

#316

Postad 08 april 2013 - 17:57

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Calibre konverterar epub böckerna automatiskt så det enda jag märker av är att det tar lite längre tid att föra över boken till min Kindle än vad det tar att föra över den till frugans Sony PRS-T1.

/Gojan

#317

Postad 10 april 2013 - 09:37

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Ni som har "reklamvarianten" av Kindle PW, hur störande är reklamen? Är det värt 200:- + lite extra leveranstid att via Bazula handla en som är utan reklam?

#318

Postad 10 april 2013 - 10:55

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 1

Ni som har "reklamvarianten" av Kindle PW, hur störande är reklamen? Är det värt 200:- + lite extra leveranstid att via Bazula handla en som är utan reklam?


varför inte köpa direkt från amazon.com?

#319

Postad 11 april 2013 - 09:17

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

varför inte köpa direkt från amazon.com?


Ja då gjorde jag just det. Det var ju inga problem och billigare blev det.

#320

Postad 18 april 2013 - 08:56

Vietnam
  • Vietnam
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har just köpt en Kobo Glo. Hur lyckas man få in en biblioteksbok i den? Obs jag är en riktig nybörjare! Jag lyckas få hem eböcker till datorn. Jag lyckas få kontakt mellan dator och läsplattan med sen vill inte plattan ta emot boken. Får ett meddelande att det inte fungerar. -å det märker jag ju...
Novis

#321

Postad 18 april 2013 - 09:12

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Har just köpt en Kobo Glo. Hur lyckas man få in en biblioteksbok i den? Obs jag är en riktig nybörjare! Jag lyckas få hem eböcker till datorn. Jag lyckas få kontakt mellan dator och läsplattan med sen vill inte plattan ta emot boken. Får ett meddelande att det inte fungerar. -å det märker jag ju...
Novis


Att det inte funkar beror väl på att du inte har något Adobe ID på plattan. Finns lite info om detta här, http://www.kobobooks.com/ade. Vill man slippa att krångla med det finns det ju program för att ta bort DRM-skyddet på filerna från biblioteket har jag hört...... Går nog att googla sig fram till vilket program man skall ha till det.

#322

Postad 18 april 2013 - 09:31

Vietnam
  • Vietnam
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jo jag har installerat Adobe Digital Editions 2.0 på datorn. Ska jag ha det på plattan oxå?

#323

Postad 18 april 2013 - 09:39

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Jo jag har installerat Adobe Digital Editions 2.0 på datorn. Ska jag ha det på plattan oxå?


Nej, det du behöver göra är väl att autentiera plattan och ge den ett Adobe ID enl punkt 4 i länken jag la ut. Alltså enl nedan.
How do I authorize my Kobo eReader with Adobe?


Before you can use Digital Editions to transfer books to your Kobo eReader, you must authorize your eReader with Adobe. When you authorize your Kobo eReader, Adobe adds it to the list of devices associated with your Adobe account. Adobe limits the number of eReaders and computers you can use with their software, which is why this is necessary.
Authorizing takes only a moment.
To authorize your eReader:

  • Connect your Kobo eReader to your computer and select Manage Library.

  • Start Digital Editions.
    If you were already using Digital Editions, restart it so that it will find your eReader and start the Device Setup Assistant.

  • Click Authorize Device.

  • Click Finished to complete the process.
Your eReader will now be listed as one of your Bookshelves in Digital Editions. You can drag books from your Digital Editions library to the eReader icon to copy them to your eReader.

#324

Postad 19 juli 2013 - 12:58

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Glömde min Paperwhite på ett tåg för ett tag sedan :(

Frågan är nu, en ny Paperwhite eller en Kobo Glo + en Kobo Mini kanske?
Kan man läsa böcker köpta hos Amazon på dom?

http://www.kobo.com/koboglo

http://www.kobo.com/kobomini

#325

Postad 19 juli 2013 - 14:04

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Hittade ännu en rolig läsare:
http://www.kobo.com/koboaurahd/

#326

Postad 04 augusti 2013 - 07:16

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Lite intressant läsning för intresserade:

SVD - E-boken gör läsaren till ett objekt

Står bla om att amazon funderar på att göra intåg i sverige.

E-böcker kostar biblioteken dyrt

Känns som att dagarna när vi kunde låna nya populära e-böcker samma dag de släpptes är långt borta - numera är det tidsbegränsningar eller totala stopp för utlåning.

#327

Postad 04 augusti 2013 - 08:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag förutspår en mobiltelefon med e-book teknik. När solen skiner behöver man ju inte bakbelysning som inte e-book heller behöver. När man sedan behöver bakbelysning så går den på automatiskt. Bra va?

#328

Postad 04 augusti 2013 - 08:05

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Jag förutspår en mobiltelefon med e-book teknik. När solen skiner behöver man ju inte bakbelysning som inte e-book heller behöver. När man sedan behöver bakbelysning så går den på automatiskt. Bra va?


E-ink display på baksidan av telefonen kanske hade varit ngt?

#329

Postad 04 augusti 2013 - 08:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Smart! Då behöver man bara vända på telefonen om man behöver bakgrundsbelysning.. :)

#330

Postad 12 november 2013 - 10:02

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Kan påverka många som använder ebok-läsare:

http://www.idg.se/2....bocker-drabbade

#331

Postad 15 januari 2014 - 15:01

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Väldigt intressant läsning angående "spelet" mellan bibliotek och förlag - angående det pågående låsta läget av utlåning av e-böcker:

http://www.idg.se/2....nska-e-bockerna



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.