Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vienna Acoustics-klubben

216 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vienna Acoustics Strauss (Golvhögtalare) 1 8,67 (5) Inga priser
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (Golvhögtalare) 0 9 (5) 99 000:-
Vienna Acoustics Oratorio (Centerhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Vienna Acoustics Haydn Grand (Surroundhögtalare) 1 8,2 (4) Inga priser
Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand (Golvhögtalare) 1 9,29 (6) Inga priser
Vienna Acoustics Heritage Mahler (Golvhögtalare) 0 8,4 (4) Inga priser
Vienna Symphonic Orchestra: Highlights (DVD) (DVD-filmer) 2 5 (1) Inga priser
Vienna Acoustics Mozart Grand (Golvhögtalare) 3 8 (2) 53 000:-
Vienna Acoustics Bach Grand (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Vienna Acoustics Klimt The Music (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) 295 000:-
5 relaterade trådar

#1

Postad 26 augusti 2011 - 10:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tänkte att jag skulle starta en Vienna Acoustics-klubb då det finns klubbar om alla andra märken. Jag känner till att det är ytterst få som äger högtalare av detta märke i vårt avlånga land, men det är väl ingen omöjlighet att märket kan växa om bara folk går och lyssnar på högtalarna.

Först kan jag skriva det jag har hemma.
Ett par VA Beethoven Concert Grand, som drivs via en Rotel 1092.

Ljudets karaktär är av värme som jag aldrig hört tidigare, även om jag lyssnat på andra dyra högtalare från andra märken såsom bose, infinity, thiel och sonus. Om man tycker om ett varmt mångnyanserat ljud så är VA en högtalare som jag kan rekommendera att man går och lyssnar på även om man måste ta sig en bit för att lyssna.

En recension säger följande: "I popped the disc in the Musical Fidelity SACD player and went straight to the first bonus cut, track 12. (I liked the idea of first hearing something totally unfamiliar.) Halfway through Billy Eckstine's "Jelly, Jelly," with Roy Hargrove on trumpet, the first word that sprang to mind was vivid. The second was rich. The third was inviting, followed closely by delicate."

Samma recencent fortsätter att lovorda högtalarna med: "I concluded that the Beethoven Grand was a vivid, rich, inviting, and delicate-sounding speaker that produced good soundstage depth", "When the disc ended, I thought, This speaker is designed more to draw you into the music than to bowl you over with it." "the sound never led to boredom, nor did I hear any overt colorations. It was more a feeling and a sensation".

Det avslutas med:" For well over a month, the Beethoven Concert Grand provided me with exceptionally well-balanced, nearly full-range listening pleasure. On top, the speaker was silky smooth, airy, open, and neither overly aggressive (unless pushed) nor frustratingly polite and soft", "I didn't learn the price of Vienna Acoustics' Beethoven Concert Grand until just before sitting down to write this review. It came as a bit of a shock /.../ for what you get, the Beethoven Concert Grand is an outstanding value"

"While no speaker will please everyone, and some listeners will be drawn to a brighter, more forward sound, many of you will still be happy to come home to the Vienna Acoustics Beethoven Concert Grands long after you've written your check".
http://www.stereophi...enna/index.html

En annan recencent citeras med: "A truly extraordinary product that will re-calibrate your expectations"
En till: " Perspektivet er noget af det bedste jeg har hørt, der er dynamik, diskanten er meget åben og klar, og så kan den spille en god, fast og præcis bund"

Så fortsätter det i recension efter recension och det är inte märkligt att högtalaren vunnit flertalet priser, inklusive det prestigefyllda
Diapason d´Or 2005 France (Beethoven Baby Grand)
samt
Audio Excellence Award 2006 Japan
och
Lyd & Bilde Award 2006/2007 Norway.

Så till alla er där ute som letat ljud, köpt många högtalare men hela tiden känt att det måste finnas något mer där ute. Åk på en resa, ta er tid för en demo med Vienna Acoustics och njut av upplevelsen att ni äntligen funnit det rätta märket för er =)

Redigerat av Zartok, 26 augusti 2011 - 10:50.


#2

Postad 14 september 2011 - 12:03

knegar´n
  • knegar´n
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Har varit sugen på att provlyssna Vienna högtalare enda sedan jag läste ett test av Baby Grand modellen i Hifi&Musik för ett antal år sedan. Köpte Monitor Audio Rx 8 för ca ett år sedan och är i och för sig nöjd med dessa. Nu hittade jag dock två annonser på Hifimagasinet, ett par Mahler och ett par Strauss till salu... Blir man sugen ju :-) . Nåja får nog ha lite is i magen. Kräver dom mycket av förstärkaren? Är ju rätt maffiga pjäser så jag kan tänka att dom kräver en del ström för att blomma ut. Får väl ta och försöka provlyssna nån gång snart, verkar onekligen vara välbyggda grejer.

Mvh

#3

Postad 18 september 2011 - 14:17

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Hade nog suttit med ett par Mozart idag om inte jag hade blivit pappa tidigare i år. Har lyssnat på en del på Viennas högtalare och tycker att dom är otroligt bra och dessutom fantastiskt snygga.

#4

Postad 23 september 2011 - 23:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ursäkta för sent svar.
Knegarn: jag använder en rotel 1092 som slutsteg, och då drivs mina concert grand väldigt bra. det är dock ett ganska kraftigt slutsteg som ändå har gått på 25000 nytt. man behöver med andra ord rätt så bra kringutrustning för att högtalarna ska spela bra. testade med min vanliga yamaförstärkare och det lät kalopsvärdelöst. så som svar så blir det nog tyvärr att man gärna får ha endel kraft. i mätningar har iaf mina gått ner till ungefär 2.5 ohm, vilket kräver en hel del kraft från förstärkaren.

vad har du hemma att driva dom med?
jag har så gott som redan nu bestämt mig för att jag ska äga the kiss eller the music när jag flyttat härifrån. man blir som skadad efter att man lyssnat till dessa speciella pjäser. ingen annan högtalare är lika varm, och för oss som älskar det så finns det sen inget annat. thiel, canton, elac, bw, dynaudio... tom sonus faber, inga av dessa märkens dyra högtalare har kunnat mäta sig med det jag upplever att jag får från mina concert grand. jag har verkligen hittat hem =) jag vill starkt rekommendera dig att provlyssna OM du har råd till dom, du borde inte bli besviken om du uppskattar ljud som jag gör.

jag beklagar, galaxdödaren. men du har nog andra ljuvliga ljud att lyssna på ;)

#5

Postad 24 september 2011 - 08:35

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

jag beklagar, galaxdödaren. men du har nog andra ljuvliga ljud att lyssna på ;)


He, he. Absolut.

När jag inte lyssnar på barnjoller och ibland skrik så ljuder det musik ur ett par B&W 805S vilket får duga tills jag eventuellt har råd med ett par Vienna. Tydligen så har dom ju uppgraderat Mozart så förhoppningsvis låter den nu ännu bättre, tyvärr så uppgraderades priset också...

#6

Postad 24 september 2011 - 22:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
tja, jag får ju säga att du kan välja att lyssna på sämre högtalare, läs detta;
http://www.stereophi...enna/index.html

jag får bilden av att mozart är steget före baby grand, vilket innebär ett baselement mindre. dock så tror jag att det är samma typ av element, vilket innebär att du är utlovad ett extremt fint mellanregister och en ypperlig diskant. som du kan läsa i testet så kör killen dessa småttingar brevid ett par 90kilosklumpar och hans audiofilfruga tror att han spelar dom jättelika högtalarna när han spelar dom "små" söta mozart.

jag tror att du kommer att bli glatt överraskad om du får testa högtalarna med bra kringutrustning samt en bra producerad musik. det är definitivt inga högtalare för disco, och även fast jag inte har testat sådan musik i mina concert grand så vet jag inte hur dom skulle svara. trippla sjutums baselement i båda högtalarna borde ju iofs borga för bra bas, men jag tror att det går att finna mer dunka dunka för pengarna. men då ska man ju inte ha dessa underbart musikaliska högtalare heller ;)

dina b&w skulle jag tippa har ett mer kraftfullt ljud med mörkare framtoning (om dom låter som nuvarande bw), men även där är det ju en smaksak. du har inga dåliga högtalare, absolut inte. själv så upplever jag dock b&w som... ja, klumpiga i ljudet om man ser till viennas ballerinor helt enkelt. hoppas du får möjligheten att både provlyssna och sedan äga ett par viennor. man behöver bara ett par innan man ska vara fast för livet. jag är allvarligt skadad av dom och har ställt in siktet på the music =D

#7

Postad 24 september 2011 - 22:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag har haft ett par Strauss, mycket trevliga högtalare :)

#8

Postad 28 september 2011 - 14:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag har haft ett par Strauss, mycket trevliga högtalare :)


där ser man =) jag trodde i ärlighetens namn att jag skulle vara ensam i den här tråden då vienna acoustics (tyvärr) är ett så pass okänt märke i sverige. jag kan inte förstå hur det kommer sig för övrigt då dom piskar allt jag någonsin lyssnat på med hästlängder, i varierande prisklasser. nu har jag inte lyssnat på ett par högtalare för en kvarts miljon iofs, och troligt att det är en annan ljudupplevelse, men jag har hört en hel del semi-highend för runt 100.000 kr och viennorna som jag har spelar varmare än samtliga märken. värmen tillsammans med kristallklar diskant går jag riktigt igång på och det finns helt enkelt inte hos andra högtalare. iaf inte som jag lyssnat på.

jag trodde faktiskt att ett par golvare från sonus faber skulle kunna matcha den varma klangen, men långt ifrån. det var ett kargt, kyligt ljud. väldigt neutralt och dom lät otroligt korrekta i ljudåtergivningen i övrigt. men då var det det här med värmen i ljudet.

jag kommer troligtvis att åka ner till göteborg inom ett år och där ska jag passa på att lyssna på dom högtalare som jag TROR kommer att bli mina referenshögtalare; the music. man ska ju inte säga något förrän man hört högtalarna förståss.

... sitter just nu och pluggar samtidigt som jag lyssnar på number of the beast. härligt ljud från distad gitarr -check =)

#9

Postad 11 oktober 2011 - 23:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
mozart grand ute för försäljning. ser man till utseende så är det föregångarna till beethoven. eller den minsta i serien typ. en bas, en mellan och en diskant tror jag ligger i det hela. Kanske lite högt pris beggad om det är det jag tänker att det ska vara, men å andra sidan så spelar dom säkert också mycket trevligt =)

https://www.minhembio.../marknad/317321

Redigerat av Zartok, 11 oktober 2011 - 23:11.


#10

Postad 01 november 2011 - 08:21

gottegrisen
  • gottegrisen
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0



jag trodde faktiskt att ett par golvare från sonus faber skulle kunna matcha den varma klangen, men långt ifrån. det var ett kargt, kyligt ljud. väldigt neutralt och dom lät otroligt korrekta i ljudåtergivningen i övrigt. men då var det det här med värmen i ljudet.


Jag tycker annars Sonus Faber är riktigt, riktigt bra. Men då har jag aldrig varit i närheten av Vienna heller ;)

#11

Postad 01 november 2011 - 08:30

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag tror ärligt talat att du aldrig har hört ett par Sonus Faber. Mina låter precis tvärtom mot hur du beskriver dom och det tror jag att dom flesta Sonus Faber ägare kan hålla med mig om.


Mvh



där ser man =) jag trodde i ärlighetens namn att jag skulle vara ensam i den här tråden då vienna acoustics (tyvärr) är ett så pass okänt märke i sverige. jag kan inte förstå hur det kommer sig för övrigt då dom piskar allt jag någonsin lyssnat på med hästlängder, i varierande prisklasser. nu har jag inte lyssnat på ett par högtalare för en kvarts miljon iofs, och troligt att det är en annan ljudupplevelse, men jag har hört en hel del semi-highend för runt 100.000 kr och viennorna som jag har spelar varmare än samtliga märken. värmen tillsammans med kristallklar diskant går jag riktigt igång på och det finns helt enkelt inte hos andra högtalare. iaf inte som jag lyssnat på.

jag trodde faktiskt att ett par golvare från sonus faber skulle kunna matcha den varma klangen, men långt ifrån. det var ett kargt, kyligt ljud. väldigt neutralt och dom lät otroligt korrekta i ljudåtergivningen i övrigt. men då var det det här med värmen i ljudet.

jag kommer troligtvis att åka ner till göteborg inom ett år och där ska jag passa på att lyssna på dom högtalare som jag TROR kommer att bli mina referenshögtalare; the music. man ska ju inte säga något förrän man hört högtalarna förståss.

... sitter just nu och pluggar samtidigt som jag lyssnar på number of the beast. härligt ljud från distad gitarr -check =)



#12

Postad 01 november 2011 - 21:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag tror ärligt talat att du aldrig har hört ett par Sonus Faber. Mina låter precis tvärtom mot hur du beskriver dom och det tror jag att dom flesta Sonus Faber ägare kan hålla med mig om.


Mvh

jodå, faktum är att jag hört både sonus och thiel samtidigt, thiel var kallare, absolut, men sonus var inte lika varma som jag hade förväntat mig. nu var det säkerligen inte dom dyraste sonusarna som gick att få tag i men faktum kvarstår att mina viennor har ett varmare naturligt ljud.

om det var inspelningen som skulle låta lite kyligare känner jag dock inte till, ty det var inte musik som jag i vanliga fall lyssnar på. jazz spelades på sonusarna, och då jag ej minns grupp eller namn på låten så kan jag inte göra en direkt jämförelse. men jazz från spotify blir bättre här hemma.

så sammanfattningsvis så har jag lyssnat på sonus =)

#13

Postad 01 november 2011 - 22:17

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Ok då förstår jag :D Du skulle ha ett par Cremona M :D Själv kör jag aldrig jazz på mina och det behöver man inte heller om man har ett par Sonus Faber. Dom passar med all musik. Jag spelar Vocal Trance, Psy Trance, Dansband, Euro Dance, Blues, Pop, Demo Skivor, Rock, Metal, ja allt utom just Jazz och Klassisk musik :D Bäst låter Vocal Trance som tex Ian Van Dahl, Paul Oakenfold osv ;)


Mvh

#14

Postad 02 november 2011 - 07:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det var sannolikt cremora av något slag jag hört då dom kostade under 100kkr. Det finns med och utan m, kan ha varit den billigare som jag hört varpå det skulle förklara värmen som jag saknade. ja, såvida det inte berodde på musiken i sig. jag lär höra märket fler gånger också så möjligheten finns ju för ev omvärdering, men å andra sidan så känns viennorna mina som att dom sänder ut microvågor från en microvägsugn, så varmt är det :)

#15

Postad 02 november 2011 - 07:31

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Den utan M var förra modellen. Mina är med M. M=Modifierad. Nya element, ny diskant osv. Gamla Cremona tillverkades någon gång innan 2008 i 1000 par. Mina är från 2011. Enligt dom som har lyssnat på båda så är det mer bas i Cremona M. Det fanns ett riktigt bra test på Cremona M i tidningen bild och ljud. Detta låg även ute på hemsidan som senare försvann tyvärr. Jag har bett att dom skall lägga ut testet igen men inget svar. Klangen i mina är varm, mycket detaljerad och basen är så exakt den bara kan bli.

Mvh

Redigerat av Unregistered2141, 02 november 2011 - 07:34.


#16

Postad 02 november 2011 - 19:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
då var det säkert cremora utan m jag hört, då jag inte upplevde att det fanns speciellt mycket bas i den högtalaren jag lyssnade på. nu var det ju inte basig musik, men det sken ganska ordentligt att det var mellanregistret som fick spela det mesta av ljudet. på just laid back jazz så får jag för mig att man ska ha en ganska stor del bakgrundsbas, och det hördes väldigt lite av det.

... det är nästan lite pinsamt att skriva, men jag tyckte ärligt talat att ett par små kef-högtalare (qx 40 eller 30) lät bättre. dom hade en klang som påmindre mycket mer om det ljud jag tycker om och som finns i viennorna. har du hört dessa små keffare så kan du säkert skriva om dina cremora är varmare eller inte än dessa högtalare. jag blev väldigt överraskad över hur dom presterade faktiskt =)

EDITAR: skriver snabbt att jag inte hörde kef i samma rum eller samma vecka. innan jag hörde kef så lyssnade jag på klipsch rf82 tror jag att dom hette. klipsch väldigt stora golvare, och dom var så jävla hemska så att det kanske färgade mig att bli väldigt positivt överraskad av kef. vi lyssnade hårdrock för att höra efter en bra sub, och det blev katastrof med klipscharna då... jag menar, den där horndiskanten fungerar INTE med hög volym! öronen ber om nåd!

Redigerat av Zartok, 02 november 2011 - 19:49.


#17

Postad 02 november 2011 - 22:36

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag har endast hört Kef IQ serien och gamla XQ-3 som jag var på väg att köpa. XQ-3 hade en grym bas minns jag. Jag gillade dom förutom diskanten som var från gamla Reference. På senare tid har det säkert hänt en del och vissa tycker till och med att nya XQ-serien låter bättre än nuvarande Reference. Jag brukar gilla omväxling och är inte rädd för att välja något annat märke när jag ska uppgradera så det kan mycket väl bli både Martin Logan eller Kef framför Sonus Faber. Sonus Faber är ju alltid Sonus Faber och man behöver ju inte bara köpa det märket så det är inte sagt att just SF är det bästa märket, det är ju en smaksak :D Jag är lite sugen på Kef, vill gärna höra deras nya diskanter. Det skulle vara spännande ;) Kanske till och med blir en liten beställning. Vem vet :)

Mvh

#18

Postad 02 november 2011 - 22:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Då rekommenderar jag starkt att beställa från tyskland. reference 203 kostar över 200.000 här men bara 7000 euro där. råkap :)
Håller med dig i övrigt, märken hit och dit, man ska ju gå efter det som låter bra. du kommer nog tycka bra om qx om du provlyssnar då vi verkar ha liknande ideal :)

#19

Postad 19 februari 2012 - 18:44

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Hej!
Säljs inte Vienna i Sverige längre?
Kan inte hitta något på prisjakt
/Niklas

#20

Postad 23 februari 2012 - 23:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Sök på blocket och du finner en butik som säljer the music. dom har övriga sortimentet med, och jag tror deras storsäljare är baby grand :)

#21

Postad 24 februari 2012 - 22:01

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Hifi Consult utanför Göteborg har Vienna Acoustics, där har jag själv provlyssnat, med Moon-elektronik. Det lät väldigt fint, mjukt och stort och jag hade gärna tagit hem ett par, men det blev Dynaudio för mig som på en hel del punkter liknar varandra tycker jag.

#22

Postad 25 februari 2012 - 07:43

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0

Hifi Consult utanför Göteborg har Vienna Acoustics, där har jag själv provlyssnat, med Moon-elektronik. Det lät väldigt fint, mjukt och stort och jag hade gärna tagit hem ett par, men det blev Dynaudio för mig som på en hel del punkter liknar varandra tycker jag.


Vilken modell av Dynaudio blev det?
/Niklas

#23

Postad 26 februari 2012 - 08:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Kan dynaudio låta lika varmt som vienna så har jag missat ett märke att lyssna på :)
Ett tips från mig är annars kef, som har väldigt prisvärda högtalare, speciellt om man beställer från tyskland, i prisklasserna från runt 20 och uppåt. dom är dessutom snyggare än dynaudios... speciella... design.

#24

Postad 26 februari 2012 - 10:41

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Vilken modell av Dynaudio blev det?
/Niklas


Dynaudio 160, hittade ett par begagnat. Men annars hade det kanske blivit Vienna Acoustics Mozart Grand. Vienna beskrevs som att de låter som rör i butiken och det kanske jag kan hålla med om. Mina Dynaudio kan man nog inte beskriva så eftersom mellanregistret enligt mig är något tillbakadraget med transistorförstärkning.

Och ja, Dynaudio är långt ifrån lika snygga som Vienna men faktum är att i verkligen är Dynaudio snyggare än på bild. Det är en kvalitetskänsla som man inte kan blunda för och som gör att högtalarna på så sätt blir vackrare. Viennas Rosewood tycker jag annars är otroligt fin och är ändå finast vid en jämförelse.

#25

Postad 25 juli 2012 - 18:03

Dämpa
  • Dämpa
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Skulle gärna vilja en Strauss center. Någon som har en som kanske ska säljas?

#26

Postad 10 augusti 2012 - 21:04

Ätran
  • Ätran
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Var och lyssnade på ett par mozart hos ljudcenter i Halmstad. Helt klart imponerad av ljudet och utseende.
Men som allt annat när det gäller mig, så vill jag ha mer . Därför funderar jag mer på ett par som Zartok har.
Skulle dock vilja lyssna på dem först. Man kunde låna hem och provlyssna i sin egna "miljö", funderar på att göra detta.

Redigerat av Ätran, 10 augusti 2012 - 21:06.


#27

Postad 11 augusti 2012 - 08:42

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Är väl inte så mycket att fundera på, LÅNA HEM! :)

#28

Postad 12 augusti 2012 - 02:07

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
:D

#29

Postad 14 augusti 2012 - 17:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Var och lyssnade på ett par mozart hos ljudcenter i Halmstad. Helt klart imponerad av ljudet och utseende.
Men som allt annat när det gäller mig, så vill jag ha mer . Därför funderar jag mer på ett par som Zartok har.
Skulle dock vilja lyssna på dem först. Man kunde låna hem och provlyssna i sin egna "miljö", funderar på att göra detta.

... jag köpte mina blint :D
men absolut, låna hem ett par. eller, ta baby grand, det är väldigt liten skillnad då det är samma element. eller om det var sextummare i basen istället för sju, men man har väl sub också? ;)

#30

Postad 19 november 2012 - 00:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Får gå med i klubben, nedkomst med ett par Vienna Acoustic Strauss idag :) . Funkade förvånandsvärt bra att driva dem med min Denon 2808 också, trodde den möjligen skulle orka med att få dem att låta som en transistorradio, men där gick jag bet. Hade dock varit kul att se hur de lät med mer kraft.

Skall bara fundera fram hur jag skall lösa att få sd-fötter på dem. Medföljande spikes är olika långa fram och bak på foten, är en liten "haka" bak på. Så skulle behöva dubbelt så höga sd-fötter fram, som bak. För att få högtalarfoten parallel med golvet. Har någon ett tips får ni gärna lämna det :) .


Kom hem kl 21 så det blev inte så mycket spelande på hög volym idag, men imorgon då djävlar skall vi se vad de går för!

mvh

/Genis

Redigerat av genstruktur, 19 november 2012 - 00:54.


#31

Postad 19 november 2012 - 00:40

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Grattis! :D Vad kul! ;) Lägg gärna upp några läckra bilder på dom sen :P

Får gå med i klubben, nedkomst med ett par Vienna Acoustic Strauss idag :) .



#32

Postad 19 november 2012 - 00:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Grattis! :D Vad kul! ;) Lägg gärna upp några läckra bilder på dom sen :P


Ja visst är det!

Har haft Vienna som favorit sedan jag hörde ett par Beethoven Baby Grand hos en bekant för många år sedan. Har funderat på att köpa dem nya. Men hittade Strauss begagnat, som blev billigare än baby grand nya, så slog till på dem.


Bilder kommer, jag lovar!

Redigerat av genstruktur, 19 november 2012 - 00:50.


#33

Postad 19 november 2012 - 01:10

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Oj, måste ha varit ett fynd då :) Har för mig att Strauss kostade en del nya :) Ja, ibland gör man riktiga fynd...Jag måste nog ta tag i saken och göra liknande fynd själv :P

Ja visst är det!

Har haft Vienna som favorit sedan jag hörde ett par Beethoven Baby Grand hos en bekant för många år sedan. Har funderat på att köpa dem nya. Men hittade Strauss begagnat, som blev billigare än baby grand nya, så slog till på dem.


Bilder kommer, jag lovar!



#34

Postad 24 november 2012 - 14:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ska man idag skaffa viennor, ex baby grand som är en mångfaldigt prisad högtalare, så rekommenderar jag att köpa från runt -08 och fram. vienna tog då patent på den speciella plasten i konerna, som är en specialblandning som gör plasten rekordlätt i vikt (lättaste plasten i världen), samtidigt som den är vridstyv.

Nu hade ju strauss inte dom elementen, men jag vågar sätta mina fingrar på att dom ändå låter sagolikt :D

#35

Postad 29 november 2012 - 23:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ska man idag skaffa viennor, ex baby grand som är en mångfaldigt prisad högtalare, så rekommenderar jag att köpa från runt -08 och fram. vienna tog då patent på den speciella plasten i konerna, som är en specialblandning som gör plasten rekordlätt i vikt (lättaste plasten i världen), samtidigt som den är vridstyv.

Nu hade ju strauss inte dom elementen, men jag vågar sätta mina fingrar på att dom ändå låter sagolikt :D


Är det de där genomskinliga elementen du menar? De är läckra! Nej sådana fina är det inte på Struss, fyllde i på prisjakt från en engelsk sajt vad det var för material i Strauss element. Lite synd att man har katt, högtalarna är så mycket snyggare med skyddet av och man ser det fina trät och högtalarelementen istället. Men katten hoppar ibland upp på mina högtalare och när hon skall ner sätter hon tassarna precis där elementen sitter, en klo och det är goodbye hifinirvana:-( .

Redigerat av genstruktur, 30 november 2012 - 13:42.


#36

Postad 02 december 2012 - 21:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Yes, dom genomskinloga. Väldigt speciella saker. Vienna har även patenterat ett plant mellanregisterselement som finns i bla the music :)

Katter är onda djur.

#37

Postad 04 december 2012 - 18:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Yes, dom genomskinloga. Väldigt speciella saker. Vienna har även patenterat ett plant mellanregisterselement som finns i bla the music :)

Katter är onda djur.


Okej då är jag med på vilka du menar. Haha onda? Möjligtvis svåra att bestämma över och gör som de själva vill:-) . Får vänta tills hon trillar av pin och ta av sktdden då!


#38

Postad 04 december 2012 - 23:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Var tur att jag ladda ner manualen. Hittade det här, hade jag missat helt.



Please take care of further important features of STRAUSS: On the backside of
STRAUSS, on the terminal, under the binding posts, you will find a sinking,
housing a tiny switch, possible to be moved by any sharp tool like a spike. This
is an important room tuning aid: It allows you to influence high frequencies.
Symbols:
N is for Neutral
- is for smoothened tweeter response.
This switch provides you with the perfection in room tuning: In Neutral-position
the switch has no connection to the crossover, but with the lowering switch
position you are able to fine-tune on conditions like bright sounding, reflective
rooms, echoing undamped walls, or any other “cold” circumstances like
analytical electronic environment, gaining back the so important natural
balance.


Switchen stod i neutral och det lär väl vara det som låter bäst antar jag, men måste ju prova lite imorgon! :)

Redigerat av genstruktur, 05 december 2012 - 00:00.


#39

Postad 06 december 2012 - 09:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tell us more!

#40

Postad 06 december 2012 - 18:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Tell us more!


Provade lite förut men jag gillade det inte, ljudbilden blir liksom "smetig" och det känns som ett filter ligger över diskanten(vilket det också gör antar jag). Kanske kan vara bra om man har ett helt kalt rum med mycket reflektioner möjligtvis men hos mig lät det helt klart sämre.

#41

Postad 15 december 2012 - 16:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Måste bara meddela. Det låter fantastiskt här hemma.....:-) .

Lite sorg i mitt hjärta dock eftersom jag blivit av med en broder(Zartok) :-( . Lycka till med att finna din nästa högtalare!

Edit: vad hände med Hifi-perra förresten?

Redigerat av genstruktur, 15 december 2012 - 16:46.


#42

Postad 17 december 2012 - 19:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, för mig så får jag säga farväl till den här klubben. det var en sant nöje, men det var ett något mer detaljerat ljud som inte viennorna hade.

Men jag kanske återkommer. the music finns ju bara bakom dörren :)

#43

Postad 18 december 2012 - 14:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja, för mig så får jag säga farväl till den här klubben. det var en sant nöje, men det var ett något mer detaljerat ljud som inte viennorna hade.

Men jag kanske återkommer. the music finns ju bara bakom dörren :)



Vem skall nu boosta mig i mitt lyssnande:-) ? Lite ensamt som Viennaägare på forumet.

Redigerat av genstruktur, 18 december 2012 - 14:44.


#44

Postad 21 december 2012 - 19:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Finns två till med bra smak :)
... tänk dig volentklubben. få har ens hört talas om dom :D

Redigerat av Zartok, 21 december 2012 - 19:50.


#45

Postad 23 december 2012 - 00:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Finns två till med bra smak :)
... tänk dig volentklubben. få har ens hört talas om dom :D


Jasså gör det? Inte så aktiva va? Eller inte i den här tråden i alla fall:-) .

Haha nej du har bytt till ett ännu mindre frekvent märke på forumet!

#46

Postad 23 december 2012 - 17:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Matar väl på i tråden själv här :). Kanske får jag någon kompis tillslut.

Sambon hjälpte mig lyfta 55 kilos bjässarna igår. Vi fick båda lite ont i ryggen! Svårt att lyfta något man är rädd om och så går det inte att hålla överallt till exempel där elementen sitter. Ja ja, sd-kuddarna kom på plats i alla fall.

Städade upp rejält i alla register anser jag och eftersom jag nu målade kuddarna svarta med tuschpenna så det det riktigt bra ut. Dock var spikesen snyggare tycker jag. Välljudet går dock före!

Njuter i soffan med en whisky. Nu skall det fan matas på musik och prova mer exakt hur bra resultatet blev :D !

#47

Postad 23 december 2012 - 20:01

Dämpa
  • Dämpa
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
...som alla högtalare så krävs det mycket planering för placering. I en rescension påtalade man ju att Strauss krävde väldigt exakt i placering för att låta sagolikt.

Redigerat av Dämpa, 23 december 2012 - 20:02.


#48

Postad 23 december 2012 - 20:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

...som alla högtalare så krävs det mycket planering för placering. I en rescension påtalade man ju att Strauss krävde väldigt exakt i placering för att låta sagolikt.


Jo men visst är det så! Har inte ägt så många högtalare men tycker oftast att det är mycket viktigt att placera dem "rätt". Hemma hos mig gör några centimeter hit och dit ganska stor skillnad. De lär inte hittat sitt perfekta plats än om jag känner mig själv rätt. "Finns inga genvägar till det perfekta ljudet dåååråå" :) .

Vilken rescension var det?

Redigerat av genstruktur, 23 december 2012 - 20:28.


#49

Postad 23 december 2012 - 20:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Concert grand var väldigt platskrävande. helst en meter från bakvägg! :D

#50

Postad 23 december 2012 - 20:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Concert grand var väldigt platskrävande. helst en meter från bakvägg! :D


Jo jag tror nog det flesta högtalare mår bra av lite plats. Mina Strauss tror jag också låtit bättre längre från bakväggen. Tyvärr är det svårt i en 2:a med ett vardagsrum på en 20kvm kanske :D . Såg inköpet som en investering för framtiden och tänker att när jag flyttar till större har Straussen inget problem att fylla ett större rum och förhoppningsvis låter de ännu bättre om de får mer plats!

Redigerat av genstruktur, 23 december 2012 - 20:36.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.