Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

1995 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 01 maj 2015 - 22:00

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 1

kylmander, om du hade sagt att du testade dessa två kablar i blindtest med kontrollanter där inte högtalarna eller andra saker i rummet rörts en milimeter vid kabelbyte så skulle jag börja tror dig.

 

Jag undrar vad du har för förmåga till skillnad från alla andra hifi-männsikor som i det 47 olika blindtester i länken nedan har, för de som är med i dessa tester resonerar och påstår precis som dig att de hör skillnad. Ändå klarar de inte av blindtesterna.

 Folk har i flera decennium hävdat att de hör skillnad på kablar, men ingen klarar sig igenom testerna. Du tycker inte det är konstigt?

 Är det inte kanske så att du skulle kunna vara lite mer ödmjuk och tänka i stil med "men vänta nu, bör jag inte lita mer på studier om placebo som vetenskapsmän har gjort(vetenskapsmän som har år av utbildning och erfarenhet) än att lite på mina egna sk upplevelser." ?

 

För vad har du till skillnad från alla hifi-entusiaster som inte klarat blindtesterna(och som hävdar att de hör skillnad)?

 

Du skriver att du inte vill vara med i en tävling, men jag känner ingen människa som tackar nej till 1 000 000 dollar, för det är precis det du gör, för hör du skillnad och vara säker på det så skulle du aldrig tveka att åka till Usa och kamma hem de 1 000 000 dollar som du vinner om du kan visa att du hör skillnad...



#102

Postad 01 maj 2015 - 22:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Om du är i Borås någon gång masse hör gärna av dig hade varit kul att köra en demo för dig.
Och för sakens skull jag anser mig definitivt inte som någon martyr om nu någon trodde det.

Dessvärre är jag inte det, men om jag skulle så tackar jag för din inbjudan!
Men hoppas du förstår vad jag och andra försökt framföra i diverse trådar?

Alla får tycka och uppleva exakt det dom vill.
Men de bör också vara beredda på att backa upp det med lite sakliga argument.

#103

Postad 02 maj 2015 - 01:18

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1

Jag är inte intresserad av någon tävling, jag vet hur det låter hos mig hemma och har till och med erbjudit folk hem för att göra ett test, men bara för att 15 stycken säger en sak så är det den enda sanningen och alla andra på jorden har fel då får det väl vara så, jag trodde i min enfald att man kunde ha olika åsikter och bli respekterad för det men så fel jag hade, så jag får väl göra som du säger masse70 jag skall shut up men då är det oerhört många på forumet som är lika grundlurade som jag enligt er åsikt, jag förstår bara inte varför man inte kan respektera varandras åsikt.

Men du skriver i Zartoks utmaningstråd nu, då får du ta att du får mothugg när du inte vågar ta utmaningen.



#104

Postad 02 maj 2015 - 02:13

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Ja jag accepterar mothugg, men jag kan bara säga vad jag upplevt hemma och som sagt har jag också bjudit hem dom som inte tror på mig, men ingen ville komma, hur kommer det sig.

#105

Postad 02 maj 2015 - 03:11

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag skulle inte påstå att största skillnaden beror på kabeln utan på våran hörselgång och hur den är utformad. Alla är vi olika och alla uppfattar vi ljud olika. Så var det problemet löst :D



#106

Postad 02 maj 2015 - 03:19

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Var fasen var det jag läste det där om att vissa människor aldrig kommer att höra någon skillnad på kablar och andra alltid hör skillnad. Det skulle tydligen vara vetenskapligt bevisat också har jag för mig :)

Ungefär som vissa utav oss är tondöva från födseln och vissa andra inte. Plocka fram detta någon. Gärna!!!! ;)


Redigerat av Unregistered2294, 02 maj 2015 - 03:57.


#107

Postad 02 maj 2015 - 03:33

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Det skulle i så fall förklara hela saken ;)

 

Dom enda tidningarna / programmen jag kan ha läst eller sett det i är Vetenskapens Värld, Hifi & Musik eller på ljudochbild.se. Nyheten ska vara rätt färsk. Max 1-2 år gammal :)

 

Jag har för mig att det var Lasse Svendsen på ljudochbild som skrev om detta, kan ha fel där :)


Redigerat av Unregistered2294, 02 maj 2015 - 03:53.


#108

Postad 02 maj 2015 - 07:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 978 inlägg
  • 0

 men jag kan bara säga vad jag upplevt hemma och som sagt har jag också bjudit hem dom som inte tror på mig, men ingen ville komma, hur kommer det sig.

 

 

Din upplevelse kan ingen ta ifrån dig, starta en egen tråd vett ja. Hur kan man förresten mäta en upplevelse gäller det bara hifi, har inte lyckats med det under mina xx år inom pa världen? Kylis jag ska neröver framöver, kommer gärna förbi vid dig då :)


Redigerat av mcmike, 02 maj 2015 - 07:18.


#109

Postad 02 maj 2015 - 17:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Är det ingen mer än jag som tycker det skulle vara kul om någon antog utmaningen, och VANN :) ?



#110

Postad 02 maj 2015 - 19:24

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Jo men detta ämne är ju lite känsligt, för skulle det vara så att någon antar utmaningen och sedan inte kan säga någon skillnad blir det ju jävligt svettigt i själen då man förstår att man slängt ut flera tusentals kronor på luft.



#111

Postad 02 maj 2015 - 19:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 3

Jo men detta ämne är ju lite känsligt, för skulle det vara så att någon antar utmaningen och sedan inte kan säga någon skillnad blir det ju jävligt svettigt i själen då man förstår att man slängt ut flera tusentals kronor på luft.

Just därför det kommer så mycket bortförklaringar från kabeltroende ;)

#112

Postad 02 maj 2015 - 20:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 2

Jo men detta ämne är ju lite känsligt, för skulle det vara så att någon antar utmaningen och sedan inte kan säga någon skillnad blir det ju jävligt svettigt i själen då man förstår att man slängt ut flera tusentals kronor på luft.

Man kan se det på många olika sätt. Men tänk lite mera vetenskapligt på det hela. Om någon antar utmaningen och förlorar, vad har det tillfört egentligen?

Zartok vinner 30 000 och det är bra för Zartoks plånbok men har det tillfört något mera?

 

Rent vetenskapligt: "You can't prove a negative". Det finns varianter på uttrycket men idén är densamma. Vi gör 199 tester som inte hittar någon skillnad och ett test som påvisar en skillnad. Då finns skillnaden och då blir det intressant.

 

Denna eviga diskussion kommer ju inte att ta slut eftersom "You can't prove a negative". Men bevisar vi skillnaden så är det klart. Som en av mina lärare på Chalmers sa, det intressanta är inte alla försök som går som väntat. Det intressanta är det oväntade, där finns ny kunskap.

 

Lite OT men ni kanske förstår min poäng. Om jag tror det finns skillnader är en annan sak men jag tänker inte utmana någon :) .



#113

Postad 02 maj 2015 - 20:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Lite OT men ni kanske förstår min poäng. 

Nä faktiskt inte det minsta.



#114

Postad 02 maj 2015 - 20:41

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1
Enligt Takeo så är jag kabeltroende, då får han gärna komma hem till mig så skall jag skifta mellan kablar och bevisa min ståndpunkt, och vill han inte det så får jag väl använda samma ord han använde mot mig, knip igen kaköppningen.

Och detta är ju ingen bortförklaring, upp till bevis.

#115

Postad 02 maj 2015 - 20:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 3

Och detta är ju ingen bortförklaring, upp till bevis.

Eller så ställer du upp i de kabelutmaningar som finns därute, bla Zartoks?

Så upp till bevis själv?

 

Gör du inte det blir det verkligen en bortförklaring.

Så om det är någons kaköppning som bör knipas är det din kära vän.


Redigerat av masse70, 02 maj 2015 - 20:57.


#116

Postad 02 maj 2015 - 21:13

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 1

Man kan se det på många olika sätt. Men tänk lite mera vetenskapligt på det hela. Om någon antar utmaningen och förlorar, vad har det tillfört egentligen?

Zartok vinner 30 000 och det är bra för Zartoks plånbok men har det tillfört något mera?

 

Rent vetenskapligt: "You can't prove a negative". Det finns varianter på uttrycket men idén är densamma. Vi gör 199 tester som inte hittar någon skillnad och ett test som påvisar en skillnad. Då finns skillnaden och då blir det intressant.

 

Denna eviga diskussion kommer ju inte att ta slut eftersom "You can't prove a negative". Men bevisar vi skillnaden så är det klart. Som en av mina lärare på Chalmers sa, det intressanta är inte alla försök som går som väntat. Det intressanta är det oväntade, där finns ny kunskap.

 

Lite OT men ni kanske förstår min poäng. Om jag tror det finns skillnader är en annan sak men jag tänker inte utmana någon :) .

Ja eller så blir du 30 000kr rikare om du vinner och Zartok blir kabeltroende om han blir motbevisad, vilket leder till att de kabeltroende får ännu en anhängare.

 

Som jag har sagt innan, jag har två olika kablar hemma, ett par på som är 7 meter sammanlagt och som kostade 13 000kr och ett par som också är 7 meter som kanske kostade 200kr och mellan dessa hör jag ingen skillnad alls.



#117

Postad 02 maj 2015 - 21:17

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1
Nej jag tänker inte anta någon utmaning för att bevisa något för andra,det jag tycker är konstigt är det faktum att man så konsekvent hävdar att det inte finns skillnader när jag VET att det finns folk som hör skillnad, och jag har sagt det innan och kan säga det igen, om vi nu tar dig masse, du tror inte på detta, och det har jag full respekt för, men varför kan då inte du respektera att det faktiskt finns folk som hör skillnad, eller har alla i hela världen exakt samma hörsel.

Och som en slutkläm, vad är det som säger att just du har rätt, har du sett dig runt på forumets alla album det finns en oerhört massa folk som inte kör med telefon kabel och det är förmodligen av en mycket god orsak eller vad tror du.

#118

Postad 02 maj 2015 - 21:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Nej jag tänker inte anta någon utmaning för att bevisa något för andra,det jag tycker är konstigt är det faktum att man så konsekvent hävdar att det inte finns skillnader när jag VET att det finns folk som hör skillnad

Återigen, du är medveten att du postar detta i en tråd som handlar just om kabelutmaning va?

Så om du nu inte vågar anta denna utmaning eller ens är villig att försöka bevisa nåt, varför skriver du ens ditt dravel i denna tråd?

 

Hoppas du inser att du gör dig själv till åtlöje.

Snarare att det är dags att anmäla dig för OT i denna tråd om något.


Redigerat av masse70, 02 maj 2015 - 21:28.


#119

Postad 02 maj 2015 - 21:38

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1
Skrev jag inte nyss att jag är villig till ett kabelbyte här hemma, det måste väl klassas som att jag vill bevisa något, men du kan vara lugn, det här blir det sista jag skriver här, och vill du anmäla mig så får du väl göra det, och om du tycker det är dravel så får det stå för dig, det är 2 läger har alltid varit och kommer alltid att vara, men du får ha en trevlig helg i alla fall.

#120

Postad 03 maj 2015 - 07:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1

Ingen säger att du inte upplever skillnad. Det är en mycket viktig skillnad i det vi säger. Vi säger att din upplevda skillnad beror på att du helt enkelt inbillar dig den. Det finns en anledning till varför ingen har klarat utmaningen på en miljon kr. Det finns en anledning till varför människor inte antar min utmaning.

Rent blint, för att bevisa en vetenskaplig skillnad, så tror jag att det tom kan vara svårt att skilja på olika högtalare faktiskt. Ta dina och mina högtalare i sweetspot, det vete fan om jag hade hört så stor skillnad för att ställa upp med mina pengar i ett blindtest ska jag säga.

Om du skulle komma hit har du varit varmt välkommen att göra testet, hör du skillnad då har du ju fått din semester betald. Du har dessutom möjlighet att ta egna kablar, det enda vi behöver göra på strömkablar är att kontrollera fasen.

Personligen hade jag aldrig tackat nej till 30.000. Om någon sa att jag fick 30.000 om jag kunde bevisa att jag kunde bänka 100 kilo så skulle jag åka dit på en gång och göra det.

Det är helt enkelt märkligt att många här skillnad, men ingen sätter pengarna där kakgluggen finns. Och det riktat mot dig kylis, det gäller alla kabeltroende.


Redigerat av Zartok, 03 maj 2015 - 09:31.


#121

Postad 03 maj 2015 - 09:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2

ja, själva poängen med tråden är just att det är färdigdiskuterat. poängen är: "hör du skillnad? är du villig att slå vad om det?".

 

det är väldigt mycket snack, men aldrig någon verkstad. det hjälper inte att prata om sin övernaturliga förmåga, det gäller att kunna visa den. det finns ingen i hela världen som lyckats med det ännu.



#122

Postad 03 maj 2015 - 12:56

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Här finns en artikel om just vad experter och vetenskapen säger om kablar http://www.audioholi...-cable-science. Man går hårt fram mot olika snake-oil-påståenden men det finns en referens i artikeln där man försökt mäta fram skillnader och INTE lyckats hitta hörbara sådana. Men det gällde enbart kablarna i sig.

 

Slutsatsen man drar är att kablar aldrig kan lägga till något, enbart förvränga. Självklarheter kan tyckas, men inte om man ser en del reklam.

 

Den andra slutsatsen som gör att denna vadslagning inte kommer att ge något, oavsett utfall, är att man kan aldrig testa en kabel isolerat - ljudmässigt. Man testar en kabel i ett system - som i sin tur påverkas av kabelns egenskaper (kolla artikeln igen). Så visst skulle man kunna plocka ihop ett system med halvt instabila förstärkare som påverkas av olika laster och högtalare vars delningsfilter får andra egenskaper när en kabels egenskaper plöstligt är med i ekvationen. Och, hur ska man veta detta på förhand? Enligt artikeln finns det en del audiofil-förstärkare som är uppenbart dåligt tekniskt konstruerade och därmed känsliga för lasten. Sedan kanske dom låter bra med rätt grejer kopplade till sig (min anm.).

 

Så om ingen skillnad hörs, då kan man dra slutsaten att det är (tekniskt) väldesignade nät/slutstegsdelar i förstärkaren och motsvarande lastimmuna kretsar i högtalaren. Om en skillnad skulle höras så säger det INGENTING om enbart kabeln utan om det totala ljudsystemet (åtminstone förstärkare/högtalare). Dvs. i ett annat system skulle förmodligen ingen skillnad höras alls. 

Så vad bevisar denna vadslagning? Absolut ingenting generellt - oavsett utfall. Kablar låter inte men de kan påverka och ibland, i synergi med svagheter i vissa system, på en hörbar nivå. Man kan INTE generalisera och säga att kablar ALDRIG gör skillnad eller ALLTID gör skillnad. Finns inga belägg för endera ståndpunkten vetenskapligt. 



#123

Postad 03 maj 2015 - 13:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Jag har väldigt stor respekt för ditt kunnande, men lasten bör väl påverkas ytterst minimalt av en kabel, då dessa har ganska lite motstånd, stämmer inte det? Ageve har ju mätt upp skillnader, men att dessa är långt under det hörbara.

Sen så finns det ju mängder med belägg för att det inte är skillnad, det har ju genomförts mängder av tester blint. Så länge ingen hört skillnad är det väl det närmsta ett konstaterande man kan komma? Det går inte att bevisa att det inte finns skillnad men det går att bevisa att det finns skillnad. Ingen har kunnat bevisa att det finns en (hörbar) skillnad ännu, och det är här den utmaningen ligger så att säga. Bevisa att du hör det du påstår och vin massa pengar.

Till kylis, som inte är intresserad av pengar kan jag sätta mina canton reference 1.2 in i vadslagningen.

Redigerat av Zartok, 03 maj 2015 - 13:42.


#124

Postad 03 maj 2015 - 14:29

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ingen har väl påstått att det inte är skillnad mellan kablar? Däremot ska man väl ha klart för sig vad skillnaderna kan vara. Vi pratar låg resistans och låga frekvenser, som kräver väldigt långa längder eller högt motstånd innan skillnaderna ska kunna märkas.

 

Och skillnaden som blir är inte så mycket mer än att ljudtrycket minskar. Självklart är det tekniskt möjligt, men har ni någonsin sett en anläggning som har så tunna eller långa kablar att det ens vore misstänkbart att kabeln vore problemet till en sämre återgivning?

 

Så om någon frågar mig om det är skillnad på kablar så svarar jag nej, trots att svaret egentligen är ja. Anledningen till att jag svarar nej är för att jag förstår att de i själva verket frågar om en viss kabel låter bättre än en annan, och då det ska till så pass särskilda kombinationer för att skillnader ska uppså (ffa i konsumentsammanhang) så kan man lika gärna säga nej om man inte har tid med ett mer utförligt svar.



#125

Postad 04 maj 2015 - 20:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Ännu en kabeldiskussion som inte kom i mål, i varje fal inte ännu. Ett nytt grepp av Zartok men det vanliga resultatet, åtminstone på ett ungefär. Men är det ingen som funderat över varför dom här diskussionerna aldrig kommer till en slutsats?

 

Jag skrev i mitt förra inlägg "You can't prove a negative" men ingen tog den bollen. Nu skall jag försöka förklara lite bättre vad jag menade. Googlar ni uttrycket så kan ni hitta en del heta diskussioner i ämnet men jag struntar i det just nu. Och nu blir dett off-topic men kanske ändå inte.

 

Om jag säger att jultomten inte finns, så är det väl inte speciellt kontroversiellt. Det kan nog majoriteten acceptera utan större eftertanke. Det "vet" ju alla. Men om jag säger att du skall bevisa att jultomten inte finns, då blir det värre. Om han fanns vore det ju enkelt, det är bara att ta fram honom. Men det omvända blir värre. Att bevisa bortom rimligt tvivel det går väl beroende på var man lägger gränsen för "rimligt" men ett bevis bortom allt tvivel, det blir värre. "You can't prove a negative" kallas ibland en logisk lag och den har ungefär det beskrivna betydelsen. Man pratar om jultomtar, enhörningar, snömannen och annat men poängen är att det är svårt att bevisa att något inte finns. Men det finns diskussioner kring det också.

 

Vad kar du detta med kabeldiskussioonerna att göra? Min lilla hypotes, antag att det inte finns skillnader mellan kablar. Då är det två grupper som diskuterar.

 

Grupp 1: "Det finns inga skillnader". Eftersom man inte kan bevisa att något (skillnader) inte finns så kan dom inter bevisa sin tes.

Grupp 2: "Det finns skillnader mellan kablar". Dom kan inte bevisa sin tes eftersom den är felaktig.

Hela diskussionen blir en oändlig loop.

 

Och diskussionen kommer att fortsätta. Även efter detta, kanske totalt menigslösa inlägg :) :) . Om jag trampat på någon tå med detta OT inlägg så ber jag om ursäkt.

 

Min personliga syn på kablar. Det gör stor skillnad om man har dom eller ej. Men vilken kabel man använder tror jag inte har någon större betydelse mer än för ögat.


Redigerat av Mr_Tom, 04 maj 2015 - 20:03.


#126

Postad 04 maj 2015 - 20:08

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 5

 

 

Grupp 1: "Det finns inga skillnader". Eftersom man inte kan bevisa att något (skillnader) inte finns så kan dom inter bevisa sin tes.

Grupp 2: "Det finns skillnader mellan kablar". Dom kan inte bevisa sin tes eftersom den är felaktig.

Hela diskussionen blir en oändlig loop.

 

 

 

Äh det behöver inte vara så svårt för en kabeltroende att övertyga en som är skeptiskt, det är ju bara ta fram två kablar man tycker låter olika sen utsätta sig för ett blindtest, hur svårt kan det vara?


Den enda anledningen till att en troende inte gör detta är för att dom innerst inne vet att dom snackar en massa skit.



#127

Postad 04 maj 2015 - 20:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tog inte bollen eftersom det är det mest grundläggande i all vetenskap. Poppers falsifieringsteori. Du kan aldrig bevisa något, bara motbevisa det. Jag gör den här tävlingen för att jag kan motbevisa att individer hör skillnad. Individer som vill tjäna pengar och som hör skillnad kan enkelt motbevisa mig genom att utföra ett lyckat kontrollerat blindtest med ett alphavärde på 5 (standard inom humanvetenskaplig testmetod).

Det enda vi kan göra är att motbevisa en teori. När vi motbevisat en teori flera gånger så kan dock en allmän uppfattning bli att det är bevisat att det inte är någon skillnad, och den tesen står sig tills någon istället motbevisar den.

#128

Postad 04 maj 2015 - 20:42

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

Äh det behöver inte vara så svårt för en kabeltroende att övertyga en som är skeptiskt, det är ju bara ta fram två kablar man tycker låter olika sen utsätta sig för ett blindtest, hur svårt kan det vara?


Den enda anledningen till att en troende inte gör detta är för att dom innerst inne vet att dom snackar en massa skit.

Då är det en väldigt massa medlemmar på detta forum som snackar skit.



#129

Postad 04 maj 2015 - 20:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 4

Då är det en väldigt massa medlemmar på detta forum som snackar skit.

Nej, ni är en minoritet. Har du inte förstått det än?

#130

Postad 04 maj 2015 - 20:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Då är det en väldigt massa medlemmar på detta forum som snackar skit.


Ja, och dom hälsar dig välkommen i deras lilla exlusiva klubb ;)

Redigerat av masse70, 04 maj 2015 - 21:00.


#131

Postad 04 maj 2015 - 21:12

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag tog inte bollen eftersom det är det mest grundläggande i all vetenskap. Poppers falsifieringsteori. Du kan aldrig bevisa något, bara motbevisa det. Jag gör den här tävlingen för att jag kan motbevisa att individer hör skillnad. Individer som vill tjäna pengar och som hör skillnad kan enkelt motbevisa mig genom att utföra ett lyckat kontrollerat blindtest med ett alphavärde på 5 (standard inom humanvetenskaplig testmetod).

Det enda vi kan göra är att motbevisa en teori. När vi motbevisat en teori flera gånger så kan dock en allmän uppfattning bli att det är bevisat att det inte är någon skillnad, och den tesen står sig tills någon istället motbevisar den.

Basen för mig är äldre än Popper. Det kommer från logiska resonemang och andra källor. Men det spelar mindre roll.

 

Men låt oss ta Popper efterson du kanske gillar honom.

 

Hypotes, det finns ingen skillnad mellan kablar.

Och så provar vi, och provar, och så vidare. Och så hittar vi en skillnad, kanske i ditt test om någon tar utmaningen.

Då är det slutdiskuterat, kanske :) :) .

 

Någon som undrar varför jag tyckte det skulle vara kul om någon tog utmaningen och VANN.


Redigerat av Mr_Tom, 04 maj 2015 - 21:13.


#132

Postad 04 maj 2015 - 22:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

 

 

Någon som undrar varför jag tyckte det skulle vara kul om någon tog utmaningen och VANN.

För att få rätt i din tes?



#133

Postad 04 maj 2015 - 23:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Då är det helt slutdiskuterat över huvudtaget. Då skulle det alltså finnas någon som här skillnad och den skulle få mina pengar på en gång. Problemet är att ingen någonsin gjort det. Att då sitta och fortfarande tro att det går att göra enkelt är märkligt funderande. Imo.

Kylis, jag vet inte om du såg det, men då du gillar canton så sätter jag mina canton i potten. Fortfarande inte intresserad av att bevisa det du säger att du kan? Testet är öppet mål :)

Redigerat av Zartok, 04 maj 2015 - 23:39.


#134

Postad 04 maj 2015 - 23:49

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Dina Canton i potten  :lol:



#135

Postad 05 maj 2015 - 00:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Men då måste väl Kylis lägga sina talare i potten i så fall för att det ska bli något sånär rättvist?  :wacko:


Om det ska vara enligt reglerna på sida 1  :P


"Misslyckas du är du förbunden att göra samma sak"



#136

Postad 05 maj 2015 - 00:12

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0

Ja, och dom hälsar dig välkommen i deras lilla exlusiva klubb ;)

Då tackar jag för det och går med.



#137

Postad 05 maj 2015 - 00:17

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

Nej Zartok, jag kommer inte att anta utmaningen för jag vill att du skall njuta av dina Canton som jag gör med mina och endast av den anledningen.

 

Men om du någon gång har vägarna förbi södern så skulle jag gärna vilja dema mitt system för dig, för som jag förstått så är du ganska kunnig inom området och det hade varit kul med lite input utifrån, eller om någon annan känner sig manad så är dom också välkomna , jag tar emot all kunskap jag kan komma över.


Redigerat av Unregistered2020, 05 maj 2015 - 00:31.


#138

Postad 05 maj 2015 - 00:29

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 2

Nej Zartok, jag kommer inte att anta utmaningen för jag vill att du skall njuta av dina Canton som jag gör med mina och endast av den anledningen.

Troligt, du är bara feg. abooh.


Här satt jag och vart lite taggad när du säger att du skall anta skiten och sen drar du dig ur! =( borde vara bindande!



#139

Postad 05 maj 2015 - 00:36

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

Tja om du säger att jag är feg då är jag väl det men det är lugnt jag kan ta det, du får ha det så bra i alla fall så hörs vi kanske i någon annan fråga.

 

För övrigt jag har aldrig sagt att jag skall anta detta, men du får ha det bra i alla fall.


Redigerat av Unregistered2020, 05 maj 2015 - 00:38.


#140

Postad 05 maj 2015 - 01:03

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

Ja eller så blir du 30 000kr rikare om du vinner och Zartok blir kabeltroende om han blir motbevisad, vilket leder till att de kabeltroende får ännu en anhängare.

 

Som jag har sagt innan, jag har två olika kablar hemma, ett par på som är 7 meter sammanlagt och som kostade 13 000kr och ett par som också är 7 meter som kanske kostade 200kr och mellan dessa hör jag ingen skillnad alls.

Jag förstår att du inte hörde någon skillnad när jag ser dina grejer, dom är inte dåliga det är inte det jag säger, jag hade QRS luna innan jag bytte och dom kostade 7000:- paret och jag hade kablar som kostade mer inte helt optimalt, det man får tänka på är att anpassa kablarna till högtalarna och elektroniken, mina Canton Reference kostar nästan 80.000 och jag skulle aldrig drömma om att sätta in en telefonkabel som en del hävdar är lika bra som en Reference kabel, och som någon här sade att om man tar en viss kabel och sätter in den i ett billigt system kontra ett dyrt system så spelar dom olika eller har jag helt fel där också som i alla andra frågor.

 

För övrigt lyfali om du inte bor allt för långt ifrån Borås så hade det varit kul att dema mitt system för dig och höra vad du tycker, skulle det kunna vara något tror du.


Redigerat av Unregistered2020, 05 maj 2015 - 01:11.


#141

Postad 05 maj 2015 - 01:14

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 1

Jag förstår att du inte hörde någon skillnad när jag ser dina grejer, dom är inte dåliga det är inte det jag säger, jag hade QRS luna innan jag bytte och dom kostade 7000:- paret och jag hade kablar som kostade mer inte helt optimalt, det man får tänka på är att anpassa kablarna till högtalarna och elektroniken, mina Canton Reference kostar nästan 80.000 och jag skulle aldrig drömma om att sätta in en telefonkabel som en del hävdar är lika bra som en Reference kabel, och som någon här sade att om man tar en viss kabel och sätter in den i ett billigt system kontra ett dyrt system så spelar dom olika eller har jag helt fel där också som i alla andra frågor.

Skulle du eller jag diskutera detta på ett annat forum så skulle ingen säga emot. Problemet är vilket forum man framför sin tro på. Euphonia Audio forum är ett forum som jag tror passar oss båda mer när det kommer till kablar och sånt. Jag tror att du skulle trivas där även om minhembio är bra när det gäller vissa andra ämnen tex, men något riktigt kabel forum för troende kan jag inte påstå att det är :D För många kabel-ateister här :P



#142

Postad 05 maj 2015 - 07:03

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 3
Så j*vla mycket snack att man kräks åt det!

#143

Postad 05 maj 2015 - 07:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag tror inte att jag hade kunnat ge så mycket input i ämnet, det du hade kunnat göra för att få bra hjälp är att mäta upp systemet och se hur det ser ut, inkl efterklang. Då går det att objektivt skatta neutraliteten i systemet.

Perra, nej, jag skulle nog ha valt att göra ett undantag för kylis, mina högtalare hade då fått ett sporadiskt värde av 30.000. Men det är ju teoretiskt då det inte blir av. Övriga får inte ta del av det erbjudandet heller, det är pengar mot pengar :)

#144

Postad 05 maj 2015 - 07:44

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 1

Så j*vla mycket snack att man kräks åt det!

Du kanske skulle se dig om efter en annan tråd att glo i ^_^

jag tror inte att jag hade kunnat ge så mycket input i ämnet, det du hade kunnat göra för att få bra hjälp är att mäta upp systemet och se hur det ser ut, inkl efterklang. Då går det att objektivt skatta neutraliteten i systemet.

Perra, nej, jag skulle nog ha valt att göra ett undantag för kylis, mina högtalare hade då fått ett sporadiskt värde av 30.000. Men det är ju teoretiskt då det inte blir av. Övriga får inte ta del av det erbjudandet heller, det är pengar mot pengar :)

Har inte dom ett högre värde än det? :) Jag gissar att du har gett runt 70k för dom?? :)

Redigerat av Unregistered2294, 05 maj 2015 - 08:06.


#145

Postad 05 maj 2015 - 08:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, det är ett högre värde i dom, dock så var tanken att jag skulle motivera kylis på något sätt då han menar att han gör skillnad. för övriga är ddet samma regler som innan :)

#146

Postad 05 maj 2015 - 08:23

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Ja, det är ett högre värde i dom, dock så var tanken att jag skulle motivera kylis på något sätt då han menar att han gör skillnad. för övriga är ddet samma regler som innan :)

Något vågat skulle jag vilja säga med att typ ge bort dina 1.2:or. Det låter mer som att du inte är nöjd med dom om du tänker riskera dom i en vadslagning :)



#147

Postad 05 maj 2015 - 08:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2

Något vågat skulle jag vilja säga med att typ ge bort dina 1.2:or. Det låter mer som att du inte är nöjd med dom om du tänker riskera dom i en vadslagning :)

Finns ingen risk. Det är ju bara att titta här i tråden. Som vanligt en massa snack men ingen som vågar ställa upp och förlöjliga sig.

*********. ***** +******

Censurerade vad jag hade lust att skriva om vissa.

#148

Postad 05 maj 2015 - 08:36

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 1

Jag förstår att du inte hörde någon skillnad när jag ser dina grejer, dom är inte dåliga det är inte det jag säger, jag hade QRS luna innan jag bytte och dom kostade 7000:- paret och jag hade kablar som kostade mer inte helt optimalt, det man får tänka på är att anpassa kablarna till högtalarna och elektroniken, mina Canton Reference kostar nästan 80.000 och jag skulle aldrig drömma om att sätta in en telefonkabel som en del hävdar är lika bra som en Reference kabel, och som någon här sade att om man tar en viss kabel och sätter in den i ett billigt system kontra ett dyrt system så spelar dom olika eller har jag helt fel där också som i alla andra frågor.

 

För övrigt lyfali om du inte bor allt för långt ifrån Borås så hade det varit kul att dema mitt system för dig och höra vad du tycker, skulle det kunna vara något tror du.

 

 

Ahahahahaha bara titta mitt system? wtf du har ingen aning om vad jag har för grejer xD

 

vill bara ta att tilläggas att senast jag körde min kabel i något var det genom ett par Focal Scala Utopia, Bladelius Thor, Project RPM 9.2 Evolution. 

 

Skall vi börja räkna nu och se om (Pris lappen blir tillräckligt hög) så jag kanske hör skillnad?.

 

Jag vill säga dig en sak, att de talarna du sett i mitt galleri är förmodligen mina Klipsch? och om jag skall vara helt ärlig tror jag dem har ett tillräckligt bra frekvensomfång för att man skulle kunna höra skillnad på kabel och kabel.

Sen vill jag också ta att säga att Klipsch Rb 81 är en av de bästa stativarna jag personligen hört oavsett prisklass.



#149

Postad 05 maj 2015 - 08:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1

Något vågat skulle jag vilja säga med att typ ge bort dina 1.2:or. Det låter mer som att du inte är nöjd med dom om du tänker riskera dom i en vadslagning :)


Du är lika riskabelt som att satsa 30.000, dvs ingen risk. Finns en miljonutmaning som ingen klarat, det är en miljon dollar det handlar om. Borde lyckas motivera rätt många, men pengar är inte poängen tydligen.

#150

Postad 05 maj 2015 - 08:39

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Du är lika riskabelt som att satsa 30.000, dvs ingen risk. Finns en miljonutmaning som ingen klarat, det är en miljon dollar det handlar om. Borde lyckas motivera rätt många, men pengar är inte poängen tydligen.

Övertygelsen går inte räkna i pengar, den är mer värd.

 

Man vill inte riskera att fläcka sin heder.





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.