Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

1995 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1651

Postad 31 augusti 2019 - 23:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Og selvom noen liker hundemat? (Jeg har aldri smakt det, så mulig det er tasty...?)

Poenget var at dette var blindtester, istedenfor å løpe ut å preppekjøpe hundemat til krigen, så er det svakheter i blindtest.

 

Jag har inte heller smakat hundmat. Det kanske är jättegott.

 

Skämt och sido, så går det säkert att hitta hundmat som smakar "ok" så länge man slipper titta på den. Det är ju långt ifrån alltid mat på en dyr restaurang är god heller. Med "svaghet i blindtesten" så antar jag att du menar att de letade upp den godaste hundmaten som finns. ;)

 

Här är ett annat roligt klipp, med Penn & Teller. De serverade buteljerat vatten och beskrev skillnaderna. Allt vatten kom från en trädgårdsslang.

 

http://youtu.be/YFKT4jvN4OE

 

Också intressant:

 

http://youtu.be/xYe4-7I5ot0


Redigerat av Ageve, 01 september 2019 - 00:02.


#1652

Postad 01 september 2019 - 01:37

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Jag har inte heller smakat hundmat. Det kanske är jättegott.

Skämt och sido, så går det säkert att hitta hundmat som smakar "ok" så länge man slipper titta på den. Det är ju långt ifrån alltid mat på en dyr restaurang är god heller. Med "svaghet i blindtesten" så antar jag att du menar att de letade upp den godaste hundmaten som finns. ;)

Här är ett annat roligt klipp, med Penn & Teller. De serverade buteljerat vatten och beskrev skillnaderna. Allt vatten kom från en trädgårdsslang.

http://youtu.be/YFKT4jvN4OE

Också intressant:

http://youtu.be/xYe4-7I5ot0

Det er jeg säker på dvs at hundematen var topp Noch.

Dessa vitenskapeliga blind tests i lab dom anvendar inte lakridlitsor og aluminium vet jag.


Uten koll syn och veten tar man inte nån ting.

Till eksempel mitt nya slutsteg.

Er + och - på allt spelar du en låt som svängar så hittar jag inte felen som finns...

Men dom är där D är annorlunda enn AB eller A.

Men inte fan om jag hittar det på ett blindtest.

Det betyr ikke att jag har placebo. Du måste gräva djupare..

Redigerat av Danke, 01 september 2019 - 01:39.


#1653

Postad 01 september 2019 - 01:49

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Her går Norges største vin og matkjenner på en smell.

Samme som Color of odors.

Det betyr ikke at billig vit er samme som rød dyr.

Det er heller bevis på at blindest har vitenskapelige svakheter.

https://youtu.be/VHAwkyWmt9s

#1654

Postad 01 september 2019 - 02:01

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Akustikk er hellig.

Men om noen tar det på et blindtest? Med behandling og uten i et møblert rom?

Resonans kan være bra, men oftest ikke.

Om blindtestene feiler så betyr ikke det at akustikk er placebo...

#1655

Postad 02 september 2019 - 08:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Akustikk er hellig.

Men om noen tar det på et blindtest? Med behandling og uten i et møblert rom?


Ja, givetvis. Skillnaden mellan ett bra och dåligt rum är enorm.
 

Resonans kan være bra, men oftest ikke.


Nej, det är aldrig bra vid uppspelningen. Resonanser från högtalarna eller lång efterklang och toppar/dalar i rummet försämrar ljudet helt enkelt.
 

Om blindtestene feiler så betyr ikke det at akustikk er placebo...


Är inte säker på vad du menar.

Det kan såklart finnas tillfällen där en blindtest är dåligt utförd, t ex i ett dåligt rum som du nämner, eller med Proson-högtalare.

Men problemet är inte att vissa blindtester eventuellt ger felaktiga resultat, utan det faktum att ingen någonsin, har kunnat påvisa en hörbar påverkan från kablar.

En medvetet kass kabel som t ex IS underdimensionerade högtalarkabel, skulle kunna ge en hörbar försämring om den användes i långa längder.


Redigerat av Ageve, 03 mars 2023 - 10:20.


#1656

Postad 02 september 2019 - 11:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Eneste jeg reagerer på er når rommet ikke funker, det er ulik lyd i alle rom jeg har hatt, men bare når det er helt feil reagerer jeg.

Akustikk plater feks, tror ikke jeg ville passert en blindtest med og uten.

Men at plater er bra er jeg enig i.

Skillnad er att Akustikk kan bevises.

Kabel teknologi er værre å bevise...

Redigerat av Danke, 02 september 2019 - 11:48.


#1657

Postad 02 september 2019 - 11:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

Läsvärt om kablar http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm



#1658

Postad 02 september 2019 - 11:57

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Ja det er en AB test av diffusers på YouTube.

Skillnad var enorm, dersom det var ekte.

#1659

Postad 17 september 2019 - 05:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Zartok, ditt tålamod är beundransvärd. Men bara för att någon inte tog sig till Umeå för eventuellt visa på skillnad. Kan du inte använda deras frånvaro som vetenskap att det inte går att höra skillnad. :g)


Det är så vetenskap fungerar. Det hör ihop med att bevisa negativ (vilket är omöjligt). Det går inte att bevisa att något inte finns, eller att något inte existerar. Däremot så är det mycket lätt att bevisa att något faktiskt finns eller existerar. Man behöver bara påvisa det en gång för att falsifiera hypotesen.

Något som är väldigt tydligt är ju hur märkliga ursäkter som använts. Jag har sagt det om och om igen, om någon sa att det var omöjligt att bänkpressa 100 kilo och erbjöd mig 30.000 för att bevisa det så skulle jag åka direkt. Det eftersom jag, när som helst, kan bänkpressa 100 kilo.

#1660

Postad 17 september 2019 - 07:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

Det är så vetenskap fungerar. Det hör ihop med att bevisa negativ (vilket är omöjligt). Det går inte att bevisa att något inte finns, eller att något inte existerar. Däremot så är det mycket lätt att bevisa att något faktiskt finns eller existerar. Man behöver bara påvisa det en gång för att falsifiera hypotesen.

Något som är väldigt tydligt är ju hur märkliga ursäkter som använts. Jag har sagt det om och om igen, om någon sa att det var omöjligt att bänkpressa 100 kilo och erbjöd mig 30.000 för att bevisa det så skulle jag åka direkt. Det eftersom jag, när som helst, kan bänkpressa 100 kilo.

Ingen gjorde kabeltestet p.g.a. att om man räknar om sannolikheten att klara testet till bänkpress så blir vikten 10 000 kilo.



#1661

Postad 17 september 2019 - 11:11

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Alle anlegg fungerer ulikt på ulike kabler.

Og det er små skillnader...

Det er tweaks som mye annet.
Det er tull å blande inn penger.

Hans skal bare ha 50000$ for å passere testen, kan dere ikke lage en gruppe å samle inn penger?

https://youtu.be/QG6LS9VDZlg

#1662

Postad 20 september 2019 - 13:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ingen gjorde kabeltestet p.g.a. att om man räknar om sannolikheten att klara testet till bänkpress så blir vikten 10 000 kilo.

nej, nu har du förstått det hela fel. sannolikheten att klara av att bänkpressa 100 kilo är högst rimlig. jag har gjort det. det finns flera videos på tävlingar där människor har gjort det. det finns väldigt många här inne som har gjort det. Däremot har ingen lyckats bänkpressa ens 500 kilo. 

 

Enligt dig så kan ingen bänkpressa 100 kilo, det är såklart felaktigt. 

https://www.youtube.com/watch?v=BOeRI6MDyns

här ser du godkända lyft på över 300 kilo. 



#1663

Postad 20 september 2019 - 15:06

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
300 kg < 10000 kg

#1664

Postad 20 september 2019 - 15:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

nej, nu har du förstått det hela fel. sannolikheten att klara av att bänkpressa 100 kilo är högst rimlig. jag har gjort det. det finns flera videos på tävlingar där människor har gjort det. det finns väldigt många här inne som har gjort det. Däremot har ingen lyckats bänkpressa ens 500 kilo. 
 
Enligt dig så kan ingen bänkpressa 100 kilo, det är såklart felaktigt. 
https://www.youtube....h?v=BOeRI6MDyns
här ser du godkända lyft på över 300 kilo.

Jag skrev att bänkpressa 10000 kg är lika svårt som att klara din kabelutmaning.

#1665

Postad 21 september 2019 - 00:46

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Hur fan kan någon normalintelligt person ta fel på 100 respektive 10000?😃🍾
Att dessutom argumentera utifrån det . missförståndet är ett skruvat beteende😢😢

#1666

Postad 21 september 2019 - 15:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag skrev att bänkpressa 10000 kg är lika svårt som att klara din kabelutmaning.


Ingen människa kan göra det? Ja, det stämmer. Eftersom det inte är skillnad. SC, han har ju förstått det korrekt iaf :D

#1667

Postad 22 september 2019 - 08:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 957 inlägg
  • 0
Don't feed.

#1668

Postad 22 september 2019 - 08:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

Ingen människa kan göra det? Ja, det stämmer. Eftersom det inte är skillnad. SC, han har ju förstått det korrekt iaf :D

Just det. Ingen vill satsa pengar på att lyfta tio ton och ingen vill heller satsa pengar på att skilja på kablar.

#1669

Postad 22 september 2019 - 08:40

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Fast om jämförelsen ska stämma så ska det också finnas de som påstår att de kan lyfta 10 ton.

 

(Bortsett från min Pappa eftersom han är starkare än din Pappa ;) )



#1670

Postad 22 september 2019 - 08:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

Fast om jämförelsen ska stämma så ska det också finnas de som påstår att de kan lyfta 10 ton.
 
(Bortsett från min Pappa eftersom han är starkare än din Pappa ;) )

Okey, om det ska spela nån roll så har ingen påstått att dom kan lyfta så mycket. Det som är fakta däremot är att ingen vågade ta utmaningen under dom tre åren den var öppen.

#1671

Postad 22 september 2019 - 10:20

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Enligt dig så kan ingen bänkpressa 100 kilo, det är såklart felaktigt.
https://www.youtube....h?v=BOeRI6MDyns
här ser du godkända lyft på över 300 kilo.

De där är ju fusk. Ser ju alla att de är ju 4 Pers som hjälper honom? ;)

#1672

Postad 22 september 2019 - 11:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0
Upplägget av utmaningen är rätt så genial, då man måste satsa pengar.

#1673

Postad 22 september 2019 - 14:10

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Upplägget av utmaningen är rätt så genial, då man måste satsa pengar.


Det är nog mer för att endast få de seriösa att ställa upp. Annars hade det gått åt väldigt mycket onödig tid och pengar för Zartok. Jag tror han skriver det också och därför var minimisumman 5000:-

#1674

Postad 22 september 2019 - 15:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 2

Det är nog mer för att endast få de seriösa att ställa upp. Annars hade det gått åt väldigt mycket onödig tid och pengar för Zartok. Jag tror han skriver det också och därför var minimisumman 5000:-

Det visade att det inte fanns några seriösa, bara tomma skramlande tunnor

#1675

Postad 22 september 2019 - 15:36

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det visade att det inte fanns några seriösa, bara tomma skramlande tunnor


Vilket inte var så oväntat. :)

#1676

Postad 22 september 2019 - 16:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, minimumsumman var 5000 eftersom jag skulle boka lokal och personal, det fanns lite omkostnader. Jag skulle få definitivt inte koppla om själv, snacka om fusk då (även om turordning skulle vara förutbestämd och nedskrivet i förväg).

Men men, det är som man brukar säga, en akademisk fråga. Jag bor så långt bort nu och har dessutom ingen lokal att hyra för ändamålet.

#1677

Postad 22 september 2019 - 18:28

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Kunne likeså hatt en test av Spotify og Tidal....

Tror ikke det er enkelt i et ukjent anlegg.

Det beviser ikke at det ikke er skillnad...

Og der vet vi jo at det er skillnad....

Redigerat av Danke, 22 september 2019 - 18:29.


#1678

Postad 22 september 2019 - 18:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tja, det finns ju de som hör skillnad på 128 och flac, det ska nog inte vara så svårt att hitta.

#1679

Postad 22 september 2019 - 19:09

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Tja, det finns ju de som hör skillnad på 128 och flac, det ska nog inte vara så svårt att hitta.


Jeg tror nok ikke de ville stillet i et dyrt veddemål...

Var det snakk om ukjent anlegg også eller?

#1680

Postad 22 september 2019 - 19:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Om det är så lätt att höra tydliga skillnader, som vissa påstår, då har det ingen som helst betydelse vilken anläggning det gäller.

Löjligt tramsiga bortförklaring med ”okänd anläggning”, ”stressad av folk omkring”, ”stressad när det inte är lugnt och i egen hemmiljö” etc.

Ställ upp eller knip igen.

#1681

Postad 22 september 2019 - 19:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 1
Håller med om att skillnaderna är små, och just därför ska man testa i sin egen anleggning (andra kan koppla och hålla koll och så) med självvald musik och kunna kontrollera volymen.

Tror inte The Stig skulle veta med en gång att min turbo läckte lite i ena slangen på min gamla v70 hur duktig han än är men jag märkte det med en gång, är jag då duktigare på bilar eller är jag bara mer van vid min egen bil? Här är det tydlig skillnad men man måste veta vad man ska leta efter och ha en referans.

#1682

Postad 22 september 2019 - 20:17

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
En märklig jämförelse. Bara för att man är en duktig bilförare så betyder det inte att man är duktig på bilar.

Och det har för övrigt varit ett flertal olika ordinarie ”The Stig” varav 2st är avslöjade.

#1683

Postad 22 september 2019 - 20:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 1
Läs sista meningen då, och jo om man är duktig på att köra så märker man om bilen beter sig annorlunda, men kanske inte en bil man aldrig kört. Var det verkligen så svårt att förstå liknelsen med att ha en referans?

Redigerat av Demon Slayer, 22 september 2019 - 20:24.


#1684

Postad 22 september 2019 - 20:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Så allt detta med haksläpp, separation, höra plektrum mot strängarna, placera orkestern, djupare bas, tydligare registrer etc etc etc?
Det är ju så det alltid beskrivs.

Men så fort det blir tal om tester är skillnaderna så extremt små att man inte skulle klara det annat än hemma i lugn ro med en eller två enstaka låtar?

#1685

Postad 22 september 2019 - 21:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 1

Jag personligen har aldrig sagt att det är stora skillnader, jag bara reagerar på attityden.

 

Testmetod A: Vi försöker att se om det är skillnad

 

Testmetod B: Lol vi tar ett godtyckligt rum, godtycklig anläggning där basen kanske rullar av vid 60hz, vi har stotra dippar i frekvensresponsen kansje -20db mellan 100-150hz, så mycket reflektioner att det både låter som att någon sjunger i en burk sammtidigt som allt annat grötar ihop sig, dessutom anländer inte ljudet sammtidigt och ena kanalen spelar högre och så testar vi om vi hör skillnad på olika kablar.

 

Hur tror du forskare gör om dom f.eks ska se om det är skillnad på bakterie-A och bakterie-B efter någon ändrad parameter på ena kolonien, tror du dom bah -äh vi släcker ljuset i elekronmikroskopet och defokuserar lite så det blir skitsvårt att se för om det nu är skillnad så borde man ju se det ändå?!

 

Jag har ingen tro på att det är skillnader mellan kablar som spelar någon som helst roll, men om du någon gång mätt upp ett system så vet du hur svårt det är att få rak frekvensrespons och lite eftersläpningar. Nu håller jag med på sätt och vis att det ofta är folk som absolut inte mätt eller vidtagit akustiska åtgärder i sitt rum som brukar skrika högst om den enorma skillnaden, men det betyder ju inte att ett test skal vara dåligt utfört.

Notera att jag inte säger att Zartoks test skulle vara dåligt, jag kommer inte ens ihåg premisserna, men jag tycker nog att man i det minsta skulle få lov att göra bort sig i sitt eget hem. Själva beviset kommer ju stärkas då det inte finns något att bortförklara också.


Redigerat av Demon Slayer, 22 september 2019 - 21:21.


#1686

Postad 22 september 2019 - 21:51

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Du förstår nog också att det inte pratas om något gammalt Philips stereopaket med JWS-högtalare, så jag förstår inte vad/vilka du försöker försvara?

#1687

Postad 22 september 2019 - 22:29

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 1
Som jag skriver så reagerar jag på att det inte finns förståelse för att man känner sina egna saker bäst, både styrkor och svagheter. Samt att det borde gagna alla att eventuella skillnader blir så lätta som möjligt att detektera.

Hur mycket ett system kostar har inget att göra med hur bra det återger källan. Alla rum har sina styrkor och svagheter och skillnaderna mellan dom i olika rum är ofantligt mycket större än en eventuell skillnad av olika kablar. T.om exakt samma system i olika rum vore dumt, varför inte bara göra testen där en eventuell person menar han kan fixa det?

Redigerat av Demon Slayer, 22 september 2019 - 22:30.


#1688

Postad 22 september 2019 - 22:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Om jag inte minns fel så erbjöd sig Zartok att åka hem till personer mot att de stod för reskostnad och uppehälle. Men ändå har ingen ställt upp på testet.

Men nu kryper jag ner under min sten igen, blir aldrig roligare än så här när det gäller kablars skillnader...

#1689

Postad 22 september 2019 - 23:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jeg tror nok ikke de ville stillet i et dyrt veddemål...

Var det snakk om ukjent anlegg også eller?

Nej, det fanns tom erbjudande om att jag skulle åka hem till personen ifråga. Men du, det märks att det här blir sån där snackpåse av det hela, den här utmaningen visade att det bara är snack, så jag orkar inte svamla mer med sånt här.

Jag lägger även till att jag nog är en av de få här inne med en väldigt god utbildning inom att just mäta mänskliga egenskaper ;)

Redigerat av Zartok, 23 september 2019 - 05:52.


#1690

Postad 23 september 2019 - 06:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Nej, det fanns tom erbjudande om att jag skulle åka hem till personen ifråga


Riktigt bra tilltag av dig.

Vi andra får en gång i framtiden köra en: "vi åker hem til Zartok och i smyg stänger av 1 av hans 8st 18" -omg tror ni han märker skillnad" hehe.

#1691

Postad 23 september 2019 - 07:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har råkat stänga av ena halvan av mitt tidigare system, och det märktes. Jag blev illamående ganska snabbt (trots låg volym) 😅

#1692

Postad 23 september 2019 - 07:53

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Om det är så lätt att höra tydliga skillnader, som vissa påstår, då har det ingen som helst betydelse vilken anläggning det gäller.
Löjligt tramsiga bortförklaring med ”okänd anläggning”, ”stressad av folk omkring”, ”stressad när det inte är lugnt och i egen hemmiljö” etc.
Ställ upp eller knip igen.


I og med at alle kabler mer eller mindre låter forskjellig på alle anlegg så er det problematisk...

Dersom dere virkelig vil teste Abx, så har jeg en løsning. Abx synes jeg er tull egentlig akkurat som vin og hundemat testene.

Ellers er det bevist målt "skillnad" på kabler. Det vi diskuterer er som med hi rez om vi kan høre dette.


Ok Abx i anlegget, last ned Foobar2000. Denne har en setting som heter Abx. Der kan du teste kabler, Dacs det meste. Så lenge du bruker data eller feks nettbrett som avspiller.

#1693

Postad 23 september 2019 - 08:00

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Så allt detta med haksläpp, separation, höra plektrum mot strängarna, placera orkestern, djupare bas, tydligare registrer etc etc etc?
Det är ju så det alltid beskrivs.
Men så fort det blir tal om tester är skillnaderna så extremt små att man inte skulle klara det annat än hemma i lugn ro med en eller två enstaka låtar?


Det er ikke ofte vi får hakeslepp, men det hender.

Jeg vet ikke om jeg klarer en sånn test.

Meningsløst med test på Flac vs mp3 Jeg har vært med på...
Ukjent musikk, noen slagers...

Om det skal være "vitenskap" så gråter vel vitenskapen av oss...

Ellers så fattar inte testerna musikk.

#1694

Postad 23 september 2019 - 08:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2
Förstår inte vad du skriver men tolkar det som svammel.

#1695

Postad 23 september 2019 - 09:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 3
Nu ska du nog tänka efter vad du säger om vetenskapen.

Vill du diskutera vetenskaplig metod för att mäta mänskliga egenskaper så kommer du torska rätt hårt.

Gå till sida ett och skriv vad som är fel med metoden i punktform och referera till något annat än dig själv i kritiken så bemöter jag och förklarar varför du har fel.

#1696

Postad 23 september 2019 - 11:01

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Nu ska du nog tänka efter vad du säger om vetenskapen.
Vill du diskutera vetenskaplig metod för att mäta mänskliga egenskaper så kommer du torska rätt hårt.
Gå till sida ett och skriv vad som är fel med metoden i punktform och referera till något annat än dig själv i kritiken så bemöter jag och förklarar varför du har fel.

Fattar inte hva som är kritikk med att jag föreslår ABX med Foobar2000. Fås iallafall båda på android och Windows, vet inte med Apple.

Då kann folk testa på egna anlägg och högtalare.


Jag tror på blindtest med medisin.

På vin, mat och musik- för det mesta nej...

Men omm ni tror Abx är utan fel?
Kör Foobar2000

https://www.foobar2000.org
Webbresultat med webbplatslänkar
foobar2000


Kritik är att ni löjliggjör motpart, med -ingen törs! -Vi har rätt!
Saker är nog inte så svart och vitt

Jag provar skriva svenska, då svenskar av en eller annan orsak inte förstår norsk?

Redigerat av Danke, 23 september 2019 - 11:29.


#1697

Postad 23 september 2019 - 11:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Så varför skriver du att vetenskapen gråter? Sen så går det utmärkt att mäta på dubbelblind AB, det är så otaliga experiment gjorts, bland annat inom medicin och naturkunskap, där det ibland inte går att göra en ABX av förklarliga skäl. Det finns bättre sätt att göra det, och det skulle vara en analog omkopplare, men som sagt så går det att göra vanlig AB också. Eftersom det är skillnad som man hör så är det inga problem att upptäcka skillnader där också. 

 

Vad har du mer för synpunkter på testet som gör att "vetenskapen gråter"? 



#1698

Postad 23 september 2019 - 11:42

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Så varför skriver du att vetenskapen gråter? Sen så går det utmärkt att mäta på dubbelblind AB, det är så otaliga experiment gjorts, bland annat inom medicin och naturkunskap, där det ibland inte går att göra en ABX av förklarliga skäl. Det finns bättre sätt att göra det, och det skulle vara en analog omkopplare, men som sagt så går det att göra vanlig AB också. Eftersom det är skillnad som man hör så är det inga problem att upptäcka skillnader där också.

Vad har du mer för synpunkter på testet som gör att "vetenskapen gråter"?

Med all respekt.

Och komm ihåg att jag inte tror på ABX, jag tror på AB.

Du måste kunna musiken, känna albumerna.

Du måste känna anläggning, helst ditt eget.


Detta är två meget viktiga moment.


Jag har läst några vetenskapliga tester.
Förut var dom mycket mer noggranna.

I nuläget slenger dom rosa bloggare, ungdommar och hifi folk inn i en lab.

Dom brukar dette sätt som liknar vetenskaplig flergruppig test.

Men omm du brukar detta i vetenskap, så är du på fel spår.


Musik är individuellt ser ni, det är subjektivt.

Når det gäller cd spelare, högtalare och kablar så är det sånn att folk tycker olika om ljud, musik och olika setups.

Jag tror Objektivas våta dröm är kunn en högtalare för alla, en stereo,en kabel fra Clas eller Biltema.....

Men det är inte så enkelt tyvärr.

Och hva bedömer du i en test? Bättre , ingen skillnad eller sämre???

Också löjligt då det inte finnas någon Bäst eller sämst i hifi oberoende av pris. Det är mer saker vi individuellt tycker är bra.

Hva en gruppe människor tycker om musik är därför löjligt....

Och den ena stackars typ som aksepterer ditt test?

Vi hittar kunn hans eller hennes smak om ljud.
Hva är vitsen med detta?

Kan du icke också fråga omm han föredrar biff eller fisk?

Redigerat av Danke, 23 september 2019 - 11:45.


#1699

Postad 23 september 2019 - 12:04

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Kan du icke också fråga omm han föredrar biff eller fisk?

Eller fråga om han kan smaka skillnad på biff eller fisk... vilket är mer i linje med vad testet gick ut på.



#1700

Postad 23 september 2019 - 12:14

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 1

Eller fråga om han kan smaka skillnad på biff eller fisk... vilket är mer i linje med vad testet gick ut på.

Du fattar inte poenget, det kommer på personligt tycke.

Det finnast inte något fasitsvar på musik. Inte på kablar, inte på högtalare eller anläggning....

Jag kan inte seja hva som är best av fisk och biff.. jag föredrar biff, men fisk är sunt....


Omm 80% menar att fisk är best mht SKILLNAD så bevisar det ingentingen.... Fisk är däremot sunt, det är sant...

Redigerat av Danke, 23 september 2019 - 12:16.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.