Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gör strömkablar verkligen skillnad i en anläggning

199 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1

Postad 19 juli 2019 - 11:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Följer en youtube kanal som heter pursuit perfect system där dom jämförde en ström kabel mellan £4 till £4000. Och hävdade stor skillnad. Men kan verkligen en kabel göra sån skillnad jag har lite svårt att se att det skulle kunna göra samma underverk som om man köpt förstärkare eller högtalare för dom pengarna

#2

Postad 19 juli 2019 - 11:33

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 292 inlägg
  • 0
Kort svar:nej
Lite längre: det beror på. Om en pryl är konstruerad på ett sätt som ger skillnad om fas och nolla är rätt eller bygger på att det finns jord också så kan det väl ha betydelse men då är det mer att kabeln ska vändas rätt och ha tillgång till jord.
Att en kabel på två meter ska ha betydelse när det ligger 0,75 mm2 från elcentralen blandat hur som helst fram till eluttaget är bara idioti.

Redigerat av junkan, 19 juli 2019 - 11:41.


#3

Postad 19 juli 2019 - 13:16

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Jag flyttade ut mina högtalare 10 cm från väggen och ytterligare 40 cm isär. DET gjorde skillnad. Mer nyanserad bas och fler detaljer i samtliga register. Har testat en del olika kablar och tycker väl främst att högtalarkablarna gjort en viss skillnad, inbillning eller ej.

#4

Postad 19 juli 2019 - 14:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Men kan verkligen en kabel göra sån skillnad

 

Nope.

 

Gissar på att det är denna videon du tänker på:

 

https://www.youtube.com/watch?v=G_QVHbo-nJ4

 

Som ofta, är det svårt att veta om det är menat som ett skämt eller inte.

 

De vill alltså visa hur stor skillnad en elkabel gör... med en Youtube-video.

 

En av kommentarerna:

 

I hear the difference even on my Samsung s7edge. Even quite cheap system needs better power cables (10-25% of his price).


Redigerat av Ageve, 19 juli 2019 - 15:17.


#5

Postad 26 juli 2019 - 08:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Nope.

Gissar på att det är denna videon du tänker på:

https://www.youtube....h?v=G_QVHbo-nJ4

Som ofta, är det svårt att veta om det är menat som ett skämt eller inte.

De vill alltså visa hur stor skillnad en elkabel gör... med en Youtube-video.

En av kommentarerna:

I hear the difference even on my Samsung s7edge. Even quite cheap system needs better power cables (10-25% of his price).

Skrev några kommentarer där. Blev inte så populär. Men 4000 pund för en strömkabel vad blir det i svenska kronor 50,000. För de pengarna kan man lägga bättre på högtalare och förstärkare. Det hade jag hellre gjort än att lägga 50,000 för en sketen kabel.
För inte kan en kabel göra speciellt stor skillnad jämfört med att byta det viktigaste punkterna i anläggningen.


En del trodde också man måste uppgradera högtalarkablarna bara för man byter högtalare. Kör med argon prime speaker cable1 kostar en sån där 80-90 kr metern. Använde dessa till ett par gamla jamo d365 med. Och med deras logik så skulle jag uppgraderat kabeln bara för att jag körde med bättre högtalare. De sa att man kunde inte få ut ljudkvaliten annars. Tyckte inte det stämde riktigt. Även med samma kabel är det gigantisk skillnad mellan jamo d365 och b&w 683 s2. är övertygad att kablarna skulle räcka till dyrare högtalare med. Rum gör gigantisk skillnad för mina erfarenheter. Har provat i 2 olika rum. Och i mitt rum så har jag ibland problem att få bas i vissa låtar när man sitter ner. Ställer man sig upp så kommer basen upp mer igen, det märks olika beroende på musik. I det andra rummet var det inget problem med bas. Och tyckte man fick mer av det i just det rummet jag testade i. Men att hifinördar kan påstå att kablar skulle göra mer skillnad en högtalare förstärkare och rum har alltid fått mig och undra. Sen är jag ingen expert, tvärtom långt ifrån. Men msn lär sig lite nytt varje dag.

Redigerat av Andreas3200, 26 juli 2019 - 08:17.


#6

Postad 26 juli 2019 - 10:39

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 292 inlägg
  • 0
Högtalare med låga ohmtal, ja där har kabeln självklart betydelse, hur mycket får var och en bestämma...

#7

Postad 26 juli 2019 - 15:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 2

Högtalare med låga ohmtal, ja där har kabeln självklart betydelse, hur mycket får var och en bestämma...

 

Fast det är ju inte "var och en" som bestämmer hur mycket det påverkar. De som utbildar sig till elektriker får lära sig hur det fungerar.

 

Elkablar är dimensionerade för den last som proppen tillåter. I villa eller lägenhet är det 1.5mm i vägg/rör, med 10A säkring i proppskåpet.

 

Det är också dessa dimensioner du hittar i en elkabel för 50000kr, för det finns elsäkerhetsstandarder som den måste uppfylla. Annars får den helt enkelt inte säljas.

 

16A kräver 2.5mm kabel.

 

 


Redigerat av Ageve, 26 juli 2019 - 15:58.


#8

Postad 26 juli 2019 - 18:16

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 292 inlägg
  • 0
Min kommentar gällde högtalarkablar och med de låga ohmtal högtalare har och de stora strömmar som ska passera så kommer kabeln att påverka.
Elkabeln har jag tidigare sagt att det är löjligt men självklart ska den uppfylla gällande regler.
Har du ett slutsteg på 20kW kommer självklart även elkabeln ha betydelse men då lär du få uppgradera hela elsystemet hemma.

#9

Postad 10 augusti 2019 - 09:45

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Jeg trodde det var pga EMI og skjerming de forsøkte å pushe disse kablene..

#10

Postad 10 augusti 2019 - 10:40

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
När vi är inne på skärming av strömkabeln, påverkar det säkerheten något?

#11

Postad 10 augusti 2019 - 14:48

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Jeg har aldri hørt om at en gratis kabel/følger med utstyr er "farlig" er vel bare om det blir brudd eller knekk ved støpselet.

Da er det bare å bytte..

Når det gjelder hifi strømkabel, så har de vel også rent kobber bedre støpsel osv. Men jeg ser på det mest som bling.

Men jeg tror om det i tilfelle skule være noe i greia så er det EMI som fjernes fra salater.

Jeg bare synser gissar, Jeg bruker ikke sånt selv. Synes de som følger med er solide nok.

Men Clas paddene ryker inne imellom, så er vel ikke helt dumt å brukt en Supra padde type.

Redigerat av Danke, 10 augusti 2019 - 14:49.


#12

Postad 10 augusti 2019 - 16:18

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 292 inlägg
  • 0
Lägg pengarna på annat!
Hade våra förstärkare varit matade med likspänning av lägre volttal så kunde man gjort en del med kablarna och satt en gigantisk kondensatorbank vid förstärkaren.
Du kan ju alltid bygga om förstärkaren för likspänning och skaffa en gigantisk kondensatorbank också, det kan såklart påverka ljudet vid stora effektuttag. Men då är vi mer inne på bilstereobyggande...

#13

Postad 22 oktober 2019 - 15:17

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Lägg pengarna på annat!
Hade våra förstärkare varit matade med likspänning av lägre volttal så kunde man gjort en del med kablarna och satt en gigantisk kondensatorbank vid förstärkaren.
Du kan ju alltid bygga om förstärkaren för likspänning och skaffa en gigantisk kondensatorbank också, det kan såklart påverka ljudet vid stora effektuttag. Men då är vi mer inne på bilstereobyggande...

I all förstånd, kanske jag skulle gå på Kjell och köpa något somm är mer säkert förr mera watt? Den 6 fördelar-strömuttag jag använder är helt högst lagat för kaffe, mikro, en radio och typ kylskåp?

Är kanske en orsak till att säkring i Clas 6 fördelaren ryker varje år?

Redigerat av Danke, 23 oktober 2019 - 16:28.


#14

Postad 22 oktober 2019 - 15:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 2

Allt du listar utom radio kan dra ganska myket. Moccamaster 1500w, Micro 1000-2000w, Kyl 800w?

 

Tror nog grunden til att säkringen går är att alla dessa produkter drar endå högre startström.



#15

Postad 22 oktober 2019 - 16:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

I all förstånd, kanske jag skulle gå på Kjell och köpa något somm är mer säkert förr mera watt? Den 6 paddan jag använder är helt högst lagat för kaffe, mikro, en radio och typ kylskåp?

Är kanske en orsak till att säkring i Clas 6 paddan ryker varje år?

 

Vad är en Clas 6 padda?



#16

Postad 23 oktober 2019 - 15:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Vad är en Clas 6 padda?

 

iPad 6 inköpt på Clas Ohlson.



#17

Postad 23 oktober 2019 - 16:14

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Vad är en Clas 6 padda?

Jag menade en standard 6 utags strömpadda på Clas Ohlson.....

Jag är osäker på hur många watt den klarar av....

Tänker litt på säkerhet typ, inte minst för anläggningen..

Jag är norsk, trodde ni kallade det strömpadda...

Redigerat av Danke, 23 oktober 2019 - 16:17.


#18

Postad 23 oktober 2019 - 16:22

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Strömfördelare är väl rätt synonym.

Allt du listar utom radio kan dra ganska myket. Moccamaster 1500w, Micro 1000-2000w, Kyl 800w?

Tror nog grunden til att säkringen går är att alla dessa produkter drar endå högre startström.

Hvad rekommenderas om man inte vill tömma plånboken? Menar att komma ihåg att Kjell&Co har några svarta eller grå mer solida?


Tror hadde gått bättre omm jag delade på två, har inte möjlighet för detta.

Ena står full med 6 och andra med Streamer, Router och bluray 3 uttag är ochså full.

Redigerat av Danke, 23 oktober 2019 - 16:25.


#19

Postad 23 oktober 2019 - 18:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Det står på dem hvor mye de klarer uten at sikringer ryker (se klistermerke bakpå). Faste installasjoner skal dog kobles rett i vegg, og om man ikke har nok uttak må man leie elektriker som drar inn nye. Jeg fikk avvik på el kontroll for en tid siden, kostet meg 4k å dra in 8 nye stikk.

#20

Postad 23 oktober 2019 - 21:22

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Vanligaste är att man har 10A säkring till den grupp som vägguttaget sitter i. Då bör man se till att grenkontakten klara minst 2300W om man har 230v.

#21

Postad 24 oktober 2019 - 18:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

Vanligaste är att man har 10A säkring till den grupp som vägguttaget sitter i. Då bör man se till att grenkontakten klara minst 2300W om man har 230v.

 

Japp, enkelt. Sen ska man inte ha en grenkontakt med inbyggd säkring som är klenare än som i detta fallet, 10 A. B)



#22

Postad 26 oktober 2019 - 13:10

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Tror iallefall att det er delt på to kurser..

Men er tyvärr skrusikringer i villaen här vi hyrar.

Har aldrig bränt en men på badet med tvättmaskin og torktumlare så har vi klart att bränna ett par.

#23

Postad 26 oktober 2019 - 13:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2
Inget fel på smältsäkringar och inte konstigt om man bränner 10A säkring om man kör både torktumlare och tvättmaskin samtidigt.

#24

Postad 26 oktober 2019 - 13:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 086 inlägg
  • 0

Tror iallefall att det er delt på to kurser..
Men er tyvärr skrusikringer i villaen här vi hyrar.
Har aldrig bränt en men på badet med tvättmaskin og torktumlare så har vi klart att bränna ett par.

Räkna hur mycket ström dina grejer drar. Strömmen = Effekten/spänningen. Exempel: Vattenkokarens effekt är 2000 Watt. Strömmen den drar då är 2000/230. Vattenkokaren drar då 8.7 Ampere

#25

Postad 26 oktober 2019 - 18:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

En vanlig grendosa klarar såklart 2300W oavsett om den kommer från Clas Ohlson, Biltema eller Supra. Det finns som sagt elsäkerhetsregler som måste uppfyllas. Annars får de inte säljas.

 

Driver man en 2000W värmefläkt via en grendosa blir kabeln ljummen. Det är helt normalt.


Redigerat av Ageve, 26 oktober 2019 - 18:18.


#26

Postad 27 oktober 2019 - 16:01

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

En vanlig grendosa klarar såklart 2300W oavsett om den kommer från Clas Ohlson, Biltema eller Supra. Det finns som sagt elsäkerhetsregler som måste uppfyllas. Annars får de inte säljas.

Driver man en 2000W värmefläkt via en grendosa blir kabeln ljummen. Det är helt normalt.

Då är det bara att säkring i fördelare ryker grunnat ålder eller slitasje då... Typ, kunne kanske bara bytat säkring i den jag har?

Går av och på med Switch varje kväll, detta sliter nog..

Redigerat av Danke, 27 oktober 2019 - 16:02.


#27

Postad 04 februari 2021 - 12:17

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ser att en del kör med så dyra strömkablar och högtalarekablar och även till högtalare som kostar 10-20k, såg en som körde audioquest rocket 88 till högtalare för 15k och då kabeln på nästan lika mycket, aldrig i livet skulle jag betala så mycket för en kabel, inte ens när jag uppgraderar frontar för runt 40k som jag tänkt i sommar

Redigerat av Andreas3200, 04 februari 2021 - 15:06.


#28

Postad 05 mars 2021 - 15:43

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Ser att en del kör med så dyra strömkablar och högtalarekablar och även till högtalare som kostar 10-20k, såg en som körde audioquest rocket 88 till högtalare för 15k och då kabeln på nästan lika mycket, aldrig i livet skulle jag betala så mycket för en kabel, inte ens när jag uppgraderar frontar för runt 40k som jag tänkt i sommar

 

 

Jag är enig i det... Men nå är hellre inte jag störtrik... Audioquest seljer jo rimligare skärmade tex NRG och Svenske Supra som fokuserar på low cost, och inget trams säljer till halva priset enn detta igen..

 

Tror en Supra Lorad koster ca 500kr, Audioquest ligger vel på 700-1200 såklart kostar lite pengar men.

 

Jag vet inte om det har något förr sej, men EMI är ok att städa upp om man vill och kann.... Men klart har man förbättringspotential i högtalare och amp, eller även källa som skivspelare, cd, streamer så är det bättre att börja där, även ochså romförbettringar akustik....


Redigerat av Danke, 05 mars 2021 - 15:44.


#29

Postad 06 mars 2021 - 08:26

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Förstår du själv vad du skrev där, Danke? Jag förstår det inte alls.

#30

Postad 06 mars 2021 - 08:46

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Kör Isotek, Wireworld och Chord. Gör NOLL skillnad men det är snyggare.



#31

Postad 06 mars 2021 - 08:52

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Förstår du själv vad du skrev där, Danke? Jag förstår det inte alls.

Ok EMI betyder Electrical Magnetic interference.

https://sv.m.wikiped...gar_och_fenomen

Det andra jag påpekade var att det inte borde kosta så mycket pengar...

Man kan kolla EMI med en enkel faspenna.

Kostar från 100kr

Redigerat av Danke, 06 mars 2021 - 09:06.


#32

Postad 06 mars 2021 - 09:17

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ok EMI betyder Electrical Magnetic interference.https://sv.m.wikiped...gar_och_fenomen
Det andra jag påpekade var att det inte borde kosta så mycket pengar...
Man kan kolla EMI med en enkel faspenna.
Kostar från 100kr

Vad vill du få ut av att kontrollera med faspenna och till vilken nytta?

#33

Postad 06 mars 2021 - 09:33

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Vad vill du få ut av att kontrollera med faspenna och till vilken nytta?

Ni kann mäta EMI bland er kablar och se själv, ifall ni inte tror på mej eller fattar hva jag sejer...

En faspenna ger signal när den hittar EMI, om kablar har lite avstånd så är det inte så farligt, skärmade signalkablar är en fördel.

Ström-Kabel till subwoofer och forsterkare bör ha lite avstånd till eksempel omm dom inte är skärmade.

Redigerat av Danke, 06 mars 2021 - 09:39.


#34

Postad 06 mars 2021 - 09:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ni kann mäta EMI bland er kablar och se själv, ifall ni inte tror på mej eller fattar hva jag sejer...
En faspenna ger signal när den hittar EMI, om kablar har lite avstånd så är det inte så farligt, skärmade signalkablar är en fördel.
Ström-Kabel till subwoofer och forsterkare bör ha lite avstånd till eksempel omm dom inte är skärmade.

Om du slutar svamla.

Vad menar du att du har för vinning med att använda en faspenna?

#35

Postad 06 mars 2021 - 10:02

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Om du slutar svamla.
Vad menar du att du har för vinning med att använda en faspenna?


Jag vet inte vad svamla betyder.

Det andra har jag just förklarad i barnlitteratur terminologi...

#36

Postad 06 mars 2021 - 10:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad svamla betyder.
Det andra har jag just förklarad i barnlitteratur terminologi...

Det är mycket du inte förstår...

Du har ju inte förklarat något annat än vad EMI är förkortning av, resten är bara rent svammel utan någon sammanhang.

#37

Postad 06 mars 2021 - 12:05

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Det är mycket du inte förstår...
Du har ju inte förklarat något annat än vad EMI är förkortning av, resten är bara rent svammel utan någon sammanhang.

Jag förstår inte svenska personangrepp nej...

Det står en Link til Wikipedia där det står enkelt förklarat hvad EMI är..

Det andra jag skrev fattar jag inte att du inte förstår. Ni är rätt elaka mot norrmenn. På norska forums så aksepterar vi svenskar och svenska språket..

Att trolla och bedriva personangrepp är typ inte lagligt på forums.

Redigerat av Danke, 06 mars 2021 - 12:29.


#38

Postad 06 mars 2021 - 16:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag förstår inte svenska personangrepp nej...
Det står en Link til Wikipedia där det står enkelt förklarat hvad EMI är..
Det andra jag skrev fattar jag inte att du inte förstår. Ni är rätt elaka mot norrmenn. På norska forums så aksepterar vi svenskar och svenska språket..
Att trolla och bedriva personangrepp är typ inte lagligt på forums.

Vad är det du vill förmedla att man kan göra med en faspenna och till vad vill du använda resultatet av ”mätningen”?

#39

Postad 06 mars 2021 - 19:38

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Vad är det du vill förmedla att man kan göra med en faspenna och till vad vill du använda resultatet av ”mätningen”?

https://youtu.be/XNZh93_pSUQ
Linken visar allt om hur du mätar.

Jag önskar tre skärmade kablar till Förstärkare, Avr/pre och subwoofer.

Jag bryr mig inte om att mäta, men jag rekommenderar att andra gör det själv om dom tror att EMI är ett spöke som inte finns. Somma tror ju att jitter är er spöke också.

Redigerat av Danke, 06 mars 2021 - 19:42.


#40

Postad 06 mars 2021 - 20:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det

https://youtu.be/XNZh93_pSUQ
Linken visar allt om hur du mätar.
Jag önskar tre skärmade kablar till Förstärkare, Avr/pre och subwoofer.
Jag bryr mig inte om att mäta, men jag rekommenderar att andra gör det själv om dom tror att EMI är ett spöke som inte finns. Somma tror ju att jitter är er spöke också.

Inga nyheter i det klippet, typ grundkunskap i el- och elektroniklära.

Men det framgår ju inte av dina inlägg vad du avser man ska mäta och vad man ska få ut av det eller vad man kan eller inte bör göra med det man konstaterar efter mätningarna.
Och du gör ju uppenbarligen inga mätningar själv.

Således svammel.
Och vilka påstår att jitter är ”spöke”?

#41

Postad 06 mars 2021 - 21:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0
https://youtu.be/Rgun97VK7y8

#42

Postad 06 mars 2021 - 23:56

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Audioholics har mycket kunskaper dom, lite retande mot dom som inte har samma uppfattning dog... lite som här i tråden till exempel.

 

Jag har inte provat såkallade hifi elkabel, men jag trot det är lika smart att skärma el som signal. Kalla mej foliehatt då vel.


Redigerat av Danke, 06 mars 2021 - 23:56.


#43

Postad 07 mars 2021 - 00:51

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Audioholics har mycket kunskaper dom, lite retande mot dom som inte har samma uppfattning dog... lite som här i tråden till exempel.
 
Jag har inte provat såkallade hifi elkabel, men jag trot det är lika smart att skärma el som signal. Kalla mej foliehatt då vel.

Vad är en hifi elkabel?
Vilken signal menar du ska extra-skärmas?

#44

Postad 07 mars 2021 - 01:06

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Vad är en hifi elkabel?
Vilken signal menar du ska extra-skärmas?

Supra LoRad är typ som detta, skärmade kablar. Användas i sjukhus och i hifi anläggningar.

Isotek är nemd, Audioquest säljer ochså.. och många andra Ifi etc

Dessa använder skärmar och kontakter som inte påverkas eller stör andra kablar.

 

Dom kablage som träcker mest el menar folk som McGowan, Darko och Beekhauzen att skal skärmas. Ampar, försteg, subwoofers..

 

 

Om du inte skärmar så sejer mr McGowan att holda dom isär.

 

Jag har Subkabel signal och el och surroundhögtalare kabel tillsammans.. inte bästa och har lite störningar som jag dog inte hör från sittplats.


Redigerat av Danke, 07 mars 2021 - 01:15.


#45

Postad 07 mars 2021 - 01:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Supra LoRad är typ som detta, skärmade kablar. Användas i sjukhus och i hifi anläggningar.
Isotek är nemd, Audioquest säljer ochså.. och många andra Ifi etc
Dessa använder skärmar och kontakter som inte påverkas eller stör andra kablar.
 
Dom kablage som träcker mest el menar folk som McGowan, Darko och Beekhauzen att skal skärmas. Ampar, försteg, subwoofers..
 
 
Om du inte skärmar så sejer mr McGowan att holda dom isär.
 
Jag har Subkabel signal och el och surroundhögtalare kabel tillsammans.. inte bästa och har lite störningar som jag dog inte hör från sittplats.

Det var en retorisk fråga då det inte finns någon ”HiFi elkabel”.

Vilken kabel menar du används på sjukhus? Skärmad i allmänhet eller LoRad i synnerhet?

Och så kanske du även kan svara på frågan om vilka signalkablar som du menade ska extra-skärmas samt varför?

#46

Postad 07 mars 2021 - 02:36

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0

Det var en retorisk fråga då det inte finns någon ”HiFi elkabel”.
Vilken kabel menar du används på sjukhus? Skärmad i allmänhet eller LoRad i synnerhet?
Och så kanske du även kan svara på frågan om vilka signalkablar som du menade ska extra-skärmas samt varför?

Svensk retorik funkar inte på norrmänn. Hifi butiker har säljt skärmade elkablar i flera tiår.

Skärmade kablar användas i sjukhus. Detta för att inte störa Medisinsk IT och elektroniska utrustning. Inte alla städer förstås men på kritiska ställen. Man vill ha korrekt puls och data. Nu i Covid19 är det nog många skärmade solida elkablar i respiratorar.

Dom som används i hifi har renare kobber, silver etc. I Hospital använder Dom vanligt kobber, men dom är rejält solida och skärmade, precis som hifiström kablar till exempel Supra, tror dom säljer till sjukhus. Dom lävererar ju til svenska forsvar och flygvapnet.

Alla signalkablar utom Optisk bör skärmas..

Högtalarkabel är lite olika, mina är Star quad tror dom är twistad som mikrofon kablar. Det hjälper mot störningar.

Redigerat av Danke, 07 mars 2021 - 02:54.


#47

Postad 07 mars 2021 - 02:44

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Bara att googla så hittar du vätenskapen.

Shielded power cables in hospitals

#48

Postad 07 mars 2021 - 03:00

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Jo Supra leverar Kablar till Sjukhus. Säkert rimligare skärmade kablar.
Står på DIY kontakterna att dom använder dom på sjukhus.
Supra LoRad SW - en serie patenterade CE- och S-märkta kontaktdon för nätspänning

LoRad är en förkortning av Low Radiation, vilket betyder låg strålning. Strålning är en sammanfattning av flera olika begrepp, där en nätkabel faktiskt både utsätter och utsätts av sin omgivning, vad gäller magnetfält, växelspänningsfält och elektromagnetiska fält. LoRad är en patenterad kabelkonstruktion som förenar den vanliga nätkabeln kombinerat med de hänsyn som måste tas vid audiobruk. Egenskaperna har visat sig också värdefulla inom den medicinska världen och i flygledartorn, där läkares respektive flygledares känsliga utrustning inte för störas överhuvudtaget. Till sist och inte minst viktigt, är att Supra Lorad används vid elsanering hos överkänsliga. Det är vetenskapligt bevisat att magnetfält påverkar celltillväxt och ju mer potent anläggningen är, desto större ström drar den från nätet och konsekvensen av ström är magnetfält.

OBS! För kontaktdon avsedda för andra marknader än Sverige/EU, hänvisas till vår internationella sida: www.jenving.com



Kunder i urval
Statens Kriminaltekniska Laboratorium, SKL
Svenska Flygvapnet (JAS)
Lasarett och sjukhus
Majoriteten av europeiska flygledartorn
Användningsområden

Hi-Fi och studiobruk
Medicinsk utrustning
Laboratorier
EHS (electro hypersensitivity = elöverkänslighet)
Störningskänsliga installationer

#49

Postad 07 mars 2021 - 03:47

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Hifi butiker har säljt skärmade elkablar i flera tiår.


Det gör Biltema med för ca 20-30:-/meter

#50

Postad 07 mars 2021 - 06:59

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Svensk retorik funkar inte på norrmänn. Hifi butiker har säljt skärmade elkablar i flera tiår.
Skärmade kablar användas i sjukhus. Detta för att inte störa Medisinsk IT och elektroniska utrustning. Inte alla städer förstås men på kritiska ställen. Man vill ha korrekt puls och data. Nu i Covid19 är det nog många skärmade solida elkablar i respiratorar.
Dom som används i hifi har renare kobber, silver etc. I Hospital använder Dom vanligt kobber, men dom är rejält solida och skärmade, precis som hifiström kablar till exempel Supra, tror dom säljer till sjukhus. Dom lävererar ju til svenska forsvar och flygvapnet.
Alla signalkablar utom Optisk bör skärmas..
Högtalarkabel är lite olika, mina är Star quad tror dom är twistad som mikrofon kablar. Det hjälper mot störningar.

Jösses Danke, du kan verkligen inte bara svara på det jag frågar... Är det så svårt att förstå svenska?

Jag vet vad LoRad är förkortning för, likväl att jag vet vad EMI är förkortning för.
Jag vet också vad en skärmad kabel är och varför den används inom vissa områden och varför den inte gör någon nytta inom andra.
Så du kan sluta klippa in texter från wikipedia och tillverkaren.

Frågorna är ställda till Dig och varför du tror/tycker man blr göra det du skriver (eller tja, vad du stundtals svamlar om). För jag tror inte att du själv har en aning, du läser och lyssnar på rent säljsnack och köper det med hull och hår.

Så du tror på allvar att det är renare koppar (eller silver i vissa fall) som säls inom hifi-världen än vad som används på sjukhus?
Och det skiljer alltså mellan kablage på sjukhus beroende på vilken STAD det är placerat?

Och varför skulle det sålts extra mycket skärmade kablar under pandemin? Tror du inte att all nedicinsk utrustning levereras med korrekt kablage?

Och du menar alltså att signalkablar behöver extra-skärmas utöver den skärmning samtliga signalkablar redan har?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.