Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla dator > Reciever

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Creative Sound Blaster Digital I/O Module (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#101

Postad 18 oktober 2005 - 14:52

TommyHugo
  • TommyHugo
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Ingen som vet vilken sladd jag menar?

<{POST_SNAPBACK}>


Finns på Biltema

ordnade till ett citat /tb303

Redigerat av tb303, 18 oktober 2005 - 18:18.


#102

Postad 23 november 2005 - 20:34

Warwolf
  • Warwolf
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har skaffat mig en ny laptop (Fujitsu-Siemens AMILO M3438G) som enligt specen skall ha en optisk SPDIF-utgång. Trodde självklart att det skulle vara en vanlig Toslink, men icke. Kontakten för SPDIF är även en mikrofoningång och är alltså en vanlig 3.5mm-kontakt.
Vad skall jag använda för optisk kontakt för denna koppling ?

#103

Postad 23 november 2005 - 20:40

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0
En sån här http://www.kjell.com...tem=37983&path=

Postad bild

det har jag till min FSC Laptop.

Redigerat av Grillen, 23 november 2005 - 20:42.


#104

Postad 23 november 2005 - 20:40

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Om det är en optisk kontakt ska du använda en sån här:
Bifogad fil  322087_X_2004_06_30_121523.jpg   17,74K   16 Antal nerladdningar

#105

Postad 24 november 2005 - 09:16

Warwolf
  • Warwolf
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tack för era svar, har faktiskt aldig sett en sådan kontakt.

Kjell säljer endast kablar från ClickTronic och de gör endast kablar i 1-2 meter. Jag letar efter en sådan kabel som är 5 meter. Finns det sådan att köpa?

#106

Postad 29 november 2005 - 11:13

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0

...
dock har jag aldrig sett en sådan kabel över 1 meter! Jag är i behov av cirka 3m. Så om någon har ett tips på inköpsställe för "S/PDIF(RCA) ha till minitele ha 75ohm coaxial 3-5m" är jag överlycklig.

...


Jag har letat överallt efter en längre kabel jag med (skulle behöva 5m, SB X-Fi -> Yamaha rxv1500) men det verkar totalt kört.

Finns det nån anledning (problem vid längre avstånd?) till att det inte säljs längre än 1-1,5m?

Det verkar helt sanslöst annars att det inte skulle gå att få tag på längre :)

Redigerat av cbjorkman, 29 november 2005 - 11:14.


#107

Postad 06 december 2005 - 21:27

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Nån som vet var man kan få tag i en bra kabel att ha mellan datorn å receivern? Menar då en med 3,5mm --> 2xRCA. Vill helst ha en som är bra skärmad. Har ni några tips?

Edit: Dom HÄR hittade jag.. Bra?

Edit2: Ska impendansen ligga på 75ohm på analoga kablar också?

Redigerat av dirtpop, 07 december 2005 - 21:36.


#108

Postad 09 december 2005 - 10:48

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Nån som vet var man kan få tag i en bra kabel att ha mellan datorn å receivern? Menar då en med 3,5mm --> 2xRCA. Vill helst ha en som är bra skärmad. Har ni några tips?


Kolla här:
Lönar det sig att köpa ny kabel?, miniplugg -> 2xRCA

#109

Postad 09 december 2005 - 14:45

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Nån som vet var man kan få tag i en bra kabel att ha mellan datorn å receivern? Menar då en med 3,5mm --> 2xRCA. Vill helst ha en som är bra skärmad. Har ni några tips?


Kolla här:
Lönar det sig att köpa ny kabel?, miniplugg -> 2xRCA

<{POST_SNAPBACK}>



K, tack men jag har beställt redan..

http://www.kabelgiga...main.asp?id=571
http://www.kabelgiga...main.asp?id=643

#110

Postad 30 januari 2006 - 21:09

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Ok, får min nya hemmabio reciver nu i veckan och vill köra ljudet i en spdif kabel. Men då behöver jag en adapter http://www.webhallen...od.php?id=47344 en av de vänstra kontakterna. Då mitt ljudkort har stöd för det i en av portarna.
Vart kan jag hitta en sådan adapter/kontakt lös och där den finns i lager?

Postad bild
Ska det vara en sån? 42-633-07 på elfa

#111

Postad 31 januari 2006 - 00:01

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det där är rätt kabel.

Vet att det finns en liknande på flertalet butiker som du lär ha i stan (OnOff, Power, Audio/Video, Teknikmagasinet), den ser ut så här:

Postad bild

#112

Postad 31 januari 2006 - 06:39

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Det där är rätt kabel.

Vet att det finns en liknande på flertalet butiker som du lär ha i stan (OnOff, Power, Audio/Video, Teknikmagasinet), den ser ut så här:

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Danke, får leta efter en sån då...:) Ska in och shoppa kablar till recivern idag ialla fall så jag får leta efter en sånn....

#113

Postad 11 februari 2006 - 02:00

zansibal
  • zansibal
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
okay

Jag har haft min bärbara dator i snart ett halvår, och hittills har jag inte haft en aning om hur man får den sk "digitala SPDIF kombinerade hörlursutgången" som finns, att fungera. Jag har testat att med 3,5 mm till RCA (coax) men det har inte fungerat alls. I den här tråden påstås alltså att utgången är optisk!! en 3,5 mm??? Det skulle ju förklara det röda ljuset som finns i utgången (doh). Men eftersom jag aldrig hört talats om något liknande så fattade man ju inte det. Jag ska dra och köpa en sån där kjell och komanpy kabel imorgon och testa. Fungerar det, så ska jag ringa och skälla ut ASUS så in i h***** för att det inte står någonstans i manualerna att utgången är optisk... Vilket kanske inte är självklart för alla.

Tack för hjälpen, jag håller på att bli lite desperat för att få igång den där.

#114

Postad 11 februari 2006 - 18:47

zansibal
  • zansibal
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
HAHA.. nu fungerar det utmärkt... helt underbart ljud dessutom

#115

Postad 22 februari 2006 - 22:19

Unregistered5425e1a7
  • Unregistered5425e1a7
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Jag har precis kopplat datorns ljudkort (live digital) till receiver med en koaxial och det funkade bra. Men eftersom jag läst på forumet att optisk är bättre i säkerhetssynpunkt så köpte jag en konverter på Kjell, koax till optisk, men då funkade det inte...Nån som vet vad det kan bero på ??

#116

Postad 22 februari 2006 - 23:15

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Använd sökfunktionen :D , kolla här:
koax-optiskt omvandlare

#117

Postad 25 februari 2006 - 10:39

mindblow
  • mindblow
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Hejsan!

Någon som vet vart man kan få tag på en minst 13m Toslink -->3,5 ?
Söker och söker men hittar inget.

#118

Postad 13 mars 2006 - 19:55

H/K Alex
  • H/K Alex
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hejsan!!

Hur gör jag om jag vill ha surroundljud från datorn (har ett vanligt ljudkort) till min hemmabioanläggning?


Mitt hemmabiosystem består av: Harman Kardon AVR 240
HKTS 11



Väldigt tacksam för tips!!


Alex

#119

Postad 14 mars 2006 - 10:05

Unregistered13f6fa0e
  • Unregistered13f6fa0e
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
beror på vad som menas med vanligt ljudkort. om det är ett vanligt tvåkanals-ljudkort så går det inte. då måste du köpa ett nytt ljudkort med 5.1 eller mera.
om du har ett sådant måste du dra en digitalkabel till förstärkaren, alternativt flera analoga kablar beroende på vad du har för utgångar från kortet. Har läst en del om att det bästa är optisk digitalkabel för att det inte finns någon chans att förstöra surroundstärkaren då. om du inte vet vad du har för ljudkorts-utgångar kanske du kan lägga upp en bild på baksidan av det så kan säkert någon hjälpa dig.

#120

Postad 14 mars 2006 - 10:44

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

beror på vad som menas med vanligt ljudkort. om det är ett vanligt tvåkanals-ljudkort så går det inte. då måste du köpa ett nytt ljudkort med 5.1 eller mera.
om du har ett sådant måste du dra en digitalkabel till förstärkaren, alternativt flera analoga kablar beroende på vad du har för utgångar från kortet. Har läst en del om att det bästa är optisk digitalkabel för att det inte finns någon chans att förstöra surroundstärkaren då. om du inte vet vad du har för ljudkorts-utgångar kanske du kan lägga upp en bild på baksidan av det så kan säkert någon hjälpa dig.

<{POST_SNAPBACK}>



Helt rätt... plus att du behöver installera tex AC3filter...och där ställa in att du ska skicka ut signalen digitalt ( om du nu kopplar med en digitalkabel optisk eller elektrisk. )

EDIT = te x AC3filter

Redigerat av daydreamer, 15 mars 2006 - 15:58.


#121

Postad 14 mars 2006 - 11:50

Unregisteredab743637
  • Unregisteredab743637
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Om ditt ljudkort bara har 3,5 millimeterskontakter, så kan du koppla med hjälp av:
Bifogad fil  post_12784_1142332041.jpg   3,15K   8 Antal nerladdningar
En adapter som delar upp ljudet, så att du fortfarande kan koppla dina datorhögtalare, samt med en sådan här kabel
Bifogad fil  post_12784_1142332091.jpg   5,57K   5 Antal nerladdningar
koppla mellan delaren och din reciever. Då får du surroundljud genom att använda dig av Dolby Prologic II eller liknande. Alltså surroundljud från en stereokälla. Det är definitivt inte lika bra surround som Dolby Digital eller DTS, men det kanske duger. :)

#122

Postad 14 mars 2006 - 20:37

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Helt rätt... plus att du behöver installera AC3filter...och där ställa in att du ska skicka ut signalen digitalt ( om du nu kopplar med en digitalkabel optisk eller elektrisk. )

<{POST_SNAPBACK}>


Nu är det ju så att det finns väldigt många andra program som klarar av S/PDIF :)

#123

Postad 15 mars 2006 - 16:00

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Helt rätt... plus att du behöver installera AC3filter...och där ställa in att du ska skicka ut signalen digitalt ( om du nu kopplar med en digitalkabel optisk eller elektrisk. )

<{POST_SNAPBACK}>


Nu är det ju så att det finns väldigt många andra program som klarar av S/PDIF ;)

<{POST_SNAPBACK}>


;) EDIT = te x AC3filter

#124

Postad 17 mars 2006 - 13:56

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
AC3filter behövs bara om du vill koda om till 5.1 innan signalen skickas till "förstärkaren".

Det är sant att man kan ställa in "passthrough spdif" i progget, men då blir det ju genast onödigt, eller?

#125

Postad 18 mars 2006 - 13:45

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

AC3filter behövs bara om du vill koda om till 5.1 innan signalen skickas till "förstärkaren".

Det är sant att man kan ställa in "passthrough spdif" i progget, men då blir det ju genast onödigt, eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Exakt!

#126

Postad 30 april 2006 - 11:38

Mr. c0pp3r34d
  • Mr. c0pp3r34d
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tja...rakt på sak!
Jag behöver veta vad denna kabel heter och alternativt var man kan köpa den
Bifogad fil  kabel.bmp   201,85K   369 Antal nerladdningar

Det är en kabel från en "soundbox"(Ozaki Nuke28)som ska kopplas till ett 5.1 ljudkort!

tack i förhand //kopparskalle

Redigerat av Mr. c0pp3r34d, 30 april 2006 - 11:40.


#127

Postad 05 maj 2006 - 21:21

reggeman
  • reggeman
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Tjena. Du kan ju köpa detta här ljudkortet "http://www.webhallen...d.php?id=46914" , visserligen har den inte optisk utgång men ska ha väldigt bra DAC´r "analogt", eller det här "http://www.webhallen...d.php?id=57853", har optisk ut, båda kostar runt tusenlappen.

Vad gäller kablar så finns det ju en anledning till att vissa kablar säljs för 50kr och vissa upp mot flera tusen kr. Oftast så är ju dom dyrare väsentligt mycke bättre "gäller analogt".

Reggeman

#128

Postad 18 maj 2006 - 15:16

tapem
  • tapem
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

väldigt informativ tråd detta! :)

Jag vill ha hjälp/tips på en lösning för bättre mp3-ljud från dator.

Jag har idag följande utrustning:
- mp3-filer i 192k
- ljudkort: moderkort med inbyggt budgetljudkort (http://www-old.epox....oard/8rda3i.htm har stöd och kontakt för SPDIF coax)
- kabel: 10m budgetkabel (analog RCA) med stereojack resp. två RCA-kontakter
- stereo: kompaktstereo Sony MHC-RG470 ( http://www.sony.se/v...CD Music System ) med analog 3,5mm-in (ej stöd för SPDIF)

Stereons ljudkvalitet vid CD-uppspelning uppfyller alla mina krav. Problemet är att mp3-ljudet är lågt, burkigt och ibland sprakar till. Bränner jag samma mp3-fil till ljud-CD-spår och kör direkt i kompaktstereon så är ljudet markant bättre. Jag har testat annan kabel + annat ljudkort (budgetkort i laptop) till samma stereo men med ungefär samma resultat.

Kan någon rekommendera prisvärda komponenter som skulle ge märkbart bättre ljud.
Såväl kompaktstereo som lösa bitar är av intresse. Jag vill inte lägga för mycket pengar dock. Max 3500, men helst under 3000.

Kommentera gärna även hur viktiga de olika komponenterna är (i relation till budget/standardkomponenter).
- Hur viktigt är det att ljudkort & stereo klarar SPDIF ut/in?
- Hur viktig är kvaliteten på den analoga RCA-kabeln? Tror ni att en dyrare "kvalitetskabel" förbättra mitt system?
- kabeln måste vara ganska lång (ca 10m). Skulle något slags "signalförstärkare" på denna sträcka förbättra ljudet?

Jag lutar själv spontant åt att skaffa en sån här lösning:
nuvarande ljudkort >>>
spdif coax-ut >>>
lång kabel >>>
adapter spdif coax/optisk* >>>
ny receiver/kompaktstereo med spdif optisk-in
(t.ex. den här: Eltax AVR-800 Receiver, Silver, DTS-ES, Dolby Digital EX, 6x150 Watt, 2000kr http://www.komplett....4&view=detailed )

* = adaptern är till för att undvika att bränna receivern, allt enl. info tidigare i denna tråd.

Men sen läser jag t.ex. sånt här och blir osäker om det är värt att satsa på en lösning med SPDIF (eller en bättre kompaktstereo/reciever över huvud taget) <_<
"Mp3:or tex är samplade i 44.1 kHz mendns många ljudkort (de flesta?) samplar om till 48 kHz till steroon. Det blir en kvalitetsförsämring som vida överstiger den du vinner på att använda digitalt. Av den anledningen har jag gått tillbaka till lakritssnören mellan datorn och stereon."
http://eforum.idg.se...ntriesid=703544

Alla svar mottages med stor glädje och hurrarop så skriv nu :P

Redigerat av tapem, 18 maj 2006 - 15:29.


#129

Postad 22 maj 2006 - 12:12

tapem
  • tapem
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
I väntan på svar här har jag läst många andra trådar. Att navigera bland alla termer och ljudlösningar är verkligen snårigt! Jag tänker därför vänta med ny receiver och SPDIF tills jag hunnit läsa in mig ordentligt på området. :D

Jag har även testat lite olika kablar etc i mitt nuvarande system. Jag har kommit fram till att ljudkortet på mitt moderkort är en svag länk i ljudkedjan. Oavsett kabel ger samma mp3-fil bättre ljud om den körs genom stereon från dels en laptop (med ljud på moderkortet), dels från en billig mp3-spelares hörlursuttag. Jag ändrar därför min fråga:

Kan någon rekommendera ett ljudkort för datorn med klart bättre prestanda för ANALOGT ljud ut till extern stereo vid uppspelning av MP3?

Kortet behöver inte vara extremt bra. Det bör dock ha dugligt stöd för digitalt ljud ut (utifall jag senare skaffar separat Receiver etc). Kortet måste heller inte vara bra på annat än stereoljud.

Vad jag förstår är ljudkortets DAC (digital to analog converter) av stor vikt.

Problem med omsampling mellan 44.1 & 48 Khz som jag refererade ovan verkar enligt många gälla bl.a. Creatives äldre kort. Är sådana problem borta från de flesta nya kort?

Jag har särskilt svårt att känna hur mycket ett kort som klarar mina krav ovan borde kosta. Här är tre kort jag tittat på. Det första verkar oerhört avancerat. Men skulle något av de andra två duga? (Vilket av dem är i så fall bäst?). Jag vill såklart inte betala extra för funktioner jag inte har användning av!

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic
ca 1000 kr
D/A för ljud 24 bit / 192 kHz
https://www.prisjakt...ukt.php?e=61395

Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS
ca 550 kr
D/A för ljud 24 bit / 192 kHz
https://www.prisjakt...ukt.php?e=40457

Creative Sound Blaster Audigy 4
ca 500 kr
D/A för ljud 24 bit / 96 kHz
https://www.prisjakt...ukt.php?p=62391

#130

Postad 22 maj 2006 - 21:15

poyle
  • poyle
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Det finns ju väldigt många ljudkort till och men integrerade som har Optical och Caxial överföring, inte för att jagh vet hur pass bra kvalitet det är men jag har det på mitt interna men har inte orkat köpa kabel. Kör på en Prafigold 3,5-2 RCA det blir väldigt bra ljud för att vara en 10meters kabel.

#131

Postad 23 maj 2006 - 17:54

tapem
  • tapem
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej hej Poyle,
jo digital utgång (optisk och/eller koaxial) finns på de flesta nya ljudkort har jag märkt.
Men jag ändrade som sagt fokus på min fråga: jag söker främst ett kort som ger bra ljud om man kör mp3 via analog ut.

Profigold verkar vara kvalitetskablar! Jag tänker skaffa ett nytt ljudkort först och sedan, om det behövs, bättre kablar och då kanske de blir aktuella.

Är det ingen annan som har någon rekommendation för ljudkort? T.ex. någon som har ett av de tre korten jag listade och kan ge ett omdöme.

#132

Postad 27 maj 2006 - 10:48

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Fel forumdel :o
Här pratar vi bara om kablar, inte hårdvara till datorn :)

#133

Postad 20 juni 2006 - 01:07

pcw
  • pcw
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej alla, ny på forumet (första inlägget).

Eftersom det här forumet verkar vara ett forum som har koll på det mesta vad gäller ljud och bild ska jag försöka få några frågor besvarade :)

Har köpt en MacBook för inte så längesen och skrotat min PC helt o hållet. Innan så använde jag min PC för att spela upp film och musik i vardagsrummet på min tv och receiver. Då hade jag dragit en lång ca 25m (rca tror jag) sladd från receivern (digital ingång märkt "CD") till mitt ljudkort på min PC i spdif utgången.

Men på min nya MacBook passar inte rca sladden i den kombinerade optisk digital ljudutgång/hörlursuttag (minikontakt). Då det var mycket möda och besvär att få ihop en 25m rca sladd (fick koppla ihop flera 5 meters sladdar och ha mig) och sedan dra den snyggt i taket så skulle jag gärna fortsätta använda sladden om det nu går. Så vad för alternativ har jag? Hört att det skall finnas någon optisk > coax (rca) konverterare?

Så här ser den sladden ut:

Sladd 1

En till fråga, har en gammal förstärkare som jag innan använde till min PC. Den kopplade jag då till den vanliga ljudutgången på ljudkortet. Men som i föregående fråga så passar inte den kontakten till min MacBook. Finns det någon typ av konverterare här också?

Så här ser den sladden ut:

Sladd 2

Tacksam för all hjälp jag kan få!

#134

Postad 21 juni 2006 - 19:05

tulla
  • tulla
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
halloj jag behöver ca 15m optisk eller Coaxial hur långa kan man ha och om man behöver skarva hur funkar det..

#135

Postad 25 juni 2006 - 14:09

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

halloj jag behöver ca 15m optisk eller Coaxial hur långa kan man ha och om man behöver skarva hur funkar det..

<{POST_SNAPBACK}>


Fel tråd, kolla här:
Långa optiska toslink >15 meter

#136

Postad 28 juni 2006 - 12:27

tapem
  • tapem
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Fel forumdel . Här pratar vi bara om kablar, inte hårdvara till datorn


Ok, sorry. I vilken forumdel rekommenderar du att jag ställer en fråga som rör kablar, ljudkort och stereodelar (samt hur dessa funkar ihop)?

Jag ställde även specifika frågor kring kablar så jag ställer bara dom på nytt:
"- Hur viktig är kvaliteten på den analoga RCA-kabeln? Tror ni att en dyrare "kvalitetskabel" förbättra mitt system?"
"- kabeln måste vara ganska lång (ca 10m). Skulle något slags "signalförstärkare" på denna sträcka förbättra ljudet?"

Kort sammanfattning av mitt startsystem, alternativ jag testat samt resultat (det mest störande är att det i särskilt ena kanalen finns markanta distortioner vid höga talljud och vid musik)

1. mp3 >>> ljudkort >>>10m budgetkabel >>> kompaktstereo
resultat: Problem! Lågt, burkigt och bitvis sprakigt ljud

Jag testade även

2. mp3 >>> budgetljudkort >>> ny 10m kabel från ELFA >>> kompaktstereo
resultat: lite bättre, men inte bra.
( ny kabel = http://www.elfa.se/e...=0&dok=3753.htm )

3. mp3 >>> annat budgetljudkort >>> 10m kabel (gammal/ny) >>> kompaktstereo
resultat: som fall 2

4. mp3 >>> budgetljudkort i laptop >>> 10m kabel (gammal/ny) >>> kompaktstereo
resultat: som fall 2

5. mp3 >>> budgetljudkort i laptop >>> ny 0,5 m kabel >>> kompaktstereo
resultat: problemfritt!

6. CD (eller mp3-cd) i kompaktstereo
resultat: problemfritt!

Redigerat av tapem, 28 juni 2006 - 12:29.


#137

Postad 10 juli 2006 - 21:34

tapem
  • tapem
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej,
mina frågor ovan är inte aktuella längre.

Min budgetlösning blev att köpa billigaste externa ljudkort som jag hittade (Sinovoice USB (UAC-05), externt ljudkort 150 kr ; t.ex. här http://www.webhallen...od.php?id=44653 ) och koppla

7. mp3 >>> 5m + 5m USB-kabel (ingendera aktiv men det funkade ändå) >> extern ljudkort >>> kort analog kabel (0,5 m) >>> stereo
resultat: löste problemet med lågt, burkigt och sprakigt ljud!

Jag testade även:

8. mp3 >>> extern ljudkort >>> 10 m analog kabel (samma som tidigare) >>> stereo
resultat: löste problemet ungefär lika bra. Lite, lite svagt bakgrundsbrus jämfört med 7, ingen stor skillnad.

Jag drar slutsatsen att det var mitt gamla ljudkort som var problemet. De långa budgetkablarna dög och med vanlig USB-förlängning blev det än bättre.

7 & 8 gav först ett annat problem dock: ett konstant, ljust, tjutande ljud. Men det var nog bara jordslingebrum (ground loop humming; mer om det här: http://documents.epa...me_solving.html ; http://eforum1.idg.s...ntriesid=476748 ) Det löste sig i alla fall när jag drog ur radioantennsladden jag haft mellan radiovägguttaget och stereon.

Ursäkta om jag varit bitvis off-topic. Låt nu tusen inlägg om BARA kablar flöda! :rolleyes:

#138

Postad 17 juli 2006 - 10:14

gus777
  • gus777
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jag ska koppla min bärbara dator med spdif utgång till min förstärkare. Kan man verkligen välja att använda en optisk kabel då? Skickar en spdif utgång (3,5 mm) verkligen ut ljussignaler? Eller ska jag välja en spdif coax kabel?

Väljer mellan följande:

http://www.kjell.com/?item=37983&path=

http://www.mycom.se/...5ohm_25850.html

#139

Postad 21 juli 2006 - 21:34

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
det är optisk ut som gäller. alla stereo kablar suger och går inte att jämnföra ens me de billigaste optiska kablar, det kräver dock att man har optisk utgång från moderkort eller ljudkort (frontpanel som följer med dyra ljudkort)

#140

Postad 21 juli 2006 - 23:49

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Efter allt prat om att skicka ljudet digitalt från ett ljudkort med digital 3.5-mm utgång (Creative Audigy) via optisk kabel till en förstärkare har jag letat efter en sådan kabel, utan att behöva använda en adapter.

Optisk 3,5mm-Toslink hos Kjell

Postad bild

Behovet är dock minst 5m, så jag kollade in Lindy, där jag senast köpte min 15m DVI-kabel.

Där finns det nåt som heter "SPDIF Cable - TosLink to Mini Optical, 5m"

Postad bild

Men det är inte rätt va?

"Mini Optical" är inte samma som ljudkortets 3.5-mm utgång antar jag?

/Evert

#141

Postad 23 juli 2006 - 17:44

Unregistered8b6e22bf
  • Unregistered8b6e22bf
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tjo,

Behöver lite hjälp. <_< Har en burk med ett Creative soundblaster x-fi extrememusic ljudkort.
Det har dessa utgångar:

http://www.guru3d.co....php?image=5914 (mikrofon, line-in, och digital I/O)

Ska koppla ljudkortet till en förstärkare, Harman/Kardon HK 970. Ska alltså köra med 2-kanaligt ljud.

Nu är jag osäker på vad jag ska ha för kablar mellan dator och förstärkaren för att slippa risker med att bränna kontakter, osv. Förstärkaren och datorn ska väl helst inte ha någon elektrisk kontakt.

En snabb fråga bara, om man har datorn och förstärkaren inkopplade i olika eluttag så finns väl risken för att datorn skickar en strömspik till förstärkaren och bränner den? Men om man har förstärkaren kopplad till ett jordat uttag, finns den risken då fortfarande?

Ska jag köra digitalt? Kan jag köra optiskt via nån adapter? Finns ju inte uttag för det på ljudkortet.
förstärkaren står ungefär meter från datorn, så kabeln måste va en bit!

Tack på förhand,
Mvh Daniel.

Edit: Ska nog köpa kabel imorrn så snabba svar = jag bli glad. ;)

Redigerat av Unregistered8b6e22bf, 23 juli 2006 - 19:31.


#142

Postad 26 juli 2006 - 20:37

Johan Su
  • Johan Su
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej. Jag har Creative Labs Audigy2 ZS ljudkort. Vill koppla till min förstärkare som har både koax och optisk in. Vad ska jag ha för kabel? Jag vill kunna få surrond ljud....

#143

Postad 27 juli 2006 - 08:06

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva lite hjälp med att koppla ihop min utrustning på smartast möjliga sätt, och med bästa möjliga ljudresultat. Den utrustning som ska sammankopplas är:

Dator
Creative DDTS-100 dekoder
Creative megaworks 550D högtalare
diverse elektronikprylar som stereo, tv, dvd o s v.

Det första valet är hur jag ska koppla in datorn till dekodern. Här har jag som jag förstått två alternativ, antingen kopplar jag den mellan den digitala utgången (3,5mm) till en digital ingång på dekodern, eller så kan jag koppla ihop den med den medföljande switchboxen på "vanligt sätt", alltså med tre analoga "lakritssnören". längden mellan dator och ddts-100 om jag kopplar med digital kabel blir c:a 10 meter, eller så blir den något kortare med lakritssnörena, säg 5-7 meter, då jag då kan koppla in den i switchboxen som inte kommer vara bredvid själva dekodern.

Om jag kopplar ellan "digital out" på mitt ljudkort (audigy 2) och till en digital ingång på dekodern, ska jag då använda optisk eller koaxial? Vilket av dessa alternativ tycker ni är smartast här? ger något alternativ bättre ljud? Kan ni komma med tips på bra kablar för ett överkomligt pris till båda dessa alternativ så skulle jag vara glad.

De olika elektronikprylarna kommer jag koppla in i de digitala ingångarna som finns på dekodern, och på så sätt kunna använda mig av mina datorhögtalare till dessa också.

Nästa problem är att längden på högtalarsladdarna troligtvis inte kommer räcka. Jag behöver därför köpa nya till iaf de bakre, men kan tänka mig att köpa nya till alla högtalare om detta skulle medföra ett mycket bättre ljud. Kablarna som just nu går från subben till satteliterna är 3,5mm-kontakter (visst heter standard datorhögtalare detta?) på "sub-sidan" av kablarna, och sedan ser de ut som en "vanlig" högtalarkabel med två kopparledningar på andra sidan. Kan ni tipsa om någon smart lösning för att få så bra ljud som möjligt till satteliterna, jag kommer troligtvis att behöva runt 7 meter för bakre högtalarna? Går det att använda ngn adapter vid subben så man kan använda en standard högtalarkabel istället?


tack på förhand!

Redigerat av cwolf, 27 juli 2006 - 08:08.


#144

Postad 30 juli 2006 - 13:15

LRI
  • LRI
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har fått tag på en
som jag försöker koppa till min dator via optiskt S/pdif ut från mitt inbyggda ljudkort till optiska ingångne på recievern.

Problemet är att jag får inget ljud alls, jag har uppdaterat ljudkorts drivrutiner, flashat om BIOS och gjort allt jag kan komma på. Hittar ingen "AV/PÅ" knapp i config programmet till ljudet.

Det inbyggda ljudet sitterpå ett MSI moderkort och är ett AC97 codec, mer speifict ALC850.

Någon som vet hur man kan fixa detta?

Kan tilläga att det iaf lyser ur S/PDIF ut på moderkortet.

#145

Postad 04 augusti 2006 - 18:27

kristianf
  • kristianf
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har precis införskaffat ny dator med Creative´s X-Fi Extreme ljudkort. Vill ha ut ljudet i 5,1 till min hembioanläggning (har både optisk + koax ingångar)

Vilken kabel använder jag??

tacksam för svar

Mvh


SPDIF = koaxial??

#146

Postad 14 augusti 2006 - 08:47

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Postad bild

Detta är Creative® Digital I/O Module

Har beställt den idag, återkommer med input.

/MVH Evert

Redigerat av e_kjellgren, 14 augusti 2006 - 08:49.


#147

Postad 30 augusti 2006 - 20:33

_Oskar_
  • _Oskar_
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter en SPDIF coaxial kabel, som jag ska från mitt SB Live! till min reciver.
Men jag behöver en kabel som är åtminstone 1,5 m och jag lyckas bara hitta några få ställen som säljer sådana kablar och dom är bara 1m långa.

Är det någon som har ett tips, var jag kan hitta längre kablar???

#148

Postad 30 september 2006 - 20:48

DigitalLF
  • DigitalLF
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
jag har just hittat att supra har SPDIF coaxial kablar:
HemBioButiken

Redigerat av DigitalLF, 22 oktober 2006 - 19:04.


#149

Postad 06 oktober 2006 - 20:51

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Jag sitter just nu med ett audigy 2 ljudkort i datorn och vill koppla ljudet digitalt till stärkaren. Nu har jag bara en digital coaxial utgång, och då jag verkar ha problem med störningar med kortet så vågar jag inte koppla coaxialt till stärkaren då jag är rädd för att bränna ingången. Jag funderar nu istället på att köpa ett externt ljudkort: ljudkort, och köra digitalt ut från detta istället. Som jag förstår det så kan man då även koppla coaxialt till stärkaren utan att riskera ngn bränning, eller har jag förstått det fel? Kanske en dum fråga, men är det några problem att koppla in detta kort då jag redan har ett internt audigy-2 kort installerat?

#150

Postad 01 november 2006 - 17:38

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Skräp post! :huh: - Grym tråd tack alla!!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.