Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Sub xx.17

1072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#851

Postad 22 september 2018 - 16:59

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jeg tror det jeg synes er bra med 10.17 er at man ikke hører hvor bassen kommer fra.

Det er viktig både på film og musikk.

Jeg har vokst opp fra da man hadde Cerwin eller gigawoofer og det var roligt med å se og høre hvor bassen kom fra.


På enkelt musikk som hiphop, dub og pop er det dog morsomt å dra opp volum på sub og "kjenne" trykket og se og høre.

Er sjelden jeg har mulighet til det. Men hender jeg prøver Skrillex eller Suicide Squad soundtracket...

Og det er dødsrått på 10.17.

Den er klart bedre enn 12.16 som jeg hadde.

Driftssikkerhet var nok bedre på 12.16

Men ice steget skal være "bombe" sikkert 😉

#852

Postad 22 september 2018 - 16:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

du har väl garanti kvar på steget? byt sälj o få ett par tusen, varför slänga....

 

Jag köper den annars utan steg ..............



#853

Postad 22 september 2018 - 17:00

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Testen tok vel for seg nye subwoofere..

Bw er sikkert helt rå den. Men den er vel ikke ny..

Når det gjelder Ice så er vel de like sikkert og förtroende som PS audio, Mcintosh osv.

Det skal være veldig sikkert.

Redigerat av Danke, 22 september 2018 - 18:02.


#854

Postad 22 september 2018 - 20:42

Affepaffe
  • Affepaffe
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag gjorde som abbe_ sa i ovan inlägg. Nu fungerar auto-läget bättre.

Jag är hittills mycket nöjd med nya steget i den gamla lådan. Dock har jag inte haft möjlighet att spela fullt ut men det känns som att steget har obegränsat med effekt att leverera.

#855

Postad 22 september 2018 - 22:53

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det er tråkigt att klass D uten merke er usikkert i hjemmelaget forsterkeri jeg har aldri hatt noe problem. Men bruker det bare forsiktig til film og rockemusikk.

Jeg skal prøve å øke 3-4 prosent i Yamaha og teste om auto on blir bedre.

Det er et volum desibel issue. Min Ap100 som jeg er kjempe fornøyd med slår seg ikke på før ut i første refrenget eller scene som har basslyd...

Så det med auto on på Xtz er ikke en såkalt "smart løsning" it is what it is.


Jeg trur jeg har 2 versjonen klass D Xtz.

Siden Xtz virker å være snille med garanti og ICE som er velrenommert så kjenner jeg meg trygg.

Xtz 10.17 er den beste Subwoofer jeg har opplevd.

Det finnes sikkert bedre, Rel, Bw osv.

Men ikke til prisen.

En liten greie. Jeg spiller på Ref läget og watter opp volum til ca klokka 12 på bassmusikk i testhumör.

Hva spiller dere på? Eq Reference eller høyt volum?

Redigerat av Danke, 22 september 2018 - 22:55.


#856

Postad 23 september 2018 - 07:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Håller med att XTZ rent ljudmässigt låter väldigt bra, bara lite synd på stegen att de pajar en del samt att vissa saker funkar sådär, annars för pengarna är de riktigt bra.... 

 

Ni ska vara lite försiktiga när ni höjer utsignalen i receivern, man ska sträva efter att ha -3db som max för att undvika att signalen klipper och låter illa vid höga volymer, man vill ju kunna spela max vad subben klarar innan signalen klipper från receivern, jag har -6db på mina subutgångar....(speciellt viktigt om man har en låg-mellan klass receiver).... jag hade aldrig höjt den och sänkt gainen på subbarna bara för auto ska funka, för mig är det viktigare att jag ska kunna spela på nån gång och de ska låta rent än att auto ska funka.....

 

Men visst, spelar man inte så högt kan de vara en lösning.



#857

Postad 23 september 2018 - 08:17

Affepaffe
  • Affepaffe
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
I så fall kan man köra strömförsörjningen till sub/receiver genom ett grenuttag med reläfunktion sk. master/slave.

#858

Postad 23 september 2018 - 09:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Klipper fra receiver?

Jeg har YPAO romkalibrert i nye leiligheten står på +1 eller +2.


Med en aktiv sub med 500 watt...

Hvordan klippes det??

Jeg har tynet og testet 12.16 og 10.17 med bassmusikk... Men har aldri klippet.

Redigerat av Danke, 23 september 2018 - 09:14.


#859

Postad 23 september 2018 - 09:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ni ska vara lite försiktiga när ni höjer utsignalen i receivern, man ska sträva efter att ha -3db som max för att undvika att signalen klipper och låter illa vid höga volymer, man vill ju kunna spela max vad subben klarar innan signalen klipper från receivern, jag har -6db på mina subutgångar....(speciellt viktigt om man har en låg-mellan klass receiver).... jag hade aldrig höjt den och sänkt gainen på subbarna bara för auto ska funka, för mig är det viktigare att jag ska kunna spela på nån gång och de ska låta rent än att auto ska funka.....

Kanske missar något här, men vad i lågnivåsignalen menar du klipper om man ökar den mer än -3dB?
Och varför är det viktigare på en låg-/mellanklass receiver?

#860

Postad 23 september 2018 - 09:19

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jeg hadde Yamaha rxv 663 før, spilte råere da jeg var singel og ungkar.

Nå har jeg rxv1900.

Har da testet den for moroskyld også med høyt volum. Er dog ikke sånn jeg spiller til film eller rock konserter på bluray vanligvis. Og jeg er veldig fornøyd med sub på ref og volum på 0 desibel på anlegget. Jeg deler på 80hz.



Kjører man Passivt, så må man ha en sjukt sterk amp.

Har man ikke det så er det ikke rart det klipper.

Man må ha stereo med pre out ełler hjemmekino med pre out.

Redigerat av Danke, 23 september 2018 - 09:23.


#861

Postad 23 september 2018 - 09:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Finns google, läs själva om utsignal vs gain på subwoofer...... finns mycket att lära sig på det...


Man ska STRÄVA åt att ha lägre på receivern och lite mer gain på subben, troligtvis inget som gemena man hör skillnad på eller spelar så pass högt att "problemet" hörs...  men det är bättre att ha -6db på receivern och lite mer volym på subben, vs +6db i receivern och mindre volym på subben...

 

visst lite fel av mig att säga att över -3db blir problem, de var inte så jag menade, och hoppades ni skulle förstå vad jag ville ha fram.... men läs de ovan annars, eller googla


Redigerat av hundrakg, 23 september 2018 - 09:54.


#862

Postad 23 september 2018 - 09:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Finns google, läs själva om utsignal vs gain på subwoofer...... finns mycket att lära sig på det...

Du kom med ett påstående som fakta, vänligen förklara.

#863

Postad 23 september 2018 - 09:56

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Ok da skjønner jeg.

Det tryggeste synes jeg er å kjøre Ref läget, og la receiver styre ordne volum.

Unntaket er når jeg skremmer katta til naboen med basstung musikk.. sjelden

#864

Postad 23 september 2018 - 10:04

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Du kom med ett påstående som fakta, vänligen förklara.

hej kompis, näää, förklarar inget för dig, du vet vad jag menar, om nån annan undrar ska jag länka lite mer.

En utsignal som klipper är ganska basic kunskap att förstå varför man ej bör ha höga värden i receivern OM man spelar högt.... men men, du kanske inte vet detta ??  :o


Redigerat av hundrakg, 23 september 2018 - 10:05.


#865

Postad 23 september 2018 - 10:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag tycker mellan -3db till 0 db är ett bra utgångsläge i receivern för LFE, att jag har -6db beror på att jag vill ha lite headroom att kunna höja lite samt att 5st subbar i en 10m2 stort rum kan kännas lagom med -6db i vissa filmer :)

 

Man bör undvika att ha värdet för högt, menar inte att +3db blir problem för alla, absolut inte, men börjar man komma upp värden runt +6db till +10db på LFE lågnivå utgången, så finns de en chans att om man spelar riktigt högt så kan lågnivå signalen börja klippa innan du når max läget vad du vill lyssna på, och just de kan du undvika genom att sänka några db i receivern och höja några db på subwooferna istället...



#866

Postad 23 september 2018 - 10:17

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Hva som er høyt er relativt...

Jeg synes 0 desibel er høyt, problemet med fullt subwolum er ikke at det klipper, men det låter ikke bra med resten av høytalerne, samt rommet.

Dessuten er det vel ikke sunt å presse suben så mye heller...

Jeg hadde 12.16 før, jeg synes jeg testet den bra mye.

Hva hadde den? 300w konvensjonelt AB?

Klarte aldri å klippe...

Nå er det 500 klass D, jeg forstår ikke hvordan dere klarer å klippe med dette.

Stakkars grannarna.. 😉

Redigerat av Danke, 23 september 2018 - 10:23.


#867

Postad 23 september 2018 - 10:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Det ideala vore att mäta upp utsignalen och se vart den börja klippa, men tror inte alla kan och vill detta..


Hva som er høyt er relativt...

Jeg synes 0 desibel er høyt, problemet med fullt subwolum er ikke at det klipper, men del låter ikke bra med resten av høytalerne, samt rommet.

Dessuten er det vel ikke sunt å presse suben så mye heller...

fast nu pratar du om nåt annat här?

jag pratar om  att undvika så utsignalen från din receiver börja klippa om man spelar högt...



#868

Postad 23 september 2018 - 10:22

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tänk så här: om din subwoofer klarar att ta emot 1 volt rms och där spelar den MAX så att det inte börjar låta illa, om du skickar ut 1.1 volt istället från din receiver(om du har för högt värde på LFE samt spelar högt), så börjar din subwoofer låta illa oavsett om den är nära gränsen för vad den kan ge ut eller inte..

 

Därför vill man ha en IN signal som är ren och fin, och man höjer lite på subben istället, så att när du spelar max volym så ska subbens begränsning finnas i vad den klarar att leverera istället för att receiverns utsignal ska begränsa detta..


Redigerat av hundrakg, 23 september 2018 - 10:23.


#869

Postad 23 september 2018 - 10:25

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

FRÅGA:I know this is an old thread, but generally speaking, what is the main difference between "having the sub gain lower and sub dB level higher on the AVR" vs "having the sub gain higher and sub dB level lower on the AVR"?

 

SVAR: Safer to have the pre-pro output in the -5 dB territory and then adjust the sub volume knob as needed. Then if you really need to, bump up the pre-pro setting as needed up to a max of 0 dB. 

Pushing the pre-pro setting above 0 dB could over drive the input to the sub which can cause amp failure on the sub over time, not to mention distortion. 

 

 

Lite enkelt förklarat på engelska om nån tycker det är lättare att hänga med då.


Redigerat av hundrakg, 23 september 2018 - 10:26.


#870

Postad 23 september 2018 - 10:30

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jeg er ikke teknisk kunnig.

Men har nå brukt Xtz Subwoofere endel år.

Det digitale signalet har vel ikke noe å si.

Subwoofer har 500 watt...

Jeg tror du snakker om noe annet enn klipping.

Men jeg innrømmer at jeg ikke vet hva du snakker om.

Ellers om jeg forstår så er jeg enig i at det skal stilles vettig.

0 DB på forsterker og ref på sub er best her...

FRÅGA:I know this is an old thread, but generally speaking, what is the main difference between "having the sub gain lower and sub dB level higher on the AVR" vs "having the sub gain higher and sub dB level lower on the AVR"?[/size]

SVAR: Safer to have the pre-pro output in the -5 dB territory and then adjust the sub volume knob as needed. Then if you really need to, bump up the pre-pro setting as needed up to a max of 0 dB. [/size]
Pushing the pre-pro setting above 0 dB could over drive the input to the sub which can cause amp failure on the sub over time, not to mention distortion. [/size]


Lite enkelt förklarat på engelska om nån tycker det är lättare att hänga med då.[/size]

Nja det beror på hva typ Subwoofere de anvender.

Mye rart på forums.. har du linken? Finner ikke tråden.

Ellers er det grei kjøreregel.

Men Xtz har 500 watt.

Redigerat av Danke, 23 september 2018 - 10:32.


#871

Postad 23 september 2018 - 10:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

som jag sa, de spelar nog inte så extremt mycket roll så länge man ligger runt 0db och inte spelar så taket lyfter, ville bara upplysa om att man ej ska höja de värdet föööör mycket. var bara det...


de kan ju vara nån stackare som ej får igång sin XTZ sub och höjer till +12db i receivern, och sänker volymen på subben, ja nu funkar AUTO på subben bättre, men sen kan han få lida av att när han spelar högt så kan de börja låta illa(om han har otur beroende på vad receivern lågnivå utgång kan ge ut vs den volymen han brakar på med).... och just de vill man kanske undvika......



#872

Postad 23 september 2018 - 10:34

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jo jeg er enig i dette...

Og alle kjøreregler du kommer med bruker jeg også.

Men jeg har spilt på klokka 3 og klipping har jeg aldri opplevd.

#873

Postad 23 september 2018 - 10:39

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jo jeg er enig i dette...

Og alle kjøreregler du kommer med bruker jeg også.

Men jeg har spilt på klokka 3 og klipping har jeg aldri opplevd.

precis, och tror inte flertalet märker nån skillnad heller, det är nog bara de som spelar extremt högt och har skyhöga värden på LFE utgången......... åter igen, de flesta kanske inte märker av detta alls, men kan ändå vara något att ha i åtanken, speciellt denna tråden som handlar om XTZ subbar då AUTO ej funkar så bra... och man får höja signalen mycket..



Mye rart på forums.. har du linken? Finner ikke tråden.

 

https://forum.blu-ra...ad.php?t=219020

 

finns mycket att läsa om just detta, speciellt på AVS forum



#874

Postad 23 september 2018 - 11:10

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0


FRÅGA:I know this is an old thread, but generally speaking, what is the main difference between "having the sub gain lower and sub dB level higher on the AVR" vs "having the sub gain higher and sub dB level lower on the AVR"?

 

SVAR: Safer to have the pre-pro output in the -5 dB territory and then adjust the sub volume knob as needed. Then if you really need to, bump up the pre-pro setting as needed up to a max of 0 dB. 

Pushing the pre-pro setting above 0 dB could over drive the input to the sub which can cause amp failure on the sub over time, not to mention distortion. 

 

 

Lite enkelt förklarat på engelska om nån tycker det är lättare att hänga med då.

 

 

Ditt generaliserande svar kommer ju från en medlem på ett forum som inte vet själv utan ställde frågan till SVS... klistrar in HELA svaret istället!

 

Safer to have the pre-pro output in the -5 dB territory and then adjust the sub volume knob as needed. Then if you really need to, bump up the pre-pro setting as needed up to a max of 0 dB. 

Pushing the pre-pro setting above 0 dB could over drive the input to the sub which can cause amp failure on the sub over time, not to mention distortion. 

I wrote to SVS about this because I had similar question, 2 subs, 2 adjustments for each, what was proper way to dial in. So this is coming from somebody with SVS subs and advice from a SVS tech, but it does make sense if you think about it. 

If after your cal your pre-pro / AVR uses a setting higher than 0 dB, I would dial up the sub volume a bit more and redo the cal until you get a value in the range of -5 to 0 to protect your subs. This is my preference and there will always be those who will argue and claim something different. But I like the logic behind it, assuming 0dB is reference, anything above 0 dB could be bad to the sub amp.

 

 

Då ställer jag lite motfrågor som du kanske kan svara på:

* Påverkas inte utsignalen på receivern av hur insignalen på denna är inställd?

* Behöver man inte ta hänsyn till slutstegets ingångskänslighet på basen?

* Kan man generalisera så hårt att kunna säga att en typ av receivers inställning, utan att veta något annat ö.h.t om övrig utrustning och inställningar, kan gälla samtliga andra typer av receivers och sub-steg?


Redigerat av Unregistereda299ec85, 23 september 2018 - 11:15.


#875

Postad 23 september 2018 - 11:16

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det skal være en bra dårlig receiver ełler stereo som ikke klarer bra pre out signal.

Det eneste det kan bero på er subwoofers forsterker.

Tror vi snakker rundt hverandre.

Det vi egentlig mener er at man ikke skal kjøre desibel for farlig høyt.

#876

Postad 23 september 2018 - 11:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det skal være en bra dårlig receiver ełler stereo som ikke klarer bra pre out signal.

Det eneste det kan bero på er subwoofers forsterker.

Tror vi snakker rundt hverandre.

Det vi egentlig mener er at man ikke skal kjøre desibel for farlig høyt.

Nja, jag menar att 100kg påstående är missvisande när han skriver att man inte ska gå över -3dB inställning för sub pre-out för att signalen kommer att klippa.

Och den enda källhänvisningen är länk till ett annat forum där en medlem har ställt en fråga till SVS tech-support...


Redigerat av Unregistereda299ec85, 23 september 2018 - 11:21.


#877

Postad 23 september 2018 - 11:24

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jeg har en liten ting jeg tror.

På Xtz og de fleste Subwoofere så står grunnivå altså ratt i bånn sånn at feks Yamaha bestemmer volum. Dette heter ref på nya.

Dersom jeg skrur opp volumrattet til kl12 eller kl 3 på Subwoofer så OVERSTYRER, jeg Yamaha og velger nivå selv.

Altså man får ikke pluss på pluss..

Merk tror jeg..

Nja, jag menar att 100kg påstående är missvisande när han skriver att man inte ska gå över -3dB inställning för sub pre-out för att signalen kommer att klippa.
Och den enda källhänvisningen är länk till ett annat forum där en medlem har ställt en fråga till SVS tech-support...

Ja jeg er heller ikke enig i dette. Tror min står på 0 db av seg selv autoromkalibrert.

Men det andre han sier om bånnspilling er jeg enig i.

Redigerat av Danke, 23 september 2018 - 11:25.


#878

Postad 24 september 2018 - 02:56

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

SW-nivån ut ifrån förstärkaren beror väl på musikstycket du spelar. Om det är basfattigt musikspår kan du vilja öka på plus men om det är rikligt med bas som i de flesta filmer t.e.x. skall du så klart dra ner på minus-nivå i förstärkaren. Det är väl bara för att man skall slippa springa fram och tillbaka till subwoofern för att ändra hela tiden. Där gäller det nog bara att försöka hitta en lagom "allround" nivå på slutsteget. Det verkar dock vara väldigt lågt ställt på XTZ alternativt har de ett väldigt trögdrivet högtalarelement implementerat.  :)

 


Redigerat av Velodynamic, 24 september 2018 - 03:21.


#879

Postad 24 september 2018 - 03:25

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Jeg tror det jeg synes er bra med 10.17 er at man ikke hører hvor bassen kommer fra.

Det er viktig både på film og musikk.

Jeg har vokst opp fra da man hadde Cerwin eller gigawoofer og det var roligt med å se og høre hvor bassen kom fra.



Men ice steget skal være "bombe" sikkert

 

Kan man lokalisera var basen kommer ifrån har man nog fler problem än själva ljudstyrkan i sig.

Det är givetvis bäst om man bara anar ett visst "magstöd" när man spelar musik med låg volym men det är också viktigt

att basen hänger med den övriga musiken, även när man drar på lite extra så att det verkligen känns tycker jag i.a.f.

Det är ju en del utav tjusningen med att ha ett par extra subwoofer hästkrafter ståendes där på golvet.

 

Jag hoppas verkligen för allas skull att ice stegen kommer att sköta sig bättre. :)


Redigerat av Velodynamic, 24 september 2018 - 03:36.


#880

Postad 24 september 2018 - 06:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

vad är max volym? vilken låt spelar man? hur mycket bas finns de i låten? vilken receiver har man? vilken sub har man? ilka kablar har man? osv osv.... jo visst allt spelar roll.

 

Jag ville väl mest säga att håll nivån från subout så den inte klipper, en "säkerhet" är ju att inte skruva upp den tokhögt, sen finns de annat o ha i åtanken så klart.. vill man vara säker, spela så högt du brukar göra max med den  film som innehåller massor med bas, MÄT, då vet ni... allt annat gissar man och tror, men man kan förebygga problem i alla fall, de jag säger.

 

De var det, ha de gott folk, hoppas de nya ICE stegen håller, är sugen på att byta ändå, får se, har ju garanti kvar till jul på mina steg gen. 1, så ska fundera på det hela..



#881

Postad 24 september 2018 - 09:17

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

SW-nivån ut ifrån förstärkaren beror väl på musikstycket du spelar. Om det är basfattigt musikspår kan du vilja öka på plus men om det är rikligt med bas som i de flesta filmer t.e.x. skall du så klart dra ner på minus-nivå i förstärkaren. Det är väl bara för att man skall slippa springa fram och tillbaka till subwoofern för att ändra hela tiden. Där gäller det nog bara att försöka hitta en lagom "allround" nivå på slutsteget. Det verkar dock vara väldigt lågt ställt på XTZ alternativt har de ett väldigt trögdrivet högtalarelement implementerat.  :)


Hos meg er det tvert om. Jeg spiller uten subwoofer på Klassisk som Glenn Gould, på Rock kjører jeg normalen Ref med Yamaha på ca 0db og på Massive Attack Angel, Skrillex og Suicide Squad så vrir jeg subwoofer opp på Klokka 2-3

#882

Postad 24 september 2018 - 10:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

på den gamla goda tiden när jag bodde i en liten 1:a och hade 6st 15" basar i stooora lådor med lab slusteg till dessa, körde en hartman/kardon receiver då med DVD som var nyhet då :) , vilken skillnad mot VHS, haha....

jo jag hittade ett stycke i en film som jag ansåg var mycket och hög bas, sen körde jag de klippet vid den volymen som jag ansåg vara max för mig och för receivern+ övriga 5 högtalare, och medans de spelade på så ökade jag volymen på slutsteget till alla basar ända till de var strax under vad de pallade, där visste jag att de var max på allt... jag hade receiverns LFE på 0db då.....  Nu visste jag att om jag maxar allt så är det max på alla saker, och om det var ren tur eller inte, men jag tyckte vid den inställningen jag gjorde så lät de lagom och bra även vid lägre volymer... sen när man lyssnade på musik så kunde jag nu höja/sänka subbarna inom rimlig gräns, dock visste jag att de mest krävande filmljuden med mycket bas var i harmoni med övriga grejor när man maxade allt, och de hände ofta då, :)

Filmen då jag hade som referens vad Rädda menige Ryan, den scenen där stridsvagnen kommer förbi när och marken skakar. den var perfekt för att maxa min subbar vid ca 35-40hz...... sicken rolig tid..



#883

Postad 24 september 2018 - 10:31

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

så ett tips för de som kollar mycket film med grymm dynamik o mycket bas HÖGT, spela upp 3 olika klipp max vad övriga högtalare kan spela utan att låta illa och höj subbarna under tiden tills de når max, där har du MAX gränsen för vad allt orkar..

Kan vara bra att veta samt och se hur allt lirar ihop vid den nivån.... sen kan man efter behag och källa ställa nivån på LFE i receivern..... men kan vara bra och veta vart gränsen går..



#884

Postad 24 september 2018 - 22:48

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
0 desibel er vel ikke høyt.
Jeg spiller som regel på klokka 10 eller 11.

Men hos meg er 0 db halvt volum.

Jeg hadde aldri våget å spille på fullt, ikke engang til klokka 3.

Men det er en tid for alt...

Jeg husker en tid med Nad cv, infinity og Jbl da Det var gøy.

Men polisen kom, og det var ikke gøy...

Men de tok ikke anlegget og 15 minutter senere var det party igjen

Og polisen kom tilbake..

Nad overlevde, husker ikke at noe høytalere røk heller.


Er vel derfor de het infinity.

Som Spinal Tap sa...

It goes to 11...

#885

Postad 29 september 2018 - 10:14

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

  • 684 inlägg
  • 0
Nu med dubbla klipsch r-115sw så hade jag tänkt att sälja mina dubbla 12.17.
Så jag kopplade ur dom för att testa och då bestämde jag mig att jag behåller dom, dom spelar helt enkelt för bra för att ta bort😁

Redigerat av Stefan S, 29 september 2018 - 10:15.


#886

Postad 29 september 2018 - 17:13

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Då kanske du borde jobba lite med placeringen.... :-)
Eller kanske testa att köpa 1st. lite bättre bas.... SVS, Magnat cinema sub eller dylikt.



#887

Postad 29 september 2018 - 18:45

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Smaken är dock olika, jag gillade inte alls svs, för bullriga och slöa, magnat har jag ej hört...annars tycker jag 12.17 låter bättre än klipsch 115 rent generellt , speciellt vid musik. men även vid film med djup bas...... de enda klipsch är bättre på är att spela lite högre vid 30hz och uppåt...



#888

Postad 29 september 2018 - 20:34

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag tycker klipsch 110 låter kanon till musik.
Synd att xtz har så crap kvalitet. Annars hade jag gärna köpt 10.17 el 12.17

#889

Postad 29 september 2018 - 22:25

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 1
No offense KG100..
Men en SVS är inte slöare än xtz ... det handlar i så fall om placering eller undermålig akustik. Att den låter lite annorlunda är naturligt eftersom den är mer kraftfull och spelar djupare... ställer också större krav på
Rummet...

#890

Postad 29 september 2018 - 23:01

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

No offense KG100..
Men en SVS är inte slöare än xtz ... det handlar i så fall om placering eller undermålig akustik. Att den låter lite annorlunda är naturligt eftersom den är mer kraftfull och spelar djupare... ställer också större krav på
Rummet...


Beror på vilken svs du menar

#891

Postad 30 september 2018 - 09:02

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

yepp, beror på viilken svs du menar så klart, jag menade 12.17 vs pb2000, då är 12.17 mer kvick i rörelserna, men annars vet jag inte...

 

Håller inte med att xtz xx.17 är crap, visst stegen har varit sådär, men å andra sidan verkar ju både Klipsch och SVS steg paja rätt ofta också vad man läst..... men visst håller med, de kunde varit mer stabilt.....

 

@hemmabio9: som jag tyder ditt svar inlägg #886, så menar du att klipsch 115 borde låta bättre än 12.17? varför då? jag tycker inte det, har bägge hemma.... 



#892

Postad 30 september 2018 - 15:32

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Det jag säger är bara, köp en bättre dyrare sub, säg 4000 serien på black friday nu... så kommer det låta bättre :-) istället för att fippla fram och tillbaka med 2 basar som blir dåligt placerade (Stefan S)...
Men allt är så olika, finns de som tycker det är bäst med 4st 10” mitt på respektive vägg :-).
Tycker bara man skall lyfta blicken lite
Det jag säger är också att placerar man inte bra och har dålig akustik så blir de inte bra..
Pratar vi flytta luft/output så är det 115>12.17 alla dagar i veckan... men det är väll inte så konstigt givet storleken...

#893

Postad 30 september 2018 - 15:45

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Hur en sub låter kan vi diskutera dagar i ända, en smaksak också....

 

är inte säker på att en Klipsch 115 klår en 12.17(ice) på fingrarna, inte i djupbasen i alla fall, Klipsch är stark över 30-35hz men tappar duktigt vid 20-25.. så är de film man kollar, får man tänka om



#894

Postad 30 september 2018 - 18:12

supra
  • supra
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Som jag har förstått är det 5 års garanti på nya ICEPower stegen.

Det borde ju ge mera trygghet framöver, om det skulle visa sig att de också går sönder.

 

Eller har jag fått detta om bakfoten ?

 

Har precis hämtat en XTZ 12.17 Edge som jag väntat på i 2 månader. Har läst här på forumet och kollat på XTZ:s hemsida där det står 5 års garanti, vilket det fortfarande står! 

Nu när jag packat upp den och bläddrar i den medföljande produktkatalogen så ser jag att det i den står 5 years (Electronic 2 years).

 

Ska maila dom och fråga vad som gäller, om det bara är 2 års garanti på dom nya ICE-stegen så funderar jag på retur och gå med SVS istället.

 

Bifogad fil  XTZ1217Edge-produktblad.jpg   89,58K   5 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  XTZ-12.17.Edge-5year.jpg   84,25K   4 Antal nerladdningar



#895

Postad 30 september 2018 - 19:20

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Japp har läst att xtz kör med 2 års elektronikgaranti.

#896

Postad 01 oktober 2018 - 07:11

Unregistereddea86124
  • Unregistereddea86124
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Har precis hämtat en XTZ 12.17 Edge som jag väntat på i 2 månader. Har läst här på forumet och kollat på XTZ:s hemsida där det står 5 års garanti, vilket det fortfarande står!
Nu när jag packat upp den och bläddrar i den medföljande produktkatalogen så ser jag att det i den står 5 years (Electronic 2 years).

Ska maila dom och fråga vad som gäller, om det bara är 2 års garanti på dom nya ICE-stegen så funderar jag på retur och gå med SVS istället.

XTZ1217Edge-produktblad.jpg

XTZ-12.17.Edge-5year.jpg


Mitt slutsteg i min 12.16 har gett upp och jag väntar på ett nytt ice slutsteg som jag köper av fyndbörsen (de är slut på lager men ska komma in inom kort). Jag fick till mig via mail att det nya slutsteget har 5 års garanti

#897

Postad 01 oktober 2018 - 10:18

supra
  • supra
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Mitt slutsteg i min 12.16 har gett upp och jag väntar på ett nytt ice slutsteg som jag köper av fyndbörsen (de är slut på lager men ska komma in inom kort). Jag fick till mig via mail att det nya slutsteget har 5 års garanti

 

Fick svar från Fyndbörsen som bekräftar att det är 5 års garanti på ICEpower-stegen:

 

Hej!
Det är 5 års garanti på ICEpower-stegen. Nya modellen är så pass ny att kartong och pappersmanualen inte är uppdaterade ännu. Så de är från vanliga 12.17. Det är pdf-manualen som man kan ladda ner som gäller (http://short.xtz.se/edge-sa1) och specifikationerna här: https://www.xtz.se/p.../sub-12-17-edge



#898

Postad 01 oktober 2018 - 11:01

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Aha ok då är det 5 år på dom nya. Bra å veta :)

#899

Postad 03 oktober 2018 - 11:08

supra
  • supra
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Har ställt min nya XTZ 12.17 på samma plats som den gamla Canton-subben stod och provmätt lite med REW. 

Måste säga att jag är imponerad av hur pass exakt den uppmätta kurvan stämmer med den simulerade kurvan i Room Simulation!

 

Bifogad fil  2018-10-03-REW V5,18.jpg   106,35K   0 Antal nerladdningar

 

Ingen större skillnad på kurvan mellan helt portad och bara höger port pluggad, bara lägre dB. Kör än så länge höger port pluggad, men i dom extrema basspåren som början av Edge of Tomorrow samt Interstellar 2h20min så får jag en del flåsljud ifrån porten, man slipper det i slutet läge.

 

Den är nu även specad till 18-180Hz mot tidigare 19-190Hz.

 

Ska jobba vidare med att försöka få en rakare kurva, har tyvärr inte allt för stora möjligheter att placera om subben. 

Men det underlättar att veta att Room Simulation verkar fungera så pass bra  :) .

 

 



#900

Postad 03 oktober 2018 - 11:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Bra kurva, så som jag gillar den, den puckeln du har 18-19 och 25 hz är ju ok, bra vid film,,, mindre bra vid 55-80hz, men vore värre trärtom ju..

 

mät skillnad mellan dörr öppen och dörr stängd, vore intressant och se, kör på höger port pluggad den andra öppen...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.