Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson EH-TW5200

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EH-TW5200 (Projektorer) 9 6 (10) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 31 mars 2014 - 18:48

staffegeddon
  • staffegeddon
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej!

Nybörjare på projektor här.

Recensionerna för Epson EH-TW5200 här är ju ganska ljumma, men om man kollar på den amerikanska varianten PowerLite Home Cinema 2030 verkar den få bättre betyg.

Är det nån som äger Epson EH-TW5200 och är ni isåfall nöjda?

Tack på förhand.

#2

Postad 31 mars 2014 - 22:03

Unregistered055e1f21
  • Unregistered055e1f21
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Är helt grön på projektorer också men var bara tvungen att skriva en sak som hände i helgen när jag och frugan gick till vår lokala hifi butik för att visa frugan hur trevligt det kan vara med en fet duk och projektor istället för en liten tv :P
och ganska snabbt kom en säljare och fråga om vi behövde hjälp sa som det var att vi titta lite samtidigt som jag sa att vi har påbörjat läst om budget projektorer såsom EH-TW5200/BenQ W1070 eller runt den prisklassen och säljaren sa att en EH-TW5200 skulle vi absolut inte köpa för det var rena skräpet då epson själva hade tydligen sagt att det var en dålig projektor, han mena att en 6100 vore bra mycket bättre på alla fronter.

Sen gick vi och ja med tanke på att priset är ju ca 4tusen mer så antar jag att man ska få mer kvalite också.
ska följa tråden och se om det finns nå trevliga svar på din fråga :)

#3

Postad 01 april 2014 - 08:51

keffo
  • keffo
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Är helt grön på projektorer också men var bara tvungen att skriva en sak som hände i helgen när jag och frugan gick till vår lokala hifi butik för att visa frugan hur trevligt det kan vara med en fet duk och projektor istället för en liten tv :P
och ganska snabbt kom en säljare och fråga om vi behövde hjälp sa som det var att vi titta lite samtidigt som jag sa att vi har påbörjat läst om budget projektorer såsom EH-TW5200/BenQ W1070 eller runt den prisklassen och säljaren sa att en EH-TW5200 skulle vi absolut inte köpa för det var rena skräpet då epson själva hade tydligen sagt att det var en dålig projektor, han mena att en 6100 vore bra mycket bättre på alla fronter.

Sen gick vi och ja med tanke på att priset är ju ca 4tusen mer så antar jag att man ska få mer kvalite också.
ska följa tråden och se om det finns nå trevliga svar på din fråga :)


Känns rätt självklart att 6100 är en bättre projektor... och som du själv säger det, 4000 kr mer...

#4

Postad 01 april 2014 - 12:23

staffegeddon
  • staffegeddon
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Jag misstänkte det...

Tyvärr går nog smärtgränsen nånstans vid 10.000, så några alternativ? :)

Jag har kollat lite på Epson eh-tw3200, Benq w1070 eller w1300.

#5

Postad 01 april 2014 - 17:49

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Alla projektorer är olika och har olika för/nackdelar. Det går inte att svara på vilken maskin som är bäst eftersom de är bra på olika saker. Dessutom så måste du väga in duken och ditt rum i helheten, vilket gör det hela mer komplext.

Det bästa vore om du kan ta dig till en handlare som har ett gäng maskiner och dukar för visning och lära dig mer om vad du ska tänka på, om du har lite krav. Har du inga krav kan du köpa vilken som helst, det blir ju stor bild med dem alla.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#6

Postad 03 april 2014 - 06:25

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Här har ni dom andra hemmabio projektorerna som har kommit ut på marknaden sedan IFA mässan ägde rum i berlin i höstas, år 2013: https://www.minhembi...l=&fromsearch=1

#7

Postad 03 april 2014 - 20:17

staffegeddon
  • staffegeddon
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Alla projektorer är olika och har olika för/nackdelar. Det går inte att svara på vilken maskin som är bäst eftersom de är bra på olika saker. Dessutom så måste du väga in duken och ditt rum i helheten, vilket gör det hela mer komplext.

Det bästa vore om du kan ta dig till en handlare som har ett gäng maskiner och dukar för visning och lära dig mer om vad du ska tänka på, om du har lite krav. Har du inga krav kan du köpa vilken som helst, det blir ju stor bild med dem alla.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Tack Marcus!

Verkar vara lite svårt att hitta nån butik som visar många olika sorters projektorer.

Skulle du säga att Epson EH-TW5200 är dålig? Jag har tänkt ha den i ett vardagsrum, alltså inte optimalt för mörkläggning.

#8

Postad 13 april 2014 - 09:47

Dumle
  • Dumle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 1
Jag bytte från en 3M MP8765 köpt beg. för 300 spänn som jag matade med HDMI-DVI 720p från HTPC'n.


TW-5200:

Fläkten är tystare men jag tycker luftflödet låter turbulent i tunneln och wobblar i ljudet.

Full HD och massa kontrast imponerade på mig vid bytet men den är en smula suddigare längst upp i vänstra hörnet och ibland ser jag en moire-effekt (del av cirkel), men det är när jag letat fel och stör mig inget när jag tittar på film/serier. Både HTPC med ATI5450 och Sagemcom billigaste HD-box (boxer) ger mig bra bild, även SD-material.

Jag använder en Euroscreen Blackline 104", soffan står nästan 4 meter ifrån duken, mitt vardagsrum med vita väggar men många hyllor och foton på väggarna och vita mörkläggningsrullgardiner som inte sluter helt tätt.
Och TW-5200 har bättre bild än min 3M när det är ljust ute men för bästa resultat bör man ju dra ner på dagsljuset.

Fjärrkontrollen är visserligen inte upplyst men i sista ändan behöver man bara ON/OFF-knappen och den är lätt att hitta med fingrarna i sitt hörn. LED på projektorn är blå men inte påträngande trots att min sitter takmonterad c:a 50 cm framför huvudet.

Den går snabbt och lätt att ställa in tyckte jag och min takhöjd är något lägre än standard då huset är sent 1800-tal, takfästet gör att jag känner projektorn med håret om jag är okammad/långhårig vilket även gjort att jag inte behövt använda någon keystone alls. I princip ställde jag in takmontage och ECO-läge och sen justerade jag linsen till 104" duk och när den var varm ställde jag in fokus.

Kanske inte så mycket ren fakta, bara mina tankar om mitt nyinköp som kommer användas 6-8 timmar varje dag.

Bara upphängd för justering, kabelkanaler och annat ska ordnas.

Postad bild

Redigerat av Dumle, 13 april 2014 - 10:01.


#9

Postad 13 april 2014 - 14:58

Unregistered055e1f21
  • Unregistered055e1f21
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Tack för din text Dumle eftersom jag kommer nog också köpa denna till nya lgh undrar en sak hur långt emellan duk och projektorn har du den?

#10

Postad 13 april 2014 - 16:21

Dumle
  • Dumle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tack för din text Dumle eftersom jag kommer nog också köpa denna till nya lgh undrar en sak hur långt emellan duk och projektorn har du den?


3,10 från duk till lins, vilket innebär att soffan är 3,50 från duken. När jag drar justeringen i botten Wide så saknas knappt 10 cm per sida för att fylla ut 104" så jag får dra justeringen c:a 10% mot Tele för att fylla ut duken. Jag hade nog kunnat ha projektorn på 3,20 men då hade jag inte haft någon justeringsmån alls. Hoppas inte förklaringen är för knepig.

(Den gamla 3M satt på nästan 4 meter (precis intill väggen alltså) och lyckades bara komma upp i 90" bild ungefär.)

TILLÄGG:

Från golv till center på linsen: 180cm, tak ner till center på linsen 35cm så takhöjd 2,15.

Redigerat av Dumle, 13 april 2014 - 17:27.


#11

Postad 13 april 2014 - 16:21

staffegeddon
  • staffegeddon
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tack Dumle för ditt inlägg. Jag är fortfarande väldigt intresserad av denna projektor.

Läste nånstans att det svarta drar åt grönt, hur uppfattar du det? Är det nåt som stör?

#12

Postad 13 april 2014 - 17:41

Dumle
  • Dumle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tack Dumle för ditt inlägg. Jag är fortfarande väldigt intresserad av denna projektor.

Läste nånstans att det svarta drar åt grönt, hur uppfattar du det? Är det nåt som stör?


Nu när det påtalats vill jag nästan inbilla mig att det svarta har en grön ton men förmodligen inbillar jag mig bara för att det påtalats. ^^
Men allvarligt talat, jag ser inga tendenser till grönt i det svarta.

Man får komma ihåg att jag är van vid dålig kontrast och bleka färger från min gamla 3M MP8765 så för mig är det rena fröjden med klara färger och bra kontrast. Tidigare hade jag stora problem med polisbilars blåa och röda LEDs, de blödde massvis men nu är LEDramperna tydliga trots fullt blinkande från dioderna.

Kort sagt, är det första projektorn eller tajt budget så är denna grym för pengarna tycker jag. Men nästa gång ska jag nog lägga mer pengar men då är det väl LED/laser som gäller... Eller kanske hologramprojektorer...

#13

Postad 13 april 2014 - 19:51

staffegeddon
  • staffegeddon
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tack Dumle för snabbt svar.

Jag tror också att man blir nöjd, särskilt om man inte har haft nån projektor innan. Jag kommer inte kunna ha helt mörkt i rummet, så jag tror inte svärtan blir nåt problem.

Jag var och kollade på en annan projektor i en affär, tror det var en Benq w1400. Jag inte riktigt nöjd med skärpan på den, vet inte om den var felinställd, men den kändes inte helt skarp.

#14

Postad 15 april 2014 - 10:20

Dumle
  • Dumle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Lite offtopic:

Nu var jag iväg och fick köpt en Pioneer VSX-423 för 1600:- så nu kan jag koppla in allt och hittills är jag nöjd med inställningar och ljud med bild.

Nu ska bara Harmony 600 och 300 programmeras om också...

#15

Postad 15 april 2014 - 11:31

Unregistered055e1f21
  • Unregistered055e1f21
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Låter bra en fråga då detta blir första projektorn för min del då jag just nu kör hdmi(arc) från tv till min förstärkare och har allt inkopplat till förstärkaren kan man koppla så även från denna projektor så man bara har en hdmi sladd från projektorn ner till förstärkaren tänkte bara så jag inte missar något? :P

#16

Postad 15 april 2014 - 11:53

Dumle
  • Dumle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Låter bra en fråga då detta blir första projektorn för min del då jag just nu kör hdmi(arc) från tv till min förstärkare och har allt inkopplat till förstärkaren kan man koppla så även från denna projektor så man bara har en hdmi sladd från projektorn ner till förstärkaren tänkte bara så jag inte missar något? :P


Jag har ju helt skippat TV'n men det borde behövas 2 utgångar från stereon eller om man kanske kan använda en HDMIsplitter, fast jag vågar inte svara på om ARC funkar då. Jag har visserligen TV'n hängandes på väggen bakom duken men 40" på det avståndet är löjligt när man vant sig vid över 100" bild, får ju nästan sitta med kikare. (Jag har ju en lös box för Boxer för DVB-T2.)

Redigerat av Dumle, 15 april 2014 - 11:54.


#17

Postad 15 april 2014 - 12:35

Unregistered055e1f21
  • Unregistered055e1f21
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Jo vi skippar tv i vardagsrummet i nua också för som jag har nu:
BD, digitaltv till förstärkaren och sen till tv via hdmi arc så man bara behöver en kabel till tvn får se om man hinner ringa någon butik för att fråga så man vet så man inte står där och fattas en kabel :P

#18

Postad 16 april 2014 - 11:21

Dumle
  • Dumle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Nä, jag löste "problemet". Justerade bilden i storlek på projektorn och då försvann fenomenet, men det har kliat min hjärna i flera dagar så...


Jag nämnde tidigare en moiré-effekt... Jag har kikat på effekten på duken och nog fan ser det ut som ett gigantiskt fingeravtryck något vänster om centrum på duken, vilket innebär av avtrycket måste sitta på nån av LCD'erna. Det syns tydligare ju ljusare bild...

Inbillar jag mig att det är ett fingeravtryck??? Eller finns risken att någon montör slarvat med sina vantar? Vill ju helst inte skicka iväg den och lampan har ju bara brunnit 20 timmar.

Min duk är en manuellt rullad Euroscreen Blackline 104"

Tillägg, alla vet väl hur ett fingeravtryck ser ut? "Ränder" som bildar en ojämn kurva som blir snävare åt ena hållet, precis så ser det alltså ut och det är i lika perfekt fokus som övriga bilden alltså, fast svagare, syns alltså bättre ju ljusare bilden är.

Tillägg: Spela lite Nintendo på duken: https://www.youtube....eature=youtu.be

Redigerat av Dumle, 16 april 2014 - 12:52.


#19

Postad 17 april 2014 - 10:10

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0
Dukstrukturen är för grov och skapar interferensmönster mot projektorns 1920x1080-pixelmatris, dvs moiré. Tämligen vanligt med äldre manuella dukar vilkas material som ursprungligen togs fram för projektorer med betydligt mindre och grövre pixelmatriser.

#20

Postad 18 april 2014 - 09:09

Dumle
  • Dumle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Dukstrukturen är för grov och skapar interferensmönster mot projektorns 1920x1080-pixelmatris, dvs moiré. Tämligen vanligt med äldre manuella dukar vilkas material som ursprungligen togs fram för projektorer med betydligt mindre och grövre pixelmatriser.


Tack.

#21

Postad 22 april 2014 - 10:02

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:)

Epson EH-TW5200 och ett gäng andra hemmabio projjar finns hos butiken "The Rock" i skåne för visning med olika filmdukar! http://www.therock.s...er-for-visning/

#22

Postad 31 maj 2014 - 11:10

Unregistered055e1f21
  • Unregistered055e1f21
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Det blev en epson eh-tw5200 för min del till en grandview tab tension cyber 106" och jag blev positivt överraskad över bildkvaliten.
Även i dagsljus fungerar den ok men när man mörklägger jäklar kunde inte vara nöjdare med tanke på lilla pengarna den kostade.
Nu har jag inget att referera mot riktigt förutom mot plasmatv.

Har man aldrig ägt en eller har en stram budget så fungerar denna långt över förväntningarna.
+färgerna
+det svarta är inte så grått som jag hade läst om.
+priset
+funkar riktigt bra mot spel :)
-ljudnivån på fläkt kan vara högt för vissa inget jag stör mig på själv

Med enkla ord toknöjd.

#23

Postad 02 juni 2014 - 20:31

Dumle
  • Dumle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Är det nån annan som nappat på erbjudandet med gratis duk från Epson vid inköp av denna projektor?

Jag väntar för fullt på leverans men den borde redan ha dykt upp men sen vet jag inte vilket företag de valt för leverans heller så.

Får gratulera ovanstående till nöjdheten med inköpet, jag håller med till fullo.

#24

Postad 02 juni 2014 - 21:18

Unregistered055e1f21
  • Unregistered055e1f21
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Jag glömde bort den :P

#25

Postad 10 augusti 2014 - 20:15

Dumle
  • Dumle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Då står räkneverket för lampan på 545 timmar nu ikväll.

Duken Epson skickade ut gratis var himla trevlig med sitt golvstativ, men för liten för att jag skulle kunna använda den, jag hade då fått flytta takfästet och jag vill inte göra fler hål i taket helt enkelt.

#26

Postad 04 september 2014 - 23:49

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Hejsan forsätter i denna tråd lite tankar och funderingar,

Ni som äger denna tw5200 är ni nöjda hur är det med 3d, jag kommer från en plasma LG 60pz550, inte den bästa svärtan men är nöjd förutom vill ha större bild för i första hand hockey fotboll med mera sport. Är 3d effekterna bättre på en projektor i detta fallet denna.. Är livrädd för
rbe så dlp går bort. Är arbetslös så budgeten håller tyvärr inte för mer en denna prisklass.

Novis på projektorer men en dock nyfiken

Tacksam om någon/några ville svara på detta
Micke

#27

Postad 10 september 2014 - 08:52

fAkkfAcE
  • fAkkfAcE
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för att det är dags att skaffa en projektor igen, mitt val står mellan w1300 och tw5200. Jag föredrar lcd då jag tycker ögonen blir ansträngda av dlp, det som gör mig lite orolig gällande tw5200 är att vissa beskriver svärtan som grå. Hur är det egentligen med svärtan? Jag hade för ett gäng år sedan en panasonic pt-ax100 som enligt mig hade svärta som fungerade bra för film, om man jämför den med tw5200 är svärtan likvärdig eller bättre?

#28

Postad 11 september 2014 - 09:32

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Kan någon svara på om hur lågt man bör placera denna från taket, från vägg till vägg är de 3,80 samt höjd 2,49 vi hade tänkt på en ramspänd duk 104"
Försökt läsa mig till de på epson sida men förstår inte, ringde epson men dom ville inte svara på det, så surt när man bor i en liten by,,

Vi har aldrig ägt en projektor,,

Redigerat av gneter, 11 september 2014 - 09:33.


#29

Postad 11 september 2014 - 10:09

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
http://support.epson...orEN/?WT.ac=947
Här kan du testa måtten

#30

Postad 11 september 2014 - 10:25

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0

http://support.epson-europe.com/TDC/ThrowDistanceCalculatorEN/?WT.ac=947
Här kan du testa måtten


Jo så långt är vi med men ja förstår inte hur långt ner från taket man bör placera den så vi inte slut i huvudet när man reser sig upp,,

#31

Postad 11 september 2014 - 11:23

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Har bestämt mig för att det är dags att skaffa en projektor igen, mitt val står mellan w1300 och tw5200. Jag föredrar lcd då jag tycker ögonen blir ansträngda av dlp, det som gör mig lite orolig gällande tw5200 är att vissa beskriver svärtan som grå. Hur är det egentligen med svärtan? Jag hade för ett gäng år sedan en panasonic pt-ax100 som enligt mig hade svärta som fungerade bra för film, om man jämför den med tw5200 är svärtan likvärdig eller bättre?

Väldigt ofta är det inte DLP i sak som ger en ansträngande känsla, utan det faktum att ljusstyrkan är alldeles för hög. (Men det behöver så klart inte vara så i ditt fall.) Generellt så ger DLP ganska mycket högre kontrast i just denna prisklass. TW5200 har ganska mycket sämre svärta än din gamla AX100, men den har också mycket mer ljus. Så i ljusa och halvljusa scener så kommer du förmodligen att uppfatta svärtan som likvärdig eller bättre. Men i mörka scener, när/om ditt rum blir mörkt, så blir TW5200 klart dassigare. En DLP från tex BenQ eller Optoma kommer här att ge betydligt bättre svärta, några pinnhål bättre än din gamla AX100 också, men ändå med mycket mer ljus.

Vill du ha en LCD med möjlighet till bättre svärta så är det den äldre TW3200 som gäller i den enklare prisklassen om du inte kan sträcka din budget upp till tex TW7200, för en mer nysläppt maskin.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#32

Postad 11 september 2014 - 15:03

fAkkfAcE
  • fAkkfAcE
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Väldigt ofta är det inte DLP i sak som ger en ansträngande känsla, utan det faktum att ljusstyrkan är alldeles för hög. (Men det behöver så klart inte vara så i ditt fall.) Generellt så ger DLP ganska mycket högre kontrast i just denna prisklass. TW5200 har ganska mycket sämre svärta än din gamla AX100, men den har också mycket mer ljus. Så i ljusa och halvljusa scener så kommer du förmodligen att uppfatta svärtan som likvärdig eller bättre. Men i mörka scener, när/om ditt rum blir mörkt, så blir TW5200 klart dassigare. En DLP från tex BenQ eller Optoma kommer här att ge betydligt bättre svärta, några pinnhål bättre än din gamla AX100 också, men ändå med mycket mer ljus.

Vill du ha en LCD med möjlighet till bättre svärta så är det den äldre TW3200 som gäller i den enklare prisklassen om du inte kan sträcka din budget upp till tex TW7200, för en mer nysläppt maskin.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Tack för det utförliga svaret.

#33

Postad 26 december 2014 - 21:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Om man inhandlar denna innan den 16/1 2015, får man 900kr tillbaka vid ansökan:)

http://www.epson.se/...ms/index/11557/

#34

Postad 10 november 2021 - 20:43

Dumle
  • Dumle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

7 år efter inköp.

 

11.837 timmar varav 99% eco-läget uppskattningsvis. Elvatusenåttahundratrettiosju :blink:

 

Längst ner och ett par centimeter upp på bilden har nu blivit rödaktigt i tonen.

 

Kanske skulle ta å beställa ny lampa? Äsch, kanske till våren...

 

 

EDIT 221011: 14.400 eco-timmar ungefär, lite liv kvar i den men blir pensionerad då jag fick ett bra erbjudande på en nästan ny Benq.


Redigerat av Dumle, 11 oktober 2022 - 19:39.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.