Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vibrationer/dist vid lågbas.

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 september 2019 - 16:10

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Nu när jag driver alla kanaler med slutsteg så fick jag också möjligheten att enbart köra subbarna utan att surrarna också spelade.

När jag gjorde detta så kunde jag då höra hur subbarna verkligen hördes utan att något annat spelade och det jag hörde blev jag lite fundersam över som överskriften då visar.

Det uppstod då vibrationer/dist fastän jag har dämpning på båda subbar.
Jag har en SVS PC 20-39 plus och en PC 2000 och på 2000 så leveras den med dämpfötter och på den andra så har jag skurit till ett gammalt liggunderlag som dämpning.

Tydligen så har inte detta hjälpt tillräcklig men det kunde jag inte höra innan då surrarna också spelade.

Jag köpte då 2st 40+40+30 cementplattor som nog väger runt en 8-10 kilo st och ställde subbarna på och det blev betydligt mycket bättre.

Vid test efter detta så kunde jag höra att basen blev tajtare och vib/dist hade i stort sett försvunnit.

Testade också att ändra subsonic filtret från 12Hz till 16hz på 20-39an för att det bättre skulle stämma med PC 2000 som ska kunna gå ner till 16hz , något sådant filter finns inte på den , kanske en smaksak men testa skadar ju inte.

När jag sedan drog igång en livekonsert, så visst , det lät faktiskt lite bättre än innan med en stabilare/tajtare botten.

Om jag nu skulle kallibrera om riggen , är det någon som vet om systemet/mikrofonen kan uppfatta att basen är stabilare eller det kanske är lite mycket att begära av kallibreringssystemet.

#2

Postad 30 september 2019 - 16:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Har svårt att tro att testtonerna går ned til 16hz och ävrn om dom gör det så är den innbyggda kalibreringen ingen höjdare til sub.

En Antimode därimot hade jag utan tvekan kört pånytt.

#3

Postad 30 september 2019 - 19:06

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Har svårt att tro att testtonerna går ned til 16hz och ävrn om dom gör det så är den innbyggda kalibreringen ingen höjdare til sub.
En Antimode därimot hade jag utan tvekan kört pånytt.


Jag har förvisso Audussey XT 32 på min Denon 6200W, men hur effektiv den är på låga toner vet jag inte.

#4

Postad 30 september 2019 - 20:32

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Har nu testat vidare med att titta på filmen A star is born , spelade styckena där det är mycket musik , och den filmen har faktiskt en mycket bra mixbild med en hel del lågbas.

Använde bara subbarna , testade med att spela en subb i taget och när 20-39 som då står främst spelade så upptäckte jag att lågbasen fick den vänstra fronten att vibrera och den står ungefär 2 DM vid sidan om fastän subben står på cementplattan , det blir nog att ställa frontarna på cementplattor också eller att lägga något mjukt under plattan.

#5

Postad 30 september 2019 - 20:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Hur såg du att den vibrerade? Du bara såg det med ögat lixom?



#6

Postad 30 september 2019 - 20:44

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Har nu testat vidare med att titta på filmen A star is born , spelade styckena där det är mycket musik , och den filmen har faktiskt en mycket bra mixbild med en hel del lågbas.
Använde bara subbarna , testade med att spela en subb i taget och när 20-39 som då står främst spelade så upptäckte jag att lågbasen fick den vänstra fronten att vibrera och den står ungefär 2 DM vid sidan om fastän subben står på cementplattan , det blir nog att ställa frontarna på cementplattor också eller att lägga något mjukt under plattan.


Offrade några gamla handdukar att lägga under plattan , det blev lite bättre.

#7

Postad 30 september 2019 - 20:58

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Hur såg du att den vibrerade? Du bara såg det med ögat lixom?


Nej jag såg det inte utan jag råkade lägga handen på den det var då jag märkte det , den högra vibrerade dock ingen ting.

#8

Postad 01 oktober 2019 - 14:03

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Nej jag såg det inte utan jag råkade lägga handen på den det var då jag märkte det , den högra vibrerade dock ingen ting.

Klart de vibrerar lite. De blir väl exiterade av ljudvågorna :)
Inget du kan dämpa bort isf

#9

Postad 01 oktober 2019 - 20:23

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Klart de vibrerar lite. De blir väl exiterade av ljudvågorna :)
Inget du kan dämpa bort isf


Som du nog har läst så lade jag handdukar under plattan och det blev faktiskt mycket bättre , vibrationerna i högtalaren försvann i stort sett helt samt att subben inte är direkt placerad på plattan utan den står på ett gammalt liggunderlag som jag även använde innan.

Har även kalibrerat om riggen efter ett par timmars musikspelande och det har blivit en bättre kontroll i dom låga registren ungefär som att vibrationerna har legat och stört i ljudbilden.

Dock så har jag inte lagt någonting under den bakre subben utan plattan ligger direkt på golvet och subben står på den utan något annat än dämpfötterna.

#10

Postad 02 oktober 2019 - 07:36

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Dock så har jag inte lagt någonting under den bakre subben utan plattan ligger direkt på golvet och subben står på den utan något annat än dämpfötterna.

Känner du vibrationer i golvet mellan sub och högtalare som vibrerar?



#11

Postad 02 oktober 2019 - 09:50

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Känner du vibrationer i golvet mellan sub och högtalare som vibrerar?


Om du menar främre subb/högtalare så har jag faktiskt inte kollat det efter kallibreringen men antar att när vibrationerna i högtalaren i stort sett upphörde så har nog dom i golvet också minskat,

Beträffande den bakre subben så kröp jag runt på golvet och kände men kunde inte direkt upptäcka några vibrationer därför brydde jag mig inte om att lägga något under plattan.

Men vid vissa frekvenser så kan jag känna att både golv och soffa , ska vi säga , att det känns , men inte så mycket som innan.

#12

Postad 05 oktober 2019 - 21:56

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Om du menar främre subb/högtalare så har jag faktiskt inte kollat det efter kallibreringen men antar att när vibrationerna i högtalaren i stort sett upphörde så har nog dom i golvet också minskat,
Beträffande den bakre subben så kröp jag runt på golvet och kände men kunde inte direkt upptäcka några vibrationer därför brydde jag mig inte om att lägga något under plattan.
Men vid vissa frekvenser så kan jag känna att både golv och soffa , ska vi säga , att det känns , men inte så mycket som innan.


Har nu kollat om golvet mellan subb/högtalare vibrerar och det gör det inte ett dugg. Och efter att ha sett lite filmer på Netflix samt lite mer musiklyssnande så kan jag konstatera att ljudbilden är mer städad med mer kontroll i dom låga registren.

Om nu processorn kan känna av detta vet jag inte men efter kallibreringen så blev det bättre än det var innan så kanske den kan uppfatta att vibrationerna har upphört.

Att dämpa vibrationer vid källan bör ju vara det bästa sättet för om golvet vibrerar så fortplantas ju detta till övrig utrustning , typ bluray spelare som nog är känslig för sådana störningar och kanske även slutsteg / processor kan göra ett bättre jobb om dom får slippa vibrationer.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.