Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa möjliga Sub(ar) för max 15 000

5 svar till detta ämne XTZ SVS REL Arendal
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 oktober 2019 - 18:24

Unregistered5512d694
  • Unregistered5512d694
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Kort info:

Har idag en Marantz PM 7005 stärkakre och 2 B&W CM1 S2. Är mycket nöjd med ljudbilden men saknar bas (av förståelig anledning)

 

Använder anläggningen till 80% musik och 20% film. Dvs att hitta en sub som är bra till musik är klart överordnat. Köper hellre ingen än att den förstör ljudbilden vid musik.

 

Rummet har jag, efter att ha läst en del här, insett är sämsta möjliga. ca 30kvm stort vardagsrum med många öppningar.

 

Har utöver det 2 till begränsningar som ställer till det.

 

1: Suben(arna) för vara max 37cm höga och 40cm djup(a) för att funka på den enda placering som är möjlig (de kan dock vara hur breda som helst). 

 

2: Marantz:en har inga utgångar för sub och ingen "pre out". Dvs enda utgång är att ta det via högnivå. Dvs suben skall vara bra med detta iom att det är den "enda" signal den kommer få (har sett att tex REL subar:na även vill ha LFE vilket jag ju då inte kan bistå med. Vet inte hur mycket sämre de blir om de även inte får denna signal?).

 

De bästa i min prisnivå (om jag bara skall ha 1) verkar ju enligt vad som sägs på detta forum vara:

XTZ SUB 12.17 Edge, Arendal Sub 1, SVS SB-2000.

Ingen av dem har dock Hi-level (och de 2 första är för höga. Annars hade min budget räckt även till 2st XTZ vilket väll säkert hade varit det bästa jag hade kunnat få under 15 000:-).

 

Vad jag nu då istället hittar som ens har hi-level in och är max 37cm höga är:

2st XTZ SUB 8.17

2st SVS SB-1000

 

Men de känns väldigt veka när jag snöat in på de första 3 innan jag som novis på detta långsamt insett att de inte kommer funka med det jag har. Alla tips mottages gladligen på vad annat jag kan titta på / bör köpa.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered5512d694, 03 oktober 2019 - 18:28.


#2

Postad 04 oktober 2019 - 11:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Skulle jag vara dig så skulle jag nappa följande: 

https://www.hembiobu...sb-1000-2-pack/ :D



#3

Postad 04 oktober 2019 - 12:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Du behöver en förstärkare med preout.

 

2-kanal preout funkar. Då är det bara att använda subbarnas filter. Du kommer dock oavsett koppling att få lite problem med subbar ihop med en ren 2-kanalare, utan bass management, eftersom det inte finns någon möjlighet att "flytta" subbarna i tidsled så att de kommer helt i synk med frontarna.



#4

Postad 04 oktober 2019 - 13:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Förr i tiden använde man väl fasen för det det var värt.



#5

Postad 05 oktober 2019 - 09:51

Unregistered5512d694
  • Unregistered5512d694
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Som jag skrev ovan (och som går att se på bilden) har min stärkare enbart Audio Out Recorder (vilket jag förstått är ljud på max hela tiden. Dvs helt oanvändbart.) så PreOut kan jag icke bistå den kära suben med tyvärr :(

Vad tror ni om en REL T9i eller en REL S2 (eller james emb-1000)? (Jämfört med 2st SVS SB 1000 eller 2st XTZ 8.17. Dvs. Det verkar ju vara nästan bara REL som kör högnivå på sina bättre sub:ar (och så dessa James då som ju verkar ha ett antal år på nacken) och sen kör de andra märkena det på sina minstingvarianter och jag har som sagt ett rätt rejält rum med mycket öppningar ljudet kan fly ur. Lite rädd att de mindre från SVS och XTZ får jobba väl hårt för att kunna låta bra om man drar på lite). Och andra sidan är ju inte REL subarna några kraftpaket heller när man läser deras specar (utan där är de väll mer att de låter bra än att de kan klara riktigt högt eller djupt man får för de extra slantarna).

Som sagt grymt tacksam på alla tips jag kan få på bra sub:at som har högnivå utöver ovan.

Ps: efter att ha läst på en del till nu, och om jag har förstått det rätt, påverkar att jag inte kan koppla in LFE ljud i en REL sub ”bara” ljudbilden vid hemmabio och det är 4h/månad jag använder anläggningen till det (medan det är åtminstone 2h/ dag det spelas musik så det är som sagt musik som är klar prio). Rätta mig gärna om detta är fel.

Redigerat av Unregistered5512d694, 05 oktober 2019 - 13:35.


#6

Postad 05 oktober 2019 - 19:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

På frågan om REL så är svaret att du absolut bör kolla in dessa.
Det är definitivt inte fel utifrån de prioriteringar du anger.
Hade tänkt nämna REL men såg att flera av dem faller utanför dina krav på höjden.
Har du inte ett ledigt hörn i rummet? där trivs de allra bäst även om de funkar fint även med andra placeringar.
 






Även taggad med XTZ, SVS, REL, Arendal

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.