Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hej hjälp! med val av dator

208 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 mars 2014 - 12:16

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
kört bf4 på high med ett 570, och det lär hålla året ut. Ingen ide att köpa 770 om man bara siktar året ut, bättre att vänta och köpa 800 serien så fort de lanseras isåfall. lär inte komma så mycket mer grafikkrävande spel på några år i och med att konsolerna ligger där de ligger hårdvarumässigt. Men ja, kan hålla med om att 280x låg bra i price/performance tidigare. Skulle dock hellre satsat 290 istället för ett 770.

#52

Postad 04 mars 2014 - 18:45

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0

Eftersom det har varit en arbetsdator hade jag nog personligen gjort en clean install på en ny fräsch SSD.


Ah, sant. Då hade man lika gärna kunnat köra det på en SSD från början.

#53

Postad 04 mars 2014 - 21:17

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0
Halloj gott folk!

Hoppar in i tråden igen. Efter att ha funderat och läst på från och till i tre månader så har jag kommit fram till ett förslag. Tar gärna emot tips och synpunkter:

Chassi: Fractal Design Define R4 Black Pearl
Moderkort: ASUS Z87-A
Processor: Intel Core i5-4670K
CPU-kylare: Noctua NH-U12S
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC
RAM: Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 2x8GB
SSD: Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM
PSU: Corsair RM750 (750W)

Optisk läsare, hårddisk för lagring och OS har jag sen tidigare.

Tycker själv den känns hyfsat välbalanserad, men som sagt, jag är datorbyggar-n00b, så kan hända jag missat något viktigt?

Har varit i valet och kvalet när det gäller grafikkort och velat mellan ASUS Geforce GTX 770, ASUS Radeon R9 280X och ASUS/Sapphire Radeon R9 290. Har väl ännu inte riktigt bestämt mig där. :)

När det gäller processor så funderade jag på i7-4770k, men då det känns som få spel kan utnyttja hyperthreading så vet jag inte om det egentligen ger nåt att lägga ca 800 kr extra. Har för övrigt kollat saker som att CPU-fläkten, grafikkortet och moderkortet passar/får plats i lådan och kollat med moderkortsmanualen att RAM-minnena synkar med moderkortet. Har Noctua-kylare på nuvarande datorn och den är snudd på knäpptyst, därav det valet.

Frågan är annars om nätagget är vettigt? Vill gärna ha det modulärt och lämpligt kraftigt. Har försökt kolla förbrukningen med olika beräkningsverktyg på nätet och känns som att 750W borde vara i närheten? För mycket?

#54

Postad 05 mars 2014 - 07:43

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
ett 650w agg räcker lätt till den där setupen. r9 290 är iaf kralligare än ett 770, annars spelar det nog inte sådan stor roll. Ser bra ut :)

#55

Postad 05 mars 2014 - 07:55

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

ett 650w agg räcker lätt till den där setupen. r9 290 är iaf kralligare än ett 770, annars spelar det nog inte sådan stor roll. Ser bra ut :)

Tackar för feedback. Ska erkänna att jag är rätt sugen på 290 med tanke på prestanda för priset. Blir ca en tusenlapp till, men min setup ligger på ca 11 kkr redan nu så... :-)

Dock är jag inte impad över strömförbrukningen. Frågan är dock, om jag går på 290, då kommer jag väl ändå behöva 750 W för att inte ligga för nära max för nätaggregatet?

#56

Postad 05 mars 2014 - 11:01

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
CPU-kylare: Noctua NH-U12S min personliga uppfattning är att den är lite för stor och lite för bökig att installera. Tycker det blir bara meckigt att ha den. Slängde faktiskt ut min nu när jag bytte processor.

Vad det gäller moderkort kan du titta på https://www.prisjakt...t.php?p=1876429, den har fått bra betyg.

#57

Postad 05 mars 2014 - 11:28

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

CPU-kylare: Noctua NH-U12S min personliga uppfattning är att den är lite för stor och lite för bökig att installera. Tycker det blir bara meckigt att ha den. Slängde faktiskt ut min nu när jag bytte processor.

Vad det gäller moderkort kan du titta på https://www.prisjakt...t.php?p=1876429, den har fått bra betyg.

Ja, den är ju rätt hög, kylaren, men rätt smal. Men när du slängde ut den, vad satte du dit istället?

#58

Postad 05 mars 2014 - 11:51

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0
Ser väl bra ut. Som nämnts skulle det inte förvåna mig om du klarar dig med ett effektivt 450W nätagg om du nu inte ska överklocka i höga volt. Men då behöver du ju bättre kylning än du siktar på också.

Men det är ju inte så många ören att spara där iof.

Har ett Asus Z87-Pro som jag fått reklamera ett par gånger. Det tredje moderkortet fungerar okej dock så om jag har otur eller om Asus har kass QC får någon annan avgöra.

Har också ett Fractal design XL R2. Gillar det chassit ljuddämpningen fungerar riktigt bra. Visst kylningen påverkas ju lite negativt men jag har inga problem få min burk att arbeta rätt tyst med högljudd GTX 580 och moderat klockad i7-4770K i 3,9 i 1.05V. Den fixar mer även om det är lite av en groda till CPU tyvärr men det är ju luck of draw :)

Kör den här kylaren den går precis in i XL R2 chassit. Det är på millimetrar. Skaffa low profile på ram minnen om du vill göra livet enklare :) http://www.webhallen...l=search:result

Dyr är den men haswell går varmt när du klockar och låg ljudnivå är oumbärlig för min del. Lätt att montera och fläktarna linar upp näst intill perfekt med utblåset bak men om den går in i R4an vet jag inte.

#59

Postad 05 mars 2014 - 12:41

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
Jag gillar orginalkylaren som man får med processorn. Funkar bra så länge man inte vill överklocka.

#60

Postad 05 mars 2014 - 12:47

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Ja, den är ju rätt hög, kylaren, men rätt smal. Men när du slängde ut den, vad satte du dit istället?

Den satt i frugans dator, jag körde på den fläkt du får med processorn. Ljudvolymen blev helt okej, dock långt ifrån knäpptyst. Vill man ha det tyst och ha en bra värme är min erfarenhet att de flesta processorkylare ligger i samma storlek som NH-U12S. Kika på denna också: https://www.prisjakt...kt.php?e=608352 den har jag fått rekommendationer på.

#61

Postad 05 mars 2014 - 12:56

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...t.php?p=1554043

kör jag med, fungerar klockrent. Man ska inte stirra sig blint på watten, mycket viktigt med tillräckligt med ström på 12v linorna också. Ett kvalitetsnätagg klarar man sig med lägre effekt. Corsair gör för övrigt helt ok nätagg :)

Har också haft lite si-och-så erfarenheter med asus, även med msi. Jag kör gigabyte nu och har gjort i ett par år, fungerar bra. Dock kan jag ju ha haft otur med mina asus/msi.

#62

Postad 05 mars 2014 - 14:36

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0

Jag gillar orginalkylaren som man får med processorn. Funkar bra så länge man inte vill överklocka.


Högludd som bara den väldigt svår att gilla :)

#63

Postad 05 mars 2014 - 17:19

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...t.php?p=1554043

kör jag med, fungerar klockrent. Man ska inte stirra sig blint på watten, mycket viktigt med tillräckligt med ström på 12v linorna också. Ett kvalitetsnätagg klarar man sig med lägre effekt. Corsair gör för övrigt helt ok nätagg :)

Har också haft lite si-och-så erfarenheter med asus, även med msi. Jag kör gigabyte nu och har gjort i ett par år, fungerar bra. Dock kan jag ju ha haft otur med mina asus/msi.

Hmm ok. Jag har bara erfarenhet de senaste åren av mitt gigabyte moderkort och det har funkat finfint. Däremot har mina gigabyte-grafikkort (2st) krånglat. Känns kanske som att det är lite grisen i säcken hur man än gör.

Finns det nån fördel med att välja grafikkort och moderkort från samma tillverkare?

Högludd som bara den väldigt svår att gilla :)

Ja, standardkylaren går bort. Möjligen då att jag skulle kunna tänka mig Noctuas i motsvarande lågprofil för att undvika att bygga på med en stor och bulkig.

Vattenkylning, är det nåt att hurra för? Håller pumparna? Tjut eller oljud?

Jag har nog inte tänkt överklocka initialt. Helt okunnig på det området.

Redigerat av jayreso, 05 mars 2014 - 17:20.


#64

Postad 05 mars 2014 - 17:57

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0
Har kört vattenkylning i många år inga problem med läckor men custom då med egna fläktar, radiatorer etc. Har fungerat bra. De flesta av de färdiga lösningarna kör med pumpar som surrar en hel del eller kassa fläktar. Ska du inte överklocka så är det nog väl så enkelt få luftkylning att gå tyst. Vattenkylning är mer om man vill ha en högpresterande dator men fortfarande relativt tyst.

Som alltid kvalitet kostar så luftkylning är billigare och kyler tillräckligt bra för en i7-4770K stock eller lätt klockad i låga volt.

#65

Postad 05 mars 2014 - 18:02

Jimpstyle
  • Jimpstyle
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Japp, CPU:n är overkill för spel. Minne har du och blir över.

Du behöver nog mucka runt lite i BIOS för att se till att en eventuell SSD blir första hårddisken och sen får du installera om Windows på den hårddisken. SSD kommer inte hjälpa din prestanda i spel direkt, det är mer att få datorn till att starta lite snabbare.

Satsa på ett grafikkort. Hade nog tagit ett GeForce (vilket vet jag inte, fanns ett bra där man fick med lite spel som hade bra pris/prestanda men minns inte modellen) så inte Radeon drivrutinerna krockar med de existerande drivrutinerna du har. Säkert inga problem, men skulle det skita sig så kan sånt skita sig ordentligt.

in med ett 760 kort -> klart för bf3/4
behöver inte byta nätagg om du bara ska köra single gfx-kort heller på ett bra tag :)

Tycker burken ser helt OK ut.
Komplettera med en SSD och ett R9 280X eller ett GTX770 så är du hemma. :)

Nätagg behöver du inte byta för en GPU.

https://www.prisjakt...t.php?p=2074412


Nja, bara för att den heter i7 innebär det inte att den är så mycket bättre eller ens overkill, då 960 är från en gammal serie(Bloomfield).
En vanlig i5 2500K(Sandy Bridge) står sig väldigt bra mot en 960.

Eftersom det har varit en arbetsdator hade jag nog personligen gjort en clean install på en ny fräsch SSD.
Det finns dessutom riktigt bra avinstallationsprogram; http://www.wagnardmobile.com/DDU/

Jag skulle rekommendera Radeon, då bl.a R9 280X har stöd för Mantle-API i bl.a BF4.

Men idagsläget är det brist på 280X så de är inte längre lika prisvärda som för några månader sedan.
Vill du ändå köra nVidia, sikta på ett 770, så har du ett grafikkort som håller under 2014 iaf.

Angående detta med SSD så vet skulle jag gissa på att det inte hade kommit ut så mycket på marknaden för 4 år sedan?
Datorn köptes nämligen in 2010. Lyckades leta fram inköps papperna på den, och då såg jag även att chassit var Define R2.
Tyvärr nu i efterhand då så gjorde vi en ominstallation av datorn innan jag tog hem den. Men hur mycket skulle jag tjäna på att slänga i en ssd egentligen?
Såg nu med efter vi installerat om den att grafikkortet var Nvidia.
Men som sagt, grafikkortet är jag ju ganska sugen på att byta ut :) Dock känns det som R9 280X är lite för stort, tror inte det skulle få plats i datorn. GTX 770 verkar dock mer intressant. Har av någon anledning fastnat lite för Nvidia, Inte en aning varför men gillar det bara.

#66

Postad 05 mars 2014 - 19:04

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
SSD är underbart, allt startar mycket snabbare och hela datorn blir betydligt rappare.

Har du råd så köp denna 480GB för att ha OS, spel och program på.
http://www.webhallen...cl=external:ref

#67

Postad 05 mars 2014 - 22:22

Jimpstyle
  • Jimpstyle
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Ja för grejen var att jag har en sådan här hemma https://www.prisjakt...t.php?p=1968530 sedan tidigare som är ny (fick den grymt billigt)
Just för att jag visste att jag skulle skaffa mig en stationär dator, det jag dock inte visste var att man skulle installera den innan man installerade windows :(

#68

Postad 06 mars 2014 - 01:21

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0
SSD ger ingen prestandaökning i sig men laddningstider kortas. Skulle nog inte ha några problem prioritera bort SSD om jag hade stram budget men visst är det trevligt :)

#69

Postad 06 mars 2014 - 08:10

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Har kört vattenkylning i många år inga problem med läckor men custom då med egna fläktar, radiatorer etc. Har fungerat bra. De flesta av de färdiga lösningarna kör med pumpar som surrar en hel del eller kassa fläktar. Ska du inte överklocka så är det nog väl så enkelt få luftkylning att gå tyst. Vattenkylning är mer om man vill ha en högpresterande dator men fortfarande relativt tyst.

Som alltid kvalitet kostar så luftkylning är billigare och kyler tillräckligt bra för en i7-4770K stock eller lätt klockad i låga volt.

Ja, jag har framförallt funderat på luftkylning tror jag. Är också lite rädd för att om jag monterar in en radiator för vattenkylning i exvis en eller båda av de övre fläktplatserna i Define R4 så kanske ljudnivån blir en helt annan? Dessutom känns det generellt aningen dyrare med vattenkylning?

Men sedan blir jag nojjig över de tunga luftkylarna också. Kikar man på exvis Gigabytes hemsida, så verkar de speca en "maxvikt" på kylare för sina moderkort på 450g. Har sett på forum att MSI ska ha liknande krav. Är detta något att bry sig om? Jag begriper ju att en tung kylare potentiellt skulle kunna knäcka ett moderkort om man handskas oaktsamt med datorn, men jag kan ju inte hitta en enda luftkylare (bortsett från low profile-varianter) som klarar sig under denna gräns.

Så är detta mer av en friskrivning från moderkorttillverkarnas sida och en uppmaning att man ska ta det försiktigt eller hur ska jag tolka "max 450g"? Kollar man på Noctua-kylaren jag specat ovan så ligger den på ca 750g, men är ju inte den tyngsta. En Cooler Master Hyper Evo 212 är ju lättare, men väger ju ändå ca 580g.

Redigerat av jayreso, 06 mars 2014 - 08:12.


#70

Postad 06 mars 2014 - 08:18

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Men som sagt, grafikkortet är jag ju ganska sugen på att byta ut :) Dock känns det som R9 280X är lite för stort, tror inte det skulle få plats i datorn. GTX 770 verkar dock mer intressant. Har av någon anledning fastnat lite för Nvidia, Inte en aning varför men gillar det bara.

Ett R2 ska enligt spec klara grafikkort med längd upp till 29 cm. Samt CPU-kyl med en höjd av 16,5 cm.
Ett 770 är cirka 27 cm och ett R9 280X 27,5 cm. Båda korten är s.k "dual slot". (Om vi pratar referenskort)

Så att det inte skulle få plats, behöver du inte bekymra dig om. :)
Grafikkorten är bra på olika titlar, man kan inte säga att vare sig 770 eller 280X är bäst på allt.
De är överlag ganska likvärdiga, men tyvärr är det brist på 280X, så ett 770 är mer prisvärt idag.

Går ju iofs att handla begagnat, vet att Sweclockers(marknad), brukar vara fullt av prisvärda kort.
Folk som tröttnat på eller vill uppgradera för bitcoin, går bl.a att hitta sjukt prisvärda Radeon kort där.

Ja för grejen var att jag har en sådan här hemma https://www.prisjakt...t.php?p=1968530 sedan tidigare som är ny (fick den grymt billigt)
Just för att jag visste att jag skulle skaffa mig en stationär dator, det jag dock inte visste var att man skulle installera den innan man installerade windows

Att disken är lite äldre och har sämre read/write prestanda än nyare modeller gör väldigt lite, så länge man inte ska flytta stora filer ofta.

Så den SSDn fungerar utmärkt. Ta bara ut alla diskar du har i datorn, sätt in SSDn och installera Windows.
När det är klart, in med diskarna igen och formatera.

SSD ger ingen prestandaökning i sig men laddningstider kortas.

Helt fel.
Att Windows startas upp snabbare är nog det mest ointressanta, för det gör man väl inte särskilt ofta ändå?

Nej, det mest intressanta med en SSD kontra vanlig mekanisk är ju accesstiderna.
Vilket särskilt i Windows märks då det hela tiden laddas småfiler som ligger lite överallt, "random read".

10-15 ms(hdd) kontra 0,1 ms(ssd) känns av i ett enormt flyt, = prestandaökning. :)

#71

Postad 06 mars 2014 - 09:48

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
ssd ger snabbare laddningstider vilket man upplevas som prestandaökning, men det är ingen prestandaökning egentligen. Det första man kan "spara bort" om man har en snål budget. Bättre att lägga på grafikkort etc.

Dock är det väl hur det upplevs som är det viktiga. I de flesta multiplayer spel måste man ju ändå vänta på en del andra innan matchen drar igång, spelar inte så stor roll om banan laddar på 10 eller 14 sekunder då :P

#72

Postad 06 mars 2014 - 10:22

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0
Falcy testa bencha i spel. Du lär märka att det gör ingen skillnad alls generellt. Ett spel är feldesignat om det ska läsa från hårddisken konstant. en SSD är sjukt mycket långsammare än ram minne :)

#73

Postad 06 mars 2014 - 10:41

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

ssd ger snabbare laddningstider vilket man upplevas som prestandaökning, men det är ingen prestandaökning egentligen.

Hur kan snabbare laddningstider "upplevas" som prestandaökning men ändå inte vara en prestandaökning?
Snabbare laddningstider = prestandaökning. Eller? Jag tänker inte dra någon "röd tråd" till motorfordon, men... :D

Falcy testa bencha i spel. Du lär märka att det gör ingen skillnad alls generellt. Ett spel är feldesignat om det ska läsa från hårddisken konstant. en SSD är sjukt mycket långsammare än ram minne :)

Har inte nämnt något om fördelarna i spel, men det finns även där, givetvis.
Särskilt i singleplayer, då man i MP oftast tvingas invänta sista spelaren ändå.

Men i Windowsmiljön(skrivbord, filhantering, surfa osv) gör det stor skillnad, tack vare som jag skrev, accesstiderna.

Att man laddar en karta snabbare i BF3/BF4 MP, är rätt ointressant, precis som uppstartstiden av Windows.
Men ni kan inte säga att det inte ger ett skönare flyt i Windows.

#74

Postad 06 mars 2014 - 11:30

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
definitionen av prestanda som är lite olika kanske. En ssd ger inte mer fps/fetare texturer etc :)
Men ja flytet är inte så dumt, dock är inte flytet så dumt utan ssd i windows heller. Märker det mest på uppstartstider och laddningen mellan kartor. Nyare SATA diskar är ju rätt mycket snabbare än äldre sata diskar också för övrigt.

#75

Postad 06 mars 2014 - 11:41

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0
Definitionen av prestanda verkar skilja. Jag har ju redan sagt att det är trevligt med kortare laddningstider men det betyder ju inte att den reella prestandan är bättre när det bränner till för mer krävande applikationer. Hårddiskar i alla dess former är fortfarande den svagaste länken därav den elimineras så mycket det bara går.

Jag var sen att skaffa SSD och efter hypen var det en enorm besvikelse hur liten skillnaden verkligen var. Men det gör måhända mer skillnad i ex lap tops som inte kan ha högpresterande SATA diskar gärna i RAID konfiguration av värme/energiskäl.

Största argumentet för SSD är att jag hoppas i alla fall de är mer tillförlitliga. Det görs ju en stor grej av att de skadas varje gång data skrivs på den och att den genomsnittliga SSDn skulle va obrukbar efter fem år... Jag har aldrig ägt en mekanisk hårddisk som vart speciellt trevlig att använda femte året in. Vete gudarna om jag ens lyckas få en disk hålla så länge. Men vi får väl se gillar inte att min Samsung non Pro SSD gått ner från very good to good in health redan lol

#76

Postad 12 mars 2014 - 18:29

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 1
Gott folk, jag har slagit till med en beställning. Tackar och bockar för feedbacken här i tråden.

Landade på följande:
Fractal Design Define R4 Black Pearl
Gigabyte G1.Sniper Z87, Socket-1150
ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5 DirectCU II TOP
Intel Core i5-4670K
Noctua NH-U12S CPU Kylare
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB
Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM
Cooler Master V700, 700W PSU

Blev ett 280X till slut. Blev AMD framför Nvidia pga av EA (tro det eller ej). Siktar in mig på Dragon Age och Frostbite ska ju tydligen vara bättre med Radeon. Dessutom har jag Sleeping Dogs liggande i katalogen och det verkar också rulla bättre på Radeon. Sen kände jag inte att jag ville lägga ut ytterligare 1000 kr eller mer för ett 290. Och hade inte nuvarande datorn mer eller mindre kollapsat så hade jag nog väntat ett tag med inköp, men men. Tror grafikkortet borde hålla hyfsat fram till hösten 2015. Behöver inte köra på ultra settings.

Tack igen!

Redigerat av jayreso, 12 mars 2014 - 18:30.


#77

Postad 19 mars 2014 - 15:54

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Va säger ni? Klarar denna BF4 ens dugligt?

http://www.netonnet....ne/202177.3003/

Redigerat av MrSpokk, 19 mars 2014 - 15:54.


#78

Postad 19 mars 2014 - 15:56

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 1

Va säger ni? Klarar denna BF4 ens dugligt?

http://www.netonnet....ne/202177.3003/

Ja det bör den göra. Lägger du däremot samma summa på en stationär dator så kommer du kunna maxa alla spel på marknaden :)

#79

Postad 19 mars 2014 - 16:36

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Ja det bör den göra. Lägger du däremot samma summa på en stationär dator så kommer du kunna maxa alla spel på marknaden :)


Exakt, finns ingen som helst mening med sk "gaming-laptops".
Bättre att ge oss en budget här så knåpar vi ihop en lista på en dator åt dig istället.

#80

Postad 19 mars 2014 - 17:58

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Men jag har ju ingen plats att ställa en stationär dator på efter att dotter nr 2 föddes förra veckan :)

#81

Postad 08 april 2014 - 10:09

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Nåja, jag får väl kanske skapa mig plats annars.

Redigerat av MrSpokk, 08 april 2014 - 12:38.


#82

Postad 08 april 2014 - 10:12

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Det är nog lättare att skaffa mer plats än att betala 3 gånger mer för en laptop som går att spela hyfsat på.

#83

Postad 08 april 2014 - 10:22

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Ok gubbar - sätt igång!

Budget: 7000-8000 kr. Inkl skärm. Os behövs inte ;)

Redigerat av MrSpokk, 08 april 2014 - 13:04.


#84

Postad 08 april 2014 - 13:04

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna?

https://www.prisjakt...=2167007&view=l

#85

Postad 08 april 2014 - 14:22

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Blir säkert bra

#86

Postad 09 april 2014 - 11:17

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Valet står mellan detta AMD-paket: https://www.prisjakt...=2167007&view=l
och detta Intel i5-paket: https://www.prisjakt...=2541376&view=l

Vad säger ni? Fixar de BF4?

#87

Postad 09 april 2014 - 11:22

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
de fixar nog båda bf4 i 1920x1080 på typ high iaf

#88

Postad 09 april 2014 - 11:26

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Flaskhalsen är?

#89

Postad 09 april 2014 - 11:34

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 1

Flaskhalsen är?


Grafikkortet. Men det kan du alltid byta ut senare. Resten i det där paketet kommer räcka länge.

#90

Postad 09 april 2014 - 12:12

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 1
Ok, tack för svaret radiozo. Och ursäkta mina n00b-frågor (första datorbygget för min del).

#91

Postad 10 april 2014 - 08:20

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 1
Komponenter beställda. Påsken räddad :)

#92

Postad 10 april 2014 - 09:43

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 1

Komponenter beställda. Påsken räddad :)


Lagom till steams väntade påskrea!! :D

#93

Postad 19 september 2014 - 12:28

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 989 inlägg
  • 0
Känns bra att Nvidia lägger ner 780 någon vecka efter jag fått hem min nya PC med just ett 780 i.

Following the launch of its GeForce GTX 980 and GTX 970 graphics cards, NVIDIA announced discontinuation of three of its top-selling high-end graphics cards, the GeForce GTX 780 Ti, the GeForce GTX 780, and the GeForce GTX 770. The $549 GeForce GTX 980 cannibalizes the GTX 780 Ti and GTX 780; and is cheaper to make, with 2 billion fewer transistors, four fewer memory chips, and a lighter VRM; while the GTX 970 targets several key sub-$350 products, blasting the GTX 770 to irrelevance. NVIDIA also tweaked pricing of its GeForce GTX 760 performance-segment graphics card, which now starts at $219. The company is expected to launch its replacement, the GeForce GTX 960, some time in October, 2014.


780 har varit standard i evigheter och så självklart när jag väl köper så är det dags att byta. Oh well.

Postad bild

#94

Postad 02 december 2014 - 00:18

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Blev nyfiken på speldator igen och kollade runt lite och precis som förra gången jag blev intresserad så blev jag helt överrumplad av alla alternativ.

Ponera att jag vill ha en 4K skärm och en tyst (finns de?) kraftfull dator som är relativt enkel att uppgradera. Vilken prisklass hamnar jag i då?

Jag inser att det här är "hur långt är ett snöre?", men jag har inget referenssystem. Jag brukar köpa ny macbook var tredje år, ny konsol var femte. :)

Är det dömt att misslyckas om man aldrig byggt en dator tidigare? Kanske bara köpa färdigt paket på Webhallen?

#95

Postad 02 december 2014 - 00:38

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 989 inlägg
  • 0

Är det dömt att misslyckas om man aldrig byggt en dator tidigare? Kanske bara köpa färdigt paket på Webhallen?

Nej, för jag var i samma situation. Hade inte heller kollat på hur länge som helst. Det gäller bara hur mycket tid du vill lägga på att läsa på.

Jag började med denna: http://www.sweclocke...ardator-2014/12

Sedan läste jag på lite om de enskilda komponenterna, kollade betyg på prisjakt etc. Bytte ut det som inte verkade så intressant. Datorn fick inet bygga åt mig så det blev snyggt och proffsigt. Vilket det också är, finns inga synliga kablar i stort sett, väldigt mycket luft/utrymme. Datorn är kall som ett kylskåp och knäpptyst. Första gången jag satte på den undrade jag om den funkade :)

Kan inte säga att jag behövde läsa på allt för mycket, men det är ju ganska intressant när man kommer in i det lite. Det är inte raketforskning, klart du klarar det.

Min gick på 14 500 ungefär, fast jag hade redan skärm. Jag köpte i sämsta möjliga tidpunkt dock så du kan få ett billigare OCH bättre grafikkort som du kan tjäna in på. Vilken upplösning ska du spela i?

#96

Postad 02 december 2014 - 08:46

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Jag fick hjälp med komponentval av min svåger och beställde hem prylarna (från tre olika ställen) och plockade ihop hela datorn själv. Hade aldrig byggt dator tidigare. Tog väl en timme kanske att få igång.

#97

Postad 02 december 2014 - 09:59

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Nej, för jag var i samma situation. Hade inte heller kollat på hur länge som helst. Det gäller bara hur mycket tid du vill lägga på att läsa på.

Jag började med denna: http://www.sweclocke...ardator-2014/12

Sedan läste jag på lite om de enskilda komponenterna, kollade betyg på prisjakt etc. Bytte ut det som inte verkade så intressant. Datorn fick inet bygga åt mig så det blev snyggt och proffsigt. Vilket det också är, finns inga synliga kablar i stort sett, väldigt mycket luft/utrymme. Datorn är kall som ett kylskåp och knäpptyst. Första gången jag satte på den undrade jag om den funkade :)

Kan inte säga att jag behövde läsa på allt för mycket, men det är ju ganska intressant när man kommer in i det lite. Det är inte raketforskning, klart du klarar det.

Min gick på 14 500 ungefär, fast jag hade redan skärm. Jag köpte i sämsta möjliga tidpunkt dock så du kan få ett billigare OCH bättre grafikkort som du kan tjäna in på. Vilken upplösning ska du spela i?

Tack, ska kolla in det där. Jag tänker mig att om jag köper en speldator och en 4K skärm kan jag väl lika gärna köra 2560x1440 så det verkligen märks, men å andra sidan kanske jag vill sitta i fåtölj och spela och då klarar TV:n ändå inte mer än 1920x1080. Om jag inte uppgraderar TV också.

Jag fick hjälp med komponentval av min svåger och beställde hem prylarna (från tre olika ställen) och plockade ihop hela datorn själv. Hade aldrig byggt dator tidigare. Tog väl en timme kanske att få igång.

En timme orkar jag med, hur lätt är det att ha sönder grejerna man köper? Annars låter Zoilers plan bra om att ge Inet i uppdrag att fixa det.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 02 december 2014 - 13:16.


#98

Postad 02 december 2014 - 10:14

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Ni som är kunniga, hur skulle ni säga att prestandan fördelas i en dator? Svårt att förklara, men processor, ram och grafikkort. Vad är viktigast och vad kan man dra ner på om man ska göra budgetdator som klarar "så mycket som möjligt"?

Det jag tänker på är främst processor, kan man ha en lite lägre prestanda processor och sen köpa massor med RAM och något/några bra grafikkort? Eller blir processor en flaskhals?

#99

Postad 02 december 2014 - 13:26

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 989 inlägg
  • 0
Processorn behöver inte vara den allra senaste t.ex. i7, i alla fall inte på ett tag. Grafikkortet är viktigare för spel.

RAM kostar inte så himla mycket att dubblera, därför jag körde på 16. Skönt att slippa bry sig om att det ska ta slut.

Tack, ska kolla in det där. Jag tänker mig att om jag köper en speldator och en 4K skärm kan jag väl lika gärna köra 2560x1440 så det verkligen märks, men å andra sidan kanske jag vill sitta i fåtölj och spela och då klarar TV:n ändå inte mer än 1920x1080. Om jag inte uppgraderar TV också.

Ju högre upplösning du vill spela i desto mer kräver det ju av datorn också såklart.

Redigerat av Zoiler, 02 december 2014 - 13:28.


#100

Postad 02 december 2014 - 13:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Tack, ska kolla in det där. Jag tänker mig att om jag köper en speldator och en 4K skärm kan jag väl lika gärna köra 2560x1440 så det verkligen märks, men å andra sidan kanske jag vill sitta i fåtölj och spela och då klarar TV:n ändå inte mer än 1920x1080. Om jag inte uppgraderar TV också.

En bra tumregel är att köpa en skärm med den upplösning du vill kunna spela i/med.
Detta pga att du vill alltid helst köra spelen med din skärms sk. "native" upplösning för att få bästa skärpa och bildkvalitet osv.

Om jag vore du och inte vill bli tvungen att lassa på med ordentlig hårdvara för att orka köra spel i 4k (vilket behövs) skulle jag hellre köpa en 2560-skärm.

Dels pga av mer rimligt prissatt hårdvara som krävs då samt att du då kan köra spelen i skärmens ursprungliga upplösning.
Imo är 4k inte så intressant ännu just för att det krävs väldigt mycket mer av datorn, mer än det smakar för min del iaf.

Så att köpa en dyrare 4K skärm för att sen ändå bara köra spelen i 2560 låter som en dålig ide och är slöseri med pengar om du frågar mig.

Redigerat av masse70, 02 december 2014 - 13:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.