Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Det är kört för Blu-ray

180 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 mars 2008 - 13:50

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Läs och begrunda:
http://www.prylporta..._MKF338.dbp.asp

Vad tror ni? Är det minneskort eller skiva som är filmernas framtid? Eller är det kanske streaming direkt från nätet som kommer gälla framöver?
Personligen tror och hoppas jag att Blu-ray är framtiden. Jag har inget emot skivor som lagringsmedium, och jag står hellre framför TV-bokhyllan och väljer film än att sitta framför datorn och välja. Det känns mer äkta helt enkelt.

Men visst vore det ganska coolt att ha filmer på små minneskort. :)

Redigerat av Unregistered9a177c31, 31 mars 2008 - 13:51.


#2

Postad 31 mars 2008 - 14:02

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Tror Blu står sig länge.

Det börjar ju komma filmer med "digitalCopy" som du ska kunna använda i andra mediaspelare.

Rätt smidigt att ha med sig på resande fot och kanske kunna trycka in i mobilen och dylikt, alltid en favorulle med sig on the go. :)

#3

Postad 31 mars 2008 - 14:19

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

Personligen tror och hoppas jag att Blu-ray är framtiden. Jag har inget emot skivor som lagringsmedium, och jag står hellre framför TV-bokhyllan och väljer film än att sitta framför datorn och välja. Det känns mer äkta helt enkelt.

Håller med till 100% Att välja film, sortera fodralen, klämma och känna, kolla ljudformat etc.. det är ju halva nöjet! Jag börjar bli less på att datorn ska ersätta allt!

Nej, jag kommer förbli en trogen band och skivkonsument!
/Christian

PS Att ha film i mobilen är redan löst.. och att köra HD i mobilen känns lite overkill, även om det kommer en dag.

#4

Postad 31 mars 2008 - 15:25

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Denna ide gillar jag inte, som tidigare nämnts föredrar jag att kunna se på mina filmer, sortera dom etc etc etc. Tycker halv grejen med filmen är att ha ett snyggt fodral och att den får ta upp plats i en hylla. Har man betalat för det vill man kunna se det också, inte bara på tvn/projjen. Sedan har man nog bättre koll på vad man har för filmer ifall man har det i fodral och inte 4-5filmer på en massa minneskort...

#5

Postad 31 mars 2008 - 16:03

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Nja det tror jag inte mycket på, bd är nog än så länge ohotat av sd-minnen etc. Varför? Jo det är än så länge för avancerat för "medelsvenssons" med htpc, minneskort etc. etc. Och eftersom "svenssons" är den största konsumentgruppen så är de de som styr marknaden... Marknaden kanske är redo om 10 år, dvs nästa generartion...

MVH
Jonsod

#6

Postad 31 mars 2008 - 16:08

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

PS Att ha film i mobilen är redan löst.. och att köra HD i mobilen känns lite overkill, även om det kommer en dag.


No shit, Sherlock! :D

Det var inte poängen att köra HD i mobilen, och att det skulle vara ett problem att lägga in film i mobilen nu, men att det redan kommer med på BD diskarna en kopia som du kan använda utan att ladda ner olagligt. :)

#7

Postad 31 mars 2008 - 18:03

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Dvd-fodral med Sd minnen inuti :)
Steget från Dvd till Blu-ray är för litet för att dvd ska bli ersatt av blu-ray, särskilt när dvd-spelare med riktigt bra uppskalare lanseras i budget-segmentet så spådde jag redan från början att även om blu-ray knäckte hd-dvd så skulle som inte rå sig på dvd, dock så trodde jag mer på hd-dvd då deras dvd-uppskalning gör bättre i från sig än blu-ray och betydligt bättre pris och image hos konsumenterna (hd-dvd, självklart dvd med bättre kvalitet. Blu-ray.. hmmm ??) Fast nu fick hd-dvd pisk av blu-ray så slut diskuterat om den saken.
jag tror och hoppas att blu-ray inte blir framtiden filmmaskin. Jag är för flashminnen och emot sega laddningstider, repor och slitna lasrar.

#8

Postad 31 mars 2008 - 18:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Något som är något störande är att mediadrevet gärna ska proklamera allt som är "nytt" som varande bättre utan närmare funderingar. T.ex att datorn är den moderna apparaten som ersätter alla gamla föråldrade "skivspelare". Eller att nedladdning är den enda moderna lösningen, det är "gammalmodigt" med fenomenet skivor.

Undantaget det tror jag inte på något vis att det är kört för Blu-ray eller konceptet högklassigt ljud i 24/96 heller. Däremot kommer utvecklingen som ett komplement att ge oss nedladdningstjänster, t.ex att videobutiker på sikt ersätts med streaming i 24 timmar o.dyl. Men utgåvor på skivor kommer att finnas kvar och inriktas mot en medveten kundkrets som efterfrågar kvalitet.

Marknaden kommer alltså att delas upp mer än idag. De s.k "kräsna" konsumenterna köper en elegant utgåva med film eller musik på skiva, med riktigt fodral etc i hög kvalitet. De som slölyssnar på radion och struntar i sådant laddar ner en billig komprimerad version från någon nätbutik.

Vad det gäller lagringsmedia skulle jag anta att den dag man kan tillverka riktigt billiga flashminnen med en kapacitet på 50 GB och mer (alltså för samma kostnad som en skiva) lär det slå igenom som distributionsformat.

Däremot tror jag inte (till skillnad från en del) att allt kommer att ligga på hårddisk i framtiden och att enda alternativet är det "eftersom skivor är så omodernt". Fysiska produkter kommer att finnas i fortsättningen som alternativ, t.ex att man kan ladda ner filmen och samtidigt få ett exemplar på skiva eller minneskort hemskickat.

#9

Postad 31 mars 2008 - 21:52

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Personligen tror jag mer på VOD/PVR setuper i HD format (720p/1080i) UTAN dator emellan.

Som fysiskt media har dock USB minnet en fantastisk möjlighet att bli mainstream.

Den stora konsumentmassan med sin 32" LCD utan 7.1 superduper anläggning har naturligtvis ingen anledning att gå för BD. Däremot en USB sticka som han antingen stoppar rätt in i TVn alt har sin lilla icke-mekaniska box låter väldigt attraktivt och enkelt.

Idag finns det 16Gb USB-Flash för runt 60USD, 16GB skulle räcka långt om man körde lägre än 1080p samt skippade "14 olika ljudformat". Skulle istället stickan ha typ 16GB ROM så skulle kostnaden redan idag gå ner dramatiskt och inom ngt år så pratar vi nog några 10or för ett sådant medium.

By the way, artikeln som refereras ovan mörkades väldigt snabbt inom THX, troligtvis därför att THX vill gå in o certifiera BD-spelare o man ska ju inte bita matmor i handen........

#10

Postad 01 april 2008 - 11:20

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Med utvecklingens takt; snabbare uppkopplingar, billigare lagringsmedia, tycker jag det är fullkomligt självklart att mediadistributionen kommer att förändras för alltid. Blu-ray kommer nog att klara sig undan, men vi kommer helt klart gå över till digital distribution. Att använda billiga minnen låter inte heller som någon dum idé, men den digitala distributionen kommer att vinna till slut.

Det är mycket bättre än fysisk media. Man har allt på samma ställe och behöver aldrig byta skiva. Man kommer antagligen kunna ta med sig sina filmer utan att behöva släpa med sig något fysiskt förutom en dator eller annan hårdvara för uppspelning. Och iom att det inte finns någon fysisk standard, finns ingen begränsning för upplösning, bitrate (varken på ljud eller bild) eller codec. En enkel uppdatering är allt som krävs för att stöda nya format.

#11

Postad 01 april 2008 - 11:48

Unregistered43c9c403
  • Unregistered43c9c403
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Med utvecklingens takt; snabbare uppkopplingar, billigare lagringsmedia, tycker jag det är fullkomligt självklart att mediadistributionen kommer att förändras för alltid. Blu-ray kommer nog att klara sig undan, men vi kommer helt klart gå över till digital distribution. Att använda billiga minnen låter inte heller som någon dum idé, men den digitala distributionen kommer att vinna till slut.

Så länge verkligheten ser ut som den gör så lär digital distribution dröja. Jag vet inte i hur många år folk har sagt att downloads kommer slå ut fysiska skivor. Försök att hämta en 40GB blu-ray på en 2Mbit uppkoppling och det hela är inte lika roligt längre.
Jag skulle inte ens vilja göra det på 100Mbit.

Även om de som har 100Mbit idag säkert kan få gigabit uppkoppling inom några år, så kommer den stora massan fortfarande sitta på DSL-uppkopplingar. Visst, det går att skrämma upp DSL i hyffsade hastigheter med nya varianter men det är så otroligt teoretiskt och väldigt få bor så nära telestationen som krävs.

#12

Postad 01 april 2008 - 12:03

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Allt som prylportalen skriver är genomtänkt så det är bara att sälja alla sina skivor och Blu-ray spelare på en gång .... Men vänta, var är alla de där underbara nedladdningstjänsterna med filmer i 1080p, lossless ljud samt massor av extramaterial?

Dessvärre tror jag tyvärr att filmbolagen kommer dissa Blu-ray om de börjar tjäna mer pengar på downloads och korkade Svenssons nöjer sig med sönderkomprimerade filmer. Istället för underbara glänsande skivor kapabla att pumpa ur sig 40Mbit/sec och lossless ljud.

Redigerat av Johan78, 01 april 2008 - 12:03.


#13

Postad 01 april 2008 - 12:38

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
Till skillnad från många andra här så tror jag inte att all utveckling avstannar bara för att Blu-Ray finns. Självklart kommer streaming komma starkt, tänk vilka möjligheter för filmbolagen att lägga in riktad reklam. "Jaså Holger i Röttvik ska kolla Transformers 3, han gillar ju GT6 på PS4 så vi skickar väl lite ratt-reklam till honom" kanske man sitter på Sony och säger om några år. Eller så betalar Holger för att se filmen så att han slipper reklamen. Och tänk på möjligheterna med flash-baserade filmer. Du lägger bara din nyinköpta film jämte teven och tittar. Skulle kopieringsskyddet knäckas (MGA, MPAA Genuine Advantage) så kommer det bara ett nytt, allt är uppkopplat.

"Framtiden är som en babianröv, färggrann och full av skit" - Arne Anka

#14

Postad 01 april 2008 - 13:01

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

  • 798 inlägg
  • 0
Nä, jag tror film på DVD, Blu Ray och liknande är här för att stanna. En fysisk produkt ger mervärde hos konsumenten helt enkelt.

Sen så tillkommer ju strulet med DRM också. Kommer filmen vara spelbar utan internetuppkoppling? (för att verifiera att du verkligen köpt filmen) Kommer kopian bindas till just dej så du inte kan låna till bekanta eller sälja den vidare? Om filmbolaget skulle gå i konkurs (ok, inte så jättetroligt) eller besluta sej för att inte längre stödja formatet, skulle du fortfarande kunna se på kopian?

#15

Postad 01 april 2008 - 13:02

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Utan att orka läsa just denna artikeln så är det väl i första hand tänkt att minneskort etc ska ses som någon sorts tankkort som man tar med till videobutiken där de laddar det med filmen man "hyr" för x antal kronor. Man kan sedan ha kvar filmen på kortet tills man "hyr" nästa. Då gör det inget om ett blankt kort i sig kostar någon hundring att tillverka.

Man slipper alltså att vänta på en nedladdning och kan få den i "full" version eftersom 30-40 GB inte tar många minuter att föra över och slipper att gå och lämna tillbaka filmen dan efter.

Tror att hyrmarknaden går mot något dylikt. Tror knappast det blir ett alternativ för köpmarknaden dock.

Redigerat av Unregistered81406615, 01 april 2008 - 13:03.


#16

Postad 01 april 2008 - 13:11

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Man kan ju ha fodral med minnes kort inuti, så vad är skillnaden med en plast skiva mot ett minnes kort? Sedan så tror jag att när filmbolagen väl har börjat släppa sina filmer på minnes kort så kommer VR ha utvecklas såpass att man kan välja & sortera filmerna i datorn så som om det vore IRL. ;)

Redigerat av Isaac, 01 april 2008 - 13:15.


#17

Postad 01 april 2008 - 14:13

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

  • 798 inlägg
  • 0
Jag fruktar ändå vad filmbolagen kan tänkas göra. Hört talas om DIVX? (inte videocodecen utan skivformatet) Tack och lov gick det omkull.

#18

Postad 01 april 2008 - 16:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Detta tror jag väldigt lite på (och hoppas på). Folk vill inte ha allt i abstrakt digitalt format. Usch, hemska artikel!

Så länge verkligheten ser ut som den gör så lär digital distribution dröja. Jag vet inte i hur många år folk har sagt att downloads kommer slå ut fysiska skivor. Försök att hämta en 40GB blu-ray på en 2Mbit uppkoppling och det hela är inte lika roligt längre.
Jag skulle inte ens vilja göra det på 100Mbit.

Varför skulle du inte vilja göra det på 100Mbit? Det går ju på en timma, det är väl inte så farligt? Inte för att jag vill ha någonting streamat dock..

#19

Postad 01 april 2008 - 17:03

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Jag tror att när väl blu-ray försäljningen har ökat en bra bit så kommer skivbolagen att dumpa dvd skivan helt o hållet. då e det inte värt längre med alla kostnader runt tillverkningen av dvdn. då har Hd spelarna ändå kommit ner i pris så dom som vill se film på skiva får väl köpa en spelare till det. kolla bara på digital boxen nu går dom över till mpeg4 utan att dom har frågat mig om jag vill det utan att behöva köpa nån extra box...va e det för stil! Men så edet tror jag. och sen när japanernas hyper super satelit börjar jobba då kanske man får köpa sig en liten box typ i kortleks storlek till Sd kort som man streamar till direkt från sateliten då har man en blu-ray hemma på ett ögonblick...men vad vet jag...

#20

Postad 01 april 2008 - 23:22

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Svensson har inget behov av en överpresterande Ferrari, han nöjer sig med sin volvo men satsar gärna lite på en starkare motor och lite extra utrustning...

Svensson har inget behov av en överpresterande BD, han nöjer sig med sin DVD men satsar gärna lite på en starkare HD Ready TV och lite extra utrustning i form av HD-TVBox...

I slutet av 2008 så prognostiserar branchen att det har sålts 16 Miljoner BD skivor.... samt att det finns 29 miljoner BD spelare (PS3 inkl) mao 0,5 BD / Spelare. OK Dom flesta med PS3 har ju ingen Blu-Ray skiva, dom spelar spel.. men om dom räknar med att det ska finnas ung 4 milj dedikerade BD spelare spå betyder det att filmsnittet per BD spelare är 3-4 stycken.... eller att varje film kostar 1200-1500kr...brrrrrrrrrrr Dyrt nöje som INTE kommer att locka den stora massan.
HD TV via kabel/Sat luktar mer mainstream tilsammans med den gamla DVD spelaren alt så tar USB stickan över DVDn på sikt.
BD har liksom Ferrarri, SACD o rysk kaviar sin målgrupp och kommer därför att överlevatack vara höga priser.

#21

Postad 02 april 2008 - 11:17

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Priserna på blurayfilmer är redan på väg ner och spelarna likaså. Självklart kommer bluray ta över inom några år.
Överpresterande??
Snart sitter alla på hd-ready display som minst. Då är det dvd om som är UNDERpresterande. Snart har vi hdtv på bred front dessutom. Svensson som det refereras till hela tiden lär inte vara särskilt pigga på att slanta upp pengar för dvd:er när de har bättre bild på det som sänds på tv... :blush:

#22

Postad 02 april 2008 - 19:06

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
edit... tabort.

Redigerat av Scrapanatchi, 02 april 2008 - 19:20.


#23

Postad 06 april 2008 - 18:42

HDGuru
  • HDGuru
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Why DVD would fail: http://www.robertsdvd.com/failure.html

Känns bekant?

#24

Postad 06 april 2008 - 18:50

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Tror att BD är ett mellanformat som står sig något årtionde sen är våra uppkopplingar så snabba att vi inte behöver bry oss om vad vi laddar ner. Apple med sitt iTunes visar vägen just nu och själv tycker jag det är betydligt mer praktiskt att ha 300 filmer på en HD än i en hylla.

#25

Postad 07 april 2008 - 20:55

Lolitopp
  • Lolitopp
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag tror BD klarar sig lika länge som DVD. Sedan kanske något ersätter skivan, typ SD.

Palla om dom skulle redan byta till SD, rätt så jobbigt. :)

#26

Postad 07 april 2008 - 21:08

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Tror att BD är ett mellanformat som står sig något årtionde sen är våra uppkopplingar så snabba att vi inte behöver bry oss om vad vi laddar ner. Apple med sitt iTunes visar vägen just nu och själv tycker jag det är betydligt mer praktiskt att ha 300 filmer på en HD än i en hylla.

Är sönderkodad bild och komprimerat ljud något du eftersträvar? Tror du distributörerna kommer släppa 50Gb-filmer på nätet för nedladdning? Tror inte det, snarare blir det "Svenssonanpassade" 5Gb-varianter. En sann HD-entusiast borde eftersträva MAXIMAL bild och ljudkvalité.

#27

Postad 08 april 2008 - 21:54

HDGuru
  • HDGuru
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Tror att BD är ett mellanformat som står sig något årtionde sen är våra uppkopplingar så snabba att vi inte behöver bry oss om vad vi laddar ner. Apple med sitt iTunes visar vägen just nu och själv tycker jag det är betydligt mer praktiskt att ha 300 filmer på en HD än i en hylla.

15TB hårddiskar låter iofs nice :)

#28

Postad 11 april 2008 - 11:45

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
15 TB hårddiskar blir nog verklighet snabbare än man tror. Skulle själv tippa inom bara ett par år.

När jag köpte min första dator anno 1994 kom den med en 100 MB hårddisk. Idag säljs datorer med 500 GB hårddiskar, o ofantligt mycket mer snabbare, för cirka HALVA priset av datorn från -94.

Nedladdning av film kommer nog att komma mycket mer i framtiden vare sig man vill eller ej. Både 5GB "sönderkomprimerat" o med full bild&ljud-kvalitet till mkt högre kostnad. Det som begränsar mest idag är själva internet o den bandbredd som nätet kan klara. BD kommer nog att finnas kvar men i ganska blygsam omfattning.

#29

Postad 11 april 2008 - 21:25

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
Dubblar de inte hårdisk storleken i regel vart annat år, vi borde se 2TB i år, 4TB 2010, 8 TB 2012, 16TB 2014 :)

#30

Postad 11 april 2008 - 21:28

benteboy
  • benteboy
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
jag skulle då inte vilja ha mina filmer på en hdd dom skall stå i ett fodral på en hylla. =) å bd lär finnas länge.. antagligen lika länge som dvd..

#31

Postad 11 april 2008 - 21:28

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
+1 :)

#32

Postad 12 april 2008 - 00:37

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

jag skulle då inte vilja ha mina filmer på en hdd dom skall stå i ett fodral på en hylla. =) å bd lär finnas länge.. antagligen lika länge som dvd..


Typisk 50+ attityd att vilja ha ett 20-bands uppslagsverk i bokhyllan, eller 50 fotoalbum på barnbarnen, eller gamla VHS kasetter, Ljudband, CD skivor och allt annat som samlar damm.

Håller även med om att BD kommer nog att finnas på marknaden nästan lika länge som DVD, mao båda formaten lär dö ut första halvan av 2010 talet.

#33

Postad 12 april 2008 - 01:03

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Typisk 50+ attityd att vilja ha ett 20-bands uppslagsverk i bokhyllan,


Vilken fruktansvärt töntig och omogen kommentar. Vi har väl olika intressen och gillar saker på olika sätt oavsett ålder? Är man 50+-klassad bara för att man gillar att samla på något fysisk? vääääääldigt, väldigt märklig inställning till världen... (som om det i sig skulle vara så fruktansvärt illa att vara över 50 år?)

Folk har olika intressen, olika preferenser osv. Själv har jag aldrig köpt en DVD ens och är inte en samlare, men ser ändå hellre att BD lever kvar ett bra tag än att jag blir förpassad till nedladdningar.

#34

Postad 12 april 2008 - 01:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Typisk 50+ attityd att vilja ha ett 20-bands uppslagsverk i bokhyllan, eller 50 fotoalbum på barnbarnen, eller gamla VHS kasetter, Ljudband, CD skivor och allt annat som samlar damm.


Vad är det för ###### kommentar!
De flesta av oss i detta forum som gillar film tycker om att samla på filmer i fysisk form med ett snyggt omslag som vi när som helst kan plocka fram och njuta av utan strul med HTPC och hårddiskar.

Hellre det än att ha filmer på en hårdidsk som kan krasha när som helst eller att behöva ladda ner filmerna innan vi kan se dom. Och FYFAN för att behöva streama en film som hackar och hänger sig.

###### internet generation! :)

Redigerat av Svante Skoog, 12 april 2008 - 12:03.


#35

Postad 12 april 2008 - 10:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Själv tror jag på nät-distibuerad hd-film i framtiden. Hyr filmen i den upplösning/kvalitet du vill ha - och den streamas. Välj att köpa den och du köper egentligen bara rätten att streama den hur många gånger du vill.

#36

Postad 12 april 2008 - 11:52

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Det som begränsar mest idag är själva internet o den bandbredd som nätet kan klara.

Ock konsumenterna. Folkmassorna i stora drag vill i regel hellre ha kvantitet som ofta innebär mycket och snabbt (bärbart och smidigt, lätt och enkelt, billigt) i stället för kvalitet som ofta innebär lite och långsamt (stort och tungt, svårhanterligt, krångligt och dyrt) m.m.

Redigerat av Isaac, 12 april 2008 - 12:10.


#37

Postad 12 april 2008 - 19:45

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
B8

Vilken fruktansvärt töntig och omogen kommentar. Vi har väl olika intressen och gillar saker på olika sätt oavsett ålder? Är man 50+-klassad bara för att man gillar att samla på något fysisk? vääääääldigt, väldigt märklig inställning till världen... (som om det i sig skulle vara så fruktansvärt illa att vara över 50 år?)

Påståendet kommer från en nyligen gjord analys av levnadsstil i 17 olika länder som jag läste för några veckor sedan. Tycker nog att ditt personliga påhopp är omoget om något.

Svante Skoog

Vad är det för ###### kommentar!
De flesta av oss i detta forum som gillar film tycker om att samla på filmer i fysisk form med ett snyggt omslag som vi när som helst kan plocka fram och njuta av utan strul med HTPC och hårddiskar.

Fy på sig Rabalder, inte svära i Kyrkan. Tala absolut inte om för Svante hur smidigt det är med en mediaextender då blir han bara arg och tycker du är dum......

Dreadlock

Själv tror jag på nät-distibuerad hd-film i framtiden. Hyr filmen i den upplösning/kvalitet du vill ha - och den streamas. Välj att köpa den och du köper egentligen bara rätten att streama den hur många gånger du vill.

Naturligtvis har du helt rätt i det du skriver, och tänker man efter så har vi ju detta streamade material idag redan när vi tittar på våra HD-TV utsändningar. Dom med myrperspektiv på världen bruka sätta likehetstecken mellan streamad TV och YouTube eller .mkv.... så pateteiskt

Isaac

Ock konsumenterna. Folkmassorna i stora drag vill i regel hellre ha kvantitet som ofta innebär mycket och snabbt (bärbart och smidigt, lätt och enkelt, billigt) i stället för kvalitet som ofta innebär lite och långsamt (stort och tungt, svårhanterligt, krångligt och dyrt) m.m.

Comcast i US ska visst i slutet av året via kabel erbjuda 1000 HD filmer.... lite maffigare en dom 0,5 BD filmer som finns per BD spelare.

#38

Postad 12 april 2008 - 20:00

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Comcast i US ska visst i slutet av året via kabel erbjuda 1000 HD filmer.... lite maffigare en dom 0,5 BD filmer som finns per BD spelare.


3-4 filmer om man räknar bort PS3or eller hur var det? Dessutom kommer dessa 1000 HD filmer inte komma i närheten av kvalitén på BD skivor.

#39

Postad 12 april 2008 - 20:12

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Läs och begrunda:
http://www.prylporta..._MKF338.dbp.asp

Vad tror ni? Är det minneskort eller skiva som är filmernas framtid? Eller är det kanske streaming direkt från nätet som kommer gälla framöver?
Personligen tror och hoppas jag att Blu-ray är framtiden. Jag har inget emot skivor som lagringsmedium, och jag står hellre framför TV-bokhyllan och väljer film än att sitta framför datorn och välja. Det känns mer äkta helt enkelt.

Men visst vore det ganska coolt att ha filmer på små minneskort. :)


Jag tror att nedladdning kommer starkt och kommer att slå ut fysiska media framöver. Främst för att utvecklingen går framåt betydligt fortare nu och konsumenterna har inte råd att byta mediaspelare så ofta som det kommer att behövas. Bolagen vill heller inte investera i miljonbelopp vart och vart annat år, dom vill tjäna pengar, det gör dom nog bäst via nedladdning. Tänk bara på hur många som har all sin musik och även bilder i digital form i datorn redan i dag. Vi kommer dit med film också.

Lättare att uppgradera mjukvaran än hårdvara.

Jag behöver inte gå till en dator för att välja min film, jag sitter i TV-soffan och stiger inte ens upp för att gå till bokyllan. Min Apple-TV tar hand om mina digitala filmer/musik och bilder.

Jag ger Blu-Ray 5 år, max.

#40

Postad 13 april 2008 - 02:29

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Firren:
man kan alltid vrida o vända på statistik så det passar ens syften. BD generrellt är ett so far fjantigt dyrt genomsnittsnöje med kostnader över 1000kr / film (inkl spelare).
Får vi inte snart en Bra DVD spelare med BD möjligheter till ett bra pris så kan BD o andra HD-skiv format packa ihop för dom närmaste 5-10 åren. (so far är det väl bara Toshiba XE1 som lever upp till kvalitet med inte pris)
BD är j...t bra på en projektor men eftersom bara "0,00072%" av världens hushåll har projektor hemma så är det inte så många som kan dra nytta av detta.

Norlund
Det är inte OK att påstå att det är bra och enkelt med en mediaextender/HTPC i detta forum Du borde ju ha lärt dig nu att allt via dator/extender är totalt sönderkomprimerat och har uruselt ljud i allas vår 7.1 surroundanläggning...

Vad vi behöver är en videoteknik med hög WAF nivå, tyvärr hör inte BD dit idag, dvd, plasmor, hd-pvr, extendors har så mycker högre WAF att pengarna går dit i första hand.

#41

Postad 13 april 2008 - 05:36

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

jag skulle då inte vilja ha mina filmer på en hdd dom skall stå i ett fodral på en hylla. =) å bd lär finnas länge.. antagligen lika länge som dvd..

Filmerna skall inte stå i hyllan. Dom skall finnas i ett enda välorganiserat gigantiskt arkiv på nätet redo att tanka ner och titta på när man vill och till en så låg månadskostnad att det vore fullständigt vansinne att ens överväga piratkopiering eller att avstå från medlemskap.

Streaming tror jag dock till skilnad från andra inte ett dugg på. Bättre med ett bittorrentinspirerat protokoll där användarna själva står för bandbredden och rabatt på avgiften ges till dom som delar ut så att det inte blir skit av hastigheten samtidigt som distributionskostnaden därmed i praktiken mest handlar om fakturering och lagringskostnad för filerna.

Tyvärr är det en alldeles för enkel lösning för att den skall realiseras. Istället får vi fortsätta dras med begränsade samlingar av plastbitar i plastfodral så att filmbolagen kan fortsätta sin eviga gråt över piratkopiering och fortsätta jaga mer pengar än vad som existerar i all överskådlig framtid. På så vis behöver man inte vara orolig för att blu-ray skall försvinna på något annat sätt än att det kommer ett annat osmidigt ersättningsformat. Grundkravet är bara kopieringsskydd som inte fungerar i praktiken och att det skall vara dyrt och omständigt att distributiera så man har en ursäkt att fortsätta regionskoda och särbehandla sina kunder :)

#42

Postad 13 april 2008 - 06:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

BD är j...t bra på en projektor men eftersom bara "0,00072%" av världens hushåll har projektor hemma så är det inte så många som kan dra nytta av detta.


Vad har projektor med saken att göra. För en person som är intresserad av bra bild så ger BD och HD DVD enorma kvalitetsvinster jämfört med DVD eller nedladdat SD-material. Detta gäller även om man kollar på TV. Jag brukar dra fram min fåtölj eller soffa så att jag sitter drygt 2 meter från min 55-tummare och det är då man verkligen kan njuta av filmen med "bättre än bio-känsla" där filmen fyller ut nästan hela synfältet. Sitter jag så nära när jag tittar på en DVD eller på vanlig SDTV så ser bilden ganska hemsk ut med alla komprimeringsartefakter mm. Då sätter jag mig på drygt 4 meter.
Många sitter 4-5 meter från en liten 32" och hävdar sen att vinsterna inte är så stora med HD. Tror fasen det när man sitter så himla långt bort att man knappt ser bilden över huvud taget. :)

Nu är det ju så att flertalet av Svenssons inte bryr sig särskilt mycket om bildkvalitet. Det är bara att se det gräsliga faktum att 90% av alla man kommer hem har sin billiga (eller dyra) LCD inställd som den kom från fabrik med kontrasten på 100% och varenda värdelösa bildförbättringsteknik och brusreducering uppskruvad till max. Dessutom matar de burken med nån usel kabel-TV eller brända div-x filer som nån listig typ laddat ned från nätet. Dessutom envisas de med att dra ut 4:3-sändningar i sidled så att personerna i rutan ser ut som om de varit testobjekt i ett horribelt och misslyckat genetiskt expriment. Resultatet är en bild så dålig att man får lust att gröpa ur ögonen med en tesked och man inser att de gamla tjock-TV-apparater som sparkades ut för att ge plats åt den nya "Platt-Teven" ofta gav en mycket bättre bild.
Jag brukar ställa in bilden på ett bättre sätt (ibland frågar jag om lov) och när bilden är hyfsat inställd och bara halvusel så hade man ju trott att det skulle bli ett hallelulja moment, men icke. De flesta ser knappt skillnad.

Det är det som är hotet mot BD. Folk är halvblinda eller bryr sig helt enkelt inte.

#43

Postad 13 april 2008 - 09:07

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Det är det som är hotet mot BD. Folk är halvblinda eller bryr sig helt enkelt inte.


Hur kan något som inte har ett brett behov/efterfrågan vara ett hot? Är enda sättet at få ut någon glädje av produkten att sitta med näsan tryckt mot bildvisaren (i jätteformat) så är ju loppet kört.

#44

Postad 13 april 2008 - 09:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Hotet är just bristen på efterfrågan.
Och man behöver verkligen inte sitta med näsan tryckt mot skärmen, bara lite närmare för att riktigt kunna dra fördel av bildförbättringen. Givetvis ser jag tydlig skillnad på 4,5 meter också, men inte alls på samma sätt.

#45

Postad 13 april 2008 - 09:24

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Jag tror det är priset på BR spelarna som måste ner, när dom kommer till 1500kr kanske vanligt folk är beredda att byta sina gamla DVD spelare mot det nya formatet. Sen tror jag också att många faktiskt vill använda sig av HTPC, har själv en HTPC och det finns väl inget enklare än att bara dubbelklicka på filmen så startar den direkt.

#46

Postad 13 april 2008 - 09:31

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Norlund
Det är inte OK att påstå att det är bra och enkelt med en mediaextender/HTPC i detta forum Du borde ju ha lärt dig nu att allt via dator/extender är totalt sönderkomprimerat och har uruselt ljud i allas vår 7.1 surroundanläggning...

Nu tror jag att du missförstod mig, jag förespråkar INTE komprimering. Jag tror dock att med snabbare uppkoppling (själv har jag 100 Mbit/s med Gigabit på väg) så kommer nedladdning/streaming att ta över från fysiska skivor, och det kommer att gå fort tror jag också.

Redigerat av Unregistered828ccd15, 13 april 2008 - 09:33.


#47

Postad 13 april 2008 - 09:34

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Nu är det ju så att flertalet av Svenssons inte bryr sig särskilt mycket om bildkvalitet. Det är bara att se det gräsliga faktum att 90% av alla man kommer hem har sin billiga (eller dyra) LCD inställd som den kom från fabrik med kontrasten på 100% och varenda värdelösa bildförbättringsteknik och brusreducering uppskruvad till max. Dessutom matar de burken med nån usel kabel-TV eller brända div-x filer som nån listig typ laddat ned från nätet. Dessutom envisas de med att dra ut 4:3-sändningar i sidled så att personerna i rutan ser ut som om de varit testobjekt i ett horribelt och misslyckat genetiskt expriment. Resultatet är en bild så dålig att man får lust att gröpa ur ögonen med en tesked och man inser att de gamla tjock-TV-apparater som sparkades ut för att ge plats åt den nya "Platt-Teven" ofta gav en mycket bättre bild.
Jag brukar ställa in bilden på ett bättre sätt (ibland frågar jag om lov) och när bilden är hyfsat inställd och bara halvusel så hade man ju trott att det skulle bli ett hallelulja moment, men icke. De flesta ser knappt skillnad.

Det är det som är hotet mot BD. Folk är halvblinda eller bryr sig helt enkelt inte.


Amen! :)

#48

Postad 13 april 2008 - 09:36

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Nu tror jag att du missförstod mig, jag förespråkar INTE komprimering. Jag tror dock att med snabbare uppkoppling (själv har jag 100 Mbit/s med Gigabit på väg) så kommer nedladdning/streaming att ta över från fysiska skivor, och det kommer att gå fort tror jag också.


du missade ironin i mitt inlägg. streaming med buffring är troligtvis framtiden.

#49

Postad 13 april 2008 - 09:53

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Jag tror det är priset på BR spelarna som måste ner, när dom kommer till 1500kr kanske vanligt folk är beredda att byta sina gamla DVD spelare mot det nya formatet. Sen tror jag också att många faktiskt vill använda sig av HTPC, har själv en HTPC och det finns väl inget enklare än att bara dubbelklicka på filmen så startar den direkt.


Naturligtvis måste priset ner på DVD-spelare som kan klara BD. Men räcker det, om BD branchen räknar med att det går 2 BD spelare på varje såld BD film så saknas suget.
So far har ju bara Sony lyckats smyga in "DVD-spelare som kan klara BD" konceptet genom att ge ut en spelmaskin med BD funktion. Uppenbart struntar dom flesta PS3 ägarna idag i BD funktionen, men Sony har iaf skapat en infrastruktur för att kunna kränga BD i framtiden. Parallellt detta utvecklar Sony funktionaliteten via nätverkssladden för att kunna hantera en marknad som drar åt båda hållen....smart sony.

* edit stavning *

Redigerat av Rabalder, 13 april 2008 - 11:57.


#50

Postad 13 april 2008 - 11:48

JocPoc
  • JocPoc
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Jag hoppas verkligen inte att Blu-Ray försvinner. Hur ska vi boxtokiga människor klara oss då? (tänker då mest på streaming, blir nog lite svårt att göra exklusiva boxar med streaming innehåll.)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.