Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu börjar Bluray bli gammalt, dags för nytt snart?

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 december 2008 - 20:23

IPTV
  • IPTV
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Bluray har ju funnits flera år nu och HDDVD hade man innan som fanns ett år tidigare än Bluray redan hösten 2005 så det är snart fyra år med HD på disc.

När kommer nästa nya format? läste om Ultra HD som testas i Japan nu, kommer det nåt Bluray2 format med UltraHD?

#2

Postad 29 december 2008 - 20:26

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Det är nu blu-ray börjar komma starkt,även bland svensson som börjar upptäcka blu-ray.

Så något nytt format får du nog vänta på några år till minst.

#3

Postad 29 december 2008 - 20:30

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Det kommer ta ett bra tag, speciellt om pioneers 400gb-skivor lyckas. Jag tror att det kommer ta ett tag innan man behöver över 400 gb för att lagra en film.

#4

Postad 29 december 2008 - 20:43

2000
  • 2000
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Frågan är väl när man överger en snurrande plastbit som lagringsmedium? :blink:

#5

Postad 29 december 2008 - 20:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Frågan är väl när man överger en snurrande plastbit som lagringsmedium? :lol:

Möjligtvis när diskarna lagrar några Peta eller Exabyte. Dvs det tar nog några år i all fall :blink:

#6

Postad 29 december 2008 - 21:23

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Visst fan är det gammalt, det krävs ju 2 discar för en två timmars film, en för filmen och en för extra materialet!!

#7

Postad 29 december 2008 - 21:58

2000
  • 2000
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Möjligtvis när diskarna lagrar några Peta eller Exabyte. Dvs det tar nog några år i all fall :blink:


Nja oavsett hur mycket diskarna kan lagra är ju själva principen med skivor ett arv från fonografens dagar. När Philips på 80-talet funderade på hur man skulle lagra musik digitalt hade man lite svårt att tänka"outside the box" och utvecklade ett system med skivor därför att det var så man lagrade musik tidigare.
I dag kan vi kanske tänka oss andra sätt att lagra digital information. Systemet med skivor dras ju med en del nackdelar. Hela drivverket är t ex en källa till störningar, oväsen och dessutom onödigt komplicerat och dyrt.
Så frågan är vad kan komma efter skivorna?

#8

Postad 29 december 2008 - 23:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det blir ju hårddiskar, i någon form.
Om 5 år kanske vi har SSD-diskar på 10 Terabyte, då är ju valet inte svårt :)

Musik på skivor slutade jag använda för några år sedan nu, filmer är ju värre för det tar helt enkelt för mycket plats.

#9

Postad 29 december 2008 - 23:40

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
And here we go again :)

#10

Postad 29 december 2008 - 23:53

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
10 Reasons Why Physical Media Owns!


Let's face it, before the last format war was even over a new one had begun, both formats had to fight an uphill battle, leaving the winner to fight alone for "true" reign of the market. With a slew of pro digital download announcements, we here at Format War Central decided to give Physical Media the spot light by telling the world: "Hey, Physical Media Still Kick's Ass!".

1. People Like Physical – Whether its a 12" vinyl record or simply a DVD case, people have always wanted something they could hold, to tell them "Hey, you own that!". Stigma related to this ensures people will always have place in their hearts for years to come.

2. Bit Rates – Consumers are a odd bunch when it comes to quality, some are fine with VCD type video playing back on their 55" HDTV, others won't settle for that, they want the best! Physical media is capable of reaching bit rates which currently wouldn't be possible on digitally distributed content for a variety of reasons.

3. You Can't Sell Digital – If you're sitting on 50 copies of Doom on HD DVD hoping they'll be worth something one day, don't bother. Depending on the title, you could get a hefty sum of money for it down the line. Unfortunately, the same would not apply to digital content, something tells us your 20GB Xbox 360 HDD filled with the third season of Heroes won't hold much value 20 years down the line; in fact a few months down the line and we're sure the HDD would be worth more than the show! We wonder how much your colorized Casablanca VHS is worth?

4. Unified – With Digital Downloads, almost everyone and their sister [company] are releasing a distribution device/platform, it's a lot to take in! To add to the frustration none of them will work "across the board". Compared to lets say a Blu-ray player where you can play almost every format known to man, including Blu-ray, DVD, CD, HD DVD [combo player], VHS (Yes that´s right, VHS!) and more! Adding to the irony, many also have the ability to stream content from places like Netflix and soon Blockbuster!

5. Restrictions, Restrictions! – When Digital Downloads were ushered in it meant doom for users who imported their movies. Before, region coding was the only issue to worry about, with downloads restrictions are but not limited to:

• ISP Locks: In today's day and age it's not hard for providers to cut you off solely based on the country your connection is coming from.
• D.R.M.X!: You may have heard of Digital Rights Management, but have you heard of Digital Rights Management Xtreme! before? With Digital Distributed content, DRM has been taken to new heights, giving you viewing windows, HDD locks, and a whole slew of other nasty surprises.
• The Studio Equation: Believe it or not, studios only want you to give them money when they tell you too! Despite the digital market being capable of providing millions in revenue, studios choose to ignore the market or limit them. There's a reason why your countries XBLVM only has 10 HD movies while the American store has close to 1000.

6. So Easy Howard Stern Can Do It! – Pop in your disc/tape and play, simple isn't it? Compared to downloads -- where you have to find the movie you want to watch, queue, optionally wait for it to download, find where the file is stored, and playback -- if necessary, take time out of your experience to watch the buffer bar load.

7. Instant Access – It goes without saying, if you want a top quality video distributed digitally, streaming just won't cut it.

8. "I always feel like somebody's watching me" – If you tend to use your VUDU box or Bit Torrent Client (Legally… we hope) at least once a day to watch your HD/HDX movies, odds are someone will take notice. We won't blame you if you decide to watch Tropic Thunder while your neighbor gets fined and/or arrested for "piracy".

9. It's Not a Wired World! – Shockingly surprising yes we know, their are locations in this world that have have little to no Internet access at all (even in North America!)! Despite not even having 56K access, there is a really good chance those locations have access to at least one form physical media to enjoy.

10. No Back Up Plan – In a Democratic system, a company is capable of losing millions overnight, the unfortunate case for many is they are forced to a shutdown. Suppose your favorite content provider is forced to shut down their servers for any reason, any content you bought would be gone! Any DRM server checks needed for content to work would fail, leaving you with an empty shell of a movie/album/game. Although some services, such as Microsoft Digital Locker (recently confirmed to be shutting down next August, 2009) allow you to back up your data periodically, unfortunately this model is yet to applied to any other service.

Disclaimer – If your product and/or service was mentioned, it's not because were targeting you or anything, it was just an unbiased example.

KÄLLA:DVDTOWN

#11

Postad 29 december 2008 - 23:59

matte2
  • matte2
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Det blir ju hårddiskar, i någon form.
Om 5 år kanske vi har SSD-diskar på 10 Terabyte, då är ju valet inte svårt


Jag tror inte det blir lagring alls, inte hemma iallafall...

Vi köper ett konto hos filmbolaget/distrubutör där finns också alla våra filmer lagrade. Vi kan visa dom hur många gånger som helst och dom streamas i bra kvalitet över det supersnabba Internet.

Och hela diskussionen om piratnedladdning med mera blir helt överflödig.
(Men jag kan väl få lov att drömma i allafall ;-))

#12

Postad 30 december 2008 - 00:15

IPTV
  • IPTV
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Men diskar kraschar oavsett teknik.

Jag tror stenhårt på att folk kommer använda Video On Demand som man får med IPTV idag, man har tillgång till alla nya filmer som finns i Sverige som med Telia IPTV jag har, då kan du starta, pausa, göra vad du vill, det är som att ha en DVD i spelaren.


Så det blir nog streaming direkt till hemmen som är framtiden, med kanske möjlighet att köpa filmen men att man sparar den digitalt centralt.

Men vi måste få mer Fiber till folket i Sverige, subventioner från staten osv precis som miljöbilar.

#13

Postad 30 december 2008 - 00:20

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
Fast en DVD/BD skiva har inte krashat hittils :rolleyes:

Sen lär det inte finnas ett bolag i världen som har ALLA filmer för streaming i 1080p DTS-HD MA.

Tänk t.ex. när en av de gamla favoritfilmerna helt plötsligt inte finns kvar för streaming då den fått ramla ur sortimentet pga platsbrist.
Vad gör man då?
Har man skivan fysiskt så vet man att den finns där i hyllan även 10 år från nu ;)

Fysiskt kommer itne försvinna så länge samlare finns kvar.
Däremot ser jag gärna att streaming finns som alternativ för hyrfilm :)

#14

Postad 30 december 2008 - 01:57

diddi_e
  • diddi_e
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag tror också att det kommer ta ett bra tag innan fysiska förpackningar försvinner... o det hoppas jag också, eftersom jag är samlare så tycker jag ju inte att det är nått som tar upp plats utan nått som förtjänas att visas upp, gärna på bästa plats i vardagsrummet :) inte gömmas undan på nån hårddisk nånstans.

#15

Postad 30 december 2008 - 02:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Framtiden är redan här. Kolla bara detta klippet (8x HD):
http://www.youtube.c...h?v=pvVflA4U6jU

:)

edit: För att ge ett seriöst svar, så kommer 1080p att hålla i minst 5 år till, troligtvis mer.

Anledningen till det är att de flesta filmer inte har tillräckligt bra bild för att kunna utnyttja en högre upplösning än så. De få undantagen är IMAX och 70mm film.

Redigerat av Ageve, 30 december 2008 - 02:40.


#16

Postad 30 december 2008 - 14:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Gammalt? Det tog 5 år innan DVD slog igenom i Sverige så det lär dröja ett par år till innan BD slår igenom ordentligt.

#17

Postad 30 december 2008 - 14:44

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
..och när den gör det finns det saftiga alternativ för marknaden :)

#18

Postad 30 december 2008 - 23:46

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0
Personligen älskar jag Bluray, men det är lite dyrt än så länge. Har väl en 15-20 titlar hemma i hyllan. Finns en del att hyra från största kedjan i centrala Göteborg och ju större hyrsortimentet blir, desto mer spelare kommer det säljas (tror jag).

Just nu väntar jag på att Apples filmtjänst ska komma till Sverige. Om det gör det så tror jag att det kan bli ett ganska hårt slag mot Bluray. Priset ligger mellan 3-4 dollar för att hyra en HD-rulle och man kan även köpa filmer. En polare har provat genom att köpa ett "hyrkort" i USA och tyckte tjänsten var grym.

http://www.apple.com...son/movies.html

Jag är lider av hamstersyndromet och vill gärna äga filmer (åtminstone favoriterna), så jag kommer fortsätta köpa guldkornen på Bluray. Med ovan nämnda tjänst så tror jag dock att jag kommer handla något färre skivor.

/GB

Redigerat av Glen Benton, 30 december 2008 - 23:49.


#19

Postad 30 december 2008 - 23:50

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Själv hoppas man på Xbox Live Marketplace.

#20

Postad 31 december 2008 - 10:27

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Själv hoppas man på Xbox Live Marketplace.

Netflix strömmar väl HD till Xbox i staterna men bara 720p och 2-kanalsljud om jag inte minns fel. Känns inte så fränt.

#21

Postad 31 december 2008 - 10:30

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Netflix strömmar väl HD till Xbox i staterna men bara 720p och 2-kanalsljud om jag inte minns fel. Känns inte så fränt.

Utbudet desto bättre:

Movies

The Dark Knight
Tropic Thunder
Hellboy II: The Golden Army
Harold and Kumar Escape from Guantanamo Bay (Unrated)
Forgetting Sarah Marshall
Get Smart
The Strip Game
Iron Man
Garden Party
The Strangers
The Love Guru
The Women (2008)



#22

Postad 31 december 2008 - 16:26

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Utbudet desto bättre:

Vad menar du med det där inlägget? Desto bättre än vad?

#23

Postad 31 december 2008 - 16:33

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Vad menar du med det där inlägget? Desto bättre än vad?

Än vad vi har här hemma.

#24

Postad 02 januari 2009 - 05:52

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0

Det blir ju hårddiskar, i någon form.
Om 5 år kanske vi har SSD-diskar på 10 Terabyte, då är ju valet inte svårt :rolleyes:

Musik på skivor slutade jag använda för några år sedan nu, filmer är ju värre för det tar helt enkelt för mycket plats.


Guud så sorgligt att inte få lägga på en vinyl på spelaren och höra underbara toner komma ur högtalarna. Att lagra musik digitalt är för mig en dödssynd... ;)

#25

Postad 02 januari 2009 - 07:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Guud så sorgligt att inte få lägga på en vinyl på spelaren och höra underbara toner komma ur högtalarna. Att lagra musik digitalt är för mig en dödssynd... :rolleyes:

Det finns väl inget som hindrar att du fortsätter att använda vinyl. Det ökar väl hela tiden också.

Själv är jag för vinyl och sen hårddisk, plastskivor för lagring av digitala medier är ju bara ett onödigt mellanläge.

#26

Postad 02 januari 2009 - 07:34

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
Synd bara att hårddiskar inte håller lika länge som en skiva, man vill ju inte att favoritfilmerna försvinner i en hårddiskkrasch.

#27

Postad 02 januari 2009 - 11:31

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Guud så sorgligt att inte få lägga på en vinyl på spelaren och höra underbara toner komma ur högtalarna. Att lagra musik digitalt är för mig en dödssynd... :)

jag tycker en kombination är att föredra. jag älskar känslan av att lägga på en ny 7"-singel på spelaren, men har man alltför många gånger vaknat efter en fest med den dyrbara samlingen utspridd över hela vardagsrumsgolvet* är det lätt att se fördelen med att ha samlingen digitalt också så man kan låsa in dyrgriparna...



* eller som i värsta fallet: vaknat med en trave av dem (urplockade ur sina fodral) som huvudkudde... :(

#28

Postad 02 januari 2009 - 11:57

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Synd bara att hårddiskar inte håller lika länge som en skiva, man vill ju inte att favoritfilmerna försvinner i en hårddiskkrasch.


Vad menar du nu? En digital fil slits inte. Det gör en skiva. Att du sen inte har vett nog att ha backup på din data är ett helt annat problem :)

#29

Postad 02 januari 2009 - 15:13

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Vad menar du nu? En digital fil slits inte. Det gör en skiva. Att du sen inte har vett nog att ha backup på din data är ett helt annat problem :)

Nog har jag backup på min data alltid, men likförbaskat har jag hårddiskar som fallerat och jag har hellre mina filmer på skivor än på TVÅ hårddiskar då jag vet att livslängden på en hårddisk understiger livslängden på en skiva.

#30

Postad 02 januari 2009 - 15:53

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Vad menar du nu? En digital fil slits inte. Det gör en skiva. Att du sen inte har vett nog att ha backup på din data är ett helt annat problem :)

och hur lagrar du digitala filer? de flesta av oss gör det iaf på just skivor (även om de sitter inne i en hårddisk), och dessa slits då.

har aldrig råkat ut för en köpt DVD/BD/HDDVD (av åtminstone 1000) som blivit ospelbar, men har blivit av med åtminstone tre USBhårddiskar som dött helt omotiverat.
ska man ha all data i dupli- eller triplikat blir inte hårddiskar heller så jäkla smidigt...

#31

Postad 02 januari 2009 - 20:05

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Någon som vet hur lång tid en BR disk håller? DVD har jag hört kan hålla i 50 år om man bevara den väl.

#32

Postad 05 januari 2009 - 11:44

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Som en cd-skiva som påstås kunna hålla i 100år?
Skulle nog satsa på att de flesta falera i kvalite efter 10-15år som högst...men med rätt förvaring kan du ju få det mesta att hålla i en 1000år så ^^

#33

Postad 05 januari 2009 - 16:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Som en cd-skiva som påstås kunna hålla i 100år?
Skulle nog satsa på att de flesta falera i kvalite efter 10-15år som högst...men med rätt förvaring kan du ju få det mesta att hålla i en 1000år så ^^


Jag har flera CD-skivor som är 25 år gamla. De funkar fortfarande och läses in bitkorrekt i EAC.

Några av de har lite foliesläpp i mitten (innanför dataområdet) men det beror mest på att pressningstekniken inte var lika bra då som den är idag.

DVD har ju inte funnits så länge, men jag tror faktiskt att de håller minst lika länge som CD, förutsatt att de inte repas då. På den punkten är de känsligare än CD (en repa blir mer destruktiv pga mindre "spår" på skivan).

Bluray har ett extra hårt skyddsskikt som DVD saknar. Det ska ge bättre reptålighet, men jag tänker inte vara först med att testa om det stämmer eller inte :)

Men som sagt, nämn gärna en hårddisk som håller 25 år. Hehe, de diskar som är 25 år gamla idag ser ut som något från en 60-tals Scifi-film, och man kan ju glömma att använda de med en modern PC. Kanske lite OT, men CD funkar ju lika bra nu som för 25 år sen.

Hårddisk på 10 Megabyte, från 1983:

Bifogad fil  PDR13204b.jpg   58,15K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 05 januari 2009 - 17:04.


#34

Postad 05 januari 2009 - 19:10

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
Jag äger också drygt 20 år gamla CD skivor och 12 år gamla DVD skivor (WOW är det redan 12 år sen DVD kom ut :D ) och dom funkar lika bra än idag.

Som sagt en hårddisk håller ICKE lika länge.
Har själv gått igenom en hel hög vi detta laget. Man får ofta inte nån direkt förvarning innan dom helt plötsligt vägrar läsa längre :D
MYCKET data som egen producerad musik, bilder m.m. som gått åt **** tack vare detta :D
Detta har lärt mig att jag sparar MASTERS av min musik och bilder på DVD skivor, som sen ligger i säkert förvar.

Som lite kuriosa så äger jag drygt 20 år gamla Amiga disketter och C-64 band som fortfarande funkar lika bra än idag utan laddning fel :)
Helt otroligt att jag inte sliti ut Last Ninja kassetterna :D

Otroligt nog håller även DESSA bättre än en gammal hårddisk ;)

Redigerat av Svante Skoog, 05 januari 2009 - 19:12.


#35

Postad 05 januari 2009 - 19:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Men hårddiskar byter man ju ut med jämna mellanrum, det kommer ju större hela tiden, tror inte jag använder någon disk längre än 4-5 år.

#36

Postad 05 januari 2009 - 19:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
Jo men varför behöva porta över all data hit och dit på nya hårddiskar när man kan ha datan i säkert förvar på just en skiva?

På hårddiskar sparar jag bara temp grejjer som ändå ska tömmas sen :D

Senaste hårddisken krashade bara efter ett drygt år utan förvarning :)

Redigerat av Svante Skoog, 05 januari 2009 - 19:16.


#37

Postad 05 januari 2009 - 19:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jo men varför behöva porta över all data hit och dit på nya hårddiskar när man kan ha datan i säkert förvar på just en skiva?

Varför, för att det är smidigt och inte tar massa plats.
Hit och dit vet jag inte heller, flyttar över när jag skaffat nya diskar. Inte speciellt ofta tycker jag.

På hårddiskar sparar jag bara temp grejjer som ändå ska tömmas sen :D

Jo det gör jag med, vore jobbigt att ha det på skivor och springa fram och tillbaka :D

Senaste hårddisken krashade bara efter ett drygt år utan förvarning :D

Då var det ju tur att du körde raid och så du inte förlorade någon data? :)

Man kan alltid hitta argument för och emot.
Har mina blu-ray på skivor också, diskar är inte tillräckligt billiga ännu, dvd däremot finns det ju ingen anledning att ha på plastskivor längre.

Redigerat av Martin, 05 januari 2009 - 19:24.


#38

Postad 05 januari 2009 - 19:29

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0

Då var det ju tur att du körde raid och så du inte förlorade någon data? :)


Jepp ska köras i fortsättningen.
Var lite temp tracks och halvfärdigt material till några nya låtar som strök med sist.
Då var det nära på att hela datorn åkte ut genom fönstret :D haha

Alla är vi olika hur och vart vi vill ha våran media :D

Redigerat av Svante Skoog, 05 januari 2009 - 19:30.


#39

Postad 06 januari 2009 - 12:48

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Om inte annat så kan man ju ha en blandning av det hela, istället för en skiva får man ett minne, typ ett USB-minne. Då slipper man det roterande mediat men får fortfarande en fysisk sak att sätta i fodral och lägga i samlingen.
Jag gillar inte just delen med det roterande, det skapar ljud samt att en repa på skivan kan förstöra mediat, tänk när er 2åriga unge placerat repor över er favoritCD...

Själv har jag aldrig heller varit med om en hårddisk som dött, dock byts mina diskar ut efter två tre år (Köp av nya större och begränsat utrymme i datorn).

#40

Postad 06 januari 2009 - 21:57

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Även om nu skivorna skulle hålla och fungera perfekt i säg 75år, vem tusan skulle använda dem?
Museum kanske skulle vara intresserade men på samma sätt som man ignorerar filmer på VHS, (en del också dvd) och inte längre skaffar en skivsamling på LP, kasett eller liknande så kommer även blu-ray att bli föråldrat. Inom ett par år, 5-10 kommer säkerligen nästa stora grej inom lagring och film att ha slagit igenom. Om det blir små hårddiskar och nerladdningar via internet, USB-minnen, plastskivor eller nått annat återstår att se.

Allt jag kan säga ärt att även om skivor håller länge vid god förvaring gör det inte att de kommer att användas framöver, eller att de ens kommer att uppskattas. Även om Full HD är maxupplösning för film nu och True HD är ljudet som gäller kommer det alltid bättre teknik och ännu bättre möjligheter att skapa och visa/spela upp ljud och bild. Fördelen med en hårddisk framför en skiva är enkel, du rymmer alla filmer och behöver aldrig byta skiva, hitta fodralet, skydda filmen mot repor/damm etc.

Dessutom kan du utan problem skapa en kopia av hela din filmsamling i ett par knapptryck, som du kan spara på en annan plats som skydd mot brand/inbrott/övrigt utan att du behöver riskera att inte kunna se filmerna igen. När du besöker en vän, eller har filmkväll behöver ingen lasta på sig en massa filmer med/utan fodral och dra med sig utan en liten hårddisk elt. ett usb-minne räcker och blir över.
När framtidens format kommer och ingen längre har en fungerande spelare för dvd/blu-ray kan du fortfarande kopiera dina filmer till dina nya hårddisk och utan problem avnjuta dem, även om upplösningen inte är lika imponerande som den en gång var.

#41

Postad 07 januari 2009 - 03:54

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

Jag äger också drygt 20 år gamla CD skivor och 12 år gamla DVD skivor (WOW är det redan 12 år sen DVD kom ut :lol: ) och dom funkar lika bra än idag.

Som sagt en hårddisk håller ICKE lika länge.
Har själv gått igenom en hel hög vi detta laget. Man får ofta inte nån direkt förvarning innan dom helt plötsligt vägrar läsa längre :wub:
MYCKET data som egen producerad musik, bilder m.m. som gått åt **** tack vare detta :)
Detta har lärt mig att jag sparar MASTERS av min musik och bilder på DVD skivor, som sen ligger i säkert förvar.

Som lite kuriosa så äger jag drygt 20 år gamla Amiga disketter och C-64 band som fortfarande funkar lika bra än idag utan laddning fel :lol:
Helt otroligt att jag inte sliti ut Last Ninja kassetterna :D

Otroligt nog håller även DESSA bättre än en gammal hårddisk :lol:


Så lätt är det nog inte att jämföra livslängd på de olika teknikerna. En hårddisk brukar vara igång en väldigt lång tid, ofta flera timmar per dag eller hela dagarna. Detta stämmer inte med de andra teknikerna, för du har inte haft den där 12åriga DVD-skivan i spelaren och kollat på den tre gånger per dag sedan du köpte den, eller?

#42

Postad 07 januari 2009 - 14:44

In go
  • In go
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Hårddiskar håller länge bara man ser till att ha en relativt bra kylning på dem.
Att använda usb-hårddiskar eller andra externa hårddiskar som backups eller dylikt är inte att rekommendera.
Jag har fortfarande kvar alla min interna hårddiskar och ingen av dom har någonsin brunnit.
Bygg era datorer själva eller se till att ni har den kylning som krävs för er burk så håller också era hårddiskar.

Har en server-dator (en helt vanlig p4 med windows 2000) som hållt i ca 10 år nu.
Inga utbytta delar förutom mer ram.

Ni som har vinylskivor, inte har ni låtit dom ligga framme i sol eller damm. I sådana fall hade dom inte fungerat idag.

#43

Postad 07 januari 2009 - 14:48

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Å andra sidan har du inga rörliga delar inuti en skiva, som du har i en hårddisk. Självklart går saker med rörliga delar inuti sönder förr eller senare, det kommer vi alltid att få leva med.

#44

Postad 07 januari 2009 - 14:55

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
kan ingenting om marknaden förutom en sak , som är den viktigaste .
Konsumenterna styr. Visst kan hårddisk formatet för video köpas in av företag, osv.
Men jag tror inte ens att High-end konsumenterna vill byta o byta o byta format hela tiden.
Det kommer säkert släppas , men ingen kommer vilja hyra eller köpa små hårddisk kort, e vi robotar ännu? nej.
medel-svensson vill ha en vanlig dvd eller blu-ray skiva. Thats' it .

Så alla kan säga att blu-ray är ute när som helst. jag säger tvärtom, det har nyss börjat och kmr stanna i minst 4-5 år till , troligtvist tack vare stora företag som pioneer som lyckats skapa 400 GB på en blu-ray skiva som är bakåtkompitabel med vanliga blu-ray spelare. 2010 tror jag det var, så skulle det komma på 1 terabyte från pioneer.

Så nej, ingen kmr vilja hyra små minneskort. otroligt fult :)

#45

Postad 08 januari 2009 - 11:41

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Långt smidigare med minneskort eller usb-minnen än med repkänsliga skivor som dessutom tar mycket mer plats.- Blu-ray är inget evighetsformat utan kommer att möta konkurrens om en ca 65 år för ett helt sluta finnas på 10år då nästa stora format/teknik kommit. Skivorna kommer att hålla längre än de spelas (se bara på tidigare format) och köps iaf. Tro inte att 400Gb skivor ska rädda fomratet, de är för dyra att framställa och precis som vanliga dvd med många lager. :)

#46

Postad 08 januari 2009 - 14:54

2000
  • 2000
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Den här tråden utvecklades till en diskussion om långtidslagring av data och hållbarheten i olika lagringsmedium. Inget fel i det men trådskaparen funderade nog på vad som kommer i den närmaste framtiden.
Men vad gäller långtidslagring är det inget problem att flytta sina viktiga filer när en ny standard etablerat sig. Från CD tilll DVD till blu-ray etc. Det är inte särskilt jobbigt med tanke på att det är några år mellan formatenbytena. Och för varje byte förnyas ju själva skivan. Ett par säkerhetskopior och dina filer ligger säkert. Vill du långtidsförvara och gräva ner till kommande generationer använder du CD som har en bättre hållbarhet än dvd och blu-ray. Skivan ska ha guld eller silver beläggning (finns att köpa om du letar lite), brännas med en kvalitetsbrännare och förvaras torrt och mörkt. Din information finns kvar minst 100 år. Man får hoppas att något museum har en gammal cd/dvd läsare liggandes när farfarsfars (dvs dina) semesterbilder ska visas...

Hårddisk är inte särskilt smart sätt att lagra information du är rädd om. ALLA hårdiskar går sönder förr eller senare. Även om du lägger på flera hårdiskar kan de, enligt lagen om alltings jävlighet gå sönder samtidigt. Jag har genomlidit minst tio trasiga hårddiskar men inte mer än ett par trasiga cd/dvd av flera tusen. Och dom skivorna har förstörts av dålig hantering.

Många funderar vilket format och vilken mediatyp deras filmsamling ska vara på. Frågan är nog om man kommer ha en filmsamling. Det är väl fler än jag som har ett skåp med hundratals dvd som inte längre öppnas varje dag just för att man har massor av högupplöst film (laglig naturligtvis :)) på hårddisk. När film och övrig information blir mer och mer lättillgänglig behöver man inte ha en fysisk filmsamling även om det kan vara trevligt om man är samlare naturligtvis. Men inte nödvändigt på samma sätt som innan bredbandet...

format, mediatyp och tekniken vi använder kommer hela tiden förnyas och vi fortsätter köpa nya teknikprylar och det är väl bra, eller...

#47

Postad 08 januari 2009 - 16:26

Master M
  • Master M
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Med den teknik som idag produceras och som vi också kan få fram blir prylarna/sakerna samtidigt mindre. Ta till exempel tegelstensmobilerna som fram till nutid har blivit till 80 grams högteknologiska mobiler med kamera/mediaspelare/mm. För inte allt för många år sedan var ju Compact Flash minneskort på 16/32Mb sjuuukt mycket för att kunna lagra sina digitalbilder, dyrt var det också! Nu kostar minneskorten bara en bråkdel av tidigare priser men har lagringskapacitet på flertalet GigaByte. Detta är också det jag tror kunna att komma istället för DVD-/BR-skivor. Minneskort.

Redigerat av Master M, 08 januari 2009 - 16:28.


#48

Postad 08 januari 2009 - 17:08

2000
  • 2000
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Med den teknik som idag produceras och som vi också kan få fram blir prylarna/sakerna samtidigt mindre. Ta till exempel tegelstensmobilerna som fram till nutid har blivit till 80 grams högteknologiska mobiler med kamera/mediaspelare/mm. För inte allt för många år sedan var ju Compact Flash minneskort på 16/32Mb sjuuukt mycket för att kunna lagra sina digitalbilder, dyrt var det också! Nu kostar minneskorten bara en bråkdel av tidigare priser men har lagringskapacitet på flertalet GigaByte. Detta är också det jag tror kunna att komma istället för DVD-/BR-skivor. Minneskort.


Japp jag tror också på minneskort. Hela filmsamlingen i en liten ask. det skulle heminredningsansvarige i vårt hem gilla :) .
Nån som vet hur länge dagens minneskort håller informationen?

#49

Postad 08 januari 2009 - 17:55

Master M
  • Master M
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Japp jag tror också på minneskort. Hela filmsamlingen i en liten ask. det skulle heminredningsansvarige i vårt hem gilla :) . Nån som vet hur länge dagens minneskort håller informationen?

Vet inte HUR länge med korten tål betydligt mer stryk och påfrestningar än vad skivor och hårddiskar gör. Läste en test för många månader sedan i ett fotomagasin där de utsatte korten för diverse prövningar. Dränkte i vatten, lät dem släpas längs efter asfalten, högg lite med hammare, frös in dem. Allt det klarade korten av, dock inte ett klyvhugg från yxa och brännas sönder av en brännare. Så informationen ligger nog säkert kvar på ett kort som CF, SD m.fl. så länge de inte utsatts för lite mer extremare prövningar.

#50

Postad 08 januari 2009 - 18:02

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
nu får ni ju ge er med att minneskort tål mer blabla . Vem e ute på en safari jakt med ens filmer lixom?

Man sköter om dem helt normalt, precis som med minneskort. blu-ray har ju 2 lager under&över skivan för inte repas , nåt sånt har jag läst om i en reklam broschyr jag fick när jag fick batman dark knight av morsan i jul på dvd.

Man samlar heller inte på 100000 blu-ray & dvd filmer i hyllan. En vanlig svensson har väl mellan 100 till 300 och de räcker GOTT och VÄL i hyllan för prydas snyggt.

Jag e ledsen men jag tror inte ett dugg på Nytt format så här tidigt. Konsumenterna vill inte handla mer o mer varje år.

dem vill investera i nåt som håller i minst 4-5 år.

Och om blu-ray ersätts så blir det av ett nytt format på en SKIVA .
det är min förutspåelse :) Mvh



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.