Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IR sändare/mottagare

188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Digiality IR Bender (Trådlös ljud- och bildöverföring) 2 8,43 (46) 359:-
One For All SV 1100 IR/RF (Fjärrkontroller) 1 6,67 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

#151

Postad 12 april 2010 - 09:19

Unregistered38679ac6
  • Unregistered38679ac6
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag köpte en enkel IR-->radio converter på Nettonet. Ser ut som ett halvt klot med en liten antenn på. Har den placerad i en TV bänk som bara har massiva träluckor i MDF, och signalen går in helt perfekt. Finns fler på marknaden har jag sett, och nu slipper man ha frostat glas på TV bänken.

#152

Postad 15 maj 2010 - 11:45

lepetitgarcon
  • lepetitgarcon
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Vad menar du med "analogt"?

Om du kan ha en sån här framme så fungerar den utmärkt. Se hur det ser ut i mitt galleri.
Postad bild

Digiality IR Bender
http://www.expert.se....aspx?id=209356
Det är typ en meter till första ögat och sedan 50cm mellan varje öga. Det är inga problem att linda ihop kabeln om den är för lång. Den drivs av extern ström.

Största fördelen är att fjärrkontrollerna blir mindre riktningskänsliga. Mottagaren är bättre än apparaternas mottagare och tar emot signaler från alla vinklar. Även uppifrån så man kan studsa signalen i taket om chipspåsen är i vägen.

Optiskt kabel lät kul men frågan är just om den "orkar med" och hur riktningskänslig den skulle bli?


Jag har skaffat samma (eller iaf liknande) IR bender från Netonnet. Den funkar bra och har nu fått den att funka med den gamla digitalboxen från Telia också genom att skruva bort framsidan på boxen och lägga ögat rakt på (allt är ju ändå inne i ett skåp).

Däremot har jag extremt dålig täckning på mottagaren. Om jag står med fjärrkontrollen 0-50cm ifrån mottagaren så tar den perfekt och alla knapptryck men redan borta i soffan, ca. 2.5m bort så tar den kanske vart tionde tryck! Använder en Logitech Harmony 525 men det är samma fel med originalfjärren.

Tips??

#153

Postad 22 juli 2010 - 23:23

Unregistered13c01ccd
  • Unregistered13c01ccd
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Går det att använda DIGIALITY remote control extender UFO:t (med de luriga batterierna) till en universal-fjärr typ Harmony etc?

#154

Postad 18 augusti 2010 - 16:03

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
För oss som bara vill byta kanal på en dekoder i ett annat rum när vi sitter i biorummet är väl den där lösningen krånglig eller?
Jag undrar om någon har erfarenhet av IR Remote-link från Kjell och Co?

http://www.kjell.com...00000,682500000

#155

Postad 29 november 2010 - 13:58

Unregistered9c123d52
  • Unregistered9c123d52
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Ny fråga på samma tema:

På min pioneer VSX-920 reciever finns det en ingång för IR-mottagare och en utgång för att koppla ihop andra apparater.

Två frågor:

1. Var kan man köpa en lämplig IR-mottagare? Det ser ut att vara 3,5mm stereoplugg.

2a. Utgången är nog gjord för att koppla rakt i i en apparat men vad tror ni om att koppla in en IR sändare och klista fast sändaren på IR-ögat på min digitalbox som ej har ingång för IR-styrning.

2b. Om ni tror det går så vart kan man köpa en IR sändare.

Jag hat tittat igenom Kjell&Co sortiment och de verkar mest ha IR-förlängare och då blir det fler burkar och strömadaptrar som jag helst vill slippa.

MVH
Oscar

#156

Postad 16 december 2010 - 21:27

Saxdalen
  • Saxdalen
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Finns det någon strömbrytare som går på IR??? Så jag kan stänga av hela bänkens ström med min Harmony one? Istället för att manuellt trycka på en strömbrytare på förgreningsdosan.

#157

Postad 31 januari 2011 - 13:16

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Efter att ha läst denna tråd lite börjar jag bli orolig alt. frustrerad.
Jag håller på och bygger ett nytt hus med ett bio/spel rum med tillhörande server rum.
Jag har i min enfald antagit att det finns sändare/mottagare som klarar av att skicka IR signalen till andra rum utan problem.
Jag har antagit att det finns följande produkt. Ett läsöga med till hörande sladd, på andra sidan sitter en sändare. Varför ska varje produkt behöva ha ett öga på sig????

Det jag hade tänkt mig var att ha alla spelkonsoler, datautrustning, ljusutrustning i Serverrummet och endast ha projektor och högtalare i Biorummet. Jag vet att detta även inkluderar att hitta extenders för Xbox, PS3 och Wii. Men helt ärligt, det måste väl finnas sådana saker eller har jag fel?

#158

Postad 01 februari 2011 - 14:00

fredo
  • fredo
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Det är inte helt lätt att hitta något som passar, men det finns en del produkter att välja på.

IR är ju ljus så där finns ju naturliga begränsningar, men sladden mellan mottagare och sändare kan man ju dra genom väggar.

Man behöver inte alltid ett öga per produkt, det beror lite på känsligheten i den mottagare som sitter i produkten och ifall de klarar att ta emot signaler "snett". Jag har min elektronik i ett skåp och använder ett öga som skickar till de flesta förutom sattellitmottagaren som behövde ha en egen ditklistrad precis över cellen.
Jag använder IR Bender som det länkats till tidigare i tråden och är helt nöjd.

#159

Postad 04 februari 2011 - 09:21

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Efter att ha blivit varse om att de produkter jag eftersöker inte kanske finns på marknaden så har jag beslutat mig för att ha mina spelkonsoler i biorummet, PS3, XBOX 360 och Wii. Dessa kommer att gå till en HDMI-switch som sedan tar allt till förstärkaren. Lämnar av ljudet och skickar vidare signalen till Projektorn. Detta betyder att jag endast kommer att ha förstärkare och TV-extendern i serverrummet.
Lite besviken men det funkar, då spelkonsolerna inte används hela tiden.

#160

Postad 26 maj 2011 - 09:07

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Är det någon som har ett bra tips på en bra IR-mottagare för PC som man kan få för en billig penning idag?
Jag vill försäkra mig om att det går att starta datorn med den och IMON internal verkar ju ha utgått..

#161

Postad 29 september 2011 - 09:46

Unregistered998
  • Unregistered998
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hittade en IR-extender till ett vettigt pris. Tänkte bara tipsa andra intreserade om den. Man kan koppla in upp till 8-enheter om jag förstått det hela rätt.

http://www.nettosat....r?category_id=9

#162

Postad 30 september 2011 - 17:10

Bulldozer
  • Bulldozer
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Söker billig RF-styrning som man kan gömma undan och som inte har specialbatterier och som klarar den "krångliga" Motorola VIP-1963.

Ej intresserad av IR då man måste ha ful mottagare synlig.

#163

Postad 15 oktober 2011 - 20:14

hägerbo
  • hägerbo
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Hittade en IR-extender till ett vettigt pris. Tänkte bara tipsa andra intreserade om den. Man kan koppla in upp till 8-enheter om jag förstått det hela rätt.

http://www.nettosat....r?category_id=9



verkar vara samma som finns på Netonnet.
den fungerar riktigt bra + att de är ett "öga" som bara är ca 2*3 cm stort..

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/fjarrkontroll/fjarrkontrollsforlangning/hq-irextender/151158.3147/


//Tomas

#164

Postad 06 december 2011 - 01:55

Unregisteredf4b632a1
  • Unregisteredf4b632a1
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

verkar vara samma som finns på Netonnet.
den fungerar riktigt bra + att de är ett "öga" som bara är ca 2*3 cm stort..

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/fjarrkontroll/fjarrkontrollsforlangning/hq-irextender/151158.3147/


//Tomas


Fast den funkar dåligt tycker jag. Om TV (Panasonic PZ900 plasma) är avstängd funkar den inte alls ;( Den på Kjell &Co funkar bättre men är så ******** ful...

#165

Postad 18 januari 2012 - 21:02

LiXo
  • LiXo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej
Har en Harmony 1100 kontroll och skulle vilja slippa tänka på hur man ska behöva rikta kontrollen till systemet.
Så om jag har förstått det hela rätt är det en RF-extender jag behöver (?) Logitech har ju för 700-1000:-
Tänkte kolla om någon har nått tips om någon billigare variant?

Är det någon skillnad på RF och IR när det gäller ev delay från det att man trycker på en knapp på kontrollen till den kommer fram till mottagare med RF?

Redigerat av LiXo, 18 januari 2012 - 21:03.


#166

Postad 29 maj 2012 - 20:12

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Hej!

Jag skulle vilja flytta min elektronik till ett annat rum , men för att styra min elektronik kan man använda en sådan här ir extender ?


http://www.nettosat....r?category_id=9

Redigerat av PERSSA, 29 maj 2012 - 20:16.


#167

Postad 26 juli 2012 - 20:02

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

  • 960 inlägg
  • 0
Vill tipsa om denna IR-flyttaren jag hittade på ebay, kostar strax över 100 spänn inkl frakt och allt till brevlådan

http://www.ebay.com/...=item2a17e23bea

Fungerar klockrent, väldigt känslig mottagare, monterade den bakom min tv-bänk då jag inte vill att den ska synas men fungerar ändå hur bra som helst.
Plus också för spänningsmatning via USB vilket kan hittas i de flesta recievers eller spelkonsoler numer.

#168

Postad 27 september 2012 - 15:16

mrmonk
  • mrmonk
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Jag har en Marantz SR5002 receiver som är väldigt riktkänslig när det gäller fjärrkontrollen. På baksidan av receivern finns ett 3,5mm-uttag för "IR Flasher IN". Har provat att koppla in min IR-Bender (från Kjell) i detta uttag men bara 1/3 av signalerna från fjärrkontrollen kommer då fram..

Kan det vara så att de IR-signaler som Marantz använder inte är riktigt kompatibel med den IR-Bender jag har?

Redigerat av mrmonk, 27 september 2012 - 15:16.


#169

Postad 21 oktober 2012 - 09:00

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Ska ställa all elektronik i ett annat rum än själva tvn, tror ni denna kommer funka bra för att styra mina produkter, jag skulle nog behöva dra en 8-10m kabel kommer det bli ett problem. Håller på och renoverar så vill ju gärna veta innan man bygger in kablar och så.....

http://www.digitaltv...dukt.php?p=3154

#170

Postad 31 oktober 2012 - 21:02

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

Ska ställa all elektronik i ett annat rum än själva tvn, tror ni denna kommer funka bra för att styra mina produkter, jag skulle nog behöva dra en 8-10m kabel kommer det bli ett problem. Håller på och renoverar så vill ju gärna veta innan man bygger in kablar och så.....

http://www.digitaltv...dukt.php?p=3154


Du kanske redan köpt denna, men jag köpte en liknande - en Xantech DL85K (som också går att förlänga till annat rum) och är jättenöjd. Hade en annan som liknade (som kunde kontrollera 8 st apparater), men med den fick jag inte kontakt med ena digitalboxen - VU+ Ultimo.
nu styr den en VU ultimo, en dreambox samt en pioneer stärkare.
kostade en tusenlapp frå cmple.com men dessvärre åkte jag på tullavgift på 330kr . Ändå billigare än 1700:- som var på din annons.

#171

Postad 08 januari 2013 - 11:37

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Har ett problem som jag skulle vilja lösa.
Jag har min yamaha v771 inuti en IKEA bestå möbel, framför denna finns en skjutdörr av trä vilket blockerar fjärrkontrollen. detta medför att om jag vill ändra ingång eller liknande måste jag gå fram och öppna skjutdörren så att fjärrkontrollen fungerar. Ljud kan jag styra på annat sätt men inte val av ingång.

Jag har läst om ir-förlängare och sånt men har inte kommit underfund med vad som behövs gällande ögon och sånt.
Finns det någon bra och billig lösning på detta problem?

#172

Postad 02 april 2013 - 11:06

Kronärtskocka
  • Kronärtskocka
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Ska testa denna IR-förlängare då den inte är lika strykful som Könings (den på Kjell & co). Dubbelkollat att allt jag använder (Yamaha v473, apple tv3) använder sig av 38kHz också. Återkommer med resultat.

http://www.netonnet....er/167446.3147/

#173

Postad 03 januari 2014 - 00:31

Peste
  • Peste
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Inget som har provat detta?
http://www.ebay.com/...=item43ac169a8c

#174

Postad 10 juli 2014 - 03:00

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Någon som kom fram till en lösning i hur man enkelt förlänger kabeln till själva "ögat" som man sätter på apparaten. Kör en MCE fjärr från HP som har blaster funktion i usb mottagaren vilket är praktiskt eftersom jag tänkt köra eventghost på htpc´n och tanken var att när man startar film i tex XBMC så startar projektorn automatiskt. Tyvärr var kabeln till ögat bara 2m långt och det är 15m till projektorn

#175

Postad 06 maj 2015 - 07:58

Unregistered547f108a
  • Unregistered547f108a
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om PS4 fungerar med IR-extender? Har inte lyckats hitta någon bra info om detta.



#176

Postad 06 maj 2015 - 08:10

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om PS4 fungerar med IR-extender? Har inte lyckats hitta någon bra info om detta.

 

 

Vad jag vet finns det ingen IR på PS4 utan den styrs via bluetooth eller nätverk.



#177

Postad 06 maj 2015 - 09:11

Unregistered547f108a
  • Unregistered547f108a
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Vad jag vet finns det ingen IR på PS4 utan den styrs via bluetooth eller nätverk.

 

Om jag ändå skulle vilja ha mitt PS4 undangömt, finns det något annat sätt att få fram signalen? 



#178

Postad 06 maj 2015 - 09:21

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Om jag ändå skulle vilja ha mitt PS4 undangömt, finns det något annat sätt att få fram signalen?


Vad är undangömt, den lär klara en låda i tvbänken med blåtand. Men! Ju mer du försämrar signalen ju större risk är det att du tappar signal, får ljud störningar om du använder dig av deras headset som också körs över blåtand.

#179

Postad 06 maj 2015 - 09:41

Unregistered547f108a
  • Unregistered547f108a
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Vill ha receiver, Blu-Ray, PS4 mm inne i klädkammarn  :) alla andra grejer borde funka fint med IR-extendern. Ska pröva med PS4an å se om signalen går igenom väggen, annars får den väl stå kvar i vardagsrummet till jag kommit på nått bättre  :mellow:​  



#180

Postad 15 augusti 2015 - 20:42

Unregisteredc58cc91a
  • Unregisteredc58cc91a
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Återupplivar tråden lite och hoppas någon kan hjälpa mig-

 

Jag har precis köpt en HDMI Switch från Netonnet och den har ett uttag för "External IR".

Nu så har jag letat över allt för att hitta en enkel IR mottagarkabel som kopplas med 3.5mm kontakt.

Det är tänkt att switchen ska gömd så jag kan bara kan ha IR ögat framme för att byta HDMI kanal.

Vet någon vart jag kan köpa en sån kabel? Och vad används det andra uttaget för som är märkt B_IR?

 

HDMI Switchen jag köpte: https://www.netonnet...rt/160897.9298/

Större Bild: http://pictures.cont...es/HQSSH100.JPG

Exempel på kabeln jag är ute efter: http://i.ebayimg.com...t_id=880000500F


Redigerat av Unregisteredc58cc91a, 15 augusti 2015 - 20:45.


#181

Postad 15 augusti 2015 - 21:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Typ http://www.kjell.com...1-3-pack-p66063



#182

Postad 16 augusti 2015 - 03:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

 

Den där är sändarkabel.

 

Problematiskt är att en mottagarkabel nästan alltid kräver strömmatning och det innebär att man måste veta vilken spänning som behövs. Innan man vet det är det svårt att köpa något. Bruksanvisningen netonnet hade gav inte någon information alls så det är omöjligt att ge  ett tips. Personligen hade jag mätt vilken spänning som matas ut i kontakten.



#183

Postad 16 augusti 2015 - 09:49

Unregisteredc58cc91a
  • Unregisteredc58cc91a
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Problematiskt är att en mottagarkabel nästan alltid kräver strömmatning och det innebär att man måste veta vilken spänning som behövs. Innan man vet det är det svårt att köpa något. Bruksanvisningen netonnet hade gav inte någon information alls så det är omöjligt att ge  ett tips. Personligen hade jag mätt vilken spänning som matas ut i kontakten.

 

Switchen isig är ansluten till ström borde inte det räcka? Nätadapter ligger på 5V 1.2A



#184

Postad 16 augusti 2015 - 14:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Switchen isig är ansluten till ström borde inte det räcka? Nätadapter ligger på 5V 1.2A

 

Ja alltså du behöver ingen extra spänningsmatning, jag kanske var otydlig där. Men du måste matcha kabelns spänning med den som din switch ger ut. Troligtvis ger den 5V ut också men det finns inga garantier, den kan vara nedreglerad till 3.3V också.

 

Dessutom kom jag på att det troligen inte finns någon standard för hur kontakten än kopplad. Spänningsmatning, signal, och GND kan ju ligga på vilken av de tre pinnarna i kontakten som helst.

 

Jag tror att du är tvungen att mäta upp detta om du inte lyckas hitta en bättre manual än den NoN har.



#185

Postad 02 november 2017 - 09:20

blaxx
  • blaxx
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Jag drar upp en gammal tråd då jag är i behov av att lösa IR då all utrustning är placerad i ett skåp en bra bit från Tvn.

Jag håller på att bygga hus och har planerat att utrustningen blir ståendes mellan 3-10m från Tvn i dom olika rummen.

Hur gör man detta bäst idag? Tycker det är väldigt sparsamt med IR-förlängare att välja på.

 

Någon som har nåt tips?

Stellan



#186

Postad 02 november 2017 - 09:51

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag drar upp en gammal tråd då jag är i behov av att lösa IR då all utrustning är placerad i ett skåp en bra bit från Tvn.

Jag håller på att bygga hus och har planerat att utrustningen blir ståendes mellan 3-10m från Tvn i dom olika rummen.

Hur gör man detta bäst idag? Tycker det är väldigt sparsamt med IR-förlängare att välja på.

 

Har du kikat på exempelvis Logitech Harmony Elite och deras Hub som har IR > RF  etc



#187

Postad 02 november 2017 - 10:05

blaxx
  • blaxx
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Har du kikat på exempelvis Logitech Harmony Elite och deras Hub som har IR > RF  etc

 

Jag har tittat lite på den men vet inte om det är en multifjärr jag behöver.

Eller klarar hubben av att ta mot och skicka signalen från befintliga fjärrkontroller vidare som en vanlig Ir-extender? Så man fortfarande kan använda befintliga fjärrkontroller?

Stellan



#188

Postad 05 december 2017 - 23:50

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Någon som vet vart man kan hitta en extra IR sändare till Logitech Harmony Hub?

Det följer ju med en i paketet, men nu har tvingast stoppa in några prylar i ytterligare ett skåp där det saknas IR.

HUbben har ju utgång för två sändare (2,5mm kontakt), men som sagt vart hittar man?



#189

Postad 12 juni 2018 - 22:51

Unregistered28a1ff9c
  • Unregistered28a1ff9c
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Polaren sitter och suger på möjligheten att flytta in förstärkaren i ett vindsutrymme för att den inte ska synas och höras, när man sitter i TV-stugan. Hur löser man smidigast IR styrning? Han behöver fortfarande som absolut minst, kunna starta och stänga av den med fjärrkontrollen, sen kan han i värsta fall leva med att styra den via en androidenhet... Men som jag ser det, får han in IR signal för att väcka den från standby, kan han styra allt annat via fjärren med.

Han har i dag någon Logitech fjärr med touchscreen, men inte någon av deras "hubbar" så frågan är om man ska gå den vägen, och satsa på en ny fjärrkontroll? I så fall, vad rekommenderas där? Är det några rena IR lösningar som skulle kunna vara mer rätt?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.