Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Löpning

208 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 27 maj 2019 - 21:19

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Jag är också en stört högpulsad herre. Vetefan om det är hälsosamt... Gör ingen skillnad med pulsband eller optisk mätning, även om optiska mätningen är slumpmässigare (beror på hur jag har klockj.. på armen och hur mycket jag svettas); tappar värde och håller det sedan tills den får ett nytt värde, verkar det som.. ibland i alla fall (Gear S3).

 

Men sprang ett lopp på 17km för ett par år sedan (fem?). 1h 44 minuter. Ganska lugnt tempo. I stort sett samtalstempo i den form jag var då.

Snittpuls (med Garmins pulsband till Garmin Forerunner 305) på 182...

 

Ganska snabbt (fem minuter ca) efter den svängen går pulsen ner till 115-120 och drar sig därefter ner mot ca 90-100 i puls. och håller sig strax där under länge. En halvtimme eller timme eller så, innan kroppen kommit ner i varv.

 

Vilopulsen är ca 45-55 beroende på form och hur fet jag är. I natt var den enligt klockan på 48-53. Just nu strax under 70.

 

Sprang hem från jobbet idag. Efter ca 3km hade de nysladdat en grusväg och jag hade barfotapjucken på.. Brukar inte vara ett problem, men ajaj. Nåväl. På ca 3 minuter gick pulsen från 180-185 ner till 118 och höll sig där tills jag gått förbi grusvägen. Så fortsatt hög puls trots inte jättestor ansträngning.

Ja, jag är i ganska kass löparform också, men 

 

Har som 39-åring lyckats uppnå en maxpuls enligt pulsbandet på 204... Men det har jag gjort utan att någon stått bredvid och skrikit åt mig; och alltså kanske det går få ut 5-6 slag till.... ;)

låter i vilket fall sjukt att kunna arbeta i 90% av maxpuls i 100 minuter i sträck utan att dra på sig mjölksyra...

 

Ska återkomma till denna tråd efter sommaren, känner jag... ;)



#152

Postad 27 maj 2019 - 21:26

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Det spelar ingen större roll, spring så som är roligt och bekvämt

#153

Postad 28 maj 2019 - 01:08

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Ser ingenstans man lån ändra pulszoonerna. Men enligt Google på ör maxpuls 220 - ålder (är 38 strax ) så helt fel är det ju inte.

Men ändå lite konstigt för jag var inte döende trött. Bara andfådd men kändes verkligen inte som maxpuls.

Men angående fettförbränningen. Spelar det verkligen någon roll om jag förbränner fettet eller kolhydraterna ?
Blir inte resultatet det samma i slutändan ändå?

Eller är det verkligen så om jag vill ha bort extrafettet runt midjan så ska jag springa mina 5km mycket långsammare ?


Den uträkningen stämmer väldigt dåligt. Jag är 42 år och min maxpuls ligger bra mycket högre än 178 och min vilopuls ligger mellan 42-45.Din maxpuls är antagligen också mycket högre än den normen annars hade du troligtvis inte klarat av att ligga i det pulsspannet så länge.
Angående förbränning av fett/kolhydrater så spelar det absolut ingen roll för viktnedgång eller motionslöpning. Det blir intressant först när man ska springa lopp runt 10 mil eller längre eller när man som elitmotionär ska slå personbästa på hel-eller halvmaran. Som jag skrev tidigare och som andra skrivit, spring på det sätt du tycker är roligt så du längtar ut och träningen blir av. Kontinuitet i träningen är det allra viktigaste och i början kommer du att förbättra dig väldigt snabbt hur du än gör

#154

Postad 28 maj 2019 - 09:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det påstås att om man springer i högt tempo eller ännu hellre högintensivt intervaller så fortsätter man ha en ökad kaloriförbrukning i flera timmar efter löppasset pga att man triggar igång processer i kroppen. På så sätt kan det vara mer effektivt angående viktnedgång att springa i högt tempo. Intervaller höjer även förmågan att springa snabbt vilket ytterligare bidrar till den goda cirkeln. De flesta seriösa löpare och den aktuella vetenskapen verkar anse att det bästa är att varva längre lugna pass med kortare intensiva pass. Sen lägger man på ett och annat styrkepass på det. Det är åtminstone så eliten tränar.

Redigerat av hassesolo, 28 maj 2019 - 09:05.


#155

Postad 29 maj 2019 - 15:16

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0

Vid torrt underlag är inte skillnaden så stor men när det är blött,lerigt och mer löst underlag kommer du att märka skillnad. En del trailskor har dessutom ett styvare mellanlager i sulan som gör att det inte känns så mycket om man trampar på vassa stenar och dylikt.
Det finns absolut trailskor med pronationsstöd men det blir inte lika viktigt när man springer trail eftersom underlaget ändå är så ojämnt. Dessutom funkar ju trailskor på asfalt också, jag har sprungit 45 km på asfalt i traildojjor. Dessutom är det inte så dumt att ha flera skor att växla mellan, skorna håller längre och hinner torka ordentligt mellan passen och dessutom upplever jag att det sliter mindre på mina ben och fötter om jag växlar lite mellan olika skor.


Tack för feedback! Snubblade över ett par Asics med 60% rabatt idag så jag slog till lite på vinst och förlust. Inte den värsta terrängmodellen de har men ändå betydligt grövre sula än mina vanliga skor samt Gore-Tex så de håller sig skapligt torra om vädret blir skit.

#156

Postad 07 juni 2019 - 09:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har fått problem med benhinnorna. speciellt på ena benet.  känner av det hela tiden. Även när jag går. även under vilodagarna även om det såklart är bättre då.

men tar jag en springtur/promenad så känns det i varje steg. Sen efteråt gör det rejält ont.

någon som har erfarenhet av det? vad gjorde ni åt det?

 

Är det dumt att fortsätta springa när jag har ont?  förvärras det eller går det över?

 

Enda jag har läst är att man kan stretcha vaderna så det har jag börjat göra nu. 



#157

Postad 07 juni 2019 - 09:31

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

har fått problem med benhinnorna. speciellt på ena benet. känner av det hela tiden. Även när jag går. även under vilodagarna även om det såklart är bättre då.
men tar jag en springtur/promenad så känns det i varje steg. Sen efteråt gör det rejält ont.
någon som har erfarenhet av det? vad gjorde ni åt det?

Är det dumt att fortsätta springa när jag har ont? förvärras det eller går det över?


Enda jag har läst är att man kan stretcha vaderna så det har jag börjat göra nu.


Hade så för ett antal år sedan. Köpte nya skor så gick det över. Annars är det väl det vanliga. Gå ner i vikt om man har några kg för mkt, springa på mjukare underlag mm.

/Fredrik

#158

Postad 07 juni 2019 - 09:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hade så för ett antal år sedan. Köpte nya skor så gick det över. Annars är det väl det vanliga. Gå ner i vikt om man har några kg för mkt, springa på mjukare underlag mm.

/Fredrik

nya bra skor har jag.  Började ju löpträna från ingenting till 2-3 ggr i veckan. oftast på asfalt. kanske det var en för stor omväxling för benen. men har även sprungit på grusväg och även på skogsstig. Men det är nu efteråt jag sprungit i skogen. 

 

väger runt 70kg, men gå ner några kg i vikt är önskvärt. 



#159

Postad 07 juni 2019 - 09:51

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

nya bra skor har jag. Började ju löpträna från ingenting till 2-3 ggr i veckan. oftast på asfalt. kanske det var en för stor omväxling för benen. men har även sprungit på grusväg och även på skogsstig. Men det är nu efteråt jag sprungit i skogen.

väger runt 70kg, men gå ner några kg i vikt är önskvärt.


Ok, då beror det inte på vikten iaf. Prova springa i skogen och ev några andra skor.

/Fredrik

#160

Postad 07 juni 2019 - 10:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ok, då beror det inte på vikten iaf. Prova springa i skogen och ev några andra skor.

/Fredrik

 

ska springa er på elljusspåret i fortsättningen. det är mjukt och skönt att springa där. 

 

läste faktiskt att några fick mer problem med benhinnorna när dom sprang i pronationsskor. och det har ju jag eftersom jag hade problem med löparknä. att skorna liksom ger omvänd effekt av någon anledning.

 

Ska testa mina gamla skor. Men det är ju egentligen försent nu när jag redan fått problem. Dom gamla skorna lär ju inte trolla bort den befintliga "skadan"



#161

Postad 07 juni 2019 - 11:19

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Att undvika asfalt är man springer är alltid ett bra tips



#162

Postad 07 juni 2019 - 11:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Att undvika asfalt är man springer är alltid ett bra tips

det är så beroende på vem man frågar. Det finns dom som sprungit på asfalt i hela sitt liv utan problem. Sen finns det dom som inte klarar det alls. 

 

angående mitt löparknä och benhinneproblem så har jag aldrig märkt någon skillnad oavsett vad för underlag jag sprungit på.

 

Men jag intalar mig själv att mjukt underlag måste vara mer skonsamt.  ska försöka undvika asfalt så gott det går ett tag nu och se om jag märker någon skillnad



#163

Postad 07 juni 2019 - 11:57

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

20190607-125233.jpg

 

Såhär slits mina barfotaskor... Ganska tydligt vad skorna bidrar till för fotisättning.

Hälen slits i stort sett bara när jag blir för trött för att orka hålla steget, samt när jag går, naturligtvis...

 

edit: Dessa har väldigt, väldigt lite dämpning (läs: skydd mot större stenar) kvar, och jag har beställt nya ;)


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 07 juni 2019 - 12:00.


#164

Postad 07 juni 2019 - 13:03

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Får du inte in sten i skorna? Har ju ett stort hål vid stortån 😂

Hur länge vande du in dig med skorna? Jag har bara sprungit några gånger på löpband i 10 minuter per gång.

#165

Postad 07 juni 2019 - 16:33

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

ska springa er på elljusspåret i fortsättningen. det är mjukt och skönt att springa där.

läste faktiskt att några fick mer problem med benhinnorna när dom sprang i pronationsskor. och det har ju jag eftersom jag hade problem med löparknä. att skorna liksom ger omvänd effekt av någon anledning.

Ska testa mina gamla skor. Men det är ju egentligen försent nu när jag redan fått problem. Dom gamla skorna lär ju inte trolla bort den befintliga "skadan"


När jag hade stora stora problem för ett antal år sedan( haltade när jag sprungit och fick avbryta ibland) hade jag också nya skor. Men sen tog jag mina gamla och det blev bättre. Om det var skorna vet jag inte. Köpte neutrala skor efter det även om jag pronerar lite.

Men som du skriver är det olika beroende på vem du frågar.
/Fredrik

#166

Postad 07 juni 2019 - 19:27

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Får du inte in sten i skorna? Har ju ett stort hål vid stortån

Hur länge vande du in dig med skorna? Jag har bara sprungit några gånger på löpband i 10 minuter per gång.

 

Jo, jag får fan in en hel skog i skorna numer... Därför jag beställt nya. :)

 

Jag vande in mig för snabbt första gången, med kraftigt förkortade vadmuskler veckan eller veckorna efter... Så har tyvärr ingen egen rekommendation att ge ;)



#167

Postad 07 juni 2019 - 22:46

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

har fått problem med benhinnorna. speciellt på ena benet. känner av det hela tiden. Även när jag går. även under vilodagarna även om det såklart är bättre då.
men tar jag en springtur/promenad så känns det i varje steg. Sen efteråt gör det rejält ont.
någon som har erfarenhet av det? vad gjorde ni åt det?

Är det dumt att fortsätta springa när jag har ont? förvärras det eller går det över?

Enda jag har läst är att man kan stretcha vaderna så det har jag börjat göra nu.


Jag hade stora problem med benhinnorna när jag började springa. Jag höll då mycket till på asfalt och grus och vägde dessutom alldeles för mycket. Jag började, precis som du nu tänkt göra, springa på elljusspår och stigar vilket hjälpte mig väldigt bra även om det tog tid innan det gick över. När du sprungit på elljusspåret ett tag och byggt upp styrkan i leder, ligament, senor osv kan du sedan byta till grus och asfalt igen. Det är väldigt vanligt med överbelastningsskador i löpning. Kondition och ork byggs upp snabbare än kroppens styrka och hållbarhet så därför brukar rekommendationen vara att inte utöka den totala löpmängden mer än 10 procent i veckan.
En annan bra sak är att börja göra excentriska tåhävningar varje dag. Det bygger styrka och hållbarhet i fötter och underben. Om du googlar excentriska tåhävningar får du upp en video med en av systrarna kallur som visar bra hur det går till

#168

Postad 08 juni 2019 - 08:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag hade stora problem med benhinnorna när jag började springa. Jag höll då mycket till på asfalt och grus och vägde dessutom alldeles för mycket. Jag började, precis som du nu tänkt göra, springa på elljusspår och stigar vilket hjälpte mig väldigt bra även om det tog tid innan det gick över. När du sprungit på elljusspåret ett tag och byggt upp styrkan i leder, ligament, senor osv kan du sedan byta till grus och asfalt igen. Det är väldigt vanligt med överbelastningsskador i löpning. Kondition och ork byggs upp snabbare än kroppens styrka och hållbarhet så därför brukar rekommendationen vara att inte utöka den totala löpmängden mer än 10 procent i veckan.
En annan bra sak är att börja göra excentriska tåhävningar varje dag. Det bygger styrka och hållbarhet i fötter och underben. Om du googlar excentriska tåhävningar får du upp en video med en av systrarna kallur som visar bra hur det går till

 

tack för tips.  när du hade problem, fortsatte du att springa då? eller vilade du tills det hade gått över?

Väntar jag några dagar så känner jag inte så mycket i benen. Men tar jag då ett joggingpass så kommer det tillbaka.



#169

Postad 08 juni 2019 - 15:23

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

tack för tips. när du hade problem, fortsatte du att springa då? eller vilade du tills det hade gått över?
Väntar jag några dagar så känner jag inte så mycket i benen. Men tar jag då ett joggingpass så kommer det tillbaka.


Jag körde på, bytte bara till stigar och elljusspår som var täckt med bark så det var väldigt mjukt. Det gjorde ont ett bra tag ändå men till sist gav det med sig.
Jag testade också att använda kompressionsstrumpor men det hjälpte mig inte alls.

#170

Postad 08 juni 2019 - 17:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag körde på, bytte bara till stigar och elljusspår som var täckt med bark så det var väldigt mjukt. Det gjorde ont ett bra tag ändå men till sist gav det med sig.
Jag testade också att använda kompressionsstrumpor men det hjälpte mig inte alls.


Okej. Jag vilar under helgen sen testar jag i skogen med dom gamla skorna på måndag så får jag se hur det känns.

#171

Postad 08 juni 2019 - 22:23

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Okej. Jag vilar under helgen sen testar jag i skogen med dom gamla skorna på måndag så får jag se hur det känns.

Jag käkade också smärtstillande och inflammationshämmande morgon och kväll av andra orsaker under tiden vilket kanske också hjälpte till. Hoppas du kommer tillrätta med benhinnorna snabbt och inte tappar sugen på löpning

#172

Postad 09 juni 2019 - 06:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag käkade också smärtstillande och inflammationshämmande morgon och kväll av andra orsaker under tiden vilket kanske också hjälpte till. Hoppas du kommer tillrätta med benhinnorna snabbt och inte tappar sugen på löpning

 

det tråkiga är att nu känner jag i ena benet för varje seg jag tar. har ändå inte sprungit sen i fredags. nu direkt på morgonen när jag går i lägenheten så gör det ont och spänner i ena smalbenet. 

Jag är lite emot tabletter och smärtstillande så jag äter i stort sett aldrig det så jag får försöka hitta andra lösningar. Ska fortsätta stretcha vaderna och även testa min foamroller, sen får jag se vad som händer :)

 

har inte tappat suget på löpningen, tvärtom faktiskt. tycker det är riktigt kul och vill bara komma ut :)



#173

Postad 10 juni 2019 - 18:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

3km på ellusspåret idag. testade allt som jag läst mig till för att spara på benhinnorna.

 

*Försökte landa på framfoten

*Korta steg

*jogga sakta som fan

*stretchat vaden hela dagen

*gamla skorna utan pronation

*Bara mjukt underlag

 

Resultatet = Ont som s*tan i smalbenet. Från första till sista steg. 

Jäkligt irriterande.  Har vilat sen i torsdags och då sprang jag på liknande sätt. Så överträning och för ofta och för hårt och allt sånt lär det ju inte vara.

 

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. inget verkar hjälpa eller ens lindra lite. 



#174

Postad 10 juni 2019 - 21:31

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Testa springa barfota några hundra meter; hitta en fotbollsplan eller liknande gräsyta. :) Tänk då rätt höga knän för att få mer flyt i löpsteget (så du inte omedvetet bromsar i varje steg)..

 

Springa på framfoten med stort häl -> tå-dropp (8mm+) ger mig, som numera är rätt van barfotalöpare, ett ganska "krystat" löpsteg; detta eftersom jag måste vika ner hälen ännu mer för att landa på mid/framfot.

 

Jag tror dock spontant inte att det är stretching, löpsteg eller stela muskler som är problemet, utan helt enkelt att kroppen är övertränad och behöver vila, kanske ett par veckor till typ fyra veckor....


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 10 juni 2019 - 21:32.


#175

Postad 10 juni 2019 - 22:03

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

3km på ellusspåret idag. testade allt som jag läst mig till för att spara på benhinnorna.

 

*Försökte landa på framfoten

*Korta steg

*jogga sakta som fan

*stretchat vaden hela dagen

*gamla skorna utan pronation

*Bara mjukt underlag

 

Resultatet = Ont som s*tan i smalbenet. Från första till sista steg. 

Jäkligt irriterande.  Har vilat sen i torsdags och då sprang jag på liknande sätt. Så överträning och för ofta och för hårt och allt sånt lär det ju inte vara.

 

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. inget verkar hjälpa eller ens lindra lite. 

 

Gammalt Jägarknep...varmt vatten, rotborste och såpa...bara och gnida på..

 



#176

Postad 11 juni 2019 - 06:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Testa springa barfota några hundra meter; hitta en fotbollsplan eller liknande gräsyta. :) Tänk då rätt höga knän för att få mer flyt i löpsteget (så du inte omedvetet bromsar i varje steg)..

Springa på framfoten med stort häl -> tå-dropp (8mm+) ger mig, som numera är rätt van barfotalöpare, ett ganska "krystat" löpsteg; detta eftersom jag måste vika ner hälen ännu mer för att landa på mid/framfot.

Jag tror dock spontant inte att det är stretching, löpsteg eller stela muskler som är problemet, utan helt enkelt att kroppen är övertränad och behöver vila, kanske ett par veckor till typ fyra veckor....


Jag förstår inte det där riktigt. Har ju nyss börjat med löpträning egentligen. 2 eller max 3ggr i veckan.
Sen direkt ska jag ta ett uppehåll på en månad.

Känns som det kommer bli på samma sätt när jag börjar igen då eftersom jag får börja om.

Så hur ska man göra som nybörjare för att inte bli övertränad?
Springa en gång var fjortonde dag?
Springa 500meter? Eller vad krävs?

#177

Postad 11 juni 2019 - 06:24

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Har läst tillbaka lite, och du har ju hållit på snart två månader.

Tycker du verkar tagit det i ett vettigt tempo också..

 

Men alla är ju konstruerade olika; för mig är det klart värre för benhinnorna att gå en rask promenad än att springa, tex.

 

Men testa springa runt på gräsmattan barfota för att känna hur det känns?



#178

Postad 11 juni 2019 - 20:12

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Det ligger mycket i det dovienya skriver. Löpning är väldigt slitsamt för kroppen, särskilt i början innan kroppen hunnit vänja sig. Om du springer 3 km så ska dina ben ta upp hela din kroppsvikt ungefär 1500 gånger var och dessutom med rörelseenergi som ökar belastningen avsevärt. Tre gånger i veckan kan vara för mycket till en början och överbelastningar kan vara segdragna. Ibland funkar det att träna ändå men ibland är vila det enda som hjälper. Jag har testat båda delarna och ibland har det gått bra och ibland har det slutat med att jag inte har kunnat springa på flera månader.
Ett tips om du testar barfotalöpning, ta det väldigt försiktigt i början. Det sliter ordentligt på vaderna i början att springa barfota eller med 0-drop. Själv springer jag inte barfota utan använder skor från altra. De har nolldrop, bra dämpning och väldigt bred tåbox. Jag har dessutom flera olika modeller och springer aldrig i samma skor två dagar i rad eftersom jag har lätt att överbelasta benen och fötterna. Det har fungerat bra för mig hittills

#179

Postad 15 juni 2019 - 15:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Löpning är ändå rätt fantastiskt. Jag drack ett gäng öl igår och idag kände jag mig allmänt sliten, missmodig och hängig. Sen på eftermiddagen stack jag ut och sprang en timme i skogen bland kvittrande fåglar och härlig grönska. Nu efteråt mår jag toppen och är dessutom nöjd med mig själv.:)

#180

Postad 07 september 2019 - 22:13

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Hörni. Hälsenor och skador på den...
Körde ett asfaltslopp i alldeles för hög fart och för dålig förberedelse, efter 2km började hälsenan på göra ont. Bet ihop och slutförde resterande 5km med resultatet att halta resten av veckan.

Har kört en voltarenkur och tycker hältan gått bort men ibland hugger det till som fasen i senan några centimeter ovanför fotknölen i någon sekund. Hugget kan komma när jag står rakt upp utan provokation. Är inte nämnvärt öm i senan vid beröring men har varit det innan voltarenbehandlingen.

Kommer ta kontakt med sjukgymnast i veckan men om någon har några tips på vad man kan göra för rehab eller andra tips när hälsenan krånglar vore det uppskattat.

#181

Postad 08 september 2019 - 00:33

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Jag fick problem med hälsenan förra året, och besökte då sjukgymnast. Skulle köra vadpress för att stärka.

#182

Postad 08 september 2019 - 06:04

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Hörni. Hälsenor och skador på den...
Körde ett asfaltslopp i alldeles för hög fart och för dålig förberedelse, efter 2km började hälsenan på göra ont. Bet ihop och slutförde resterande 5km med resultatet att halta resten av veckan.

Har kört en voltarenkur och tycker hältan gått bort men ibland hugger det till som fasen i senan några centimeter ovanför fotknölen i någon sekund. Hugget kan komma när jag står rakt upp utan provokation. Är inte nämnvärt öm i senan vid beröring men har varit det innan voltarenbehandlingen.

Kommer ta kontakt med sjukgymnast i veckan men om någon har några tips på vad man kan göra för rehab eller andra tips när hälsenan krånglar vore det uppskattat.

 

 

Köp en hälkil, kostar inte mycket och finns i alla sportaffärer. Den avlastar hälsenan men kom ihåg att sluta använda den när senan är bra igen. Sen vila och Voltaren-smörj på senan är bra.



#183

Postad 08 september 2019 - 07:36

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Ok låter vettigt. Ska köra excentriska tåhävningar och vila men är mest orolig för att det ska låta ”pang!” Och man ligger med uppkrullad sena i knävecket.

Tänker att huggen som känns är när senan läker ihop men kan ju vara vadsomhelst som smärtar.

Ska skaffa en hälkil i eftermiddag 👍🏼

Redigerat av Unregisteredb8e57d04, 08 september 2019 - 09:03.


#184

Postad 08 september 2019 - 08:44

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Gå och kolla med ultraljud el röntgen hos sjukgymnasten el läkare så det inte är ngn partiell ruputur, innan du börjar testa hembehandling.

#185

Postad 08 september 2019 - 09:03

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Jo ska boka tid omg på måndag.

#186

Postad 10 september 2019 - 00:04

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Ok låter vettigt. Ska köra excentriska tåhävningar och vila men är mest orolig för att det ska låta ”pang!” Och man ligger med uppkrullad sena i knävecket.

Tänker att huggen som känns är när senan läker ihop men kan ju vara vadsomhelst som smärtar.

Ska skaffa en hälkil i eftermiddag 👍🏼

Det är lugnt, den hamnar inte upprullad i knävecket när den går av, den åker bara upp en bit. Och det gör bara ont en kort stund (men väldigt ont just då).
Har i och för sig aldrig hört talas om att hälsena gått av vid tåhävningar.

#187

Postad 10 september 2019 - 11:41

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Tid bokad hos sjukgymnast nästa vecka. Blir vila fram tills dess.

#188

Postad 10 september 2019 - 12:02

compost76
  • compost76
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Köp en hälkil, kostar inte mycket och finns i alla sportaffärer. Den avlastar hälsenan men kom ihåg att sluta använda den när senan är bra igen. Sen vila och Voltaren-smörj på senan är bra.

Voltaren salva, totalt värdelöst om du frågar mig, hur man får sälja sånt skit

och påstå att det hjälper är för mig en gåta.



#189

Postad 19 september 2019 - 07:22

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0

Sjukgymnast avklarad. Hälsenan är lite förtjockad och seg, behöver få upp styrkan i den.

Så excentriska tåhävningar på högre höjd (typ trappsteg) för att få upp rörligheten. 1x10 morgon/kväll, för att sen öka till 2x10 morgon/kväll.

 

Därefter ny bedömning av senan för att kanske få göra lite upphopp om 1,5 månad.



#190

Postad 26 juli 2020 - 06:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Semester, risigt väder och reseavrådan... Det blir mycket löpning och gym när det finns tid över.

Det har blivit ca 85 mils löpning hittills i år. Igår hade jag en bra löpardag och jag sprang min 13 km-runda i 4.30-tempo. På asfalt använder jag mest mina Nike Air Pegasus. De är mjuka och sköna men ändå snabba. Jag har ett par Nike Zoom Fly 3 som är ännu snabbare, men lite hårda när det blir rundor på över en mil. 

I skogen använder jag Salomon Speedcross 5. Sköna med bra grepp på de flesta underlag. På vintern ståldubbade Icebugs.



#191

Postad 26 juli 2020 - 19:23

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Garmins hemsida är hackad. Drygt. Lär vara mycket svårt att få tillbaks oförvanskad data också om man får tro på andra forum. Skönt att det man hittills gjort finns på Strava också. Däremot ruggigt surt att ingenting laddas upp nu per automatik utan kräver handpåläggning deluxe.

 

Har själv kommit igång med löpningen i år igen, långsiktiga målet är milen under 50, men det tar jag till våren/sommaren. Idag fixar jag kanske 55 minuter om jag tar ut mig. Kortsiktigt mål är 24:30 på 5 km.

 

Distansmål är inga problem om jag inte får för mig att fixa en maraton, men för att det ska gå behöver jag traska ner i vikt ca 10 kg också. Ligger idag på 86kg på 170 cm, och en halvmara går utmärkt med 6minuterstempo, men är naturligtvis skitjobbigt.

 

Hunnit med ca 50 mil löpning sedan april-ish i år, och har inga krämpor trots vikten. (3-4ggr per vecka)

 

Jag har kört med Garmins "medföljande" löpprogram, med målet 24:30min/5km; något som har pressat mig hårt men jag har ändå fixat det så pass att jag är säker på att jag fixar det om ett par veckor..

Tyvärr är ju Garmin hackat, vilket suger getpung eftersom jag fått träningspassen uppdaterade varje måndag, så nu får jag träna "själv".. Blir intressant att se hur det går..

 

Utrustningsmässigt:

Teknik: Garmin 645 music, JBL reflect mini BT-inearlurar.

Skor: Altra Escalante för längre turer på asfalt över ca 8km. För kortare turer eller på elljusspår kör jag med Vibram Fivefingers KSO EVO. Ibland barfota om jag vet att elljusspåret är mycket mjukt.

 

edit: Skorna är utan drop (ingen upphöjning av hälen) och med relativt lite dämpning. Av någon anledning far knäna illa av andra skor och även av skor med mycket dämpning. Jag har rejäla vader och starka fötter iofs och kan "balettstå" barfota, så det hjälper naturligtvis. Viktigt att inte överträna med den belastningen på vader och fotleder och vikt som det faktiskt blir..


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 26 juli 2020 - 23:51.


#192

Postad 26 juli 2020 - 20:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Bra jobbat. Jag skulle aldrig klara att springa barfota... :o



#193

Postad 26 juli 2020 - 23:38

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Beställde precis ett par Pegasus 36 trial. Tänkte ta upp min träning/löpning igen men är för tjock och tung för att äta mil på asfalt som jag gjorde förr😀. Nu är min tanke att jogga lätt på asfalt till ett friluftsområde i min närhet (600m) och sen, till att börja med köra kortare kuperade skogsslingor på ca 2-3km för att skona kroppen o sen hem igen. Börjar så och hoppas hitta glädjen och glöden i träningen. Gjorde under 40min i kuperad terräng men det var 20kg och typ 10 år sen så jag måste lära mig att krypa innan jag kan gå igen 👍👍

#194

Postad 26 juli 2020 - 23:52

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Hoho, lyckades manuellt ladda upp filerna till Strava nu, så nu går det iallafall logga skiten, även om träningsprogrammet blir pausat litegrann.

 

edit: det var ju apenkelt iofs, jag hade inte orkat försöka innan, utan räknade med att Garmin Connect skulle komma igång igen. Nu verkar det, om man läser på lite skuggiga hemsidor, kunna dröja läääänge innan Garmin är up and running igen. (badumm-tsss :( )


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 26 juli 2020 - 23:54.


#195

Postad 27 juli 2020 - 07:52

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Jag föredrar också ingen eller minimal drop på skorna. Jag bytte till dessa efter att jag sprang till mig hopparknä(?) för några år sedan. Jag är lekman på kroppslederna men tycker att det är logiskt, utan kudde under hälen trycker man inte ner den vid nedtramp, responsen är skoningslös.
Första tiden ska man ta det lite lugnt dock, jag minns att mina vader begränsade mig första månaden. (Jisses vad dom värkte...)

Jag upplevde tyvärr att mina tider blev lite sämre utan drop men det spelar mindre roll. Föredrar skadefri löpning framför bästa milen-tiden

#196

Postad 27 juli 2020 - 08:10

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 1

Ja, så kan det vara. Inte för att jag någonsin varit någon löpare så tiderna spelat någon faktisk roll annat än i det egna huvudet, men man får ju inte "hjälp" av skorna på samma sätt i kickback eller fjädring, så det kan nog vara så att tiderna blir långsammare...

 

Sedan är vi olika.

Trots att jag idag tycker att jag har betydligt mer flyt i löpningen än förut så är nog den mer objektiva bilden att jag låter och ser som en säl med ben när jag springer... Men det har ju med kroppsformen att göra också :D



#197

Postad 27 juli 2020 - 12:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Beställde precis ett par Pegasus 36 trial. Tänkte ta upp min träning/löpning igen men är för tjock och tung för att äta mil på asfalt som jag gjorde förr. Nu är min tanke att jogga lätt på asfalt till ett friluftsområde i min närhet (600m) och sen, till att börja med köra kortare kuperade skogsslingor på ca 2-3km för att skona kroppen o sen hem igen. Börjar så och hoppas hitta glädjen och glöden i träningen. Gjorde under 40min i kuperad terräng men det var 20kg och typ 10 år sen så jag måste lära mig att krypa innan jag kan gå igen

Jag tror du tänker helt rätt. Börja försiktigt i skogen. Mindre risk för överbelastningsskador som är otroligt vanligt när folk som sprungit tidigare nystartar. Jag växlar mellan skog och väg för att få variation både för kroppen och psyket.


Redigerat av hassesolo, 27 juli 2020 - 12:06.


#198

Postad 27 juli 2020 - 19:18

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Undra om jag beställde mina nike pegasus i för liten storlek. Valde 42,5 som jag alltid haft på mina Nike tidigare men dom såg kortare ut i cm än vad jag kom ihåg att dom var på mina tidigare skor. Hoppas jag minns fel, har slängt alla mina gamla skor😀

#199

Postad 30 juli 2020 - 13:25

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Var precis och hämtade mina pegasus på stadium och 42,5 passar perfekt som vanligt. Blandade nog ihop fotlängd och skolängd i cm. Ska försöka komma ut på en liten tur i eftermiddag😀

#200

Postad 30 juli 2020 - 16:08

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

hassesolo, du som jobbar i stan: Kör du Bränteverest? :)

 

Världsklass i fånighet, men ack så roligt initiativ.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.