Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhemkoppling

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 mars 2009 - 06:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Kör idag bredband från Comhem via 3 hål i väggen, men nu skall datorn flyttas är det bestämt, och då självklart till den sidan av huset som är allra längst borta från vart comhems 3 hål befinner sig. DOCK har vi en kopplingsplint på utsidan av huset som är nära där datorn skall stå, där comhem grenar in sig i vårt hus så att säga. Har någon någon erfarenhet att tappa internet redan där?

#2

Postad 17 mars 2009 - 07:10

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Trådlös router kanske låter liiiite enklare? :)

Jag vet av erfarenhet att comhems nät är väldigt känsliga, det går t.ex. inte att bara ta bort eller lägga till uttag.

Redigerat av Stringfellow, 17 mars 2009 - 07:11.


#3

Postad 17 mars 2009 - 07:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Kör idag bredband från Comhem via 3 hål i väggen, men nu skall datorn flyttas är det bestämt, och då självklart till den sidan av huset som är allra längst borta från vart comhems 3 hål befinner sig. DOCK har vi en kopplingsplint på utsidan av huset som är nära där datorn skall stå, där comhem grenar in sig i vårt hus så att säga. Har någon någon erfarenhet att tappa internet redan där?

Du borde om inte annat kunna sätta en passiv splitter innanför den, vi hade såna i vår förra kåk.

Gå inte på elfa och sök på "splitter *ts", den såg ut ungefär som de som kommer upp ....

Redigerat av frollic, 17 mars 2009 - 11:09.


#4

Postad 17 mars 2009 - 08:12

-Emil-
  • -Emil-
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Gä in här och sök på din ort samt BMF2 under firmakompetens så får du upp auktoriserade företag som får pilla på ComHems nät. Slå en signal till dem så får du svar direkt :)

#5

Postad 17 mars 2009 - 15:27

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag strömmar ogärna media via wlan, då jag provat det utan bra resultat...

Ringer till ovan länkat så ser vi vad de kan hitta på.

#6

Postad 18 mars 2009 - 13:27

Chest
  • Chest
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Kör idag bredband från Comhem via 3 hål i väggen, men nu skall datorn flyttas är det bestämt, och då självklart till den sidan av huset som är allra längst borta från vart comhems 3 hål befinner sig. DOCK har vi en kopplingsplint på utsidan av huset som är nära där datorn skall stå, där comhem grenar in sig i vårt hus så att säga. Har någon någon erfarenhet att tappa internet redan där?


Tror det är så att det sitter ett filter innanför jacket vid din befintliga dator. Filtret delar upp Tv till Tv och dator till dator. De ligger på olika frekvenser.
Detta borde göra det icke möjligt att splitta på annat ställe än efter filtret....

#7

Postad 18 mars 2009 - 13:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tror det är så att det sitter ett filter innanför jacket vid din befintliga dator. Filtret delar upp Tv till Tv och dator till dator. De ligger på olika frekvenser.
Detta borde göra det icke möjligt att splitta på annat ställe än efter filtret....

sant, men jacken har iaf förut gått att köpa löst ....

#8

Postad 19 mars 2009 - 18:14

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Jag vet av erfarenhet att comhems nät är väldigt känsliga, det går t.ex. inte att bara ta bort eller lägga till uttag.



Vad har du fått det ifrån ??

Det är bara att koppla vidare från det uttag de satt upp (finns alltså utgångar inuti deras antennuttag), och ta bort slutmotståndet som sitter där, och istället sätta det på samma ställe i det nya likadana uttaget man sätter upp.

http://www.kjell.com...00000,661500000

Eller du kan söka på 30466, deras produktnummer.
OBServera texten om Slutmotståndet!

Som finns här:

http://www.kjell.com...00000,661000000


/LbL!

Redigerat av lbl, 22 mars 2009 - 08:40.


#9

Postad 20 mars 2009 - 08:52

defiant
  • defiant
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Får jag lov att ta bort filtret i antennuttaget själv?
Nej, en tekniker från Com Hem måste komma och montera bort filtret. Sker åverkan på antennuttag eller filter kan du bli ersättningskyldig.

http://kundservice.c...;Question=uttag

Vad skall jag göra för att få ett extra antennuttag i min bostad?
Du som är hyresgäst vänder dig till fastighetsägaren eller föreningen, som i sin tur får vända sig till en lokal auktoriserad antennfirma.
Du som är villaägare vänder dig direkt till en lokal auktoriserad antennfirma.

http://kundservice.c...;Question=uttag

#10

Postad 20 mars 2009 - 10:57

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Får jag lov att ta bort filtret i antennuttaget själv?
Nej, en tekniker från Com Hem måste komma och montera bort filtret. Sker åverkan på antennuttag eller filter kan du bli ersättningskyldig.



Vilket filter ??

Jag har definitivt inga filter, utan en sladd in från trappuppgången, som går till ett - numera - tre-delat antennuttag. Men... vi hade StjärnTv/UPC/Chello förut, så varje lägenhet har en egen sladd från ett kontrollskåp i källaren, där UPC förut slog av o på de kanaler man prenumererade på.

Har fastigheten däremot ett gammalt centralantennsystem - där kabeln går från (den numera nedmonterade) antennen på taket, och sedan rakt ned till lägenhet efter lägenhet, och de sänder ett basutbud (ca 15 analoga kanaler) okodat i den kabeln, så kan jag tänka mig att de monterar upp det där gamla störningsfiltret fortfarande, för de få som inte vill ha (betala för..) basutbudet.


Men i min fastighet, så var det så att när Comhem bytte från två- till tre-delade antennuttag så frågade de hur många uttag man ville ha, så jag sa att jag ville ha tre, och då hängde de tre i en påse på dörren ... (man kunde ju fått dem monterade, men jag hade ingen lust att vara hemma när de tyckte jag skulle vara hemma).

Jag använder alltså två. Från vardagsrummet (där 'original'sladden slutar) går sedan en koaxialkabel vidare från det tre-delade uttagets utgång, in genom väggen till sovrummets tre-delade uttag, där också slutmotståndet numera sitter.


Flertalet Comhem abonnenter har säkert inga filter, detta pga att fastigheten betalar för basutbudet för alla lägenheter, i de flesta fall.

Det är bara i de få fall fastigheten inte betalar, och man inte vill betala själv, som det kan bli frågan om ett filter, och då BARA i de fastigheter som har ett 'genomgående' centralantennsystem enl. ovan beskrivning.


För alla oss övriga är det bara att sätta upp hur många uttag man vill!


/LbL!

#11

Postad 20 mars 2009 - 11:04

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Vad skall jag göra för att få ett extra antennuttag i min bostad?
Du som är hyresgäst vänder dig till fastighetsägaren eller föreningen, som i sin tur får vända sig till en lokal auktoriserad antennfirma.



Du menar inte att du inbillar dig att någon som t ex bor i en Bostadsrättsförening - där man ju 'äger' fastigheten själv! - skulle vända sig till sig själv för att få tillstånd, av sig själv... :)

Det är ju inte precis någon High-Tech att skruva dit två sladdar i en antenndosa... :)

Man får ju alltså skruva 230 volts el-installationer själv, bara man har 'nödig kunskap' (eller nåt ditåt) som det står i lagen. Varför skulle man då inte kunna skruva strömfria antennuttag...

Nä du, det är bara att skruva upp hur många uttag du vill, bara du inte har det där filtret du snackade om, men det lär de flesta inte ha, så det är inga problem.

(Men det går säkert att få både bort och dit filtret, om man skulle vilja, utan att det syns.... även där handlar det ju bara om 'nödig kunskap'... :D )


/LbL!

Redigerat av lbl, 20 mars 2009 - 11:06.


#12

Postad 20 mars 2009 - 18:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
De kommer och kollar vad det kommer att kosta, men är det alltför jäkligt kontra hur mycket jobb det verkligen är så gör jag det själv...

Vad det gäller comhems texter på deras hemsida ger jag inte alltförmycket för dem då de också anser att min linuxbrandvägg är roten till allt ont.

#13

Postad 23 mars 2009 - 08:47

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0

Du menar inte att du inbillar dig att någon som t ex bor i en Bostadsrättsförening - där man ju 'äger' fastigheten själv! - skulle vända sig till sig själv för att få tillstånd, av sig själv... :)


Nej vända sig till Styrelsen är det nog det som avses då de är de som beslutar om förändringar i fastigheten utanför lägenhetens innerväggar.

#14

Postad 23 mars 2009 - 09:57

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Nu har de jackat in nytt uttag för det facila priset om 750 spänn. Nu kan min WHS få bo i mitt nya förråd där jag slipper lyssna på den.

#15

Postad 23 mars 2009 - 13:59

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Nej vända sig till Styrelsen är det nog det som avses då de är de som beslutar om förändringar i fastigheten utanför lägenhetens innerväggar.



SUCK...!

Men nu är det ju som så att Antennuttagen sitter INNE i lägenheterna...

Mao kan man utan vidare öppna det första, och därifrån dra en koaxkabel vidare till nästa uttag, bara man flyttar med det slutmotstånd som sitter i Utgången på det första uttaget.

Ge dig nu, det är ju ganska uppenbart att du inte har en endaste aning om hur man kopplar antennuttag, eller att det faktiskt är tillåtet att göra nästan vad du vill inom dina egna 4 väggar!


Uttagen ser oftast ut som på bilden här:

http://www.kjell.com...lfakta/tvuttag/

...där du också kan läsa lite om inkopplingen.


/LbL!

#16

Postad 25 mars 2009 - 08:40

Chest
  • Chest
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Vilket filter ??

Jag har definitivt inga filter, utan en sladd in från trappuppgången, som går till ett - numera - tre-delat antennuttag. Men... vi hade StjärnTv/UPC/Chello förut, så varje lägenhet har en egen sladd från ett kontrollskåp i källaren, där UPC förut slog av o på de kanaler man prenumererade på.

Har fastigheten däremot ett gammalt centralantennsystem - där kabeln går från (den numera nedmonterade) antennen på taket, och sedan rakt ned till lägenhet efter lägenhet, och de sänder ett basutbud (ca 15 analoga kanaler) okodat i den kabeln, så kan jag tänka mig att de monterar upp det där gamla störningsfiltret fortfarande, för de få som inte vill ha (betala för..) basutbudet.


Men i min fastighet, så var det så att när Comhem bytte från två- till tre-delade antennuttag så frågade de hur många uttag man ville ha, så jag sa att jag ville ha tre, och då hängde de tre i en påse på dörren ... (man kunde ju fått dem monterade, men jag hade ingen lust att vara hemma när de tyckte jag skulle vara hemma).

Jag använder alltså två. Från vardagsrummet (där 'original'sladden slutar) går sedan en koaxialkabel vidare från det tre-delade uttagets utgång, in genom väggen till sovrummets tre-delade uttag, där också slutmotståndet numera sitter.


Flertalet Comhem abonnenter har säkert inga filter, detta pga att fastigheten betalar för basutbudet för alla lägenheter, i de flesta fall.

Det är bara i de få fall fastigheten inte betalar, och man inte vill betala själv, som det kan bli frågan om ett filter, och då BARA i de fastigheter som har ett 'genomgående' centralantennsystem enl. ovan beskrivning.


För alla oss övriga är det bara att sätta upp hur många uttag man vill!


/LbL!


Tjo, sådärja, någon som har koll ju! Då kanske vi kan köra lite utbildning i ämnet?

Hur många sladdar kommer det i "röret" är det två stycken, eller en och vad isåfall går i dessa. Jag går i villfarelsen att det är två, en med typ radio och en med data/tv? är det korrekt?

Om vi ponerar att det är en med data/tv, denna måste ju då delas upp i två olika jack, en där modemet kopplas och en med kabel tv. Vad är det som delar upp denna då? Är det en vanlig koax splitter? Jag har återigen levt i villfarelsen att det suttit ett filter som splittat tv frekvenserna till tv och data till data, men det är kanske fel?

#17

Postad 25 mars 2009 - 09:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

SUCK...!

Men nu är det ju som så att Antennuttagen sitter INNE i lägenheterna...

Mao kan man utan vidare öppna det första, och därifrån dra en koaxkabel vidare till nästa uttag, bara man flyttar med det slutmotstånd som sitter i Utgången på det första uttaget.

Nu är det så att det är upp till varje brf att tillåta och/eller inskränka medlemmarnas rätt till att göra saker både inne och ute, mao *kan* det vara förbjudet att pilla med antennuttagen enligt stadgarna, precis lika väl som kan ha stora friheter att göra saker utanför sin lägenhet, speciellt om man bor i brf-radhus.

Redigerat av frollic, 25 mars 2009 - 11:25.


#18

Postad 25 mars 2009 - 10:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Kollade på kul vad det står i våra stadgar och där står det inget om att man inte får röra något i kabeltv-uttagen

#19

Postad 25 mars 2009 - 11:46

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
+
OBS!!! OM man bor i en fastighet som har ett gammalt Centralantennsystem -- där antennen förr satt på taket -- så KANSKE antennuttaget REDAN är kopplat så att Utgången går 'vidare' till nästa lägenhet (ovanför eller nedanför)! DÅ gäller isåfall inte nedanstående beskrivning! Men det lär man ju ganska tydligt SE om det är ett SÅ gammalt system man har i sin lägenhet. Normalt kommer det alltså in en koaxialkabel som BARA är avsedd för just DIN lägenhet, och inte går vidare till någon annan lägenhet.
+

Hur många sladdar kommer det i "röret" är det två stycken, eller en och vad isåfall går i dessa. Jag går i villfarelsen att det är två, en med typ radio och en med data/tv? är det korrekt?


Det är en enda koaxialsladd in i lägenheten.

Den går till en antennuttag, som numera är ett sånt där med tre uttag, Tv, Radio och Data.

Från det Antennuttaget finns det en utgång (som man ser när man skruvar bort locket), där det nu sitter ett Slutmotstånd, så därifrån kan man dra en annan koaxialkabel till ett likadant Antennuttag, och i det sätter man då Slutmotståndet på samma plats, om man nu inte vill dra vidare till ännu ett uttag.

Allting är helt självinstruerande iom att uttagen är tydligt märkta under locket, och dessutom finns det ju länkar här i Forumet till en 'kurs' hos Kjell, och länk till själva 'Multimediauttaget' också.

Man måste naturligtvis även kunna skala en Koaxialkabel...

Men allt detta är ju så enkelt att minsta teknikintresserade 7-åring klarar det alldeles själv.


/LbL!


http://www.kjell.com...lfakta/tvuttag/

http://home.swipnet....oaxialkabel.htm

http://www.satellite.../koax_120db.jpg

http://img.westfalia...p...0&max_y=300

Och redan 2006 ville någon här byta antennuttag själv:

https://www.minhembi...howtopic=132074


(Ärligt talat kunde jag inte drömma om att det skulle vara så mycket surr runt en sån här skitenkel och grundläggande sak som att koppla ett Antennuttag... ;)
Klarar man inte ens det här, då ska man nog inte ha någon Mikrovågsugn i sin närhet heller... :P )


http://nanok.com/rfa/

Redigerat av lbl, 25 mars 2009 - 13:13.


#20

Postad 25 mars 2009 - 12:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Känns som om diskussionen glidit iväg lite från själva frågan om att splitta signalen vid ingång till en diskussion om uttag :P

#21

Postad 25 mars 2009 - 19:25

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Känns som om diskussionen glidit iväg lite från själva frågan om att splitta signalen vid ingång till en diskussion om uttag :(


Ja, men å andra sidan så heter ju Tråden "Comhemkoppling", och det är ju sånt vi diskuterar. :blush:

Och Tråden https://www.minhembi...howtopic=132074 "Byta antennuttag själv, Med risk att idiotförklaras... :D" behövde ju även den fräschas upp och förnyas, så visst gör vi ju en insats för att folk ska slippa spendera 750 bagis på att Comhem ska dra sladd i en kvart... :D


/LbL!

#22

Postad 26 mars 2009 - 11:25

-Emil-
  • -Emil-
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Hmm, jag är också sugen på ett nytt uttag nu bara för detta. Jag bor i egen villa med Comhem i huset. Från "gatan" kommer Comhem-kabeln in i huset till en sådan här splitter, sedan går den vidare via utgångarna åt två håll, två uttag åt ena hållet samt tre uttag åt andra hållet.
Nu skulle jag vilja ha ett uttag åt ett nytt håll, kan jag då bara sätta upp en ny splitter som t.ex. den här eller den här? Det spelar ingen roll att det är olika genomgångsdämpning på splittrarna?
Åt det nya hållet sedan, måste man sätta upp ett uttag också eller går det bra att bara dra en sådan här kabel rakt till ett Comhem modem, d.v.s. gör uttaget någon form av splittning av signalen?

Redigerat av -Emil-, 26 mars 2009 - 11:31.


#23

Postad 26 mars 2009 - 11:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Ja, men å andra sidan så heter ju Tråden "Comhemkoppling", och det är ju sånt vi diskuterar. :D

Och Tråden https://www.minhembi...howtopic=132074 "Byta antennuttag själv, Med risk att idiotförklaras... :D" behövde ju även den fräschas upp och förnyas, så visst gör vi ju en insats för att folk ska slippa spendera 750 bagis på att Comhem ska dra sladd i en kvart... :(

/LbL!


Iofs - låste den gamla och hänvisar hit där det faktiskt är lite aktivitet.

#24

Postad 26 mars 2009 - 12:10

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Nu skulle jag vilja ha ett uttag åt ett nytt håll, kan jag då bara sätta upp en ny splitter som t.ex. den här eller den här? Det spelar ingen roll att det är olika genomgångsdämpning på splittrarna?


Nä, dämpning i sig spelar nog ingen roll, men däremot så minskar ju signalen ju fler ställen du splittar på.

Så du kanske skulle satsa på en Televes antennförstärkare nånstans i ditt nät. Men du kan ju prova ett tag först, och se hur bra bild det blir.

Finns både hos Kjell & Webhallen, både med o utan F-kontakter (sån skruvkontakt som på din splitter), finns alltså även med vanliga antennkontakter.

http://www.webhallen...od.php?id=92173

http://www.kjell.com...00000,642500000

Finns flera andra modeller i menyerna.


Åt det nya hållet sedan, måste man sätta upp ett uttag också eller går det bra att bara dra en sådan här kabel rakt till ett Comhem modem, d.v.s. gör uttaget någon form av splittning av signalen?


Vilket som, men jag skulle satsa på uttag, man vet ju aldrig vad mer man vill koppla in senare.


/LbL!

Redigerat av lbl, 26 mars 2009 - 12:12.


#25

Postad 26 mars 2009 - 12:12

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
När de jackade upp från 2 till 3 utgångar hos mig drog de med antennförstärkning också.

#26

Postad 26 mars 2009 - 14:04

-Emil-
  • -Emil-
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Vilket som, men jag skulle satsa på uttag, man vet ju aldrig vad mer man vill koppla in senare.
/LbL!

Saken är den att min splitter sitter i ett mediaskåp i hallen tillsammans med patchpanel, telefoni och switch. I dagsläget har jag ett ADSL-modem där inne men jag har funderingar på att gå över till Comhem bredband. Isåfall skulle jag gärna vilja ha modemet där inne och därför har jag inte något behov av ett helt uttag och då hade det varit smidigt om man kunde koppla modemt rakt in i splittern istället.


En fråga till, om jag sätter upp en ny splitter med tre utgångar men bara har två utgångar kopplade, måste jag sätta något motstånd i den sista utgången då?

Redigerat av -Emil-, 26 mars 2009 - 14:14.


#27

Postad 27 mars 2009 - 07:03

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

En fråga till, om jag sätter upp en ny splitter med tre utgångar men bara har två utgångar kopplade, måste jag sätta något motstånd i den sista utgången då?



Nä, en splitter är ju bara just en Delning, den är inte 'aktiv' i sig, så där kan du lämna en öppen/ledig utan problem.

Men analogt med vad jag skrev tidigare, så blir ju signalen sämre ju fler 'hål' man delar den till, så splitta inte för mycket utan antennförstärkare!

Och skälet till att jag skrev om just Televes antennförstärkare, är att de i sig har mycket lågt brus (under <5dB), och därmed inte förstärker upp även bruset onödigtvis.

För alltid när man kopplar in en förstärkare, så måste man ju tänka på att man förstärker ALLT, dvs även det brus som redan finns...

Men man förstår att Televes är bra, när man ser illustrationen på deras manual, dvs hur många uttag de visar:

http://www.kjell.com.../30293/5522.pdf

Och då återstår att man även måste tänka på vilka antennkabler man använder!

Ju bättre skärmade - desto bättre signal = mindre brus!

Här är några exempel:

http://www.webhallen...n...0&genre=893

Men många är ju OverKill, dvs bara lyxiga = onödigt dyra, så en sån här duger utmärkt mellan uttag och apparat:

http://www.webhallen...od.php?id=62523

Antennkablar som skickas med TV och Inspelare är ju knappast ideala, så såna ska man undvika!


Men ska du dra kabel fast, så är det ju nåt i den här stilen du ska ha, och läs då om dämpningen också: http://www.kjell.com...00000,644500000


/LbL!

Edit: Du kanske skulle satsa på att Splitta direkt i Förstärkaren, dvs inte använda nåt annat än en sån här:

http://www.kjell.com.../30293/5522.pdf

Redigerat av lbl, 27 mars 2009 - 07:45.


#28

Postad 27 mars 2009 - 08:48

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Supertack för all info du postar, precis sådant vi är ute efter!

#29

Postad 27 mars 2009 - 09:52

-Emil-
  • -Emil-
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Tack för att du orkar ta dig tid att svara :D

Edit: Du kanske skulle satsa på att Splitta direkt i Förstärkaren, dvs inte använda nåt annat än en sån här

Ja, det blev min första tanke också när jag började läsa ditt svar. Fast om man kollar på den förstärkaren så står det:

En utgång för direkt anslutning till TV samt två F-uttag till kaskadkopplade antennuttag.

Funkar det direkta uttaget till tv:n som ett vanligt fast man inte kan/bör seriekoppla det då? Isåfall skulle det ju fungera för mig då det först bara ska gå till mitt modem och sedan ev. till ett ensamt uttag. Annars kanske man får köpa den här istället?
Om jag kör en fast installation behöver jag ungefär dra 15m kabel genom befintligt flexrör/slang för att sedan sätta ett riktigt uttag. Då funkar väl egentligen vilken som av dessa kablar?

Redigerat av -Emil-, 27 mars 2009 - 09:54.


#30

Postad 27 mars 2009 - 11:21

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Funkar det direkta uttaget till tv:n som ett vanligt fast man inte kan/bör seriekoppla det då? Isåfall skulle det ju fungera för mig då det först bara ska gå till mitt modem och sedan ev. till ett ensamt uttag.


De där antennuttagen med 3 utgångar, TV, Radio och Data, splittar signalen i olika frekvenser.
Du kan eventuellt alltså INTE använda TV-uttaget från Förstärkaren direkt till modem.

Men det KANSKE går, man får prova... det bör ju också inverka om du använder TV-uttaget alls, dvs har du ingen TV alls inkopplad, så spelar det antagligen ingen roll att alla frekvenser går till ditt modem, men har du TV så kanske modem och tv stör varandra om du inte har ett tre-delat antennuttag.


Annars kanske man får köpa den här istället?


Televes har flera olika antennförstärkare som alla är lika bra, det som skiljer är bara antalet utgångar och vilka kontakter de har, så det där måste du bestämma själv.


Om jag kör en fast installation behöver jag ungefär dra 15m kabel genom befintligt flexrör/slang för att sedan sätta ett riktigt uttag. Då funkar väl egentligen vilken som av dessa kablar?


Om man bor i Sthlm/Solna, så ska man absolut besöka Elfa när det gäller såna här grejer. (De kanske har postorder också, kolla!)

https://www1.elfa.se....do?tab=catalog
(Elfas priser är PLUS moms!)

De har samma grejer som Kjell & Webhallen, men oftast billigare.

Och i fallet med fast antennkabel som alltid ska sitta på samma ställe fastspikad/i flexrör, så ska man ju använda de som är mest/bäst isolerade, och då har Elfa ett mycket större urval än de andra, kolla på sidorna 2 och 3 på länken ovan.


/LbL!

Redigerat av lbl, 27 mars 2009 - 11:25.


#31

Postad 28 mars 2009 - 17:08

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSC01596.JPG   1,39MB   17 Antal nerladdningar

Istället för att skapa en ny tråd(kanske ett opassande inlägg egentligen i den här tråden)
Så frågar jag här.

Är det där ett antennuttag,
hittade det där uttaget i skolan på en vägg.

#32

Postad 29 mars 2009 - 07:38

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
MYCKET bra bild!

Där ser man ju också tydligt UTgången, märkt AUSgang/OUTput! Därifrån drar man kabeln om man ska ha fler uttag.
Men det där uttaget är ett gammal, mycket oisolerat, uttag, och inte alls avsett för Kabel-Tv, Digital-Tv, osv.

Och i UTgången ska man ha ett Slutmotstånd i moderna uttag, man kör alltså in Motståndets ena ände i UTgången, och skruvar till.

OBServera också hur bra man ser att flätan/jorden runt kabeln, är ansluten till Hållaren, och bara mittledaren går in i INgången, märkt EINgang/INput.


/LbL!

Redigerat av lbl, 30 mars 2009 - 06:07.


#33

Postad 09 juli 2009 - 09:21

Renga
  • Renga
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag har också samma problem som en i tidigare tråd. Ska byta ut uttaget inga konstigheter men precis som han så får jag bra bild om jag inte kopplar in Skärmen/Jorden utan bara kör med kopparkärnan!? Så fort jag kopplar som man ska så blir bilden dålig!

Någon som vet vad detta beror på?

Detta uttag går vidare till grannen, dvs in och ut...

#34

Postad 09 juli 2009 - 10:33

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
Oj, du ska passa dig för att ta loss sladdarna om uttaget går vidare till grannen!
Då stänger du ju av grannens TV-mottagning!


Men självklart måste man koppla in både mittledaren och jordflätan, annars är det inte korrekt kopplat.

Antagligen är inte kabeln korrekt skalad, dvs du har en kontakt mellan mittledaren och skärmen nånstans, kanske där du skalade ytterisoleringen - det räcker ju med att en enda tråd rör en enda millimeter vid den andra tråden för att det ska bli kortslutning.


Du ska bara byta till samma sorts uttag som tidigare, annars kan det bli så att du försämrar grannarnas bild om ni har ett sånt här gammalt centralantennät. Olika sorters uttag har olika dämpning.

Ska du dra en kabel till ytterligare ett uttag i din egen lägenhet, ska du istället använda en Splitter och/eller en antennförstärkare som du sätter in i antenningången där du normalt pluggar in din antennkabel och dra den nya kabeln därifrån. Du ska alltså INTE öppna uttaget och koppla in ytterligare en sladd därinne! Alla som ligger efter dig på samma kabel kommer ju att få sämre signal ju fler som utnyttjar signalen innan den kommer till deras uttag!


Har du läst - och använt Länkarna - i alla föregående inlägg på sida 1 av den här tråden ?!

T ex KjellFakta: http://www.kjell.com...lfakta/tvuttag/


/LbL!

Redigerat av lbl, 09 juli 2009 - 11:46.


#35

Postad 09 juli 2009 - 12:35

Renga
  • Renga
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag har kollat mycket noga så att det inte är fel på skalningen och att det inte nuddar något på fel ställe!
Jag har inte bytt ut något än utan bara vart där och petat, de va då jag märkte att allt blev bra när man skruva bort den lilla luckan som låser fast kabeln med Skärmen/Jorden och jag lossade aldrig mittledaren för jag vet att det går vidare och allt. När Skärmen/Jorden på in kabeln är jordad i uttaget men inte utgående blir det bra, om jag lägger en mejsel mellan de båda kablarns jord så blir det dåligt. Så om jag kopplar in inkommande som det ska vara och utgående med bara mittledaren så är det bra bild, frågan är hur det blir för grannen!?
Tyvär så är uttaget så gammalt och målat på så jag kan inte se vilken typ det är.

Redigerat av Renga, 09 juli 2009 - 12:41.


#36

Postad 10 juli 2009 - 08:04

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
Vare sig du bor i en hyreslägenhet eller en bostadsrätt, så är det här ju något som hör till fastigheten, och alltså ska då fastighetsägaren fixa det här.

Har du taskig bild är det deras sak att se till att t.ex. gamla ruttna koaxialkablar i centralantennuttagen blir utbytta.


/LbL!

#37

Postad 07 januari 2010 - 20:40

BaraBra
  • BaraBra
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hej,
ska skaffa två nya uttag till min lägenhet enligt bilden och är det bara att sätta en splitter vid första uttaget i vardagsrummet sen genom väggen och installera ett serieuttag i sovrum 2 dra vidare från den och genom väggen till sista uttaget i sovrum 1 för att avsluta med ett sluttutag med motstånd,
har kollat runt lite och kjell verkar ha allt. om man ringer comhem vad brukar dom ta för att göra det är det någon som använt sig av dom?
Tacksam försvar
John

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  Comhem.jpg   17,05K   15 Antal nerladdningar


#38

Postad 07 januari 2010 - 21:48

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
comhem utför inga extrainsättningar av uttag med sina tekniker utan man kan vända sig till någon firma på www.cant.se Kostar 700kr och uppåt tror jag men då kanske du inte släcker signalen för grannen heller då det ofta är seriekopplat.

#39

Postad 10 januari 2010 - 07:50

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

ska skaffa två nya uttag till min lägenhet enligt bilden och är det bara att sätta en splitter vid första uttaget i vardagsrummet

Tycker du ska läsa den här tråden från början (OBS! att tråden har fler än en sida!), där det finns många bra inlägg om exakt hur du ska förfara.

Man använder t ex alltså inte nån Splitter, utan kopplar bara vidare från inuti första uttaget (som alltså även har en utgång under locket!), och sen vidare till nästa, och vidare till nästa, osv, finns exakt beskrivet i flera inlägg.
Och glöm inte Slutmotståndet, som det också står om i flera inlägg.

En ev. förstärkare kan kanske behövas nånstans, men det står det också om, men en ev. sån behöver du ju inte bekymra dig om förrän du ser om du får bild på alla burkar först.

Redigerat av anderswillhelmsson, 10 januari 2010 - 07:53.


#40

Postad 10 mars 2010 - 15:49

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter.

Bor i en villa med ComHem (dock inte tre-hål-i-väggen). Har en splitter ute som grenar sig in i huset. Skulle helt enkelt installera ett nytt antennuttag. Kopplingsmässigt så är det ju en enkel historia...MEN jag fick störningar på vissa kanaler (som ligger på höga frekvenser) med det nya uttaget. Hade köpt det på Elgiganten, så det första jag provade var att byta antennuttag...till nåt annat "standard uttag" från Clas Olsson. Samma problem! Då kollade jag noga vad för slags uttag hag hade där det faktiskt fungerade, och googlade på modellbeteckningen. Det visade sig vara ett uttag med en annan dämpning, -13dB. Fick tag i ett sånt via en antennfirma...och vips, allt fungerar klockrent.

Så det jag vill säga är att dämpningen KAN vara en viktig faktor att ta hänsyn till om ni får problem.

#41

Postad 27 mars 2010 - 11:50

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Vad var det för dämpning på det första uttaget, från gianten och classe?

#42

Postad 06 april 2010 - 23:32

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0


Ok, jag har läst hela tråden och jag kan skala kabel.

Bor i ett comhem stjärnnät allstå kommer inte grannarna störas av mina kopplingar.

Sladden, Coaxial-kabeln kommer in precis vid entrén och en slringrig lägenhet gör det näst intill omöjligt att dra kabel. Första och enda uttaget (multimediauttag, troligtvis installerat av Comhem, slutmotstånd saknas eller är i vart fall inte extern monterat) sitter just vid entren.

Boxen, humax 5000 (HD) visar signal ca 40 % men signalkvalitet om jag kopplar in den med medföljande, 2 meterkabeln från Comhem (den inopplingen gjordes dock endast för test). Jag har alltså i botten en ganska risig signal.

Från Tv-utgången har jag dragit en kort coax till en Televes splitter med inbyggd försrkare.

Från starkaren/splittern har jag dragit tre separata kablar till tre olika rum.

Till rum ett, där jag vill ha en ondemandbox kommer jag inte åt kabeln och ej heller kan jag dra nya (lägenhetens planlösningen är i det avseendet kasst).

Jag måste alltså flytta eller skaffa ett nytt multimediauttag (modemet måste stå i samma rum som boxen) rum tre (kabel tre).

Observer den dåliga signalen och att jag vill ha så billig lösning som möjligt.

Jag skulle gärna vilja slippa köpa nya uttag. Går det att koppla en oseparerad (alltså utan ett multimeduttag) signal direkt in till TV/box? För i så fall skulle jag kunna koppla:

Signal in till televes signalförstärkare och ut från stärkaren till TV/boxen i rum 1 och 2 samt till mulimediauttag i rum 3.

Annars skulle jag kunna köra ett uttag vid "signal in" och sen seriekoppla (i multimediauttagets utgång) till ett ytterligare multimediauttag. Mellan uttag placerar jag förstärkaren. Från uttag ett tar jag en vanlig T-koppling till uttagen 1 och 2. Vanliga digitalboxen kräver inte så bra signal.

Vad anser ni? Slusatsen är att jag vill ha ett multimediauttag i rum 1 men kabeln är dragen till lägenhets endat uttag vid entreen och därifrån måste jag kunna koppla till ytterliga två rum.

Kan man koppla modemet till uttag två i det fall jag seriekopplar uttagen?

Oerhört tacksam till alla som orkar läsa och kommenter. Jag e medveten om att det kan ha blivit lite snurrigt och jag ber om ursäkt det. jag förtydligar gärna.

Bifogad fil(er)


Redigerat av DerbyBoy, 06 april 2010 - 23:38.


#43

Postad 07 april 2010 - 08:09

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Jag skulle ju ringa Comhem och klaga på den dåliga insignalen, den är ju faktiskt deras fel.

Ditt kopplingschema enl. bilden är väl Ok, tänk bara på att en ev. förstärkare även förstärker störningar, om det finns såna, men det borde det inte finnas.

Bäst vore nog att förstärka signalen redan där den kommer in, UNDER FÖRUTSÄTTNING att förstärkaren klarar av även de överlagrade signaler som finns för att t ex datatrafik ska kunna förekomma i samma nät, dvs TreHålIVäggen=Multimediauttag.
Men det är ju bara att prova.

Men, som sagt, bäst vore att ringa Comhem och be dem justera signalen eftersom 40% låter alldeles för dåligt på inkommande sladd.

#44

Postad 07 april 2010 - 08:34

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Jo jag vet men jag föraktar verkligen allt som Comhem tar sig för. Igår tex stod jag i kö i 35 minuter för att sedan bara kopplas bort. Dessutiom har jag flyttat första uttaget och jag e säker på att de kommer säga att det är roten till det onda även om jag bara flyttat uttaget 2 meter och dessutom e jag grym på att skala kabel. Dessutom kommer de säga att 40 & signalstyrka och 100 % i kvalitet räcker för en TV och eftersom jag bara har ett uttag så ska jag bara ha en tv och vill jag ha fler får jag lösa det själv.

Televes förstärkare/splitter är faktiskt ganska bra på det där, har prövat den och gillar den skarpt inga märkbara försämringar.

Tror du/ni att det går att köra en oseparerad signal direkt in i en comhemboxer/TV? För isf kan jag bara flytta uttaget där det står idag till rummet där jag ska ha ondemand och modemet.

alltså

Signal IN-->Televes till

Kabel 1 TV/Box
Kabel 2 TV/box
kabel 3 Multimediauttag

#45

Postad 07 april 2010 - 19:53

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Dessutiom har jag flyttat första uttaget och jag e säker på att de kommer säga att det är roten till det onda

De vet ju inte exakt var uttaget satt från början...
(Om du nu inte skarvat originalkabeln som kommer in från trapphuset, för det syns ju?)

Tror du/ni att det går att köra en oseparerad signal direkt in i en comhemboxer/TV? För isf kan jag bara flytta uttaget där det står idag till rummet där jag ska ha ondemand och modemet.

alltså

Signal IN-->Televes till

Kabel 1 TV/Box
Kabel 2 TV/box
kabel 3 Multimediauttag

Javisst.
Det är ju bara att testa, men det bästa är ju så klart om man kan få ursprungssignalen att bli starkare, men kör så där så länge så ser du ju om det är Ok.

#46

Postad 07 april 2010 - 23:24

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Ok såhär ligger det till. Comhem skruvar inte upp signalen eftersom de tycker att den är ok om det fukar med en tv (utan T-kopplingar, Televes förstärkare, skarvningar etc. Spelar alltså ingen roll om den inte dyger till att dela upp till fler uttag, det får man lösa själv med förstärkare etc. Jag höll på att explodera.

Hurusom Televes förstärkare som säljs på kjell (art 30294) fungerar inte (datortrafik) till Comhem-nät eftersom den övre frekvensen ligger på 46-862 MHz och datatrafiken i deras nät gåt på högre frekvenser.

Jag har efter att testat massor av lösninger äntligen lyckats få den lösningen jag ville ha.

Första uttaget, det som Comhem installerat (märkt med KTV-8-Data) bytte jag mott ett Macab MM-10, Kjells multimediuttag för 149 kr och sen satte jag det gamla först-uttaget sist.

Nu fungerar det!

#47

Postad 10 januari 2018 - 18:37

Wirus
  • Wirus
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Jag har analog kabel-TV från Comhem. Där finns det x kanaler som jag får in med bra bild men sen får jag in TLC i halvgrynig bild, kanal 9 som knappt går att se och sen TV3 som är myrkrig. De 3 sistnämnda kanalerna ska jag egentligen inte få in alls men finns det nåt knep för att förstärka signalen så att även dessa går att se med vettig bild?

Sen undrar jag om man kan installera ett infällt antennuttag i en innervägg i en villa utan en sån plastkopp inuti väggen eller om det finns någon risk med att utelämna sådan?



#48

Postad 11 januari 2018 - 12:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag har analog kabel-TV från Comhem. Där finns det x kanaler som jag får in med bra bild men sen får jag in
TLC i halvgrynig bild, kanal 9 som knappt går att se och sen TV3 som är myrkrig. De 3 sistnämnda kanalerna
ska jag egentligen inte få in alls men finns det nåt knep för att förstärka signalen så att även dessa går
att se med vettig bild?

finns förstärkare, sen om denm hjälper i detta fall eller inte, kan man inte veta.

Sen undrar jag om man kan installera ett infällt antennuttag i en innervägg i en villa utan en sån
plastkopp inuti väggen eller om det finns någon risk med att utelämna sådan?

Ska du eftermontera infällt, kan du ju använda en sk rotdosa.

#49

Postad 12 januari 2018 - 12:59

Wirus
  • Wirus
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

finns förstärkare, sen om denm hjälper i detta fall eller inte, kan man inte veta.

Ska du eftermontera infällt, kan du ju använda en sk rotdosa.

Köpte nån billig förstärkare på Kjell förut men det gav inget så antingen behövs väl en sån där proffsförstärkare för nån tusenlapp eller så är det väl bara kört helt enkelt antar jag..

Ska kolla upp en sån där rotdosa! Tack för svar!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.