Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grilltråden

4196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4101

Postad 23 april 2021 - 06:05

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Hej,

 

Kanske som att svära i kyrkan, men jag kastar ut frågan här likväl:

Vilka "budget" briketter tycker ni funkar bäst? Biltema, Öob, Jula eller liknande?

Dollarstore är usla!



#4102

Postad 23 april 2021 - 06:08

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Dollarstore är usla!


Har bara köpt en gång, aldrig mer.. Det verkade som de hade möglat. 😬

#4103

Postad 15 maj 2021 - 15:03

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Igår åkte gamla gasolgrillen i skrotcontainern på tippen.
10 års hyfsat god tjänst tack vara löpande underhåll.
Nu blir det återgång till kolgrill.
Har en Landmann i stugan som funkar men jag är inte nöjd med temperaturen jag får upp i den.
Så nu blir det nog en Weber här hemma. Men, vilken eller finns det bättre?
Den jag är mest sugen på är en Performer DeLux GBS med gasolstart av bricketterna.
Är det värt det lite högre priset jämfört med Premium utan gasolstarten?
Men så finns ju Master Touch, men jag tror inte jag kommer att köra några långkörningar så den är kanske onödig.
Eller ska jag krossa fruns spargris och köpa en pelletsgrill?
Eller helt enkelt gå tillbaka till gasol igen? Har sett ett par intressanta sådana också, En Weber Genesis II 310 och en Cello Carbon 4XS?

Redigerat av frollic, 15 maj 2021 - 17:07.


#4104

Postad 15 maj 2021 - 15:10

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 1
Räcker det inte med en Weber Spirit II 310 om du skulle välja gasol igen?

#4105

Postad 15 maj 2021 - 15:57

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 1
Gundj, prova byta till en 50mbar regulator, funkade bra på min landmann. Angående weber, har en med gasolstart men skulle inte kosta på en sån igen.

Själv skulle jag vilja testa en med pellets

Redigerat av Jpo, 15 maj 2021 - 16:00.


#4106

Postad 15 maj 2021 - 17:04

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Gundj, prova byta till en 50mbar regulator, funkade bra på min landmann. Angående weber, har en med gasolstart men skulle inte kosta på en sån igen.

Själv skulle jag vilja testa en med pellets

Jag var nog otydlig, min Landman är en kolgrill, men inte en bra sådan, mer tunna till formen.

OK, att skippa gasolstart då, man spar ju en slant som kan gå till andra tillbehör.



#4107

Postad 15 maj 2021 - 17:09

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Räcker det inte med en Weber Spirit II 310 om du skulle välja gasol igen?

Njae, kanske :-) Jag vill ju gärna ha ytan och hyllan som Genesis II har. Men om jag verkligen behöver är en annan sak.

Mer att jag villhöver :-)

Detta kan bli en lång process.



#4108

Postad 15 maj 2021 - 22:13

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 1

Köpte nytt galler till Webern efter kört över det gamla med gräsklipparna.

Grillen uppfyller alla krav på rök, eld och brända däggdjur.



#4109

Postad 21 maj 2021 - 10:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Är nyfiken på att grilla kotlett från den spanska grisen pata negra. Har någon här testat? Den ser bra ut (på bilden i alla fall)

https://webshop.joha...anegra-208-krkg

J2045_Kotlett-benfri-Iberico-Pata-negra-.png



#4110

Postad 04 juni 2021 - 21:04

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1
Första försöker med pizza i grillen, ser lite missbildad ut (fick inte av den från pizzaspaden….) men absolut inget fel på smaken. Full patte i webern på tunn pizzasten och klar på typ 4min

Bifogad fil  58CE973C-CA18-495F-B245-45967E8030C4.jpeg   269,18K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av lobo, 04 juni 2021 - 21:04.


#4111

Postad 05 juni 2021 - 06:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Är nyfiken på att grilla kotlett från den spanska grisen pata negra. Har någon här testat? Den ser bra ut (på bilden i alla fall)

https://webshop.joha...anegra-208-krkg

J2045_Kotlett-benfri-Iberico-Pata-negra-.png

Det är riktigt gott och ganska enkelt.

Beroende på hur mycket fettkappa där är så trimma men inte så mycket så köttet exponeras.

Var inte blyg med rubb och kör den på ~120/C tills den når 65 - 67/C. Tio grader fel ju, 55 - 58/C

Likt oxkött, låt den vila innan du serverar.

 

Om man vill tweaka smaken så kan man pensla halvvägs in med något gott.

 

 

Lycka till :)

 

*edit*

Någon sida bak finns bild på kotlett jag gjorde med fyllning.
Det borde sitta som en Smäck, sänk då temp till ~100/C och ev bryn på i slutet om du tycker den ser tråkig ut.


Redigerat av johan b-lund, 05 juni 2021 - 06:35.


#4112

Postad 05 juni 2021 - 06:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Jag vet inte om någon redan har tipsat om den Feta Kossa.
Lev mycket färskt till hela landet eller så köper man på plats i Vellinge :)

 

https://www.thefatcow.se/


Redigerat av johan b-lund, 05 juni 2021 - 06:30.


#4113

Postad 05 juni 2021 - 07:36

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Jag vet inte om någon redan har tipsat om den Feta Kossa.
Lev mycket färskt till hela landet eller så köper man på plats i Vellinge :)

https://www.thefatcow.se/


Tack för tipset! 👍

#4114

Postad 13 juni 2021 - 14:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 3
Blev Surf-n-turf till middag igår. Oxfilé och några räkor jag fann längst in i frysen. Hemmagjord dillsmör och café de Paris med redig klick vitlöksmajonäs. Rekommenderas.

Bifogad fil(er)



#4115

Postad 15 juni 2021 - 21:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Blev Surf-n-turf till middag igår. Oxfilé och några räkor jag fann längst in i frysen. Hemmagjord dillsmör och café de Paris med redig klick vitlöksmajonäs. Rekommenderas.

Det där måste ha smaka mumma :)



#4116

Postad 15 juni 2021 - 22:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det där måste ha smaka mumma :)

 

^_^  Gissa om...



#4117

Postad 27 juli 2021 - 19:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Någon som behöver ny grill?

Bauhaus rear ut Broil King Crown 480 för 4995, finns några enstaka exemplar kvar ute i butikerna.

Redigerat av frollic, 27 juli 2021 - 19:18.


#4118

Postad 06 augusti 2021 - 14:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 1

Jag kunde inte hålla mig o köpte en redig offset rök, och jag är helt stum.
Vilken smak det blir!
Att lära sig att håll temp o rätt rök gick lättare än vad jag trodde.
Har eldat med avbarkad björk och en

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  grill2.jpg   425,98K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  grill1.jpg   311,09K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av johan b-lund, 06 augusti 2021 - 14:59.


#4119

Postad 06 augusti 2021 - 15:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Johan,

 

grym laddning där. Ser ruskigt gott ut.  :)



#4120

Postad 07 augusti 2021 - 06:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Johan,

 

grym laddning där. Ser ruskigt gott ut.  :)

 

Tackar :)

Jag kan verkligen rekommendera att köra vedeldat fullt ut. :)



#4121

Postad 07 augusti 2021 - 21:13

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Idag blev det spontangrill a la Familia.

Oplanerad grillning i båda grillarna, ösregn där 6 gäster spontant dykt upp med fryst torskrygg, tigerräkor, fläskfilé, fläskkarré, revben och fryst biff(wtf!?!) tillsammans med grönsaker att grilla. Två kolgrillar blåsigt och regnigt svårt med temperaturen. Men det blev riktigt bra. Så bra att det enbart blev två matlådor till nästa vecka... Kul med spontangrillning.

#4122

Postad 25 oktober 2021 - 15:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Jo då det kommer bli Super, 2kg köttfärslimpa fylld med grönt och rött.
Men hur f-n ska jag vända den för att få jämn värme?

Bra tänkt Johan........

OIXK0Mt.jpg



#4123

Postad 25 oktober 2021 - 16:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jo då det kommer bli Super, 2kg köttfärslimpa fylld med grönt och rött.
Men hur f-n ska jag vända den för att få jämn värme?

Bra tänkt Johan........

OIXK0Mt.jpg

 

Måste du vända den? När jag gör köttfärslimpa i vanlig ugn vänder jag den inte. I en rök borde det väl fungera på samma sätt?



#4124

Postad 25 oktober 2021 - 16:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Måste du vända den? När jag gör köttfärslimpa i vanlig ugn vänder jag den inte. I en rök borde det väl fungera på samma sätt?

Biten närmast elden får alltid mer värme så den behöver vändas 180 grader.
Där kan lätt bli över 50 graders skillnad fast tuning plates hjälper till som tur är..
Lyckades knuffa över hela biten utan att döda den helt så nu är den vändbar :)



#4125

Postad 25 oktober 2021 - 17:04

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Biten närmast elden får alltid mer värme så den behöver vändas 180 grader.
Där kan lätt bli över 50 graders skillnad fast tuning plates hjälper till som tur är..
Lyckades knuffa över hela biten utan att döda den helt så nu är den vändbar :)

Köp ett grillnät,det använder jag. Bara snurra på nätet. Bra till fisk,burgare och sånt som annars riskerat falla mellan.

https://www.öob.se/t...rillnat-3003531



#4126

Postad 25 oktober 2021 - 17:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Köp ett grillnät,det använder jag. Bara snurra på nätet. Bra till fisk,burgare och sånt som annars riskerat falla mellan.

https://www.öob.se/t...rillnat-3003531

Jag har både det o ett löst grillgaller, jag ska bara komma ihåg och använda det med  :D 
Normalt kör jag långkok på någon större köttbit så det gick utav vana......



#4127

Postad 25 oktober 2021 - 17:37

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Biten närmast elden får alltid mer värme så den behöver vändas 180 grader.
Där kan lätt bli över 50 graders skillnad fast tuning plates hjälper till som tur är..
Lyckades knuffa över hela biten utan att döda den helt så nu är den vändbar :)

 

Aha. Jag trodde att du skulle vända den upp-och-ner :)



#4128

Postad 25 oktober 2021 - 18:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Aha. Jag trodde att du skulle vända den upp-och-ner :)

:D 
Det hade sett ut  :blink:

 

Den klarade sig bra som tur är o smakade Gudomligt, tog dock 4h.


Redigerat av johan b-lund, 25 oktober 2021 - 18:27.


#4129

Postad 09 mars 2022 - 10:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nu drar grillsäsongen igång snart och gasolflaskor skall köpas hem. Det jag funderade på är om butanet och propanet i flaskorna kommer från Ryssland. Om man nu ska undvika ryska produkter så blir det besvärligt. 



#4130

Postad 09 mars 2022 - 12:02

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Nu drar grillsäsongen igång snart och gasolflaskor skall köpas hem. Det jag funderade på är om butanet och propanet i flaskorna kommer från Ryssland. Om man nu ska undvika ryska produkter så blir det besvärligt. 

Jag läste att primgaz görs på uteslutande biomassa så det kanske är ryssfritt.

https://www.primagaz.se/sv-se/



#4131

Postad 09 mars 2022 - 12:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Nu drar grillsäsongen igång snart och gasolflaskor skall köpas hem. Det jag funderade på är om butanet och propanet i flaskorna kommer från Ryssland. Om man nu ska undvika ryska produkter så blir det besvärligt. 

 

Bra fråga. Jag fyllde mina senast i förra veckan och av någon anledning funderade jag inte ens på det. Jag skickade faktiskt ett mail till dem och frågade om ursprung nu. Kommer den från ryssland får jag vända mig till en annan leverantör till konflikten är löst.



#4132

Postad 09 mars 2022 - 12:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Jag läste att primgaz görs på uteslutande biomassa så det kanske är ryssfritt.

https://www.primagaz.se/sv-se/

Ok, men detta med biomassa gäller väl bara biogasol? Jag chattade med primagaz och dom skrev att dom inte har något ryskt i sina produkter. Jag ringde även AGA och dom sa också att inget är från Ryssland



#4133

Postad 09 mars 2022 - 12:33

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Ok, men detta med biomassa gäller väl bara biogasol? Jag chattade med primagaz och dom skrev att dom inte har något ryskt i sina produkter. Jag ringde även AGA och dom sa också att inget är från Ryssland

Problem solved👍


Redigerat av Askungen, 09 mars 2022 - 12:34.


#4134

Postad 11 mars 2022 - 19:02

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa ny grill, har en weber klot delux och en landmann triton gasol. Båda har sin funktion, men kollar på en pellets grill. Enkelheten vid lång grillning och rökning borde va bättre än de jag har... känns som jag inte behöver webern då..

Tips på pellets grill?

#4135

Postad 11 mars 2022 - 20:53

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Enligt mig ska man hålla sig långt ifrån Landmann om man bryr sig det minsta om byggkvalitet eller problemfri momtering.



#4136

Postad 11 mars 2022 - 22:28

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa ny grill, har en weber klot delux och en landmann triton gasol. Båda har sin funktion, men kollar på en pellets grill. Enkelheten vid lång grillning och rökning borde va bättre än de jag har... känns som jag inte behöver webern då..

Tips på pellets grill?

Kolla på grillhouse.se dom har pelletsgrillar. Själv har jag weber smokefire och det blir grymt gott. Det är inga billiga saker direkt och pellets är med dyrt som fan. Värmen kan vara lite ojämn,i min är det så men jag änvänder den uteslutande till grillning/rökning på låga temperaturer så det märks inte direkt och det kan vara bra om man behöver flytta runt lite. Hur Traeger eller green mountain pelletsgrillar är vet jag inte. Men en pelletsgrill drar man (inte jag ialla fall) inte i gång för ett par korvar eller burgare direkt. Lycka till med ditt köp. Du kommer nog inte ångra dig vad du än väljer.



#4137

Postad 12 mars 2022 - 10:08

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa ny grill, har en weber klot delux och en landmann triton gasol. Båda har sin funktion, men kollar på en pellets grill. Enkelheten vid lång grillning och rökning borde va bättre än de jag har... känns som jag inte behöver webern då..

Tips på pellets grill?

 

Hej

Nu har jag precis packat upp min och kört en gång. Så jag kan väl egentligen inte ge så bra råd, men jag gick igenom hela processen med att välja. Så jag kan väl beskriva hur jag tänkte. Först så kändes en Off-set smoker lite för stort steg för en nybörjare att hoppa på. Jag gick lite mer på bekvämligheten, för jag ville ju kunna röka kött. Så genom timmar och åter timmar på Youtube så började jag få en bild på vad man kan göra och vad man kan förvänta sig och vilka egenskaper som finns. 

Det som avgjorde mitt val var bland annat hur tjock materialet i grillen är, gärna dubbla lager. Detta för att isolera bättre, så värmen håller sig jämnare. Gärna en list runt locket så att den sluter tätt när man stänger locket.

Jag ville ha stor spridning på temperaturen, vill gärna ha möjligheten att bryna på köttbitarna. Så att kunna öppna upp så man kan lägga köttet precis ovanför elden är väldigt viktigt - då kan man använda den som en ren grill också.

En app är ju alltid trevligt, men viktigare är att kontrollenheten kan ordna jämn temperatur (jag är helt okej med att temperaturen fluktuerar upp och ner från inställd temp med 20 - 40 grader) samt att du kan koppla in termometrar för att hålla koll på köttet.

En funktion som jag kände var viktig, var att det följde med ett stekbord, så man kan köra smashed burgers. Fullt medveten om att man kan köpa en lös till.

Hur stor behöver den vara?

Vilken typ av grillgaller spelade roll. Vad är lättast att hålla rent.

 

Så efter en massa informationssökande tillsammans med riktigt bra rabatt över julen, så slog jag till på en Louisiana Grills Founders Legacy 800. Just möjligheten att öppna upp med en spak och kunna grilla över öppen eld sålde mig. Rostfritt stål tycker jag lämpar sig väl för att få en bra isolerad smoker. Men den är tung, 120 kilo plus. Jag har ju som sagt enbart bränt in den och provat grilla lite korv samt röka lite fläskkarré i skivor. Väldigt varmt att grilla över eld, gick lite för fort för mig första gången. Röka köttet på 110 grader i ungefär 90 minuter blev däremot en riktig smakupplevelse, rökt kött är snudd på magiskt. Det blir en ytterligare dimension av smak. Ser verkligen fram emot sommaren och de köttdetaljer jag ska göra. I dag blir det en hel entrecote. Får återkomma hur det blev samt hur meckigt det är att göra rent grillen efter användning. 

 

Bifogad fil  Lousiana Grills.jpg   141,9K   3 Antal nerladdningar     



#4138

Postad 12 mars 2022 - 12:13

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Hej

Nu har jag precis packat upp min och kört en gång. Så jag kan väl egentligen inte ge så bra råd, men jag gick igenom hela processen med att välja. Så jag kan väl beskriva hur jag tänkte. Först så kändes en Off-set smoker lite för stort steg för en nybörjare att hoppa på. Jag gick lite mer på bekvämligheten, för jag ville ju kunna röka kött. Så genom timmar och åter timmar på Youtube så började jag få en bild på vad man kan göra och vad man kan förvänta sig och vilka egenskaper som finns. 

Det som avgjorde mitt val var bland annat hur tjock materialet i grillen är, gärna dubbla lager. Detta för att isolera bättre, så värmen håller sig jämnare. Gärna en list runt locket så att den sluter tätt när man stänger locket.

Jag ville ha stor spridning på temperaturen, vill gärna ha möjligheten att bryna på köttbitarna. Så att kunna öppna upp så man kan lägga köttet precis ovanför elden är väldigt viktigt - då kan man använda den som en ren grill också.

En app är ju alltid trevligt, men viktigare är att kontrollenheten kan ordna jämn temperatur (jag är helt okej med att temperaturen fluktuerar upp och ner från inställd temp med 20 - 40 grader) samt att du kan koppla in termometrar för att hålla koll på köttet.

En funktion som jag kände var viktig, var att det följde med ett stekbord, så man kan köra smashed burgers. Fullt medveten om att man kan köpa en lös till.

Hur stor behöver den vara?

Vilken typ av grillgaller spelade roll. Vad är lättast att hålla rent.

 

Så efter en massa informationssökande tillsammans med riktigt bra rabatt över julen, så slog jag till på en Louisiana Grills Founders Legacy 800. Just möjligheten att öppna upp med en spak och kunna grilla över öppen eld sålde mig. Rostfritt stål tycker jag lämpar sig väl för att få en bra isolerad smoker. Men den är tung, 120 kilo plus. Jag har ju som sagt enbart bränt in den och provat grilla lite korv samt röka lite fläskkarré i skivor. Väldigt varmt att grilla över eld, gick lite för fort för mig första gången. Röka köttet på 110 grader i ungefär 90 minuter blev däremot en riktig smakupplevelse, rökt kött är snudd på magiskt. Det blir en ytterligare dimension av smak. Ser verkligen fram emot sommaren och de köttdetaljer jag ska göra. I dag blir det en hel entrecote. Får återkomma hur det blev samt hur meckigt det är att göra rent grillen efter användning. 

 

attachicon.gifLousiana Grills.jpg     

Det är väl lite av ett aber det där med rengörningen,det blir en del aska som man bör ta väck annars blåser den runt. Smokefiren har likt webers gasolgrillar sk.flavor bars och dom blir fulla av flott och fett med tiden så dom bör man rengöra emellanåt.En annan sak är att tömma pelletsbehållaren efter grillning speciellt om det är regnigt och blött för pelletsen suger åt sig fukt oavsett om skyddspressening eller inte och då kan det bli rena cementen i mataren. 
Jag har folieform med vatten i botten på smokern för att hålla lite fukt under slow/rökning. Men som sagt,hur andra smokers funkar vet jag inte.



#4139

Postad 12 mars 2022 - 12:25

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Tack för alla svar, ska läsa på lite mer men det lutar mot en Broil King Crown Pellet 500. Angående pellets så är dom ganska dyr, funkar Flameup Bok pellets från amazon?

#4140

Postad 12 mars 2022 - 12:51

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Tack för alla svar, ska läsa på lite mer men det lutar mot en Broil King Crown Pellet 500. Angående pellets så är dom ganska dyr, funkar Flameup Bok pellets från amazon?

Ja,köpte en 15 kg förra året,funkar utmärkt. Det är tråkigt att det är dyrt med pelletsen man bör ha lite olika ”smaker” beroende på vad som ska rökas. Köpte en säck jack daniels från grillhouse häromveckan och körde ett par babyback ribs 👌👌😋😋



#4141

Postad 15 mars 2022 - 21:37

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Har kollat pellets grill på Youtube, finns inte så mycket om broil king crown utan mer om rega som kostar över 20k. Men den verkar bra utifrån priset. Hade gärna haft en weber men deras ex6 får så dåliga betyg, även v2.

Man har sett massa videos folk som röker brisket och racks, det vill jag göra. Men vart köper man det billigt, eller är det "dyr mat".

"Askungen" sa att man grillar inte hamburgare på den, hur mycket kostar pellets jämfört med kol och gas per timme?

#4142

Postad 16 mars 2022 - 05:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Har kollat pellets grill på Youtube, finns inte så mycket om broil king crown utan mer om rega som kostar över 20k. Men den verkar bra utifrån priset. Hade gärna haft en weber men deras ex6 får så dåliga betyg, även v2.

Man har sett massa videos folk som röker brisket och racks, det vill jag göra. Men vart köper man det billigt, eller är det "dyr mat".

"Askungen" sa att man grillar inte hamburgare på den, hur mycket kostar pellets jämfört med kol och gas per timme?

 

Oftast är bringa i butik för klen för att kunna rökas rätt.
Hos slaktare kan man dock beställa :)
Och hamburgare blir magiska i en rök.
Först låter jag dom ligga i röken tills dom når 40° sen griljerar jag dom på öppen låga.

Och sen jag började med vedeldat så står pelletsgrillen oanvänd, Just saying ;)



#4143

Postad 16 mars 2022 - 08:42

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Enligt mig ska man hålla sig långt ifrån Landmann om man bryr sig det minsta om byggkvalitet eller problemfri momtering.

 

Skandinaviska Landmann har ju kursat, men dom kanske har andra kanaler?



#4144

Postad 16 mars 2022 - 09:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ingen aning, men lika bra är väl det enligt min minst sagt dåliga erfarenhet av dom.



#4145

Postad 16 mars 2022 - 14:53

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Beställde crown 500 igår men ångrade mig idag..Ny grill ska jag ha så det blir en Kamado Sumo Maxi, fick dock inte råd med rotisserie till den, men vilken vändning :)

Redigerat av Jpo, 16 mars 2022 - 14:54.


#4146

Postad 18 mars 2022 - 06:54

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Skandinaviska Landmann har ju kursat, men dom kanske har andra kanaler?

Kan ju ha startats ett nytt bolag också, men som redan sagts, stay away.

#4147

Postad 18 mars 2022 - 09:20

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Tror bara det är Landmann Skandinavia AB som är försatt i konkurs men det tyska benet (huvudägarna) finns kvar.

Är lite synd att bolag går på detta sätt, min uppfattning är att de var inte skit en gång i tiden men man ville väl spara in pengar och gick ner sig allt mera. Såg en kortsiktig vinst och reklamationerna äter upp en efteråt skulle jag gissa. Nu gör man säkert en omorganisation för att rädda skiten

#4148

Postad 18 mars 2022 - 09:40

NisseT1
  • NisseT1
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Vad jag vet så var det hela bolaget som kursade. Även moderbolaget.

#4149

Postad 18 mars 2022 - 17:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Tror bara det är Landmann Skandinavia AB som är försatt i konkurs men det tyska benet (huvudägarna) finns kvar.

Är lite synd att bolag går på detta sätt, min uppfattning är att de var inte skit en gång i tiden men man ville väl spara in pengar och gick ner sig allt mera. Såg en kortsiktig vinst och reklamationerna äter upp en efteråt skulle jag gissa. Nu gör man säkert en omorganisation för att rädda skiten


Vad jag vet så har det väl alltid varit skräp?
Eller iaf mycket länge .
De jag vet som haft Landmann är väl minst 10 år sen iaf ..

#4150

Postad 18 mars 2022 - 18:50

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Jag har en landmann triton som stått på balkongen åretrunt i 3år, det enda jag bytt är värmefördelarna som rostade sönder, annars är jag nöjd med min gasolgrill.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.