Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - Högtalare för stereo upp till 5000

639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Studio 230 (Surroundhögtalare) 1 8 (2) Inga priser

#51

Postad 23 november 2009 - 16:31

Axelfyr
  • Axelfyr
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Då tror jag du ska köpa dig en Logitech kombination av något slag. Svårt att se hur man skulle kunna få tag i ett hyfsat 2.1 system av hifi komponenter för den summan.

Min kompis har logitech, men deras högtalare är verkligen sämst, låter för jävligt :(
Vad tror ni om det här?
http://www.fynda.se/...php?prodid=3824
http://www.fynda.se/....php?prodid=486

#52

Postad 23 november 2009 - 16:36

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Det där är helt klart bättre än Logitech-systemen.. Dock är just de där högtalarna avsedda som surroundhögtalare i hembiosystem (inte för att det spelar nån roll, antagligen..).

Om du kan tänka dig golvare så är http://www.fynda.se/...php?prodid=3579 ett bättre val.

#53

Postad 23 november 2009 - 16:53

Axelfyr
  • Axelfyr
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Det där är helt klart bättre än Logitech-systemen.. Dock är just de där högtalarna avsedda som surroundhögtalare i hembiosystem (inte för att det spelar nån roll, antagligen..).

Om du kan tänka dig golvare så är http://www.fynda.se/...php?prodid=3579 ett bättre val.

Har inga problem med golvare, bara att jag kan Max Kosta på mig 3000, och med dom så hamnar jag på ca 5000 inkl sub.

#54

Postad 23 november 2009 - 17:02

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Jo men min poäng är att du knappast behöver en subwoofer till de högtalarna. De spelar bra och mycket rejäl bas i sig själva. Det enda du uppnår med ett subwoofer i den prisklassen är sämre integrerad bas och säkert även sämre kvalitet på basen än i M-65. Visserligen går en subwoofer djupare men om du som jag uppfattade det främst vill ha högtalarna till musik så är golvhögtalare helt klart bättre än stativare + subwoofer. Den mesta musik har inte så djup bas ändå.

#55

Postad 23 november 2009 - 17:08

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
håller med sebbe där, ett par golvare kan ge bättre bas än en billig sub, speciellt när det gäller musik. djupbas runt 20 Hz främst upplevs i filmer. jag själv klarar mig bra till bastung musik med mina stativare som går ner till runt 40-50 Hz, men till film hade jag gärna haft en sub

mvh

#56

Postad 23 november 2009 - 17:11

Axelfyr
  • Axelfyr
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tack :( Jag har en sub till min hembio, den kanske jag kan använda, om jag tycker det behövs. Tror du min reciver klarar av att driva dom högtalarna? Det är en Onkyo HT-R340.

#57

Postad 23 november 2009 - 17:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
TDL RTL 3 och 2 st Sub Nova (som du bör kunna pruta ner till 2' jämnt) håller din budget och ger ett vettigt ljud.

Men har du en vettig stärk får du väl mer bas med ett par RC-L.

Eller varför inte AP Blue Diamond? Fast du kan ju köpa v1 för 3-4'. Då får du både högtalare och subbas i samma paket.

Finns massor av annat beg. :(

#58

Postad 23 november 2009 - 17:54

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Jag klarar mig inte utan stödet från mina basmoduler när jag lyssnar på musik. Då går mina toppar ändå under 35 Hz.

Edit: Eller, "klarar" mig gör jag ju, men jag vill verkligen inte!

Redigerat av shifts, 23 november 2009 - 17:55.


#59

Postad 23 november 2009 - 18:01

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
näe, men vad har du då för basmoduler? det är ju rätt liten budget vi pratar om nu, så skulle du verkligen hellre satsa på en billig sub än ett par golvare som går relativt djupt?

mvh

#60

Postad 23 november 2009 - 18:09

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Tack B) Jag har en sub till min hembio, den kanske jag kan använda, om jag tycker det behövs. Tror du min reciver klarar av att driva dom högtalarna? Det är en Onkyo HT-R340.

hifisnubben har en bra poäng i att begagnat ofta är mycket prisvärt. De ljudsystem jag har nu är inköpta begagnade.

Om du vill köra på M-65 så kan de drivas av i princip vad som helst då de har hög känslighet. Drev mina M-85 med en t-amp på 2x15 W ett tag och de spelade riktigt högt med det lilla..

#61

Postad 23 november 2009 - 20:39

Axelfyr
  • Axelfyr
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Nu när jag kom på att jag redan har en sub, så varför inte köpa ett par golvisar för 3k och använda min sub som jag har B)
Tror ni dom här: http://www.fynda.se/...php?prodid=3190 kommer ge bättre bas i alla volymer (anpassad för techno/tance/house osv.) än http://www.fynda.se/...php?prodid=3579 ?

Jag kom att tänka på en sak, jag tror inte min reciver kommer kunna ha både sourrond högtalarna till min hembio och dom nya till datorn och musik samtidigt. Så här ser det ut på baksidan av recivern, det röda inringade är upptaget och det gröna inringade är sladdarna till subben jag hade tänkt att använda (länk pga stor bild) :
http://img297.images...56a52d58183.jpg

Redigerat av Axelfyr, 23 november 2009 - 21:53.


#62

Postad 24 november 2009 - 11:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Om du vill köra på M-65 så kan de drivas av i princip vad som helst då de har hög känslighet. Drev mina M-85 med en t-amp på 2x15 W ett tag och de spelade riktigt högt med det lilla..

Helt rätt. M65 är lättdriven. Det var även därför jag föreslog tdl i mott beg-förslag. Åxå en realtivt lättdriven högtalare. (Dock inte lika lätt som m65)
AP Blue d är ju åxå relativt snäll med sina aktiva basar.

#63

Postad 24 november 2009 - 11:47

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag kom att tänka på en sak, jag tror inte min reciver kommer kunna ha både sourrond högtalarna till min hembio och dom nya till datorn och musik samtidigt. Så här ser det ut på baksidan av recivern, det röda inringade är upptaget och det gröna inringade är sladdarna till subben jag hade tänkt att använda (länk pga stor bild) :
http://img297.images...56a52d58183.jpg

Det är nog tänkt att man ska koppla in antingen "surround-delen" eller B-delen en i taget vilket man kan välja på framsidan av receivern. Dock så vet jag inte hur det blir med subwoofern då du kör på B, antagligen ingen subwoofer då..

Nu när jag kom på att jag redan har en sub, så varför inte köpa ett par golvisar för 3k och använda min sub som jag har B)
Tror ni dom här: http://www.fynda.se/...php?prodid=3190 kommer ge bättre bas i alla volymer (anpassad för techno/tance/house osv.) än http://www.fynda.se/...php?prodid=3579 ?

Tror det är ungefär samma mängd bas. Vad gäller kvaliteten ("hur bra") så är jag inte säker men antagligen bjudet M-65 på högre kvalitet. Det jag vet från egen erfarenhet är att M-65 låter mycket bättre i övrigt än vad Dynamite gör =) Det enda som talar för Dynamite då är väl förmågan att spela högre. Det beror ju helt på hur högt man vill spela..

#64

Postad 24 november 2009 - 16:09

Axelfyr
  • Axelfyr
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Då blir det nog M-65, brukar inte spela så högt ;) Vilken av sektionerna man vill spela väljer man som du sa på framsidan, En A knapp och en B knapp. Det jag tänkte var om det skulle gå att ha en sub inkopplad till Stero sektionen, men verkar inte som det.

#65

Postad 24 november 2009 - 20:48

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Nä det går nog inte men om du har en aktiv subwoofer så kanske du kan koppla högtalarna genom subben istället. Detta går på vissa. Man kopplar alltså från receiver till subwoofer och en från subwoofer till högtalarna. Fast som sagt så tror jag knappast du kommer sakna sub med M-65 eller de flesta andra golvhögtalare heller.

PS. M-65 är ett mycket bra alternativ om du tvunget ska ha nya burkar men jag tycker också du ska kika på begagnat om du vill ha ngt som låter betydligt bättre till samma peng =) Begagnad hifi är billig.

Redigerat av Se_BBB_e, 24 november 2009 - 20:57.


#66

Postad 24 november 2009 - 22:35

Axelfyr
  • Axelfyr
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Det är absolut inte tvunget med nytt ;) Förslag på begangnade högtalare? Bor i Kalmar ;)

#67

Postad 25 november 2009 - 12:37

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Nä det går nog inte men om du har en aktiv subwoofer så kanske du kan koppla högtalarna genom subben istället. Detta går på vissa. Man kopplar alltså från receiver till subwoofer och en från subwoofer till högtalarna.

Problemet är bara att de flesta då gör att du går via subbens delningsfilter och alltså filtrerar bort basen från högtalarna. Med en sådan koppling tycker jag man ska hålla sig till stativare istället.

#68

Postad 27 november 2009 - 10:41

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Jo, förvisso, men det förutsätter ju att han faktiskt tycker att basen i golvarna inte är tillräcklig, vilket jag tror han kommer göra.. De allra flesta golvare har ju tillräcklig basåtergivning iaf för musikreproduktion.

Sen kan man ju sätta ganska låg delningsfrekvens på många subbar, typ 40-50 Hz.

#69

Postad 27 november 2009 - 23:58

Axelfyr
  • Axelfyr
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Nu är jag osäker igen, crap. M-65 eller Dynamite 8? Vilken ger bäst bas på låga volymer? På höga måste det vara Dynamite. MIn tolkning av högtalarna:
M-65: Bra ljud (för pengen) och bra bas på normal volym.
Dynamite: Party lådan. Hyffsat ljud, bättre ljud när man höjer volymen, och basen är bäst när man spelar ganska högt men inte så bra på låga volymer.

Stämmer detta?

#70

Postad 29 november 2009 - 14:02

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
För att sammanfatta min egen uppfattning av högtalarna (lyssnade på dem sida vida sida hos Fynda för ett tag sen):

Basen är ganska likvärdig. Ingen större skillnad här. Ungefär samma mängd bas och ungefär samma karaktär på basen. Dynamite lät instängt jämfört med M-65 så överlag tyckte jag M-65 var betydligt bättre (osäker på hur mycket Fyndas rum påverkade). M-65 har dock mindre element så på det hela taget klarar den inte lika höga ljudtryck som Dynamite gör.

#71

Postad 01 december 2009 - 17:57

Axelfyr
  • Axelfyr
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

För att sammanfatta min egen uppfattning av högtalarna (lyssnade på dem sida vida sida hos Fynda för ett tag sen):

Basen är ganska likvärdig. Ingen större skillnad här. Ungefär samma mängd bas och ungefär samma karaktär på basen. Dynamite lät instängt jämfört med M-65 så överlag tyckte jag M-65 var betydligt bättre (osäker på hur mycket Fyndas rum påverkade). M-65 har dock mindre element så på det hela taget klarar den inte lika höga ljudtryck som Dynamite gör.

Tack igen :P Nu blir det till att beställa M-65!

#72

Postad 01 december 2009 - 19:19

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Tack igen ;) Nu blir det till att beställa M-65!


Du blir nog nöjd!

Köpte ett Dynavoice M-65 5.0 paket i helgen för 1900. Mycket nöjd, sitter och lyssnar nu och saknar inget. Basen finns så det räcker och blir över, kan dunka på med min hiphop utan att känna att det saknas något. Har inga planer på sub så länge jag bara lyssnar på musik.
Kör med 2 baspluggar i (inga i=grötigt, alla i=i stort sett ingen bas) och X-Change på 0db.
Treble och Bass står på 0 på förstärkaren (till hiphop så är det +2). Väldigt välljudande högtalare för liten peng.

#73

Postad 01 december 2009 - 22:42

Axelfyr
  • Axelfyr
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Du blir nog nöjd!

Köpte ett Dynavoice M-65 5.0 paket i helgen för 1900. Mycket nöjd, sitter och lyssnar nu och saknar inget. Basen finns så det räcker och blir över, kan dunka på med min hiphop utan att känna att det saknas något. Har inga planer på sub så länge jag bara lyssnar på musik.
Kör med 2 baspluggar i (inga i=grötigt, alla i=i stort sett ingen bas) och X-Change på 0db.
Treble och Bass står på 0 på förstärkaren (till hiphop så är det +2). Väldigt välljudande högtalare för liten peng.

Låter bra ;) Måste fråga, du är på sweclockers också va? heter Zatyrax där :)

#74

Postad 02 december 2009 - 09:48

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Låter bra ;) Måste fråga, du är på sweclockers också va? heter Zatyrax där :)


Jo, jag finns även på Sweclockers. Nickar samma där och min avatar är en kamel med glasögon typ.

OnT: Min far är avundsjuk på mina M-65 och även så har han ett par Olle Mirsch OM-61 (i kanonskick). Personligen tycker jag att mina M-65 är lite roligare, fast OM-61 kanske har aningen finare ljud. Fast kan bero på att jag kör ljud från dator med integrerat ljudkort och taskig kabel.

#75

Postad 13 december 2009 - 21:58

wigtor
  • wigtor
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Tjena.

Någon som vet om några bra inbyggnads högtalare för ca 3000kr?
Ska främst ha dom till att spela och musik, då dom ska ersätta mina datorhögtalare som nu står vid teven.
Letar alltså efter ett par högtalare med hyfsad bas fastän dom ska vara inbyggda.

Har kollat på lite olika bland annat på ett par b&w:

och några canton:



Någon som har några andra förslag?
Någon som testat någon av dom ovan?
Eller är det helt fel att köpa inbyggda med tanke på prisvärdhet?

Har hifiklubben i staden så b&w högtalarna kanske jag ska kunna testa.

Redigerat av wigtor, 13 december 2009 - 22:19.


#76

Postad 14 december 2009 - 23:10

Dodds
  • Dodds
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Jag har börjat fundera på att byta ut golvarna då ändrade rumsförhållande har blivit aktuella igen. Om rummet i fråga är runt 10-15kvm, då bör väl stativare göra sig bäst?
Har funderat lite på det där angående bas. I sådana små utrymmen, hur nödvändig blir en baslåda? De 6" som sitter i högtalarna bör ju kunna producera tillräckligt, men bror antagligen på hur 'bas-kåt' man är.Högtalarnas syfte är främst att lyssna på musik någorlunda korrekt men med bra pondus, vilket jag inte kan göra nu med mina golvare. Där är just nu bara en hel del bas. 11kvm rum gör inga Cerwin Vega rätt alls... :(
Slutsteg jag tänkte använda är en gammal Technics SE-A5 så den fixar väl de flesta stativare.
Självklart kan jag tänka mig golvare med, vill däremot inte riskera hamna i samma situation som nu. ;)

#77

Postad 02 januari 2010 - 17:33

Unregisteredb282c092
  • Unregisteredb282c092
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Mgr f series Kit GX-15 MKII 15 på Ljudia med 700w, 4ohm och man bygger ihop dem själv, men material och skruvar går på ca 700. så priset landar på 3400kr

Ljudia

Redigerat av Unregisteredb282c092, 02 januari 2010 - 17:34.


#78

Postad 05 januari 2010 - 22:19

Nigel
  • Nigel
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Är det ens värt att köpa ett par B&W DM685 om förstärkaren jag har är en Yamaha RX-V450?
Jag menar om den ens orkar driva dom.
Jag har tänkt att uppgradera förstärkare så småningom men lär bli en del i taget.

Kanske t.o.m. "uppgraderar" förstärkaren med att köpa en gammal snygg 70tals receiver. Hur skulle det funka måntro?

Just nu har jag ett par Proson Conquest 66 eller vad de nu heter och jag är riktigt trött på både golvare och ljudet från dom.

Har lyssnat på DM685 och gillade det men det var säkerligen med en mycket dyrare förstärkare på hifiklubben.

Tack.

#79

Postad 11 januari 2010 - 14:44

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Har en budget på 5000kr till golvhögtalare.
Kan inte bestämma mig över dessa:
https://www.prisjakt...349030#rparams=
https://www.prisjakt...ukt.php?p=20741
https://www.prisjakt...kt.php?p=348503
https://www.prisjakt...kt.php?p=412738
https://www.prisjakt...kt.php?p=454208
http://www.fynda.se/...php?prodid=3252
https://www.prisjakt...ukt.php?p=15650

Blev ett par, men då jag är ny inom området och sitter nuvarande med Dynavoice F6 (som jag för övrigt älskar) så får ni ha förståelse. Jag är ute efter något som spelar riktigt rent. Djupbas och bas allmänt är inte lika viktigt då jag låter subwoofern ta hand om det.

#80

Postad 15 januari 2010 - 22:51

Unregisterede25627d9
  • Unregisterede25627d9
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Om runt två veckor blir det högtalarköp, och det är någon av dessa tre pjäser som mest troligt kommer att pryda mina stativ. Skulle dock bara lite kort vilja fråga er användare vad ni har för erfarenheter kring dessa.







De skall användas som frontar i ett stereosystem så inga oklarheter råder kring det även om det postas i en stereotråd. Nåväl, några kommentarer på vilka som är de skönaste lirarna? För tillfället lutar det mot Tangenten, har lyssnat på dem två gånger men har bara smålyssnat på de andra två alternativen.

#81

Postad 15 januari 2010 - 23:03

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
@PureBlue: M-65 spelar inte så djupt.

#82

Postad 27 januari 2010 - 13:27

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

Om runt två veckor blir det högtalarköp, och det är någon av dessa tre pjäser som mest troligt kommer att pryda mina stativ. Skulle dock bara lite kort vilja fråga er användare vad ni har för erfarenheter kring dessa.







De skall användas som frontar i ett stereosystem så inga oklarheter råder kring det även om det postas i en stereotråd. Nåväl, några kommentarer på vilka som är de skönaste lirarna? För tillfället lutar det mot Tangenten, har lyssnat på dem två gånger men har bara smålyssnat på de andra två alternativen.


Har inte hört någon av de där, men däremot lite dyrare modeller från monitor audio och canton. Vad jag tyckte var att monitor audio hade en rätt mörk ton, nästan lite basboostad. Canton å andra sidan hade ett öppet ljusare ljud men lite väl vass diskant för min smak (är väldigt känslig för sånt). Tangent har jag inte hört själv men vet att några tycker om dem medans andra tycker de är designhögtalare som inte presterar för sitt pris.

Mvh

#83

Postad 30 januari 2010 - 13:34

Unregisterede25627d9
  • Unregisterede25627d9
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Köpte mig ett par vita Tangent Clarity 4:or igår efter att ha jämför dem mot ett par ALR/Jordan samt ett par Wharfedale i nästan en timme. Är sanslöst nöjd redan nu, spelas in just vid detta tillfälle och redan ur kartong lät faktiskt övervägande bra, förmodar att det bara kommer att bli bättre tillslut :D. Jag bryr mig inte så mycket om hur saker och ting ser ut när det kommer till ljudprylar, men dessa pjäser är riktigt fräsiga faktiskt ^_^.

#84

Postad 12 februari 2010 - 09:51

Unregistered65d26440
  • Unregistered65d26440
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
För dom som gillar Polk Audio med ringradiatordiskant så kan jag tipsa om att stativarna Lsi 7 och Lsi 9 är rejält prissänkta hos netonnet. Lsi 9 från 6990 till 3990. Jag har dock inte lyssnat på dom själv! Än ... beställde ett par Lsi 9 idag.

Edit: Har haft dom nu några dagar och är grymt nöjd. Otroligt snygga och välljudande. Nu är dom dock slutsålda ...


Redigerat av Unregistered65d26440, 20 februari 2010 - 09:48.


#85

Postad 21 februari 2010 - 19:28

Axelfyr
  • Axelfyr
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande inte köpt högtalare, har blivit lite för många andra impulsköp :( Men nu har jag läge att köpa. Och då är frågan: Proson Twin 2010 SA, är det något att ha? Kan köpa ett par sånna för 2,4. Eller ska jag satsa på Dynavoice?

#86

Postad 27 februari 2010 - 20:32

indyingdays
  • indyingdays
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Kanske bättre lycka här än i min tråd :P

Just nu så kör jag på Logitech X-540 (info) genom datorn.
Jag har dock kommit fram till att 5.1 inte passar mitt rum och mina behov och jag vill satsa på bättre stereo-högtalare istället. Har bestämt mig för att köra på två rejäla golvhögtalare + förstärkare. Jag ska inte koppla högtalarna till datorn längre, utan TVn och 360:t och köra musik och film därigenom.
Jag vet inte så mycket om golvhögtalare så behöver lite rådgivning. En basic fråga om golvhögtalare till att börja med: kolla på t.ex de här och de här. Det är några typiska högtalare jag har tittat på. Min undran: Har dessa både bas och diskant? Så om jag kör på bara dessa kan jag få bra ljud och bra bas? Kommer jag få bättre bas och ljud än med Logitech X-540 jag kör på nu?

Jag lyssnar ofta på hardstyle osv. så bas är viktigt för mig, precis som ljudkvalitéten.

Här är en bild över rummet, de röda X-markeringarna är där högtalarna ska stå:
Postad bild
På byrån ska förstärkaren och Xboxet stå och på väggen ovanför ska TVn hänga.

Jag behöver alltså hjälp med att hitta ett par bra högtalare.

Budgeten för högtalare + förstärkare ligger på ca. 5-6000 Kr.

Hoppas någon kan hjälpa mig =)

// Jocke

#87

Postad 06 mars 2010 - 22:13

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Mgr f series Kit GX-15 MKII 15 på Ljudia med 700w, 4ohm och man bygger ihop dem själv, men material och skruvar går på ca 700. så priset landar på 3400kr

Ljudia

Brukar vara helt emot MGR men till det priset (1995kr/par + frakt) är dem prisvärdiga partykolosser. MDF lär hamna på 500kr i kostnad med 2st 16x1220x2440mm skivor (269kr/st Beijers)

#88

Postad 07 mars 2010 - 16:37

Tångring
  • Tångring
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Tjena undrar vilka av dessa två ni tycker är bäst och mest prisvärda:)
Det som dom ska användas till är att ha på mitt dator bord idag har jag bara ett par golv högtalare och skulle nu köpa mig ett par frontar några utav dessa hade jag tänkt mig men om ni vet några andra som är bättre för unge fär samma pris klass kanske ni kan tipsa
tack sam för svar!

http://www.fynda.se/...php?prodid=3833
http://www.fynda.se/...php?prodid=1518

#89

Postad 09 mars 2010 - 02:09

Vespers
  • Vespers
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej allesammans,

jag letar också efter ett par prisvärda högtalare till min förstärkare Technics SU-V55A. Kan sträcka mig upp till 2500:- och de ska ändå vara rätt mobila då jag bor i ett mindre rum med rätt lite plats. Ska mest använda dem för att lyssna på musik och se på filmer via datorn samt någon enstaka hemmafest.

Jag har heller verkligen ingen koll på detta. Vet ingenting om vilka högtalare som funkar till vilken förstärkare eller vad man ska leta efter gällande högtalare. Är det bättre att köpa nytt än begagnat? Ska man beställa hemifrån eller från utlandet? Vilken sida är bäst att beställa ifrån?

Som ni ser är det många frågor så skulle vara er evigt tacksam för alla svar.

Med vänliga hälsningar
Vespers

P.S. Funderar på dessa men de är lite för stora: http://www.fynda.se/...php?prodid=3578 Hur mycket inverkar storleken på prestandan? Är det stor skillnad skulle det kunna kanske gå med dem. D.S.

Redigerat av Vespers, 09 mars 2010 - 02:19.


#90

Postad 14 mars 2010 - 00:56

Bahuba
  • Bahuba
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag var och lystnade på ett par Audio Pro Mondial M.3 kostar runt 2500kr. Blev väldigt glatt överraskad över vilken ljud de levererar. Jag var och kolla baslådorna som stog på golvet för att se vilken som hjälpet till. men alla var avslagna... Dom duger gott till vanligt musiklysnande, men till film vill man nog ha en bank och bom låda. När ekonomin tillåter kommer det mest troligen bli ett par M.3 och en S.3 :a av samma tillverkare.

#91

Postad 16 mars 2010 - 21:46

niz
  • niz
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Finns det några golvare som inte är så djupa men ändå med ok bas? (vill ej ha sub)
Dom flesta verkar ligga runt 30cm djup, vore najs att hitta ett par närmare 20cm djup?

#92

Postad 27 mars 2010 - 21:45

Naikon
  • Naikon
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Ska köpa nytt stereo-paket med två golvhögtalare samt förstärkare. Kan lägga runt 5000 sammanlagt, och kollar på högtalare för runt 3000, och förstärkare för runt 2500. Vad kan ni rekommendera? Har kollat på dessa
http://fynda.se/show...php?prodid=3579
http://fynda.se/show...php?prodid=2428
http://fynda.se/show...php?prodid=1539
http://fynda.se/show...php?prodid=3773

Just nu verkar det som att QLN ligger bäst till. Vet ingenting om dem, men de är ju rejält prissänkta, och verkar vara bra. Annars kan jag tänka mig att Dynavoice DF-6 är riktigt bra också, men är de värda en tusenlapp extra?

/Naikon

Redigerat av Naikon, 27 mars 2010 - 21:47.


#93

Postad 27 mars 2010 - 22:22

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Naikon, bygg en The Metronome. Googla lite, jag ska själv göra det snart :P

Edit: Med Fostex FE126En inköpta på Europe-Audio.

Redigerat av Ala_95, 27 mars 2010 - 22:22.


#94

Postad 27 mars 2010 - 22:25

Naikon
  • Naikon
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Naikon, bygg en The Metronome. Googla lite, jag ska själv göra det snart :P

Edit: Med Fostex FE126En inköpta på Europe-Audio.


Oj, nej jag ska inte bygga något, allt ska köpas färdigt.

Jag är bara en oerfaren tonåring som vill ha bra ljud :)

#95

Postad 27 mars 2010 - 22:29

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Jag också :P

#96

Postad 28 mars 2010 - 15:26

Naikon
  • Naikon
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Ska köpa nytt stereo-paket med två golvhögtalare samt förstärkare. Kan lägga runt 5000 sammanlagt, och kollar på högtalare för runt 3000, och förstärkare för runt 2500. Vad kan ni rekommendera? Har kollat på dessa
http://fynda.se/show...php?prodid=3579
http://fynda.se/show...php?prodid=2428
http://fynda.se/show...php?prodid=1539
http://fynda.se/show...php?prodid=3773

Just nu verkar det som att QLN ligger bäst till. Vet ingenting om dem, men de är ju rejält prissänkta, och verkar vara bra. Annars kan jag tänka mig att Dynavoice DF-6 är riktigt bra också, men är de värda en tusenlapp extra?

/Naikon



Bump!

#97

Postad 01 april 2010 - 00:11

CedricN
  • CedricN
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Halloj!

Håller på att plocka ihop ett snikkit för att ha ute på vår inredda inglasade balkong. Nu behövs då förutom sommarkvällar ett set högtalare. Hade tänkt absolut snikigaste lösningarna, med andra ord kommer förstärkaren bli en t-amp av något slag. Men vad ska dom ha för högtalare, har lite dålig koll på detta segment, hoppas ni kan hjälpa till. Priset på högtalarna ska ligga på dryga tusingen, vad kan då vara lämligt? Föredrar finkänslighet och detalj före "tryck", det gör nog grannarna också :D Ett stort problem är att dom flesta högtalare i denna prisklass är väldigt fula, vilket rimmar illa med vår stiliga balkong men sprayburken kan ju enkelt
fixa fejkörsbärslaminat ;) Golvare får tyvärr inte plats, små högtalare premieras.

Har kollat på

Audio pro:

level 03, går dessa köra separat eller kommer dom låta tamt utan sub? Verkar lättdrivna vilket nog är tacksamt för t-ampen
evo 10 dc , snygga men lite över budget

Dynavoice:
s6 verkar ju rätt poppis, klarar dom sig bra på egen hand? Dom har ju flera andra i sortinmentet, vilka är vettiga i en sån här uppsättning tror ni? s5, s4ex?

Vad ska jag mer titta på för märken ?

Tacksam för all hjälp jag kan få !!

Redigerat av CedricN, 01 april 2010 - 00:18.


#98

Postad 07 april 2010 - 16:31

Unregistered71397818
  • Unregistered71397818
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jag köpte ett par Wharfedale Diamond 9.1 när jag var i england nyligen. Jag ville ha något litet och prisvärt som kunde fylla mitt lilla rum med musik. Grymt nöjd med dem, speciellt när jag endast betalat 99 pund (1200kr ungefär) för dem. De är lätt värda de 2000kr som de kostar i Sverige. Mycket nöjd och rekommenderas varmt! Så om du har ett litet rum och en liten budget så tycker jag att de här är ett mycket bra alternativ ;) Men ska nog köpa till en sub när jag får råd också så att man kan få ut ännu mer bas, men för storleken så spelar de på väldigt bra! ;)

#99

Postad 15 april 2010 - 15:18

Unregistered5b125bab
  • Unregistered5b125bab
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hej!

Jag ska snart ha en hyfsat stor fest hemma hos mig för att fira att en god vän vänder hem igen och letar efter lämpliga högtalare. Vanligtvis spelar jag bara musik i sovrummet genom 2.1 datorhögtalarna men skulle behöva något lite vassare i vardagsrummet.

Kraven är rätt enkla:

  • Kostnad under 1200kr
  • Hyfsat tryck i bas
  • Lätta att koppla in i laptop för uppspelning genom Spotify

Det jag har kollat på är egentligen bara 5.1 datorhögtalare hittills, så som dessa. Men nu har det slagit mig att det kanske är lämpligare med ett par lite schysstare stereohögtalare inklusive det kablage som behövs för att koppla in dem i datorn.

En annan fundering jag har är ifall den lilla netbookens integrerade ljudkort blir en flaskhals ifall jag köper ett par "för bra" högtalare i jämförelse med datorns ljudkort.

Som ni ser är jag långt ifrån något proffs och uppskattar all hjälp jag kan få!

Mvh Axel

#100

Postad 15 april 2010 - 15:22

Unregistered5b125bab
  • Unregistered5b125bab
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Hej!

Jag ska snart ha en hyfsat stor fest hemma hos mig och letar efter lämpliga högtalare. Vanligtvis spelar jag bara musik i sovrummet genom 2.1 datorhögtalarna men skulle behöva något lite vassare i vardagsrummet.

Kraven är rätt enkla:

  • Kostnad under 1200kr
  • Hyfsat tryck i bas
  • Lätta att koppla in i laptop för uppspelning genom Spotify

Det jag har kollat på är egentligen bara 5.1 datorhögtalare hittills, så som dessa. Men nu har det slagit mig att det kanske är lämpligare med ett par lite schysstare stereohögtalare inklusive det kablage som behövs för att koppla in dem i datorn.

En annan fundering jag har är ifall den lilla netbookens integrerade ljudkort blir en flaskhals ifall jag köper ett par "för bra" högtalare i jämförelse med datorns ljudkort.

Som ni ser är jag långt ifrån något proffs och uppskattar all hjälp jag kan få!

Mvh Axel


Blev en dubbelpost, ber om ursäkt.

Redigerat av Unregistered5b125bab, 15 april 2010 - 15:23.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.