Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Eluttagslist med eller utan nätfilter.

162 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 18 december 2009 - 00:29

turkskurk
  • turkskurk
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Har köpt det stora Monster-nätfiltret (HTS-5100). Har inte hunnit provköra det riktigt än. Men jag har upplevt att brus som jag hade tidigare har försvunnit. Drog en ny fas(med jord) från proppskåpet och säkrade med 10A. Fanns inga jordade uttag förutom i köket tidigare.


Hittade denna tråd på då jag sökte efter skärma av störningar på nätet, har alltså inte följt den ordentligt.

Dessutom verkar den gammal, hur som helst så är jag "färsk" inom el men reagerade ändå på en sak här.

Jag trodde inte man fick dra en egen jordad 10A ledning till ett rum bara så där om man inte jordar alla uttagen i det rummet samtidigt, rätt eller fel?

Utöver det så finns det jordade uttag oftast bara (som du skriver) i kök, men också andra våtutrymmen som badrum och källare/förråd. Man skall väl också ha behörighet om man ger sig på proppskåpet, eller är jag ute och cyklar?

#152

Postad 20 mars 2010 - 11:56

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Känns som de är dax att dra igång denna tråd igen.

Då jag har ojordade uttag i en hyres rätt så har jag funderat på att köpa en UPS.
Det modellerna jag har tittat på är från APC då detta är en av de största tillverkarna av just upser.

Vad tror ni om en,

https://www.prisjakt...kt.php?p=438018

Jag har tidigare haft en https://www.prisjakt...kt.php?p=438014 men detta för att ta hand om mina servrar. Ingen erfarenhet att använda detta till hembio.

#153

Postad 20 mars 2010 - 23:35

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
swithcar inte ups'er bara om strömmen från nät till batteri vid bortfall? alltså lortig ström in lortig ut så länge det inte är strömavbrott? eller ska jag gå och lägga mig?

#154

Postad 09 juli 2010 - 00:55

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

swithcar inte ups'er bara om strömmen från nät till batteri vid bortfall? alltså lortig ström in lortig ut så länge det inte är strömavbrott? eller ska jag gå och lägga mig?


Du ska nog gå o lägga dej, för de ska ja med göra strax :-p

nädå!
Billiga UPS:er har ingen rening på nätdrift. (Gällde iaffa äldre UPS:er)

"Alla" nya (iaffa på de större märkena) UPS:er har rening av nätspänningen, anordnade mycket lan förr i tiden, gjorde då en logg på nätspänningen.

blev chockad på hur illa nätspänningen är o fick samtidigt svar på varför min gamla dator dog!

Spänningen varierade mellan 190-285Volt!! (transistenter) in i UPS:en utspänningen var nästan helt ren utan rippel o spänningsskillnader. (ut volten skiljde endast 2-5Volt)
Tilläggas ska att vi hade ungefär 120-130St datorer på samtidigt i lokalen, så det blev kraftiga trasistenter på nätet.

Så jag har kört med UPS till Dator, Stereo, TV, m.m. samt en liten egen UPS till ADSL-modemet/Telefon.
i över 10år nu!

så ren ström för "billig" penning o dessutom ha fördelen att kunna köra prylarna fast det är strömlöst :-D
så är UPS den bästa lösningen enligt mej. (strömmen blir tillräckligt ren) min klarar driva allt mellan 15-45Min
beroende på hur högt jag spelar... (ja jag har en rätt stor pjäs)

Sj rekommenderar jag APC, kanske e lte overkill men jag har även överspänningsskydd innan ups:en eftersom jag
bor på landet så ger det ju en extra säkerhet.
ska i framtiden när elen är helt utbytt i hela kåken o den med är utbyggt/renoverad så ska skydd monteras i elskåpet!

UPS:en slår ifrån (kopplar ifrån nätet) vid för hög nätspänning o går över på batteridrift, samma sak om spänningen blir alldeles för låg, ligger nätspänningen på kanske 160-180Volt så transformerar den upp spänningen till 230v
men detta skiljer från olika UPS:er, läs specen på dem.

Hoppas det ger lite svar ang UPS-frågorna :)

Redigerat av Unregistered6e98fd36, 09 juli 2010 - 00:59.


#155

Postad 17 september 2010 - 17:19

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Slösurfade runt lite och hamnade på Supra's hemsida och såg detta: http://jenving.se/pd...v_LoRad_web.pdf

Rätt imponerande faktiskt... undrar hur många överspänningsskydd som verkligen funkar? Är detta kanske bara en slump?

ps. den strukna "konkurrenten" är av märket cotech, så slipper ni leta upp det :P

#156

Postad 17 februari 2012 - 14:18

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Finns det något smidigt grenuttag/överspänningsskydd som man kan välja i vilken ordning apparaterna kopplas på? Just nu går säkringen om jag slår på allt samtidigt men kopplar man in en efter en fungerar det. Vad ska jag köpa då som simulerar detta? :)

#157

Postad 23 februari 2012 - 02:04

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Finns det något smidigt grenuttag/överspänningsskydd som man kan välja i vilken ordning apparaterna kopplas på? Just nu går säkringen om jag slår på allt samtidigt men kopplar man in en efter en fungerar det. Vad ska jag köpa då som simulerar detta? :)

Har du testat med en trög säkring?

#158

Postad 16 mars 2012 - 09:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
En fråga från en som är totalt okunnig på detta område, hoppas frågan inte är alltför korkad.

Jag har en CD-spelare som ger ifrån sig ett ljust/högfrekvent brummande ljud oavsett om det sitter signalkablar i eller inte och oavsett vilket vägguttag jag väljer. Vid besök och test hos återförsäljaren var CD-spelaren knäpptyst. Enligt återförsäljaren beror CD-spelar-brummet hemma på att det finns störningar/problem i elen som kommer in i huset. Alla eluttag hemma är jordade.

Finns det någon chans att man får bort detta brum med en Supra LoRad MD06-EU-SP, https://www.prisjakt...kt.php?p=386502?

#159

Postad 17 mars 2012 - 08:52

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Ingen som vet?

#160

Postad 30 mars 2012 - 14:01

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

En fråga från en som är totalt okunnig på detta område, hoppas frågan inte är alltför korkad.

Jag har en CD-spelare som ger ifrån sig ett ljust/högfrekvent brummande ljud oavsett om det sitter signalkablar i eller inte och oavsett vilket vägguttag jag väljer. Vid besök och test hos återförsäljaren var CD-spelaren knäpptyst. Enligt återförsäljaren beror CD-spelar-brummet hemma på att det finns störningar/problem i elen som kommer in i huset. Alla eluttag hemma är jordade.

Finns det någon chans att man får bort detta brum med en Supra LoRad MD06-EU-SP, https://www.prisjakt...kt.php?p=386502?


Ifall någon annan har behov av informationen kan jag efter inköp av en LoRad svara på min egen fråga. Svaret är Nej! Inte hemma hos mig i alla fall.

#161

Postad 30 mars 2012 - 15:37

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Ifall någon annan har behov av informationen kan jag efter inköp av en LoRad svara på min egen fråga. Svaret är Nej! Inte hemma hos mig i alla fall.


Det där låter som en jordspänning mellan olika apparater. Testa med att ta bort andra apparater i omgivningen och se om brummet försvinner då. Testa också att jorda CD-spelaren om den inte är det. I annat fall är det spänning mot jord beroende på dåliga jordanslutningar i huset. Kan mätas upp med nolla mot jord.
Sen är det bara att ställa hyresvärden mot väggen... :)

Redigerat av perri, 30 mars 2012 - 15:41.


#162

Postad 06 april 2012 - 13:09

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Tack för svaret perri. Jag har testat CD-spelaren i andra rum, långt från andra apparater, och den låter i alla fall. Så förmodligen är det dålig jordanslutning i huset. Tyvärr har jag ingen hyresvärd att ställa mot väggen. Får ta hit en elektriker istället.

Redigerat av Mange36, 06 april 2012 - 13:10.


#163

Postad 12 december 2013 - 11:50

Unregistered703161c4
  • Unregistered703161c4
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Funkar bara jordat grenuttag med överspänninsskydd i jordat,uttag?.
Har bara ojordat.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.