Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

koax-optiskt omvandlare

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 januari 2005 - 14:45

Unregistered51b98627
  • Unregistered51b98627
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Hallå
Jag får inget ljud genom min omvandlare koax-optisk som jag köpt från Kjell.com. Det är framförallt från datorn eller digitalboxen som jag behöver använda den. Tyvärr så har jag bara en koax-ingång på förstärkaren. Har ni några tips på vad jag kan göra?

Andreas

#2

Postad 19 januari 2005 - 09:56

Unregisteredd8265939
  • Unregisteredd8265939
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Det är inte så att du skall ha en optisk->kaox istället för tvärtom som du har nu?

#3

Postad 20 januari 2005 - 18:47

Unregistered51b98627
  • Unregistered51b98627
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag har en koax men tre optiska ingångar så det är inte det. tydligen är det nåt krångel med hz-talet.

#4

Postad 27 maj 2005 - 12:04

Unregistered43cf3072
  • Unregistered43cf3072
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Har en Toslink ingång och en coax digital ingång på min receiver.
Har DVD ljudet inkopplad på toslinken och vill nu använda toslink utgången jag har från XBOX:en.

Kan någon tipsa om en konvertering från Toslink till Coax digital?

/Claes

#5

Postad 29 maj 2005 - 10:34

Unregistered28100dfc
  • Unregistered28100dfc
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Denna kanske skulle fungera?

http://www.kjelloco....0,640000,700000

#6

Postad 30 maj 2005 - 13:32

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
Har du fått rätt på problemet?

Jag funderar nämligen också på att köpa en.

#7

Postad 08 juni 2005 - 06:10

oster
  • oster
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
hej, ja har med samma problem med min omvandlare :)

#8

Postad 11 juni 2005 - 23:09

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Man kan ju alltid bygga ett digitalt interface med koaxialutgång. Ganska lätt och kostar max en hundring. Jag gjorde det med min CD-växlare då den bara hade en optisk ut.

Vad är omvandlaren specad att klara? 32/44.1/48khz eller bara en av dessa frekvenser?

#9

Postad 26 juni 2005 - 11:20

Unregisteredf93cd07d
  • Unregisteredf93cd07d
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Det är troligtvis inte omvandlaren det är fel på... den klarar bara inte frekvensen på den digitala signalen från datorn... Kan ju iofs. ses som ett fel... :unsure:

Hade samma problem med datorn kopplad till min förstärkare, det blev inget ljud när den var kopplad via omvandlaren och in på optisk, men det fungerade när datorn var kopplad direkt på coax in i förstärkaren.

Xboxen fungerade på båda ingångarna...

Finns möjligheten att köra på coax istället så gör det...

#10

Postad 26 juni 2005 - 12:04

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Till att börja med kan du ju kika om du ser ett rött sken i utgången på omvandlaren. Exakt vad för bitström är det du skickar? Vad omvandlarna klarar av framgår HÄR :unsure:

Redigerat av Tomas_D700, 26 juni 2005 - 14:00.


#11

Postad 02 juli 2005 - 16:54

Leijon
  • Leijon
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag är en glad prylgalning utan några som helst kunskaper i hur man ska koppla saker sinsemellan. Därför behöver jag er proffshjälp när jag nu stött på ett jobbigt problem.

Saken är denna. Jag har nyligen inhandlat en styck plasma-tv (Panasonic PA50), ett hemmabiopaket från Thomson (DPL2930) och har sedan tidigare en Boxer-box från Thomson (DTI2000).

Inte helt oväntat vill jag kunna använda högtalarna även när jag ser på tv, men det verkar inte fungera så bra. På digital-boxen har jag en digital ljudutgång (koaxial) och på recievern en optisk ljudingång. Efter lite luskande här på forumet såg jag att Kjell & Company hade en adapter som konverterade mellan dessa två. Sagt och gjort, jag köpte detta och två stycken kablar, en optisk och en koaxial.

Kom hem, kopplade ihop allting och satte "Source" på recievern/dvd:n till "Aux2/optisk" men tyvärr blir den enda effekten i högtalarna ett sprakande och knastrande.

Möjligen är detta ett superenkelt fel men jag har som lekman inte den blekaste aning om hur jag ska lösa det.

Fortsatt trevlig sommar!


EDIT: Den jag köpte var denna men är det inte så att det borde ha varit denna i stället? Jag förklarade problemet och försäljaren plockade fram den förstnämnda.

Redigerat av Leijon, 02 juli 2005 - 17:00.


#12

Postad 03 juli 2005 - 18:03

Leijon
  • Leijon
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Ingen som vet vad jag ska ta mig till? ;)
Borde ju vara hyfast vanligt att man vill få ut ljud från digital-boxen till hemmabiosystemet?

#13

Postad 04 juli 2005 - 08:51

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Leijon, slog ihop din tråd med den här eftersom det verkar vara fler som har haft problem med dessa omvandlare.

#14

Postad 04 juli 2005 - 09:08

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
I ditt fall Leijon ska du ha "Coax till Opto omvandlare", den andra av de du länkade till.

#15

Postad 04 oktober 2005 - 21:14

boldic
  • boldic
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Förlorar man ingen kvalitet ljudmässigt?

#16

Postad 06 december 2005 - 03:19

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Ingen som vet vad jag ska ta mig till? :P
Borde ju vara hyfast vanligt att man vill få ut ljud från digital-boxen till hemmabiosystemet?

<{POST_SNAPBACK}>


Har samma problem.

Köpte en koax till toslink-omvandlare hos Kjell för att kunna ta in digitalt ljud från Canal + dekodern till AV-receivern som bara har digitala ingångar av toslink-typ.

Funkade inte.

Det lyser rött ur kabeln, så den är inte helt död. Provade att göra samma sak fast inkopplad på DVD-spelaren - inte ett ljud, bara rött ljus. Gick igenom inställningarna på både DVD:n och digitalboxen utan att hitta något fel.

Jag förmodar att det är något fel på själva boxen. Tråkigt nog var den så billig att det inte varit värt besväret att gå tillbaka med den.

Hur som helst så skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa den omvandlaren.

Är det någon här som har fått en sådan att fungera?

#17

Postad 06 december 2005 - 03:20

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Förlorar man ingen kvalitet ljudmässigt?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, man går från analogt till inget ljud - en klar ljudmässig förlust!

#18

Postad 12 december 2005 - 16:07

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Förlorar man ingen kvalitet ljudmässigt?

<{POST_SNAPBACK}>

Om omvandlaren jobbar med samma frekvens som källan sker ingen omvandling, och därmed ingen ljudförlust.

Konstigt att så många har problem med de här prylarna (förutom Leijon som fick fel produkt av säjlarna). Kolla att ni använder en frekvens som både omvandlaren och receivern (eller dac'en) stöder.

Jo, man går från analogt till inget ljud - en klar ljudmässig förlust!

<{POST_SNAPBACK}>

:)

Redigerat av Ree, 12 december 2005 - 16:11.


#19

Postad 12 december 2005 - 16:17

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Konstigt att så många har problem med de här prylarna (förutom Leijon som fick fel produkt av säjlarna). Kolla att ni använder en frekvens som både omvandlaren och receivern (eller dac'en) stöder.

<{POST_SNAPBACK}>


Beror på dålig kvalitet på omvanldaren, det är riktigt billigt skräp. Kanske är transportkänslig, vad vet jag.

Har testat min från Kjell o Co mer ordentligt nu. Både vid 44,1 kHz och 48 kHz och den fungerar helt enkelt inte och har aldrig gjort det heller. Lyser gör den, men inget mer. Känner någon till var man kan skaffa en liknande apparat, men som är av bättre kvalitet?

#20

Postad 20 december 2005 - 02:36

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Nu har jag faktiskt varit och bytt ut den mot en likadan och faktiskt fått denna att fungera , men bara vid 32 kHz från DAT:en.

Går inte att få den att omvandla 44,1 eller 48 kHz.

Åter igen, är det någon som har fått en sådan omvandlare från Kjell o Co att fungera som den ska?

#21

Postad 20 december 2005 - 09:41

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Jag har inte haft några problem med min omvandlare som jag köpte för några år sen från Kjell & Co.

#22

Postad 20 december 2005 - 19:37

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
De verkar ha bytt modell hos Kjell..

Den jag köpte ser helt annorlunda ut än bilden de visar på nätet.

Ser din ut som den på bilden?

Lägger ut den här

Bifogad fil(er)



#23

Postad 21 december 2005 - 10:40

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Min har samma utseende som på toslink-till-coax omandlaren som Kjell & Co också säljer.
Postad bild

#24

Postad 22 december 2005 - 02:52

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Det är precis den modellen som du har på bilden (fast motsatt riktning) som jag har problem med...

Då var det bara att ge upp...

Någon som känner till andra "Koax till opto-omvandlare"?

#25

Postad 27 januari 2006 - 09:41

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Tråden är numera klistrad :wacko:

#26

Postad 20 februari 2006 - 12:01

Vorlon
  • Vorlon
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har sjekket litt specs på nettet, og ser at 2.82Mbps er minimum for Audio 44.1KHz 16 og 24-bit.

Problemet er enten for lite båndbredde i konverterboksen eller optisk kabel. For CD avspilling trenger man minst 11MHz båndbredde, mens plast TosLink kabler begrenser til ca. 5MHz...

Jeg ville ikke kjøpt denne boksen da den ligger akkurat på grensa. Har sett andre bokser på nettet som ligger på 12.8-15Mbps og ville heller satse på en slik. Og optiske kabler i plast burde helt og holdent unngås!

Info her: http://www.audioholi...cts/toslink.php

Er kablene så begrenset, er det ikke rart at DAC ikke klarer å synkronisere til signalet (PLL detektor klarer ikke å låse). Prøv med å låne en TosLink ekte glassfiberkabel, jeg vet de finnes...

For de som lurer på å bygge om saker og ting eller vil ha mer info om TosLink, se mitt innlegg under "Digitale kabler" her i forumet.

Redigerat av Vorlon, 20 februari 2006 - 13:57.


#27

Postad 01 mars 2006 - 14:36

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Tänkte meddela att jag nu köpt en Fostex COP-1 (koax/opto och opto/koax-omvandlare) och att det nu fungerar hur bra som helst från Canal Digitalboxens SPDIF till toslink in på AV-receivern..

Länk: http://www.fostexint...ucts/cop1.shtml

Kan vara bra att veta om det är någon annan som har samma problem.

Utfärdar samtidigt en varning till de som tänker köpa skräpet från Kjell o Co.

Redigerat av Lust, 01 mars 2006 - 14:36.


#28

Postad 06 mars 2006 - 11:32

viktor.karlsson
  • viktor.karlsson
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag hade i princip siktet inställt på konverteraren från Kjell för att koppla ihop min ps2 (slim) till min bose-förstärkare som tyvärr bara har en coaxingång. Någon som vet om vilka specifikationer som skall jämföras och hur mkt dyrare är en 'bättre version' ? Planen är väl att ev använda convertern för framtida inkopplingar från toslink så behöver ju inte vara billigaste skiten men kablar till ps2:an har ju redan gått på mer än själva konsollen och någon måtta får det ju vara <_<

Alternativt är det någon som har använt den från Kjell och är nöjd? Jag kör ju på deras hdmi mellan datorn och min projektor och där fungerade ju 'billig skit'-kabeln a 179kr på 5m hur bra som helst så överallt är ju inte pris och kvalite korrelerade...

#29

Postad 08 mars 2006 - 16:25

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Vet ej vad som finns på marknaden förutom de från Kjell och Fostex som jag har.

COP-1:an har ett riktpris på 775:- och med den kan du köra två konverteringar samtidigt och åt båda håll. Men viktigast för mig har varit att den fungerar, vilket inte Kjells gjorde ens efter utbyte.

http://www.sennheise...pris_fostex.pdf

#30

Postad 08 mars 2006 - 16:51

viktor.karlsson
  • viktor.karlsson
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ok, det var ju inte gratis men fungerar väl å andra sidan. Jag såg även att netOnnet hade något som såg ut som en budgetvariant av Kjells's (strömadapter fick köpas till bl.a. :)) men det kanske är lite naivt att tro att den skulle fungera bättre.

Nu verkar det ju som att spelen till ps2 inte har dd och att spela dvd:er kan jag ju göra från t.ex. datorn istället för ps2:an och därmed minskade det akuta behovet av konverter. Fast man borde kanske köpa en mac mini snart.. :D

#31

Postad 08 juni 2006 - 10:32

mr.C
  • mr.C
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Behöver hjälp.

Har en Digitalbox (Humax CX-FOX C) som har en optiskt utgång och för att ta del av ljudet vill jag då koppla in den i hemmabion (Phillips HTS-3500S).

Av ren dumhet/mindre vetande köpte jag en optiskkabel toslink - 3.5 i tron att det var den som skulle in i hemmabion, men tydligen är den en coax(RCA) som ska in i den digitala ingången.

Detta fungerade dock inte och jag behöver då omvandla toslink till RCA.
1. Finns denna omvandlare någon annanstans i Malmö förutom på Kjell där den är slut. Hade behövt den innan helgen.

2. Finns omvandlaren till 3.5 eller ska jag byta kabeln mot toslink - toslink och sen koppla <omvandlare> för att sedan få ut en koax(RCA)-kabel?

3. Finns det något annat sett jag kan göra på?

#32

Postad 16 september 2006 - 10:06

Unregisteredb8bcc3ae
  • Unregisteredb8bcc3ae
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Hej!
Tänkte bara säga att min koax->optisk omvandlare fungerar utmärkt från min Kreatel 1510 box till min Sony STR-DB830 förstärkare. Omvandlaren är sammma typ som den många har problem med, köpt på Kjell&Co.

48KHz PCM, Dolby Digital 2.0 och 5.1 fungerar utan problem.

#33

Postad 18 september 2006 - 17:06

viktor.karlsson
  • viktor.karlsson
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej!
Tänkte bara säga att min koax->optisk omvandlare fungerar utmärkt från min Kreatel 1510 box till min Sony STR-DB830 förstärkare. Omvandlaren är sammma typ som den många har problem med, köpt på Kjell&Co.

48KHz PCM, Dolby Digital 2.0 och 5.1 fungerar utan problem.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, du trycker alltså in koax i adaptern och får ut det optiskt som du sen snällt ger till din förstärkare?

Det verkar ju onekligen tattigt att Kjells fungerar bra åt det hållet medan jag (fortfarande) behöver en åt andra hållet. Nu har jag ju även en dator som jag vill spela ut film från som ger ifrån sig optiskt... Chansa på Kjell eller köpa en 700krs? Hmm.

Redigerat av viktor.karlsson, 18 september 2006 - 17:53.


#34

Postad 25 september 2006 - 17:13

hatchetharry
  • hatchetharry
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Oj, vilken tur att man såg den här tråden. Var precis i full färd med att beställa ett hemmabiosystem åt föräldrarna som de bestämt sig för. Upptäckte då problemet att recivern har endast koaxial ingång och boxern endast optisk utgång. Tänkte beställa en sån där omvandlare som finns på netonnet men efter att ha läst om allas problem vill jag först fråga om det är värt besväret eftersom mina föräldrar enbart ska ha systemet till tv-tittande (CSI, enstaka actionrullar på tv osv). Räcker det med att koppla RCA till RCA och köra analogt eller är det värt att krångla lite och få digitalt? De är inte så jättenoga, bara det är surround och jag känner mig inte tillräckligt kunnig för att kunna avgöra den saken. Hur blir ljudet med analog överföring?
Kan också passa på att nämna att hemmabiosystemet de ska ha är Philips HTS3115 och boxern de har är Sagem PVR 6280T. Tacksam för hjälp!

#35

Postad 25 september 2006 - 17:58

viktor.karlsson
  • viktor.karlsson
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har just packat upp paketet från kjell och det verkar inte fungera. Får testa mer under kvällen men verkar vara kokt i det sk bajset.

Edit:
Jag har inte ändrat något mer men någonstans när jag testade så fick jag prylarna att fungera helt plötsligt. Magiskt. Det verkar fungera iaf :)

Redigerat av viktor.karlsson, 25 september 2006 - 18:11.


#36

Postad 14 oktober 2006 - 11:25

Prisoner
  • Prisoner
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har en digitalbox Samsung DCB-P850Z med optisk ljudUTgång (toslink), som jag ville koppla ihop med min hemma-bio-förstärkare som hade digital koax ljudINgång (S/PDIF).
Köpte ovan nämnda enklare adapter (optisk->koax) som inte fungerade trots mkt testande med olika sladdar etc. Dvs jag var lika frustrerad som många av er andra.
- Jag köpte inte min optisk->koax-adapter på Kjell & Co utan på Expert där jag inte fick med ngn nätadapter för ström. Hade dock en sån där man kan byta till olika DC-plugg och olika spänningar.

- Till slut hittade jag lösningen, visade sig som så ofta vara ens egna fel...
- Polaritet på strömadaptern väljs genom att vända DC-pluggen, gjorde detta och det fungerade...

Dock är jag fortfarande inte riktigt nöjd, eftersom jag rätt ofta får ett kort gnisslande ljud när man byter låt eller kanal på boxen, mkt störigt...
- Men det problemet kanske ligger i boxen (som har en egen lång tråd i forumet)...

#37

Postad 30 november 2006 - 14:53

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0
Sätt toslink-kontakten löst i hålet så kommer ljudet......, trycks den fast försvinner det...., köpte en sån till föräldrarnas biosystem..., smäck.
Har själv den gamla varianten i aluminium, funkar klockrent.

#38

Postad 04 december 2006 - 18:47

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Sätt toslink-kontakten löst i hålet så kommer ljudet......, trycks den fast försvinner det...., köpte en sån till föräldrarnas biosystem..., smäck.
Har själv den gamla varianten i aluminium, funkar klockrent.

<{POST_SNAPBACK}>


Fan va sjukt isf! Kanske Kjell&Co inte är nå vidare när det gäller denna box..!? Det är ju tydligen ganska många klagomål.

#39

Postad 18 januari 2007 - 10:09

Peken
  • Peken
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Skall idag byta till den tredje Kjelleboxen (coax >> optisk).
Nr 1...stendöd...
Nr 2...glapp i strömmatning...

Har dock hunnit testa lite mha gummisnoddar :)
Får inte ett pip igenom från PCn, provat två olika ljudkort (coax direkt fungerar klockrent).
Fungerar däremot från DVDn...

Sista chansen för denna skumbox! Återkommer...

#40

Postad 18 januari 2007 - 11:56

viktor.karlsson
  • viktor.karlsson
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag glömde att förklara vad det magiska som gjorde att den först inte fungerade och sedan gjorde det var. Av någon anledning behövde min receiver (Bose Lifesystem 12) växla mellan en annan ingång och sen tillbaks om man kopplade in något nytt på digital ingång. Så om man inte hör ljud pga ngt stängts av (datorn t.ex.) så växlar jag till en ny ingång och sen tillbaks.

Annars fungerar den helt ok, visst finns det bättre prylar men det fungerar iaf :)

#41

Postad 18 januari 2007 - 21:38

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Jag glömde att förklara vad det magiska som gjorde att den först inte fungerade och sedan gjorde det var. Av någon anledning behövde min receiver (Bose Lifesystem 12) växla mellan en annan ingång och sen tillbaks om man kopplade in något nytt på digital ingång. Så om man inte hör ljud pga ngt stängts av (datorn t.ex.) så växlar jag till en ny ingång och sen tillbaks.

Annars fungerar den helt ok, visst finns det bättre prylar men det fungerar iaf :)

<{POST_SNAPBACK}>


LUSTIGT!!

#42

Postad 19 januari 2007 - 10:27

Peken
  • Peken
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

Skall idag byta till den tredje Kjelleboxen (coax >> optisk).
Nr 1...stendöd...
Nr 2...glapp i strömmatning...

Har dock hunnit testa lite mha gummisnoddar :)
Får inte ett pip igenom från PCn, provat två olika ljudkort (coax direkt fungerar klockrent).
Fungerar däremot från DVDn...

Sista chansen för denna skumbox! Återkommer...

<{POST_SNAPBACK}>


Ja jösses!
Box nummer 3 fungerar ;)
Någotsånär vill säga. Har lite avbrott ibland under uppspelning, återkommer efter mera testande...

#43

Postad 12 februari 2007 - 02:49

Unregisterede1baf649
  • Unregisterede1baf649
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
En kompis har denna omvandlare från Kjell och co, den funkar mkt bra men det som kan bli problem är att den optiska sladden måste vara väldigt fixerad och gå exakt rakt in i den lilla lådan annars kommer inget ljud eller så tappas ljudet ibland den skall alltså sitta typ fast tejpad och absolut inte böjd på nått sätt, är bara detta ordnat funkar den perfa! Så fortsätt att försöka så löser det sig

#44

Postad 14 mars 2007 - 13:08

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Sätt toslink-kontakten löst i hålet så kommer ljudet......, trycks den fast försvinner det...., köpte en sån till föräldrarnas biosystem..., smäck.
Har själv den gamla varianten i aluminium, funkar klockrent.

<{POST_SNAPBACK}>


Fan va sjukt isf! Kanske Kjell&Co inte är nå vidare när det gäller denna box..!? Det är ju tydligen ganska många klagomål.

<{POST_SNAPBACK}>


Omvandlarna från Kjell & Co funkar klockrent om man bara har koll på iI VILKEN RIKTNING ljudet går. Efter att ha läst igenom tråden förstår jag att en del kan få problem att få nåt ljud... :D

Billigast jag sett är Kjell & Co:s omvandlare, men jag vet att Marcuscables har en för 700-800 kr, men varför inte lägga dessa pengar på enreceiver med både optisk och coax ingång i så fall om man ändå ska köpa nytt... :(

En kompis har denna omvandlare från Kjell och co, den funkar mkt bra men det som kan bli problem är att den optiska sladden måste vara väldigt fixerad och gå exakt rakt in i den lilla lådan annars kommer inget ljud eller så tappas ljudet ibland den skall alltså sitta typ fast tejpad och absolut inte böjd på nått sätt, är bara detta ordnat funkar den perfa! Så fortsätt att försöka så löser det sig

<{POST_SNAPBACK}>



Opto-coax (eller coax-opto) omvandlarna är inte avsedda att koppla direkt i utrustningen, utan det bör vara en TOS-link och en coax sladd. Har man långt avstånd köper man fördelaktligen en lång billig TOS-link och en kortare coax för minst förluster och billigast peng... :D

/Ron

Redigerat av Gbg Samsung, 14 mars 2007 - 13:13.


#45

Postad 21 september 2007 - 17:13

Affepaffe
  • Affepaffe
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Finns det någon som funkar och som inte kostar skjortan?

#46

Postad 25 september 2007 - 22:43

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Nu har den äntligen kommit.

CYP's omvandlare koax/optiskt.

CYP DCT-2 koax / optiskt till koax / optiskt konverter

Som vanligt underbar kvalité och jämfört med de andra "bra" apparaterna ett helt OK pris.

//Göran

#47

Postad 19 oktober 2007 - 22:13

jimboyummin
  • jimboyummin
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Fick precis lite utrustning från Kjell & co. Har bara Koaxial in på hembion (Philips HTS3357) så var tvungen att köpa en optisk --> koaxial omvandlare. Köpte den för 200:- samt en toslink och en 10 meters koaxial. Kopplade precis in det till digitalboxen och det funkar utmärkt. Klockrent ljud.

#48

Postad 23 oktober 2007 - 11:54

Peken
  • Peken
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Iofs fungerar min Kjellebox...men nån som testat CYP:en?

#49

Postad 16 januari 2008 - 17:01

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Har senaste tiden fått svar från flera som haft problem med den nämnda boxen och skaffat sig en CYP.

De är väldigt nöjda.

//Göran

#50

Postad 13 februari 2009 - 23:58

fegga
  • fegga
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Jag har problem med min Koax>Optisk. Jag får ingen signal. Beställde min ifrån kabelgiganten, de ska skicka en ny nu när denna inte verkar fungera. Får se hur det går.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.