Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har varit och lyssnat in min grannes nya ljudrum.

296 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 augusti 2016 - 23:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Och fick du bestämma så blev det just ingen diskussion, utan endast ett krasst faktabaserat konstaterande att kablar inte är något att diskutera. ;)

Du, jag, och alla andra som inte tror sig ha upplevt skillnad får kanske låta dem som upplevt annorledes ha sin diskussion. :)

 

Du har ganska rätt, enligt mig är detta ett ämne som egentligen inte ens bör diskuteras. Precis som homeopati, läkande kristaller, eller där gethårsborsten som nämndes tidigare.

 

Att låta de redan troende ha sin egna egna diskussion utan inblandning tycker jag inte alls är en bra idé. Som jag skrev tidigare så finns det alltid folk som inte vet bättre och som då bara får de tvärsäkra, ogrundade tyckandena serverade. Även om en överprisad kabel inte är lika illa som att byta ut cancermedicin mot utspätt vatten och en ametist så är principen lika.



#52

Postad 04 augusti 2016 - 23:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

...eller där gethårsborsten som nämndes tidigare.

 

Getborsten är en klar fördel om man kör Goat Simulator. Frameraten blir mjukare och följsammare helt enkelt.

 

Du kan inte bevisa att jag har fel ;) 



#53

Postad 05 augusti 2016 - 03:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Där hävdar jag att du har fel. En ena sidan kan faktiskt bevisa något. :)

 

 

Har skickat pm.  :)



#54

Postad 05 augusti 2016 - 08:19

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Loco.spk: Nu tolkade jag inte trådskaparens inlägg som vilseförande i syfte av att en eller flera tillverkare skulle tjäna pengar på köpare, utan mer som en åsikt (tyckande) som han ville dela med sig. Det jag pratar om är att jag tycker (har åsikt om) är att det är ok att framföra det, på samma sätt som du kan motsätta dig det hela. Tänk på det som en demonstrationståg som handlar om att jorden är platt, för mig är det inga problem att de får uttrycka sin åsikt och på samma sätt får du också demonstrera om motsatsen. Att sen ena sidan kan presentera bevis är väl kanon, upp till var och en att välja vilket tåg man vill gå i! :-)


Redigerat av Hooch, 05 augusti 2016 - 09:12.


#55

Postad 05 augusti 2016 - 10:40

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Har skickat pm.  :)

Och jag har svarat :) .



#56

Postad 05 augusti 2016 - 19:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Loco.spk: Nu tolkade jag inte trådskaparens inlägg som vilseförande i syfte av att en eller flera tillverkare skulle tjäna pengar på köpare, utan mer som en åsikt (tyckande) som han ville dela med sig.

 

Han nämnde iofs ett par tillverkare vid namn, men jag håller med, det var nog inte i reklamsyfte. Effekten blir dock det iaf.

 

 

Det jag pratar om är att jag tycker (har åsikt om) är att det är ok att framföra det, på samma sätt som du kan motsätta dig det hela. Tänk på det som en demonstrationståg som handlar om att jorden är platt, för mig är det inga problem att de får uttrycka sin åsikt och på samma sätt får du också demonstrera om motsatsen.

 

Helt överens. Speciellt om liknelsen att jorden är platt  :D

 

 

Att sen ena sidan kan presentera bevis är väl kanon, upp till var och en att välja vilket tåg man vill gå i! :-)

 

Vet inte vilken sida du pratar om men den sida jag står på kommer aldrig presentera "bevis" för det går helt enkelt inte. Den andra sidan har så vitt jag vet inte ens presenterat ett enda empiriskt data än  :rolleyes:



#57

Postad 05 augusti 2016 - 19:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Han nämnde iofs ett par tillverkare vid namn, men jag håller med, det var nog inte i reklamsyfte. Effekten blir dock det iaf.



Helt överens. Speciellt om liknelsen att jorden är platt :D



Vet inte vilken sida du pratar om men den sida jag står på kommer aldrig presentera "bevis" för det går helt enkelt inte. Den andra sidan har så vitt jag vet inte ens presenterat ett enda empiriskt data än :rolleyes:

Jag tror vi pratar om det fria ordet, demokrati och sån't där..... Jag kan inte bevisa att eller varför jag gillar björnbär, hoppas det är ok ändå. ;)

#58

Postad 05 augusti 2016 - 19:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag tror vi pratar om det fria ordet, demokrati och sån't där..... Jag kan inte bevisa att eller varför jag gillar björnbär, hoppas det är ok ändå. ;)

Men det är väldigt enkelt att känna skillnad i smaken mellan ett björnbär och ett äpple och påvisa det i ett blindtest.

 

Det är ju den skillnaden som vissa påstår finns mellan olika kablar, men kan aldrig påvisa det i (och vägrar ställa upp på) ett blindtest.



#59

Postad 05 augusti 2016 - 20:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Men det är väldigt enkelt att känna skillnad i smaken mellan ett björnbär och ett äpple och påvisa det i ett blindtest.

Det är ju den skillnaden som vissa påstår finns mellan olika kablar, men kan aldrig påvisa det i (och vägrar ställa upp på) ett blindtest.

Grejen är att jag gillar björnbär och får lov att göra det. Om jag påstår att jag känner skillnad mellan tjugo olika sorters björnbär är det forfarande ok. Tom om jag skulle berätta att jag föredrar en ultraexklusiv björnbärssort för hemska pengar skulle fortfarande inte en själ höra ögonbrynet, eller hur?

#60

Postad 05 augusti 2016 - 20:13

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Grejen är att jag gillar björnbär och får lov att göra det. Om jag påstår att jag känner skillnad mellan tjugo olika sorters björnbär är det forfarande ok. Tom om jag skulle berätta att jag föredrar en ultraexklusiv björnbärssort för hemska pengar skulle fortfarande inte en själ höra ögonbrynet, eller hur?

Jag skulle :)

 

Jag tycker man ska skilja på två olika grader i hel.... jag menar kabeldebatten. Jag är mer ok med de som köper dyra kablar på grund av skryt (tänk: "men får vad man betalar för") än de som testar sig fram och vet sig ha hittat den som "låter bäst" oavsett prisklass. Att köpa en utraexklusiv björnbärssort känns mer som skryt à la "smakar det så kostar det".



#61

Postad 05 augusti 2016 - 20:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Jag skulle :)

Jag tycker man ska skilja på två olika grader i hel.... jag menar kabeldebatten. Jag är mer ok med de som köper dyra kablar på grund av skryt (tänk: "men får vad man betalar för") än de som testar sig fram och vet sig ha hittat den som "låter bäst" oavsett prisklass. Att köpa en utraexklusiv björnbärssort känns mer som skryt à la "smakar det så kostar det".

Det trista i kråksången är att trådskaparen, och alla andra som var intresserade, som vanligt inte kunde få diskutera det som avsågs. För mig gör detta sorgliga faktum forumet fattigare. Jag personligen ser det som en rikedom att dela andras intryck, även om jag som i detta fallet kanske är mer än en smula skeptisk. Vanlig jå.. respekt och nyfikenhet helt enkelt

#62

Postad 05 augusti 2016 - 23:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 2

Jag tror vi pratar om det fria ordet, demokrati och sån't där..... Jag kan inte bevisa att eller varför jag gillar björnbär, hoppas det är ok ändå. ;)

 

Grejen är att jag gillar björnbär och får lov att göra det. Om jag påstår att jag känner skillnad mellan tjugo olika sorters björnbär är det forfarande ok. Tom om jag skulle berätta att jag föredrar en ultraexklusiv björnbärssort för hemska pengar skulle fortfarande inte en själ höra ögonbrynet, eller hur?

 

Uh? Vem har pratat om att hindra det fria ordet? Du är väl närmast isåfall som tycker att TS ska få hävda vad han vill utan att bli ifrågasatt.

 

Det trista i kråksången är att trådskaparen, och alla andra som var intresserade, som vanligt inte kunde få diskutera det som avsågs. För mig gör detta sorgliga faktum forumet fattigare. Jag personligen ser det som en rikedom att dela andras intryck, även om jag som i detta fallet kanske är mer än en smula skeptisk. Vanlig jå.. respekt och nyfikenhet helt enkelt

 

Vad fanns det att diskutera som förhindrades av att några ifrågasatte TS upplevelse? Diskutera på för guds skull. Det ironiska är att du tycker att vissas kunskap och argument ska hindras (hur var det med fria ord?).



#63

Postad 06 augusti 2016 - 00:02

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Fasen hur var det nu igen...rund eller platt? :-)

 

http://www.theflatea...e/index.php/faq



#64

Postad 06 augusti 2016 - 00:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Även om ditt inlägg kan vara lite off topic så visar det på att även helt galna idéer kan fås att låta vetenskapliga.



#65

Postad 06 augusti 2016 - 00:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 2

Uh? Vem har pratat om att hindra det fria ordet? Du är väl närmast isåfall som tycker att TS ska få hävda vad han vill utan att bli ifrågasatt.


Vad fanns det att diskutera som förhindrades av att några ifrågasatte TS upplevelse? Diskutera på för guds skull. Det ironiska är att du tycker att vissas kunskap och argument ska hindras (hur var det med fria ord?).

Nja, då har du antigen inte läst, eller tolkat som du vill. Som mer än jag påpekat så finns det(eller i alla fall borde finnas) plats för både sund skepsis och subjektiva upplevelser. Såvitt jag tolkat dig accepterar du enbart det förstnämnda. Eller har jag då tolkat dig fel?
För inte så länge sedan fanns det en ganska stor samsyn att förstärkare också alla låter lika. Fortfarande lär det finnas ett test med stor belöning ingen har klarat. Det inntebär alltså att förstärkare heller inte är något att diskutera.
Rätt många hävdar också att högtalare också i princip låter lika, bara rummet är bra.
Samma människor brukar också hävda att vitt och rött vin smakar lika. Lär ha bevisats i något test.

Visst kan man kräva bevis såfort någon öppnar munnen, men forumet kanske blir lite fattigt då?

Redigerat av laddie15, 06 augusti 2016 - 00:59.


#66

Postad 06 augusti 2016 - 00:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Bifogad fil  eddie-izzard-popcorn-gif-o.gif   2,5MB   6 Antal nerladdningar

#67

Postad 06 augusti 2016 - 01:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 2

Nja, då har du antigen inte läst, eller tolkat som du vill. Som mer än jag påpekat så finns det(eller i alla fall borde finnas) plats för både sund skepsis och subjektiva upplevelser.

 

 

Gör det inte det? TS första inlägg visar väl på det sistnämnda? Du verkar helt klart fortfarande tro att det fria ordet är att kunna säga något utan att bli motsagd.

 

 

sund skepsis

 

Sund skepsis är när du får ett mail från Rory Tapner om en avliden miljardär och du tänker "det här kan nog vara lite fuffens".

 

Det jag fortfarande pratar om är vetenskaplig forskning plus mängder med praktiska tester som alla visar på samma sak. Ingen skillnad!

 

 

sund skepsis och subjektiva upplevelser. Såvitt jag tolkat dig accepterar du enbart det förstnämnda. Eller har jag då tolkat dig fel?

 

Suck ja. Först och främst så är det lite mer än sund skepsis, och för det andra, om någon säger sig ha en subjektiv upplevelse så har jag inga problem med det (så vitt jag sett bara Zartok än så länge). Men det var ju inte fallet här direkt, eller hur?

 

 

 

Slå lite folie kring dem, detta var iaf mitt sista inlägg ikväll :)



#68

Postad 06 augusti 2016 - 01:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Gör det inte det? TS första inlägg visar väl på det sistnämnda? Du verkar helt klart fortfarande tro att det fria ordet är att kunna säga något utan att bli motsagd.



Sund skepsis är när du får ett mail från Rory Tapner om en avliden miljardär och du tänker "det här kan nog vara lite fuffens".

Det jag fortfarande pratar om är vetenskaplig forskning plus mängder med praktiska tester som alla visar på samma sak. Ingen skillnad!



Suck ja. Först och främst så är det lite mer än sund skepsis, och för det andra, om någon säger sig ha en subjektiv upplevelse så har jag inga problem med det (så vitt jag sett bara Zartok än så länge). Men det var ju inte fallet här direkt, eller hur?



Slå lite folie kring dem, detta var iaf mitt sista inlägg ikväll :)

Zartoc och många andra har dyra kablar av helt andra skäl än ljudmässiga. Har man råd är det klart ganska naturligt att köpa fina prylar med härlig kvalitetskänsla. Skulle jag också göra om jag hade råd att satsa på annat än det rent ljudmässiga. Eller, kanske inte ändå eftersom jag behöver ganska mycket kabel, och gärna mjuk och flexibel.

Som sagt, jag är heller inte av uppfattningen att kablar, om inte särdeles usla, har någon betydelse. Men jag läser likafullt mycket gärna om andra som inte delar min uppfattning. Där skiljer vi oss åt och det är väl inga problem? :)

#69

Postad 06 augusti 2016 - 10:34

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 1
Kudos till er som orkar försöka minska skadeveriningarna av dessa vanföreställningar. I förlängningen leder det till att människor som inte vill bli lurade men är lite för "öppensinnade" och okunniga blir just det. Och andra tjänar pengar på det. Vill man bli "lurad" eller struntar i om man blir det så visst, i de fallen är det inga problem. Collateral damage är vad som gör tramset oetiskt.

Apropå förstärkare så är det en kul liknelse. Grejen är att där kan skillnader mellan apparater väldigt tydligt mätas och härledas fysikaliskt. I den meningen är det inte humbug. Däremot så saknas det proportioner mellan beskrivna skillnader och faktiskt hörbara skillnader som _inte_ är suggestion.

#70

Postad 06 augusti 2016 - 10:56

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Kudos till er som orkar försöka minska skadeveriningarna av dessa vanföreställningar. I förlängningen leder det till att människor som inte vill bli lurade men är lite för "öppensinnade" och okunniga blir just det. Och andra tjänar pengar på det. Vill man bli "lurad" eller struntar i om man blir det så visst, i de fallen är det inga problem. Collateral damage är vad som gör tramset oetiskt.

Apropå förstärkare så är det en kul liknelse. Grejen är att där kan skillnader mellan apparater väldigt tydligt mätas och härledas fysikaliskt. I den meningen är det inte humbug. Däremot så saknas det proportioner mellan beskrivna skillnader och faktiskt hörbara skillnader som _inte_ är suggestion.

Det här tycker jag att alla med lite förnuft borde hålla med om. Märk väl hur jag inte använde "måste" :)



#71

Postad 06 augusti 2016 - 11:30

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Kan ingen som tror på skillnader när det gäller kablar åtminstone för sin egen skull (lägga pengar på annat?) göra ett test blint? Det duger inte att lyssna på den billigare kabeln, koppla över till den dyrare och hoppsan, det lät bättre (såklart). Typiskt tillvägagångssätt för hifi-butiker iofs att sälja dyrare grejjer.

 

Allt som behövs är två pers, två uppsättningar kablar, ett par timmars tid. Ta fram spelordningen med en tärning. spikar man säg tio lyssningar så finns det en bra orsak att tro på denna skillnad. 

 

Skulle gärna göra det själv om jag hade två uppsättningar kablar.



#72

Postad 06 augusti 2016 - 11:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Absolut Tarzan. Det är faktiskt så att kablars inverkan var en så vedertagen sanning att även jag förutsatte att detta var något man inte kunde förbise.

Om jag fortfarande gått kvar i den villfarelsen hade jag klara problem att få ihop min nuvarande inkoppling av två separata system via förstärkarväxel. Många, långa, och krokiga vägar blir det. Redan med bara två dryga tvåmetersbitar var mina gamla Audioquest ett smärre helsike att få att ligga snyggt. Styva nåt förskräckligt och bröts ofta av i ändarna då det ju var enledare.

Så, nä, jag är allt också trots allt tacksam för att denna debatt lyfts. Det har stärkt mig i mina egna upplevelser.

Men detta har inte varit poängen med min medverkan här i tråden, utan att denna min uppfattning, inte ändrar mitt intresse av att dela andras upplevelser. :)

Redigerat av laddie15, 06 augusti 2016 - 11:55.


#73

Postad 06 augusti 2016 - 12:54

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Olegh: Vet inte om det är mig du syftar på, men är så fallet missförstår du mig. Jag är mer inne på debatten i sig, rätten att kunna uttrycka sin åsikt och givetvis också att få den bemött av den motsatta. Jag kan hålla med om att folk blir lurade medvetet eller ej, men så är det och gäller betydligt mer än kablar som sagt i livet. 

 

Ibland kan jag tycka det är intressant hur man blir placerad i ett "fack" bara för att man tar ställning att folk ska få uttrycka sin åsikt, utan att aktivt välja en sida. Men sure....om jag ska vara övertydlig, personligen har jag inga "dyrare" kablar och de jag har är det främst kontakterna som jag är intresserade är av bra kvalitet. Personligen köper jag billigare kablar antingen från Kina direkt eller begagnat och det gör jag för.....jajemen, jag tror inte jag skulle klara av att höra skillnaden!

 

Peace! :-)


Redigerat av Hooch, 06 augusti 2016 - 13:07.


#74

Postad 06 augusti 2016 - 15:28

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Lyckades pruta til mig 300kr på 1,5 m kabel. Det mesta klart. Bara lite annat kablage som står på listan. Ha en trevlig dag

#75

Postad 06 augusti 2016 - 15:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Kudos till er som orkar försöka minska skadeveriningarna av dessa vanföreställningar. I förlängningen leder det till att människor som inte vill bli lurade men är lite för "öppensinnade" och okunniga blir just det. Och andra tjänar pengar på det. Vill man bli "lurad" eller struntar i om man blir det så visst, i de fallen är det inga problem. Collateral damage är vad som gör tramset oetiskt.

Apropå förstärkare så är det en kul liknelse. Grejen är att där kan skillnader mellan apparater väldigt tydligt mätas och härledas fysikaliskt. I den meningen är det inte humbug. Däremot så saknas det proportioner mellan beskrivna skillnader och faktiskt hörbara skillnader som _inte_ är suggestion.

 

Det är de öppensinninga man ska rikta reklam mot. De är så godtrogna att de sväljer allt. Jag kan göra ett gäng foliéhattar för en billig peng. De skyddar dessutom mot elektromagnetisk strålning.



#76

Postad 06 augusti 2016 - 16:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det är de öppensinninga man ska rikta reklam mot. De är så godtrogna att de sväljer allt. Jag kan göra ett gäng foliéhattar för en billig peng. De skyddar dessutom mot elektromagnetisk strålning.

Okej, eller så är det de öppensinniga som kan och vill ta till sig kunskap och nya intryck. ;)
Jag är tex. väldigt nyfiken på dina foliehattar, men du måste fräsa på med lite klatschigare reklam för att "så godtrogna" som jag skall svälja dem. Får väl skölja ner dem med en liter mjölk. :)

Redigerat av laddie15, 06 augusti 2016 - 16:48.


#77

Postad 06 augusti 2016 - 16:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Lyckades pruta til mig 300kr på 1,5 m kabel. Det mesta klart. Bara lite annat kablage som står på listan. Ha en trevlig dag

Vad har du köpt, till vad, och hur glad och nöjd är du osv. Ha en trevlig dag du också. :)

#78

Postad 06 augusti 2016 - 16:56

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad har du köpt, till vad, och hur glad och nöjd är du osv. Ha en trevlig dag du också. :)

Nordost Blue Heaven AC till min nya Primare A34.2. Skall senare byta ut RCA så det blir lite mer enhetligt. Behöver något smidigare än VDH. Supernöjd. Kör lite slölyssning via youtube, har inte haft tid att kalibera in cd spelaren. Var gång man gör nya inställningar i recivern så nollställs allt annat. Upptäckt att jag har DTS X med min SR7008 och har ställt in just det läge. Kör normal ljudnivå än så länge och allt låter renare. Recivern hanterar enbart centern. A34.2 är underbar än så länge skall senare prova med riktig fin favorit musik, i form utav Olle Ljungström. Nu har jag siktet inställt på en REL sub och ett rack från Solid Tech i svart/vit. Tar så lång tid att nå dit man vill nå. Är intresserad på att i framtiden få in ett par Kef LS50 om dem passar ihop med Kef r200c. Är intresserad utav bra kvalitet sedan får det kosta upp till ett humant pris som man har råd med. Tror jag har svårt att släppa taget om Kef låter helt enkelt för bra.

Redigerat av Buddaz12, 06 augusti 2016 - 17:03.


#79

Postad 06 augusti 2016 - 17:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nordost Blue Heaven AC till min nya Primare A34.2. Skall senare byta ut RCA så det blir lite mer enhetligt. Behöver något smidigare än VDH. Supernöjd. Kör lite slölyssning via youtube, har inte haft tid att kalibera in cd spelaren. Var gång man gör nya inställningar i recivern så nollställs allt annat. Upptäckt att jag har DTS X med min SR7008 och har ställt in just det läge. Kör normal ljudnivå än så länge och allt låter renare. Recivern hanterar enbart centern. A34.2 är underbar än så länge skall senare prova med riktig fin favorit musik, i form utav Olle Ljungström. Nu har jag siktet inställt på en REL sub och ett rack från Solid Tech i svart/vit. Tar så lång tid att nå dit man vill nå. Är intresserad på att i framtiden få in ett par Kef LS50 om dem passar ihop med Kef r200c. Är intresserad utav bra kvalitet sedan får det kosta upp till ett humant pris som man har råd med. Tror jag har svårt att släppa taget om Kef låter helt enkelt för bra.

Otroligt vackert detta Primaresteg, och väl ett jättelyft mot receivern? Men vilka Kef är det du har nu?
Kollade Nordost för att veta vad det var för kabel du har. En nätkabel alltså. Fanns ju en mängd fräcka högtalarkablar där som jag antar att man inte vill veta vad de kostar... :)

Redigerat av laddie15, 06 augusti 2016 - 17:34.


#80

Postad 06 augusti 2016 - 17:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Så här är det: Kablar väcker habegär som helt får en att skita i det irrationella i att öda pengar på något så onödigt.
Tack vare Budda den jäkeln måste jag nu ha ett par Nordost Purple Flare. Nä, det kan jag naturligtvis inte, men jäklar alltså.... :(

#81

Postad 06 augusti 2016 - 18:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Inte hos mig. Kablar alltså. Begär menar jag..

 

Men när jag ser en snygg Hi-fi-apparat har jag ibland svårt att ursäkta mig. För några år sedan resulterade det i Audio Innovations snygga förstärkare som ser ut som ett kromat ufo. Jag har svårt att använda till det den är till för. Den är nästan för snygg för det..haha. Varje gång jag tittar på den så ser den så ledsen ut. "Använd mig! Gör det nu!"

 

Den råkade också bli den förstärkaren som var tillverkad i england innan kineserna fick tag i den, och är ibland eftersökt att köpa beggad. Speciellt den första versionen som var svart. Otroligt sobert utseende. Jag hade redan ögonen på den första version när jag fick syn på den kromade. Då var det helt kört. 

 

Sedan har jag också en Pioneer-radio (Elité) från den tiden när de lanserades med träsidor. Fy Fan vad den är snygg. Den har dock svårt med sändningarna. Den tappar signal hitan som ditan. Men vad gör det? Den är ju så sablarns snygg.


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 06 augusti 2016 - 18:12.


#82

Postad 06 augusti 2016 - 18:14

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Så här är det: Kablar väcker habegär som helt får en att skita i det irrationella i att öda pengar på något så onödigt.
Tack vare Budda den jäkeln måste jag nu ha ett par Nordost Purple Flare. Nä, det kan jag naturligtvis inte, men jäklar alltså.... :(

Kef R100 ihop med R200c. Purple är figure 8 om du tänker på AC modellen. Serien heter egentligen Leif, där ingår blå, vit, lilla och röd. Röd är dyrast överlag medan AC kabel är blå insteg. Därefter är man inne i nästa serie och den är inte någon den vanlige dödlige köper. Jag gillar blått. HDMI kabeln den kan man bara glömma om man inte är gjord utav pengar där är jag mer inne på Audioquest som är smidiga, tänkt mig spara till de blå RCA nordost fast där gick min gräns när det väl kommer till kritan. Det jag även gillar är kontakterna, när dem väl sitter i så sitter den fast, min wiredwizard som sitter i cd spelaren sitter som berget. Kan väl säga som sådan hade jag hittat Supra sword serien här där jag bor så hade nog riggen bara bestått utav sådana kablar. Högtalarkablarna där börjar den billigaste lösmeter varianten på runt 90kr/m om jag inte mins fel, jag kör 2flat den kostar runt 110kr/m, skall du ha purple så kostar det väl runt 3k om jag nu inte ha förstått fel. Bara tjata ni vidare jag läser det mesta ändå. Skriv PM om du vill prata vidare.

Redigerat av Buddaz12, 06 augusti 2016 - 18:53.


#83

Postad 06 augusti 2016 - 18:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Nja, då har du antigen inte läst, eller tolkat som du vill. Som mer än jag påpekat så finns det(eller i alla fall borde finnas) plats för både sund skepsis och subjektiva upplevelser. Såvitt jag tolkat dig accepterar du enbart det förstnämnda. Eller har jag då tolkat dig fel?
För inte så länge sedan fanns det en ganska stor samsyn att förstärkare också alla låter lika. Fortfarande lär det finnas ett test med stor belöning ingen har klarat. Det inntebär alltså att förstärkare heller inte är något att diskutera.
Rätt många hävdar också att högtalare också i princip låter lika, bara rummet är bra.
Samma människor brukar också hävda att vitt och rött vin smakar lika. Lär ha bevisats i något test.

Visst kan man kräva bevis såfort någon öppnar munnen, men forumet kanske blir lite fattigt då?

Ett bra inlägg och jag tror många håller med dig.

Vad skall man med ett forum till där alla potentiellt intressanta diskussioner skjuts i sank innan de ens kommit igång.
 


Redigerat av Blåtand, 06 augusti 2016 - 18:44.


#84

Postad 06 augusti 2016 - 20:51

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Inte hos mig. Kablar alltså. Begär menar jag..

Men när jag ser en snygg Hi-fi-apparat har jag ibland svårt att ursäkta mig. För några år sedan resulterade det i Audio Innovations snygga förstärkare som ser ut som ett kromat ufo. Jag har svårt att använda till det den är till för. Den är nästan för snygg för det..haha. Varje gång jag tittar på den så ser den så ledsen ut. "Använd mig! Gör det nu!"

Är det serien med stärkare. CD o radio i varsitt kromat tefat? Är ju så ******** snygga. Inte vill du sälja?

Redigerat av PML73, 06 augusti 2016 - 20:54.


#85

Postad 06 augusti 2016 - 21:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Inte hos mig. Kablar alltså. Begär menar jag..

Men när jag ser en snygg Hi-fi-apparat har jag ibland svårt att ursäkta mig. För några år sedan resulterade det i Audio Innovations snygga förstärkare som ser ut som ett kromat ufo. Jag har svårt att använda till det den är till för. Den är nästan för snygg för det..haha. Varje gång jag tittar på den så ser den så ledsen ut. "Använd mig! Gör det nu!"

Den råkade också bli den förstärkaren som var tillverkad i england innan kineserna fick tag i den, och är ibland eftersökt att köpa beggad. Speciellt den första versionen som var svart. Otroligt sobert utseende. Jag hade redan ögonen på den första version när jag fick syn på den kromade. Då var det helt kört.

Sedan har jag också en Pioneer-radio (Elité) från den tiden när de lanserades med träsidor. Fy Fan vad den är snygg. Den har dock svårt med sändningarna. Den tappar signal hitan som ditan. Men vad gör det? Den är ju så sablarns snygg.

O, Audio Innovations ja. Jag har ett tidigt minne av en modell med ett hav av rör. Tror den var på typ tjugo Watt och vilken skillnad det var när man kopplade in den. Detta tilldrog sig någongång -89-90 på Rosens ljudcenter i Malmö. Högtalarna var då B&W Matrix, Mission 782(som jag sedan köpte), och Opus 3.
Jo, har mycket lätt att förstå din förtjusning. :)

#86

Postad 06 augusti 2016 - 21:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Kef R100 ihop med R200c. Purple är figure 8 om du tänker på AC modellen. Serien heter egentligen Leif, där ingår blå, vit, lilla och röd. Röd är dyrast överlag medan AC kabel är blå insteg. Därefter är man inne i nästa serie och den är inte någon den vanlige dödlige köper. Jag gillar blått. HDMI kabeln den kan man bara glömma om man inte är gjord utav pengar där är jag mer inne på Audioquest som är smidiga, tänkt mig spara till de blå RCA nordost fast där gick min gräns när det väl kommer till kritan. Det jag även gillar är kontakterna, när dem väl sitter i så sitter den fast, min wiredwizard som sitter i cd spelaren sitter som berget. Kan väl säga som sådan hade jag hittat Supra sword serien här där jag bor så hade nog riggen bara bestått utav sådana kablar. Högtalarkablarna där börjar den billigaste lösmeter varianten på runt 90kr/m om jag inte mins fel, jag kör 2flat den kostar runt 110kr/m, skall du ha purple så kostar det väl runt 3k om jag nu inte ha förstått fel. Bara tjata ni vidare jag läser det mesta ändå. Skriv PM om du vill prata vidare.

Ah, Leif? Lätt att komma ihåg för då heter de som min käre granne.
Fina högtalare Kef R100. Själv gillar jag dem bättre än de där märkliga med det lite alienaktiga blåa elementet. Men smaken är ju som baken. :)

#87

Postad 06 augusti 2016 - 22:37

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ah, Leif? Lätt att komma ihåg för då heter de som min käre granne.
Fina högtalare Kef R100. Själv gillar jag dem bättre än de där märkliga med det lite alienaktiga blåa elementet. Men smaken är ju som baken. :)

LS50 finns i flera olika färger, senaste är Ferrari röd och någon metallic variant. Kruxet är bara att det finns ingen annan serie i Kef senaste sortiment efter R serien, nästa är reference där 1:an som är stativhögtalaren kostar 70 lakan. Tänkt som sådan dyker det upp en R100mk2 så kommer det stå ett par nya om inte så kanske det blir något annat skoj.

#88

Postad 06 augusti 2016 - 22:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Vad skall man med ett forum till där alla potentiellt intressanta diskussioner skjuts i sank innan de ens kommit igång.

 

Kan det vara för att det är så sjukt lätt att skjuta ner era argument?

 

Återigen, ni får skriva vad ni vill och jag hoppas att jag får säga emot om jag tycker ni har fel?



#89

Postad 06 augusti 2016 - 23:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

LS50 finns i flera olika färger, senaste är Ferrari röd och någon metallic variant. Kruxet är bara att det finns ingen annan serie i Kef senaste sortiment efter R serien, nästa är reference där 1:an som är stativhögtalaren kostar 70 lakan. Tänkt som sådan dyker det upp en R100mk2 så kommer det stå ett par nya om inte så kanske det blir något annat skoj.

Oj, det var nog bland de dyraste stativarna jag sett, de där Reference. För de pengarna hade jag fått mina absoluta drömhögtalare, SA Pandion 30, OCH en uppsättning Leifkablar. :)

#90

Postad 06 augusti 2016 - 23:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Purple är figure 8 om du tänker på AC modellen. Serien heter egentligen Leif

Nordost Blue Heaven AC

 

Förbaskat roliga namn på något så enkelt som en elkabel.

 

Min ugn är en Sydost Hellfire AC Platinum. Den kostar bara 80 000 kr.



#91

Postad 06 augusti 2016 - 23:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Kan det vara för att det är så sjukt lätt att skjuta ner era argument?

Återigen, ni får skriva vad ni vill och jag hoppas att jag får säga emot om jag tycker ni har fel?

Nja, känns mer som att du slängt iväg ett par salvor från höften. Prova att sikta så skall du se..... ;)
Eller med andra ord, varmt välkommen att argumentera. :)

Förbaskat roliga namn på något så enkelt som en elkabel.

Min ugn är en Sydost Hellfire AC Platinum. Den kostar bara 80 000 kr.

Jo, fast "Leif" var väl alldeles utmärkt?

Redigerat av laddie15, 06 augusti 2016 - 23:46.


#92

Postad 06 augusti 2016 - 23:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Nja, känns mer som att du slängt iväg ett par salvor från höften. Prova att sikta så skall du se..... ;)
Eller med andra ord, varmt välkommen att argumentera. :)

 

Jag är ledsen men allt för ofta är det svårt att avgöra vad du menar. Var lite mer specifik tack.



#93

Postad 07 augusti 2016 - 00:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag är ledsen men allt för ofta är det svårt att avgöra vad du menar. Var lite mer specifik tack.

Man kan ägna hela dagarna åt att skjuta "sitting ducks" om man vill, men vad är poängen?
Din motivering till att skjuta folks möjligheter till för dem givande diskussioner i sank var just det, "för att det är så sjukt lätt".
Ok... ???

Redigerat av laddie15, 07 augusti 2016 - 00:55.


#94

Postad 07 augusti 2016 - 00:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Man ägna hela dagarna med att skjuta "sitting ducks" om man vill, men vad är poängen?
Din motivering till att skjuta folks möjligheter till för dem givande diskussioner var just det, "för att det är så enkelt".
Ok... ???

 

Så riktigt dåliga argument ska inte ifrågasättas? Varför? Varför jag gör det har jag redan förklarat och det är ju inte "för att det är så enkelt".


Redigerat av Loco.spk, 07 augusti 2016 - 00:56.


#95

Postad 07 augusti 2016 - 01:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Så riktigt dåliga argument ska inte ifrågasättas? Varför? Varför jag gör det har jag redan förklarat.

Alltid, och tills ingen längre vill fortsätta prata om det som intresserar dem? Nä, här som i övriga livet finns det väl en gräns som var och en får försöka känna av. Jag delar din åsikt i grunden, men här finns fler än du och jag, och våra åsikter. :)

#96

Postad 07 augusti 2016 - 03:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Är det serien med stärkare. CD o radio i varsitt kromat tefat? Är ju så ******** snygga. Inte vill du sälja?

 

Tyvärr. De är för snygga. De med radio ska du se upp för. De är tillverkade i kina. Min är snyggare då den är mer ren från tekniska detaljer än de kinesiska, där de kladdat på mera lampor. Jag har också cd-spelare. Också engelsk. 



#97

Postad 07 augusti 2016 - 05:11

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Oj, det var nog bland de dyraste stativarna jag sett, de där Reference. För de pengarna hade jag fått mina absoluta drömhögtalare, SA Pandion 30, OCH en uppsättning Leifkablar. :)

I mina öron låter senaste Kef reference bättre än SA Pandion. Javisst hela Ref serien är dyr, finns även en dedikerad center och sub, däremot är serien riktad för riktig referensljud, har varit och lyssnat på både 3 och 5 i serien och båda återger ljudet rent med väldigt precis bas och bra skärpa i hela registret. Även hört blade2 som är ett hack högre och som är min drömhögtalare. Värt att notera är att reference väger som ordentliga stenar och är inget hobby byggprojekt som Pandion. Båda låter bra fast på två helt olika områden.

#98

Postad 07 augusti 2016 - 10:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

I mina öron låter senaste Kef reference bättre än SA Pandion. Javisst hela Ref serien är dyr, finns även en dedikerad center och sub, däremot är serien riktad för riktig referensljud, har varit och lyssnat på både 3 och 5 i serien och båda återger ljudet rent med väldigt precis bas och bra skärpa i hela registret. Även hört blade2 som är ett hack högre och som är min drömhögtalare. Värt att notera är att reference väger som ordentliga stenar och är inget hobby byggprojekt som Pandion. Båda låter bra fast på två helt olika områden.

Hade turen att höra Pandion 30 under mycket goda förhållanden. Det lät helt enkelt perfekt. Pandions stativare saknar i mitt tycke för mycket för att erbjuda en för mig fullständig upplevelse. Men det den gör, gör den otroligt bra.

Kef Blade upplevde jag tyvärr under väldigt dåliga förhållanden. Blade är stor och har enorm baskapacitet. Den högtalaren i ett mycket litet rum blev ju naturligtvis en katastrof. De skulle insett detta och låtit bli. Hoppas få uppleva dessa magnifika skapelser under bättre förutsättnkngar någon annan gång. :)

Redigerat av laddie15, 07 augusti 2016 - 10:41.


#99

Postad 07 augusti 2016 - 11:16

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Ska senare i efter middag in till min granne och testa signal kablar ur samma märke som högtalar kablarna , ska bli intressant , ska även plocka med mig några så kallad lakrits snören som någon har nämt innan här, ni vet sådana som brukade följa med i lådorna för en massa år sedan när man köpte en ny CD spelare eller något annat roligt.

Signal kablarna är i från lite olika serier och prisklasser i från dom tidigare nämnda kablarna.

#100

Postad 07 augusti 2016 - 12:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hade turen att höra Pandion 30 under mycket goda förhållanden. Det lät helt enkelt perfekt. Pandions stativare saknar i mitt tycke för mycket för att erbjuda en för mig fullständig upplevelse. Men det den gör, gör den otroligt bra.

Kef Blade upplevde jag tyvärr under väldigt dåliga förhållanden. Blade är stor och har enorm baskapacitet. Den högtalaren i ett mycket litet rum blev ju naturligtvis en katastrof. De skulle insett detta och låtit bli. Hoppas få uppleva dessa magnifika skapelser under bättre förutsättnkngar någon annan gång. :)

Jag hörde lillebror i ett rum på minst runt 25kvadrat med Bel Canto Black, det är Bel Canto värsting setup, går loss på 600k, består utav en digital försteg och 2 effektsteg som ger en total effekt på runt 1000w, butiken spelade på runt 94 i förstärkarens mätare och det lät knappt högt, efteråt när man gick ut från rummet då började vistas i en öppen miljö då började mina öron förstå att det var rätt högt. Butiken berättade att matar man bara rätt så äter blade flera watt till frukost, dem körde vinyl, någon artist som jag aldrig hade hört innan och samtidigt demonstrerade butiken lyra som tillverkar nålar på en äckligt dyr spelare och så klart Nordost kablar. Det lät helt enkelt bara bra, fast det kostar och är nog det bästa jag har hört. Grämer mig bara över att jag missade tillfället när butiken visade Kef Moun. Hoppas butiken bara har bra datum nu till hösten när dem kör demo dagar, får man se om butiken har något spännande att visa fram. Nog med det. Skall försöka kalibera in cd spelaren senare idag och prova lite musik, igår blev det mest Apple tv med youtube. Basen har blivit lite mer taktfast och centern fick bättre liv i sig när recivern enbart behöver jobba med center.

Redigerat av Buddaz12, 07 augusti 2016 - 12:12.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.