Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkabel!

660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2004 - 22:21

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Hej!
Jag hade tänkt att köpa ny högtalarkabel till mina fronthögtare och min centerhögtalare. Alla högtalarena har Be-waire (stavning?)
Men jag vet inte vad jag ska köpa för kabel...??

har sett att vissa använder "4*4", detta verkar lite lite konstigt i mina öron, förklaring tack...?? Alltså jag vet vad som menas med "4*4" men varför?

Banankontakter har jag me funderat på, är det något att ha eller???
Löder man dom eller hur fäster man dom vid högtalarkabeln...??

ha de fint

#2

Postad 21 januari 2004 - 22:25

dajo
  • dajo
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0

Hej!
Jag hade tänkt att köpa ny högtalarkabel till mina fronthögtare och min centerhögtalare. Alla högtalarena har Be-waire (stavning?)
Men jag vet inte vad jag ska köpa för kabel...??

har sett att vissa använder "4*4", detta verkar lite lite konstigt i mina öron, förklaring tack...?? Alltså jag vet vad  som menas med "4*4" men varför?

Banankontakter har jag me funderat på, är det något att ha eller???
Löder man dom eller hur fäster man dom vid högtalarkabeln...??

ha de fint

Supra Ply brukar fungera till det mesta.

Dom flesta bananer skruvar man fast på kablarna.

Kp singlewire först och se om du gillar kablarna. Gör du det så köper du några meter till...
Centern brukar inte dra så mycket ström så biwire dit ger nog inte så mycket men det blir ju inte sämre heller.

#3

Postad 21 januari 2004 - 23:28

Unregistered8493ad0c
  • Unregistered8493ad0c
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Hur mycket pengar tänkte du lägga?? vad har du för högtalare?? vill du ha en mer analytsik kabel? eller kanske en "varmare"?? vad har du för stärkare? detta är alla faktorer jag tycker man ska hänsyn till innan man lägger en massa pengar på kabel!

#4

Postad 21 januari 2004 - 23:35

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Tänkte bara kolla vad ni har o rekomendera, pengar är en senare fråga!
vill bara ha en kabelsom ger så bra och lart ljud det bara går.
Jag har ett par dynavoice "megalith" 400W och ganska feta!
Jag har en yamaha RX-v640rds förstärkare!

#5

Postad 22 januari 2004 - 00:36

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 1
Jamoman skrev:
"Hur mycket pengar tänkte du lägga?? vad har du för högtalare?? vill du ha en mer analytsik kabel? eller kanske en "varmare"?? vad har du för stärkare? detta är alla faktorer jag tycker man ska hänsyn till innan man lägger en massa pengar på kabel! "

Vad är en analytisk kabel eller en varm kabel?

Jag tycker att om man köper dyra kablar så har man blivit blåst! För det första, hur ska den optimala kabeln se ut? Det finns lika många teorier om det som det finns tillverkare. Alla kablar tillverkas i koppar, ibland med silverplätering. Skillnaderna är mycket små, förutom priset.
Jag har många kompetenta personer inom elektronik i min bekantskapskrets, alla säger samma sak: "man kan kanske mäta fram vissa skillnader på kablar...men höra dom , NEJ knappast". Det intressanta är, bara de som inte har el-kunskaper hävdar motsatsen. Jag har 2 teorier:

1, När ni haft era kablar i stereon i flera år så har kablarna oxiderat en aning. Oxid = sämre kontakt. När ni stoppar i era nya kablar, så har ni oxidfri kontaktyta på de nya kablarna. Denna skillnad tror jag att ni kan höra.

2, När ni tar er tid att byta/provlyssna kablar, så intar ni en mer analytisk ställning. Ni vet att nya kablar sitter i, då börjar ni söka detaljer i ljudet som ni hör. Då kanske någon hör ett piano eller annat ljud som inte hörts förr, frågan är då, har kabeln tagit fram ljudet eller är det er alertare observationsförmåga som gjorde upptäckten?

Ljud & Bild gjorde ett högtalarkabeltest för flera år sedan. De kallade alla experter de kände till för att deltaga. Av någon anledning tackade de namnkunniga NEJ. Varför? Om jag vore kapabel att höra skillnad på kablar så skulle jag delta direkt!
Var de rädda att göra bort sig månntro?

Vad jag minns av testet så var det ingen av deltagarna som hörde skillnaden, inte ens på en kabel för 10 000 kr och en lampsladd (det var blindtest som gällde). Vissa satt o berömde den fina nyansen i diskanten på kabel X, för att sedan kritisera kabel Y's diskant. De lyssnade på samma kabel!
Ett 8 mm kopparrör lät lika bra som en märkeskabel för flera tusen spänn, otroligt va? Hela testresultatet gav ett slumpartat resultat, alla kablar lät hursom helst, när som helst. Har någon av er läst detta test jag talar om?

Ibland har jag hört försäljare säga, "lägg nu 3000 kr på kablar,, så blir det bättre". Jag säger "bull shit". Lägg dom pengarna istället på att uppgradera förstärkaren (eller högtalarna) så kommer ni VERKLIGEN höra skillnad!

Tyvärr måste jag säga, många inom hifi-branchen är okunniga om vad det handlar om. Skulle branchen vara mer kunnig så skulle "kabelhysterin" knappast existera.
Min åsikt bara....vill inte såra någon eller framstå som besserwisser.

#6

Postad 22 januari 2004 - 00:44

Unregistered80766140
  • Unregistered80766140
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Bahhh...

Cables do matter. One test that showed some people from somewhere listening to something with something as a source using some kind of speakers connected via some kind of cables, one costing X and the other costing X+something doesn't really sound realiable does it?

If you cannot hear anything differently no matter which cables you use, then of course you shouldn't bother. But the rest of us do bother, not because we are stupid, but because there is a lot of difference between cable A, which is constructed using method Z and material X and cable B, constructed using method Y and material W.

#7

Postad 22 januari 2004 - 00:55

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Drengur, please!

Om man kunde tillverka kablar efter specifikt ljud, typ "varmt, kallt, mer diskant, mer bas, bra mellanregister". Varför står det inte på förpackningen?
Tänk om det fanns Van Den Hul "treble cable", eller "warm sound cable" att köpa? Alltså rent specifikativ kabel för varje ändamål!
Varför tror du att det inte finns sådana benämningar på förpackningen?

#8

Postad 22 januari 2004 - 01:13

Unregistered8493ad0c
  • Unregistered8493ad0c
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Det är väl klart där finns skillnad på kablar sen är det skillnad på vad jag menar med "varmt" och vad varmt betyder ordagrant! Kalla det vad du vill men att säga att en exempelvis Transparent Music Wave låter likandant som en vanlig lampsladd är inte alls sant! jag tycker du ska gå till närmsta hifi-butik och låna hem ett par bättre kablar och lyssna på dem ett tag, lovar att du kommer höra saker som du tidigare inte hört! MIna MITerminator gav i alla fall mig en stor skillnad i både detaljåtergivning och basåtergvning. Sen kan jag väl hålla med om att det trots allt är i högtalarna och i stärkaren som den största skillnaden framhävs. Att köpa ett par kablar för 5 tusen när man har en stärkare eller högtalare i samma prisklass är kanske inte den bästa affären! :P

#9

Postad 22 januari 2004 - 01:19

Unregistered3dced673
  • Unregistered3dced673
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Ekk 4x1,5 alt 4x2,5..

#10

Postad 22 januari 2004 - 01:57

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Jamoman,

Jag har haft flera bra kablar hemma under årens lopp, både dyra och mindre dyra. Ingen av alla oss som lyssnat har hört dessa "microdetaljer" hifi-folk pratar om. Jag lånade hem ett par Monster Cable (någon beteckning) kostade vad jag minns 600 kr/metern, snacka om bortkastade pengar!!! Tur att jag bara lånade dem!!!
Titta på kretskortet i förstärkaren, vanlig koppar med liten ledarea, ibland med korta kabelstumpar lödda till kontakterna, bara vanlig standradkabel. Varför skulle extra exklusiva kablar förbättra ljudet efter högtalarterminalen på förstäkaren? Det är ju snudd på samma kabel du finner i en lampsladd. Varför löder inte tillverkarna "superkabel" med "rätt ljud" på dessa platser?

Det är okunnighet som råder inom hifi-branchen, folk utan vetskap om begränsningarna i anläggningen. Titta på alla super-nätkablar för 230 volt, varför skulle de fungera, då kablarna in i väggkontakten är standard 1.5 mm kabel, som kostar mindre än 1 kr/m. Skulle man inte då behöva "super-kabel" ända fram till transformatorstationen?

Kabelhysterin är något som branchen tjänar pengar på, därför späder man på ytterligare varje gång man får tillfälle.
En kompis till mig köpte en Tara Labs "Prism-CD" signalkabel för 600 kr. När jag såg kabeln så kände jag igen den, exakt samma kabel som HiFi-Klubben sålde som Tara Labs högtalarkabel, kostade då 39 kr/m, förutom färgen, signalkabeln var grön, högtalarkabeln var vit. Samma högtalarkabel som signalkabel, snacka om att han blev blåst!!!
Rannsaka er själva, det är mitt råd! Det fanns en tid då jag också trodde på kablarnas magiska inverkan!

#11

Postad 22 januari 2004 - 02:16

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Till XTZ

"Tänkte bara kolla vad ni har o rekomendera, pengar är en senare fråga!
vill bara ha en kabelsom ger så bra och lart ljud det bara går.
Jag har ett par dynavoice "megalith" 400W och ganska feta!
Jag har en yamaha RX-v640rds förstärkare! "

Om din anläggning inte låter tillfredsställande vilket jag misstänker efter din frågeställning, så är det inte kablarna det är fel på!
Om du är beredd på att ge ett par tusen på kablar, sälj istället din förstärkare eller högtalare och stoppa dessa pengar + det du tänkte lägga på kablar på vettiga grejer istället. Då kommer du hitta det du söker!

När en anläggning låter mindre tillfredsställande, så är det förstärkaren eller högtalarna det är fel på till 99%. Kablar har minimal inverkan. Ok, tunna 0.75 mm kablar lämpar sig inte till kraftigare grejer.

XTZ, tro på mig så blir din omväg kortare!!!

#12

Postad 22 januari 2004 - 08:55

Unregisteredc09665e0
  • Unregisteredc09665e0
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Tror att XTZ letar efter en "billig" enkel lösning att få ett bättre ljud. Det är ju trots allt skillnad på att byta sladd eller köpa ny förstärkare. Tyvär kan man då bara säga att åtminstånde med den utrustningen så kommer det inte bli någon märkbar skillnad med ett par dyrare kablar, vänta hellre och lägg pengarna när du är redo att byta upp dig i övrig utrustning. Fram tills dess kan du ju prova med att möblera om, det kan göra stor skillnad på hur ljudet når örat. Som någon nämnde innan, kolla kontaktytorna på kablarna, är de gammla och oxiderade så är det snabbt gjort att fixa nya.

#13

Postad 22 januari 2004 - 09:20

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Hej på er alla!

Läs denna länk om bl.a. högtalarkablar Högtalarskrönor

#14

Postad 22 januari 2004 - 12:48

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Heron,

det var en superbra länk till alla som tror på mystiken runt kablarna.
Där kom det fram igen som jag velat trycka lite extra på:

"Om ni envisas med att något som jag avfärdar här nedan verkligen fungerar så måste ni vara beredda på att bevisa det i ett riktigt kontrollerat blindtest. Här har alla guldöron backat ur, hittills."

#15

Postad 22 januari 2004 - 12:53

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Att ta bort oxiderade ändar går ju på några minuter, så ur den synvinkeln böhöver man inte köpa nya kablar. Sen om nya kablar gör att man lyssnar nogrannare och man därav finner nya nyanser så fyller ju kabeln sitt syfte. Sen att det bara finns koppar kabel är inte sant då min QED silver annisersity består av enbart silvertrådar.

#16

Postad 22 januari 2004 - 13:42

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Finska kungen

En kompis till mig köpte en Tara Labs "Prism-CD" signalkabel för 600 kr. När jag såg kabeln så kände jag igen den, exakt samma kabel som HiFi-Klubben sålde som Tara Labs högtalarkabel, kostade då 39 kr/m, förutom färgen, signalkabeln var grön, högtalarkabeln var vit. Samma högtalarkabel som signalkabel, snacka om att han blev blåst!!!


Det här låter som kvalificerat skitsnack från din sida, försöker du verkligen påskina att signalkabeln saknade all sorts skärmning och att det var samma sorts isolering etc. på kablarna!??? :P
Bevisa detta eller håll TYST!!!!

#17

Postad 22 januari 2004 - 14:18

Unregistered8ce92e9c
  • Unregistered8ce92e9c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Till finska kungen!!!

Stå på dig!!! Jag håller med dig att kabeln spelar MINDRE roll inom RIMLIGA gränser.

Har Yamaha MX och CX-1000 med Cerwin Vega 1215 +sateliter från CV. Körde med kraftiga DALI kablar, kostade säkert inte mer än några hundra.

Köpte genom en bekant som säljer hifiprylar, några meter "Skitfin" kabel (kommer inte ihåg vad skiten heter), biwirad och färdig där minuspolerna låg på ett visst sätt i förhållande till pluspolerna. Enligt forskning skulle detta vara den ultimata konstruktionen av högtalarkabel (sa tillverkarn :-)).
Detta kalaset kostade mig ca 4000 spänn (kanske 6000 i affär utan rabatter).

Full av förväntan kopplade jag in skiten.... Ja du, jag kunde inte höra någon skillnad mot min DALI-kabel. Har efter det testat kabeln på "finare" högtalare för att se om man märke nå´n skillnad, men icke!

Därför skulle jag om jag var som XTZ, satsa pengarna på högtalare och förstärkare.

Skulle vara kul om du återkom och berättade vilket val du gjorde samt konsekvenserna!!!

Mvh, Serious

#18

Postad 22 januari 2004 - 14:35

Unregistered760317f7
  • Unregistered760317f7
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Suomi Kong:

Jag köper dina argument och ditt resonemang helt och hållet, MEN.

Det är helt självklart att det finns skillnader på ljudkaraktären beroende på vilka kablar som kopplas. Det har jag upplevt själv, därav mitt påstående. Däremot, hur mycket BÄTTRE det låter beroende på vilken kabel som är kopplad är en annan fråga, och en extremt subjektiv sådan.

Ponera att vi har 10 högtalare som ska blindtestas. Om jag lyssnar igenom en och samma låt på en CD skiva tex på samtliga 10 par (kopplade till IDENTISK elektronik), och märker ingen skillnad alls, p g a för det första, mitt taskiga minne av hur förgående högtalare lät och för det andra jag helt ärligt inte tycker det var nån skillnad, om jag inte krystar fram någon. Då kan jag alltså lugnt ta av mig ögonlappen och se att jag inte hörde någon skillnad mellan högtalarna som kostade 5000 och de som kostade 45 000. Därav kan jag lugnt bara gå till en affär o köpa ett par högtalare för 5 k och skratta åt dem som köper högtalare för 5001 kr och uppåt. Logiskt nog torde alltså alla affärer sluta sälja högtalare som kostar mer än 5000, eftersom det inte finns nån skillnad. Min åsikt: Nej, så kan man inte alls göra. Tänk hur mycket olika saker man skulle kunna decimera med blindtester;

- Känner du nån skillnad på de här o de här makaronerna?
-- Nej
- Bra, för de ena kostar 10 kr och de andra 50.

Men frågan är, nöjer man sig med budget makaronerna bara för att man inte kände nån skillnad på dem, eller köper man de för 50 ändå?

Det beror självklart på fallet, men jag skulle ändå köpa makaronerna för 50, för jag vet att jag får kvalité, och på så vis rent psykiskt kommer de att smaka bättre, trots att jag tidigare i ett blindtest bevisat för mig själv att det inte finns nån skillnad. Blindtest är väldigt roliga och avslöjande, helt rättvisa och totalt korrekta med ärlig intention, men enligt mig kan man inte använda dem som nåt sållningsredskap, eftersom de inte har betydelse för om man ska tycka om nåt eller inte.

Högtalare har olika ljudkaraktär som passar vissa, men inte andra, vilket gör att vissa tycker "den lät bättre" eller "den lät sämre", men det är ju endast för personen själv som högtalaren är "bra".

Det högtalaren spelar, karaktäriseras av materialet elen måste ta sig igenom från CD spelarens DAC fram till högtalarens koner... vilket är en lååååååång och jobbig väg att ta sig igenom. Olika kablar är olika byggda, och du kan inte förneka att olika konstruktion bidrar till olika karaktärer på ljudet. Vare sig det är färgat eller totalt ofärgat.

Och om nu Leffe tycker kabel A låter bättre än kabel B, trots hyperavancerad mätning som visar att det absolut inte finns nån skillnad alls i ljudet som kommer ut ur högtalaren, så är det väl bara bra för honom. Det sitter i huvudet, men va fan, KUL FÖR HAN! :P Tänk dig att pelle köpte en 70 tals SAAB, men varje gång han tittar på den så ser han en splittans ny S80 som han är totalt övertygad om att det är. Spelar det nån roll då, för pelle, om bilen är en SAAB eller en Volvo S80 i verkligheten? Det är ju i betraktarens öga skönheten ligger (i vårt fall lyssnarens öron).

Lite svammel, men bara nåt att tänka på. Jag tvivlar på kablarna som kostar 10 000 o uppåt hur "bra" dom egentligen är, men hör jag någon skillnad så hör jag den. Trots att den inte finns i verkligheten. Psykisk eller inte, i slutändan är det jag som är glad, och det är det som räknas. :D

Redigerat av Unregistered760317f7, 22 januari 2004 - 14:50.


#19

Postad 22 januari 2004 - 15:48

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Testa genom att låna hem ett gäng kablar och lyssna själv.


Finska Kungen, Du har helt fel om att det inte går att höra skillnad på olika högtalarkablar t ex. Det frågan brukar handla om är om vilken kabel som färgar ljudet, den billiga eller den dyra.

#20

Postad 22 januari 2004 - 15:56

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Till Stefans,

jag hade själv Tara Labs "Omni" högtalarkabel (tror jag att den heter), jag har kvar en liten stump än idag. Det är helt identisk kabel med Tara Labs "Prism CD", exakt, förutom färgen. Jag skruvade bort "skruven" på kontakterna, det var då jag gjorde upptäckten.
Titta själva, Tara Labs Omni högtalarkabel, och Tara Labs Prism CD. Det fanns inte en tillstymmelse till skärmning på dessa kablar. Det var 2 x 0.5 meter "Omni" som kostade då 39 kr/m. Hifi-klubben sålde dem för 600 kr paret.

#21

Postad 22 januari 2004 - 17:29

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Ekk 4X1,5mm ifrån Biltema till priset 89:- för 10M..Funkar grymt helt enkelt och ljudet är inget att klaga på.Lätt och fixa bi-wiring med den också.

Jobbar på fabriken som gör alla kablars mantling och isolations mtrl.Typ coaxial,telekabel,kraftkabel osv.Så det är samma mtrl i alla kablar ovasett det är biltema eller supra,tara o va *** alla heter.

#22

Postad 22 januari 2004 - 17:32

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Till NIN,

Om du verkligen kan höra skillnaden på kablar, så ska du absolut göra dig till känna! Du skulle knappast behöva jobba som moderator för detta halvsunkiga forum mer. Du skulle kunna tjäna big money på detta, det finns kanske ett par människor i världen som har denna begåvning?
Absolut gehör är ovanligt, men denna begåvning är ett par nivåer över.
Sen finns det ju den stora kategorin med självutnämda experter som tror att de kan höra skillnad. Det är världens lättaste sak i världen att motbevisa med ett blindtest, som ingen med dessa egenskaper tydligen vill delta i???

NIN, jag driver inte med dig, jag menar det på fullt allvar!

#23

Postad 22 januari 2004 - 18:01

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
torrex69

Jobbar på fabriken som gör alla kablars mantling och isolations mtrl.Typ coaxial,telekabel,kraftkabel osv.Så det är samma mtrl i alla kablar ovasett det är biltema eller supra,tara o va *** alla heter.


Kul att du jobbar på fabriken som har TOTALT MONOPOL på kablars matling och isolationsmatrial, det måste gå himla bra för er :P :D

För övrigt så är det ju inte ens samma isolationsmatrial i kraftkablar avsedda för upp till 1000Volt (vanligtvis tex PVC) som i kablar avsedda för tex upp till 30kVolt (tex PEX isoleringar).
Så det är ju inte svårt att bevisa att det där citatet är osant!

#24

Postad 22 januari 2004 - 19:07

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Det har du nog rätt i men jag menade att det knappast är någon skillnad i mtrl i en coax kabel ifrån biltema eller om den är ifrån tex.Supra.Eftersom råvararan görs nästan av exakt samma recept och inställninar i reaktorer och bearbetningsmaskiner som de företag äger som gör plasten ovasett om det är Pex,pvc eller polyeten.Bara olika namn på matrialen beroende på vem som tillverkar det,fast de är identiska och har exakt samma egenskaper.
Typ...Eten,katalysator,buten,väte,syre,tryck och värme skapar en reaktion som bildar polyeten ovasett om det kommer ifrån Kina lr Sverige.Det var så jag menade med mitt citat.

Klart att det går bra :P ....finns ju många som behöver kablar...se bara här i denna tråd :D

Sen finns det juh en massa andra aktörer på denna marknad(polyeten) och inte bara där jag jobbar....

Redigerat av Unregistered30592, 22 januari 2004 - 19:09.


#25

Postad 22 januari 2004 - 19:37

Unregistered899afb8d
  • Unregistered899afb8d
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
När det gäller kablar kan jag hålla med om att skärmning och
anslutning/kontakter är det som kan påverka (beroende
på kvaliteten av övriga komponenter i anläggningen).

Då tänker jag främst på att eliminera störningar och dålig kontaktyta.
Att transportera själva signalen gör nog det mesta i koppar-väg lika
bra, tyvärr... Inte? Nähä du, då får vi verkligen hoppas att du
kontrollerat att kretskorten i din förstärkare/dvd/whatever är omsorgsfullt
sammanfogat med superduper-extreme lödtenn och HighDefinition
Class A
kabelstumpar invändigt... :D

Att t.ex köpa en 220V skarvkabel, tjock som en anakonda med guld-
kontakter, kolfiberskärm och som levereras i ett exklusivt ädelträ-
etui med äkthets-bevis är ju bara ren dumhet när kablarna i väggen
är samma "skit" fortfarande. Hål i huvudet, rent ut sagt. :blink:

Samma princip gäller både högtalar-, signal- och strömkablar.
Spelar väl ingen roll om man har en länk av TITAN när resten av
kedjan är gjort av kolasnöre? Det är ju det här med "den svagaste länken"...

Jag tycker det är ganska uppenbart att folk "hör skillnad" på sin gamla
249 kronors kabel och den nya glänsande 3995 kronors diton med tufft namn?
Annars skulle de ju framstå som idioter om de köpt något så dyrt som inte
gör någon skillnad överhuvudtaget?

Lagom är bäst, annars blir ni garanterat lurade.
Det enklaste sättet att få högre "status" på ett varumärke är att höja priset...
Trust me, I'm a salesman. :D

#26

Postad 22 januari 2004 - 20:54

Unregistered3ecb30f4
  • Unregistered3ecb30f4
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Hejsan

Ville bara säga att teorin med "svagaste länken" kanske stämmer men isåfall kan jag inte förklara varför olika kablar låter olika.

Jag har testat med olika kablar i en anläggning och olika kablar låter olika så är det bara, jag kan ju knappast drömma att det låter olika. Men en sak kan jag hålla med om iallafall det är att det är inte "jättestor" skillnad mellan olika kablar men det är tillräcklig skillnad för att lägga "lite" pengar på kablar.

Mitt råd är som alla andras råd: låna hem olika kablar och jämför med de kablar du har nu o hör själv. Lyssna inte på vad andra säger, skaffa dig en egen uppfattning.

Mvh
Henrik

Redigerat av Unregistered3ecb30f4, 22 januari 2004 - 20:54.


#27

Postad 22 januari 2004 - 21:28

Scandinavian
  • Scandinavian
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Finska Kungen: Jag håller med dig! Skärmade kablar behöver man dessutom bara om man har en störande källa längs signalvägen och då är det viktigt att skärmen är rätt kopplad också. Vilket den ju aldrig är i en kabel man köper i en HIFI butik, mig veterligen. I exempelvis ett flygplan använder man olika grad av skärmning för just den störning som förväntas och det finns bara en tillverkare i världen för mantlarna i fplkablage. Jag läste den test du syftar till oxå för många år sedan. Den var ganska roande!

#28

Postad 22 januari 2004 - 22:11

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Är det verkligen lakrissnören i ett krellsteg? Det tror inte jag. Så om man har en dyr anläggning borde det va mer relivant att använda dyra kablar åxå. För oss dödliga får man väll bedöma utifrån sin egen budget vad man har råd med. Om man nu tycker det låter bättre med en MonsterCable så varför inte.

#29

Postad 22 januari 2004 - 22:29

Unregistered7bd42290
  • Unregistered7bd42290
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Klart intressanta inlägg boyz...

Det härliga är att Finska Kungen har alldeles rätt!
Vi har (handen på hjärtat) alla blivit grundlurade några gånger, speciellt när man var yngre om den magiska inverkan som rätt kabel kan ge.
Jag har nu vuxit upp och är helt övertygad att jag tidigare hade fel. För tillfället så spelar det ingen roll att jag har mina gamla trotjänare kvar, ser ofta på olika forum och denna diskussion är ständigt aktiv men än så länge så är det ingen som kan motbevisa Finska Kungen och oss andra som inte har kopplat ur hyperkonsumtionen som hifilegendarer och allvetare prackar på ovetande.....

Jag instämmer med tidigare talare. När en Audiofil (töntigt namn på någon som egentligen utger sig vara mer än han är) ger sig till känna och tillsammans med en vanlig lekman deltar i ett omfattande blindtest och därigenom bortom alla tvivel sätter punkt för denna diskussion...då kanske då. så byter jag mina prylar och målar kors i taket. :blink:

Mvh//Don Giaretta

#30

Postad 23 januari 2004 - 07:56

Neve
  • Neve
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Du har två val:

A. Köp RKK 2X1,5 hos Clas Ohlsson eller Biltema, kostar 5:-/m. Lägg resten av pengarna på skivor och whisky!

B. Köp Harmonic Technology PRO-11PLUS eller något liknande som kostar som en begagnad bil. Skriv långa inlägg som bevisar att man faktiskt kan höra skillnaden...

:blink:

#31

Postad 23 januari 2004 - 09:20

Unregistered99d4557e
  • Unregistered99d4557e
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Sällar mig utan tvekan till kategorin som anser/vet att man hör skillnad beroende på vilka kablar man har inkopplade. När jag köpte min anläggning var jag minst sagt tveksam till om man kunde höra skillnad med olika kablar inkopplade, men lånade ändå hem kablar från ett antal tillverkare. Har själv testat både sämsta sortens skitkablar, Supra Ply, Tara Labs Omni och flera Audioquest kablar. Om inte just AQ kablarna hade gett en positiv förändring jämfört med övriga kablar skulle jag definitivt inte köpt dessa.

För mig är det absolut ingen prestige i att ha dyra kablar. Eftersom jag dessutom ursprungligen kommer från Småland så har jag en likhet med skottar (dvs. jag är lite småsnål :blink: )


bara de som inte har el-kunskaper hävdar motsatsen.


Tja du Finska Kungen vet inte om jag skulle vilja hålla med om det. Känner flera med både civilingenjörsutbildningar och till och med doktorshatt som utan att tveka en sekund säger att kablarna har betydelse. Har själv för övrigt en magisterexamen i teoretisk fysik och har även läst en doktorandkurs i elektrodynamik.

Det är däremot en fördel om man har ett öppet sinne när man testar. Om du bestämt dig för att du inte kommer höra någon skillnad så lär du heller inte göra det.

Mvh
Dr_drövel

Redigerat av Unregistered99d4557e, 23 januari 2004 - 09:23.


#32

Postad 23 januari 2004 - 12:47

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Dr Drövel,

Frågan är vad som hänt om du fått lyssna på kablarna i blindtest? Då hade du haft chansen 1/3 att välja AQ. Det är här alla torskar, på blindtestet! Självklart sitter man o myser o gottar sig när man lånat hem kablar för oansenligt belopp, hoppas på att höra all magi & mikrodetaljer poppa upp. Lämnar du tillbaka kablarna och säger att du hörde skillnad blir försäljaren jätteglad. Hör du inget, då vet du inte vad du pratar om, då är du färsking. Det är väl så det funkar?

Vad är mikrodetaljer? Jag har en polare som är musiker, han spelar in bas/trummor, lägger på resten och mixar till detta så att den blir behaglig att lyssna på (med kompressor, reverb + andra effekter). Han frågade mig: "Vad är det audiofilerna söker efter, det finns inte mer information i musikspåren än det som lagts dit".

Rent tekniskt, varför skulle en kabel med teflonisolering i höljet låta bättre än en kabel med PVC? Varför skulle "super duper kabel" låta så förbannat bra, när de flesta "förstör" kabeln genom att löda på kontakter? Allt de fina skulle ju ta stopp där!
Men, det känns ju skönt att bara veta att kabeln som man har är tillverkad av proffs och att den kostade fläsk. Den ger nog ändå ägaren mer tillfredsställelse än bättre ljud i anläggningen.

Som sagt, många har blivit kallade till blindtester, men ingen dyker upp! Vad har dom att dölja? Ni säger att ni hör skillnad, varför åker inte ni dit och visar alla skeptiker?

#33

Postad 23 januari 2004 - 13:21

Unregistered99d4557e
  • Unregistered99d4557e
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Finska Kungen!

Har du någon koppling till Faktiskt.se eller LTS? (Obs! Inget påhopp på dessa, men jag tycker mig känna igen resonemangen därifrån).

Vad som hade hänt vid ett blindtest kan jag självklart inte svara på eftersom jag inte utfört något sådant. Men, eftersom jag inte tycker att det är några mikrodetaljer det handlar om vid byte av olika kablar, så tror jag nog att fortfarande hört skillanden även då. Innan bytet uppfattade jag ljudet i högtalarna som väl energirikt. Efter kabelbytet blev det definitivt bättre och som grädde på moset blev basen bättre. Om det sedan innebär att kabeln färgar ljudet, so what? Tycker inte att det är huvudsaken att hitta komponenter som är så ofärgade och mäter så bra som möjligt (a' la LTS).

Jag säger inte att en specifik dyrare kabel med nödvändighet låter bättre än någon billigare kabel i varje anläggning. Eftersom jag anser att olika kablar ger ljud av olika karaktär så måste man testa i sin egen anläggning och avgöra vilken skillnad (om någon) man uppfattade. Om man inte upplevde någon skillnad, eller om de gamla funkade bättre, då är det väl strålande och man kan sitta nöjd med sina gamla kablar. Om man däremot tycker att ljudet blir bättre får man väl avgöra om priset är rimligt i förhållande till den kostnad det innebär.

Att byta ut till exempel högtalare eller förstärkare lär ju inte vara ett billigare alternativ, även om det givetvis gör större skillnad än att byta ut kabeln.

Det bästa vore väl med andra ord om varje person vågade vara så öppen att man vågar tro att kablar gör skillnad, alternativt att kablarna inte gör någon skillnad, och låna hem ett antal olika kablar i olika prisklasser och av olika modeller och testa. Kabeldiskussioner finns på många forum och att komma fram till en gemensam ståndpunkt är garanterat omöjligt.

Mvh
Dr_drövel

#34

Postad 23 januari 2004 - 13:31

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Dr Drövel,

"Har du någon koppling till Faktiskt.se eller LTS? (Obs! Inget påhopp på dessa, men jag tycker mig känna igen resonemangen därifrån). "

NEJ!!!
Jag har aldrig ens hört talas om dem! En av dom var ju en länk, jag ska kolla upp den senare. Jag är en civil person utan kommersiella intressen (till skillnad mot kabeltillverkarna).

#35

Postad 23 januari 2004 - 13:40

Unregistered99d4557e
  • Unregistered99d4557e
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Finska kungen,

Har har du länken till LTS (LjudTekniska sällskapet).

LTS

#36

Postad 23 januari 2004 - 17:42

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Oj oj oj orkar inte ens börja..

Ärligt grabbar, tala inte för andra vad som är bra dåligt låt dem finna sina egna svar.

#37

Postad 25 januari 2004 - 14:03

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0

Vad är mikrodetaljer? Jag har en polare som är musiker, han spelar in bas/trummor, lägger på resten och mixar till detta så att den blir behaglig att lyssna på (med kompressor, reverb + andra effekter). Han frågade mig: "Vad är det audiofilerna söker efter, det finns inte mer information i musikspåren än det som lagts dit".

Viss musik spelas faktiskt in live, och då kommer små detaljer med, som man inte räknat med. Amatörmusiker kan inte riktigt jämföra sig med proffsinspelningar.. :angry:

(Jag är själv amatörmusiker).

#38

Postad 25 januari 2004 - 23:44

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0
Finska kungen!

Jamoman skrev:
"Hur mycket pengar tänkte du lägga?? vad har du för högtalare?? vill du ha en mer analytsik kabel? eller kanske en "varmare"?? vad har du för stärkare? detta är alla faktorer jag tycker man ska hänsyn till innan man lägger en massa pengar på kabel! "

Vad är en analytisk kabel eller en varm kabel?

Jag tycker att om man köper dyra kablar så har man blivit blåst! För det första, hur ska den optimala kabeln se ut? Det finns lika många teorier om det som det finns tillverkare. Alla kablar tillverkas i koppar, ibland med silverplätering. Skillnaderna är mycket små, förutom priset.
Jag har många kompetenta personer inom elektronik i min bekantskapskrets, alla säger samma sak: "man kan kanske mäta fram vissa skillnader på kablar...men höra dom , NEJ knappast". Det intressanta är, bara de som inte har el-kunskaper hävdar motsatsen. Jag har 2 teorier:

1, När ni haft era kablar i stereon i flera år så har kablarna oxiderat en aning. Oxid = sämre kontakt. När ni stoppar i era nya kablar, så har ni oxidfri kontaktyta på de nya kablarna. Denna skillnad tror jag att ni kan höra.

2, När ni tar er tid att byta/provlyssna kablar, så intar ni en mer analytisk ställning. Ni vet att nya kablar sitter i, då börjar ni söka detaljer i ljudet som ni hör. Då kanske någon hör ett piano eller annat ljud som inte hörts förr, frågan är då, har kabeln tagit fram ljudet eller är det er alertare observationsförmåga som gjorde upptäckten?

Ljud & Bild gjorde ett högtalarkabeltest för flera år sedan. De kallade alla experter de kände till för att deltaga. Av någon anledning tackade de namnkunniga NEJ. Varför? Om jag vore kapabel att höra skillnad på kablar så skulle jag delta direkt!
Var de rädda att göra bort sig månntro?

Vad jag minns av testet så var det ingen av deltagarna som hörde skillnaden, inte ens på en kabel för 10 000 kr och en lampsladd (det var blindtest som gällde). Vissa satt o berömde den fina nyansen i diskanten på kabel X, för att sedan kritisera kabel Y's diskant. De lyssnade på samma kabel!
Ett 8 mm kopparrör lät lika bra som en märkeskabel för flera tusen spänn, otroligt va? Hela testresultatet gav ett slumpartat resultat, alla kablar lät hursom helst, när som helst. Har någon av er läst detta test jag talar om?

Ibland har jag hört försäljare säga, "lägg nu 3000 kr på kablar,, så blir det bättre". Jag säger "bull shit". Lägg dom pengarna istället på att uppgradera förstärkaren (eller högtalarna) så kommer ni VERKLIGEN höra skillnad!

Tyvärr måste jag säga, många inom hifi-branchen är okunniga om vad det handlar om. Skulle branchen vara mer kunnig så skulle "kabelhysterin" knappast existera.
Min åsikt bara....vill inte såra någon eller framstå som besserwisser.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt dina inlägg ;) . Först så var det ett inlägg om att Sony, Pioneer och Philips är bäst i världen på allt,särskilt det digitala om jag minns rätt. Deras komponenter sitter i alla andra märken osv. :P
Och nu så är det inga skillnader mellan olika kablar enligt dig :lol: För det första , vad är du ute efter. Provosera, som jag tror,framstå som en besserwisser, ja det gör du. Eller vill du bara tuta i alla färskingar som du kallade dom för, att det är inte några skillnader mellan olika kablar så att de kan köra med lampsladd och gå miste om en del prisvärda förbättringar i sina annlägningar. Varför vill du inte att folk ska pröva själva i sina annläggningar och besluta därefter.
Jag har varit intreserad av Hifi i 14år och har aldrig varit någon siffernisse som räknar ettor och nollor på allt som har med kablar att göra som dina elektronik kompisar gör. Utan jag har alltid använt mina öron, bara öronen och jag bryr mig inte om hur något mäter, bara det låter bra. Jag ska skriva ner tre tydliga exempel på ljudskillnader och förbättringar som jag och kompisar har gjort.

1: Jag har en kompis som hade svårt att erkänna att det var skillnader mellan olika högtalkablar. Så en dag så tog jag med mig mina Esoteric Audio biwire 160kr.m ner till honom för att jämföra med hans biltema kablar. För att verkligen visa ljudskillnaderna så ställde vi högtalarna jämte varandra med exakt samma avstånd till bakväggen för att inte basen skulle låta olika beroende på avståndet till väggen. Det var stora skillnader,framför allt fyllighet och värme. Jag hade aldrig innan dess hört så stora skillnader mellan två olika kablar, men mest förvånad var han. Efter detta så har han bytt interkablage i högtalarna och köpt ett par lite dyrare högtalarkablar ;) . Och han har fått ett helt nytt ljud, allt låter mycket bättre nu än med biltemas kablar. Han vill inte byta tillbaka ;)

2: Sen har jag en annan kompis som hade problem med basen på sina högtalare. Han använde Supra Ply och det låt inte bra, basen var otydlig, slö, fanns ingen fasthet i den. Han kopplade in ett par Tara Labs Prism biwire och då var det en helt annan basåtergivning helt plötsligt efter ett kabelbyte :D Taran har numera bytt mot en MITerminator 2biwire som även lyft de övre registren.

3: Och så har jag mig själv som har prövat lite olika kablar, av de billigare 25-50kr så har det varit svårt att höra klara skillnader, det som jag har märkt har varit att basen har oftast blivit bättre med lite grövre 4mm än med 2mm. Men om man går upp ifrån de allra billigaste till sådana som kostar 100kr och uppåt så hör man oftast skillnader på annat än bara basen. Desto dyrare, dest lättare har det varit att höra skillnader mellan olika kablar. Det är mina erfarenheter.
Men du säger ju att det gör detsamma om man använder lampsladd eller ett par kablar för 500kr metern, och du skulle alldrig erkänna att du har fel det har jag fattat. Men låt folk pröva själva.

Mvh fbk

#39

Postad 26 januari 2004 - 06:50

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
fbk,

jag har hört massvis med liknande historier, men någonstans på vägen brukar de brista. Det du beskriver är ju snudd på identifering av kabel, alltså att du skulle känna igen Supra'n och Tara Labs kabeln bland flera andra kablar!!!??? Vad jag vet så har ingen lyckats i ett kontrollerat blindtest, varför tror du att du skulle göra det?

Jag vill förtydliga, jag har hållit på med hifi sen slutet på 80-talet, både hem och i bilar. Jag har byggt o monterat otaliga anläggningar i bilar, även i hemmamiljö. Tidigt fick jag lära mig det fundamentala, "satsa på ljudbilden, skit i bastrycket". I mina anläggningar har både 12" och 15" basar förekommit, tolka det som ni vill.

Jag har varit bortskämd genom åren då jag alltid haft kompetenta människor i min omgivning som lärt mig massor. Jag har fått se saker på nära håll som andra inte ens känner till. Jag syftar mycket på musikframställning i studiomiljöer. Där lär man sig snabbt vad hifi egentligen handlar om!!!

Jag trodde också på kablars magiska inverkan så långt som in på 90-talet. Till skillnad mot många så var jag öppen för den kritik jag nu bombat er med. Jag tyckte det lät intressant, "kan vi verkligen ha blivit blåsta" var en nära tanke. Sagt o gjort, jag började tillsammans med flera mer och mindre hifi-intresserade personer göra experiment, vi lyssnade på kablar helt enkelt. Det var många signal och högtalarkablar som "lyssnades på".
Alltid hörde någon skillnad när kablarna skiftades, det gjorde jag med! Poängen var att det hände med total "random", resultatet var så spritt att det inte skulle hålla för en grundlig analys. Det gick inte att tyda på något sätt! en gång satt vi och berömde en kabel som bättre än den förra, men ingen kabel byttes fick vi reda på efteråt. Jag tror, nästan vet att alla som gör liknande test kommer fram till liknande resultat.
Man vill ju verkligen tro att en kabel för 600 kr/m ska låta bättre än en Supra 2.5 mm kabel för ett par tior per meter.
Jag vill verkligen poängtera, JAG HAR i alla fall försökt exprimentera, hur många av er kan säga det samma? Jag menar opartiska blindtest!

Jag vill också poängtera ett signalkabeltest gjort av Hifi & Musik för ca 10 år sedan, det var det töntigaste jag läst, någonsin!
"denna kabel har en krispighet i diskanten som kabel X inte riktigt har.....denna kabel har lite tjockare bas än kabel y, men väldigt fin i klangen o.s.v..."
Min kommentar på ren Svenska: BULL SHIT!!! (engelska va?)

#40

Postad 26 januari 2004 - 06:59

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Till Alla Kabel-kännare:

Varför ställer ingen hifi-expert upp på kontrollerade (blind) kabeltester? Ljud & Bild bjöd in folk, bl. a de från Hifi & Musik, som själva står för flertal kabeltester, men varför avböjde de? Det finns bara ett svar på varför hifi-folk inte ställer upp på dessa, ni vet själva svaret!
Om jag verkligen kunde höra skillnad, gissa om jag skulle visa "dom ######rna" ?
Sådana "guldöron" skulle göra en verkligen rik!

#41

Postad 26 januari 2004 - 07:08

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Till NIN,

Om du verkligen kan höra skillnaden på kablar, så ska du absolut göra dig till känna! Du skulle knappast behöva jobba som moderator för detta halvsunkiga forum mer. Du skulle kunna tjäna big money på detta, det finns kanske ett par människor i världen som har denna begåvning?
Absolut gehör är ovanligt, men denna begåvning är ett par nivåer över.
Sen finns det ju den stora kategorin med självutnämda experter som tror att de kan höra skillnad. Det är världens lättaste sak i världen att motbevisa med ett blindtest, som ingen med dessa egenskaper tydligen vill delta i???

NIN, jag driver inte med dig, jag menar det på fullt allvar!

Tyvärr så vet du inte vad du snackar om min herre.
Det är inga problem att höra skillnad mellan olika kablar i blindtest. Ja, vissa är det så stor skillnad att man kan höra dom i dövtest.
Men det testet du snackar om kräver att kablarna måste ha vissa specer för att man kan kunna vinna pengarna, något som flera kablar inte har.

Så istället för att börja på ett forum och häva ur sig både det ena och det andra så kan man ta det mer easy.

#42

Postad 26 januari 2004 - 07:31

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
nin, vad menar du?

"Men det testet du snackar om kräver att kablarna måste ha vissa specer för att man kan kunna vinna pengarna, något som flera kablar inte har."

Ett exempel,

10 personer (eller färre)
1 Förstärkare
1 CD-Spelare
1 Par Högtalare
1 Signalkabel
1 Bränd skiva med valda låtar.
5-10 Högtalarkablar av olika märken/priser.

Testet görs i omgångar, lyssnarna noterar vad de upplever vid varje försök. I slutet sammanställs allt och man ser mönstret, eller oftast avsaknaden av sådant. Vad är problemet?
Frågar igen, varför ställer ingen expert upp på liknande tester? Jag skulle gjort det OM jag visste att jag skulle greja det.

#43

Postad 26 januari 2004 - 07:44

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Kanske är någon intresserad av blindtestet av högtalarkablar på Five channels? Titta i så fall under "artiklar"

Redigerat av Unregistered66227a14, 26 januari 2004 - 07:44.


#44

Postad 26 januari 2004 - 07:53

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0

   jag har hört massvis med liknande historier, men någonstans på vägen brukar de brista. Det du beskriver är ju snudd på identifering av kabel, alltså att du skulle känna igen Supra'n och Tara Labs kabeln bland flera andra kablar!!!???

Läs det jag skriver,istället för att vinkla det till något som passar dig bäst. Jag säger som Nin, du vet inte vad du snackar om.
/fbk

Redigerat av Unregistered840e5864, 27 januari 2004 - 10:17.


#45

Postad 26 januari 2004 - 10:59

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

  • 573 inlägg
  • 0
Time out grabbar!! andas.. Tycker det här håller på att spåra UT. :lol:

#46

Postad 26 januari 2004 - 11:47

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0

Till Alla Kabel-kännare:

Varför ställer ingen hifi-expert upp på kontrollerade (blind) kabeltester? Ljud & Bild bjöd in folk, bl. a de från Hifi & Musik, som själva står för flertal kabeltester, men varför avböjde de? Det finns bara ett svar på varför hifi-folk inte ställer upp på dessa, ni vet själva svaret!
Om jag verkligen kunde höra skillnad, gissa om jag skulle visa "dom ######rna" ?
Sådana "guldöron" skulle göra en verkligen rik!

NordOst har ju själva bjudit in skeptiker för att dema sina kablar i ett fyra timmar långt blindtest! Det tycker jag är ett starkt bevis.

#47

Postad 26 januari 2004 - 13:54

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
EKK-kabel är det mest prisvärda... Köper man 4x2,5mm^2 kabel som är skärmad så är man rätt så säker på att få låg impedans på kabeln samt att man slipper oroa sig att få störningar från omvärlden...

Enda nackdelen är att de kablarna blir rätt grova och styva! :lol:

Redigerat av Matsen, 26 januari 2004 - 13:54.


#48

Postad 26 januari 2004 - 15:13

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Nja, EKK är inget för mig, vill ha lite dyrare kabel, tror att det blir Supra Ply 3.4 eller vad den nu heter.
Dubbla sånna och sen fläta för att det ska bli snyggt...=)

Men sen ska jag kanske även ha bananer me, vilka ska jag sälja?!

#49

Postad 26 januari 2004 - 22:20

Unregistered02d75cbb
  • Unregistered02d75cbb
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Jag har haft hemma och testat NHT 2.5i i helgen, köpte dom idag. I helgen så hade jag först mina gammla skitkablar. tunna saker som har oxiderat kraftigt, vilket iof var lätt att fixa till. Igår var en polare var över med sina betydligt grövre kablar för att testa om det blir skillnad. Ok, det var inte dom dyraste på marknaden men någon hundring metern kostar dom enligt honom. Det var några proson Flatcable, betydligt grövre än mina trådar iaf. Och visst blev det "bättre" det märktes framförallt på basen , det kändes mer lättdriven på något sätt, mer kontroll. kanske beror det i mitt fall på kombination 640 + NHT, idag fick jag med ett par kablar (neotach KS1125) som var fetar och dyrare än min polares kablar. skillnaden var inte lika märkbar längre.

Det finns tydligen kablar som kostar 150.000 för några meter och dom ska tydligen gå i nästan ljusets hastighet (99,9%). Säger mig inte så mycket mer än att det är väldigt snabbt.

#50

Postad 26 januari 2004 - 23:29

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

  • 628 inlägg
  • 0

Jag har haft hemma och testat NHT 2.5i i helgen, köpte dom idag. I helgen så hade jag först mina gammla skitkablar. tunna saker som har oxiderat kraftigt, vilket iof var lätt att fixa till. Igår var en polare var över med sina betydligt grövre kablar för att testa om det blir skillnad. Ok, det var inte dom dyraste på marknaden men någon hundring metern kostar dom enligt honom. Det var några proson Flatcable, betydligt grövre än mina trådar iaf. Och visst blev det "bättre" det märktes framförallt på basen , det kändes mer lättdriven på något sätt, mer kontroll. kanske beror det i mitt fall på kombination 640 + NHT, idag fick jag med ett par kablar (neotach KS1125) som var fetar och dyrare än min polares kablar. skillnaden var inte lika märkbar längre.

Men se! en person till som hör skillnader mellan kablar :lol: Och till er som inte hör skillnader mellan olika kablar. Det finns tops :lol: , kan vara värt att testa :lol:
/fbk

Redigerat av Unregistered840e5864, 26 januari 2004 - 23:30.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.