Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny Subbas kabel

84 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 juli 2004 - 13:20

Unregisteredfa4231f4
  • Unregisteredfa4231f4
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Hallå!

Vad är det som skilljer en subwoofer kabel från en vanlig rca kabel?
Funderar på att köpa en ny kabel till min Sub. För just nu kör jag med kabeln som följde med subben ala lakridssnöre.

Proson har en kabel för 80kr och Supra en för 399.
Är den värd 300kr mer?

#2

Postad 22 juli 2004 - 14:31

Unregistered706d1970
  • Unregistered706d1970
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Hallå!

Vad är det som skilljer en subwoofer kabel från en vanlig rca kabel?

Ingenting förutom längden och att dem säljs styckvis.

Tycker DU att suprakabeln är värd 300kr mer, köp den! Då vet du iallafall att du får en kabel som är välgjord.

#3

Postad 22 juli 2004 - 16:52

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Köp en Competition Pro på Biltema och dela den på mitten, mycket prisvärd kabel... Bättre lär du knappast behöva till subben. Finns till och med mycket lyssningsvana audiofiler som föredragit den framför mångfaldigt dyrare kablar, och då som vanlig interconnect mellan CD och förstärkare.

#4

Postad 22 juli 2004 - 19:41

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
^Den fungerar utmärkt som sub-kabel och rca!^

Dock så hade jag problem med en kort rca-kabel, den var dåligt lödd, men de övriga fungerar bra. Annars är det ju bara o kasta ut några fler kronor på supra tex, om man vill.

Redigerat av Unregistered35b9f53f, 22 juli 2004 - 19:43.


#5

Postad 22 juli 2004 - 19:59

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
En välskärmad kabel med bra kontakter är alltid att föredra, och Supra brukar ha sådana kablar till rimligt pris.

Bättre och betala lite extra och bli nöjd än att köpa billigt och sedan inte bli nöjd, då är pengarna bortkastade.

#6

Postad 22 juli 2004 - 20:21

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Tänkte bara tillägga att RCA är en kontakttyp och inte en kabeltyp. Men det kanske ni redan vet fast ni bara använder ordet fel av gammal vana (eftersom alla andra gör det också)?

#7

Postad 22 juli 2004 - 21:51

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
köp marcus cable subb kabel klart bättre än supran o till samma kostnad. Har
haft båda o marcus kabel är mer rejäl bättre kontakter mm

#8

Postad 22 juli 2004 - 21:55

hedstrom
  • hedstrom
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
marcus kabel???

#9

Postad 22 juli 2004 - 22:03

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0

marcus kabel???

https://www.minhembi...showtopic=63613

#10

Postad 29 juli 2004 - 22:52

Unregistered9011d1be
  • Unregistered9011d1be
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
så om jag har förstått detta rätt så är alltså en 'vanlig' rca kabel detsamma
som en 'sub' kabel? förrutom att det då istället är 1 st?

vad är allt snack om ohm tal o kraffs angående sub kablar då ??
har jag fått allt om bakfoten? igen :wub:


peace /TomJ

#11

Postad 30 juli 2004 - 10:05

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

  • 860 inlägg
  • 0
Det finns två olika sorters "en-kanaliga" koax-kablar med RCA-kontakter. En avsedd för analog överföring av ljud (används tex som sub-kabel) och en avsedd för digital överföring (används för digital överföring av ljud mellan tex dvd och receiver men kan faktiskt också användas som överföring av bildsignal av komposit-typ). Dessa båda kablar har bland annat olika impedans, därav snacket om olika Ohm-tal.

Rätta mig gärna om jag uppfattat saken fel... :wub:

#12

Postad 30 juli 2004 - 21:56

Unregistered9011d1be
  • Unregistered9011d1be
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
OCL: det låter vettigt :wub:
tack för svaret, för jag blir minst sagt lite mörkrädd när jag kollar på kabel avdelningen på jobbet :(

köpte iofs en sub idag, och en 5 meters kabel...
visste att den fungerade till just den subben men, läser nu:
"professional 5.1/ac-3 digital sound quality
Digital Coaxial interconnect"

och den fungerar iaf... sedan om det blir bättre med en 'riktig' kabel,
det visar sig :D

peaace

#13

Postad 10 augusti 2004 - 18:55

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Min nuvarande sub kabel behållde jag från mitt förra hembiosystem som var sånt med små satelliter och en patetisk sub.(kabeln ingick i paketet. OBS ej min på bilden)

Postad bild
Den på bilden har två ingångar till subben, det har inte min nuvarande den har bara en.

Frågan är hör man nån skillnad?? :rolleyes:

Funderar på att köpa denna :
http://hifiklubben.s...0|1467|pdetail#

Tacksam för alla svar.

Redigerat av Crille99, 10 augusti 2004 - 18:59.


#14

Postad 11 augusti 2004 - 07:38

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Det kallas för Sublink om den har en kontakt och Y-link om det finns 2 kontakter i ena änden, Y-link är bra om du tex ska ha 2 subbar i ett system, då du kan koppla vidare signalen. En del säger också att förstärkaren avlastas bättre med en Y-Link kabel än Sublink, varför vet jag inte.
Tror knappast du hör någon skillnad om subwoofern är en billigare variant, det är ju bara lågnivå signaler du ska skicka genom subben. Har man däremot en dyrare subb så vill man ju att signalen inte ska störas på grund av kassa kablar, men en subwoofer kabel är inte särskilt känslig, antingen kommer ljudet fram eller inte. En subwoofer kan inte bli påvkerad av färgning på samma sätt som hos en golvhögtalare där både diskant och mellanregister färgas av både kablage och receiver.

#15

Postad 12 augusti 2004 - 14:42

jockew
  • jockew
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
När jag skulle köpa min B&W 675 sub lånade jag hem en TARA LABS PRISM2200SUB Kabel
(8meter lång så jag kunde prova ut var subben låter bäst), blev helt nöjd och beställde en
4m lång eftersom det räckte - en OTROLIG skillnad till det bättre!

Jag hade aldrig trott att samma märke skulle skilja så mycket på längd/kvalitet men man lär sig ;)

Jag har inte testat andra subkablar (blev ju nöjd) men har verkligen hört skillnad på alla kabelbyten jag gjort...

#16

Postad 12 augusti 2004 - 21:14

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Supra Sublink-RCA kanske är ett alternativ:

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=100930

Redigerat av Viggen, 12 augusti 2004 - 21:16.


#17

Postad 13 augusti 2004 - 09:03

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0

Supra Sublink-RCA kanske är ett alternativ:

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=100930

Har ingen erfarenhet av märket Supra, men har sett att många har det här på forumet.
Är Supra bättre än Tara labs? :D

#18

Postad 13 augusti 2004 - 19:58

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Gick och köpte en Tara Labs prism 500s idag hos hifiklubben, lycklig som jag var stack jag hem så fort som möjligt för att rycka ut den nuvarande lakritssladden och koppla in den nya,,till min stora besvikelse hörde jag ingen som helst skillnad :D 600 spänn åt skogen.....

#19

Postad 13 augusti 2004 - 20:42

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Nej det gör ingen skillnad om du inte har en defekt kabel. Eventuell skillnad är så liten att den knappt är dektekterbar så man ska inte bry sig alltför mycket om kablar, om man inte villha en finare förståss. Det är bättre att lägga sin ork på områden där det verkligen gör resultat, tex högtalarplacering, dämpning i rummet, möblering etc .. sådana enkal grejer ..

#20

Postad 13 augusti 2004 - 21:55

Unregisteredd213b4d7
  • Unregisteredd213b4d7
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Definiera vad du menar med att höra skillnad.
Frågar du om det blir någon verklig fysisk skillnad på ljudet ELLER, om du kommer att uppleva en skillnad??
:D

#21

Postad 13 augusti 2004 - 23:37

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
du får gärna "placeboa" fram kännslan att en elefant trampar omkring i vardagsrummet efter ett kabel köp :D men jag föredrar att få nått för mina pengar ...

Lite kejsarensnya kläder över det hela ;) ...

#22

Postad 13 augusti 2004 - 23:57

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0

du får gärna "placeboa" fram  kännslan att en elefant trampar omkring i vardagsrummet efter ett kabel köp :D men jag föredrar att få nått för mina pengar ...

Lite kejsarensnya kläder över det hela ;) ...

Typisk "jag hör ingen skillnad så ingen annan kommer att göra det heller" kommentar.

När det gäller subkabel så är skillnaden inte lika hörbar som tex högtalarkablar, där det är mer valuta för pengarna att investera. Audiokablar är också en bra länk att fokusera på om man kör mycket 2-kanaligt.

#23

Postad 13 augusti 2004 - 23:59

jockew
  • jockew
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
ekke, vill man inte höra skillnad så är det svårare.

Naturligtvis är det lättare att höra om man gör STORA förändringar men det beror nog helt enkelt
på vem det är som lyssnar.
Kanske skillnaden mellan "lakrits" och Tara 500 inte blir speciellt stor om man inte har
audiofil sub ? Vad vet jag ...

På min mellanklass sub BLEV det stor skillnad med en BRA kabel som var hälften så lång,
jag jobbar med att lyssna som yrke kanske hör jag det lättare därför, kan iallafall
rekommendera Prism2200 subkabel, andra har jag inte hört!

Frågan var "gör det skillnad" svaret är "ja" (hur mycket beror på 100 faktorer)

#24

Postad 14 augusti 2004 - 00:30

Unregistered23cff24f
  • Unregistered23cff24f
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Detta blev en spännande diskussion om en subkabel som skall förmedla en signal som (förhoppningsvis) inte kommer att överstiga 80Hz .... Det måste bli en fantastisk skillnad med en kabel för 2500:- mot för en vanlig lågnivå kabel för 90:-.
Får du störningar av någon elektrisk apparat i närheten eller t.ex en mobiltelefon så kan man vinna mycket på att byta kabel (till en skärmad) men annars...

Om skillnaden inte är elektriskt mätbar oavsett vilken metod man använder sig av när man mäter så ÄR det faktiskt INGEN skillnad.

Vad gäller högtalar kablar så är effekten av ett kabel byte i dom flesta fall mätbar (skin effekt- kapacitiv, induktiv osv osv..), detsamma gäller för lågniva kablage som hanterar en signal som spänner över hela det hörbara området dvs ca 20-17000Hz. Människan är inte särskilt duktig på att höra låga toner därav är det enkelt att placera subben nästan var man vill i rummet och ändå inte kunna höra vart den står.

Dom flesta har säkert sett att det finns lågniva kablar att köpa som kostar uppemot 150 000:-, Hur många hör skillnad på en sådan om man jämför med en "vanlig" kabel som är skärmad och av god kvalitet? Hur många skulle köpa den kabel om dom fick 150 000:- att spendera?

Såg att någon som skrev här hade förmågan att höra skillnad på 4 och 8 meters kablar....

Redigerat av Unregistered23cff24f, 14 augusti 2004 - 00:37.


#25

Postad 14 augusti 2004 - 02:20

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

du får gärna "placeboa" fram  kännslan att en elefant trampar omkring i vardagsrummet efter ett kabel köp ;) men jag föredrar att få nått för mina pengar ...

Lite kejsarensnya kläder över det hela ;) ...

Du trampar mig på tårna min vän, gör inte det B)

Min historia började med att jag köpte en Mirage BPS-400 subwoofer, och det är en riktigt bra subba, men jag fick ingen kabel med på köpet.

Här vill jag påpeka att jag var smått skeptisk till klara skillnader på "en bit kabel", men jag gick iaf bort till en handlare i sundsvall och frågade om han hade någon billig kabel. Då rekomenderade han den Supra Sublink som Viggen nämnde men hade tyvärr ingen hemma i den längd jag ville ha. Så jag beställde en 8 meters och gick hemåt.
Väl på väg hem så tänkte jag att jag banne mig skulle kunna lira lite subba med en clas ohlsson kabel så länge, så jag gick och köpte en sån där 8 meters videosignal-kabel som fick duga. Den gick på under en hundring om jag inte minns fel.
nuuu skulle det spelas subba, men *puh* alldeles där jag bor så har vi en Hi-Fi klubben butik som jag gick in i för att bena ut vad som var vad värt att veta om just subkablar osv. Säljaren erkände att han inte testat just subkablar, men erbjöd mig att låna hem två stycken Tara Labs för test, mot att jag berättade om eventuella skillnader för honom. En Tara Labs PRISM 2200s för 2000,- blev det, och den billigare PRISM 500s för 1000,-.

Väl hemma så tog jag fram runt 12 låtar med olika baskaraktär som jag kände till bra, plus papper och penna för att skriva ner sublima skillnader.

Jag drar en summering för att inte dra hela långa historien:

Ingen var mer förvånad än jag själv när jag kopplade in kablarna första gångerna, jag fick till och med byta mångfallt fler gånger än tänkt för att verkligen verifiera att det verkligen var stor skillnad, och att det inte var inbillning. Jag satt bara och flinade faktist för jag hade väntat mig liten eller ingen skillnad i ljudet.

Det skulle också visa sig att till och med min flickvän (!?!) och grannen (vid olika tillfällen) hörde klar skillnad på vissa kablar utan att jag påpekade ett dugg, utan dom fick lyssna medans jag bytte osett (blindtest) korsvis mellan kablarna, sedan fick dom ge ett subjektivt och omdöme. Klar och märkbar skillnad alltså...

Det jag kom fram till var också ganska förvånande.

Det skillde mycket mindre (inte speciellt mycket skillnad) mellan Tara Labs 500s, 1000,- kabel och Clas Ohlsson kabeln för 100,- än mellan dessa båda och Tara Labs 2200s.

Skillnaderna var rejäla och det som 2200s var bättre på var bland annat att den lät mjukare och snabbare och mycket mer distinkt och korrekt.

Jag skrev så här: Tara Labs Prism 2200s: Ett mjukare ljud. Sammet för örat men med tyngd, värme och rapphet när det ska vara så. Den klara Hi-Fi kabeln av dessa 3!

Det som alltså förvånade mig var ju att priskillnaden mellan Clas Ohlsson kabel och Tara Labs 500s inte var motiverad! Visst var Tara:n unset mer detaljerad, men ack ack så mycket dyrare.

Som det nu blev så fick jag min Supra Sublink, och döm till min förvåning när jag tyckte den rent subjektivt (jag hade inte Tara Lab:ara hemma då) spelade om inte lika bra som Tara Labs 2200s, så iaf inte märkbart sämre. Klasser bättre än Tara Labs 500s och Clas Ohlsson däremot!


Nu är subben såld, men så upplevde jag det då iaf.

Jag vill helst inte tro att jag har tomtar på loftet, eller att jag hör sämre än mormor, så fortsätt inte och säg att det inte finns skillnader tack!

Jag är mer än förundrad över att vissa inte hör dessa (uppenbara) skillnader (?) jag har inte vad man kallar "guldöron" direkt, men vad ska man kalla dessa öron som inte verkar höra ett smack?

Slutligen vill jag bara säga att: hör min flickvän skillnad, så är det skillnad... :D

Redigerat av Unregisteredb38af287, 14 augusti 2004 - 02:25.


#26

Postad 14 augusti 2004 - 07:51

Unregistered610e2837
  • Unregistered610e2837
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Den på bilden har två ingångar till subben, det har inte min nuvarande den har bara en.

Frågan är hör man nån skillnad?? :D

Just detta med en eller två kontakter in till subben kan spela roll. Förutsatt att det finns vå ingångar till subben. På min JBL PB 10 provade jag att sätta en splitkontakt så att jag fick signal i båda ingångarna istället för på bara en och suben spelade då på en högre volym med samma inställningar. Vad detta beror på kan jag inte uttala mig om men det kändes som att subbens kapacitet utnyttjades bättre med en splittkontakt. Kändes rätt löjligt men jag tyckte det var en tydlig skillnad. Jag hade dock inget behov av extra volymen så jag körde vidare med kabeln jag hade utan splitter.

/Andreas

#27

Postad 14 augusti 2004 - 09:02

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Jag är mer än förundrad över att vissa inte hör dessa (uppenbara) skillnader (?) jag har inte vad man kallar "guldöron" direkt, men vad ska man kalla dessa öron som inte verkar höra ett smack?

Slutligen vill jag bara säga att: hör min flickvän skillnad, så är det skillnad...  ;)

jag skulle mer än gärna vilja att det blir "bättre" ljus med en sådan liten billig uppgradering som en liten kabel, men tyvärr är det inte så ... :D

om du är nöjd med dina placebo effekt så får du ju vara det ;) , det är ju inte jag som lägger ut pengar på kablar. Jag har kablar med goda elektriska parametrar, det är bara det man behöver titta på ...

#28

Postad 14 augusti 2004 - 09:42

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0

Det skulle också visa sig att till och med min flickvän (!?!) och grannen (vid olika tillfällen) hörde klar skillnad på vissa kablar utan att jag påpekade ett dugg, utan dom fick lyssna medans jag bytte osett (blindtest) korsvis mellan kablarna, sedan fick dom ge ett subjektivt och omdöme. Klar och märkbar skillnad alltså...

Och grannen satt ändå hemma hos sig - och det är 300 meter bort... :D

#29

Postad 14 augusti 2004 - 11:27

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Acceptera att det finns de som KAN höra skillnad. HiFi och 5-kanal är inte något man bara kan mäta sig till. Det är ofta en vanlig uppfattning av de som är nya på området att det man inte kan mäta sig till det finns inte. Den uppfattningen brukar dock förändras med tiden, när man börjar använda öronen som referens istället för multimetern ;)



jag skulle mer än gärna vilja att det blir "bättre" ljus med en sådan liten billig uppgradering som en liten kabel, men tyvärr är det inte så ... :D



#30

Postad 14 augusti 2004 - 11:46

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
nej det har jag inte påstått heller det är ju lyssningsintryck det handlar om, fast när man sorterat bort placebo så sammanfaller ,lustigt nog ? :D , lyssningsintrycken med eventuellmätning, om man nu vet vad man skall mäta och hur.

Det är ju trots allt samma verklighet som mäts "med öronen och vår hjärna" samt några instrument vi kanske använder.

#31

Postad 14 augusti 2004 - 12:21

Unregistered23cff24f
  • Unregistered23cff24f
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Kan du inte mäta upp någon elektrisk skillnad på en kabel (och då menar jag inte med multimeter osv. utan med en spektrumanalysator t.ex och skickar en musik signal igenom kabel både kontinuerlig och burst) så är det heller ingen skillnad på ljudet eftersom ljudet färgas av kabelns karaktär.

Det är kabeln som färgar ljudet pga. kapacitiva/induktiva egenskaper skin-efekt osv, mantel/höljets isolerande egenskaper samt avstånd mellan ledarna osv. Med högtalar kablar så är det BEVISAT genom mätningar att man kan få ganska stor skillnad i resultat genom att köpa bättre kablar men ingen har hittills kunnat mäta skillnaderna på vissa "stora" tillverkares jättadyra kablage mot t.ex supras fina kablar som inte är jättedyra.

Vad gäller skillnader på lågniva kablage så är det bara BEVISAD skillnad mellan s.k "lakritssnören" och lite dyrare skärmad kabel med bättre utformning renare koppar och bättre uppbyggnad av själva kardelerna.
Jag håller med om att man kan höra skillnader men inte mellan dyra kablar.

Sedan finns det kablar som är gjorda avsiktligt för att färga ljudet kraftigt där dom flesta direkt hör en skillnad i ljudet men det är inte alltid till det bättre och oftast så hör bara lyssnaren att det är skillnad. Ta t.ex en kabel med kraftigt kapacitiva egenskaper... oj basen blev lite snabbare/snärtigare och ljudbilden blev mycket ljusare och luftigare, spröd och skir diskant osv.. och visst tycker man om ljudet så är det helt ok.
Alla har sin egen smak och vision om ljud.

Ett komiskt tillägg: Känner flera "Audiofiler" som har anläggningar för flertalet hundratusen pengar som är "äldre herrar" som prompt hänvisar till att herregud vilken skillnad det blev med den och den attiraljen och sedan visar det sig när dom varit hos doktorn att dom har ett hörbart område som ligger mellan 25 och 15000 Hz.. Hörseln blir försämrad med åldern men det gäller tydligen inte när man lyssnar på musik på en hi-end anläggning.

Ni med "musiköron" inom vilket område hör ni?

#32

Postad 14 augusti 2004 - 12:44

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Ska faktiskt inte säga att jag inte hör nån skillnad, tittade på matrix revolutions o lite annat idag och nåt som jag la märke till var att vid t.ex när nån står o pratar o det smäller i bakgrunden lite nätt,, (inga stora smällar) så arbetar subben också på denna låga nivån, innan har det varit mest frontarna som har tagit hand om detta.

Det är en stor skillnad sladd mässigt mellan Tara labs och min gamla,, den nya är trippelt så tjock och säkert hälften så lång,,,men ångrar nu efter "megalomaniac`s
inlägg att jag inte köpte 2200 istället om det var stor skillnad mellan den och 500s.
:D

Redigerat av Crille99, 14 augusti 2004 - 12:45.


#33

Postad 14 augusti 2004 - 15:43

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

nej det har jag inte påstått heller det är ju lyssningsintryck det handlar om, fast när man sorterat bort placebo så sammanfaller ,lustigt nog ?  :D , lyssningsintrycken med eventuellmätning, om man nu vet vad man skall mäta och hur.

Det är ju trots allt samma verklighet som mäts "med öronen och vår hjärna" samt några instrument vi kanske använder.

Är du helt omedveten om vad placebo innebär, elller du bara blind?
Skrev jag heller inte att jag inte hade någon som hellst förväntning av kabeltestet? :D


Alltså, grannen bodde två våningar upp, och för den som inte fattade det vid förstone kan jag bara klargöra att han kom ner och lyssnade och bildade sig en egen uppfattning, för att sedan ge mig synpunkter.


Jag står även för att den som inte skulle höra skillnad hemma hos mig antingen borde sluta med hi-fi som hobby och intresse, och dels skaffa ny hörsel...

#34

Postad 14 augusti 2004 - 15:45

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

Ska faktiskt inte säga att jag inte hör nån skillnad, tittade på matrix revolutions o lite annat idag och nåt som jag la märke till var att vid t.ex när nån står o pratar o det smäller i bakgrunden lite nätt,, (inga stora smällar) så arbetar subben också på denna låga nivån, innan har det varit mest frontarna som har tagit hand om detta.

Det är en stor skillnad sladd mässigt mellan Tara labs och min gamla,, den nya är trippelt så tjock och säkert hälften så lång,,,men ångrar nu efter "megalomaniac`s
inlägg att jag inte köpte 2200 istället om det var stor skillnad mellan den och 500s.
:D

Det var klart märkbar skilland, om den var "stor" beror nog på vilka förväntningar man har och vem som lyssnar... har du ludd i öronen så spelar det nog ingen roll :D

#35

Postad 14 augusti 2004 - 16:54

Unregisteredba341f94
  • Unregisteredba341f94
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Jag bytte själv från lakritssnören till en Tara Labs prism2200, jag trodde välatt det skulle bli skillnad i basen, men inte en så stor skillnad som det faktiskt blev.
Basen blev djupar, rappare och klarare, blev till och med tvungen att skruva ned nivån då det blev lite för mycket av det goda... men å andra sidan, vissa skeptiker skulle väl säga att jag bara fått mycket känsligare öron av att lägga pengar på en lite dyrare kabel.

#36

Postad 14 augusti 2004 - 17:54

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0

Jag bytte själv från lakritssnören till en Tara Labs prism2200, jag trodde välatt det skulle bli skillnad i basen, men inte en så stor skillnad som det faktiskt blev.
Basen blev djupar, rappare och klarare, blev till och med tvungen att skruva ned nivån då det blev lite för mycket av det goda... men å andra sidan, vissa skeptiker skulle väl säga att jag bara fått mycket känsligare öron av att lägga pengar på en lite dyrare kabel.

***** mög ,,,en till som säger att han hör skillnad när det gäller 2200.
Känns nästan som man får sticka ner till hifiklubben och byta :D

Det värsta är att då måste man ut med hela möblemanget igen,,,som väger 2 ton
för att kunna dra sladden bakom...öhh blir trött bara jag tänker på det.

Redigerat av Crille99, 14 augusti 2004 - 17:57.


#37

Postad 14 augusti 2004 - 21:18

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
mellan 500s och 2200s är det faktist (tro det eller ej) stor skillnad, testa innan du byter och skriv här därefter...

#38

Postad 15 augusti 2004 - 00:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
// Flyttar till kablar

#39

Postad 09 oktober 2004 - 22:02

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Inte ett uttalande om kvalitetskablar ska användas eller inte, men Yamahas FAQ säger att man ska koppla in LFE:n till båda RCA:erna bak på deras subbar. Det ger bättre ljud enligt dem.

Sedan är det väl en annan sak om det kräver en dyr kabel eller inte. Där tror jag också mer på att den ska vara skärmad och sitta fast i kontakten på ett bra sätt. Jag gjorde själv kablar med koaxialkabel från Elfa för många år sedan. Då ansågs det vara ett bra och billigt sätt att göra en högkvalitativ kabel. (RGE85 eller något sådant hette kabeln, en ganska stel sådan.)

/Micke

#40

Postad 10 augusti 2005 - 21:22

Unregistered990
  • Unregistered990
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
någon som vet en sub kabel på minst 5 meter? får inte gärna överstiga 100 kronor metern.
Vad får man? duger de?..

#41

Postad 11 augusti 2005 - 07:33

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Själv köpte denna billiga Biltemakabel på 5m, slet isär trådarna och kopplade en till subben, bara för att få en subkabel att komma igång med.

Sedan blev det aldrig någon 'riktig' subkabel, men kanske börjar jag titta på det när vi flyttat till hus och vet placering och avstånd till subben.

Har som sagt ej jämfört med andra kablar.

#42

Postad 12 augusti 2005 - 14:54

jazzy115
  • jazzy115
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Profigold PGA4105 är ok för sitt pris 198 SEK på www.brl.se

Redigerat av jazzy115, 12 augusti 2005 - 14:55.


#43

Postad 12 augusti 2005 - 21:55

Unregistered990
  • Unregistered990
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Oki ska titta på den, har kolat och beöver nog 10 meter, men det hade dom ju med 289 kronor..

Redigerat av Unregistered990, 12 augusti 2005 - 21:55.


#44

Postad 16 augusti 2005 - 20:26

Unregistered990
  • Unregistered990
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Profigold PGA4105 är ok för sitt pris 198 SEK på www.brl.se

<{POST_SNAPBACK}>


inget mer tips än ovanstående?

#45

Postad 22 augusti 2005 - 12:01

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Supra?
Kika hembiobutiken t.ex.

Skall plocka upp min 8-meters Supra Y-link subbkabel från efter jobbet idag.
http://www.hembiobut...ubwoofer&ppris=

8 meter för 600:- är mindre än 100:- metern, precis som du efterfågade ;)

#46

Postad 03 september 2005 - 14:20

Unregistered990
  • Unregistered990
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Om man köper en Y-link kabel och inte har mer än en ingång i subben vad gör man då? förklara. =)

Redigerat av Unregistered990, 03 september 2005 - 14:21.


#47

Postad 26 november 2005 - 20:55

Unregistered427a397c
  • Unregistered427a397c
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Hej, får snart min efterlängtade sub en svs pb 12 plus/ 2 som jag kopplar ihop med en denon 3802. Efter snart konstaterat att jag inte vill bränna hemma dvs löda själv och riskera 25 000 kr kortslutning återstår kabelköp.

Avståndet är 12-15 meter beroende på placering och jag vill ha alla möjliga tips på vilka kablar som duger.....

Kollat in supra på hembiobutiken och de verkar vara ok (andra tips mottages tacksamt).

Ytteliggare fråga om man ska ha y- kabel eller ej, detta verkar inte ha några vetenskapliga grunder i de inlägg jag skummat igenom tidigare och jag skulle gärna vilja ha referenser som kan antyda det ena eller andra alternativet.

tacksam för snabba svar (brukar inte vara problem) eftersom inköp beräknas under helgen.

Prisklassen ska vara under 1200 kr totalt.... (eller så lågt som möjligt )

jag har sökt efter liknade trådar men inte riktigt hittat informationen jag vill ha, dvs referenser från liknande anläggningar.

mvh
Daniel

Redigerat av Unregistered427a397c, 28 november 2005 - 15:27.


#48

Postad 27 november 2005 - 01:17

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Har själv Supras 8m Y-kabel. Funkar kalas!
Om du skall under tusenlappen och fortfarande ha kvalitet vid dom där längderna så kommer du nog få söka lite. MarcusCables kan jag annars rekommendera, kanonbra kablage som du dessutom kan få skräddarsytt efter dina behov.

Bra kablage till subben är viktigare än man tror. Speciellt om du drar den vid strömkabel, vilken man ofta gör pga placering...

#49

Postad 27 november 2005 - 20:53

Unregistered427a397c
  • Unregistered427a397c
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Har själv Supras 8m Y-kabel. Funkar kalas!

<{POST_SNAPBACK}>


Vilken färg har den? Står att den är isblå på hembiobutiken men på bilden verkar den vara mörkblå?

#50

Postad 27 november 2005 - 21:41

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
den är Isblå.
Om du inte gillar den så kan du alltid lägga en supra-strumpa kring den. Dom gör kablarna ruggigt snygga, har så på mina bi-wirade ixos-kablar till frontarna.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.