Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Bio Campanaro - Project Corona av emifog

88 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 26 februari 2021 - 14:51

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det ser snyggt ut, även om det inte blir perfekt först så finns tid till förbättring! Jag gör det hela tiden, man måste liksom bo in sig i rummet och det kommer du göra! Lycka till!

#52

Postad 27 februari 2021 - 15:02

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Det ser snyggt ut, även om det inte blir perfekt först så finns tid till förbättring! Jag gör det hela tiden, man måste liksom bo in sig i rummet och det kommer du göra! Lycka till!

Tack, det blir absolut snyggt. Bakhögtalarna är i perfekt position för "bästa platsen" på rad 1 så att rad två blir lite so so kan jag leva med. Såg en film igår på ett av de två mittsätena (1 och 2 från vänster i bild) och det låter fantastiskt. Anledningen till att fjärde stolen inte är på plats samt att högtalarna sitter lite tätt är att den sista väggregeln inte kan sättas på plats innan soffan har kommit. Den kommer i mitten av april och jag har ingen lust att vänta :)

 

Det kommer sannolikt bli förbättringar under vägen men jag hoppas kunna fokusera på kiosk och lounge samt memoriblia...



#53

Postad 01 mars 2021 - 08:17

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Djupt imponerad över bygget. Jag kan inte ens få ihop en IKEA bänk.

#54

Postad 01 mars 2021 - 09:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Trevligt med en stänkare! :)

#55

Postad 02 mars 2021 - 12:15

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Fantastiskt snyggt! smarta lösningar.

#56

Postad 05 mars 2021 - 09:13

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tack för pepp! Så kul att höra.
Nu visade det sig att min soffa kommer komma i mitten av april så tempot minskade en del (jag trodde att den skulle komma typ nu). Dessutom blev det kallt så inget kul att stå ute och fräsa lister.

#57

Postad 16 mars 2021 - 21:53

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Jag är sjukt avis på alla som fixar baffelvägg där duken kan vara framför högtalarna!

Riktigt snyggt.



Såg lite att du hade frågor om sub placering och "dämpning".

Har du mätmikrofon? Det rekommenderar jag verkligen.

Jag har ett lite mindre rum än dig men jag har 4 (!) st 12or.

Det behövdes verkligen för att basen ska vara jämn på alla sittplatser.

Har du bara dom 2 där fram så kommer onekligen basen att låta annorlunda för soffan fram respektive bak.

Om du tittar i mitt galleri så kan du se att de bakre subbarna fick tom flyttas fram och upp för att uppnå rätt effekt.

#58

Postad 18 mars 2021 - 10:06

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Jag är sjukt avis på alla som fixar baffelvägg där duken kan vara framför högtalarna!

Riktigt snyggt.



Såg lite att du hade frågor om sub placering och "dämpning".

Har du mätmikrofon? Det rekommenderar jag verkligen.

Jag har ett lite mindre rum än dig men jag har 4 (!) st 12or.

Det behövdes verkligen för att basen ska vara jämn på alla sittplatser.

Har du bara dom 2 där fram så kommer onekligen basen att låta annorlunda för soffan fram respektive bak.

Om du tittar i mitt galleri så kan du se att de bakre subbarna fick tom flyttas fram och upp för att uppnå rätt effekt.

 

Är det en sak jag kan rekommendera så är det att köra baffelvägg. Man behöver inte oro sig för akustiskt transparent duk. Jag kör på fyra stycken glesreglar och ett spandextyg för 400kr. Det ger mig drygt 170 tum fantastisk bioduk. Det finns säkert bättre tyger men inte som motsvarar priset. 

 

Tack för input kring bas, jag kommer skaffa en UMIK-1 och miniDSP 4HD för bashanteringen men först när soffan är på plats, ingen poäng att börja basoptimera innan dess.

 

Jag har två 10 tums fram och en dubbel 10tum precis bakom soffan. Den gör hela grejen. Jag har även en mobil 10-tums som jag flyttat omkring lite och den gör nytta ifall man vill eliminera noder på en specifik plats. Däremot kan den förstärka/skapa förstärkningar/resonans på andra ställen vilket jag inte gillar samtidigt som jag överlag inte gillar högtalare som står löst. Möjligen sätter jag den bakom bakväggen där den ändå inte syns men jag inte om det är större risk att den får kablage och andra doningar att börja skallra. Den kan få stå där och vara avstängd.

 

Mängden bas beror nog på hur mycket dämpning man har i rummet snarare än storleken (iaf i våra små rum). Jag upplever inte att bastrycket är för dåligt. Däremot tycker jag att MF/HF saknar juice emellanåt. Speciellt när jag kör streamad media vad det nu kan bero på... 



#59

Postad 18 mars 2021 - 17:33

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

 

 

Mängden bas beror nog på hur mycket dämpning man har i rummet snarare än storleken (iaf i våra små rum). Jag upplever inte att bastrycket är för dåligt.

 

Jag tror du kommer ändra uppfattning när du köpt din UMIK (det finns umik2 nu förresten) och miniDSP.

Om du nu inte på något magiskt sätt lyckats placera ut dina subbar perfekt redan från start :)

 

Den där bak, även om den är dubbel, räknas som en iom att den sitter ihop.

 

Har du 4st hade jag använt dem. Då kan du dessutom göra som att du inte behöver dämpning ;)

 

Om jag får ge ett tips så är det att inte bygga in något innan du börjar mäta i alla fall.



#60

Postad 06 april 2021 - 16:47

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Hur upplever du cindecore stolarna? Är det lite flex i dem? Hade först tänkt recliners men i brist på utrymme skulle cindecore matrix vara att föredra. Sen gillar jag stuket med "äkta" biostolar, de ser sköna ut.

#61

Postad 08 april 2021 - 07:59

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hur upplever du cindecore stolarna? Är det lite flex i dem? Hade först tänkt recliners men i brist på utrymme skulle cindecore matrix vara att föredra. Sen gillar jag stuket med "äkta" biostolar, de ser sköna ut.

Hej, 

De är bättre än en vanlig SF-stol. Gunget är rätt skönt, speciellt när man sträcker/rör på sig men också bara för att mjuka musklerna lite. Komforten är tvivelsutan bra nog för en 2-3timmars film men 8 timmar tv-spel skulle nog fresta på. Stolen går att montera i tre lägen, jag har mina i det mittersta. Har inte testat de två andra men eftersom de monteras i en viss position tror jag inte att de är så användbara. 

 

Min "rad 2" är 120cm djup. Skulle spontant rekommendera lite större djup, jag misstänker att det kommer bli lite trångt när soffan på rad 1 kommer. Rad 2 är dock ekonomiklass så där ska det vara lite obekvämt ;)



#62

Postad 08 april 2021 - 08:19

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Hej, 

De är bättre än en vanlig SF-stol. Gunget är rätt skönt, speciellt när man sträcker/rör på sig men också bara för att mjuka musklerna lite. Komforten är tvivelsutan bra nog för en 2-3timmars film men 8 timmar tv-spel skulle nog fresta på. Stolen går att montera i tre lägen, jag har mina i det mittersta. Har inte testat de två andra men eftersom de monteras i en viss position tror jag inte att de är så användbara. 

 

Min "rad 2" är 120cm djup. Skulle spontant rekommendera lite större djup, jag misstänker att det kommer bli lite trångt när soffan på rad 1 kommer. Rad 2 är dock ekonomiklass så där ska det vara lite obekvämt ;)

Toppen tack!
Tiden med 8h sessioner är förbi ändå med tre barn så bara det går avnjuta en långfilm utan träsmak kommer det bli bra  :D De hade drygt halva priset på dem nu så det var svårslaget när man är på en tight budget, går väl alltid uppgradera i framtiden om det är så  :lol:



#63

Postad 08 april 2021 - 08:34

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Toppen tack!
Tiden med 8h sessioner är förbi ändå med tre barn så bara det går avnjuta en långfilm utan träsmak kommer det bli bra  :D De hade drygt halva priset på dem nu så det var svårslaget när man är på en tight budget, går väl alltid uppgradera i framtiden om det är så  :lol:

 

Haha, jepp, jag har två men mellan 20-00 Är det lugnt och fridfullt hemma så någon gång i veckan hinner man iaf med en film. 

Jag köpte dem också för halva priset. De är absolut värda 2000 per stol men inte 4000, för 4000 per säte finns det mycket roligare lösningar.

 

Jag skruvade dem i 19mm MDF, skulle inte rekommendera klenare underlag. Bulta i betong går förstås bra med så länge man inte har golvvärme =) 



#64

Postad 01 maj 2021 - 21:36

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Riktigt fint! Gillar verkligen pelaren för sidohögtalaren i väggtegel.

#65

Postad 02 maj 2021 - 14:52

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Har följt uppdateringarna här på Minhembio och jäkla vad snyggt det har blivit nu.
Hade jag byggt en dedikerad bio hade det lätt varit nåt i denna stilen. Rent och snyggt utan massa krusiduller men ändå med en del detaljer som bidrar till en snygg helhet utan att ser tomt ut så att säga. Tummen upp!

#66

Postad 02 maj 2021 - 15:29

Unregisteredea5d0232
  • Unregisteredea5d0232
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
En klar tanke från start till mål, snyggt och inbjudande. 10p från mig.

#67

Postad 02 maj 2021 - 19:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Riktigt fint! Vilket arbete du lagt ned! :)

#68

Postad 02 maj 2021 - 21:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Förbaskat snyggt, njut nu av resultatet :)



#69

Postad 03 maj 2021 - 07:25

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Ja, alltså copy paste på alla kommentarer hur fint du fått det. Bra jobbat! :)

#70

Postad 03 maj 2021 - 08:32

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tack för uppskattning och alla kommentarer. Extra kul att ni uppmärksammar min grundtanke i skapandet av rummet. Det ska inte innehålla byggelement eller krimskrams som stör koncentrationen och fokus utan vara snyggt och prydligt. Det andra är att jag inte akustikbehandlat ett rum utan jag har byggt ett rum som är akustiskt designat för att undvika en massa paneler av olika slag.

Jag tänkte skapa ett separat galleri med bilder enbart på olika lösningar som, i min mening, gjort ljud och bild till vad det är utan att synas i någon större utsträckning. Det mest synliga är väggteglet som eliminerar reflexer mellan surroundhögtalarna. Vad som är mindre synligt är att dessa högtalare sitter förhöjda så att ljudet som träffar örat aldrig kan studsa och komma tillbaka i fel öra på grund av en ofördelaktig vinkel för ljudet.

Hoppas sådana lösningsbeskrivningar kan vara intressanta.

#71

Postad 05 maj 2021 - 08:11

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Haha, jepp, jag har två men mellan 20-00 Är det lugnt och fridfullt hemma så någon gång i veckan hinner man iaf med en film. 

Jag köpte dem också för halva priset. De är absolut värda 2000 per stol men inte 4000, för 4000 per säte finns det mycket roligare lösningar.

 

Jag skruvade dem i 19mm MDF, skulle inte rekommendera klenare underlag. Bulta i betong går förstås bra med så länge man inte har golvvärme =) 

 

Ser riktigt bra ut nu, härligt att vara på upploppet med allt! Några funderingar, sitter stolarna bra i MDF skivan? Är ju ganska många fästpunkter och det blir väl kanske inte några direkta krafter. Jag kommer skruva mina i 22mm golvspån sen och hoppas det ska räcka, hade helst velat skruva i reglar.
Vart köpte du de andra stolarna ifrån? de såg riktigt fina ut! Mått på dem?



#72

Postad 09 juli 2021 - 19:18

Beffa
  • Beffa
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Grattis till ett fint bygge och reportaget! Det vore något extra det, få komma med i tidningen man läst så mkt :D Vad är på gång härnäst?



#73

Postad 13 juli 2021 - 09:20

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Tack för att vi fått följa din resa till där du är idag. Mycket fint rum du skapat och när man läste reportaget så inser man hur mycket energi du lagt på detta rum på olika sätt. Snyggt och riktigt seriöst biorum du skapat, Stort grattis och njut

#74

Postad 14 juli 2021 - 13:46

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tack för fina kommentarer.
Höstprojektet blir att påbörja foajén samt göra klart "behind the scenes"-arbetet.

#75

Postad 14 juli 2021 - 21:26

legion123
  • legion123
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
En sol klar 10 till denna fantastiska bion

#76

Postad 15 juli 2021 - 12:18

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Grattis till reportaget.

Kanonbra jobbat.

#77

Postad 26 augusti 2021 - 17:30

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Angående MiniDSPn: Kollade du på Home Theater Gurus ep.7 som jag tipsade om förra ggn?
Tipset kvarstår hursomhelst :)

Redigerat av Cruentuz, 26 augusti 2021 - 17:30.


#78

Postad 26 augusti 2021 - 17:34

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Angående MiniDSPn: Kollade du på Home Theater Gurus ep.7 som jag tipsade om förra ggn?
Tipset kvarstår hursomhelst :)

 

Yes, jag gjorde det men hittade en kille som i sin tur också har tittat på HTG. 
https://www.youtube....h?v=eRRr8xTmxVQ

 

Den enda lilla utmaningen jag har nu är att nivåkalibrera basarna mot varandra. Två av dem sitter ju monterade bakom duken så det blir väldigt svårt att kalibrera in dem på samma position. Något tips på hur man löser det?



#79

Postad 26 augusti 2021 - 19:32

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Yes, jag gjorde det men hittade en kille som i sin tur också har tittat på HTG. 
https://www.youtube....h?v=eRRr8xTmxVQ
 
Den enda lilla utmaningen jag har nu är att nivåkalibrera basarna mot varandra. Två av dem sitter ju monterade bakom duken så det blir väldigt svårt att kalibrera in dem på samma position. Något tips på hur man löser det?


Vad tror du om "near field"-mätning? Ha micken ett par cm från elementet bara. Då tror jag man i ditt fall till största möjliga mån tar bort rummets påverkan.

#80

Postad 27 augusti 2021 - 10:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vad tror du om "near field"-mätning? Ha micken ett par cm från elementet bara. Då tror jag man i ditt fall till största möjliga mån tar bort rummets påverkan.

Helt rätt, men i det här fallet vill man ha med rummets påverkan för att kunna justera det?

Jag har inte läst igenom hela tråden men du hade en minidsp?
Då är det ganska enkelt att fixa fas och nivå via REW


Redigerat av johan b-lund, 27 augusti 2021 - 10:42.


#81

Postad 27 augusti 2021 - 14:16

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Helt rätt, men i det här fallet vill man ha med rummets påverkan för att kunna justera det?
Jag har inte läst igenom hela tråden men du hade en minidsp?
Då är det ganska enkelt att fixa fas och nivå via REW


Nej, inte när det gäller gain matching. Man vill inte att nån sub ska jobba mycket hårdare än nån annan.

HTG ep.8:
https://youtu.be/tDaZT5G0Mwg

Och specifikt; 11min.22sek ->

#82

Postad 27 augusti 2021 - 14:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nej, inte när det gäller gain matching. Man vill inte att nån sub ska jobba mycket hårdare än nån annan.

HTG ep.8:
https://youtu.be/tDaZT5G0Mwg

Och specifikt; 11min.22sek ->

Yes sir, att göra det om man har olika märken är absolut ingen dum sak!! 



#83

Postad 27 augusti 2021 - 15:27

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Yes sir, att göra det om man har olika märken är absolut ingen dum sak!! 

 

Okej, 1 steg fram 2 steg tillbaka...

 

1. Efter att ha meckat om elcentralen så inser jag att jag har en sub och receiver på olika faser = brummande bakgrundsljud. 

2. Min bakre sub står i ett litet garage bakom soffan. När jag kalibrerar nivåerna, tycker ni att jag ska mäta framför elementet men bakom soffan? Det bör gå att pilla ner micken där. Soffan väger bly så inget kul att flytta på. Det är väl knappast smart att tvinga subben att jobba igenom hela soffan?



#84

Postad 27 augusti 2021 - 15:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Okej, 1 steg fram 2 steg tillbaka...

 

1. Efter att ha meckat om elcentralen så inser jag att jag har en sub och receiver på olika faser = brummande bakgrundsljud. 

2. Min bakre sub står i ett litet garage bakom soffan. När jag kalibrerar nivåerna, tycker ni att jag ska mäta framför elementet men bakom soffan? Det bör gå att pilla ner micken där. Soffan väger bly så inget kul att flytta på. Det är väl knappast smart att tvinga subben att jobba igenom hela soffan?

 

Jag tycker absolut att du ska göra det även om det ger extra jobb :)

Gatad närfälts mätning är det du vill göra.
Är den kopplad till minidsp?


Redigerat av johan b-lund, 27 augusti 2021 - 15:52.


#85

Postad 27 augusti 2021 - 22:25

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 1
Idag kom datorn, ÄNTLIGEN!! så jag skiftade fokus till Flight Simulator ett tag :)

Nu när jag har en dator i bion kan jag också börja trimma med minidsp

#86

Postad 04 september 2021 - 06:36

mange87a
  • mange87a
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Vart har du köpt den främre soffraden?

#87

Postad 04 september 2021 - 14:59

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Vart har du köpt den främre soffraden?


Deluxe deco via deras återförsäljare i Polen

#88

Postad 05 september 2021 - 23:16

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Ang. din stigande kurva innan EQing...jag fick också liknande konstigheter när jag testade att köra med ASIO-drivisar nu. När jag gick tillbaka till java så var det fantastiskt mycket bättre.

#89

Postad 06 september 2021 - 10:11

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Ang. din stigande kurva innan EQing...jag fick också liknande konstigheter när jag testade att köra med ASIO-drivisar nu. När jag gick tillbaka till java så var det fantastiskt mycket bättre.

 

Jag gav up på ASIO och körde på Java istället. Det blev mycket bättre och jag hoppas att det också är bättre =)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.