Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ljudtransparent duk köp råd

11 svar till detta ämne ljudtransparent duk
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 januari 2020 - 19:48

rollberger
  • rollberger
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej,
Jag är på gång och bygga med 
 ljudtransparent duk. med ca 300cm bred.
fronthögtalare & center ska in bakom projektorduken, 

Finns det runt 10-15k eller måste man upp till 30-40k ? 

Mitt i allt letande dyker denna duk upp. 
Kan detta va något ?? eller leta vidare ?

 

 https://www.visunext...9BoCEW8QAvD_BwE 

 

Tar gärna i mot tips på fler dukar,tyg, mm 

ramspänd duk  2.35:1-format  på ca 130" 
Tack på förhand 
Mvh 



#2

Postad 30 januari 2020 - 08:28

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 1

Dämpar 5 dB vid 18 kHz!

Screen Research dämpar 0,75 dB vid 20 kHz.

Dessutom är den inte ramspänd. Även en tabtension lär få problem med veck, fel mått mm. Har själv haft ReAct som fick bytas pga att den inte höll måtten, tejpen på tab-ögglorna släppte m.m

 

Jag kör Screen Research i bion med den kraftiga ramen. Finns även en tunnare ram son är billigare fast har samma dukmaterial.

Tänk på att en duk håller många projar.



#3

Postad 31 januari 2020 - 14:41

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 1

Rekommenderar ramspänd i formatet 2.40:1.....

//Morgan



#4

Postad 31 januari 2020 - 15:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1
Men den var ganska cool. Jag kan inte ha ramspänd då jag har tv där. Tabtension och el på bara 19kg är väldigt intressant. 5db på 18khz är inte så illa ju, ganska lite i fo runt där kan man tro. Undrar hur mycket black drop den har?

Redigerat av Demon Slayer, 31 januari 2020 - 15:36.


#5

Postad 31 januari 2020 - 16:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

Men den var ganska cool. Jag kan inte ha ramspänd då jag har tv där. Tabtension och el på bara 19kg är väldigt intressant. 5db på 18khz är inte så illa ju, ganska lite i fo runt där kan man tro. Undrar hur mycket black drop den har?

Låg vikt på en Tab-Tensionduk är inte bra. Du vill att duken ska vara konstruerad med ett grovt rör med stor diameter för att den ska kunna hålla sig slät över tid. Det är just en grov och rejäl konstruktion som kostar pengar, men också det som gör att duken kommer att fungera bra och hålla måtten över en längre tid.

 

5dB är väldigt mycket i sammanhanget. (6dB är en akustisk fördubbling) Örat kan ganska enkelt urskilja 1dB i skillnad, om det ligger över ett större frekvensomfång. Det blir ganska mycket att digitalt kompensera. Men det finns förstås de som sätter sina högtalare bakom solid väv och tycker det är tillräckligt bra. I det sammanhanget är 5dB fantastiskt bra, så det beror förstås på vilka krav du har.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#6

Postad 31 januari 2020 - 17:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1
Nedrullbar ljudtransparant duk är krav - shoot!

#7

Postad 31 januari 2020 - 19:18

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Låg vikt på en Tab-Tensionduk är inte bra. Du vill att duken ska vara konstruerad med ett grovt rör med stor diameter för att den ska kunna hålla sig slät över tid. Det är just en grov och rejäl konstruktion som kostar pengar, men också det som gör att duken kommer att fungera bra och hålla måtten över en längre tid.

 

5dB är väldigt mycket i sammanhanget. (6dB är en akustisk fördubbling) Örat kan ganska enkelt urskilja 1dB i skillnad, om det ligger över ett större frekvensomfång. Det blir ganska mycket att digitalt kompensera. Men det finns förstås de som sätter sina högtalare bakom solid väv och tycker det är tillräckligt bra. I det sammanhanget är 5dB fantastiskt bra, så det beror förstås på vilka krav du har.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Det du säger är i teorin korrekt, men de färreste högtalare spelar rakt til 20khz. Många flera hundra tusen kronors högtalare i akustiskt justerat rum har ofta -7db vid 18khz och kansje -12 vid 20khz. Många är också speccade til max 18khz. Om man är över 40 så är det också vanligt att man inte hör ett pip över 13khz. Detta är grunden till att jag menar att -5 vid 18khz inte alls är så illa - tatt i betraktning att en duk framför högtalarna alltid är en kompromiss.

 

Att man enkelt skulle kunna urskilja 1db över ett stort område har jag svårt att tro på, då en från gatan i prinsip skulle kunna gissa rätt 10/10 i ett bilndtest med -25 mot -26 på förstärkaren och det tror jag bara inte på.

 

Däremot håller jag med om att 5db upp eller ned gör en skillnad som man uppfattar, speciellt om det är över mellanområdet, men sammtidigt så har filmer så olik "klang" och volym att man då snackar om samma filmstycke igjenn och igjenn.

 

Angående vikten så är alting relativt, jag hade en Da-Lite för 35tusen som vägde som ett as och det jag menar i min kommentar är att jag personligen inte orkar skruva fast en så kolossal kassett igenn och med 13lök så skulle jag inte ha det samma kravet på duk och blir mer glad över att någon hittat en ljudtrasparant duk ö.h.t som inte är ramspänd då jag inte trodde det fanns.

Tar gärna imot tips på bättre nedrullbara transparanta dukar.



#8

Postad 12 februari 2020 - 08:31

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 1
Hej Screen exellence om du ska ha kvalitet annars är det oftast perforerade dukar om dem är billiga och eldrivna.

#9

Postad 27 december 2020 - 22:31

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
Är det nån som hittat en ok ljudtransparent nedrullbar duk?

#10

Postad 01 januari 2021 - 16:45

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

Är det nån som har erfarenhet av denna?

 

https://www.dhinnova...ent-alr-screen/



#11

Postad 02 januari 2021 - 18:51

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0

Har beställt en nu!

Får se hur den är jämfört med den jag har idag:

Screen Innovations 5TF110MW Model 5 Series - Maestro White Fixed Frame Screen



#12

Postad 17 februari 2023 - 17:31

Fortman
  • Fortman
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej, hur var duken?

Letar efter en ljudtransparant duk som är även erelektrisk.
Duken ska starta, när jag kör igång projektor. Men vill gärna ha 16.9 format och 300 tum.

 

Kan inte ha ramspänd och kan inte sitta på vägen.

 

Kom med tips!  Tacksam för hjälpen.


Redigerat av Fortman, 17 februari 2023 - 17:33.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.