Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spikes och stenplattor under högtalare, bra eller?

221 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
IXOS 304 Layer Discs (Spikes & dämpkuddar) 0 (0) Inga priser

#101

Postad 02 februari 2010 - 21:52

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
okej men jag tyckte inte biltemas va så snygga för det priset om man tex jämför med prosons som även är billiga :)

https://www.prisjakt...kt.php?p=480082

men antar att det är samma sätt man sätter fast dom på (dubbelhäftande tejp)

tack nu slipper jag oroa mej om att behöva borra som jag hade fått för mej att man ska göra blir nog en beställning snart :blush:

#102

Postad 23 februari 2010 - 21:57

Vestlund
  • Vestlund
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Har fått hem mina Dynavoice Magic F-6 EX precis och upptäckte att det inte var några fötter på dom, inte det bästa kanske. Vad ska jag ha? Mjuka är bäst för grannarna antar jag, men spikes bäst för ljudet? Vill kunna kräma på lite utan att grannen störs för mycket men kanske inte går?

Hur fungerar Superspikes som många rekommenderar? Är det bästa av båda världar eller skapar dom lika mycket vibrationer i golvet som vanliga spikes?

#103

Postad 23 februari 2010 - 22:39

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
SD fötter är det ända rätta!

(Sonic Design)

#104

Postad 11 mars 2010 - 15:19

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Beställde ett par sonic fötter tidigare idag från HembioConsult. Kommer tillbax med utvärdering när jag testkört dom.

#105

Postad 05 maj 2010 - 16:11

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Köpte mig 3st plattor på byggmax för att ha under högtalare+sub. Har Högtalare-Spikes-Platta-Liggunderlag-Golv.
Tycker inte att det har blivit bättre på något sätt. Vad måste jag göra för att få det bra? Funderar på att fixa några suddgummin (rättare sagt 12st) att ställa plattorna på, vad tror ni?

#106

Postad 07 maj 2010 - 23:48

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Ala95:

Jag får nog peka dig i riktning SD dämpkuddar, sudd gummi eller liknande mjukt/absorberande material.
Har själv liknande under högtalarna och det låter klart bättre än att dom står på tv-möbeln.

Skippa plattorna och lägg det mjuka mellan högt o golv, tror mer på det än plattor och spikes.

#107

Postad 08 maj 2010 - 11:13

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
SD-fötter blir för dyrt. Dock så finns det sådan här tätningslist här hemma, ska testa att lägga det under plattorna och ta av det som spikesen står på, om det går.

#108

Postad 27 maj 2010 - 13:51

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Någon som vet vart man kan köpa snygga svarta plattor, modell tunga. Funderar på att ringa en lokal stenhuggare men rädd att det kommer bli galet dyrt och att de dom har ser inte riktigt ut att bli helt rätt ändå. det är ju sånt man brukar ha i bänkskivor i kök tex som dom jobbar med. blankt och med lite inslag av glimmer här och där.

#109

Postad 04 oktober 2010 - 08:35

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa SD-fötter till mina Dynavoice F6. Vart är det bästa stället att köpa samt vilken "viktklass" blir bäst att ta till ett par F6:or? 12-28kg?

#110

Postad 04 oktober 2010 - 08:41

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Vad väger dina högtalare?

#111

Postad 04 oktober 2010 - 08:43

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Vad väger dina högtalare?


Ca. 12kg/st.

#112

Postad 15 januari 2011 - 01:37

Bullbapp
  • Bullbapp
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Själv använder jag radergummin till mina högtalare, billigt och fungerar riktigt bra! ;)

#113

Postad 20 april 2011 - 13:41

Glaucous
  • Glaucous
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Köpte SD fötter till mina högtalare samt sub. De står på ett trägolv, och skulle kanske kunna kompletteras med stenplattor under.
Frågan är då, eftersom SD fötterna inte klarar mer än 28 kg (alltså inte högtalare + stenplatta), hjälper det då något att ha stenplattor under SD fötterna? Känns som att vibrationer bör vara borta efter SD fötterna.

Edit: Efter att ha testat så märker jag att det faktiskt är skillnad. (Detta är dock med flera ihopsatta markstenar.) Då är då frågan, hur stora marmorplattor ska jag ha i jämförelse med högtalaren? Mina Dali Ikon 7 är precis 20x35 (typ), och en marmorplatta är 40x40, så jag hade kunnat kapa den 20x40 - men frågan är om det blir för lite, alltså ifall den skulle prestera bättre om det var just 40x40 per högtalare?

Redigerat av Glaucous, 21 april 2011 - 10:39.


#114

Postad 28 juni 2011 - 12:36

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Lättast är att strunta i marmorplattor. Det är bara dyrt och minskar inte högtalarens mekaniska koppling mot golvet. SD-fötter gör det. Att använda spikes repar sönder golvet och överför onödigt mycket vibrationer till detta. Gillar man att golvet spelar med så är det ju bra iofs. Alla får välja själva. Att känna till hur respektive alternativ fungerar ger ju var och en möjlighet att välja efter vad denne vill uppnå.

PS. Enda argumenten jag kan finna som rättfärdigar plattor under högtalaren är att man vill ha skydd för dammsugarmunstycken kring högtalaren när man dammsuger och att man av olika skäl vill höja upp högtalaren pga ovanligt hög lyssningsställning. Tonkurvan kan ju se lite annorlunda ut på olika höjder.

#115

Postad 28 juni 2011 - 18:40

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Själv använder jag radergummin till mina högtalare, billigt och fungerar riktigt bra! :)


Det var smart, ska prova det...
Ligger radergummina löst eller har du limmat/spikat fast dem i högtalarna?
Har du ett "suddi-gummi" per hörn och högtalare?

Bilder skulle öka lusten att kopiera din lösning :lol:

Kan det möjligen finnas några lämpliga möbeltassar tro?

#116

Postad 04 juli 2011 - 13:57

Glaucous
  • Glaucous
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Införskaffade ett par marmorplattor, frågan är då om man ska ha Högtalare -> Marmor -> SD, eller Högtalare -> SD -> Marmor. Just nu funderar jag på att fixa det förstnämnda, då mina Dali Ikon 7 inte står särskilt stabilt på SD (höga högtalare, minst sagt).
Då kommer dock nästa problem, att dessa kuddar inte klarar av mer än 28 kg (tydligen), och med marmorplatta blir det närmare 35 kg, bör jag införskaffa 28-50 kg modellen istället då tro?

#117

Postad 04 juli 2011 - 14:06

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag skulle sätta marmorplattorna på golvet och sedan SD-fötter och högtalare ovanpå.

#118

Postad 04 juli 2011 - 14:48

Glaucous
  • Glaucous
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Varför? Har egentligen svårt att se vad skillnaden skulle bli. Just nu är stabiliteten det enda argumenetet.

#119

Postad 28 oktober 2011 - 16:57

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Du måste sätta marmorplattan på golv. Sedan SD-fötterna ovanpå marmorn och högtalaren på SD-fötterna. Om du sätter marmorskivan emellan högtalare och sd-fötterna så kommer högtalaren vibrera mot marmorskivan. Alternativt så kan du limma fast marmorskivan under högtalaren. Då fungerar det. Men då bör du skaffa SD-fötter avsedda för den nya vikten.

#120

Postad 23 december 2011 - 01:48

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 1
Sitter och funderar på om jag ska skaffa mig SD fötter till mina frontar, har det redan på subben.
Har ett par dm 2/6 med Dynaudios stand 3 till. Dom följer det med spikes till som dom står på nu.
Men varför skulle Dynaudio inte skicka med gummifötter istället för spikes om nu tex SD fötter är bättre? Känns som att dom kan sin sak?

#121

Postad 23 december 2011 - 06:57

Helmholtz
  • Helmholtz
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Sitter och funderar på om jag ska skaffa mig SD fötter till mina frontar, har det redan på subben.
Har ett par dm 2/6 med Dynaudios stand 3 till. Dom följer det med spikes till som dom står på nu.
Men varför skulle Dynaudio inte skicka med gummifötter istället för spikes om nu tex SD fötter är bättre? Känns som att dom kan sin sak?



Helt klart en relevant fråga. För att undvika stomljud (flanktransmissioner) till intilliggande rum och att golvbjälklaget blir en resonator vill vi frikoppla högtalarna från golvbjälklaget på bästa möjliga sätt vilket spikes definitivt inte gör. Bäst görs detta med isolatorer med avvägd elasticitet om man vill göra det riktigt ordentligt. Som svar på din fråga så skulle jag skippa spikes och köra med gummifötter istället.

#122

Postad 23 december 2011 - 16:09

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 1

Helt klart en relevant fråga. För att undvika stomljud (flanktransmissioner) till intilliggande rum och att golvbjälklaget blir en resonator vill vi frikoppla högtalarna från golvbjälklaget på bästa möjliga sätt vilket spikes definitivt inte gör. Bäst görs detta med isolatorer med avvägd elasticitet om man vill göra det riktigt ordentligt. Som svar på din fråga så skulle jag skippa spikes och köra med gummifötter istället.

Du tycker att jag ska byta ut mina spikes mot sd fötter på stativen alltså?
Kör folk även med SD fötter mellan högtalare och stativ?

#123

Postad 23 december 2011 - 16:25

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
SD-fötterna bör sitta mellan högtalare och stativ om inte högtalaren är limmad/fastskruvad i stativet.

Byt ut spajksen.

#124

Postad 27 december 2011 - 11:52

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

SD-fötterna bör sitta mellan högtalare och stativ om inte högtalaren är limmad/fastskruvad i stativet.

Byt ut spajksen.

Men det blir ju svindyrt att sätta SD fötter både mellan stativ högtalare och stativ golv. Fast det är det optimala eller?

#125

Postad 28 december 2011 - 19:50

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Det optimala är att ha SD-fötterna mellan högtalare och stativ. Sen kan man ha spajks bäst man vill på stativet om man tycker det är fint. Det kommer inte att sabba ljudet längre i alla fall.

#126

Postad 06 januari 2012 - 11:55

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Sett det finns en billigare variant. Valhalla fötter. Dom borde väl vara likvärdiga?
Dessutom i svart..

Redigerat av hallonpaj, 06 januari 2012 - 11:55.


#127

Postad 06 januari 2012 - 13:10

Helmholtz
  • Helmholtz
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Dom funkar nog alldeles utmärkt och kommer sannorlikt inte utgöra någon svag länk i din anläggning.

#128

Postad 06 januari 2012 - 20:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Allvarligt. Rena ormoljan. Jag har med goda resultat haft vikta badhandukar under högtalare. Funkar hur bra som helst. Som "helmis"säger kommer det inte vara din svagaste länk. Det brukar akustiken vilja vara... :)

#129

Postad 06 januari 2012 - 20:18

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Jag har granit under mina högtalare . Jag har SD kuddar - granit - sd kuddar o sen högtalare , hade spikes innan och upplever som basen är tajtare o mindre "bumlig" sen jag skippade spiksen.

Framförallt så brummar/skakar "omgivningen" mindre och jag upplever att basen är "renare,mer exxakt/korrekt"

Redigerat av Rickard-76, 06 januari 2012 - 20:19.


#130

Postad 07 januari 2012 - 14:33

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag skulle knappast kalla SD-fötter för ormolja utan att ha några argument eller mätningar som visar att fallet är så. Mätningar finns som visar att de fungerar och gör precis det som de hävdar att de gör.

#131

Postad 07 januari 2012 - 15:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag skulle aldrig slänga ut pengar på något "specialtillverkat" för vibrationer. Något mjukt och fluffigt gör jobbet lika bra. När det gäller skumgummi är det dock lite vanskligare. Gummi kan komma med olika hårdhetsgrad. Man vill undvika de som är för hårda.

En annan variant som inte går hem i stugan är att hänga högtalaren i vajrar. Får man en vajer och vibrera, då har man en duktigt stark högtalare. :)

#132

Postad 07 januari 2012 - 15:27

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Något mjuk och fluffigt gör jobbet bra nog skulle jag säga. Och avgjort bättre än spikes. Men SD-fötter gör jobbet ännu bättre. Men är det värt pengarna? Jag vet inte. Mina högtalare står på en tjock ryamatta och det verkar fungera. Tids nog ska jag skaffa SD-fötter, men så värst bråttom har jag inte.

Vajrar ja... fy fan vilket bök! :blink: . Men vad gäller vibrationerna så har du fel. Det behövs inte mycket för att få en vajer att vibrera. Tänk på muggtelefonerna med två muggar med ett snöre emellan, så inser du snabbt att en sträckt vajer överför vibrationer med bravur.

#133

Postad 07 januari 2012 - 15:32

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0

En annan variant som inte går hem i stugan är att hänga högtalaren i vajrar. Får man en vajer och vibrera, då har man en duktigt stark högtalare. :)


Låter konstigt tycker jag.
En vajer vibrerar hur lätt som helst. Alt får den vara ruggigt tjock så att den är för tung för att få i svängning bara genom högtalarvibrationer.

Själv kör jag med SD-fötter under mina basar samt en betongplatta som ligger på en tjock matta under det.
Funkar mycket bra!

#134

Postad 07 januari 2012 - 15:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Den energin blir fördelad över en lång sträcka till skillnad mot en platt gummiyta. En vajer vibrerar lätt, ja, men det är svårt att föra över den energin till tex ett betongtak. Så länge dämpningen är fjädrande så "samlas" energin i fjädringen. Men om du fryser ner en blöt handuk så den blir stenhård så kommer den överföra vibrationer från en högtalare.. :)

Bara underlaget är mjukt så isolerar man från vibrationer. Den skulle gå lika bra med nybakade frallor som med SD-fötter.

#135

Postad 07 januari 2012 - 16:03

Helmholtz
  • Helmholtz
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
En sträckt vajjer utan någon isolator emellan kommer flanka över ljud till takbjälklaget. Däremot så finns det elastiska isolatorer som reducerar detta och som kan användas till detta ändamål. Skillnaden i egenskap mellan tex en vikt handduk och en riktig gummiisolator är att den senare har en materialsammansättning som gör att den har ett "minne" som hela tiden strävar tillbaka till sitt viloläge. Det gör inte handduken.

#136

Postad 07 januari 2012 - 17:52

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Kanoninlägg Helmholtz. :) .

#137

Postad 07 januari 2012 - 18:08

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Men det blir ju svindyrt att sätta SD fötter både mellan stativ högtalare och stativ golv. Fast det är det optimala eller?


Kostar väl inte mkt mer än om man har SDfötter och sen dessutom spikes?

SDfötter för 2 stereohögtalare = 250kr
SDfötter för 2 stereohögtalare + under stenplatta= 500kr

Något som du dessutom inte lär byta på ett tag. 500 spänn är ju inte SÅ mycket pengar, särskilt inte om man börjar jämföra vad folk lägger på kablar mm :)

#138

Postad 08 januari 2012 - 02:44

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Vart får ni tag i snygga stenplattor då? (typ marmor eller annat snyggt)

#139

Postad 08 januari 2012 - 09:58

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Sök på granit alt marmor på nätet så hittar du säkert flera firmor som säljer/renoverar sådant som du kan göra en beställning , jag fick pris av en firma i lund , som tog ca 1200kr för 3st svarta granit plattor 3cm tjocka ca mått 2st 3x4dm + 1st 3x4dm , leverans tid 2-3 veckor.

Jag kom över granit plattor 8cm tjocka på jobb gratis så slapp betala :)

#140

Postad 08 januari 2012 - 10:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Bara underlaget är mjukt så isolerar man från vibrationer. Den skulle gå lika bra med nybakade frallor som med SD-fötter.

Nej! För det första så måste man hålla rätt "dämpning", så frekvensen lägger sig rätt. Annars så blir det lika illa som med spikes. Sen så är en fördel med t ex SD fötter att de inte sjunker ihop efter en viss tid, utan håller formen.

#141

Postad 08 januari 2012 - 11:34

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Resonansfrekvensen skall ligga under de frekvenser högtalarna spelar.

#142

Postad 08 januari 2012 - 13:03

Helmholtz
  • Helmholtz
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Resonansfrekvensen skall ligga under de frekvenser högtalarna spelar.

+ 1

#143

Postad 19 februari 2012 - 23:28

FBGKimpan
  • FBGKimpan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden, men hoppas någon fin själv kan hjälpa mig.

Jag vill minska basen för att tänka lite på grannarna. Just nu har jag ett par SD kuddar ( http://fynda.se/show...php?prodid=4302 ) tror jag det är.. inte säker på vikt klassen jag har. Men mina högtalare väger 28,1kg så antagligen de eller nästa viktklass.

Bör jag fixa ett par stenplatter till dem?

Isf så ska jag lägga det så här?
Högtalare > SD kuddarna > plattorna ?

Dessutom, hur mycket kommer plattorna påverka? Kommer det påverka ljudet eller enbart minska basen neråt?

#144

Postad 20 februari 2012 - 03:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Frallor ligger under resonansfrekvensen.

:D

Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden, men hoppas någon fin själv kan hjälpa mig.

Jag vill minska basen för att tänka lite på grannarna. Just nu har jag ett par SD kuddar ( http://fynda.se/show...php?prodid=4302 ) tror jag det är.. inte säker på vikt klassen jag har. Men mina högtalare väger 28,1kg så antagligen de eller nästa viktklass.

Bör jag fixa ett par stenplatter till dem?

Isf så ska jag lägga det så här?
Högtalare > SD kuddarna > plattorna ?

Dessutom, hur mycket kommer plattorna påverka? Kommer det påverka ljudet eller enbart minska basen neråt?


Nej, bas sprider sig ändå genom väggar och husets stommar. Vibrationer från en skorrande låda kommer dock inte spridas neråt med plattor under.

#145

Postad 20 februari 2012 - 06:17

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Läs igenom hela tråden. Svaren finns ju redan nedskrivna.

#146

Postad 20 februari 2012 - 08:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
I mitt fall så har jag ett gjutet golv. 20 cm friggo med en tia betong på.
Det är inte speciellt svårt att pricka egenresonansen i plattan så att jag känner att den börjar svänga med.
Nu snackar vi inte jordbävning så att hela plattan svajar allså, utan man känner att den rör mer på sej.
Detta avhjälps inte ett skit med SD-fötter. Däremot får jag lådorna att stå still när jag har SD-fötter mellan lådan och nålfiltsmattan jag har på golvet. Lådorna är lite för lätta för kraften från elementen. Till detta funkar det utmärkt.
Spikes hade nog däremot varit katastrof.

I mitt fall har jag inte hittat några ljudmässiga fördelar med SD-fötter.

#147

Postad 20 februari 2012 - 12:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Luftburen bas är svårt att isolera bort. För dig blir kanske den svajande plattan en extra dimension när du tittar på film..? :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 20 februari 2012 - 12:11.


#148

Postad 20 februari 2012 - 13:25

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
SD-fötter handlar inte bara om att isolera ljudet från grannar. Artikulationen blir bättre också.


Tungt kabinett

Låg rörlig massa

SD-fötter


Det är tre saker som är bra.

#149

Postad 20 februari 2012 - 20:25

Awen
  • Awen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Intressant tråd det här, har själv lite funderingar kring varför de flesta högtalartillverkare väljer att
leverera sina högtalare med spikes? Spikes är ju till för att användas på heltäckningsmattor som jag
förstått det och det är ju väldigt få som har det hemma i sina vardagsrum i dag.
Är alla heltäckningsmattor lika (2 cm) tjocka t.ex? Eller är det speciella audiofil-heltäckningsmattor som gäller?

Min tanke kring om man skall välja spikes eller dämpkuddar (SD-fötter) under sina högtalare är grundat i vilket ljud en
specifik högtalare producerar. Om högtalaren har ett varmt/mörkt/basförstärkt/förlåtande ljud (=svag diskant&/svagt mellanregister)
så kommer ljudet bli väldigt mycket sämre med dämpkuddar/SD-fötter och spikes+skydd för dessa kommer förbättra ljudbilden.

Men om högtalaren har ett vasst/analytiskt/diskantförstärkt eller mellanregisterförstärkt ljud dvs "neutralt" till "ljust" ljud så kan
SD-fötter vara en förbättring i många avseenden. Man får vara försiktig utifall högtalarkabinettet är tänkt att vibrera något eller inte,
utifrån tillverkarens sida, för då kommer tanken med högtalarens funktion få sig en törn om du väljer SD-fötter eftersom de suger
upp mycket av den energi som är tänkt att få elementen att röra sig.

SoundCare Spikes är rätt dyra men ger ett lyft för många högtalare som presterar ett önskvärt ljud med spikes+skydd och viktmässigt ligger
mellan 20-30 kg samt tyngre. Kan vara mellanvägen att gå om man inte vill använda medföljande spikes+skydd eller SD-fötter/absorbenter.

Det är tyvärr inte alltid så enkelt som att så lite vibrationer i kabinettet som möjligt är lika med bättre ljudupplevelse,
utan det är hur du vill förändra ljudet du bör utgå ifrån när du väljer spikes+skydd, Soundcare Spikes eller SD-fötter till dina högtalare.
Själv har jag prövat både Soundcare Spikes, vanliga spikes och SD-fötter samt Valhalla Deluxe spikesskydd
och vad som är rätt för dig beror på vilken högtalare du har och hur du upplever att du vill förändra ljudet.

Avslutningsvis vill jag återkoppla till min inledning och påtala hur oerhört korkat jag tycker det är av högtalartillverkarna att leverera
alla sina högtalare med spikes utan att skicka med några rejäla skydd/brickor att lägga under.
En rund metallskiva á 5-6 cm med filt-tassar på undersidan kan inte vara särskilt svårt att tillverka eller kostsamt att skicka med.

#150

Postad 20 februari 2012 - 20:39

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Frågan är om man vill ha en bättre ljudupplevelse eller en bättre ljudåtergivning då?

SD-fötter hindrar ljudet att fortplanta sig ned i golvet. Vibrationer i kabinettet påverkas inte så värst mycket. Vill man göra det måste man laminera kabinettets väggar.

Du får gärna utveckla ditt resonemang om hur spikes skulle kunna förbättra ljudbilden. Spikes gör ju att högre frekvenser sprider sig till golvet där de ju kommer att påverka ljudbilden. Att golvet spelar med lär knappast göra ljudbilden mer ursprungstrogen, men möjligen gillar någon effekten. Men sanntalande lär den inte vara.

Jag tror att högtalartillverkare leverera högtalare med spikes för att marknaden vill ha spikes. De vet att det är urdåligt, men okunskapen bland kunder är enorm tyvärr.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.