Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Första gången i hemmabio världen, söker råd.

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 februari 2019 - 08:55

Unregistered12b353c4
  • Unregistered12b353c4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hej!

Detta är första gången jag ger mig in i hemmabiovärlden och jag känner mig både exalterad och aningen oroad.

 

Jag har kollat med mina nybörjarögon vad jag skall ha. Jag har säkert börjat i fel ände, därför jag vänder mig hit.

 

Jag har tänkt köpa detta:

Projektor: Epson EH-TW6700
Projektorduk: Elite Screens Motordriven 90" eller 100"

Rummet ligger i en källare med 2.10 i tak.

Det är 4 respektive 3 meter vägg. Frugan har valt att måla taket och väggar i en mörk färg, typ svart/blå.

Jag har rör i nere i källaren som jag byggt för med en "låda" som går på en långsida och en kortsida.. Det gör att symmetrin ser ut som hej kom och hjälp mig.

 

Det finns ett alternativ att få det att se lagom snyggt ut.

Jag undrar om det går att sätta en duk under eller i själva lådan om jag sågar ut för kasseten. Då blir bara takhöjden 1.85 dock.

Frågan är, blir 1.85 för litet? Skall jag strunta i att symmetrin blir knasig och få 2.10 i tak istället?

Bifogar den enda bilden i byggskedet jag har....

Bifogad fil(er)



#2

Postad 18 februari 2019 - 11:24

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Vet inte hur långa ni är men en takhöjd på 185cm kommer nog kännas lågt, spontant skulle jag bortsett från symmetrin. Framgår inte hur breda dina "lådor" är men det är ju vanligt förekommande att bygga ned taket för spots och kabeldragning längs väggarna, kan du inte bygga lådor längs alla väggar och därmed återställa symmetrin? 

 

Finns plats att fälla in duken i det nedbyggda taket blir ju det grymt snyggt tycker jag. 



#3

Postad 18 februari 2019 - 12:09

Unregistered12b353c4
  • Unregistered12b353c4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Vet inte hur långa ni är men en takhöjd på 185cm kommer nog kännas lågt, spontant skulle jag bortsett från symmetrin. Framgår inte hur breda dina "lådor" är men det är ju vanligt förekommande att bygga ned taket för spots och kabeldragning längs väggarna, kan du inte bygga lådor längs alla väggar och därmed återställa symmetrin? 

 

Finns plats att fälla in duken i det nedbyggda taket blir ju det grymt snyggt tycker jag. 

Jag är ju 191 cm så att bygga lådor runt alla väggar kommer inte att fungera.. 
Ska försöka fixa en bättre bild efter jobbet.

 

Men frågan är egentligen, blir duken får låg vid 185 cm takhöjd?



#4

Postad 18 februari 2019 - 12:31

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Jag är ju 191 cm så att bygga lådor runt alla väggar kommer inte att fungera.. 
Ska försöka fixa en bättre bild efter jobbet.

 

Men frågan är egentligen, blir duken får låg vid 185 cm takhöjd?

:)

 

Om du bara har en rad med stolar och inget podie bakom tror jag inte det är några problem att ha duken på 185cm höjd. Tejpa upp dukens mått på väggen och ta in en stol och provsitt, brukar alltid vara bra att testa sig fram. 



#5

Postad 18 februari 2019 - 12:35

Unregistered12b353c4
  • Unregistered12b353c4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

:)

 

Om du bara har en rad med stolar och inget podie bakom tror jag inte det är några problem att ha duken på 185cm höjd. Tejpa upp dukens mått på väggen och ta in en stol och provsitt, brukar alltid vara bra att testa sig fram. 

Jag känner att jag kanske är på fel forum ändå. Ni pratar podium och stolar. 
Här pratar vi en vanlig soffa från Ikea och en projektor med duk.  :D 

Jag tejpar upp dukens mått på väggen! :) 

Tack för dina svar! Får se om det dyker upp fler frågor.



#6

Postad 18 februari 2019 - 20:41

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Samma problem som jag har i min biograf. Jag löste problemet genom att riva lådan runt rören. Visade sig att det fanns mycket luft i trumman. Eftersom jag inte har tummen mitt i handen kapade jag rören och bytte rören till värmeelementen. Nu ligger rören med isoleringen ca 7 cm under taket. Eftersom den fula utbyggnaden på bilden går efter två väggar gissar jag att det finns rör till värmeelement i röret och att rören håller 20 mm diameter och några cm isolering. Byter du till 22 mm kopparrör se bara till att det inte blir en puckel mitt på röret där det kan samlas luft för då kommer varmvattnet inte fram till elementet. Rören ska luta upp mot elementen så att du kan lufta ut rören.

Ser inte så snyggt ut men en låda på två sidor så varför inte bygga en låda runt hela biografen och montera in lite spottar och lite annan mysbelysning.

När det gäller dukhöjden har jag underkanten på min duk 5 cm från golvet och dukhöjden är 180 cm. Högtalarna har jag hängt upp ovanför duken. Basarna står efter sidoväggen och fungerar som sidebord för grogg och och öl när vi har kill/tjej junta. Inga av mina vänner har hängt upp sig på min placering av vare sig duken eller högtalarna. Vanliga biografer har ofta kraftig lutning vilket gör att underkanten på duken oftast hamnar under ögonhöjd och högtalarna är ofta placerade högt upp på duken där ansiktet hamnar i närbilder. När det gäller möbleringen har jag slängt ut biostolarna och investerat i vanliga fotöljer med fotpallar så jag kan möblera om  beroende på vilka aktiviteter som jag ska ha i lokalen, musikrum,gubb-pub eller gästrum. Längst bak i min biograf har jag en liten smal arbetsbänk där jag kan pyssla med lite annan hobbyverksamhet medans jag slötittar på filmer som jag kollat på tidigare. 



#7

Postad 20 februari 2019 - 19:55

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Jag känner att jag kanske är på fel forum ändå. Ni pratar podium och stolar. 
Här pratar vi en vanlig soffa från Ikea och en projektor med duk.  :D 
Jag tejpar upp dukens mått på väggen! :) 
Tack för dina svar! Får se om det dyker upp fler frågor.


Nejdå, du är inte på fel forum. Du vet bara inte om det ännu :-) Stanna lite till så är du snart fast som alla vi andra som ”bara tänkte fixa ett ljuskotrollerat rum med en skön soffa” :-)

#8

Postad 25 februari 2019 - 08:08

Unregistered12b353c4
  • Unregistered12b353c4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Nejdå, du är inte på fel forum. Du vet bara inte om det ännu :-) Stanna lite till så är du snart fast som alla vi andra som ”bara tänkte fixa ett ljuskotrollerat rum med en skön soffa” :-)

Haha! Vi får se. Har bestämt mig för att slå ner en vägg så jag får 2 meter till godo. Då får jag plats med ett podium. :)

 

Samma problem som jag har i min biograf. Jag löste problemet genom att riva lådan runt rören. Visade sig att det fanns mycket luft i trumman. Eftersom jag inte har tummen mitt i handen kapade jag rören och bytte rören till värmeelementen. Nu ligger rören med isoleringen ca 7 cm under taket. Eftersom den fula utbyggnaden på bilden går efter två väggar gissar jag att det finns rör till värmeelement i röret och att rören håller 20 mm diameter och några cm isolering. Byter du till 22 mm kopparrör se bara till att det inte blir en puckel mitt på röret där det kan samlas luft för då kommer varmvattnet inte fram till elementet. Rören ska luta upp mot elementen så att du kan lufta ut rören.

Ser inte så snyggt ut men en låda på två sidor så varför inte bygga en låda runt hela biografen och montera in lite spottar och lite annan mysbelysning.

När det gäller dukhöjden har jag underkanten på min duk 5 cm från golvet och dukhöjden är 180 cm. Högtalarna har jag hängt upp ovanför duken. Basarna står efter sidoväggen och fungerar som sidebord för grogg och och öl när vi har kill/tjej junta. Inga av mina vänner har hängt upp sig på min placering av vare sig duken eller högtalarna. Vanliga biografer har ofta kraftig lutning vilket gör att underkanten på duken oftast hamnar under ögonhöjd och högtalarna är ofta placerade högt upp på duken där ansiktet hamnar i närbilder. När det gäller möbleringen har jag slängt ut biostolarna och investerat i vanliga fotöljer med fotpallar så jag kan möblera om  beroende på vilka aktiviteter som jag ska ha i lokalen, musikrum,gubb-pub eller gästrum. Längst bak i min biograf har jag en liten smal arbetsbänk där jag kan pyssla med lite annan hobbyverksamhet medans jag slötittar på filmer som jag kollat på tidigare. 

 

Hej, tack för inspiration! 
Jag skall tänka på det med dukhöjden där samt möbleringen. För en lite "mancave" skulle ju inte vara fel ibland ;)

Skall få tummen ur idag och slå ner väggen. Kanske postar uppdateringar i separat tråd. 
Tack för råden. 



#9

Postad 25 februari 2019 - 11:12

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

... frågan är egentligen, blir duken får låg vid 185 cm takhöjd?

 

 

Jag tror det, om du tänker hänga projektorn i taket. Den behöver lite såkallad "offset", dvs. hänga högre upp än toppen av duken.

 

Vi har 212 cm och tycker det är lite väl lågt, men det funkar.



#10

Postad 25 februari 2019 - 11:51

Unregistered12b353c4
  • Unregistered12b353c4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag tror det, om du tänker hänga projektorn i taket. Den behöver lite såkallad "offset", dvs. hänga högre upp än toppen av duken.

 

Vi har 212 cm och tycker det är lite väl lågt, men det funkar.

Nu när jag tänker riva väggen för att få ytterligare 2 meter längre rum så blir takhöjden 2.10. 
Får hoppas det fungerar. Vilken tum på duken har ni?

Tack för svar.



#11

Postad 01 mars 2019 - 12:25

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Nu när jag tänker riva väggen för att få ytterligare 2 meter längre rum så blir takhöjden 2.10. 
Får hoppas det fungerar. Vilken tum på duken har ni?

Tack för svar.

 

Vi har en 128 tum duk, men i cinemascope format, så mätten er 300 x 125 cm - i 16:9 blir det 103 tum. Vår duk sitter 48 cm från golvet.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.