Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styra TV + kringutr. med EN kontroll? Och högtalarproblem...

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 september 2017 - 14:40

Unregistered62badb5b
  • Unregistered62badb5b
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Vill kunna stänga av och sätta på och stänga av TV:n på ett enkelt och smidigt sätt med EN kontroll. Helst EN knapp. Och när jag då säger "sätta på och stänga av TV:n" menar jag så att även övrig kringutrustning som krävs för att titta på tv också sätts på och stängs av i samma veva. Vill inte behöva hålla på med olika kontroller för varje enhet. Känns så himla bakåtsträvande och jobbigt.

 

Jag har inte köpt någon reciever än men eftersom min nya TV enbart stödjer externt ljud via digital koaxial så verkar det som jag måste köpa en sådan. Det verkade iaf inte gå att bara koppla på en "Ljudadapter RCA till 3,5 mm mono" på min 3,5 mm kabel från min gamla JBL 2.1 Creature-högtalare. Eller någon som har något bra förslag om man bara vill ha två små högtalare och en bas? De flesta vanliga PC-högtalare har ju bara 3,5 mm-kabel. Har inte råd med ett system för över 3000 kr just nu. Vill för tillfället bara få ljudet ut från de inbyggda tv-högtalarna.

 

Hur som helst. Åter till fjärrkontrollsproblemet. Fjärrkontrollen man fick med TV:n stödjer både IR och 2,4 Ghz. TV:n har en pair-knapp för 2,4 Ghz-läget. Jag kör 2,4 Ghz-läget eftersom IR inte verkar funka. Vilket gör mig förbryllad eftersom jag tycker denna kontroll verkar lockande: https://www.telia.se...ntroll-vip-4302

 

Jag har Telia och skulle kunna köpa TV-boxen som krävs. Däremot säger Telias support att tekniken att använda kontrollen till både TVn och boxen inte stödjs än men att dom jobbar på det. Däremot har någon här ändå lyckats: https://forum.telia..../#comment-64130

 

Det svarar Telia med att det kan fungera för vissa men att dom inte kan utlova att det fungerar.

 

Hur som helst kommer det väl ändå inte fungera eftersom inte IR-läget verkar fungera ens mellan min TV och fjärren som tillhör TVn. Och Telias kontroll verkar inte ha 2,4 Ghz-läget.

 

Allt detta är en enda j*vla röra för mig. Jag är inte kunnig på området så behöver lite expert-hjälp här. Någon som har tips på vad jag ska göra? Både gäller fjärrkontrollsproblemet och högtalarproblemet.

 

Bifogar bilder:

 

Bifogad fil  IMG_5994.JPG   125,86K   1 Antal nerladdningar

Baksida på TV från Swedx

 

Bifogad fil  IMG_5998.JPG   135,98K   1 Antal nerladdningar

Fjärrkontroll från Swedx

 

Bifogad fil  IMG_5999.JPG   127,69K   0 Antal nerladdningar

TV-boxen jag har idag. En Arris VIP 1113 från Telia med tillhörande fjärrkontroll.

 

Bifogad fil  IMG_5997.JPG   136,04K   0 Antal nerladdningar

3,5 mm-kabel från JBL Creature med RCA-adapter från Kjell.



#2

Postad 06 september 2017 - 15:24

mola
  • mola
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Hallå

 

Nöjer mig med ett inlägg om ljudet.. :)

Den 3.5mm -> RCA du har fungerar inte pga att ljudutgången (från tvn) är digital och högtalarkontakten vill ha analog signal..

En sån här kan fungera: https://www.kjell.co...vandlare-p68907 , , men då behöver du en adapter med 2st RCA hanar i ena änden och en 3,5mm hona i den andra..

 

Kjelle hade även en sån här: https://www.kjell.co...d-switch-p69170 .Den hade å ena sida flera digitalingångar än du behövde, men å andra sidan hade den bla ett 3,5mm-uttag att koppla direkt till datorhögtalarna..

 

/Morgan



#3

Postad 06 september 2017 - 17:55

Unregistered62badb5b
  • Unregistered62badb5b
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tack för svaret Morgan!

 

Misstänkte att det var något sådant som skulle vara problemet. Hmm, känns ju som man hellre köper nya högtalare med digital kabel istället, så man utnyttjar den digitala fördelen. Men det verkar ju inte så vanligt bland mindre högtalarpaket i klass med t ex de högtalare jag har. Någon som har något tips där?



#4

Postad 06 september 2017 - 20:48

Unregistered62badb5b
  • Unregistered62badb5b
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

En fråga när det gäller en sån här: http://www.jbl.se/he...olor=Black-EMEA

 

Det står att den kan kopplas till en hembioförstärkare. Men det ser ut som att den har konaxial-kabel. Det skulle alltså inte fungera att koppla in i konaxial-utgången på tv:n? Den måste gå via en reciever?



#5

Postad 06 september 2017 - 21:29

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Fjärrkontroll=Logitech Harmony. Punkt.

Så dyr som plånkan orkar med.

/R

#6

Postad 06 september 2017 - 21:33

Unregistered62badb5b
  • Unregistered62badb5b
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Varför är den så mycket bättre än denna: https://www.teknikma...or-all-urc-7980 ?



#7

Postad 06 september 2017 - 22:47

mola
  • mola
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Den fungerar tyvärr inte att koppla till din tv. den koaxiala kontakten är till en analog signal till bashögtalaren. Likadan kontakt, annan signal. Och du har bara skrapat lite på ytan av en riktigt rolig hobby.. ☺
Om du siktar på enkelt - prova att läsa in dig på soundbars (=ljudlimpor) och kanske lägga till en subwoofer lite senare! Prova att använda prisjakt och filtrera på tex 'upp till 4000kr' och 'har coaxial digitalingång'.

En fråga när det gäller en sån här: http://www.jbl.se/he...olor=Black-EMEA

Det står att den kan kopplas till en hembioförstärkare. Men det ser ut som att den har konaxial-kabel. Det skulle alltså inte fungera att koppla in i konaxial-utgången på tv:n? Den måste gå via en reciever?



#8

Postad 07 september 2017 - 05:57

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Varför är den så mycket bättre än denna: https://www.teknikma...or-all-urc-7980 ?


Måste säga att One-for-all ser ut att ha tagit rygg på Logitech bättre än jag trodde.

Det som jag själv tycker är den bästa finessen med multifjärr är aktiviteter som man själv kan programmera. Hur det ser ut på OFA vet jag inte men på Logitech kan man styra ALLT i aktiviteterna (timing mm) och få dem att funka perfekt. Det är sjukt frustrerande när en multifjärr hamnar i otakt pga att någon enhet inte slogs på.

/R

#9

Postad 07 september 2017 - 15:40

Unregistered62badb5b
  • Unregistered62badb5b
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Uppdatering om hur det går för mig

 

Tänkte att jag kör min gamla JBL och kopplar in den i TV-boxens 3,5mm ingång. För där fungerar ljudet. Men då vill jag verkligen ha en universalfjärrkontroll.

 

Så gick ju in på Prisjakt igår och sökte på fjärrkontroller med RF och fick då fram just den jag nämnde. Alltså One For All URC 7980. Gick till Teknikmagasinet idag och köpte den.

 

Dock visar det sig att den inte alls stödjer RF. Enbart IR. Och min Swedx-TV har inte IR har jag nu fått veta av Micke på Swedx. Fjärrkontrollen stödjer IR och RF. Men TVn stödjer alltså bara RF.

 

Så kontentan är att jag måste både lämna tillbaka RCA-adapter på Kjell och OFA-kontrollen på Teknikmagasinet. Och kvar står jag utan lösning.

 

Edit:

 

Har läst mer och mer nu på nätet och lärt mig att det finns något som heter CEC. Vilket gör det möjligt att styra en annan enhet via HDMI-kabeln från TVn. Det skulle det alltså göra det möjligt att stänga av och sätta på både box och tv samtidigt med tv-fjärren.

 

Har försökt kolla upp om Telia har någon box som stödjer tekniken men verkar som dom inte har det men håller på att utveckla. Så det kanske kommer framöver.

 

Då tänkte jag vidare... och tänkte att det ju säkert finns hemmabioförstärkare som stödjer tekniken i alla fall. Om då tv-boxen är inkopplad till den så gör det inget om tv-boxen inte stängs av så länge ljudet inte går in i tv-boxen utan in i hemmabiorecievern.

 

Vad tror ni?


Redigerat av Unregistered62badb5b, 07 september 2017 - 16:21.


#10

Postad 08 september 2017 - 21:17

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Trist att det inte funkade.

Hjälpte svärmor att installera hennes box från bbb och det funkade skitbra med box-fjärren till en Samsung TV via cec. Det var bara att dra upp volymen ordentligt med tv-fjärren och sen kunde vi lägga den i en låda tills den ev behövs.

/R

#11

Postad 08 september 2017 - 21:21

Unregistered62badb5b
  • Unregistered62badb5b
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ingen av boxarna som Telia säljer stödjer i alla fall det. Har frågat dom och fått svar om det. Det är ju IPTV så går väl bara att köra med de boxar dom säljer antar jag.

 

Dom visste inte ens OM eller NÄR det skulle komma. Lät väldigt deprimerande.



#12

Postad 12 september 2017 - 14:14

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Har en Logitech Harmony 900 och den har inga problem med att styra Telias Arris box.

Min LG smart remote klarar också av den.

Den har en lite udda IR frekvens som inte alla universal kontrollers stödjer.

 

När det gäller din TV så det ju lite knepigare.

Kan ju vara så att med RF så är det i själva verket Bluetooth som används (använder 2.4Ghz).

Då kanske det finns hopp att någon multifjärr som har IT och Bluetooth stödjer den.

 

Här kan man kolla vilka enheter som Logitech stödjer:

https://support.myha...s/compatibility



#13

Postad 14 september 2017 - 12:33

Unregistered62badb5b
  • Unregistered62badb5b
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Nu har jag fått hem min förstärkare Pioneer VSX-S520D. Imorgon kommer högtalarpaketet.

 

Hur som helst håller jag på att försöka ställa in förstärkaren, tv-boxen och tvn att fungera ihop i en bra kombo.

 

TV:ns CEC-teknik verkar fungera med förstärkaren. För om jag använder TV:ns fjärrkontroll och stänger av TV:n så stängs även förstärkaren av. Dock skulle jag hellre vilja ha det tvärt om. Skulle vilja att TV:n stängs av när jag stänger av förstärkaren. Vill inte behöva använda TV-kontrollen, så jag kan använda en universalfjärr med IR.

 

Alltså, någon som vet hur man ställer in så TV:n stängs av när förstärkaren stängs av?



#14

Postad 18 oktober 2017 - 16:20

Unregistered62badb5b
  • Unregistered62badb5b
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Sånnadär IR till RF omvandlare typ denna https://www.ljudmaka..._id=1016&menu=1 kan man använda bara batteriet till en universalfjärr eftersom min tv styrs med RF? Eller kommer det inte funka?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.